HOTARARE Nr. 4
din 9 ianuarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Comertului si
Mediului de Afaceri
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 16 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri este organul de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului, care realizează politica Guvernului în domeniile dezvoltării
sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, a celui cooperatist, comerţului
şi mediului de afaceri, care se înfiinţează prin preluarea activităţii şi
structurilor specializate în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi comerţului
de la Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale.
Art. 2. - Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri are sediul principal în municipiul Bucureşti,
str. Cpt. Alex. Şerbănescu nr. 50, sectorul 1, şi alte spaţii necesare
desfăşurării activităţii situate în municipiul Bucureşti, str. Ion Câmpineanu
nr. 16 şi str. Poteraşi nr. 11.
Art. 3. - Ministerul
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri îndeplineşte
următoarele funcţii:
a) de autoritate de stat, prin
care se asigură urmărirea aplicării şi controlul respectării reglementărilor în
domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, a celui
cooperatist, comerţului şi mediului de afaceri, precum şi al organizării şi
funcţionării instituţiilor şi organismelor care îşi desfăşoară activitatea sub
autoritatea sau în coordonarea sa;
b) de organ de specialitate al
administraţiei publice centrale pentru elaborarea şi aplicarea strategiilor şi
a politicilor Guvernului în domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor
mici şi mijlocii, a celui cooperatist, comerţului, mediului de afaceri şi
profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa
altor instituţii;
c) de analiză şi sinteză în domeniile specifice
ministerului;
d) de coordonare la nivel naţional, în colaborare cu
celelalte autorităţi interesate, a activităţilor referitoare la relaţiile
economice internaţionale, fluxurile comerciale şi cooperarea economică, asigurând secretariatele comisiilor
interguvernamentale de colaborare economică cu alte state şi elaborarea
componentei economice a întâlnirilor la nivelul conducerilor statului şi
guvernului;
e) de reglementare, prin care se asigură elaborarea
cadrului normativ şi instituţional necesar în vederea realizării obiectivelor,
proiectelor şi programelor din domeniile dezvoltării sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii, a celui cooperatist, comerţului, mediului de
afaceri şi profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în
competenţa altor instituţii;
f) de administrare a fondurilor publice destinate
întreprinderilor mici şi mijlocii, unităţilor din domeniile cooperaţiei,
comerţului şi mediului de afaceri;
g) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului român, cu aprobarea Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern
în domeniile întreprinderilor mici şi mijlocii, cooperaţiei, comerţului, mediului de afaceri şi
profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa
altor instituţii;
h) de promovare, implementare şi urmărire a folosirii
fondurilor acordate de Uniunea Europeană în domeniile aflate în
responsabilitatea sa.
Art. 4. - Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri exercită următoarele atribuţii:
A. cu caracter general:
1. fundamentează şi elaborează
programul de reforme economico-sociale ale Guvernului în domeniul
întreprinderilor mici şi mijlocii, cooperaţiei, comerţului, mediului de afaceri
şi profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa
altor instituţii;
2. îndeplineşte atribuţii
privind eliberarea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra
terenurilor pentru societăţile comerciale din domeniul comerţului interior;
3. elaborează şi propune spre adoptare Guvernului
proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate şi avizează
proiectele de acte normative ale altor organe ale administraţiei publice
centrale de specialitate, care au impact asupra domeniilor sale de activitate;
4. elaborează, actualizează şi
monitorizează planuri de acţiuni pentru mediul de afaceri;
5. asigură aplicarea
acquis-ului comunitar sau, după caz, armonizează legislaţia naţională în
domeniile întreprinderilor mici şi mijlocii, cooperaţiei, comerţului şi
drepturilor de proprietate industrială;
6. reprezintă Guvernul României
în relaţia cu Uniunea Europeană şi cu alte organizaţii internaţionale, pentru
elaborarea de politici, proiecte şi programe privind domeniile sale de
activitate;
7. fundamentează şi propune
proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare funcţionării
ministerului, precum şi realizării politicilor, strategiilor, proiectelor şi
programelor în domeniul său de activitate, potrivit legii;
8. îndeplineşte atribuţiile de
organism intermediar în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii, conform
acordului de delegare încheiat prin acordul părţilor cu Autoritatea de
management pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
9. elaborează, actualizează, implementează şi
monitorizează Planul de acţiuni pentru mediul de afaceri;
10. propune şi derulează
acţiuni pentru elaborarea, adaptarea şi implementarea instrumentelor de
identificare şi măsurare a costurilor administrative, impuse de reglementările
mediului de afaceri, în concordanţă cu metodologiile şi practicile
internaţionale de identificare, măsurare şi reducere a barierelor
administrative;
11. organizează şi participă la derularea sondajelor
periodice în vederea evaluării impactului reglementărilor administrative şi procedurale asupra climatului afacerilor,
utilizând expertiza, metodologia şi instrumentele preluate de la organizaţii şi
organisme internaţionale în domeniul cercetărilor de piaţă;
12. iniţiază, propune,
implementează, coordonează şi monitorizează acţiuni în domeniul reducerii
barierelor administrative;
13. colaborează direct pe
proiecte specifice şi în regim permanent cu organizaţii şi organisme
internaţionale (Banca Mondială, Comisia Europeană, Agenţia Statelor Unite
pentru Dezvoltare Internaţională, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare
Economică), asigurând coordonarea programelor şi activităţilor desfăşurate
împreună cu acestea, în legătură cu mediul de afaceri;
14. identifică şi testează
metode de îmbunătăţire a mediului de afaceri, pentru asigurarea transparenţei
administrative, elaborării şi implementării unor coduri de bune practici,
încurajarea şi sprijinirea iniţiativei antreprenoriale şi altele asemenea;
15. sprijină activitatea
asociaţiilor profesionale, patronale şi sindicale din domeniile sale de
activitate şi asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media şi cu
societatea civilă, în scopul informării reciproce şi al perfecţionării cadrului
legislativ existent;
16. primeşte şi rezolvă sau,
după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor,
sesizările persoanelor fizice şi juridice, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de
soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
233/2002;
17. colaborează cu celelalte
ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, autorităţi ale
administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice, precum şi cu
persoane juridice şi fizice;
18. solicită informaţii de la celelalte organe ale
administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice
locale, de la alte instituţii şi autorităţi publice, precum şi de la
societăţile comerciale la care statul este acţionar sau asociat, acestea având
obligaţia de a furniza datele solicitate;
19. asigură protecţia
informaţiilor clasificate, prevenirea şi combaterea terorismului, implementarea
prevederilor legislaţiei Uniunii Europene şi a Organizaţiei Tratatului
Atlanticului de Nord în domeniile sale de competenţă, prin activităţi
specifice, în condiţiile legii;
20. îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate, precum
şi pe cele conferite expres sau care decurg din acorduri internaţionale la care
România este parte;
B. în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii:
1. elaborează, implementează şi
monitorizează programe pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii şi a societăţilor cooperative, precum şi pentru creşterea
competitivităţii şi eficienţei acestora în condiţiile mediului concurenţial şi
al fenomenelor specifice economiei de piaţă;
2. elaborează criteriile, priorităţile şi procedurile
necesare în vederea desfăşurării programelor şi proiectelor activităţilor
specifice, după caz;
3. derulează sau coordonează
programe şi proiecte cu finanţare externă, prin înfiinţare de unităţi de
management de proiect;
4. participă, împreună cu alte
organe ale administraţiei publice de specialitate, la elaborarea şi
implementarea politicilor, proiectelor şi programelor de cercetare, inovare şi
transfer de tehnologie în domeniile sale de activitate;
5. coordonează cooperarea în
cadrul programelor Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru Cooperare şi
Dezvoltare Economică a proiectelor şi programelor din domeniul întreprinderilor
mici şi mijlocii;
6. reprezintă statul în
exerciţiul tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin
în calitate de acţionar unic al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A.;
7. reprezintă statul în
exerciţiul tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin
în calitate de acţionar la fondurile locale de garantare;
8. exercită funcţiile de coordonare şi control privind
Fundaţia de postprivatizare şi asigură reprezentarea intereselor acesteia în
cadrul unor organe, organizaţii, instituţii şi autorităţi;
C. în domeniul comerţului:
1. fundamentează şi promovează
interesele economico-comerciale ale României în cadrul instituţiilor comunitare
abilitate prin actele constitutive ale Uniunii Europene pentru elaborarea
politicii comerciale comune, a politicilor de liberalizare a comerţului în
cadru multilateral, desfăşurate sub egida Organizaţiei Mondiale de Comerţ, sau
la nivel regional şi bilateral;
2. coordonează şi urmăreşte
respectarea implementării politicii comerciale comunitare în România, în
conformitate cu reglementările Uniunii Europene cu aplicabilitate în statele
membre şi cu Tratatul de aderare;
3. urmăreşte şi controlează
aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale din domeniile sale de
competenţă, ţinând seama de statutul României de membru al Uniunii Europene sau
de membru al altor structuri ori organisme internaţionale;
4. asigură consultarea şi
cooperarea cu alte instituţii guvernamentale şi neguvernamentale şi ale
mediului de afaceri cu privire la strategia, negocierile, pregătirea, adoptarea
şi aplicarea la nivel comunitar a măsurilor de politică comercială comună;
5. reprezintă interesele
statului roman în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate
cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri
stabilite în acest scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi
organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii regionale şi
internaţionale ce interesează domeniul său de activitate;
6. mediatizează, acordă
consultanţă şi sprijină operatorii economici cu privire la valorificarea în
comerţul cu ţările terţe a oportunităţilor şi avantajelor rezultate din
angajamentele asumate de Uniunea Europeană în cadrul Organizaţiei Mondiale a
Comerţului şi/sau prin acordurile de comerţ liber sau de parteneriat economic,
încheiate la nivel regional ori bilateral, care înglobează componente de comerţ
şi alte oportunităţi de afaceri;
7. promovează interesele comerciale ale României în
relaţiile cu alte state şi cu organizaţiile economice la nivel mondial,
iniţiază şi promovează proiecte de acorduri şi înţelegeri pentru dezvoltarea
expansiunii economice pe terţe pieţe, inclusiv pentru recâştigarea celor din
zona Comunităţii Statelor Independente, Balcani, Asia, Africa şi America
Latină, conform competenţelor naţionale, ca membru al
Uniunii Europene;
8. face propuneri şi negociază direct, conform
competenţelor naţionale, sau participă la negocierea şi încheierea de tratate,
acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu caracter economic sau pentru
stabilirea cadrului juridic naţional şi, respectiv, comunitar, necesar
dezvoltării schimburilor comerciale;
9. asigură aplicarea
programelor rezultate din acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale
şi multilaterale în domeniul economic la care România este parte, conform
competenţelor naţionale şi în corelaţie cu politica Uniunii Europene;
10. asigură managementul
Strategiei naţionale de export a României, conform legislaţiei în vigoare, în
parteneriat cu mediile de afaceri interesate;
11. dezvoltă forme de
parteneriat şi dialog structurat în domeniile specifice de activitate cu
structurile asociative ale mediilor de afaceri reprezentative la nivel
naţional, respectiv patronatele şi asociaţiile profesionale, precum şi cu
camerele de comerţ şi industrie;
12. asigură organizarea şi participarea la misiuni
economice, târguri şi expoziţii internaţionale în scopul promovării
exporturilor de produse şi servicii româneşti;
13. coordonează organizarea
sesiunilor comisiilor mixte guvernamentale de cooperare economică şi tehnică,
face propuneri privind programul anual de sesiuni şi al preşedinţilor părţii
române în comisiile mixte, propune spre aprobare Guvernului mandatul
delegaţiilor participante; participă prin delegaţi proprii la sesiunile
comisiilor mixte, atât în ţară, cât şi în străinătate; elaborează şi supune
spre aprobare Guvernului rapoartele desfăşurării sesiunilor şi planurile de
măsuri pentru punerea în aplicare a celor convenite;
14. oferă şi asigură
operatorilor economici, la solicitarea acestora, informaţii de piaţă şi
oportunităţi de afaceri, precum şi servicii de consultanţă privind accesul pe
pieţele externe şi acordă asistenţă de specialitate în procesul antamării unor
operaţiuni de cooperare în ţară şi în străinătate;
15. coordonează şi asigură buna
funcţionare a activităţii reprezentanţelor economice ale României în
străinătate şi cooperează cu cele acreditate în România, pentru identificarea
şi concretizarea unor proiecte şi pentru promovarea relaţiilor economice şi a
cooperării internaţionale;
16. participă la dialogul cu instituţiile financiare
internaţionale şi acţionează pentru concretizarea în domeniul său de activitate
a unor proiecte de cooperare şi de atragere a investitorilor străini şi români
în vederea implementării de proiecte şi programe naţionale, regionale sau
internaţionale de interes pentru România;
17. sprijină, în condiţiile
legii, acţiunile coordonate de Ministerul Finanţelor Publice pentru recuperarea
creanţelor României rezultate din operaţiuni comerciale şi de cooperare
economică derulate înainte de 31 decembrie 1989;
18. asigură funcţia de
autoritate naţională pentru aplicarea reglementărilor comunitare privind
eliberarea de documente de import şi, după caz, de export în relaţiile de
comerţ dintre Uniunea Europeană şi ţări terţe, pentru produse aflate în
domeniul său de competenţă;
19. eliberează, în condiţiile legii, autorizaţii de
funcţionare în România a reprezentanţelor societăţilor comerciale şi
organizaţiilor comerciale străine;
20. participă, împreună cu alte
organe ale administraţiei publice cu atribuţii în domeniu şi organizaţii
neguvernamentale, şi coordonează elaborarea de strategii în domeniul
dezvoltării comerţului interior şi al protecţiei consumatorului;
21. participă la elaborarea
politicilor în vederea dezvoltării distribuţiei produselor şi serviciilor de
piaţă şi asigură implementarea acestora;
22. realizează, împreună cu
organele administraţiei publice locale, baza de date la nivel naţional privind
structurile de distribuţie existente;
23. elaborează, propune
Guvernului spre aprobare şi implementează programe pentru dezvoltarea şi
susţinerea activităţii comerciale şi de prestări de servicii de piaţă;
24. asigură, prin Centrul de Formare şi Management
pentru Comerţ, formarea profesională continuă şi pregătirea profesională a
lucrătorilor din domeniul comerţului şi al prestărilor de servicii de piaţă;
25. participă, împreună cu alte
organe ale administraţiei publice de specialitate, şi coordonează elaborarea
strategiilor şi programelor referitoare la dezvoltarea pieţei de desfacere la
intern şi urmăreşte implementarea lor;
26. urmăreşte şi sprijină, în
condiţiile legii, păstrarea climatului de concurenţă loială, protejarea
intereselor consumatorilor de produse şi servicii şi ale operatorilor economici
pe piaţa internă;
27. asigură elaborarea şi
implementarea programelor şi proiectelor de promovare a sistemelor moderne de
distribuţie şi a calităţii bunurilor de consum;
28. organizează activitatea de
prelucrare şi gestionare de informaţii şi date în domeniul său de activitate;
29. elaborează materiale
promoţionale şi publicaţii de specialitate în domeniul său de activitate;
D. în domeniul mediului de afaceri şi profesiilor
liberale:
1. elaborează, împreună cu
organismele statului în a căror componenţă se află profesiile liberale, proiecte
de acte normative pentru reglementarea activităţii şi funcţionarea acestora;
2. colaborează cu celelalte
instituţii ale statului care au competenţe în domeniul profesiilor liberale;
3. asigură armonizarea cadrului
legislativ naţional cu prevederile europene în domeniul
mediului de afaceri;
4. implementează politicile în domeniul mediului de
afaceri în scopul respectării recomandărilor şi anagajamentelor cu privire la
„reforma reglementărilor" formulate de Comisia Europeană şi Organizaţia
pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică - O.E.C.D - Investment Compact;
5. asigură îndeplinirea
obiectivelor stabilite de Comisia Europeană prin Programul de acţiune, în
vederea reducerii constrângerilor şi a barierelor administrative în Uniunea
Europeană;
6. asigură identificarea,
măsurarea şi optimizarea costurilor administrative impuse de reglementările cu
impact asupra derulării afacerilor şi acţionează direct sau în cooperare cu
celelalte autorităţi interesate pentru reducerea acestora;
E. în domeniul proprietăţii industriale,
invenţiilor şi mărcilor:
1. promovează politica de
sprijin al invenţiilor în România;
2. dezvoltă infrastructuri
eficiente şi echilibrate de luptă împotriva contrafacerii şi pirateriei;
3. elaborează strategia
postaderare în domeniul proprietăţii intelectuale.
Art. 5. - (1) Conducerea Ministerului Intreprinderilor
Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri se exercită de către
ministru.
(2) Ministrul întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri îndeplineşte atribuţii de
ordonator principal de credite, potrivit legii.
(3) In exercitarea atribuţiilor, ministrul
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri este
ajutat de 2 secretari de stat.
(4) Ministrul întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri reprezintă ministerul în
raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice
din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie.
(5) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului si mediului de afaceri emite
ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(6) Ministrul întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri îndeplineşte atribuţiile
generale prevăzute la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi alte atribuţii specifice
stabilite prin acte normative în domeniul său de activitate.
(7) Ministrul întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri conduce aparatul propriu al
ministerului, stabilit prin prezenta hotărâre, numeşte şi eliberează din
funcţie personalul acestuia.
(8) Prin ordin al ministrului
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri se poate
nominaliza un înlocuitor al acestuia, în condiţiile legii.
(9) Ministrul întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri numeşte şi eliberează din
funcţie conducătorii organelor de specialitate din subordinea Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în
condiţiile legii.
(10) Atribuţiile personalului
din cadrul Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare
a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
(11) Pe lângă ministru
funcţionează Colegiul ministerului. Componenţa şi regulamentul de organizare şi
funcţionare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului.
Art. 6. - (1) Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri are un secretar general şi un
secretar general adjunct, înalţi funcţionari publici, numiţi în condiţiile
legii, personal diplomatic, funcţionari publici de conducere, funcţionari
publici de execuţie şi personal contractual.
(2) Secretarul general şi
secretarul general adjunct asigură stabilitatea funcţionării ministerului,
continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între structurile ministerului.
(3) Secretarul general şi
secretarul general adjunct îndeplinesc atribuţiile şi responsabilităţile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Secretarul general şi
secretarul general adjunct pot îndeplini şi alte însărcinări prevăzute de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Intreprinderilor Mici
şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri ori încredinţate de ministru.
Art. 7. - (1) Structura organizatorică
a Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de
Afaceri este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) In structura organizatorică a Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri funcţionează
direcţii generale, direcţii, servicii, birouri şi compartimente.
(3) In cadrul structurii
organizatorice, prin ordin al ministrului, se pot organiza servicii, birouri şi
compartimente, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat, în condiţiile
legii.
(4) In cadrul Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi în
cadrul numărului maxim de posturi aprobat funcţionează reţeaua externă pentru
promovarea comercial-economică, organizată sub formă de birouri de promovare
comercial-economică ale României în străinătate, a căror înfiinţare şi ale
căror atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului.
Art. 8. - (1) Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri poate înfiinţa în subordinea sa
organe de specialitate, în condiţiile prevăzute de lege.
(2) Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri poate închiria unor operatori economici sau
poate da în folosinţă gratuită altor instituţii de utilitate publică spaţii
situate în imobilele proprietate publică sau privată a statului în care îşi
desfăşoară activitatea şi pe care le administrează, în condiţiile legii, în
următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate pentru băuturi calde şi reci;
c) organizarea unui cabinet medical;
d) organizarea altor activităţi care au legătură cu
activitatea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri sau care sunt necesare în derularea activităţii acestuia.
Art. 9. - In coordonarea ministrului întreprinderilor
mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri funcţionează Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale cu personalitate juridică, finanţat din
venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat, conform
legii.
Art. 10. - Unităţile care funcţionează în coordonarea
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri sau în subordinea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 11. -In subordinea Ministerului Intreprinderilor
Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri funcţionează:
a) Oficiul de Stat pentru Invenţii
şi Mărci, organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu
personalitate juridică, finanţat integral din venituri proprii;
b) Centrul Român pentru Promovarea Comerţului,
instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat;
c) Centrul de Formare şi Management pentru Comerţ,
unitate cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii.
Art. 12. - Structura organizatorică, regulamentele de
organizare şi funcţionare, precum şi statele de funcţii ale ministerului şi
entităţilor subordonate acestuia se aprobă prin ordin al ministrului.
Art. 13. - (1) In subordinea Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
funcţionează Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii, prin reorganizarea activităţii oficiilor
teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, cu sediul în
municipiul Bucureşti, str. Poteraşi nr. 11, sectorul 4.
(2) Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii este condusă de un
preşedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte, cu rang
de subsecretar de stat, numiţi şi, respectiv, revocaţi, prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri, potrivit legii.
(3) Structura organizatorică a Agenţiei pentru
Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii
se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii se finanţează din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat.
Art. 14. - Infiinţarea de noi oficii sau reprezentanţe
teritoriale, cu sau fără personalitate juridică, care să reprezinte activitatea ministerului în plan regional, se face prin ordin al
ministrului, potrivit prevederilor legale în vigoare,
în funcţie de resursele financiare alocate cu această destinaţie prin bugetul
anual.
Art. 15. - Numărul maxim de posturi pentru Ministerul
întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri este de
403, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
Art. 16. - Din numărul maxim de posturi, 130 de posturi
se utilizează pentru reţeaua de promovare comercială economică externă.
Art. 17. -Atribuţiile şi competenţele secretarilor de
stat, ale secretarului general şi ale secretarului general adjunct se stabilesc
prin ordin al ministrului.
Art. 18. - Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri poate desfăşura activităţi finanţate
integral din venituri proprii, care se organizează potrivit legii.
Art. 19. - Ministerul Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri preia personalul Ministerului
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cu
excepţia personalului care desfăşoară activităţi în domeniul turismului, în
număr de 112 persoane, precum şi a personalului care îşi desfăşoară activitatea
în structura specializată în domeniul expoziţiilor mondiale, în număr de 11
persoane.
Art. 20. - (1) Din totalul de
30 de autoturisme aprobat potrivit Hotărârii Guvernului nr. 387/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, cu modificările ulterioare, un număr de 15
autoturisme se preiau de către Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri.
(2) Autoturismele prevăzute la alin. (1), destinate în
principal activităţilor specifice de inspecţie şi control care se desfăşoară pe
întreg teritoriul ţării şi transportului delegaţiilor, pot utiliza fiecare un
consum lunar de carburant de 450 de litri.
(3) Pentru activităţile
specifice desfăşurate de birourile consilierului economic din cadrul fiecărei
misiuni diplomatice a României în străinătate, Ministerul Intreprinderilor Mici
şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri are în dotare un număr total de
117 autoturisme, cu un consum lunar de carburant de 300 de litri pentru fiecare
autoturism.
(4) Pentru transportul demnitarilor şi parcul comun,
numărul de autoturisme se stabileşte potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile
administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21. - (1) Bunurile mobile şi imobile din domeniul
public sau privat al statului care se aflau în administrarea Ministerului
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale trec
în administrarea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, pe bază de protocol de predare-preluare întocmit în
condiţiile legii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri.
(2) Bunurile imobile din domeniul public sau privat al statului care trec în administrarea
Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de
Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 3, iar bunurile mobile din patrimoniu sunt
cele stabilite în protocolul de predare-preluare.
Art. 22. - Pentru buna desfăşurare a activităţii în
cadrul Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului
de Afaceri se pot închiria spaţii suplimentare, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite.
Art. 23 - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea
Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 2 mai 2007, cu modificările
ulterioare.
Art. 24. - (1) Ministerul Afacerilor Externe preia
activitatea şi structura specializată în domeniul expoziţiilor mondiale,
încadrată cu un număr de 11 posturi, de la Ministerul pentru Intreprinderi Mici
şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, care îşi încetează
activitatea.
(2) Predarea-preluarea prevăzută la alin. (1) se
efectuează în condiţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale.
Art. 25. - Hotărârea Guvernului nr. 595/2008 pentru
aprobarea participării României la Expoziţia mondială 2010 „Un oraş mai bun, o
viaţă mai bună", Shanghai, China, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 439
din 11 iunie 2008, se modifică corespunzător prevederilor art. 24.
Art. 26. - Instituţiile financiare la care statul este
acţionar iniţial unic prin Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa
nr. 4.
Art. 27. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri,
Constantin Niţă
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
Număr maxim de posturi: 403, exclusiv demnitarii ţi
posturile aferente cabinetului ministrului
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
care funcţionează în coordonarea ministrului
întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri şi, respectiv, în subordinea
Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
A. Unităţi care funcţionează în
coordonarea ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi
mediului de afaceri:
1. Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorului -ANPC - 762 de posturi, cu finanţare din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat.
B. Unităţi care funcţionează în
subordinea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri:
I. cu finanţare din venituri
proprii;
1. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci - OSIM -
315 posturi;
2. Centrul de Formare şi Management pentru Comerţ -
CFMC - două posturi;
II. cu finanţare din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat:
1. Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii - 195 de posturi;
2. Centrul Român pentru Promovarea Comerţului - CRPC -
145 de posturi.
ANEXA Nr. 3
SITUAŢIA
bunurilor imobile din domeniul public al statului
care trec în administrarea Ministerului
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
1. Imobil construcţie, situat
în str. Cpt. Alex. Şerbănescu nr. 50, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent
2. Imobil construcţie P+1, corp D, situat în str.
General Berthelot nr. 24, sectorul 1, Bucureşti, anexele şi terenul aferente
3. Imobil construcţie P+3,
situat în str. Poterasi nr. 11, sectorul 4, Bucureşti.
ANEXA Nr. 4
INSTITUŢII FINANCIARE
la care statul român
este acţionar iniţial unic prin Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
1. Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderi Mici şi
Mijlocii-F.N.I.M.M. - S.A. - IFN