HOTARARE Nr. 695 din 8 octombrie 1998
pentru aprobarea Regulamentului de vanzare de catre Regia Nationala a Padurilor
a masei lemnoase destinate agentilor economici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 19 octombrie 1998

In temeiul prevederilor art. 41 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de vanzare de catre Regia Nationala a Padurilor a
masei lemnoase destinate agentilor economici, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 342/1995 referitoare la aprobarea Regulamentului privind
organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru vanzarea masei lemnoase
destinate agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 113 din 5 iunie 1995.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
p. Ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
ANEXA 1
REGULAMENT
de vanzare de catre Regia Nationala a Padurilor a masei lemnoase destinate
agentilor economici
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Masa lemnoasa pe picior, destinata anual, potrivit legii, agentilor
economici, se vinde acestora, in conditii specifice economiei de piata, prin
licitatie sau prin negociere directa, care se organizeaza si se desfasoara
potrivit prevederilor prezentului regulament.
Art. 2
Masa lemnoasa pe picior care face obiectul recoltarii anuale este pusa in
valoare de catre unitatile silvice din structura Regiei Nationale a Padurilor,
indiferent de natura resursei sau, a proprietatii, si este constituita din
produse principale, produse secundare - rarituri, produse accidentale si de
igiena.
Art. 3
(1) Au dreptul sa participe la licitatie sau la negociere directa, in
conditiile prezentului regulament, numai agentii economici atestati, in al
caror statut de functionare este prevazuta activitatea de exploatare si
transport tehnologic al lemnului si care fac dovada ca dispun de mijloacele
materiale, de mijloacele financiare si de forta de munca specializata.
Atestarea agentilor economici se realizeaza de catre o comisie formata din 9
specialisti din: silvicultura - 4 membri, exploatari forestiere - 4 membri si
industria lemnului - 1 membru. Comisia va fi numita in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, cu
consultarea patronatelor, pentru o perioada de 2 ani. Prin acelasi ordin se va
aproba si regulamentul de functionare a comisiei.
(2) Agentii economici care au numai activitate de industrializare a
lemnului pot participa la licitatie sau la negociere directa, daca fac dovada
ca dispun de mijloacele financiare necesare si cu obligativitatea ca exploatarea
masei lemnoase sa se faca numai prin agentii economici atestati, potrivit alin.
(1).
(3) Regia Nationala a Padurilor nu participa la licitatii, dar are dreptul
sa exploateze masa lemnoasa, in regie proprie sau prin agentii economici
atestati, pentru volumul aprobat in cadrul cotei anuale prin hotarare a
Guvernului, in scopul gospodaririi rationale a padurilor si al valorificarii
superioare a lemnului, asigurarii regenerarii la timp a arboretelor,
accesibilizarii bazinelor forestiere infundate, precum si al evitarii
declasarii lemnului.
(4) Nu pot participa la licitatie sau la negociere directa, in calitate de
ofertanti-cumparatori, direct sau prin reprezentanti, in nume propriu,
salariatii autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, ai
Regiei Nationale a Padurilor, ai agentilor economici care au ca obiect de
activitate exploatarea si prelucrarea lemnului si ai celorlalte persoane
juridice detinatoare de paduri si de vegetatie forestiera din afara fondului
forestier national.
CAP. 2
Licitatiile
Art. 4
Formele de licitatie care se utilizeaza sunt: licitatiile deschise si
licitatiile inchise.
Sectiunea A
Pregatirea si organizarea licitatiilor
Art. 5
(1) Pregatirea licitatiilor se face din timp, de catre unitatile silvice,
inainte de publicarea anuntului privind organizarea acestora, prin
nominalizarea partizilor care se vor licita si prin intocmirea caietului de
sarcini.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde regulile silvice de exploatare, epocile
permise pentru taierea si scoaterea materialului lemnos din parchete, alte
conditii si dispozitii legale, care trebuie cunoscute si respectate de agentii
economici care exploateaza masa lemnoasa, precum si termenul de incheiere a
contractului de vanzare-cumparare.
(3) Unitatile silvice din structura Regiei Nationale a Padurilor si alti
detinatori de masa lemnoasa pe picior, pusa in valoare, vor pregati pentru
consultare, la sediul acestora, lista si amplasarea partizilor destinate
agentilor economici, in vederea stabilirii din timp de catre acestia a
optiunilor lor si a asigurarii mijloacelor materiale si financiare necesare
activitatii de exploatare a masei lemnoase. Aceasta lista se va intocmi pana la
data de 30 aprilie pentru masa lemnoasa aferenta anului de productie urmator,
care se va autoriza incepand cu data de 1 septembrie, avandu-se in vedere
epocile de taiere si de scoatere a materialului lemnos din paduri, in scopul
asigurarii regenerarii la timp a arboretelor.
(4) Documentatia tehnico-economica a fiecarei partizi se asigura agentilor
economici interesati, contra cost, la preturi stabilite de unitatea silvica, in
functie de cheltuielile efective determinate de intocmirea si de multiplicarea
acesteia.
Art. 6
Licitatiile de masa lemnoasa pe picior se organizeaza pentru partizi
intregi, constituite conform instructiunilor in vigoare.
Art. 7
(1) Unitatile silvice organizeaza si pregatesc licitatiile, in functie de
conditiile specifice, de structura masei lemnoase si de epocile de taiere si
scoatere a lemnului.
(2) Licitatiile principale se organizeaza la inceputul anului forestier, in
perioada 1 august - 15 septembrie, pentru masa lemnoasa ce constituie rezerva
de 20% din cota anului curent si pentru 40% din cota anului urmator si,
respectiv, la inceputul sezonului de vegetatie, in perioada 1 martie - 15
aprilie, pentru restul de masa lemnoasa (40%) din cota de productie a anului
curent. Intre licitatiile principale, unitatile silvice pot organiza licitatii
si negocieri pentru resursele ramase neadjudecate, precum si pentru produsele
accidentale aparute pe parcursul anului forestier, in functie de situatiile
concrete.
Art. 8
Pretul de incepere a licitatiei, exprimat pentru masa lemnoasa pe picior in
lei/mc, volum cu coaja, iar pentru masa lemnoasa fasonata in lei/mc fara coaja,
se stabileste de catre fiecare unitate silvica, in functie de nivelul
cheltuielilor de gospodarire, de natura produselor, calitatea lemnului,
conditiile de exploatare a masei lemnoase si de alti factori de influenta
specifici economiei de piata.
Art. 9
(1) Anuntul privind organizarea licitatiei se face de catre unitatile
silvice, cu minimum 30 de zile lucratoare inainte de tinerea licitatiilor
principale si cu minimum 10 zile lucratoare inainte de data desfasurarii
licitatiilor intermediare, in presa, in cel putin doua cotidiene, dintre care
unul local, precum si prin afisare la sediul acestora.
(2) Anuntul publicitar va cuprinde:
- denumirea organizatorului licitatiei, sediul acestuia, numarul de telefon
si de fax;
- locul, data si ora la care se va tine preselectia;
- locul, data si ora tinerii licitatiei, precum si felul acesteia (deschisa
sau inchisa);
- partizile care se supun licitatiei, pe ocoale silvice;
- termenul de depunere a ofertelor sau de inscriere la licitatie;
- pretul de incepere a licitatiei; treapta de licitare.
Art. 10
Agentii economici atestati, care intentioneaza sa participe la licitatie si
doresc sa cunoasca, cantitativ si calitativ, masa lemnoasa care urmeaza a fi
licitata, vor putea consulta documentatia de punere in valoare, in prezenta
personalului silvic autorizat.
Art. 11
(1) Pentru admiterea la licitatie a agentilor economici se va organiza o
preselectie a acestora cu 5 zile lucratoare inainte de data tinerii licitatiei.
(2) Comisia de preselectie este constituita din directorul tehnic al
unitatii silvice sau directorul economic al acesteia, in calitate de
presedinte, seful compartimentului de fond forestier si un alt specialist numit
prin decizie a directorului unitatii. Secretariatul comisiei se asigura de unul
dintre membrii acesteia, desemnat de presedinte.
(3) In urma verificarii documentatiei si a conditiilor prevazute la art. 3
comisia de preselectie elibereaza o confirmare scrisa, in care se precizeaza
cantitatea maxima de masa lemnoasa ce va putea fi licitata de agentul economic
sau, dupa caz, comunica neadmiterea inscrierii agentului economic la licitatie,
datorita neindeplinirii acestor conditii, neachitarii obligatiilor financiare
sau nerespectarii altor prevederi ale contractelor incheiate anterior cu
unitati silvice.
(4) Comisia de preselectie va comunica, in timp util, Regiei Nationale a
Padurilor denumirea agentului economic neadmis la preselectie si motivele
respingerii sale, in vederea informarii celorlalte unitati silvice.
Art. 12
(1) Comisia de licitatie, care se constituie la nivel de unitate silvica,
va fi formata din 5 - 9 membri si anume:
- directorul tehnic sau directorul economic al unitatii silvice, care este
presedintele comisiei;
- reprezentantul desemnat de catre Regia Nationala a Padurilor;
- reprezentantul organului teritorial al Ministerului Finantelor,
imputernicit de catre directorul general al acestuia;
- consilierul juridic al unitatii silvice;
- seful compartimentului fond forestier sau alt specialist din cadrul
compartimentului fond forestier;
- seful ocolului silvic in a carui raza teritoriala se liciteaza masa
lemnoasa;
- 1 - 3 specialisti din cadrul unitatii silvice, numiti prin decizie de
catre directorul acesteia. Secretariatul comisiei se asigura de unul dintre
membrii acesteia, desemnat de presedinte.
(2) In situatii deosebite, cu implicatii economice sau ecologice majore,
presedintele comisiei de licitatie va fi directorul unitatii silvice.
Art. 13
Pentru a participa la licitatii sau la negocieri, agentii economici admisi
in urma preselectiei sunt obligati sa achite la unitatea silvica organizatoare
un tarif de participare, stabilit de aceasta pe baza cheltuielilor efective de
organizare si pregatire a licitatiei, respectiv a negocierii, fara a fi
prohibitiv sau a constitui sursa de profit.
Art. 14
(1) Agentii economici admisi la preselectie si care participa la licitatie
vor achita anticipat, printr-unul dintre instrumentele legale de plata, conform
normelor bancare in vigoare, la unitatea silvica care organizeaza licitatia, o
garantie de 5% din valoarea de incepere a licitatiei pentru partizi mai mari de
500 mc si de 10% din valoarea de incepere a licitatiei pentru partizi mai mici
de 500 mc.
(2) Garantia achitata de agentul economic castigator, in conditiile alin.
(1), ramane la unitatea silvica, reprezentand parte din valoarea masei lemnoase
ce urmeaza a fi contractata.
(3) Agentilor economici, care nu au castigat licitatia de masa lemnoasa, li
se vor restitui garantiile in termen de 3 zile lucratoare de la data tinerii
licitatiei.
Sectiunea B
Desfasurarea licitatiilor
Art. 15
(1) Licitatiile se tin la locul, data si ora, comunicate prin anuntul
publicitar.
(2) Sedintele de licitatie, stabilite in baza prevederilor art. 9, se
deschid prin prezentarea si consemnarea in procesul-verbal al sedintei a
membrilor comisiei prezenti. Comisia este legal intrunita, daca sunt prezenti
cel putin 5 membri ai acesteia.
(3) La urmatorul punct din procesul-verbal al sedintei se inscriu agentii
economici prezenti, dintre cei admisi la preselectie, si persoanele
imputernicite de acestia sa-i reprezinte, mentionandu-se numele si prenumele,
functia, numarul si data imputernicirii, fiecare prezentand, la inscriere,
chitantele de plata a tarifului de participare, a garantiei de licitare si
confirmarea scrisa, eliberata de comisia de preselectie.
Art. 16
(1) Licitatia deschisa incepe prin anuntarea partizii de catre secretarul
comisiei de licitatie, a pretului de incepere a licitatiei stabilit si a
treptei de licitare de maximum 5%, care se va rotunji la mii lei.
(2) Licitatia deschisa se face prin strigarea ofertelor de catre agentii
economici participanti.
(3) Comisia de licitatie va inregistra in procesul-verbal al sedintei suma
maxima oferita, agentul economic care si-a adjudecat partida, respectiv numele
si prenumele persoanei imputernicite de acesta.
Art. 17
(1) Licitatia inchisa se face prin prezentarea ofertelor in plic inchis si
sigilat. Plicul cu oferta se introduce in alt plic, care se expediaza prin
posta sau se depune direct de catre agentii economici la unitatea silvica organizatoare
a licitatiei.
(2) Licitatia inchisa incepe prin inregistrarea in procesul-verbal a
numarului de ordine al plicurilor sigilate, din registrul de intrari-iesiri al
unitatii organizatoare, continand ofertele agentilor economici atestati si admisi
la licitatie. Participantii la licitatie au dreptul sa verifice daca toate
plicurile sunt sigilate si nedesfacute.
(3) Comisia de licitatie va deschide plicurile depuse de agentii economici
ofertanti, in prezenta participantilor, si va inregistra in procesul-verbal
sumele oferite pentru fiecare partida in parte. Este declarat castigator al
licitatiei agentul economic care a oferit cel mai mare pret.
Art. 18
(1) In procesul-verbal al sedintei de licitatie se va consemna termenul la
care se va semna contractul de vanzare-cumparare a masei lemnoase cu agentul
economic castigator.
(2) Procesul-verbal al sedintei de licitatie se semneaza de catre toti
membrii comisiei de licitatie prezenti si de reprezentantii agentilor
economici, inclusiv cu obiectiuni, daca este cazul. Pentru agentii economici ai
caror reprezentanti refuza sa semneze se vor inscrie si motivele de refuz
prezentate.
Art. 19
(1) Neincheierea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase
adjudecate, in termenul stabilit prin procesul-verbal al sedintei de licitatie,
din vina agentului economic care a castigat licitatia, atrage dupa sine
anularea licitatiei si pierderea garantiei depuse conform art. 14.
(2) Neincheierea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase, in
termenul stabilit prin procesul-verbal al sedintei de licitatie, din vina
unitatii silvice, se sanctioneaza potrivit legii civile. Totodata unitatea
silvica va restitui agentului economic garantia depusa.
Art. 20
Licitatia nu poate avea loc daca se prezinta un singur ofertant. In
asemenea situatii se va organiza o noua licitatie, in termenul prevazut la art.
9. Daca la doua licitatii consecutive se prezinta un singur ofertant, partida
se vinde prin negociere directa, in conditiile prevazute in prezentul
regulament.
CAP. 3
Negocierea directa
Art. 21
Masa lemnoasa care nu a fost valorificata prin licitatie in conditiile art.
20 se vinde prin negociere directa. Procedura de negociere directa incepe in
prezenta agentului economic participant la cea de-a doua licitatie, imediat ce
se constata ca nu sunt intrunite conditiile de licitatie.
Art. 22
Vanzarea masei lemnoase prin negociere directa se realizeaza de catre
comisia constituita in baza prevederilor art. 12. Aceasta incheie un
proces-verbal in care se consemneaza denumirea agentului economic participant,
volumul de masa lemnoasa negociat, partida, pretul la care a fost adjudecata
masa lemnoasa si termenul de incheiere a contractului de vanzare-cumparare. In
cazul in care negocierea se anuleaza datorita oferirii unui pret sub nivelul
celui de incepere a licitatiei, in procesul-verbal se va consemna si acest
aspect.
Art. 23
(1) Produsele accidentale aparute, in cursul anului de productie
forestiera, pe suprafata partizilor contractate cu agentii economici si aflate
in lucru, vor fi puse in valoare cu prioritate, conform instructiunilor in
vigoare, si se vor contracta cu agentul economic care exploateaza partida
respectiva, la preturi stabilite prin negociere, in functie de specie, de
structura dimensionala si de calitatea lemnului.
(2) Prevederile alin. (1) sunt valabile si pentru parchetele exploatate de
unitatile silvice.
(3) Produsele accidentale, altele decat cele mentionate la alin. (1), si
produsele de igiena, care prezinta pericol de depreciere si de infestare a
padurilor, precum si produsele accidentale rezultate din punerea in aplicare,
in regim de urgenta, a aprobarilor legale de defrisare, emise in scopul
realizarii unor obiective sau lucrari de interes national, se vor vinde prin
negociere directa agentilor economici, daca dupa primul anunt nu se inscriu la
licitatie cel putin doi agenti economici, iar in caz de lipsa de cerere, se vor
exploata, in regim de urgenta, de catre unitatea silvica, cu aprobarea
organului de conducere al acesteia.
(4) In situatiile mentionate la alineatele precedente, anuntul privind
organizarea negocierii se va face cu 5 zile lucratoare inainte de data tinerii
efective a negocierii, prin afisare la sediul unitatii silvice.
Art. 24
Prevederile art. 19 se aplica in mod corespunzator si in cazul
negocierilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Semnarea contractului de vanzare-cumparare a partizii licitate sau
negociate va avea loc in maximum 10 zile lucratoare de la data castigarii
licitatiei sau de la data tinerii efective a negocierii.
(2) La eliberarea autorizatiei de exploatare a masei lemnoase agentul
economic va prezenta unitatii silvice documentul bancar prin care va dovedi
constituirea fondului de 5% din valoarea masei lemnoase contractate, drept
garantie pentru eventualele prejudicii care ar putea fi produse padurii si
semintisului utilizabil; acest fond este purtator de dobanda, iar deblocarea se
va face la terminarea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase, prin
confirmare de la unitatea silvica.
Art. 26
Actele de punere in valoare si caietele de sarcini, precum si contractele
prevazute de prezentul regulament se intocmesc in conformitate cu
instructiunile privind termenele, modalitatile si epocile de recoltare si
transport ale materialului lemnos din paduri, aprobate prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, si
cu celelalte reglementari in vigoare.
Art. 27
(1) Unitatile silvice pot scoate la vanzare si partizi pentru care nu sunt
asigurate conditii pentru transportul masei lemnoase exploatate si pentru care,
prin contract, se convine ca lucrarile de constructie, intretinere si reparatie
a drumurilor forestiere sa fie executate de agentul economic cumparator si sa
fie platite, prin compensare, cu valoarea masei lemnoase contractate. Lucrarile
de constructie, intretinere si reparatie a drumurilor forestiere vor fi
receptionate de o comisie al carei presedinte este directorul tehnic al
unitatii silvice.
(2) Masa lemnoasa neexploatata, ramasa pe picior sau doborata si nescoasa
din parchete pana la sfarsitul anului calendaristic, din motive independente de
agentul economic in cauza, constituie, cu prioritate, resursa pentru anul
urmator. Aceasta se va inventaria si, in functie de volumul neexploatat, se va
reesalona la taiere, printr-un act aditional la contractul respectiv, dar nu
mai tarziu de data de 31 martie, evitandu-se dubla percepere a contravalorii sale.
Art. 28
(1) Agentii economici participanti la preselectie sau la licitatie, care
considera ca au fost respinsi din motive neintemeiate sau ca nu au fost
respectate prevederile prezentului regulament, pot face contestatie.
Contestatia se formuleaza in scris, pe loc, si se adreseaza spre solutionare
directorului unitatii silvice, iar in cazul in care acesta este presedintele
comisiei, directorului general Regiei Nationale a Padurilor. Contestatia se
solutioneaza in termen de doua zile lucratoare de la data depunerii sau
inregistrarii ei, in cazul preselectiei, si in termen de 5 zile lucratoare, in
cazul licitatiei.
(2) Daca in urma analizarii contestatiei se stabileste ca aceasta a fost
intemeiata, directorul unitatii silvice sau directorul general al Regiei
Nationale a Padurilor, dupa caz, va anula licitatia si va decide organizarea
unei noi licitatii, dispunand totodata masuri de sanctionare corespunzatoare.
Art. 29
(1) Regia Nationala a Padurilor va trece treptat la organizarea recoltarii
masei lemnoase pe picior, cu agenti economici atestati, pe baza licitarii
operatiunilor de recoltare, colectare, transport tehnologic, inclusiv sortare
pe specii si sortimente.
(2) Pentru masa lemnoasa pe picior, destinata agentilor economici, neadjudecata
prin licitatii sau negocieri, Regia Nationala a Padurilor va organiza
exploatarea acesteia prin agenti economici atestati sau in regie proprie.
Art. 30
(1) Prevederile prezentului regulament aplica in mod corespunzator si
pentru vanzarea masei lemnoase destinate agentilor economici din padurile si
vegetatia forestiera din afara fondului forestier, proprietate publica, din
administrarea altor persoane juridice decat Regia Nationala a Padurilor.
(2) Unitatile silvice pot organiza licitatii si pentru alti detinatori de
masa lemnoasa, numai la cererea acestora, ca prestare de serviciu, in
conditiile prezentului regulament.
Art. 31
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage dupa sine
raspunderea disciplinara, materiala, contraventionala sau penala, dupa caz.