HOTARARE Nr.
748 din 11 iulie 2007
privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 480 din 18 iulie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, al art. 28 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor, denumită în continuare Autoritate, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului
pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii iiberale.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti,
str. Georges Clemenceau nr. 5, sectorul 1.
(3) Finanţarea Autorităţii se realizează din venituri
proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
Art. 2. - (1) Autoritatea coordonează şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul
protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea
practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea are ca principale obiective:
1. asigurarea armonizării cadrului legislativ
naţional cu reglementările din Uniunea Europeană în domeniul protecţiei
consumatorilor;
2. desfăşurarea activităţii de informare şi educare a
cetăţenilor privind drepturile pe care le au în
calitate de consumatori;
3. evaluarea efectelor pe piaţă ale sistemelor de
supraveghere a produselorşi serviciilordestinate consumatorilor;
4. efectuarea activităţii de analiză şi marcare a
metalelor preţioase şi de expertizare a acestora şi a pietrelor preţioase;
5. autorizarea persoanelorfizice şi juridice, în
condiţiile legii, să efectueze operaţiuni cu metale preţioase, aliaje ale
acestora şi pietre preţioase;
6. asigurarea, ca autoritate desemnată, a aplicării
Programului de atestare a procesului Kimberley.
Art. 3. - (1) Autoritatea are următoarele atribuţii
principale:
1. participă, împreună cu alte organe ale
administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în
domeniu şi cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea
strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia
cu cea existentă în Uniunea Europeană;
2. propune Guvernului spre adoptare şi avizează
proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la
fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul,
importul şi comercializarea produselor, precum şi cu privire la prestarea
serviciilor, astfel încât acestea să nu pună în pericol viaţa, sănătatea sau
securitatea consumatorilor ori să afecteze drepturile şi interesele lor
legitime;
3. elaborează, împreună cu alte organe de specialitate
ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul
de colaborare în desfăşurarea activităţii de protecţie a consumatorilor;
4. participă la realizarea programelor interne şi
internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborând cu organizaţii
şi instituţii din ţară şi din străinătate, conform competenţelor ce îi revin
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
5. prezintă informări periodice Guvernului şi
organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la
activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor
consumatorilor;
6. controlează respectarea dispoziţiilor legale
privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselorşi
serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor,
prin efectuarea de controale pe piaţă la producători, importatori,
distribuitori, vânzători, prestatori de servicii şi în unităţile vamale, având
acces la locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează
produsele sau în care se prestează serviciile, precum şi la documentele
referitoare la acestea; în cazul produselor alimentare se exceptează efectuarea
de controale tematice la producători, precum şi efectuarea de controale
igienico-sanitare şi sanitar-veterinare;
7. constată contravenţii şi dispune măsuri de limitare
a consecinţelor producerii, prestării, importului, comercializării sau oferirii
gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii care nu sunt în
concordanţă cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autorităţii,
prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de lege; sesizează
organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii
penale;
8. controlează dacă mijloacele de măsurare folosite pe
piaţă sunt însoţite de documentele prevăzute de lege care atestă verificarea
acestora din punct de vedere metrologic;
9. solicită organelor emitente suspendarea sau
retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a
certificatului de clasificare, în condiţiile legii;
10. coordonează schimbul rapid de informaţii cu
instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind
produsele şi serviciile care reprezintă risc pentru sănătatea şi securitatea
consumatorilor;
11. sesizează factorii de decizie şi operatorii
implicaţi în sistemul de certificare a calităţii produselor şi serviciilor, în baza constatărilor
proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la
consumatori, cu privire la neconformităţile produselor şi serviciilor destinate
consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune
îmbunătăţirea sau elaborarea de reglementări în domeniu;
12. efectuează analize şi încercări în laboratoarele
acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
13. efectuează sau finanţează studii şi teste
comparative cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate
consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţă publicului;
14. desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi
educare a consumatorilor; editează publicaţii de specialitate în domeniul
protecţiei consumatorilor;
15. sprijină asociaţiile de consumatori în vederea
atingerii obiectivelor prevăzute de lege;
16. sprijină asociaţiile de consumatori în acţiunea
de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţă, informare şi educare a
consumatorilor;
17. informează permanent consumatorii asupra
produselor şi serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea şi securitatea
lor sau care le pot afecta interesele economice;
18. primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre
soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările asociaţiilor
pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizările persoanelor fizice sau
juridice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile
legii;
19. desfăşoară activităţi de pregătire a
specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;
20. acordă consultanţă de specialitate în domeniul
protecţiei consumatorilor pentru persoane juridice;
21. stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru
efectuarea de analize, încercări, expertizări, certificări de laborator,
autorizări, consultanţă, cursuri de pregătire, specializare sau perfecţionare,
alte servicii prestate în condiţiile legii;
22. fundamentează şi propune în proiectul de buget
resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul său
de competenţă;
23. urmăreşte, potrivit legii,
legalitatea publicităţii pentru produsele şi serviciile destinate
consumatorilor;
24. autorizează operaţiunile cu metale preţioase şi
pietre preţioase;
25. stabileşte şi aprobă mărcile utilizate de
producătorii interni, importatori sau, după caz, de comercianţi, pe bază de
tarife proprii, precum şi marca proprie de certificare;
26. efectuează expertize ale metalelor preţioase şi
pietrelor preţioase, în condiţiile legii;
27. suplimentar faţă de procesul de notificare a
măsurilor naţionale care transpun directive comunitare, Autoritatea comunică
Comisiei Europene măsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de
directivele comunitare transpuse, potrivit domeniilorsale de responsabilitate.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii
stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - în exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
Autoritatea colaborează cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale şi cu organismele
neguvernamentale.
Art. 5. - (1) Autoritatea este condusă de un
preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, ale căror funcţii sunt asimilate cu
funcţia de secretar de stat şi, respectiv, subsecretar de stat, numiţi prin
decizie a primului-ministru.
(2) Preşedintele Autorităţii
este ordonator secundar de credite.
(3) Preşedintele Autorităţii conduce întreaga
activitate a acesteia şi o reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu
ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi
locale, cu instituţii naţionale şi internaţionale şi cu persoane juridice şi
fizice române şi străine. Preşedintele participă ca invitat la şedinţele Guvernului
în care se dezbat probleme din domeniul protecţiei consumatorilor.
(4) în exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Autorităţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu
caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
(5) Vicepreşedintele îndeplineşte atribuţiile şi
însărcinările care îi sunt delegate de preşedinte prin ordin.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Autorităţii
este prevăzută în anexa nr. 1. în cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui,
se pot organiza şi alte servicii, precum şi birouri şi colective temporare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din
aparatul propriu al Autorităţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare al acesteia, care se aprobă prin ordin al preşedintelui.
(3) Numărul maxim de posturi în aparatul central al
Autorităţii este de 136, exclusiv demnitarii.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt
funcţionar public, numitîn condiţiile legii, careîndeplineşte atribuţiile
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte
atribuţii încredinţate de preşedinte.
(5) In cazul în care preşedintele nu îşi poate
exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de vicepreşedinte.
Art. 7. - (1) Autoritatea are în subordine 12 inspectorate regionale pentru protecţia consumatorilor, ca
entităţi cu personalitate juridică, a căror structură organizatorică include
oficiilejudeţene pentru protecţia consumatorilorşi Oficiul pentru Protecţia
Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, ca entităţi fără personalitate
juridică. In subordinea Autorităţii se află ca instituţie cu personalitate
juridică şi Centrul Naţional pentru Incercarea şi Expertizarea Produselor
"Larex" Bucureşti. Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional
pentru Incercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Entităţile cu personalitate juridică din
subordinea Autorităţii sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Inspectoratele regionale pentru protecţia
consumatorilor sunt conduse de inspectori şefi care au calitatea de ordonatori
terţiari de credite.
(3) Numărul maxim de posturi pentru inspectoratele
regionale pentru protecţia consumatorilor este de 690.
(4) Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilorşi
Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti se
reorganizează prin ordin al preşedintelui Autorităţii, cu încadrarea în numărul
maxim de posturi aprobat, şi sunt coordonate de inspectori şefi adjuncţi.
(5) In structura Inspectoratului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov funcţionează Laboratorul pentru analiza
calităţii vinurilorşi băuturilor alcoolice.
(6) Normativele de personal, criteriile de
constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unităţile
subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Autorităţii.
Art. 8. - (1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme cu
un consum lunar normat de 360 litri/autoturism.
(2) Inspectoratele regionale pentru protecţia
consumatorilor împreună cu oficiile pentru protecţia consumatorilordin
structura acestora pot deţine în dotare pentru desfăşurarea activităţilor
specifice un număr total de 95 de autoturisme, cu un consum normat lunar de 360
litri/autoturism.
(3) Direcţia metale preţioase şi pietre preţioase poate
avea în dotare 3 autoturisme şi o autospecială blindată pentru transportul de
valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
Art. 9. - In exercitarea atribuţiilor de serviciu
personalul împuternicit al Autorităţii are dreptul să aplice sigilii sau semne
distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 10. - Personalul Autorităţii împuternicit să
efectueze controale şi verificări răspunde de păstrarea secretului profesional
în legătură cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia
cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
Art. 11. - Contravaloarea mărfurilor şi a eşantioanelor
prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor
prezentei hotărâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate deîncercarea şi
verificarea produselorîn laboratoare se suportă de Autoritate, dacă în urma
controlului nu se constată vinovăţia operatorului economic. In caz contrar
cheltuielile se suportă de operatorul economic.
Art. 12. -In scopul realizării
rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţă
şi asistenţă din ţară sau din străinătate, precum şi de programe de formare şi
perfecţionare profesională a personalului său, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase
din ţară sau străinătate, potrivit legii.
Art. 13. - (1) Personalul oficiilor judeţene pentru
protecţia consumatohlor şi al
Oficiului pentru Protecţia Consumatohloral Municipiului Bucureşti se preia de
către inspectoratele regionale în a căror rază teritorială se află, conform
anexei nr. 2.
(2) Inspectoratele regionale preiau de la oficiile
judeţene pentru protecţia consumatohlor, respectiv Oficiul pentru Protecţia
Consumatohlor al Municipiului Bucureşti, pe bază de protocol de
predare-preluare, clădihle, spaţiile şi terenuhle aferente, precum şi toate
celelalte bunuri aflate în patrimoniu, necesare desfăşurăhi activităţii
specifice, inclusiv fonduhle financiare, existente la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 14. - Autohtatea se
reorganizează în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, în termen de
30 de zile de la data intrăhi în vigoare a acesteia.
Art. 15. -Anexele nr. 1 şi 2fac parte integrantădin
prezenta hotărâre.
Art. 16. - Pe data intrăhi în vigoare a prezentei
hotărâh se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatohlor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 8 iulie 2003, cu modificăhle şi completările ultehoare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN-POPESCU TĂRICEANU
Contrasemnează
Ministrul pentru întrephndeh mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale,
Ovidiu loan Silaghi
Preşedintele Autohtăţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor,
Dan Vlaicu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXANr. 7*)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor
Numărul maxim de posturi = 136,
exclusiv demnitarii
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
ANEXA Nr. 2
ENTITĂŢI CU PERSONALITATE JURIDICĂ
care funcţionează în subordinea Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor
I. Unităţi finanţate
din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
1. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Iaşi, care grupează judeţele Botoşani, Suceava, Iaşi, Neamţ, cu
sediul în municipiul Iaşi
2. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Galaţi, care grupează judeţele Bacău, Vaslui, Vrancea, Galaţi,
cu sediul în municipiul Galaţi
3. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Constanţa, care grupează judeţele Constanţa, Tulcea, Brăila, cu
sediul în municipiul Constanţa
4. Inspectoratul Regional
pentru Protecţia Consumatorilor Prahova, care grupează judeţele lalomiţa,
Călăraşi, Buzău, Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti
5. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Argeş, care grupează judeţele Argeş, Dâmboviţa, Teleorman,
Giurgiu, cu sediul în municipiul Piteşti
6. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Dolj, care grupează judeţele Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Dolj, Olt,
cu sediul în municipiul Craiova
7. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Arad, care grupează judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi
Timiş, cu sediul în municipiul Arad
8. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Sibiu, care grupează judeţele Alba, Sibiu, Braşov, cu sediul în
municipiul Sibiu
9. Inspectoratul Regional
pentru Protecţia Consumatorilor Satu Mare, care grupează judeţele Bihor, Satu
Mare, Maramureş, cu sediul în municipiul Satu Mare
10. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Cluj, care grupează judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, cu
sediul în municipiul Cluj-Napoca
11. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Mureş, care grupează judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, cu sediul în municipiul Târgu
Mureş
12. Inspectoratul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Bucureşti-llfov, care grupează municipiul Bucureşti şi judeţul
Ilfov, cu sediul în municipiul Bucureşti
II. Instituţii finanţate din
venituri proprii
Centrul Naţional pentru încercarea şi Expertizarea
Produselor „Larex" Bucureşti