HOTARARE Nr. 1083 din 8 iulie 2004
privind organizarea si functionarea Institutului National de Administratie si a
centrelor regionale de formare continua pentru administratia publica locala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 649 din 19 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 29 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 81/2001 privind infiintarea si organizarea
Institutului National de Administratie, aprobata cu modificari prin Legea nr.
106/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Institutului National de Administratie
SECTIUNEA 1
Scopul si atributiile Institutului National de Administratie
Art. 1
(1) Institutul National de Administratie, denumit in continuare Institut,
se organizeaza ca institutie publica de interes national, cu personalitate
juridica, in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Institutul are sediul principal in municipiul Bucuresti, str. Eforie
nr. 5, sectorul 5.
Art. 2
(1) Institutul asigura formarea continua in administratia publica pentru:
a) inaltii functionari publici;
b) functionarii publici de conducere;
c) tinerii functionari publici, care pot deveni manageri publici;
d) tinerii absolventi de invatamant superior, viitori manageri publici;
e) functionari publici de executie din administratia publica centrala.
(2) Institutul elaboreaza, in colaborare cu Agentia Nationala a
Functionarilor Publici si cu alte institutii interesate, strategia de formare
continua a functionarilor publici si contribuie la implementarea acesteia.
(3) Institutul coordoneaza centrele regionale de formare continua pentru
administratia publica locala si sustine comunicarea si colaborarea
institutionala cu celelalte institutii care organizeaza programe de formare
continua.
(4) Institutul indeplineste si alte atributii stabilite prin legi,
ordonante, hotarari ale Guvernului sau ordine ale ministrului administratiei si
internelor.
Art. 3
Institutul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) organizarea programului de formare specializata in administratia
publica, cu durata de 2 ani, destinat absolventilor de invatamant superior de
lunga durata, cu diploma de licenta, in varsta de pana la 30 de ani, in vederea
accesului lor rapid la functia publica, in conditiile legii;
b) organizarea de programe de formare specializata pentru inaltii
functionari publici;
c) organizarea programului de formare specializata, cu durata de un an,
destinat tinerilor functionari publici sub 33 de ani si cu cel mult 7 ani de
experienta;
d) organizarea de programe de formare specializata, cu durata de un an,
destinate functionarilor publici de conducere;
e) organizarea de programe de perfectionare de pana la 90 de zile,
destinate inaltilor functionari publici, functionarilor publici de conducere si
de executie din administratia publica centrala.
SECTIUNEA a 2-a
Structura organizatorica si finantarea Institutului
Art. 4
Institutul are in structura organizatorica departamente, servicii si
birouri.
Art. 5
Structura organizatorica, atributiile departamentelor, serviciilor si
birourilor se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al
Institutului, aprobat prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 6
(1) Personalul Institutului este format din functionari publici si personal
contractual.
(2) Numarul maxim de posturi din aparatul propriu al Institutului este de
100, exclusiv demnitarii.
Art. 7
Salarizarea personalului Institutului se face potrivit legislatiei in
vigoare.
Art. 8
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Institutului se
asigura din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii provin din:
a) tarifele de participare la programele organizate;
b) alte venituri incasate in conditiile legii;
c) donatii si sponsorizari ale unor persoane fizice si juridice din tara si
strainatate;
d) fonduri externe nerambursabile.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Institutului
Art. 9
(1) Institutul este condus de un consiliu stiintific format din 13 - 15
membri, care pot fi reprezentanti ai mediului universitar si ai autoritatilor
publice, personalitati stiintifice din tara si din strainatate.
(2) Din consiliul stiintific face parte cate un reprezentant al urmatoarelor
institutii si organizatii: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Educatiei si Cercetarii, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Integrarii
Europene, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, Federatia Autoritatilor Locale din Romania,
Asociatia Secretarilor Generali de Judete din Romania, precum si 2
reprezentanti ai Institutului National de Administratie.
(3) Institutiile si organizatiile prevazute la alin. (2) sunt reprezentate
in consiliul stiintific astfel:
a) ministerele si Agentia Nationala a Functionarilor Publici sunt
reprezentate de persoane desemnate de conducatorii institutiilor publice
respective. Acestea trebuie sa aiba functia de secretar de stat, secretar general,
secretar general adjunct sau director general;
b) Federatia Autoritatilor Locale din Romania si Asociatia Secretarilor
Generali de Judete din Romania sunt reprezentate de presedinte sau un adjunct
al acestuia;
c) Institutul National de Administratie este reprezentat de directorul
general si directorul general adjunct.
(4) Componenta nominala a consiliului stiintific se stabileste prin ordin
al ministrului administratiei si internelor, pe baza propunerilor scrise ale
conducatorilor institutiilor si organizatiilor prevazute la alin. (2).
(5) Membrii consiliului stiintific nu pot participa la sedintele acestuia
prin reprezentare.
(6) La sedintele consiliului stiintific pot participa, fara drept de vot,
reprezentanti ai centrelor regionale, reprezentanti ai sindicatelor si alte
persoane, in conditiile prevazute de Regulamentul de organizare si functionare
al Institutului.
(7) Durata mandatului membrilor consiliului stiintific este de 4 ani.
(8) Consiliul stiintific isi alege dintre membrii sai un presedinte.
(9) Secretarul consiliului stiintific este secretarul general al
Institutului.
(10) Modul de organizare si functionare a consiliului stiintific se
stabileste prin Regulamentul de organizare si functionare al Institutului,
aprobat prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(11) Consiliul stiintific indeplineste atributiile prevazute de
regulamentul de organizare si functionare, precum si alte atributii prevazute
de lege sau stabilite de Guvern ori de primul-ministru.
Art. 10
(1) Consiliul stiintific indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) stabileste directiile strategice de dezvoltare a Institutului;
b) aproba planul anual de activitate al Institutului;
c) aproba programele de formare specializata si perfectionare destinate
functionarilor publici, precum si tarifele acestora;
d) aproba propunerile privind cifrele de scolarizare si regulamentul de
organizare a concursului de admitere la programele organizate de Institut sau prin
parteneriatele stabilite de acestea;
e) aproba propunerile privind constituirea corpului de experti si formatori
care sustin programele de formare din cadrul Institutului, precum si
modalitatile de plata ale acestora;
f) aproba propuneri de masuri privind gestiunea eficienta a resurselor
umane, materiale, logistice, financiare, informatice, informationale,
comunicationale, patrimoniale si de alta natura ale Institutului pentru
organizarea si desfasurarea activitatilor acestuia la standarde de nivel
european;
g) avizeaza si supune spre aprobare, in conditiile legii, bugetul de
venituri si cheltuieli al Institutului si situatiile financiare privind
executia bugetara;
h) aproba conventiile de colaborare si cooperare cu alte institutii de invatamant
din tara si din strainatate, precum si programele cu finantare externa.
(2) Consiliul stiintific emite hotarari semnate de presedintele acestuia,
care urmeaza sa fie duse la indeplinire de catre conducerea executiva a
Institutului.
Art. 11
(1) Conducerea executiva a Institutului este asigurata de un director
general cu rang de secretar de stat, numit in si, respectiv, eliberat din
functie prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
administratiei si internelor.
(2) Directorul general este ajutat de un director general adjunct cu rang
de subsecretar de stat.
(3) Directorul general adjunct este numit in si, respectiv, eliberat din
functie prin ordin al ministrului administratiei si internelor, la propunerea
directorului general al Institutului.
(4) Directorul general si directorul general adjunct sunt numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Art. 12
(1) Directorul general conduce activitatea curenta a Institutului.
Atributiile si competentele directorului general se stabilesc prin Regulamentul
de organizare si functionare al Institutului.
(2) Directorul general exercita orice alte atributii stabilite de
primul-ministru, de Guvernul Romaniei, de ministrul administratiei si
internelor sau de consiliul stiintific al Institutului.
(3) Directorul general este ordonator secundar de credite.
(4) Pentru exercitarea atributiilor sale directorul general emite ordine.
(5) Directorul general reprezinta Institutul in relatiile cu terte persoane
fizice si persoane juridice.
Art. 13
(1) Directorul general adjunct asigura realizarea activitatii curente a
Institutului, in limitele atributiilor stabilite de directorul general.
(2) Directorul general adjunct indeplineste atributiile stabilite prin
Regulamentul de organizare si functionare al Institutului.
(3) In lipsa sau in caz de imposibilitate a exercitarii atributiilor de
catre directorul general, directorul general adjunct indeplineste atributiile
acestuia.
Art. 14
(1) Institutul are un secretar general caruia i se aplica, in mod
corespunzator, prevederile Legii nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile stabilite prin Regulamentul
de organizare si functionare al Institutului.
CAP. 2
Organizarea si functionarea centrelor regionale de formare continua pentru
administratia publica locala
SECTIUNEA 1
Atributiile principale ale centrelor regionale
Art. 15
(1) Centrele regionale de formare continua pentru administratia publica
locala, denumite in continuare centre regionale, sunt institutii publice cu
personalitate juridica, autonome, aflate in coordonarea Institutului.
(2) Centrele regionale au sediile in municipiile Bucuresti, Calarasi,
Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Sibiu si Timisoara.
(3) Arondarea judetelor si a municipiului Bucuresti la centrele regionale
este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 16
(1) Centrele regionale organizeaza programe de perfectionare de pana la 90
de zile, pentru:
a) functionarii publici si personalul contractual din aparatul propriu al
prefecturilor, precum si din serviciile publice deconcentrate ale ministerelor
si ale celorlalte organe ale administratiei centrale de specialitate din
unitatile administrativ-teritoriale, cu exceptia celor care se incadreaza in
categoria inaltilor functionari publici;
b) functionarii publici si personalul contractual din aparatul propriu al
consiliilor locale si judetene, precum si din serviciile publice locale
subordonate consiliilor locale sau consiliilor judetene ori aflate sub
autoritatea acestora;
c) secretarii municipiilor, secretarii sectoarelor municipiului Bucuresti,
secretarii oraselor si comunelor;
d) alesii locali;
e) alte categorii de persoane interesate, in domeniul administratiei
publice.
(2) Centrele regionale pot organiza programe de specializare postuniversitara
cu durata de minimum 180 de ore pentru personalul din administratia publica
locala, cu studii superioare de lunga durata, cu diploma de licenta sau
echivalenta.
(3) Centrele regionale pot organiza seminarii si conferinte pe teme de
interes major pentru administratia publica locala.
(4) Centrele regionale pot desfasura si urmatoarele activitati:
a) elaborarea de studii, proiecte si publicatii in domeniul administratiei
publice locale;
b) dezvoltarea de relatii de colaborare cu alte institutii din domeniul
administratiei publice locale, din tara si strainatate.
(5) Pentru organizarea programelor prevazute la alin. (2) centrele
regionale trebuie sa se asocieze cu institutii de invatamant superior din tara,
acreditate, precum si cu institutii similare din strainatate.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si conducerea centrelor regionale
Art. 17
(1) Centrele regionale sunt conduse de un consiliu de coordonare alcatuit
din 9 - 11 membri.
(2) Din consiliul de coordonare fac parte presedintii consiliilor judetene
arondate, primarul municipiului pe raza caruia isi are sediul centrul regional,
directorul centrului regional, un reprezentant al Ministerului Administratiei
si Internelor, un reprezentant al Institutului, 1 - 2 reprezentanti ai mediului
universitar.
(3) Din consiliul de coordonare al Centrului regional de formare continua
pentru administratia publica locala Bucuresti fac parte presedintii consiliilor
judetene arondate, primarul general al municipiului Bucuresti, primarul
sectorului pe raza caruia isi are sediul centrul regional, directorul centrului
regional, un reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor, un
reprezentant al Institutului, precum si 1 - 2 reprezentanti ai mediului
universitar.
Art. 18
Consiliile de coordonare ale centrelor regionale au urmatoarele atributii
principale:
a) aproba planul anual de perfectionare pentru administratia publica locala
din judetele arondate;
b) aproba grilele trimestriale ale programelor de perfectionare;
c) aproba regulamentele de organizare si functionare, pe baza
regulamentului-cadru elaborat de Institut si aprobat de ministrul
administratiei si internelor;
d) aproba structura organizatorica, atributiile compartimentelor acesteia si
numarul de posturi ale centrului regional;
e) aproba propunerile privind constituirea corpului de experti si formatori
care sustin programele de formare din cadrul centrului regional, precum si
modalitatile de plata ale acestora;
f) aproba propuneri de masuri privind gestiunea eficienta a resurselor
umane, materiale, logistice, financiare, informatice, informationale,
comunicationale, patrimoniale si de alta natura ale centrului regional pentru
organizarea si desfasurarea activitatilor acestuia la standarde de nivel
european;
g) aproba conventiile de colaborare si cooperare cu alte institutii de
formare continua din tara si din strainatate, precum si programele de finantare
externa;
h) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
i) alte atributii prevazute in Regulamentul de organizare si functionare al
centrului regional.
Art. 19
(1) Conducerea executiva a centrelor regionale este asigurata de un
director numit de catre directorul general al Institutului, la propunerea
consiliului de coordonare al centrului, in urma concursului organizat de
consiliul de coordonare, in conditiile legii.
(2) Atributiile si competentele directorului se stabilesc prin Regulamentul
de organizare si functionare al centrului regional.
Art. 20
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura din venituri
proprii.
(2) Veniturile proprii provin din:
a) tarifele de participare la programele organizate;
b) alte venituri incasate in conditiile legii;
c) donatii si sponsorizari ale unor persoane fizice si juridice din tara si
din strainatate;
d) fonduri externe nerambursabile.
Art. 21
(1) Personalul centrelor regionale este alcatuit din functionari publici si
personal contractual.
(2) Salarizarea personalului din centrele regionale se face in conformitate
cu prevederile legale in vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Coordonarea centrelor regionale
Art. 22
(1) Coordonarea activitatii centrelor regionale se realizeaza de catre
Institut prin structurile sale specializate, precum si prin reprezentarea
acestuia in consiliile de coordonare ale centrelor regionale.
(2) Obiectivul coordonarii il constituie asigurarea coerentei programelor
organizate de Institut si de centrele regionale in vederea realizarii formarii
continue a functionarilor publici.
Art. 23
(1) Coordonarea centrelor regionale de catre Institut se realizeaza prin:
a) promovarea si asigurarea unui continut unitar al formarii, cu referire
speciala la tematica, metodologia, expertiza si finalitatea activitatilor
formative;
b) urmarirea atingerii unor standarde comune de performanta a programelor
de formare, specifice fiecarei functii publice;
c) monitorizarea si evaluarea programelor organizate de centrele regionale;
d) punerea in comun a datelor de care dispun Institutul si centrele
regionale privind: formatorii solicitati, colectia de cazuri practice folosite
in programele de formare, inventarul tuturor programelor organizate, ansamblul
de bune practici;
e) sprijinirea logistica a centrelor regionale si integrarea acestora
intr-o retea informatica de tip intranet.
(2) In scopul coordonarii centrelor regionale, prevederile prezentei
hotarari se completeaza cu un protocol convenit de comun acord intre Institut
si centrele regionale, precum si cu regulamentul-cadru de organizare si
functionare al centrelor regionale si al consiliilor de coordonare ale
acestora.
Art. 24
(1) Se constituie consiliul consultativ al centrelor regionale, cu
urmatoarele atributii principale:
a) realizarea de analize comparative si schimburi de experienta privind
formarea continua a functionarilor publici;
b) stabilirea unor prioritati comune pentru tematica programelor de
formare;
c) elaborarea de standarde comune de performanta;
d) promovarea bunelor practici si sustinerea cooperarii intre centrele
regionale.
(2) Din consiliul consultativ al centrelor regionale fac parte
experti-formatori cu experienta si prestigiu in activitatea de formare,
responsabili de programe din cadrul centrelor regionale si responsabilul de
standarde de calitate si evaluare pedagogica al Institutului, precum si 1 - 2
reprezentanti ai mediului universitar.
(3) Concluziile activitatilor consiliului consultativ contribuie la
fundamentarea deciziilor luate de consiliul stiintific al Institutului si de
consiliile de coordonare ale centrelor regionale.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Atestarea absolvirii programelor de formare specializata se face prin
diplome INA, semnate de directorul general al Institutului.
(2) Atestarea absolvirii programelor de perfectionare organizate de
Institut se face prin certificate INA, semnate de directorul general al
Institutului.
(3) Atestarea absolvirii programelor de perfectionare organizate de
centrele regionale se face prin certificate tip INA, semnate de directorul
centrului regional respectiv.
(4) Certificatele si diplomele sunt recunoscute de Ministerul
Administratiei si Internelor, in conditiile legii.
Art. 26
Tarifele pentru participarea la programele de formare continua se asigura
de autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea
participantii la programe, care are si obligatia sa prevada in bugetele anuale
sumele respective, in conditiile legii.
Art. 27
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 710/2002 privind functionarea Institutului National de
Administratie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519
din 17 iulie 2002.
PRIM-MINISTRU
_ ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Ion Giurescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
ARONDAREA
judetelor si a municipiului Bucuresti la centrele regionale de formare continua
pentru administratia publica locala
I. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica locala
Bucuresti
1. Municipiul Bucuresti
2. Judetul Ilfov
3. Judetul Prahova
4. Judetul Arges
5. Judetul Dambovita
6. Judetul Teleorman
II. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica
locala Calarasi
1. Judetul Calarasi
2. Judetul Giurgiu
3. Judetul Ialomita
4. Judetul Buzau
III. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica
locala Cluj-Napoca
1. Judetul Cluj
2. Judetul Maramures
3. Judetul Satu Mare
4. Judetul Salaj
5. Judetul Bistrita-Nasaud
6. Judetul Bihor
IV. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica locala
Constanta
1. Judetul Constanta
2. Judetul Tulcea
3. Judetul Braila
4. Judetul Vrancea
5. Judetul Galati
V. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica locala
Craiova
1. Judetul Dolj
2. Judetul Olt
3. Judetul Gorj
4. Judetul Valcea
5. Judetul Mehedinti.
VI. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica
locala Iasi
1. Judetul Iasi
2. Judetul Suceava
3. Judetul Botosani
4. Judetul Neamt
5. Judetul Bacau
6. Judetul Vaslui
VII. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica
locala Sibiu
1. Judetul Sibiu
2. Judetul Brasov
3. Judetul Mures
4. Judetul Covasna
5. Judetul Harghita
6. Judetul Alba
VIII. Centrul regional de formare continua pentru administratia publica
locala Timisoara
1. Judetul Timis
2. Judetul Arad
3. Judetul Caras Severin
4. Judetul Hunedoara