HOTARARE Nr. 745 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Control
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 496 din 9 iulie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 16 alin. (14) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri pentru
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Control
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala de Control se organizeaza si functioneaza ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridica, in subordinea Guvernului, si este condusa de ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control, care aplica strategia si programul
Guvernului in domeniul exercitarii functiilor autoritatilor de control.
(2) Autoritatea Nationala de Control are sediul in municipiul Bucuresti,
str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate, Autoritatea
Nationala de Control exercita urmatoarele functii:
a) de strategie, avand drept de initiativa legislativa, prin care se
asigura elaborarea strategiei comune si specifice de control si activitate
pentru autoritatile de control aflate in subordine sau in coordonare;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului
legal si institutional necesar realizarii functiilor autoritatilor din
subordine sau aflate in coordonare;
c) de supraveghere a cadrului legal in domeniul controlului, fiind organ de
avizare potrivit legii;
d) de corelare si coordonare a planurilor de control pe domeniile specifice
de activitate ale fiecarei autoritati de control, elaborate de autoritatile
aflate in subordinea sau in coordonarea sa;
e) de administrare, prin care se asigura administrarea si gestionarea
patrimoniului sau, potrivit dispozitiilor legale;
f) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului aplicarii
unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de activitate,
precum si functionarii institutiilor care isi desfasoara activitatea in
subordinea sau in coordonarea sa;
g) de reprezentare, prin care se asigura reprezentarea pe plan intern si
extern, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice
centrale, in domeniul sau de activitate.
Art. 3
(1) In realizarea rolului sau Autoritatea Nationala de Control indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) defineste politica si strategia in domeniul controlului;
b) elaboreaza obiectivele pe termen scurt si mediu ale activitatii
autoritatilor de control aflate in subordinea sau in coordonarea sa;
c) monitorizeaza realizarea programului de actiuni si prezinta Guvernului
rapoarte periodice privind stadiul de realizare a obiectivelor;
d) reglementeaza si armonizeaza cadrul legislativ privind controlul
specific autoritatilor aflate in subordinea sau in coordonarea sa, potrivit
reglementarilor Uniunii Europene, in colaborare cu celelalte ministere,
autoritati publice si institutii publice implicate;
e) elaboreaza politica de restructurare, responsabilizare, stimulare si
sanctionare a personalului cu atributii de control;
f) prognozeaza, urmareste si evalueaza periodic incasarile din venituri
bugetare sau proprii rezultate din activitatea autoritatilor de control, in
colaborare cu Ministerul Finantelor Publice;
g) stimuleaza, promoveaza si supravegheaza afirmarea unei conduite corecte
si morale a personalului cu atributii de control;
h) asigura respectarea Cartei drepturilor si obligatiilor contribuabililor
in timpul actului de control;
i) promoveaza o politica de dialog social pe probleme specifice activitatii
de control;
j) promoveaza principiul ingerintei minime in activitatea contribuabililor
si eficientei maxime a actului de control.
(2) Autoritatea Nationala de Control indeplineste si atributiile specifice
subordonarii sau coordonarii, dupa caz, indeplinite de ministerele ori de
autoritatile administratiei publice in subordinea sau in coordonarea carora
s-au aflat entitatile preluate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, precum si orice alte atributii
din domeniul sau de activitate stabilite prin alte acte normative.
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor sale Autoritatea Nationala de Control
colaboreaza cu celelalte ministere si autoritati ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii publice,
precum si cu persoane fizice si juridice, romane sau straine.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor sale, Autoritatea Nationala de
Control are dreptul sa solicite informatii de la ministere si autoritati ale
administratiei publice centrale, de la autoritatile administratiei publice
locale, de la alte institutii publice.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a aparatului propriu al Autoritatii Nationale
de Control este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control, se pot organiza servicii, birouri si
colective temporare.
(2) In structura aparatului propriu al Autoritatii Nationale de Control se
organizeaza si functioneaza, potrivit legii, cabinetul demnitarului, cu
personal propriu, caruia nu i se aplica prevederile Legii nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Incadrarea personalului din aparatul propriu, modificarea, suspendarea
sau incetarea raporturilor de munca se aproba prin ordin al ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control. Personalului din aparatul propriu
al Autoritatii Nationale de Control nu i se aplica prevederile Legii nr.
188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Atributiile si raspunderile personalului din aparatul propriu al
Autoritatii Nationale de Control se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a autoritatii, aprobat prin ordin al ministrului delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control.
(5) Atributiile si raspunderile individuale ale personalului din aparatul
propriu al Autoritatii Nationale de Control se stabilesc prin fisa postului, in
conformitate cu regulamentul de organizare si functionare.
(6) Numarul maxim de posturi din aparatul propriu al Autoritatii Nationale
de Control este de 70, exclusiv demnitarii si cabinetul ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 6
(1) Autoritatea Nationala de Control are in subordinea sa urmatoarele
institutii si activitati:
a) Corpul de Control al Guvernului;
b) Garda Nationala de Mediu;
c) Inspectoratul de Stat in Constructii;
d) Garda Financiara si structurile din cadrul Directiei Generale a Vamilor,
care desfasoara activitate de inspectie vamala si activitate de control vamal
ulterior, exclusiv stabilirea si incasarea drepturilor de import, dupa intrarea
in vigoare a actelor normative de reorganizare a acestora.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a actelor normative mentionate la
alin. (1) lit. d), ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de
control asigura si coordonarea urmatoarelor activitati:
a) activitatea de control operativ din cadrul Garzii Financiare, exclusiv
stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare, valorificarea actelor
de control si solutionarea contestatiilor;
b) activitatea de inspectie vamala si activitatea de control vamal ulterior
din cadrul Directiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea si incasarea
drepturilor de import.
(3) Ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de control asigura
directa coordonare a urmatoarelor autoritati publice, institutii publice si
activitati:
a) Agentia Nationala de Control al Exporturilor;
b) Inspectia Muncii, institutie publica aflata in subordinea Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
c) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, institutie publica
aflata in subordinea Guvernului;
d) activitatea de inspectie sanitara din cadrul Ministerului Sanatatii;
e) activitatea de inspectie si politie sanitar-veterinara din cadrul
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
f) alte autoritati publice, institutii publice si activitati stabilite prin
decizie a primului-ministru.
Art. 7
Regulamentele de organizare si functionare a autoritatilor de control
aflate in subordinea sau in coordonarea ministrului delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control se aproba in conditiile legii, numai cu avizul conform
al acestuia.
CAP. 2
Conducerea Autoritatii Nationale de Control
Art. 8
(1) Autoritatea Nationala de Control este condusa de ministrul delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control, denumit in continuare ministru
delegat, care reprezinta autoritatea in raport cu celelalte ministere,
autoritati publice si institutii publice, cu persoanele fizice si juridice din
tara sau din strainatate.
(2) Ministrul delegat raspunde de intreaga activitate a Autoritatii
Nationale de Control in fata Guvernului, iar in calitate de membru al
Guvernului, in fata Parlamentului.
(3) Ministrul delegat indeplineste, in domeniul de activitate al
Autoritatii Nationale de Control, atributiile generale prevazute la art. 53
alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor.
(4) Ministrul delegat indeplineste, conform legii, functia de ordonator
principal de credite pentru bugetul aparatului propriu al Autoritatii Nationale
de Control, precum si pentru autoritatile de control din subordine.
(5) Ministrul delegat indeplineste si urmatoarele atributii specifice:
a) conduce aparatul propriu al Autoritatii Nationale de Control, numeste si
elibereaza din functie personalul acesteia;
b) asigura conducerea unitara a activitatii de control a autoritatilor
aflate in subordinea Autoritatii Nationale de Control, numeste si elibereaza
din functie conducatorii acestor autoritati sau face propuneri de numire si de
eliberare a lor din functie de catre primul-ministru, dupa caz;
c) exercita, prin aparatul propriu al Autoritatii Nationale de Control si
structurile aflate in subordinea sau in coordonarea acesteia, dupa caz,
controlul activitatii caselor de asigurari de sanatate si a furnizorilor de
servicii medicale, medicamente si materiale sanitare;
d) coordoneaza activitatea de control a autoritatilor prevazute la art. 6
alin. (2) si (3) si da aviz conform pentru numirea si eliberarea din functie a
conducatorilor acestor autoritati sau face propuneri de numire si de eliberare
din functie a acestora de catre primul-ministru, dupa caz;
e) aproba statul de functii al Autoritatii Nationale de Control, in limita
numarului de posturi aprobate prin prezenta hotarare; da aviz conform pentru
statele de functii ale autoritatilor aflate in subordinea sau in coordonarea
sa, dupa caz;
f) acorda stimulente din fondul constituit conform art. 10 alin. (2),
pentru personalul din aparatul propriu, cat si pentru cel din cadrul
autoritatilor aflate in subordinea sau in coordonarea Autoritatii Nationale de
Control;
g) da aviz conform pentru numirea si eliberarea din functie a personalului
fiecarei autoritati aflate in subordinea sau in coordonarea Autoritatii Nationale
de Control, precum si pentru personalul din structurile teritoriale ale
acestora, dupa caz;
h) sanctioneaza, dispune sanctionarea sau, dupa caz, avizeaza actele de
sanctionare a personalului autoritatilor aflate in subordinea sau in
coordonarea Autoritatii Nationale de Control, in conditiile legii.
(6) Ministrul delegat indeplineste si alte atributii specifice, stabilite
prin alte acte normative.
(7) In exercitarea atributiilor sale ministrul delegat emite ordine si
instructiuni, obligatorii pentru autoritatile aflate in subordinea sau in
coordonarea sa.
(8) In cazul ordinelor si instructiunilor cu acelasi obiect de
reglementare, emise de ministrul delegat si de catre conducatorii altor
autoritati sau institutii publice, primeaza cele emise de ministrul delegat.
Art. 9
(1) Pe langa ministrul delegat functioneaza Consiliul Autoritatii Nationale
de Control, ca organ colectiv de analiza si evaluare, cu caracter consultativ.
(2) Consiliul Autoritatii Nationale de Control este compus din ministrul
delegat, care are si calitatea de presedinte, precum si din conducatorii
autoritatilor de control aflate in subordinea sau in coordonarea Autoritatii
Nationale de Control. Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
Autoritatii Nationale de Control se aproba prin ordin al ministrului delegat.
(3) Consiliul Autoritatii Nationale de Control se intruneste cel putin o
data pe luna, la cererea ministrului delegat sau a reprezentantului desemnat de
acesta.
CAP. 3
Finantarea activitatii Autoritatii Nationale de Control
Art. 10
(1) Finantarea activitatii Autoritatii Nationale de Control se face de la
bugetul de stat.
(2) Institutiile si autoritatile publice aflate in subordinea sau in
coordonarea Autoritatii Nationale de Control vireaza lunar acesteia o cota din
fondurile de stimulente constituite potrivit legii. Cota se stabileste prin
ordin al ministrului delegat, in cazul autoritatilor aflate in subordine, sau
prin ordin comun al ministrului delegat si al ordonatorului principal de
credite, in cazul autoritatilor coordonate, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice. Cu sumele virate se constituie fondul de stimulente la dispozitia
ministrului delegat. Modalitatea de repartizare si persoanele din cadrul aparatului
propriu al Autoritatii Nationale de Control si din cadrul autoritatilor aflate
in subordinea sau in coordonarea acesteia, care beneficiaza de stimulente, se
aproba de catre ministrul delegat.
(3) In vederea indeplinirii functiilor sale specifice, Autoritatea
Nationala de Control poate incheia, in conditiile legii, contracte cu persoane
fizice sau juridice, romane sau straine, avand ca obiect prestarea de servicii
de consultanta in materie fiscala, juridica, de resurse umane, precum si orice
alte servicii necesare realizarii obiectivelor din domeniul sau de activitate.
Art. 11
Stabilirea numarului maxim de autoturisme si a consumului lunar de
carburanti se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
CAP. 4
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Autoritatii Nationale de
Control
Art. 12
(1) Salarizarea personalului din aparatul propriu al Autoritatii Nationale
de Control se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare aplicabile
personalului din aparatul de lucru al Guvernului.
(2) Personalul din aparatul propriu al Autoritatii Nationale de Control
beneficiaza si de celelalte drepturi prevazute de Codul muncii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control,
Ionel Blanculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii, solidaritatii sociale
si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Nationale de Control
Numarul maxim de posturi: 70
(exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului delegat)
____________________
| MINISTRU DELEGAT |
| pentru coordonarea |
| autoritatilor de |
| control |
|____________________|
_____________________ |
|CABINETUL MINISTRULUI| |
|DELEGAT |____| ____________________________
|_____________________| | ____|INFORMARE SI RELATII PUBLICE|
| | |____________________________|
_____________________ | | ____________________________
|CONSILIUL AUTORITATII|____|____|____|INFORMATII CLASIFICATE |
|_____________________| | | |____________________________|
| | ____________________________
| |____|AUDIT INTERN |
| |____________________________|
__________________|_____________________
_________|________ ________|_________
| SECRETAR DE STAT | | SECRETAR DE STAT |
|__________________| |__________________|
_______|_________________________________________|____________
_____|_______ _____|_____ ___|____ _____|_____ ___|______ _____|_______
|DIRECTIA ||DIRECTIA DE||DIRECTIA||DIRECTIA ||DIRECTIA ||DIRECTIA |
|GENERALA DE ||CONTROL A ||JURIDICA||METODOLOGIE||MANAGEMENT||ECONOMICO- |
|COORDONARE A ||SISTEMULUI || || ||RESURSE ||FINANCIARA SI|
|AUTORITATILOR||SANITAR || || ||UMANE ||ADMINISTRATIV|
|DE CONTROL || || || || || |
|_____________||___________||________||___________||__________||_____________|