HOTARARE Nr.
284 din 11 martie 2009
privind organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 182 din 24 martie 2009
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul
administraţiei publice,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor, denumită în continuare Autoritate, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti,
Bd. Aviatorilor nr. 72, sectorul 1.
(3) Finanţarea Autorităţii se realizează din venituri
proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
Art. 2. - (1) Autoritatea coordonează şi realizează
strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor,
acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii,
sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea are ca principale obiective:
a) armonizarea protecţiei directe a statului cu cea
oferită de formele de protecţie asociativă pentru apărarea drepturilor
consumatorilor;
b) stimularea capacităţii de autoprotecţie individuală
şi asociativă a consumatorilor, astfel încât aceasta să devină calea principală
de protecţie;
c) eficientizarea activităţii
statului în materie de protecţie directă şi indirectă a consumatorilor prin
cercetarea pieţei, informarea şi educarea consumatorilor şi întărirea
capacităţii decizionale;
d) protejarea consumatorilor împotriva practicilor
comerciale incorecte şi promovarea bunelor practici
comerciale.
Art. 3. - (1) Autoritatea are următoarele atribuţii
principale:
1. participă, împreună cu alte organe ale administraţiei
publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu
organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei în
domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia cu cea
existentă în Uniunea Europeană;
2. asigură armonizarea cadrului legislativ naţional
cu reglementările din Uniunea Europeană în domeniul protecţiei consumatorilor;
3. propune Guvernului spre adoptare şi avizează
proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la
fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul,
importul, comercializarea produselor, prestarea serviciilor, serviciilor
financiare, precum şi interzicerea penalităţilor asimetrice dintre client şi
prestatorul de servicii publice şi alte servicii de interes general pentru
abaterile contractuale şi
garantarea compensării prejudiciilor suferite de beneficiar, astfel încât
acestea să nu pună în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor
ori să afecteze drepturile şi interesele lor legitime;
4. elaborează, împreună cu alte organe de specialitate
ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul
de colaborare în desfăşurarea activităţii de protecţie a consumatorilor;
5. participă la realizarea programelor interne şi
internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborând cu organizaţii
şi instituţii din ţară şi din străinătate, conform competenţelor ce îi revin
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
6. prezintă informări periodice Guvernului şi
organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la
activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor
consumatorilor;
7. evaluează efectele pe piaţă ale sistemelor de
supraveghere a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;
8. controlează respectarea dispoziţiilor legale
privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi
serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin
efectuarea de controale pe piaţă la producători, importatori, distribuitori,
vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, şi în
unităţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depozitează ori
se comercializează produsele sau în care se prestează serviciile, precum şi la
documentele referitoare la acestea, excepţie făcând controalele
igienico-sanitare şi sanitar-veterinare la producători, în cazul produselor
alimentare;
9. constată contravenţii şi dispune măsuri de limitare
a consecinţelor producerii, prestării, importului, comercializării sau oferirii
gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii care nu sunt în
concordanţă cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autorităţii,
prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de lege, sesizează
organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii
penale;
10. controlează dacă mijloacele de măsurare folosite pe
piaţă sunt însoţite de documentele prevăzute de lege care atestă verificarea
acestora din punct de vedere metrologic;
11. solicită organelor emitente suspendarea sau
retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a
certificatului de clasificare, în condiţiile legii;
12. coordonează schimbul rapid de informaţii cu
instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care
reprezintă risc pentru sănătatea şi securitatea consumatorilor;
13. sesizează factorii de decizie şi operatorii implicaţi
în sistemul de certificare a calităţii produselor şi serviciilor, în baza
constatărilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele
neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformităţile
produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu
documentele de certificare şi propune îmbunătăţirea sau elaborarea de
reglementări în domeniu;
14. efectuează analize şi încercări în laboratoare
acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
15. efectuează sau finanţează studii, teste
comparative şi cercetări în domeniu cu privire la calitatea produselor şi
serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţa
publicului;
16. stabileşte relaţii de colaborare cu institute de
cercetare, laboratoare de expertizare şi certificare, inclusiv din străinătate,
pentru realizarea de studii, cercetări şi teste
comparative;
17. desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi
educare a consumatorilor; editează publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei
consumatorilor;
18. sprijină asociaţiile de consumatori în vederea
atingerii obiectivelor prevăzute de lege;
19. sprijină asociaţiile de consumatori în acţiunea
de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţă, informare şi educare a
consumatorilor;
20. susţine înfiinţarea unor organisme de mediere în
domeniul protecţiei consumatorilor;
21. informează permanent consumatorii asupra
produselor şi serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea şi securitatea
lor sau care le pot afecta interesele economice;
22. primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre
soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările asociaţiilor
pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizările persoanelor fizice sau
juridice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile
legii;
23. desfăşoară activităţi de pregătire a
specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;
24. acordă consultanţă de specialitate în domeniul
protecţiei consumatorilor pentru operatorii economici;
25. stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru
efectuarea de analize, încercări, expertizări, certificări de laborator,
autorizări, consultanţă, cursuri de pregătire, specializare sau perfecţionare,
alte servicii prestate în condiţiile legii;
26. fundamentează şi propune în proiectul de buget
resursele financiare în vederea realizării politicilor în domeniul său de
competenţă;
27. urmăreşte, potrivit legii, legalitatea
publicităţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor;
28. asigură aplicarea Programului de atestare a
procesului Kimberley, ca autoritate desemnată;
29. autorizează operaţiunile cu metale preţioase şi
pietre preţioase, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor preţioase, aliajelor acestora şi pietrelor
preţioase în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
30. stabileşte şi aprobă mărcile utilizate de
producătorii interni, importatori sau, după caz, de comercianţi, pe bază de tarife proprii, precum şi marca proprie
de certificare, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
190/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
31. efectuează expertize ale metalelor preţioase şi
pietrelor preţioase, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 190/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
32. acordă consultanţă de specialitate şi sprijin în
vederea realizării de coduri de conduită, la solicitarea operatorilor
economici;
33. instituie procedurile legale corespunzătoare
pentru încetarea practicilor comerciale incorecte;
34. comunică Comisiei
Europene măsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de directivele
comunitare transpuse, potrivit domeniilor sale de responsabilitate.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii
stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
Autoritatea colaborează cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi locale şi cu organismele neguvernamentale.
Art. 5. - (1) Autoritatea este condusă de un
preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi, numiţi prin decizie a
primului-ministru.
(2) Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte sunt asimilate
cu funcţia de secretar de stat şi, respectiv, subsecretar de stat.
(3) Preşedintele Autorităţii este ordonator secundar
de credite.
(4) Preşedintele Autorităţii conduce activitatea
acesteia şi o reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu
celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu
instituţii naţionale şi internaţionale şi cu persoane juridice şi fizice române
şi străine.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Autorităţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu
caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
(6) Vicepreşedinţii îndeplinesc atribuţiile şi
însărcinările care le sunt delegate de preşedinte prin ordin.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică
a Autorităţii este prevăzută în anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al
preşedintelui, se pot organiza şi alte servicii, compartimente, precum şi
birouri şi colective temporare, conform actelor normative în vigoare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile direcţiilor, serviciilor,
compartimentelor şi unităţilor subordonate din aparatul Autorităţii se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia, care se
aprobă prin ordin al preşedintelui.
(3) Numărul maxim de posturi în Autoritate este de 825,
exclusiv demnitarii, din care pentru aparatul central 136, iar pentru
comisariatele regionale pentru protecţia consumatorilor, 689.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt
funcţionar public, numit în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte
atribuţii încredinţate de preşedinte, conform actelor normative în vigoare.
(5) In cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita
atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de către unul dintre
vicepreşedinţi, desemnat prin ordin de către preşedinte.
Art. 7. - (1) Autoritatea are în subordine 12
comisariate regionale pentru protecţia consumatorilor, ca entităţi cu
personalitate juridică, a căror structură organizatorică include comisariatele
judeţene pentru protecţia consumatorilor, Comisariatul pentru Protecţia
Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, ca entităţi fără personalitate
juridică, şi Centrul Naţional pentru Incercarea şi Expertizarea Produselor
„Larex" Bucureşti. Entităţile cu personalitate juridică din subordinea
Autorităţii sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Comisariatele regionale pentru protecţia
consumatorilor sunt conduse de comisari-şefi, care au calitatea de ordonatori
terţiari de credite, fiind asimilaţi cu funcţia de director executiv.
(3) Comisariatele judeţene pentru protecţia
consumatorilor şi Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului
Bucureşti sunt coordonate de comisari-şefi adjuncţi, asimilaţi cu funcţia de
şef serviciu.
(4) In structura Comisariatului Regional pentru
Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov funcţionează Laboratorul pentru
analiza calităţii vinurilor şi băuturilor alcoolice.
(5) Normativele de personal, criteriile de constituire a
compartimentelor şi statele de funcţii pentru
unităţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin
al preşedintelui Autorităţii, conform actelor normative în vigoare.
Art. 8. - (1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme,
cu un consum lunar normat de 360 litri/autoturism.
(2) Comisariatele regionale pentru protecţia
consumatorilor împreună cu comisariatele judeţene pentru protecţia
consumatorilor din structura acestora pot deţine în dotare, pentru desfăşurarea
activităţilor specifice, un număr total de 95 de
autoturisme, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
(3) Direcţia metale preţioase şi pietre preţioase poate
avea în dotare 3 autoturisme şi o autospecială blindată pentru transportul de
valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
Art. 9. - In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
personalul împuternicit al Autorităţii are dreptul să aplice sigilii sau semne
distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 10. - Personalul Autorităţii împuternicit să
efectueze controale şi verificări este obligat să păstreze secretul profesional
în legătură cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia
cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu, conform actelor normative
în vigoare.
Art. 11. - Contravaloarea
mărfurilor şi a eşantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control
efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotărâri, precum şi a cheltuielilor
ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suportă de
Autoritate, dacă în urma controlului nu se constată vinovăţia operatorului
economic. In caz contrar, cheltuielile se suportă de operatorul economic.
Art. 12. -In scopul realizării rolului şi atribuţiilor
ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţă şi asistenţă din ţară
sau din străinătate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare
profesională a personalului său, în limita fondurilor bugetare acordate sau a
altor surse atrase din ţară ori din străinătate, potrivit legii.
Art. 13. - (1) Ca urmare a
reorganizării Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, personalul
acesteia va fi preluat, în condiţiile legii, în noua structură organizatorică,
în limita numărului maxim de posturi prevăzut la art. 6 alin. (3).
(2) Preluarea personalului
potrivit alin. (1) se va face în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 14. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 15. - La litera
A din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 4/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 16 ianuarie 2009, punctul
1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. Autoritatea Naţională
pentru Protecţia Consumatorilor - ANPC - 825 de posturi, exclusiv demnitarii,
cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat."
Art. 16. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 748/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri,
Constantin Niţă
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Bogdan Marcel Pandelică
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor
Număr total de posturi = 136, exclusiv demnitarii
ANEXA Nr. 2
ENTITĂŢI
cu personalitate juridică, care funcţionează în subordinea Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor
I. Unităţi finanţate
din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat:
1. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor laşi, care grupează judeţele Botoşani, Suceava, laşi, Neamţ, cu
sediul în municipiul laşi;
2. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Galaţi, care grupează judeţele Bacău, Vaslui, Vrancea, Galaţi,
cu sediul în municipiul Galaţi;
3. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, care grupează judeţele
Constanţa, Tulcea, Brăila, cu sediul în municipiul Constanţa;
4. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Prahova, care grupează judeţele Ialomiţa, Călăraşi, Buzău,
Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti;
5. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Argeş, care grupează judeţele Argeş, Dâmboviţa, Teleorman,
Giurgiu, cu sediul în municipiul Piteşti;
6. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Dolj, care grupează judeţele Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Dolj, Olt,
cu sediul în municipiul Craiova;
7. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Arad, care grupează judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi
Timiş, cu sediul în municipiul Arad;
8. Comisariatul Regional
pentru Protecţia Consumatorilor Sibiu, care grupează judeţele Alba, Sibiu,
Braşov, cu sediul în municipiul Sibiu;
9. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor
Satu Mare, care grupează judeţele Bihor, Satu Mare, Maramureş, cu sediul în municipiul Satu Mare;
10. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Cluj, care grupează judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, cu
sediul în municipiul Cluj-Napoca;
11. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Mureş, care grupează judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, cu
sediul în municipiul Târgu Mureş;
12. Comisariatul Regional pentru Protecţia
Consumatorilor Bucureşti-Ilfov, care grupează municipiul Bucureşti şi judeţul
Ilfov, cu sediul în municipiul Bucureşti.
II. Instituţii
finanţate din venituri proprii:
- Centrul Naţional pentru Incercarea şi Expertizarea
Produselor „Larex" Bucureşti.