HOTARARE Nr. 85 din 29 ianuarie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de vanzare a masei lemnoase de catre
detinatorii de fond forestier proprietate publica, catre agentii economici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 10 februarie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 41
din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de vanzare a masei lemnoase de catre detinatorii de
fond forestier proprietate publica, catre agentii economici, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 695/1998 pentru aprobarea Regulamentului de vanzare de catre
Regia Nationala a Padurilor a masei lemnoase destinate agentilor economici,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 19 octombrie
1998.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii,
padurilor, apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de vanzare a masei lemnoase de catre detinatorii de fond forestier proprietate
publica, catre agentii economici
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Masa lemnoasa pe picior sau fasonata, care se valorifica anual,
potrivit legii, din fondul forestier proprietate publica, se vinde agentilor
economici in conditii specifice economiei de piata, prin licitatie sau prin
negociere directa.
(2) Licitatiile sau negocierile directe se organizeaza si se desfasoara
conform prevederilor prezentului regulament.
Art. 2
(1) Masa lemnoasa pe picior care face obiectul recoltarii anuale este pusa
in valoare, estimata cantitativ si calitativ de catre personalul silvic
autorizat, indiferent de natura resursei sau a proprietatii.
(2) Masa lemnoasa pusa in valoare este constituita din produsele
principale, produsele secundare, produsele accidentale si produsele de igiena.
(3) Cu 15 zile inaintea anuntarii primei licitatii, fiecare organizator
este obligat sa intocmeasca lista de partizi pentru anul de productie urmator,
la nivelul cotei de taiere aprobate. Aceasta lista de partizi va fi inclusa in
caietul de sarcini al licitatiei respective.
(4) Cu 15 zile inaintea anuntarii fiecarei licitatii de masa lemnoasa pe
picior, organizatorul este obligat sa intocmeasca lista partizilor care se scot
la licitatia respectiva, prin gruparea partizilor din lista de partizi
intocmita in conditiile prevazute la alin. (3).
(5) Lista de partizi intocmita in conditiile prevazute la alin. (3) se
poate modifica in cursul anului de productie, in functie de:
a) precomptarile determinate de aparitia produselor accidentale;
b) precomptarea stocurilor de masa lemnoasa neexploatata, ramasa pe picior
sau doborata si nescoasa din parchete la sfarsitul anului, conform prevederilor
art. 47 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) inaccesibilitatea masei lemnoase, determinata de forta majora constatata
in conditiile legii: distrugerea podurilor ori a platformei drumurilor auto de
viituri, inundatii, avalanse, cutremure, incendii, avarii la constructii
hidrotehnice din zona de acces, caderi masive de zapada care nu permit
realizarea de lucrari de deszapezire;
d) cererea pietei lemnului: specii, sortimente si altele asemenea, cu
conditia respectarii regimului silvic.
(6) Modificarea listei de partizi se poate realiza in cadrul volumului
prevazut in cota de taiere aprobata pentru anul de productie respectiv.
Art. 3
(1) Au dreptul sa participe la licitatie sau la negociere directa pentru
masa lemnoasa pe picior numai agentii economici atestati pentru activitatea de
exploatari forestiere, care fac dovada ca dispun de mijloacele materiale si
financiare necesare, precum si de forta de munca specializata.
(2) Atestarea agentilor economici se realizeaza de catre comisia de
atestare, formata din 9 membri, in urmatoarea structura: 5 membri - specialisti
in silvicultura din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, proprietarilor de paduri
si 4 membri - specialisti in exploatari forestiere, propusi de Asociatia
Patronala a Forestierilor din Romania - ASFOR, de asociatiile profesionale sau
patronale din domeniul exploatarii si prelucrarii lemnului, cu reprezentare
nationala.
(3) Comisia de atestare se numeste in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentului regulament, prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(4) Comisia de atestare functioneaza pentru o perioada de 2 ani.
(5) Prin ordinul prevazut la alin. (3) se aproba si criteriile de atestare,
si regulamentul de functionare al comisiei de atestare.
Art. 4
(1) Agentii economici care desfasoara activitate de industrializare a
lemnului, dar nu sunt atestati si pentru activitatea de exploatari forestiere,
pot participa la licitatie sau la negociere directa, in conditiile prezentului
regulament, daca fac dovada ca dispun de mijloacele financiare necesare.
(2) Pentru exploatarea masei lemnoase contractate de agentii economici
prevazuti la alin. (1), acestia incheie contracte pentru prestari de servicii
cu agenti economici atestati pentru exploatari forestiere.
(3) Contractele prevazute la alin. (2) vor avea prevederi prin care se
imputernicesc agenti economici atestati pentru exploatari forestiere, care
indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1), sa reprezinte titularul
de contract in relatia cu detinatorul fondului forestier si cu organele
statului pentru controlul regimului silvic. Acesti agenti economici poarta
intreaga responsabilitate pentru respectarea normelor specifice din cadrul
regimului silvic.
(4) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are dreptul sa exploateze masa
lemnoasa pentru nevoile proprii, in conformitate cu prevederile actului
normativ care aproba volumul maxim de masa lemnoasa care poate fi recoltat
anual. Exploatarea masei lemnoase se va face in regie proprie sau prin agenti
economici atestati.
CAP. 2
Licitatiile
Art. 5
Detinatorii de fond forestier proprietate publica, care valorifica masa
lemnoasa conform prevederilor prezentului regulament, denumiti in continuare
organizatori, sunt:
a) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, care poate delega atributul de
organizator unitatilor din subordinea sa;
b) ceilalti detinatori legali de fond forestier proprietate publica:
unitati administrativ-teritoriale, unitati militare, Regia Autonoma
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si altele
asemenea.
Art. 6
(1) Forma de licitatie care se utilizeaza este licitatia publica deschisa
cu preselectie.
(2) Licitatiile pentru adjudecarea de masa lemnoasa pe termen lung din
padurile proprietate publica a statului, administrate de Regia Nationala a
Padurilor - Romsilva, se desfasoara in conformitate cu normele metodologice
aprobate prin hotarare a Guvernului.
SECTIUNEA 1
Pregatirea si organizarea licitatiilor
Art. 7
(1) Pregatirea licitatiilor de masa lemnoasa pe picior se face de catre
organizatori, prin:
a) nominalizarea partizilor care se vor licita din lista de partizi a
anului de productie respectiv;
b) intocmirea caietului de sarcini.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) lista partizilor care se scot la licitatie;
b) fisa tehnico-economica a fiecarei partizi; modelul de fisa
tehnico-economica a partizii se stabileste prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
c) alte conditii si dispozitii legale care trebuie cunoscute si respectate
de agentul economic care exploateaza masa lemnoasa.
(3) Caietul de sarcini in original este pus la dispozitia solicitantilor,
care, la cerere, primesc copii conforme.
Art. 8
(1) Licitatiile de masa lemnoasa pe picior se organizeaza pentru partizi
intregi, constituite conform instructiunilor in vigoare.
(2) Licitatia masei lemnoase fasonate in sortimente se desfasoara pentru
loturile constituite conform normelor tehnice si inscrise in lista loturilor
afisata, pentru care se tine licitatia.
(3) In situatia in care volumul pe piesa din sortimentele valoroase
determina o valoare ridicata de pornire la licitatie pentru lotul intreg,
licitatia se poate realiza si pe piese individuale.
(4) Pentru masa lemnoasa fasonata in sortimente se nominalizeaza locatiile
sau depozitele situate in zone accesibile mijloacelor de transport.
Art. 9
(1) Organizatorii pregatesc licitatiile in functie de conditiile specifice,
de structura masei lemnoase si de perioadele de taiere si scoatere a lemnului,
prevazute de normele legale.
(2) Licitatiile principale pentru masa lemnoasa pe picior se organizeaza
dupa cum urmeaza:
a) in perioada 1 - 30 noiembrie, pentru minimum 40% din cota de masa
lemnoasa a anului urmator;
b) in perioada 1 - 31 martie, pentru diferenta pana la 80% din cota anului
curent;
c) in luna august, pentru volumul de masa lemnoasa din rezerva de 20% ramas
dupa efectuarea precomptarilor.
(3) Pentru partizile ramase neadjudecate la licitatiile organizate in conditiile
prevazute la alin. (2) si care nu se pot exploata in conditiile prevazute la
art. 22 alin. (1) se organizeaza licitatii intermediare, respectandu-se
termenele prevazute la art. 2 si 11.
(4) Pentru produsele accidentale aparute pe parcursul anului se organizeaza
licitatii, respectandu-se termenele de valorificare stabilite prin normele
tehnice si realizandu-se precomptarile corespunzatoare.
(5) Licitatiile pentru masa lemnoasa fasonata se organizeaza pe tot
parcursul anului, corelat cu volumul exploatat si cu perioadele permise pentru
stocarea fiecarei specii.
Art. 10
Pretul de incepere a licitatiei se stabileste de catre organizator si se
exprima:
a) pentru masa lemnoasa pe picior - in lei/mc, volum fara coaja lemnului de
lucru;
b) pentru masa lemnoasa fasonata:
- pentru sortimentele de lemn rotund - in lei/mc, volum fara coaja;
- pentru celelalte sortimente de materiale lemnoase - in lei/U.M.
conventionala.
Art. 11
(1) Anuntul privind organizarea licitatiei de masa lemnoasa pe picior se
face de catre organizator, cu minimum 30 de zile calendaristice inainte de data
tinerii acesteia, cu exceptia licitatiilor intermediare si a celor pentru
produse accidentale care se anunta cu minimum 10 zile calendaristice inainte de
data tinerii licitatiei. Anuntul se face prin presa, in cel putin doua
cotidiene, dintre care unul local, prin Internet, prin afisare la sediul
organizatorului, precum si prin orice alte mijloace de comunicare.
(2) Anuntul publicitar va cuprinde:
a) denumirea organizatorului licitatiei, adresa sediului acestuia, numarul
de telefon si de fax;
b) locul, data si ora la care se va tine preselectia;
c) locul, data si ora tinerii licitatiei, precum si felul in care se face
oferta, si anume prin strigare sau in plic inchis;
d) volumul de masa lemnoasa, total si pe grupe de specii care se liciteaza.
(3) Anunturile afisate la sediul organizatorului si prin Internet, in afara
datelor din anuntul publicitar, vor mai cuprinde:
a) lista partizilor care se liciteaza;
b) pretul de incepere a licitatiei si treapta de licitare pentru fiecare
partida.
(4) Pentru masa lemnoasa fasonata se aplica prevederile alin. (2), iar
anunturile afisate la sediul organizatorului si prin Internet vor cuprinde
lista si volumul fara coaja ale loturilor sau ale pieselor, pe grupe de specii,
dupa caz, scoase la licitatie, preturile de pornire si treptele de licitare.
Art. 12
(1) Agentilor economici care intentioneaza sa participe la licitatie si
doresc informatii privitoare la cantitatea si calitatea masei lemnoase din
partizile care urmeaza a fi licitate li se va pune la dispozitie, la sediul
organizatorului licitatiei, documentatia de punere in valoare.
(2) In situatia in care agentii economici isi manifesta intentia de a
viziona masa lemnoasa care se liciteaza, acestia vor depune in scris o
solicitare in acest sens la sediul organizatorului, cu cel putin 15 zile
inainte de data tinerii licitatiei.
(3) Organizatorul va programa, in functie de solicitari, vizionarea masei
lemnoase, in perioada dintre ultimul termen de depunere a solicitarii de
vizionare si data preselectiei.
(4) Vizionarea se va programa, pentru toti solicitantii unei partizi sau ai
unui lot, in aceeasi zi.
(5) In situatia in care un solicitant isi manifesta intentia de a viziona
mai multe partizi sau loturi, programarea se va realiza astfel incat sa se
asigure participarea acestuia la toate vizionarile.
(6) Programarea vizionarilor se va transmite prin mijloace operative: fax,
telefon, e-mail si altele asemenea, de catre organizator, tuturor
solicitantilor.
(7) In cazul in care, in urma unei vizionari, agentul economic constata,
prin metodele stabilite prin normele tehnice, ca masa lemnoasa nu corespunde
cantitativ si/sau calitativ, va instiinta despre aceasta, in scris,
organizatorul.
(8) Pentru participarea la licitatie, agentii economici vor depune, cu cel
putin 10 zile inainte de data tinerii licitatiei, documentatia de preselectie,
care va cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic: denumire, sediu, adresa,
telefon, fax, e-mail si altele asemenea;
b) numarul de inregistrare al solicitarii de participare la preselectie,
din registrul de corespondenta al agentului economic;
c) numele, in clar, al conducatorului agentului economic, semnatura si
stampila acestuia;
d) documentele de existenta legala a firmei si certificatul de bonitate
financiara, atat pentru societatile de prelucrare a lemnului, cat si pentru
cele de exploatare;
e) atestatul de exploatare emis de comisia imputernicita in acest scop,
numai pentru societatile de exploatare;
f) cazierul tehnic de exploatare a masei lemnoase al agentului economic,
numai pentru societatile de exploatare.
Art. 13
(1) Pentru admiterea la licitatie sau la negociere directa a agentilor
economici, preselectia acestora se organizeaza cu 5 zile calendaristice inainte
de data tinerii licitatiilor principale si cu 3 zile calendaristice inaintea
licitatiilor organizate pentru adjudecarea produselor accidentale sau a
licitatiilor intermediare.
(2) Comisia de preselectie formata din 5 membri se numeste de catre
conducatorul organizatorului licitatiei. Secretariatul comisiei se asigura de
unul dintre membrii acesteia, desemnat de presedinte.
(3) Preselectia se realizeaza prin analiza documentatiilor depuse de
solicitanti.
(4) In urma verificarii documentatiei si a modului de indeplinire a
conditiilor prevazute la art. 3, comisia de preselectie elibereaza, dupa caz:
a) confirmarea scrisa, in care se precizeaza cantitatea maxima de masa
lemnoasa ce va putea fi adjudecata de agentul economic;
b) comunicarea neadmiterii inscrierii agentului economic la licitatie,
datorita neindeplinirii de catre agentul economic a conditiilor prevazute la
art. 3 si/sau nerespectarii prevederilor contractelor incheiate anterior,
reziliate in conditiile legii.
(5) In cazul unitatilor Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, comisia de
preselectie organizata in cadrul unei unitati va comunica in timp util tuturor
celorlalte unitati si Institutului de Cercetari si Amenajari Silvice denumirea
agentilor economici neadmisi la preselectie si motivele respingerii lor, in
vederea respingerii acestora la preselectiile organizate pentru licitatiile de
masa lemnoasa organizate de celelalte unitati ale regiei, pana la eliminarea
motivelor care au determinat respingerea.
(6) Cazierul tehnic de exploatare prevazut la art. 12 alin. (8) lit. f)
este documentul care se completeaza de catre furnizorii de masa lemnoasa pe
picior, cu ocazia reprimirii fiecarei partizi pentru care a existat contract de
masa lemnoasa cu agentul economic respectiv, si de catre institutiile cu
atributii de control al regimului silvic, in cazul in care reprezentantii acestora
au aplicat sanctiuni.
(7) Formularul de cazier tehnic de exploatare a masei lemnoase se
stabileste prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura si se pune la dispozitie agentilor economici de catre
comisia de atestare prevazuta la art. 3.
(8) Fiecare agent economic atestat pentru activitatea de exploatare este
obligat sa puna la dispozitie furnizorilor de masa lemnoasa pe picior, cu
ocazia reprimirii fiecarei partizi, si institutiilor cu atributii de control al
regimului silvic cazierul tehnic in vederea consemnarii informatiilor
solicitate de formular.
(9) Fiecare furnizor de masa lemnoasa pe picior este obligat sa faca
consemnarile cerute de formular, pentru fiecare societate de exploatare cu care
a incheiat contract de livrare de masa lemnoasa pe picior. Aceasta obligatie
revine si institutiilor cu atributii de control cu ocazia efectuarii
inspectiilor, in cazul in care reprezentantii acestora au aplicat sanctiuni.
(10) Punctajele acordate pentru sanctiunile penale si contraventionale
aplicate agentilor economici pentru nerespectarea regimului silvic, precum si
numarul total de puncte prevazut pentru pierderea dreptului acestora de a
participa la licitatii pe o perioada de un an se stabilesc prin ordin comun al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, al
conducatorului autoritatii publice centrale sub autoritatea careia isi
desfasoara activitatea agentii economici care exploateaza masa lemnoasa si al
conducatorului autoritatii publice centrale cu atributii de control al
regimului silvic.
(11) In situatia cumularii numarului total de puncte pentru abateri
savarsite prin nerespectarea regimului silvic stabilit in conditiile prevazute
la alin. (10), consemnate in cazierul tehnic de exploatare, agentul economic
este suspendat pentru participare la licitatii pentru o perioada de un an
calendaristic, incepand cu data de 1 ianuarie urmatoare datei acumularii
numarului respectiv de puncte.
Art. 14
(1) Agentii economici admisi pentru licitatie sau negociere directa, in
urma preselectiei, sunt obligati sa achite anterior orei anuntate pentru
inceperea licitatiei sau negocierii directe respective, in contul
organizatorului, prin unul dintre instrumentele legale de plata, tariful de
participare la licitatie, stabilit de organizator pe baza cheltuielilor
efective de organizare si pregatire a licitatiei, fara ca acest tarif sa fie
prohibitiv sau sa constituie sursa de profit.
(2) Agentii economici admisi, in urma preselectiei, pentru licitatie sau
negociere directa sunt obligati sa faca dovada depunerii anterior datei tinerii
licitatiei, in contul organizatorului, a garantiei de 5% din valoarea de
incepere a licitatiei pentru partizile, loturile sau piesele pentru care sunt
inscrisi, prin unul dintre instrumentele bancare legale. Dovada respectiva se
depune la secretariatul comisiei de licitatie anterior orei de incepere a
sedintei de licitatie/negociere directa. Prezentarea dovezii de depunere a
garantiei in timpul sedintei de licitatie/negociere directa nu da dreptul
agentului economic respectiv sa participe la licitatie/negociere.
(3) Garantia se restituie in termen de cel mult o zi lucratoare agentului
economic care nu castiga licitatia sau celui cu care nu se convine prin
negociere directa.
(4) Garantia nu se restituie in cazul agentului economic care castiga
licitatia sau agentului economic cu care s-a convenit prin negociere directa,
in urmatoarele cazuri:
a) in cazul agentilor economici care incheie contractele in termen,
valoarea garantiei se va lua in calcul la plata primei facturi;
b) in cazul agentilor economici care nu incheie contractele in termen,
garantia incasata de organizator ramane la acesta, constituindu-se ca venit.
Art. 15
(1) Comisia de licitatie se numeste de conducatorul organizatorului si va
fi formata din 5 - 9 membri.
(2) Prin decizia de numire a comisiei se stabileste si persoana care
indeplineste functia de presedinte al comisiei.
SECTIUNEA a 2-a
Desfasurarea licitatiilor
Art. 16
(1) Licitatiile se desfasoara la locul, data si la ora comunicate prin
anuntul publicitar.
(2) Licitatiile se desfasoara in sistemul clasic, cu participarea comisiei
de licitatie si a licitatorilor in aceeasi sala.
(3) Cu ocazia fiecarei sedinte de licitatie se incheie proces-verbal de
licitatie, in care se consemneaza obligatoriu: membrii comisiei de licitatie
prezenti, licitatorii pentru fiecare partida, lot sau, dupa caz, piesa,
reprezentantii oficiali ai acestora, mentionandu-se numele si prenumele,
functia, numarul si data imputernicirii, pretul de pornire la licitatie,
treapta de licitare, ofertele facute de licitatori, ultima oferta facuta,
castigatorul licitatiei.
(4) Sedintele de licitatie se deschid prin prezentarea membrilor prezenti
ai comisiei de licitatie. Comisia de licitatie este legal intrunita daca sunt
prezente cel putin trei patrimi din numarul de membri ai acesteia.
Art. 17
(1) Licitatia cu strigare incepe prin anuntarea partizii, lotului sau, dupa
caz, a piesei de catre presedintele comisiei de licitatie, a pretului de
incepere a licitatiei stabilit si a treptei de licitare, de maximum 5% din
pretul de incepere a licitatiei rotunjit, in plus, la mii lei.
(2) Licitarea se face prin anuntarea verbala a fiecarei oferte de catre
reprezentantii imputerniciti ai agentilor economici participanti, intr-un
interval de timp stabilit de comisia de licitatie, pentru fiecare strigare, dar
care nu poate fi mai mare de doua minute.
(3) Este declarat castigator al licitatiei agentul economic care a oferit
cel mai mare pret.
Art. 18
(1) Licitatia cu oferta scrisa se face prin prezentarea ofertelor scrise in
plic inchis si sigilat. Plicul cu oferta scrisa se introduce in alt plic care
se depune de catre reprezentantul agentului economic la organizatorul
licitatiei, cu cel putin o zi lucratoare anterior datei anuntate pentru tinerea
licitatiei. Plicurile depuse se inregistreaza in registrul de corespondenta al
organizatorului.
(2) Licitatia cu oferta scrisa incepe prin prezentarea participantilor, a
numerelor de inregistrare ale plicurilor sigilate, continand ofertele agentilor
economici atestati si admisi la licitatie. Participantii la licitatie au
dreptul sa verifice daca toate plicurile sunt sigilate si nedesfacute.
(3) Comisia de licitatie deschide plicurile depuse de agentii economici
ofertanti, in prezenta participantilor, comunica tuturor participantilor si
inregistreaza in procesul-verbal preturile oferite pentru fiecare partida.
(4) Este declarat castigator al licitatiei agentul economic care a oferit
pretul cel mai mare.
Art. 19
(1) La sfarsitul sedintei de licitatie se comunica participantilor si se
consemneaza in procesul-verbal al sedintei de licitatie data la care se poate
semna contractul de vanzare-cumparare al masei lemnoase cu agentul economic
castigator.
(2) Procesul-verbal al sedintei de licitatie se semneaza de catre toti
membrii comisiei de licitatie prezenti si se semneaza si se stampileaza de reprezentantii
agentilor economici, inclusiv cu obiectiuni, daca este cazul. Pentru agentii
economici ai caror reprezentanti refuza sa semneze, secretarul comisiei de
licitatie va consemna motivele de refuz prezentate.
Art. 20
(1) Neincheierea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase
adjudecate, in termenul stabilit prin caietul de sarcini, din vina exclusiva a
agentului economic care a castigat licitatia, atrage anularea licitatiei pentru
masa lemnoasa respectiva.
(2) Neincheierea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase in
termenul stabilit prin caietul de sarcini, din vina exclusiva a
organizatorului, se sanctioneaza potrivit dreptului comun. Totodata acesta va
restitui agentului economic garantia depusa.
Art. 21
(1) Licitatia nu poate avea loc daca se prezinta un singur ofertant. In
asemenea situatii se va organiza o noua licitatie, in conditiile prevazute la
art. 11. Daca la a doua licitatie se prezinta tot un singur cumparator, partida
se vinde prin negociere directa, in conditiile prevazute in prezentul
regulament.
(2) Pentru masa lemnoasa fasonata, in vederea evitarii deprecierii,
negocierea directa se poate desfasura la sfarsitul primei licitatii daca se
prezinta un singur ofertant.
Art. 22
(1) Masa lemnoasa pe picior care nu se vinde dupa doua licitatii si nici
prin negociere, din lipsa de cumparatori, se poate exploata de catre
organizator prin prestari de servicii de catre agenti economici atestati pentru
activitatea de exploatare forestiera, angajati in conditiile legii, sau in
regie proprie, daca indeplinesc conditiile legale.
(2) Masa lemnoasa fasonata in conditiile prevazute la alin. (1) se
valorifica conform prevederilor prezentului regulament, cu exceptia lemnului de
foc destinat nevoilor locale.
CAP. 3
Negocierea directa
Art. 23
(1) Masa lemnoasa care nu a fost valorificata prin licitatie in conditiile
prevazute la art. 21 se vinde prin negociere directa. Sedinta de negociere
directa se poate organiza dupa incheierea celei de-a doua licitatii in
situatiile prevazute de art. 21 alin. (1) sau dupa incheierea primei licitatii
in situatiile prevazute de art. 21 alin. (2).
(2) Tot prin negociere directa se vinde si masa lemnoasa constituita din
produsele prevazute la art. 25 alin. (1) si (2).
Art. 24
(1) Vanzarea masei lemnoase prin negociere directa se realizeaza de catre
comisia constituita conform prevederilor art. 15.
(2) In cazul in care la negocierea directa nu se obtine pentru partida
respectiva cel putin pretul de incepere a licitatiei, aceasta se va exploata in
conformitate cu prevederile art. 22.
(3) Cu ocazia negocierii directe, comisia de licitatie incheie un
proces-verbal in care se consemneaza denumirea agentului economic participant,
datele de identificare a reprezentantului acestuia, partizile/loturile si
volumul de masa lemnoasa negociat, pretul pe partizi/loturi la care a fost
negociata masa lemnoasa si data limita pentru incheierea contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 25
(1) Produsele accidentale aparute in cursul anului, in suprafata de padure
unde este constituita partida contractata cu un agent economic, se pun in
valoare cu prioritate, conform instructiunilor in vigoare, si se contracteaza
cu agentul economic care exploateaza partida respectiva, la pretul stabilit
prin negociere, in functie de specie, de structura dimensionala si de calitatea
lemnului.
(2) Produsele accidentale, altele decat cele mentionate la alin. (1),
produsele de igiena care prezinta pericol de depreciere a lemnului si de
infestare a padurilor, precum si produsele accidentale rezultate din punerea in
aplicare, in regim de urgenta, a aprobarilor legale de defrisare emise cu
scopul realizarii unor obiective sau lucrari de interes national, clasificate
astfel de lege, anuntate la licitatie conform art. 10, se vor vinde prin
negociere directa agentilor economici interesati, daca dupa primul anunt nu se
inscriu la licitatie cel putin 2 agenti economici.
(3) In caz de lipsa de cerere, exploatarea produselor prezentate la alin.
(2) se asigura in regim de urgenta de catre detinatorii de padure, proprietate
publica, in conformitate cu prevederile art. 22.
Art. 26
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva valorifica, prin licitatie sau
negociere, sortimente de material lemnos (lemn pentru celuloza si sortimente de
lemn marunt), stabilite pe baza prevederilor actelor de punere in valoare,
urmand ca livrarea sa se faca in cadrul graficelor de fasonare.
Art. 27
Prevederile art. 20 se aplica in mod corespunzator si in cazul
negocierilor.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 28
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) modificarea listei de partizi dupa alte criterii decat cele prevazute la
art. 2 alin. (4);
b) neincluderea in caietul de sarcini al licitatiei a informatiilor
prevazute la art. 7 alin. (2) sau refuzul de a pune la dispozitie
solicitantilor caietul de sarcini;
c) admiterea la licitatie a persoanelor juridice care nu indeplinesc una
sau mai multe conditii prevazute de prezentul regulament pentru a fi admise la
licitatie;
d) necomunicarea rezultatelor preselectiei, prevazuta de art. 13 alin. (4)
si (5);
e) nerezolvarea, din motive imputabile, a contestatiilor in termenul
prevazut de prezentul regulament;
f) neasigurarea de catre organizatori a conditiilor prevazute pentru
vizionarea partizilor sau a loturilor licitate;
g) necompletarea sau completarea incorecta a cazierului tehnic de
exploatare;
h) modificarea de catre organizator a datei, locului si/sau a orei de
incepere a licitatiei, dupa comunicarea prin anuntul publicitar;
i) neintocmirea sau intocmirea incorecta ori incompleta, din eroare, a
procesului-verbal de licitatie prevazut la art. 16 alin. (3) si/sau a
procesului-verbal de negociere prevazut la art. 24 alin. (3);
j) acceptarea si inregistrarea in cazul licitatiilor cu oferta scrisa in
plic inchis, de catre organizatori, a plicurilor cu oferte scrise, nesigilate
sau desfacute;
k) refuzul neintemeiat de a semna procesul-verbal de desfasurare a
licitatiei sau de negociere;
l) neprezentarea de catre agentul economic a cazierului tehnic de
exploatare, pentru completare, reprezentantului furnizorului de masa lemnoasa
sau reprezentantilor institutiilor cu atributii de control al regimului silvic.
Art. 29
(1) Faptele prevazute la art. 28 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. a), b), d), e), f) si k);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 30.000.000 lei, faptele prevazute la
lit. c), g), h), i), j) si l).
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 30
Urmatoarele categorii de personal au calitatea de agent constatator si au
dreptul si obligatia sa constate contraventiile prevazute la art. 28 si sa
aplice sanctiunile prevazute la art. 29:
a) personalul silvic de control, special abilitat;
b) ofiterii si agentii de politie, precum si ofiterii si subofiterii din
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, special abilitati;
c) personalul care exercita controlul financiar al statului, inclusiv
organele de control ale Garzii Financiare, pentru contraventiile prevazute la
art. 28 lit. c), h), i) si j).
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 31
(1) Semnarea contractului de vanzare-cumparare a masei lemnoase adjudecate
prin licitatie sau negociere va avea loc in termen de maximum 10 zile
lucratoare de la data licitatiei, respectiv a negocierii directe.
(2) Autorizatiile de exploatare se elibereaza la inceperea exploatarii
intr-o partida pentru intreaga partida.
(3) Predarea spre exploatare se face pe postate delimitate exploatabile
intr-o luna, conform esalonarii. Procesul-verbal de predare spre exploatare a
masei lemnoase constituie document gestionar.
(4) In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru acoperirea
cheltuielilor legate de eventualele prejudicii de natura celor prevazute in
art. 45 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile si
completarile ulterioare, titularii autorizatiilor de exploatare vor depune la
emitentul autorizatiei de exploatare, anticipat emiterii acesteia, o garantie
echivalenta cu 5% din valoarea lemnului, stabilita prin contractul de furnizare
a masei lemnoase, intr-un cont special. Acest cont este purtator de dobanda,
iar restituirea, dupa caz, a sumei si a dobanzilor aferente se va face numai
dupa reprimirea parchetelor respective.
Art. 32
Actele de punere in valoare, caietele de sarcini, lista de partizi, precum
si contractele prevazute de prezentul regulament se intocmesc in conformitate
cu prevederile normelor privind stabilirea termenelor, modalitatilor si
perioadelor de exploatare a masei lemnoase din paduri si din vegetatie
forestiera din afara fondului forestier national, aprobate prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si cu
celelalte reglementari in vigoare.
Art. 33
(1) Detinatorii de fond forestier proprietate publica pot scoate la vanzare
si partizi pentru care nu sunt asigurate conditiile corespunzatoare pentru
transportul masei lemnoase exploatate ca urmare a starii drumurilor auto
forestiere si pentru care, prin contract, se convine ca lucrarile de
intretinere si reparatie a acestora sa fie executate de agentul economic
cumparator si sa fie platite prin compensare cu valoarea masei lemnoase
contractate in urma licitatiilor/negocierilor, la preturile stabilite prin
deviz pentru repararea si/sau intretinerea drumurilor forestiere, intocmit de o
persoana fizica independenta autorizata sau o persoana juridica autorizata.
(2) Masa lemnoasa neexploatata, ramasa pe picior sau doborata si nescoasa
din parchete pana la sfarsitul anului, constituie cu prioritate resursa pentru
anul urmator. Aceasta se va inventaria si, in functie de volumul neexploatat,
se va reesalona la taiere, prin act aditional la contractul respectiv.
(3) Prin reesalonare se va avea in vedere sa nu se depaseasca termenul de
exploatare de 15 aprilie din anul de productie respectiv, in zona de campie, si
30 aprilie din anul de productie respectiv, in zona de munte.
Art. 34
(1) Agentii economici participanti la preselectie sau la licitatie, care
considera ca au fost respinsi din motive neintemeiate sau ca nu au fost
respectate prevederilor prezentului regulament, pot face contestatie.
Contestatia se formuleaza in scris, pe loc, si se adreseaza spre solutionare
organizatorului licitatiei. Conducatorul organizatorului licitatiei este
obligat sa ia masuri pentru solutionarea contestatiei, in termen de doua zile
lucratoare de la data depunerii ei, in cazul preselectiei, si in termen de 5
zile lucratoare, in cazul licitatiei.
(2) Daca in urma analizarii contestatiei se stabileste ca aceasta a fost
intemeiata, organizatorul anuleaza licitatia si ia masuri pentru organizarea
unei noi licitatii, dispunand totodata masuri de sanctionare corespunzatoare
impotriva celor vinovati.