HOTARARE Nr. 717 din 19 iulie 2001
pentru aprobarea Strategiei privind participarea sectorului privat la
imbunatatirea performantei sistemului sanitar din Romania (2001 - 2004)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 9 august 2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale Hotararii
Parlamentului Romaniei nr. 39 din 28 decembrie 2000 pentru acordarea increderii
Guvernului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia privind participarea sectorului privat la imbunatatirea
performantei sistemului sanitar din Romania (2001 - 2004), prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Sanatatii si Familiei va aduce la indeplinire Strategia privind
participarea sectorului privat la imbunatatirea performantei sistemului sanitar
din Romania (2001 - 2004).
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
privind participarea sectorului privat la imbunatatirea performantei sistemului
sanitar din Romania (2001 - 2004)
I. Strategia de participare a sectorului privat in contextul reformei
sanitare (2001 - 2004)
1. Obiectivele strategice ale Ministerului Sanatatii si Familiei:
- o Romanie mai sanatoasa, cu o morbiditate mai scazuta si mai putine
decese premature
- asigurarea accesului echitabil la serviciile de sanatate
- eficientizarea sistemului sanitar.
2. Strategia de reforma a Ministerului Sanatatii si Familiei a identificat
ca prioritare patru arii de interventie strategica:
- Organizarea si conducerea sistemului sanitar
- Finantarea sistemului sanitar
- Sanatatea populatiei si serviciile de sanatate
- Rationalizarea resurselor fizice si umane.
Studiile asupra ariei serviciilor de sanatate din sistemul sanitar arata:
- neconcordanta dintre nevoile de ingrijire ale populatiei si structurile
si orientarea serviciilor;
- numarul prea mare de tipuri de unitati sanitare;
- suprasolicitarea si subdimensionarea unor servicii si ineficienta altora.
Prezenta strategie de implicare a sectorului privat in sistemul public de
sanatate se concentreaza asupra imbunatatirii serviciilor medicale
spitalicesti, care sunt foarte diversificate, necesita competenta si tehnologie
inalta si, in consecinta, implica costuri mari.
Scopul participarii sectorului privat este imbunatatirea finantarii
sectorului sanitar.
Obiectivele:
- cresterea calitatii serviciilor medicale oferite populatiei. In prezent
sistemul public de sanatate acorda asistenta medicala la un nivel mediu,
nesatisfacator; aparitia pe piata a unor servicii de calitate crescuta oferite
de sectorul privat va atrage impunerea unor standarde superioare de calitate si
in sistemul public;
- cresterea eficientei spitalelor. Functionarea spitalelor cu caracter
privat pe principiul cost-eficienta va constitui un stimulent puternic pentru
sistemul public de a aplica aceleasi criterii in administrarea spitalelor
publice;
- atragerea unor surse alternative de finantare (private) pentru
reabilitarea spitalelor si dotarea lor cu echipamente medicale;
- rationalizarea serviciilor medicale si cresterea flexibilitatii acestora
pentru a raspunde mai bine nevoilor de ingrijire ale populatiei.
II. Experienta internationala privind implicarea sectorului privat in
asistenta medicala
Sectorul privat este reprezentat in asistenta medicala din alte tari sub
diferite forme:
In Marea Britanie exista cateva exemple de integrare a unor spitale private
cu spitale publice, colocatate (folosite in comun), si de folosire in comun a
salilor de operatie mobile si a unitatilor de diagnostic.
In Franta participarea predominanta a sectorului privat se face, in
general, prin contractarea spitalelor conduse privat de catre agentiile
guvernamentale pentru a oferi servicii de asistenta medicala in regim public.
In Canada se dezvolta un sector privat, ca raspuns la fenomenul listelor de
asteptare tot mai lungi si la perceptia declinului standardelor din sectorul
public.
Sistemul integrat din Australia cuprinde:
- ingrijire medicala privata in spitale publice, cu contributie de la
asigurarea de sanatate privata;
- servicii ambulatorii oferite de medici particulari;
- spitalele private (30% din ingrijirea medicala de urgenta);
- dreptul medicilor de a practica atat in sectorul public, cat si in cel
privat;
- management privat in 15 spitale din sectorul public;
- spitale private colocatate pe domeniul spitalelor universitare;
- contractarea anumitor servicii - atat clinice, cat si nonclinice - cu
sectorul privat.
III. Beneficiile participarii sectorului privat (PSP) pentru sistemul
sanitar
Ca urmare a introducerii participarii sectorului privat in sistemul sanitar
sunt de prevazut beneficii importante:
1. Cresterea finantarii pentru ingrijirile de sanatate
Un beneficiu clar va fi imbunatatirea finantarii pentru ingrijirea
medicala, pe seama contributiei suplimentare venite din sectorul privat.
Aceasta ar avea drept consecinta:
- cresterea calitatii serviciilor oferite;
- posibilitatea unor optiuni suplimentare pentru populatie;
- imbunatatirea accesului la serviciile medicale, in special in cazurile in
care sistemul public este suprasolicitat.
2. Infuzia de capital
Prin infuzia de capital s-ar micsora sarcina Guvernului in ceea ce priveste
reabilitarea si constructia de cladiri, precum si dotarea cu echipamente de
inalta performanta a unitatilor sanitare; povara pentru buget ar scadea
semnificativ.
Estimarile Bancii Mondiale pentru reabilitarea a 70.000 paturi de spital:
- 1,5 miliarde dolari S.U.A. ar fi necesare numai pentru reabilitarea
cladirilor;
- 1 miliard dolari S.U.A., pentru dotarea cu echipamente.
3. Cresterea eficientei
Aplicarea principiilor comerciale de cost/eficienta, potrivit carora
functioneaza sectorul privat, va conduce la imbunatatirea ofertei de servicii
cu controlul costurilor, pentru a raspunde adecvat cererii generale de servicii
medicale, deci la un management mult mai eficient.
4. Transferul riscului
Diferitele modele private, prevazute la pct. V din prezenta anexa, permit
Guvernului transferarea anumitor riscuri financiare si operationale de la
cheltuielile publice. Aceste riscuri variaza de la costurile de constructie
pana la riscurile financiare necunoscute, legate de oferirea serviciilor
clinice care nu au limita de cost.
5. Imbunatatirea imaginii profesionistilor din sistemul de sanatate si a
satisfactiei populatiei privind oferta de servicii medicale
Introducerea serviciilor private, ale caror costuri sunt cunoscute de
populatie, va determina:
- eliminarea platilor neoficiale care ii pun intr-o lumina defavorabila pe
lucratorii din sistemul sanitar;
- posibilitatea cresterii oficiale a veniturilor medicilor.
IV. Caracteristicile unui model ideal de furnizare a serviciilor medicale
- Universalitate: Toti membrii comunitatii sa poata avea acces la
ingrijirea esentiala a sanatatii, cu costuri rezonabile
- Servicii medicale de calitate superioara stabila (constanta)
- Un puternic sector privat complementar, viabil
- Posibilitate de alegere
- Servicii medicale cu costuri eficiente, bazate pe nevoi si rezultate
- Respect pentru demnitatea personala si intimitate
- Un sistem solid de colectare a datelor care sa fie folosit in
planificarea rationala, luarea de decizii si reglementari
- Serviciile de sanatate trebuie sa fie structurate astfel incat sa
incurajeze modelele de integrare si cooperare, de furnizare a serviciilor
medicale
- Un sistem care sa raspunda nevoilor populatiei
- Accentul se va pune pe strategii pe termen lung, care vor urmari
preventia imbolnavirilor si calitatea vietii.
V. Orizontul de implementare - optiuni si modele de participare a
sectorului privat
Strategia de participare a sectorului privat (PSP) propune dezvoltarea unui
numar de modele diferite.
Ministerul Sanatatii si Familiei are cuprinsa in structura sa Directia
pentru privatizare si relatii cu investitorii straini si autohtoni care are ca
obiect de activitate conducerea procesului PSP.
Sunt necesare modificari legislative, acolo unde este necesar, pentru a
incuraja/a permite:
- Infiintarea de spitale private
- Posibilitatea medicilor de a incasa oficial plata pentru serviciile
medicale prestate de la pacientii cu asigurari private de sanatate, atat din
spitalele private, cat si din cele publice, pentru servicii care nu sunt
cuprinse in pachetul de baza oferit de asigurarile publice de sanatate
- Contributii personale pentru cazarea preferentiala in spitalele publice
- Management privat al unitatilor sanitare publice
- Crearea de societati mixte intre spitale publice si sectorul privat
1. Dezvoltarea spitalelor private
Aceasta optiune implica infiintarea de spitale private in care intregul
cost al serviciilor medicale sa fie suportat de pacient sau de terti in numele
pacientului.
Conditii ce se impun:
- reglementari si procese de acreditare adecvate in Romania;
- obtinerea licentelor pentru un astfel de spital trebuie sa fie
conditionata de acordarea a 10% sau mai mult din numarul de paturi, pentru
pacienti "sociali"
- in toate celelalte aspecte spitalul ar trebui sa functioneze in
conditiile unei piete libere, cu tarife si preturi negociabile cu asiguratorii,
angajatorii sau pacientii care platesc direct.
Beneficii principale: ingrijiri de calitate, solutii alternative si
accesibilitate crescuta.
2. Trecerea spitalelor publice in domeniul privat al statului si
vanzarea/inchirierea lor catre sectorul privat
Aceasta optiune implica vanzarea sau inchirierea spitalelor publice
existente sectorului privat pentru a functiona ca spitale private sau ca alte
facilitati de ingrijire medicala.
Conditiile impuse:
- vanzarea/inchirierea se face numai in scopul acordarii ingrijirilor
medicale
- un astfel de transfer nu trebuie sa se faca in detrimentul prestarii de
servicii medicale catre populatie (nu trebuie reduse serviciile medicale
oferite populatiei prin asistenta medicala publica)
- sa incurajeze reorientarea activitatii unor unitati sanitare pentru
asistenta sociala/pe termen lung pentru pacienti in varsta, care in prezent se
afla internati in spitalele de boli acute
- identificarea clara a tipului de proprietate a activelor/titlurilor, inregistrarea,
evaluarea lor etc.
Beneficiul acestei optiuni este reprezentat de transferul problemei
surplusului de paturi pentru cazurile acute si de responsabilitatea cresterii
de capital din sectorul public catre cel privat.
3. Pacientii aflati in spitalele publice, care au asigurari de sanatate
private sau care platesc direct costul serviciilor medicale, cu implicarea
platilor suplimentare
Aceasta alternativa implica necesitatea ca un spital public care aloca o
parte din numarul paturilor pentru pacientii cu asigurari private sau care
platesc direct sa incaseze o plata suplimentara pentru pat si pentru serviciile
auxiliare.
Spitalele publice pot stabili un numar de paturi "speciale"
pentru aceasta categorie de pacienti.
Costurile de amenajare pentru aceste paturi vor fi suportate din surse de
finantare alternative.
Conditii necesare:
- adoptarea reglementarilor care sa permita oficial spitalelor perceperea
platilor suplimentare;
Beneficiile:
- medicii care vor ingriji acesti pacienti vor putea sa perceapa oficial de
la acestia taxe; iar
- spitalul va putea solicita o contributie personala pentru pat si pentru
servicii auxiliare;
- aceasta varianta poate fi privita ca pe un acord intermediar care sa
functioneze pentru perioada in care se construieste o unitate sanitara
colocatata.
4. Modele colocatate
Aceasta alternativa implica dezvoltarea unei unitati sanitare private pe
terenul deja existent al unui spital public.
Optiuni:
- pentru constructia de noi unitati sanitare;
- pentru transformarea partilor existente ale spitalului.
In cadrul acestui model poate exista o gama larga de optiuni de
parteneriat, in functie de conditiile locale.
Aspecte principale:
- Operatorul privat poate include aportul de capital din partea cadrelor
medicale, dar in conditii stabilite pentru a se asigura corectitudinea
- Ministerul Sanatatii si Familiei va aproba rolul unitatii sanitare
colocatate si parteneriatul propus
- Aceasta alternativa implica de obicei o inchiriere/o concesiune pe termen
lung, in special in cazurile in care se face o infuzie importanta de capital
- Unitatea va fi autonoma din punct de vedere al serviciilor medicale
oferite, dar poate contracta anumite servicii la preturi comerciale de la
spitalele publice, de exemplu: mancare, curatenie, intretinere etc.
- In anumite situatii operatorul privat poate oferi servicii sectorului
public, la preturi convenite (pentru a evita duplicarea neproductiva la
serviciile cu costuri ridicate, cum sunt: investigatia cardiaca, CT si MRI, si
degrevarea sectorului public de investitiile in aceste echipamente).
- Astfel de unitati private ar trebui sa fie folosite pentru pregatire si
cercetare.
- In unele cazuri se pot dezvolta servicii aferente, dar diferite.
Implicatii de ordin financiar: modalitatea de recuperare a fondurilor
investite, dat fiind faptul ca investitiile in sectorul sanitar se recupereaza
in timp indelungat, iar, pe de alta parte, tarifele respective nu trebuie sa
devina prohibitive pentru o parte a populatiei care beneficiaza de asistenta
medicala.
Posibile solutii: propuneri de avantaje de ordin fiscal pentru sumele
investite in finantarea sectorului sanitar public, de care ar putea beneficia
si investitorii din domeniul privat al sectorului sanitar.
5. Contracte de management cu sectorul privat pentru prestarea serviciilor
in sectorul public
Aceasta optiune implica din partea spitalelor publice posibilitatea
incheierii de contracte cu operatori privati pentru prestarea serviciilor catre
pacienti
Optiunile pot include:
- Contractarea in afara a serviciilor nonclinice/clinice de la un operator
privat
- Inchirierea unei unitati sanitare existente unui operator privat care isi
asuma responsabilitatea conducerii serviciilor clinice si nonclinice, dar nu si
responsabilitatea pentru majorarea de capital, care ar ramane responsabilitatea
Ministerului Sanatatii si Familiei si Casei Nationale a Asigurarilor de
Sanatate.
- Concesionarea unei unitati sanitare existente unui operator privat care
isi asuma responsabilitatea pentru conducerea serviciilor clinice/nonclinice,
la fel ca si responsabilitatea pentru toate cheltuielile de capital si
extinderea/modernizarea facilitatilor. In cazul unei concesionari bunurile ar
trebui sa fie administrate si modernizate de operatorul privat, dar sa ramana
in proprietatea Guvernului.
- Vanzarea unitatilor sanitare existente unui operator privat care isi
asuma responsabilitatea pentru conducerea serviciilor clinice si nonclinice,
si, de asemenea, responsabilitatea pentru toate cheltuielile capitale si de
extindere a facilitatilor. Principala diferenta in acest caz fata de varianta
concesionarii este ca proprietatea bunurilor este transferata operatorului privat.
- Constructia unei noi unitati sanitare de catre operatorul privat care isi
asuma si responsabilitatea conducerii tuturor serviciilor clinice si
nonclinice.
Alegerea unei astfel de optiuni care sa fie implementata pentru o anumita
unitate sanitara va depinde de mai multi factori, incluzand:
a) obiectivele pe care Guvernul si le-a propus in privinta unitatii
respective sau unui grup de unitati sanitare spitalicesti;
b) necesarul de investitie de capital pentru unitatea respectiva si viabilitatea
financiara a acesteia pe termen lung;
c) nivelul interesului sectorului privat si vointa de asumare a riscului;
d) gradul in care populatia si personalul angajat sprijina diferitele
optiuni PSP.
Aceste tipuri de tranzactii care implica managementul privat al spitalelor
publice vor necesita doua contracte:
1. contractul de management;
2. contractul cu casele de asigurari de sanatate teritoriale.
1. Contractul de management intre Ministerul Sanatatii si Familiei (sau
proprietarul spitalului) si operatorul privat va specifica:
- Responsabilitatile operatorului privat si ale spitalului public cu
privire la urmatoarele aspecte: finantarea, managementul, politica de personal,
reabilitarea fizica si consolidarea cladirilor etc.
- Durata contractului. Perioada contractului va fi in general de 15 - 20 de
ani, daca este implicata o suma importanta de capital din partea sectorului
privat, dar mai scurta (de exemplu: 5 ani) pentru cazurile de inchiriere in
care nu se face infuzie de capital din partea sectorului privat.
- Dispozitii cu privire la monitorizarea si reglementarea prestarilor de
servicii de catre operatorul privat si respectarea obligatiilor contractuale.
- Penalitati, inclusiv eventuala reziliere a contractului, pentru abateri
- Proceduri de rezolvare a litigiilor in legatura cu incheierea,
modificarea si executarea contractelor.
2. Contractul intre casele de asigurari de sanatate teritoriale si spital
va stipula:
- Gama de servicii oferite, volumul si nivelurile de calitate estimate.
- Metoda de plata/de rambursare de catre Casa Nationala a Asigurarilor de
Sanatate. Aceasta poate fi o combinatie intre modul de plata, in functie de
cazuri (cum ar fi, pentru pacientii internati pentru cazuri acute), si bugetul
global, pentru o serie de servicii.
- Criterii detaliate de calitate si performanta care trebuie indeplinite
(implica stabilirea unui punct de referinta in comparatia cu alte spitale).
- Prevederi privind penalitatile.
- Proceduri pentru solutionarea litigiilor.
Toate contractele cu sectorul privat trebuie atribuite in urma unui proces
deschis de licitatie competitiva, potrivit legii.
VI. Cadrul legal necesar pentru participarea investitorilor
Pentru atragerea investitorilor straini si autohtoni, care sa intre in
tranzactii cu spitale publice din Romania, sunt necesare:
- Un cadru legal clar care sa autorizeze:
a) participarea sectorului privat la conducerea si modernizarea unui spital
public;
b) Ministerul Sanatatii si Familiei sa atribuie si sa semneze contractul;
- Reglementari clare care sa specifice responsabilitatile si procedurile de
monitorizare a calitatii ingrijirii medicale.
- Contracte adecvate cu casele de asigurari de sanatate teritoriale.
VII. Interesul sectorului privat local
Un operator privat care conduce o unitate sanitara, fie in sectorul privat,
fie in cel public, are nevoie de trei componente esentiale pentru a avea
succes:
1. Implicarea medicilor locali - pentru inceput vor fi alese unitati unde
exista sprijin local.
2. Management solid - introducerea managementului comercial in conducerea
spitalelor publice.
3. Sprijin financiar - un management solid va atrage interes in finantarea
serviciilor medicale.
Cercetarile preliminare efectuate sugereaza ca exista interes din partea
investitorilor locali si, de asemenea, interes din partea investitorilor locali
din industria hoteliera.
VIII. Interesul investitorilor straini
Operatorii/investitorii straini pot fi implicati in trei moduri:
1. Ca grup individual
Acest model poate fi comparat cu lanturile hoteliere si reprezinta
abordarea traditionala pe care au adoptat-o cateva lanturi internationale de
operatori de spital.
Acest model are probabilitatea cea mai mica datorita:
- lipsei unei piete private deja formate si a unui sistem privat de
asigurari;
- problemelor/temerilor cauzate de factorii economici romanesti;
- necunoasterii, in general, a Romaniei;
- tendintei de retragere, in ultimii ani, a unor lanturi mari, in cea mai
mare parte cu baza in S.U.A., de pe pietele internationale, deoarece nu s-au
adaptat si nu au obtinut profituri rezonabile.
2. Al doilea tip de implicare internationala este cea a unui investitor
Pentru inceput acest lucru nu poate fi posibil in Romania, atata timp cat
piata privata nu este bine conturata.
3. Al treilea si cel mai posibil (si potrivit) model de implicare
internationala este o societate mixta cu parteneri locali
Managementul operational poate fi preluat de grupul strain, iar partenerul
local preia managementul de zi cu zi.
Exista posibilitatea, de asemenea, ca un numar de investitori straini sa se
asocieze si sa creeze un consortiu, inclusiv scoli clinice academice, venind
astfel cu diferite calificari.
IX. Modificari si adaptari legislative
Pentru atragerea investitorilor exista o serie de probleme care vor trebui
rezolvate, incluzand printre altele:
a) cadrul legal;
b) procesul de plata si contractare a Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate; si
c) viabilitatea financiara pe termen lung a spitalelor publice.
A. Cadrul legal
Legislatia existenta nu interzice si nici nu impiedica asigurarea privata
de sanatate sau participarea sectorului privat in spitale publice sau private.
Modificarile legislative vor fi in legatura cu:
- Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia;
- Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997;
- Legea privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor nr.
146/1999.
Scopul: clarificarea si intarirea cadrului legal pentru asigurarea privata
de sanatate si participarea sectorului privat in spitalele publice.
- Principalele probleme:
- Proprietatea spitalelor publice;
- Inexistenta legii asigurarilor private de sanatate;
- Restrictii in Legea privind organizarea, functionarea si finantarea
spitalelor si alte reglementari care limiteaza flexibilitatea unui management
privat al spitalelor publice in anumite arii, ca de exemplu: a) folosirea
medicilor in sistem part-time sau numirea pe post pentru o perioada
determinata; b) plata in functie de performante; c) alocari pentru depreciere
si venituri in functie de capital in contractele de asigurare dintre casele de
asigurari de sanatate teritoriale si spitale.
Propunerile pentru solutionarea acestor probleme se refera la:
- imbunatatirea reglementarilor cuprinse in Legea privind organizarea,
functionarea si finantarea spitalelor si in alte legi relevante pentru:
a) a conferi suficienta claritate despre modul in care spitalele private si
publice urmeaza sa fie reglementate in termenii de calitate a serviciilor;
b) a permite conducerii flexibilitate suficienta pentru introducerea contractelor
de munca pe perioada determinata si part-time, precum si plata (salarizarea) in
functie de performante; si
c) a permite contractelor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate sa
includa deprecierea si veniturile adecvate din investitie pentru cheltuielile
de capital;
- imbunatatirea Legii asigurarilor sociale de sanatate sau introducerea
unei noi legi privind asigurarea privata de sanatate pentru a oferi o mai mare
claritate cadrului legal de furnizare a asigurarii private de sanatate si realizarea
unei legislatii si protectii proprii a interesului public.
B. Contractarea si platile catre casele de asigurari de sanatate
teritoriale
Procesul de contractare dintre casele de asigurari de sanatate teritoriale
cu spitalele necesita cateva imbunatatiri daca Ministerul Sanatatii si Familiei
doreste atragerea sectorului privat pentru diferitele optiuni PSP. De exemplu:
- Contractele Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate existente cu
spitalele nu includ stimulente adecvate si modalitati de monitorizare. Totusi
Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate implementeaza in prezent noile tipuri
de contract pe tip de diagnostic DRG*1) in 23 de spitale-pilot, care trebuie sa
ofere baza pentru incheierea unor contracte mai bune de asigurari cu spitalele
care au conducere publica si privata.
- Legea bugetului de stat, care include si bugetul asigurarilor sociale de
sanatate, nu este adoptata de la inceputul anului, fapt ce ingreuneaza procesul
de contractare cu furnizorii de servicii medicale.
------------
*1) DRG se refera la grupele de diagnostic in care spitalele sunt platite
in functie de internarile lor specifice, mixte sau clinice.
C. Viabilitatea financiara a spitalelor publice
Pentru a creste viabilitatea pe termen lung a spitalelor publice cu
management privat, strategia trebuie:
- sa ofere flexibilitate operatorilor din sectorul privat al spitalelor
publice pentru cresterea potentialului de profit, cum ar fi sa permita unui
spital public cu management privat sa aiba in functiune si o aripa privata;
- sa dezvolte grupuri sau retele de spitale pentru participarea sectorului
privat, oferind flexibilitate operatorilor privati pentru rationalizarea
unitatilor sanitare, serviciilor si personalului, asigurandu-se totodata ca
publicul primeste servicii clinice la nivel adecvat.
X. Asigurarea de sanatate - o componenta critica
Conditia esentiala pentru dezvoltarea sectorului medical privat este
introducerea si accesibilitatea sistemului privat de asigurari medicale.
Beneficiu: accesul clasei de mijloc la servicii private.
Conditie: asigurarea de sanatate privata va trebui sa se armonizeze cu
actualul sistem public de asigurari, astfel incat sa nu slabeasca financiar
integritatea acestuia, lasand doar saracii si pe cei bolnavi in sistemul
public, si nici sa nu fie refuzat accesul la asigurare pe motive de sanatate
sau varsta.
La inceput asigurarea de sanatate privata va fi un sistem suplimentar la
programele deja existente ale Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate, prin
care asiguratul va plati benevol un procent din propriul venit.
XI. Implicarea profesionistilor din sanatate
Strategia Guvernului de a introduce participarea sectorului privat intr-un
procent semnificativ poate avea efecte pozitive pentru profesionistii din
sectorul sanitar.
Ministerul va solicita sprijinul Colegiului Medicilor din Romania pentru
incheierea unui acord care sa cuprinda o gama larga de aspecte legate de PSP,
care ar putea include:
- Eliminarea platii informale, in spiritul respectului fata de pacientii
asigurati
- Introducerea masurilor ce asigura imbunatatirea calitatii serviciilor
- Noi structuri ale managementului de spital
- Sustinerea rationalizarii spitalelor si a serviciilor oferite.
XII. Rezultate prognozate
Primul an
Dat fiind faptul ca exista deja cateva initiative de privatizare ne putem
astepta ca 3 pana la 6 proiecte sa poata fi initiate si dezvoltate in primele
12 luni. Acestea ar trebui sa fie o combinatie de unitati private si spitale
publice cu administratie/management privat.
Paralel, dezvoltarea si implementarea tranzactiilor pilot trebuie insotite
de:
- modificari ale cadrului legal necesare in vederea eliminarii oricarui
impediment in participarea sectorului privat;
- dezvoltarea si implementarea unor acorduri corect reglementate, precum si
a procesului de acreditare si asigurare a calitatii;
- adoptarea unor masuri menite sa promoveze asigurarile private de sanatate
si care ar putea include si prevederi privind evolutia viitoare a fondului
national de asigurari.
Dupa 3 ani:
- numar semnificativ de spitale private, spitale publice cu management
privat;
- o mica, dar stabila piata a asigurarilor private de sanatate;
- imbunatatirea reglementarilor si a procesului de acreditare.
Dupa 5 ani
La sfarsitul celor 5 ani este posibil ca:
- o proportie semnificativa - probabil 15 - 20% dintre locuitorii Romaniei
- va avea asigurare privata de sanatate si se va trata in unitati sanitare private;
- sa existe un numar de spitale publice cu management privat, avand
contracte cu sistemul public de asigurari, care vor reprezenta modele de
referinta pentru celelalte spitale;
- in acest moment sa fie dificil de apreciat volumul economiilor ce se vor
face, dar un procent de minimum 10 - 15% reprezinta o estimare prudenta;
- dezvoltarea unor noi facilitati/unitati sanitare/spitale sa fi demonstrat
posibilitatea unor economii majore de capital;
- sa existe o metoda practica si simpla de acreditare, care sa se
concentreze in special pe rezultate si mai putin pe resurse;
- bugetul sectorului sanitar, ca proportie din PIB, sa creasca cu 1 - 2%,
principala contributie la aceasta crestere fiind asigurata de sectorul privat;
La sfarsitul perioadei de 5 ani este de asteptat ca increderea
investitorilor sa creasca si o serie de terenuri sa fie preluate de acestia
pentru dezvoltarea de noi spitale. Este posibil, de asemenea, ca Ministerul
Sanatatii si Familiei sa ia in considerare reorientarea unui spital existent
intr-o maniera mai adecvata nevoilor existente, folosind capital din sectorul
privat si obtinand astfel o reducere a efortului bugetar.
XIII. Responsabilitate si reglementari
Rolul Ministerului Sanatatii si Familiei in asigurarea sanatatii
populatiei:
- Cost/eficienta in folosirea fondurilor publice
- Accesul si protejarea cat mai larga a populatiei, indiferent de
finantatorul ingrijirilor de sanatate.
Pentru o buna perceptie din partea populatiei a implicarii sectorului
privat in sanatate pacientii trebuie sa stie ca:
a) sunt ingrijiti de profesionisti bine pregatiti;
b) sunt tratati in spitale in care riscul ivirii complicatiilor este minim;
c) serviciile oferite sunt de calitate;
d) in cazul in care apar aspecte nedorite/negative exista o metodologie de
investigare a problemei si un mecanism care sa asigure corectarea acesteia.
Acreditarea este, de asemenea, un element cheie care trebuie sa se
concentreze in special pe masuratori simple ale rezultatelor.
XIV. Etapele si prioritatile de implementare a procesului de privatizare
Elemente cheie in procesul de implementare
- Aprobarea modelelor pentru diverse tipuri de participare a sectorului
privat
- Stabilirea unei perioade determinate de timp pentru desfasurarea
procesului, cu etape bine definite
- Identificarea si efectuarea modificarilor legislative necesare
- Negocierea unui acord cu Colegiul Medicilor din Romania
- Definirea principiilor de baza care vor guverna implicarea sectorului
privat
- Sustinerea/sprijinirea in paralel a unor strategii cheie:
- dezvoltarea asigurarilor private de sanatate;
- stabilirea de responsabilitati/reglementari;
- campanie de mediatizare
- Asigurarea structurilor si resurselor necesare pentru conducerea
intregului proces de privatizare
- Dezvoltarea si implementarea unor tranzactii pilot in scopul gasirii de
propuneri si solutii atat din interiorul sistemului sanitar, cat si din partea
operatorilor si a investitorilor straini si autohtoni.
XV. Plan de implementare
Pentru spitalele din Bucuresti
Pentru inceput strategia propune limitarea la spitalele din Bucuresti a
implicarii sectorului privat. Acestea vor reprezenta modele pentru unitatile
din tara.
Timpul necesar estimat este de aproximativ 2 ani si cuprinde urmatoarele
activitati principale:
- Aprobarea strategiei de participare a sectorului privat la imbunatatirea
performantei sectorului sanitar: iulie 2001
- Pregatirea unui plan de PSP la nivelul spitalelor bucurestene, prin
evaluarea acestora si formularea recomandarilor adecvate de PSP
- Pregatirea modificarilor legislative
- Pregatirea documentelor de licitatie pentru tranzactii
- Organizarea licitatiilor si selectia castigatorilor
XVI. Unitati sanitare luate in considerare pentru tranzactii pilot
Au fost luate in considerare cateva unitati sanitare pentru posibile
tranzactii tinandu-se seama de:
- existenta interesului din partea managementului spitalului;
- faptul ca ministerul considera ca participarea sectorului privat poate
aduce beneficii importante.
Acest rezumat trebuie considerat mai curand elocvent pentru diferitele
tipuri de tranzactii care ar putea fi implementate, decat ca o lista de
recomandari pentru anumite spitale sau tranzactii:
1. Centrul Metodologic de Reumatologie "Prof. dr. I. Stoia" -
posibilitatea dezvoltarii unei unitati private
2. Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca - posibilitatea dezvoltarii unei
aripi private
3. Spitalul Clinic "Coltea" - management privat si servicii
private
4. Institutul de fonoaudiologie si chirurgie functionala O.R.L. "Prof.
dr. H. Hociota" - un posibil parteneriat cu investitori privati
5. Spitalul Colibasi redefinirea rolului si un posibil management prin
organizatii neguvernamentale
6. Institutul National de Gerontologie si Geriatrie "Prof. dr. Ana
Aslan".