HOTARARE Nr. 733 din 11 iulie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si realizarea de servicii
de catre unitatile Ministerului de Interne
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 528 din 19 iulie 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/2001 privind abilitarea Ministerului de Interne de
a angaja si presta servicii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 196/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea si realizarea de servicii de
catre unitatile Ministerului de Interne, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 115/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind angajarea si
prestarea de servicii de catre unitatile Ministerului de Interne, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 25 februarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministru de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si realizarea de servicii de catre unitatile Ministerului
de Interne
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste conditiile si criteriile privind
organizarea si realizarea de catre unitatile Ministerului de Interne a
serviciilor pentru persoane fizice sau juridice, in baza prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 74/2001 privind abilitarea Ministerului de Interne de
a angaja si presta servicii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 196/2002.
Art. 2
Domeniile de activitate in care unitatile Ministerului de Interne pot
angaja si presta servicii sunt prezentate in Lista cuprinzand domeniile de
activitate in care unitatile Ministerului de Interne pot angaja si presta
servicii, anexa la Legea nr. 196/2002.
Art. 3
Principiile fundamentale care trebuie respectate cu ocazia organizarii si
realizarii serviciilor de catre unitatile Ministerului de Interne sunt
urmatoarele:
a) respectarea prevederilor actelor normative in vigoare;
b) indeplinirea cu prioritate de catre personalul apartinand unitatii
prestatoare a atributiilor de serviciu;
c) angajarea cu prioritate a prestarilor de servicii prin care se asigura
prevenirea unor infractiuni si asigurarea ordinii publice;
d) respectarea principiilor liberei concurente;
e) asigurarea transparentei;
f) planificarea fondului de timp disponibil pentru activitatile de prestari
de servicii;
g) asigurarea respectarii criteriilor de eficienta economica in
activitatile specifice de selectie a ofertei si in cele implicate de prestarea
serviciului contractat;
h) prevederea clauzei contractuale de forta majora in cazul aparitiei unor
situatii de criza;
i) asigurarea respectarii normelor specifice in domeniul protectiei
mediului si a muncii;
j) planificarea activitatilor in acest domeniu, precum si intocmirea
bugetului de venituri si cheltuieli.
Art. 4
Veniturile preliminate a fi realizate din prestarea serviciilor vor fi
incluse in bugetul de venituri si cheltuieli extrabugetare al unitatilor
Ministerului de Interne.
Art. 5
Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli extrabugetare al unitatilor
Ministerului de Interne se intocmeste in baza planului anual privind
organizarea si realizarea serviciilor.
Art. 6
Elaborarea planului anual privind organizarea si realizarea serviciilor se
efectueaza luandu-se in considerare:
a) fondul de timp disponibil pentru activitatile de prestari de servicii;
b) estimarea cererii si ofertei in domeniul prestarilor de servicii;
c) estimarea cheltuielilor de personal, materiale si de capital implicate
de activitatile de prestari de servicii;
d) includerea cu prioritate a activitatilor de prestari de servicii care au
un caracter de prevenire a unor infractiuni si asigurarea climatului de ordine
publica.
CAP. 2
Angajarea prestarilor de servicii
Art. 7
(1) Unitatile Ministerului de Interne pot angaja si presta servicii catre
terti numai dupa aprobarea de catre esalonul imediat superior a planului anual
privind organizarea si realizarea serviciilor.
(2) Prestarile de servicii care nu sunt cuprinse in planul anual se pot
executa numai cu aprobarea expresa a conducerii ministerului.
Art. 8
(1) Angajarea prestarilor de servicii se face prin tarif fix, stabilit si
actualizat, ori de cate ori este cazul, in mod unitar la nivelul ministerului,
pentru fiecare categorie de prestatie de serviciu, pe baza propunerilor
comandamentelor de arma, inspectoratelor generale si ale ordonatorilor tertiari
de credite subordonati direct ordonatorului principal de credite. Tarifele se
aproba de catre ordonatorul principal de credite, cu viza de control financiar
preventiv si cu avizul directiilor centrale, in domeniul de competenta, in
functie de natura serviciului prestat.
(2) Comandamentele de arma, inspectoratele generale si ordonatorii tertiari
de credite subordonati direct ordonatorului principal de credite, care sunt
abilitati in conditiile legii sa angajeze si sa presteze servicii, vor inainta
propuneri de tarife in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentului regulament.
Art. 9
Activitatile specifice privind angajarea prestarilor de servicii se executa
numai in baza unor comenzi, cereri sau rapoarte personale, in cazul cadrelor
ministerului, adresate in scris, la sediul unitatii prestatoare.
Art. 10
(1) Persoanele juridice care solicita participarea la o procedura de
angajare a unei prestari de servicii au obligatia sa permita verificarea de
catre organele ministerului sau, dupa caz, sa prezinte documente din care sa
rezulte modul cum asigura indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) respectarea prevederilor legale in domeniul protectiei muncii si a
mediului, care pot afecta personalul unitatii participant la prestarea de
servicii;
b) punerea la dispozitie personalului care presteaza serviciul de mijloace
tehnice si bunuri materiale aflate in stare tehnica corespunzatoare normelor
legale in domeniu;
c) desfasurarea de activitati economice in conditii de legalitate;
d) au capabilitatea financiara pentru achitarea tarifului corespunzator
serviciului prestat.
(2) Este interzisa acceptarea la o procedura de angajare de prestari de
servicii a unei persoane juridice care se afla in una dintre urmatoarele
situatii:
a) se afla in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt
administrate de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt
suspendate ori se afla intr-o situatie similara cu cele anterioare,
reglementata prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a achitat obligatiile de plata fata de Ministerul de Interne
pentru servicii anterior angajate;
d) nu si-a indeplinit obligatiile de plata exigibile a impozitelor si
taxelor catre stat, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de
stat;
e) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
f) nu indeplineste cerintele prevazute la alin. (1) sau nu a permis
verificarea aspectelor mentionate;
g) nu a prezentat documente prin care sa ateste ca nu se regaseste in una
dintre situatiile prevazute la lit. a), b), c) si d).
Art. 11
Documentatia privind cheltuielile ocazionate de prestarea serviciilor se
elaboreaza de catre specialisti din cadrul compartimentelor implicate. Aceasta
documentatie este avizata de sefii compartimentelor financiar-contabile si
aprobata de comandantul unitatii care presteaza serviciul.
Art. 12
(1) Baza de calcul al tarifelor contine numai cheltuielile ocazionate de
angajarea si prestarea serviciului, fara cote de profit, reglementate prin
actele normative in vigoare, avandu-se in vedere urmatoarele:
a) cheltuielile de personal, care se stabilesc pe baza fondului de timp
destinat activitatilor desfasurate pentru angajarea si prestarea serviciului,
precum si timpul afectat pentru verificarea starii tehnice a mijloacelor puse
la dispozitie de beneficiari, pregatirea de specialitate si in domeniul
protectiei muncii a personalului implicat in aceste activitati;
b) cheltuielile materiale, care sunt stabilite pe baza consumurilor de
materiale in activitatile desfasurate pentru angajarea si prestarea
serviciului, inclusiv cheltuielile efectuate pentru publicitate, precum si
cota-parte, stabilita pe ore - om, din cheltuielile aferente pentru: asigurarea
intretinerii mijloacelor tehnice utilizate, respectiv a imobilelor; asigurarea
materialelor pentru protectia muncii etc.;
c) cheltuielile de capital, care se refera la uzura mijloacelor fixe;
d) modalitatile de asigurare a riscului impus de prestarea serviciului,
daca este cazul.
(2) La stabilirea cheltuielilor se ia in calcul valoarea actualizata a
bunurilor materiale.
Art. 13
(1) Unitatea care este abilitata sa presteze servicii poate face anunturi
publicitare in presa centrala sau locala.
(2) Anuntul publicitar trebuie sa cuprinda, in principiu, cel putin
urmatoarele informatii: serviciile pe care le poate presta unitatea, conditiile
pe care trebuie sa le indeplineasca angajatorul, documentele necesare, numarul
de telefon la care se pot obtine relatii suplimentare etc.
(3) Sumele necesare pentru publicitate se folosesc din disponibilitatile
existente la mijloacele extrabugetare incasate.
CAP. 3
Contractarea prestarilor de servicii
Art. 14
(1) Documentele prin care se contracteaza prestarea de servicii sunt:
a) contract, in cazul unor prestari de servicii care au un caracter
complex, o perioada de derulare relativ mare, documente de calculatie complexe,
necesita actualizari ale costurilor, implica asigurarea unor conditii de catre
beneficiar referitoare la protectia personalului ministerului etc.;
b) comanda, in cazul unor prestari de servicii care nu implica efectuarea
unor activitati complexe, calculul costurilor se realizeaza relativ simplu,
perioada de derulare este relativ mica etc.
(2) Comandantul unitatii stabileste documentul in baza caruia se
contracteaza prestarea de servicii, la propunerea sefului compartimentului
financiar-contabil.
Art. 15
(1) Contractul trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) date despre unitatea prestatoare;
b) date despre beneficiar;
c) descrierea serviciului ce urmeaza sa fie prestat;
d) obligatiile prestatorului;
e) obligatiile beneficiarului;
f) termene referitoare la prestarea serviciului;
g) tariful prestatiei de serviciu;
h) cota de T.V.A. aplicata;
i) termene si modalitati de efectuare a platilor;
j) modul in care se efectueaza receptia serviciului;
k) raspunderea contractuala (in mod obligatoriu se prevede clauza de forta
majora in cazul in care serviciul nu se poate presta datorita aparitiei unor
situatii de criza);
l) modul in care se poate modifica tariful incasat pentru serviciul
prestat.
(2) In cazul in care angajarea serviciului se face pe baza de comanda,
aceasta trebuie sa contina informatiile prevazute la alin. (1) lit. b), c), d),
e), f), g), j) si k), plata serviciului efectuandu-se in avans.
Art. 16
Contractul sau comanda se incheie numai la nivelul unitatilor care au
compartiment financiar-contabil si se avizeaza din punct de vedere al
legalitatii.
Art. 17
Pentru evidentierea veniturilor din prestari de servicii se va intocmi
documentul "Factura fiscala", cod 14-4-10/A, consemnandu-se in
aceasta valoarea T.V.A. aferente, conform prevederilor legale. Valoarea T.V.A.
de plata se va determina si se va vira la bugetul de stat in conditiile si la termenele
prevazute de lege.
Art. 18
(1) Veniturile realizate prin prestarea de servicii se utilizeaza pe
principii extrabugetare pentru acoperirea cheltuielilor curente si de capital.
(2) Repartizarea veniturilor se face astfel:
a) in cazul unitatilor din structura inspectoratelor generale si
comandamentelor de arma: 60% pentru unitatea care a prestat serviciul, 25%
pentru esalonul superior si 15% pentru aparatul central;
b) in cazul prestarilor de servicii efectuate de catre inspectoratele
generale, comandamentele de arma si unitatile care nu fac parte din structura
acestora: 85% pentru unitatea care a prestat serviciul si 15% pentru aparatul
central.
CAP. 4
Prestarea serviciilor de catre unitatile Ministerului de Interne
Art. 19
Unitatile Ministerului de Interne vor presta servicii in baza ordinului
comandantului si numai dupa indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) contractul, respectiv comanda, a fost aprobat de comandant;
b) personalul care va presta servicii trebuie sa aiba calificarea necesara
pentru efectuarea activitatilor specifice, inclusiv instruirea pe linia
protectiei muncii;
c) persoana juridica pentru care se realizeaza prestarea de servicii
indeplineste conditiile prevazute la art. 10.
Art. 20
In cazul prestarilor de servicii care se efectueaza in exteriorul unitatii
este obligatorie mentionarea in ordinul de zi pe unitate a urmatoarelor date:
a) personalul care presteaza serviciul si conducatorul activitatii;
b) locul unde se realizeaza prestarea serviciului, precum si durata
acesteia;
c) procesul-verbal in care se consemneaza efectuarea instructajului pe
linia protectiei muncii;
d) numarul de inregistrare a documentatiei specifice serviciului prestat
(documentatie tehnica, plan de actiune etc.);
e) numarul raportului intocmit de comisia care a verificat modul in care
persoana juridica contractanta asigura respectarea reglementarilor in domeniul
protectiei muncii pentru personalul Ministerului de Interne;
f) seriile si numerele buletinelor de verificare a starii tehnice a
mijloacelor ce urmeaza sa fie utilizate pentru prestarea serviciului;
g) materialele de protectie ce urmeaza sa fie asigurate personalului care
participa la prestarea serviciului.
Art. 21
(1) Mijloacele tehnice ale unitatilor Ministerului de Interne, cu exceptia
celor care pot fi inchiriate in baza unor prevederi legale, se vor utiliza
numai de catre personalul ministerului.
(2) Mijloacele tehnice ale persoanei juridice care a contractat serviciul
se vor utiliza de catre personalul unitatilor Ministerului de Interne numai
daca acestea se afla in parametrii tehnici prevazuti de reglementarile in
vigoare, stabiliti de o comisie a unitatii prestatoare, numita de comandant
prin ordin de zi pe unitate, sau prin alte modalitati prevazute de lege.
(3) Comisia este formata din specialisti ai unitatii, care au competenta
profesionala sa verifice starea tehnica a mijloacelor puse la dispozitie.
(4) In cazul in care unitatea nu are dotarea necesara pentru verificarea
starii tehnice a mijloacelor puse la dispozitie de catre beneficiar, se va
apela la esalonul superior sau la terti, care au autorizarea in acel domeniu.
(5) In situatia in care verificarea starii tehnice a mijloacelor puse la
dispozitie de catre beneficiari se face de catre terti autorizati, sarcina de a
asigura aceasta actiune revine beneficiarilor prestarilor de servicii.
(6) Se interzice utilizarea unor mijloace tehnice care nu au fost
verificate in conformitate cu reglementarile in vigoare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
Formularele (comanda, contractul, fisa pentru stabilirea cheltuielilor
etc.) ce se vor utiliza in activitatile desfasurate pentru angajarea si
prestarea de servicii sunt cele prevazute in reglementarile legale.
Art. 23
In scopul asigurarii unor masuri de protectie sociala, pentru serviciile
prevazute in Lista cuprinzand domeniile de activitate in care unitatile
Ministerului de Interne pot angaja si presta servicii, anexa la Legea nr.
196/2002, la numerele curente: 5, 6, 10, 11, 12, 13 si 15, prestate
personalului Ministerului de Interne, acesta beneficiaza de o reducere de 90%
din cuantumul cheltuielilor de personal prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a).