HOTARARE Nr.
1634 din 29 decembrie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 4 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele obiective şi
atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică
strategia şi Programul de guvernare în domeniul industriei, resurselor
minerale, energiei, comerţului, întreprinderilor mici şi mijlocii, cooperatist
şi mediului de afaceri, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi
pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici.
(2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri este minister cu rol de sinteză, instituţie publică cu personalitate
juridică.
(3) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri are sediul principal în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 152,
sectorul 1, şi alte spaţii necesare desfăşurării activităţii situate în str.
Mendeleev nr. 36-38, sectorul 1, bd. Magheru nr. 33, sectorul 1, str. Ion
Câmpineanu nr. 16, sectorul 1, şi str. Poteraşi nr. 11, sectorul 4.
Art. 2. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniul
economiei, comerţului, sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, al celui
cooperatist şi al mediului de afaceri, precum şi elaborarea strategiilor şi a
programelor privind creşterea economică în industrie, resurse minerale,
industria de apărare şi securitate, promovarea exportului, dezvoltarea pieţei
interne, precum şi a politicilor din domeniul economic;
b) de reglementare şi sinteză, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea
obiectivelor strategice din domeniul economic, dezvoltării sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri şi profesiilor liberale,
cu excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa altor instituţii şi din
celelalte domenii conexe: conservarea energiei, recuperarea
instalaţiilor, reciclarea materialelor şi gestionarea resurselor materiale,
restructurarea şi, după caz, privatizarea operatorilor economici care
funcţionează sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri;
c) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului român şi al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi
extern în domeniul său de activitate;
d) de aplicare a prevederilor Tratatului de aderare a
României la Uniunea Europeană*) pentru domeniul economiei, energiei, sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii, al celui cooperatist, comerţului, mediului
de afaceri şi profesiilor liberale, cu excepţia profesiilor liberale aflate în
competenţa altor instituţii pe termen mediu;
e) de autoritate de stat:
• prin care se asigură exercitarea controlului
aplicării unitare şi respectării reglementărilor legale în domeniul său de
activitate, precum şi al funcţionării instituţiilor care îşi desfăşoară
activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa;
• în domeniile sale de activitate, prin care se
asigură urmărirea şi controlul respectării reglementărilor legale în vigoare,
precum şi de autoritate de management şi de organism intermediar pentru
Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";
f) de administrare a proprietăţii publice din
domeniul resurselor minerale, al transportului, producţiei şi distribuţiei
energiei, al transportului şi stocării ţiţeiului şi gazelor naturale, a fondurilor
publice destinate cooperaţiei, comerţului, întreprinderilor mici şi mijlocii,
mediului de afaceri şi profesiilor liberale sau din alte domenii stabilite de
lege ca bunuri proprietate publică, prin operatorii economici care funcţionează
în subordinea şi sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri;
g) de coordonare la nivel naţional, în colaborare cu
celelalte autorităţi interesate, a activităţilor referitoare la relaţiile
economice internaţionale, fluxurile comerciale şi cooperarea economică,
asigurând secretariatele comisiilor interguvernamentale de colaborare economică
cu alte state şi elaborarea componentei economice a întâlnirilor la nivelul
conducerilor statului şi guvernului;
h) de absorbţie a fondurilor acordate de Uniunea
Europeană în domeniile aflate în responsabilitatea sa.
*) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă,
Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica
Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană,
Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al
Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005 şi
ratificat prin Legea nr. 157/2005.
(2) Principiile care stau la baza activităţii
Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sunt următoarele:
a) coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea în
domeniul economiei, energiei, sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, al
celui cooperatist, comerţului, mediului de afaceri şi profesiilor liberale, cu
excepţia profesiilor liberale aflate în competenţa altor instituţii pe termen
mediu;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementările
Uniunii Europene;
c) întărirea autorităţii instituţiei;
d) perfecţionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenţa activităţii în toate domeniile sale de
activitate;
f) colaborarea cu partenerii sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurenţial şi
predictibil.
Art. 3. - (1) In realizarea funcţiilor sale,
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri are, în principal,
următoarele atribuţii:
A. în domeniul economic:
1. elaborează în domeniul economic şi energetic
strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung şi soluţii de reformă:
a) energetică, referitoare la evoluţia sectorului
energetic, respectiv energie electrică şi termică, hidro, nucleară, petrol,
gaze, resurse minerale, mine-geologie;
b) industrială, referitoare la evoluţia dezvoltării
sectoarelor industriei de prelucrare a produselor industriale şi a bunurilor de
consum - metalurgie, chimie, petrochimie, textile, pielărie, lemn, sticlă,
ceramică, materiale de construcţii, construcţii de maşini;
c) comercială, pentru produsele industriale, privind
promovarea exporturilor şi dezvoltarea pieţei interne;
d) economică, privind creşterea economică, atragerea
de investitori, precum şi coordonarea domeniului infrastructurii calităţii şi
evaluării conformităţii produselor;
2. centralizează şi prelucrează datele necesare
pentru întocmirea rapoartelor către Uniunea Europeană din domeniul economic, al
promovării competitivităţii produselor industriale şi al ajutorului de stat din
domeniul economic, în aria de competenţă;
3. elaborează politici publice privind creşterea
economică din domeniile coordonate;
4. iniţiază, elaborează şi promovează proiecte de
acte normative, coordonează şi controlează aplicarea acestora din domeniul
energetic şi economic şi avizează propunerile legislative ale altor organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale;
5. fundamentează şi propune proiectul de buget pentru
alocarea resurselor financiare necesare funcţionării ministerului;
6. participă la fundamentarea şi la elaborarea
strategiei şi a programului de reforme economico-sociale al Guvernului,
fundamentează, promovează şi asigură aplicarea politicii stabilite în
conformitate cu Programul de guvernare în domeniile economic şi energetic;
7. iniţiază, negociază şi participă, din
împuternicirea Guvernului, în condiţiile legii, la încheierea de convenţii,
acorduri şi alte înţelegeri internaţionale de natură economică sau propune
întocmirea procedurilor de aderare la aceste convenţii ori acorduri;
8. asigură armonizarea reglementărilor legislative ale
Uniunii Europene cu cele din domeniul economic coordonat;
9. elaborează legislaţia în domeniul ajutorului de stat
pentru operatorii economici din subordine;
10. reprezintă interesele statului în diferite organe
şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la
care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi
dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state
şi cu organizaţii regionale şi internaţionale ce interesează domeniul
industrial sau de promovare a produselor industriale;
11. elaborează studii şi sinteze referitoare la
evoluţia în economie şi la ajustarea structurală a industriei, pe domenii de
activitate, precum şi la orientarea forţei de muncă şi urmăreşte implementarea
lor;
12. asigură monitorizarea administrării proprietăţii
publice din domeniul resurselor minerale, precum şi a valorificării produselor
rezultate din prelucrarea acestora, prin structurile economice de sub
autoritatea sa;
13. exercită toate drepturile ce decurg din calitatea
de acţionar al statului privind restructurarea, privatizarea, reorganizarea şi,
după caz, lichidarea operatorilor economici cu capital de stat din domeniile
coordonate, în această calitate:
a) administrează participaţiile la societăţile
comerciale (societăţile/companiile naţionale), împuternicindu-i pe
reprezentanţii săi în adunarea generală a acţionarilor să acţioneze pentru
creşterea competitivităţii şi eficienţei economice a acestor societăţi şi
companii, pentru restructurarea şi pregătirea acestora pentru privatizare;
b) desfăşoară activităţile de privatizare, potrivit
legii, activităţi de urmărire a contractelor de privatizare, precum şi
activităţi postprivatizare;
c) iniţiază, după caz, lichidarea societăţilor
neprofitabile;
14. avizează documentaţia pentru obţinerea licenţelor
din domeniul resurselor minerale, conform legislaţiei în vigoare;
15. acordă avize tehnice pentru autorizarea
antrepozitelor fiscale;
16. acordă certificate de recunoaştere şi desemnare ca
organisme de inspecţie tehnică a unor operatori economici, pentru limitarea
emisiilor de compuşi organici volatili, în baza prevederilor legale;
17. supraveghează piaţa pentru produsele industriale
în conformitate cu legislaţia în vigoare;
18. asigură informarea, consultarea şi instruirea
operatorilor economici cu privire la dezvoltarea durabilă, producţia şi
consumul durabil, schimbările climatice, strategiile tematice din Uniunea
Europeană;
19. supraveghează şi controlează, împreună cu alte
organe de specialitate, transportul deşeurilor înspre şi dinspre Comunitatea
Europeană;
20. urmăreşte realizarea sarcinilor ce îi revin din
Planul naţional de gestiune a deşeurilor referitoare la gestionarea deşeurilor
generate de industrie;
21. monitorizează piaţa pentru produsele industriale
importate de România din ţări din afara Uniunii Europene;
22. administrează directivele transpuse în legislaţia
naţională în domeniul energetic, industrial, mediu, pentru domeniul său de
activitate;
23. elaborează ghiduri pentru implementarea
directivelor transpuse în legislaţia naţională în domeniile pe care le
coordonează şi evaluează capacitatea operatorilor economici de aplicare a
acquis-ului comunitar;
24. asigură dialogul permanent cu patronatele şi
asociaţiile sindicale din domeniul economic, cu mass-media şi cu societatea
civilă, în scopul informării reciproce şi al perfecţionării cadrului legislativ
aferent;
25. asigură relaţia cu Parlamentul, Consiliul Economic
şi Social şi cu alţi exponenţi ai societăţii civile în problemele specifice
domeniului economic;
26. dezvoltă sistemul informatic în domeniul
energetic, economic şi al promovării competitivităţii produselor industriale;
27. stimulează relaţiile cu camerele de comerţ şi
industrie şi cu asociaţiile profesionale în domeniile specifice de activitate;
28. urmăreşte implementarea politicilor de cercetare
şi inovare în domeniul economic şi energetic;
29. coordonează, direct sau împreună cu ministerul de
resort din domeniul cercetării, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare
din sfera sa de activitate, potrivit legii;
30. elaborează politica privind evaluarea
conformităţii produselor industriale şi urmăreşte aplicarea acesteia;
31. elaborează şi propune spre aprobare strategii,
programe şi acte normative pentru aplicarea Programului de guvernare în
industria de apărare şi securitate, indiferent de forma de proprietate a
operatorilor economici;
32. aplică măsuri în vederea reorganizării, restructurării
şi privatizării operatorilor economici din industria de apărare şi securitate
cu capital de stat;
33. reglementează activitatea de producţie, de
cercetare, dezvoltare şi de investiţii a operatorilor economici de stat şi
privaţi din industria de apărare şi securitate;
34. asigură derularea procesului de privatizare la
operatorii economici din industria de apărare şi securitate în colaborare cu
Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI);
35. sprijină participarea industriei de apărare şi
securitate, indiferent de forma de proprietate, la derularea programelor de
înzestrare şi modernizare a forţelor sistemului naţional de apărare;
36. sprijină activitatea Ministerului Apărării
Naţionale privind implicarea operatorilor economici indiferent de forma de
proprietate, inclusiv a celor din industria de apărare şi securitate, la
programele de offset;
37. promovează exportul de echipamente, produse şi
servicii ale industriei de apărare şi securitate, indiferent de forma de
proprietate;
38. asigură, reprezintă şi susţine activitatea de
cooperare tehnică internaţională în domeniul industriei de apărare şi
securitate, în relaţiile cu alte state, precum şi organismele de profil din
cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, Organizaţiei Tratatului Atlanticului de
Nord şi Uniunii Europene;
39. participă în comisiile de control al exporturilor
şi importurilor strategice care vizează domeniul economic;
40. elaborează propuneri pentru planul de mobilizare a
economiei naţionale, secţiunea industrie şi resurse, planurile anuale de
pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, necesarul de
materii prime şi materiale aferente acestora, gestionează/actualizează
inventarul capacităţilor de producţie ale operatorilor economici din industria
de apărare şi securitate şi întocmeşte lucrările de evidenţă militară şi de
mobilizare la locul de muncă pentru personalul cu obligaţii militare, conform
legii;
41. organizează şi desfăşoară activităţi de
valorificare a produselor scoase definitiv din rezerva de mobilizare din
administrare, aflate în gestionarea operatorilor economici din industria de
apărare;
42. stabileşte şi asigură aplicarea măsurilor de
management al situaţiilor de urgenţă şi de protecţie civilă în domeniul de
competenţă, precum şi de identificare, desemnare şi protecţie a obiectivelor de
infrastructură critică naţionale şi europene din domeniul economic, în
condiţiile legii;
43. întocmeşte şi prezintă informări, rapoarte şi
propuneri de activităţi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, specifice
domeniului economic, inclusiv privind industria de apărare şi securitate;
44. participă în comisiile şi grupurile de lucru
interministeriale şi interguvernamentale privind apărarea şi securitatea
naţională, managementul situaţiilor de urgenţă, de protecţie civilă şi de
protecţie a infrastructurii critice naţionale din domeniul economic;
45. participă în comisiile şi grupurile de lucru care
reprezintă Guvernul României în organismele internaţionale, a căror activitate
vizează cooperarea internaţională în domeniul apărării şi securităţii,
managementul situaţiilor de urgenţă, de protecţie civilă şi de protecţie a
infrastructurii critice europene din domeniul de competenţă;
46. organizează, desfăşoară şi coordonează activitatea
de asigurare a protecţiei informaţiilor clasificate în domeniul economic,
conform prevederilor legale;
47. realizează şi gestionează baza de date şi sistemul
informaţional din domeniile de activitate, participând la sistemul
informaţional naţional şi internaţional;
48. negociază direct sau participă la negocierea şi
la încheierea de tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu
caracter economic din domeniul coordonat ori pentru stabilirea cadrului juridic
necesar dezvoltării schimburilor comerciale;
49. fundamentează propuneri privind proiectul de buget
şi urmăreşte execuţia bugetului pentru activităţile din domeniul său de
activitate; urmăreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor;
50. gestionează mijloacele financiare în domeniul
economic şi energetic şi controlează modul de utilizare a acestora de către
unităţile din subordine;
51. asigură protecţia informaţiilor clasificate,
prevenirea şi combaterea terorismului, implementarea cerinţelor Organizaţiei
Tratatului Atlanticului de Nord şi Uniunii Europene în domeniul de competenţă,
prin activităţi specifice, în condiţiile legii;
52. elaborează reglementări, implementează şi
controlează politica de eficienţă energetică, de securitate a instalaţiilor din
industrie, de reciclare a materialelor, precum şi de metrologie legală;
53. coordonează activitatea de producere, transport şi
de distribuţie a energiei electrice şi monitorizarea pieţei de energie;
54. elaborează programul energetic de iarnă şi
urmăreşte asigurarea cu combustibil;
55. urmăreşte situaţia stocurilor de siguranţă ale
sistemului electroenergetic al sistemului naţional la resursele primare de
energie, cărbune, hidrocarburi şi, împreună cu Ministerul Mediului şi
Pădurilor, volumul de apă din lacurile de acumulare;
56. asigură raportarea lunară către Uniunea Europeană
a stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere;
57. coordonează activităţile sistemului naţional de
transport al gazelor naturale;
58. elaborează documentele programatice referitoare la
sectorul energetic, aferente Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" - axa prioritară IV „Creşterea eficienţei
energetice şi securitatea furnizării, în contextul combaterii schimbărilor
climatice";
59. avizează documentaţiile pentru aprobarea
coeficienţilor maximi de consumuri tehnologice specifice activităţilor de
depozitare, manipulare, distribuţie şi transport al produselor petroliere;
60. coordonează procesul de realizare a sarcinilor
României privind piaţa regională de electricitate şi gaze naturale;
61. elaborează strategia sectorului minier şi al
producătorului de uraniu;
62. iniţiază şi avizează programe de refacere
ecologică a zonelor afectate, a zonelor miniere, urmărind realizarea măsurilor
de protecţie a mediului;
63. organizează efectuarea controlului aplicării
actelor normative în vigoare de către operatorii economici cu activităţi în
domeniile specifice;
64. realizează activităţi de control operativ la
operatorii economici din domeniul de competenţă, în vederea asigurării
respectării prevederilor legale;
65. colaborează cu instituţiile de specialitate pentru
formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul
său;
66. participă la sesiunile comisiilor mixte de
cooperare economică internaţională, care se desfăşoară în ţară sau în
străinătate, conform programului aprobat de Guvern;
67. urmăreşte mediatizarea şi aplicarea în practică a
acordurilor guvernamentale în care sunt prevăzute acţiuni de cooperare
economică internaţională la care ministerul este parte;
68. iniţiază acţiuni de cooperare internaţională şi
de colaborare economică externă, în plan bilateral sau pe terţe pieţe;
69. acţionează pentru atragerea instituţiilor
financiare internaţionale, a unor investitori străini şi români, pentru
realizarea unor proiecte şi programe naţionale, regionale sau internaţionale de
interes pentru România;
70. administrează şi gestionează programul de creştere
a competitivităţii produselor industriale, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare;
71. efectuează controlul operatorilor economici care
au beneficiat de sprijin financiar în cadrul programului de creştere a
competitivităţii produselor industriale;
72. asigură aplicarea programelor rezultate din
acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale şi multilaterale în
domeniul de competenţă la care România este parte;
73. coordonează şi monitorizează implementarea
proiectelor PHARE şi întocmeşte rapoarte periodice privind evaluarea proiectelor
administrate de minister;
74. asigură schimbul de informaţii privind aspectele
tehnice ale implementării proiectelor PHARE cu organismele naţionale şi
europene implicate şi cu operatorii de implementare;
75. îndeplineşte atribuţiile de organism intermediar
în domeniul energiei şi al întreprinderilor mici şi mijlocii, conform acordului
de delegare încheiat prin acordul părţilor cu Autoritatea de management pentru
Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";
76. îndeplineşte atribuţiile de Autoritate de
management pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor
structurale;
77. stabileşte, împreună cu ministerele şi cu celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, sistemul
de date, informaţii şi raportări periodice privind utilizarea fondurilor
comunitare alocate în cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice";
78. acordă asistenţa necesară firmelor româneşti şi
străine în domeniul economic;
79. organizează standuri la târguri şi expoziţii pe
plan regional, în vederea atragerii de operatori economici interesaţi de
domeniul deşeurilor reciclabile;
80. elaborează programe sectoriale de gestionare a
deşeurilor industriale reciclabile şi elaborează prognoze în acest domeniu;
81. eliberează certificatele de atestare a
drepturilor de proprietate asupra terenurilor pentru societăţile comerciale
pentru care Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este
minister de resort;
82. iniţiază măsuri pentru stimularea cooperării
economice internaţionale;
83. asigură îndeplinirea obligaţiilor care îi revin din
dispoziţiile reglementărilor europene, precum şi activităţile desfăşurate de
partea română în cadrul instituţiilor Uniunii Europene, în domeniul său de
activitate;
84. asigură implementarea măsurilor din domeniul de
intervenţie „energie" din cadrul Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice";
85. editează materiale de specialitate necesare
pentru cunoaşterea şi dezvoltarea activităţii operatorilor economici;
86. asigură întâlniri periodice cu reprezentanţii
organelor administraţiei publice locale şi cu operatori economici din domeniul
industrial, pentru diseminarea informaţiilor referitoare la aplicarea
prevederilor din domeniul economic;
87. asigură elaborarea, tipărirea şi difuzarea
publicaţiilor „Revista minelor" şi „Buletinul de resurse minerale";
88. asigură legătura operativă cu reprezentanţii
permanenţi ai ministerului la Misiunea României pe lângă Uniunea Europeană;
89. elaborează, monitorizează şi implementează procesul
de soluţionare a petiţiilor, precum şi a solicitărilor de informaţii publice,
care se înscriu în sfera sa de competenţă, în conformitate cu prevederile
legale;
90. iniţiază şi dezvoltă scheme de investiţii verzi;
91. desfăşoară, în calitate de autoritate
contractantă, activitatea de atribuire a contractelor de concesiune în domeniul
energetic;
B. în domeniul comerţului:
1. fundamentează şi promovează interesele
economico-comerciale ale României în cadrul instituţiilor comunitare abilitate
prin actele constitutive ale Uniunii Europene pentru elaborarea politicii
comerciale comune, a politicilor de liberalizare a comerţului în cadru
multilateral, desfăşurate sub egida Organizaţiei Mondiale a Comerţului, sau la
nivel regional şi bilateral;
2. coordonează şi urmăreşte respectarea implementării
politicii comerciale comunitare în România, în conformitate cu reglementările
Uniunii Europene cu aplicabilitate în statele membre şi cu Tratatul de aderare;
3. urmăreşte şi controlează aplicarea convenţiilor şi
acordurilor internaţionale din domeniile sale de competenţă, ţinând seama de
statutul României de membru al Uniunii Europene sau de membru al altor
structuri ori organisme internaţionale;
4. asigură consultarea şi cooperarea cu alte
instituţii guvernamentale şi neguvernamentale şi ale mediului de afaceri cu
privire la strategia, negocierile, pregătirea, adoptarea şi aplicarea la nivel
comunitar a măsurilor de politică comercială comună;
5. reprezintă interesele statului român în diferite
organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi
convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest
scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din
alte state şi cu organizaţii regionale şi internaţionale ce interesează
domeniul său de activitate;
6. urmăreşte mediatizarea, acordă consultanţă şi
sprijină operatorii economici cu privire la valorificarea în comerţul cu ţările
terţe a oportunităţilor şi avantajelor rezultate din angajamentele asumate de
Uniunea Europeană în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi/sau prin
acordurile de comerţ liber ori de parteneriat economic, încheiate la nivel
regional sau bilateral, care înglobează componente de comerţ şi alte
oportunităţi de afaceri;
7. promovează interesele comerciale ale României în
relaţiile cu alte state şi cu organizaţiile economice la nivel mondial,
iniţiază şi promovează proiecte de acorduri şi înţelegeri pentru dezvoltarea
expansiunii economice pe terţe pieţe, inclusiv pentru recâştigarea celor din
zona Comunităţii Statelor Independente, Balcani, Asia, Africa şi America
Latină, conform competenţelor naţionale, ca membru al Uniunii Europene;
8. face propuneri şi negociază direct, conform
competenţelor naţionale, sau participă la negocierea şi încheierea de tratate,
acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu caracter economic ori pentru
stabilirea cadrului juridic naţional şi, respectiv, comunitar, necesar
dezvoltării schimburilor comerciale;
9. asigură aplicarea programelor rezultate din
acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale şi multilaterale în
domeniul economic la care România este parte, conform competenţelor naţionale
şi în corelaţie cu politica Uniunii Europene;
10. asigură managementul Strategiei naţionale de export
a României, conform legislaţiei în vigoare, în parteneriat cu mediile de
afaceri interesate;
11. dezvoltă forme de parteneriat şi dialog structurat
în domeniile specifice de activitate cu structurile asociative ale mediilor de
afaceri reprezentative la nivel naţional, respectiv patronatele şi asociaţiile
profesionale, precum şi cu camerele de comerţ şi industrie;
12. asigură organizarea şi participarea la misiuni
economice, târguri şi expoziţii internaţionale în scopul promovării
exporturilor de produse şi servicii româneşti;
13. coordonează organizarea sesiunilor comisiilor
mixte guvernamentale de cooperare economică şi tehnică, face propuneri privind
programul anual de sesiuni şi al preşedinţiilor părţii române în comisiile
mixte, propune spre aprobare Guvernului mandatul delegaţiilor participante,
participă prin delegaţi proprii la sesiunile comisiilor mixte, atât în ţară,
cât şi în străinătate, elaborează şi supune spre aprobare Guvernului rapoartele
desfăşurării sesiunilor şi planurile de măsuri pentru punerea în aplicare a
celor convenite;
14. oferă şi asigură operatorilor economici, la
solicitarea acestora, informaţii de piaţă şi oportunităţi de afaceri, precum şi
servicii de consultanţă privind accesul pe pieţele externe şi acordă asistenţă
de specialitate în procesul antamării unor operaţiuni de cooperare în ţară şi
în străinătate;
15. coordonează şi asigură buna funcţionare a
activităţii reprezentanţelor economice ale României în străinătate şi
cooperează cu cele acreditate în România pentru identificarea şi concretizarea
unor proiecte şi pentru promovarea relaţiilor economice şi a cooperării
internaţionale;
16. participă la dialogul cu instituţiile financiare
internaţionale şi acţionează pentru concretizarea în domeniul său de activitate
a unor proiecte de cooperare şi de atragere a investitorilor străini şi români
în vederea implementării de proiecte şi programe naţionale, regionale sau
internaţionale de interes pentru România;
17. sprijină, în condiţiile legii, acţiunile
coordonate de Ministerul Finanţelor Publice pentru recuperarea creanţelor
României rezultate din operaţiuni comerciale şi de cooperare economică derulate
înainte de 31 decembrie 1989;
18. asigură funcţia de autoritate naţională pentru
aplicarea reglementărilor comunitare privind eliberarea de documente de import
şi, după caz, de export în relaţiile de comerţ dintre Uniunea Europeană şi ţări
terţe, pentru produse aflate în domeniul său de competenţă;
19. eliberează, în condiţiile legii, autorizaţii de
funcţionare în România a reprezentanţelor societăţilor comerciale şi
organizaţiilor comerciale străine;
20. participă, împreună cu alte organe ale
administraţiei publice cu atribuţii în domeniu şi organizaţii neguvernamentale,
şi coordonează elaborarea de strategii în domeniul dezvoltării comerţului
interior şi al protecţiei consumatorului;
21. participă la elaborarea politicilor în vederea
dezvoltării distribuţiei produselor şi serviciilor de piaţă şi asigură
implementarea acestora;
22. realizează, împreună cu organele administraţiei
publice locale, baza de date la nivel naţional privind structurile de
distribuţie existente;
23. elaborează, propune Guvernului spre aprobare şi
implementează programe pentru dezvoltarea şi susţinerea activităţii comerciale
şi de prestări de servicii de piaţă;
24. asigură formarea profesională continuă şi
pregătirea profesională a lucrătorilor din domeniul comerţului şi al
prestărilor de servicii de piaţă, preluând atribuţiile Centrului de Formare şi
Management pentru Comerţ;
25. participă, împreună cu alte organe ale
administraţiei publice de specialitate, şi coordonează elaborarea strategiilor
şi programelor referitoare la dezvoltarea pieţei de desfacere la intern şi
urmăreşte implementarea lor;
26. urmăreşte şi sprijină, în condiţiile legii,
păstrarea climatului de concurenţă loială, protejarea intereselor
consumatorilor de produse şi servicii şi ale operatorilor economici pe piaţa
internă;
27. asigură elaborarea şi implementarea programelor şi
proiectelor de promovare a sistemelor moderne de distribuţie şi a calităţii
bunurilor de consum;
28. organizează activitatea de prelucrare şi
gestionare de informaţii şi date în domeniul său de activitate;
29. elaborează materiale promoţionale şi publicaţii
de specialitate în domeniul său de activitate;
C. în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii:
1. elaborează, implementează şi monitorizează programe
pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
şi a societăţilor cooperative, precum şi pentru creşterea competitivităţii şi
eficienţei acestora în condiţiile mediului concurenţial şi al fenomenelor
specifice economiei de piaţă;
2. elaborează criteriile, priorităţile şi procedurile
necesare în vederea desfăşurării programelor şi proiectelor activităţilor specifice,
după caz;
3. derulează sau coordonează programe şi proiecte cu
finanţare externă, prin înfiinţarea de unităţi de management de proiect;
4. participă, împreună cu alte organe ale
administraţiei publice de specialitate, la elaborarea şi implementarea
politicilor, proiectelor şi programelor de cercetare, inovare şi transfer de
tehnologie în domeniile sale de activitate;
5. coordonează cooperarea în cadrul programelor
Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică a
proiectelor şi programelor din domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii;
6. reprezintă statul în exerciţiul tuturor
drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin în calitate de
acţionar unic al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii - S.A. şi al Fondului Român de Contragarantare;
7. reprezintă statul în exerciţiul tuturor
drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce îi revin în calitate de
acţionar la fondurile locale de garantare;
8. exercită funcţiile de coordonare şi control privind
Fundaţia de post-privatizare şi asigură reprezentarea intereselor acesteia în
cadrul unor organe, organizaţii, instituţii şi autorităţi;
D. în domeniul mediului de afaceri şi profesiilor
liberale:
1. elaborează, împreună cu organismele statului în a
căror componenţă se află profesiile liberale, proiecte de acte normative pentru
reglementarea activităţii şi funcţionarea acestora;
2. colaborează cu celelalte instituţii ale statului
care au competenţe în domeniul profesiilor liberale;
3. asigură armonizarea cadrului legislativ naţional
cu prevederile europene în domeniul mediului de afaceri;
4. elaborează, actualizează, implementează şi
monitorizează Planul de acţiuni pentru mediul de afaceri;
5. propune şi derulează acţiuni pentru elaborarea,
adaptarea şi implementarea instrumentelor de identificare şi măsurare a
costurilor administrative, impuse de reglementările mediului de afaceri, în
concordanţă cu metodologiile şi practicile internaţionale de identificare,
măsurare şi reducere a barierelor administrative;
6. organizează şi participă la derularea sondajelor
periodice în vederea evaluării impactului reglementărilor administrative şi
procedurale asupra climatului afacerilor, utilizând expertiza, metodologia şi
instrumentele preluate de la organizaţii şi organisme internaţionale în
domeniul cercetărilor de piaţă;
7. iniţiază, propune, implementează, coordonează şi
monitorizează acţiuni în domeniul reducerii barierelor administrative;
8. colaborează direct pe proiecte specifice şi în
regim permanent cu organizaţii şi organisme internaţionale - Banca Mondială,
Comisia Europeană, Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională,
Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, asigurând coordonarea
programelor şi activităţilor desfăşurate împreună cu acestea în legătură cu
mediul de afaceri;
9. identifică şi testează metode de îmbunătăţire a
mediului de afaceri, pentru asigurarea transparenţei administrative, elaborării
şi implementării unor coduri de bune practici, încurajarea şi sprijinirea
iniţiativei antreprenoriale şi altele asemenea;
10. implementează politicile în domeniul mediului de
afaceri în scopul respectării recomandărilor şi angajamentelor cu privire la
„reforma reglementărilor" formulate de Comisia Europeană şi Organizaţia
pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică - O.E.C.D - Investment Compact;
11. asigură îndeplinirea obiectivelor stabilite de
Comisia Europeană prin Programul de acţiune, în vederea reducerii
constrângerilor şi a barierelor administrative în Uniunea Europeană;
12. asigură identificarea, măsurarea şi optimizarea
costurilor administrative impuse de reglementările cu impact asupra derulării
afacerilor şi acţionează direct sau în cooperare cu celelalte autorităţi interesate
pentru reducerea acestora;
13. sprijină activitatea asociaţiilor profesionale,
patronale şi sindicale din domeniile sale de activitate şi asigură dialogul
permanent cu acestea, cu mass-media şi cu societatea civilă, în scopul
informării reciproce şi al perfecţionării cadrului legislativ existent;
E. în domeniul proprietăţii intelectuale, invenţiilor
şi mărcilor:
1. promovează politica de sprijin al invenţiilor în
România;
2. dezvoltă infrastructuri eficiente şi echilibrate de
luptă împotriva contrafacerii şi pirateriei;
3. elaborează strategia postaderare în domeniul
proprietăţii intelectuale.
(2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri îndeplineşte toate atribuţiile şi are toate competenţele conferite prin
legi sau prin alte acte normative în vigoare.
Art. 4. -In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri colaborează cu celelalte ministere
şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea
Guvernului, cu autorităţile publice locale, cu alte instituţii publice şi cu
alte organisme.
Art. 5. - In îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este autorizat:
a) să dea operatorilor economici, ca urmare a
controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea măsurilor de respectare a
legii;
b) să ia măsuri pentru aplicarea sancţiunilor
prevăzute de lege în competenţa sa;
c) să încheie protocoale de schimb de informaţii şi
documente, precum şi de colaborare cu ministere, instituţii publice şi cu alte
organizaţii, potrivit competenţelor atribuite;
d) să emită, să anuleze, să revoce, să suspende, după
caz, pentru domeniile pentru care este împuternicit, în condiţiile legii, acte
administrative sub forma autorizaţiilor, licenţelor, atestatelor sau alte
asemenea acte administrative, prin care li se permite solicitanţilor
organizarea şi/sau desfăşurarea unei anumite activităţi;
e) să iniţieze şi să supună aprobării Guvernului, în
condiţiile legii, bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici
aflaţi în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerului;
f) să stabilească orice alte măsuri, în condiţiile
prevăzute de lege.
Art. 6. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri are dreptul să solicite de la celelalte autorităţi ale
administraţiei publice, instituţii publice şi operatori economici, de la
instituţii de credit şi de la alte persoane, în condiţiile legii, datele şi
informaţiile necesare în vederea realizării atribuţiilor, cu păstrarea confidenţialităţii
acestora, în mod gratuit.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri
Art. 7. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri are structura organizatorică, formată din direcţii generale
şi direcţii, prevăzută în anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, se pot organiza
servicii, birouri, compartimente şi colective temporare şi se poate stabili
numărul total al posturilor, numărul posturilor de conducere şi numărul
posturilor de execuţie, în condiţiile legii.
(2) Personalul Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri este compus din demnitari şi asimilaţi ai acestora,
funcţionari publici, cu funcţii publice generale sau specifice, şi din personal
contractual şi diplomatic.
(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu
al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este de 875,
exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. Din numărul
maxim de posturi, 130 de posturi se utilizează pentru reţeaua de promovare
comercială economică externă.
Art. 8. - (1) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
personalului din aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare al
ministerului, aprobat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi
mediului de afaceri.
(2) Statul de funcţii pentru aparatul propriu al
Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se aprobă prin ordin
al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
personalului din unităţile subordonate Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, precum şi statele de funcţii corespunzătoare, în cazul în
care se impune întocmirea lor, se aprobă prin regulamente de organizare şi
funcţionare, de către conducătorii acestor unităţi, cu avizul prealabil al
ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
individuale ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi din unităţile subordonate acestuia
se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentelor de organizare şi
funcţionare prevăzute la alin. (1) şi (3), care se semnează de salariat şi se
aprobă în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri
Art. 9. - (1) Conducerea Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri se exercită de către ministrul economiei,
comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităţi publice,
cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate. Prin ordin al
ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri unele atribuţii pot fi
delegate şi persoanelor cu funcţii de conducere din compartimentele de
specialitate.
(3) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri îndeplineşte, în domeniul de activitate al ministerului, atribuţiile
generale prevăzute la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
economiei, comerţului şi mediului de afaceri emite ordine şi instrucţiuni, în
condiţiile legii.
(5) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite.
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri poate delega această
calitate secretarilor de stat, secretarului general, secretarilor generali
adjuncţi sau altor persoane împuternicite în acest scop. Prin ordin al
ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri se vor preciza
limitele şi condiţiile delegării.
(6) Ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 5 secretari
de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(7) Răspunderile şi atribuţiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de
afaceri.
(8) In cazul în care ministrul economiei, comerţului
şi mediului de afaceri, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile
curente, îl deleagă pe unul dintre secretarii de stat să exercite aceste
atribuţii, înştiinţându-l pe primul-ministru despre aceasta.
(9) Pe lângă ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri funcţionează, ca organ consultativ, Colegiul ministerului.
Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale Colegiului ministerului se aprobă
prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
Art. 10. - (1) Secretarul general al Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este înalt funcţionar public,
numit în condiţiile legii. Acesta asigură stabilitatea funcţionării
ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale
dintre structurile ministerului.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Secretarul general al Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului ori încredinţate de
ministru.
(4) In realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul
general al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este
ajutat de 2 secretari generali adjuncţi, care sunt înalţi funcţionari publici,
numiţi în condiţiile legii.
Art. 11. - Unităţile aflate în subordinea, în
coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, după caz, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 12. - Prin ordin al ministrului economiei,
comerţului şi mediului de afaceri se numesc, în condiţiile legii, directorii
generali şi directorii din unităţile aflate în subordinea, sub autoritatea sau
în coordonarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, după
caz.
Art. 13. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri are în dotare un parc auto, potrivit dispoziţiilor legale
în vigoare, iar pentru activităţi specifice, numărul de mijloace de transport
şi consumul de carburanţi sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Persoanele care prin lege au dreptul de a utiliza
mijloacele de transport din dotarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, precum şi persoanele care desfăşoară activităţi specifice pot
folosi mijloacele de transport din parcul propriu al Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, în baza permisului de conducere pe care îl
posedă, cu aprobarea prealabilă a ordonatorului principal de credite.
Art. 14. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri şi toate unităţile aflate în structura sau în subordinea
acestuia pot închiria spaţii pentru necesităţi proprii, în condiţiile legii.
(2) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri şi toate unităţile aflate în subordinea acestuia pot închiria unor
operatori economici sau pot da în folosinţa gratuită a altor instituţii de
utilitate publică spaţii situate în imobilele proprietate publică sau privată a
statului, în care îşi desfăşoară activitatea şi pe care le administrează, în
condiţiile legii, în următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate pentru băuturi calde şi reci;
c) instalarea de mijloace de comunicaţii;
d) afişarea reclamelor publicitare pentru activităţi
care au legătură cu activitatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri.
(3) Inchirierea spaţiilor situate în imobilele
proprietate publică sau privată a statului se realizează cu respectarea
următoarelor principii:
a) libera concurenţă;
b) transparenţa;
c) tratamentul egal;
d) confidenţialitatea.
(4) Unităţile aflate în subordinea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri pot organiza, cu avizul prealabil
al ministerului, procedurile legale pentru închirierea sau darea în folosinţă
gratuită a spaţiilor prevăzute la alin. (2).
Art. 15. - Chiriile stabilite şi încasate ca urmare a
închirierii spaţiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) şi (2) se virează integral
la bugetul de stat.
Art. 16. - (1) Spaţiile prevăzute la art. 14 alin. (2)
se dau în folosinţă prin protocol încheiat între instituţiile abilitate care
primesc spaţiile în folosinţă gratuită, în condiţiile legii, şi Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri sau unităţile aflate în subordinea
acestuia, după caz.
(2) Utilităţile şi cota-parte pentru cheltuielile de
funcţionare aferente spaţiilor date în folosinţă gratuită, în condiţiile art.
14 alin. (2), se asigură de către instituţiile publice beneficiare şi se
reglementează prin protocol.
Art. 17. - (1) Bunurile mobile şi imobile din domeniul
public sau privat al statului, care se aflau în administrarea Ministerului
Economiei - domeniul economic şi a Ministerului Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri - domeniul comerţ, trec pe bază
de protocol de predare-preluare în administrarea Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri.
(2) Bunurile imobile din domeniul public sau privat al
statului care trec în administrarea Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 4, iar bunurile mobile din
patrimoniu se stabilesc prin protocolul de predare-preluare.
Art. 18. - Instituţiile financiare la care statul român
este acţionar iniţial unic prin Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 5.
CAPITOLUL II
Dispoziţii finale
Art. 19. - (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri preia structura şi personalul din Ministerul Economiei şi
Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri
care desfăşoară activităţi în domeniul economiei, comerţului, întreprinderilor
mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, inclusiv funcţiile-suport aferente.
(2) Personalul din cadrul Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri care are calitatea de funcţionar public
beneficiază de toate drepturile şi are obligaţiile prevăzute în Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi în statutele speciale.
Art. 20. - Incadrarea în numărul de posturi şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului economiei,
comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 45 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 21. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 22. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 8 din 6 ianuarie 2009, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 4/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de
Afaceri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 16
ianuarie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri,
Constantin Claudiu Stafie,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Minai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 11
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Economiei, Comerţului si Mediului de
Afaceri
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
aflate în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
A. Unităţi care funcţionează în subordinea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
I. Cu finanţare de la bugetul de stat:
|
1. Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR - 548 de posturi
|
2. Agenţia Română pentru Dezvoltarea Durabilă a Zonelor
Industriale - 48 de posturi
|
3. Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie
- 65 de posturi
|
4. Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială -
16 posturi
|
5. Centrul Român pentru Promovarea Comerţului şi Investiţiilor
Străine - 96 de posturi
|
6. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor - 788 de
posturi
|
II. Cu finanţare din venituri proprii:
|
1. Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni -
80 de posturi
|
2. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci - OSIM - 252 de
posturi
|
III. Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la
bugetul de stat:
|
1. Biroul Român de Metrologie Legală - BRML Bucureşti - 780 de
posturi
|
2. Agenţia Nucleară şi pentru Deşeuri Radioactive - 56 de posturi
|
3. Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii - 153 de posturi
|
IV. Cu finanţare externă şi de la bugetul de stat:
|
1. Unitatea de Management al Proiectului - UMP (închideri de
mine) - 13 posturi
|
2. Unitatea de Management al Proiectului - UMP - RSE - ARDDZI -
10 posturi
|
B. Unităţi care funcţionează în coordonarea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
1. Asociaţia de Standardizare din România -ASRO
|
2. Asociaţia de Acreditare din România - RENAR
|
C. Unităţi care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
1. Compania Naţională a Huilei - S.A. Petroşani
|
2. Compania Naţională a Lignitului „Oltenia" - S.A. Târgu
Jiu
|
3. Societatea Naţională a Cărbunelui - S.A. Ploieşti, cu
filialele societăţi comerciale
|
4. Compania Naţională a Uraniului - S.A. Bucureşti
|
5. Societatea Naţională a Apelor Minerale - S.A. Bucureşti
|
6. Societatea Naţională a Sării - S.A. Bucureşti
|
7. Compania Naţională a Cuprului, Aurului şi Fierului
„Minvest" - S.A. Deva, cu filialele societăţi comerciale şi societăţile
comerciale pentru servicii
|
8. Societatea Comercială „Moldomin" - S.A. Moldova Nouă
|
9. Societatea Comercială „Băiţa" - S.A. Stei
|
10. Societatea Comercială „Cupru Min" - S.A. Abrud
|
11. Compania Naţională a Metalelor Preţioase şi Neferoase
„Remin" - S.A. Baia Mare, cu filiala Societatea Comercială de Inchidere
a Obiectivelor Miniere ECONORD - S.A. Baia Mare
|
12. Societatea Comercială „Minbucovina" - S.A. Vatra Dornei
|
13. Societatea Comercială Minieră „Banat-Anina" - S.A.
|
14. Societatea Comercială de Conservare şi Inchidere a Minelor
„Conversmin" - S.A. Bucureşti
|
15. Societatea Comercială „Petrom" - S.A. Bucureşti -
participaţia statului
|
16. Societatea Comercială „Petrotrans" - S.A. Ploieşti
|
17. Societatea Comercială „Oil Terminal" - S.A. Constanţa
|
18. Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Ploieşti
|
19. Societatea Comercială pentru Inchiderea - Conservarea Minelor
- S.A. Târgu Jiu
|
20. Societatea Naţională de Gaze Naturale „Romgaz" - S.A.
Mediaş
|
21. Societatea Comercială EON GAZ România - S.A. şi Societatea
Comercială EON GAZ DISTRIBUŢIE S.A. - participaţia statului
|
22. Societatea Comercială GDF SUEZ ENERGY România S.A. -
participaţia statului
|
23. Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale
„Transgaz" - S.A. Mediaş
|
24. Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice
„Transelectrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi comerciale şi
societăţile comerciale pentru servicii
|
25. Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice şi
Termice „Termoelectrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi
comerciale
|
26. Societatea Comercială „Uzina Termoelectrică Midia" -
S.A. Năvodari
|
27. Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice
„Hidroelectrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi comerciale
|
28. Societatea Comercială de Distribuţie şi Furnizare a Energiei
Electrice „Electrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi
comerciale şi participaţia statului la societăţile comerciale privatizate
|
29. Societatea Naţională „Nuclearelectrica" - S.A.
|
30. Compania Naţională „Romarm" - S.A. Bucureşti, cu
filialele societăţi comerciale
|
31. Societatea Comercială „Uzina Mecanică Orăştie" - S.A.
|
32. Societatea Comercială „Oltchim" - S.A.
|
33. Societatea Comercială „Romplumb" - S.A.
|
34. Societatea Comercială „Automobile Craiova" - S.A.-
participaţia statului
|
35. Societatea Comercială „Şantierul Naval Mangalia" - S.A.
|
36. Societatea Comercială „Şantierul Naval 2 Mai" - S.A.
|
37. Societatea Comercială Institutul de Proiectări Chimice
IPROCHIM - S.A.
|
38. Societatea Comercială „Avioane" - S.A. Craiova
|
39. Societatea Comercială „Simtex" - S.A. - participaţia
statului
|
40. Societatea Comercială „IAR" - S.A. Braşov
|
41. Societatea Comercială „IOR" - S.A. Bucureşti
|
42. Societatea Comercială „Romaero" - S.A. Bucureşti
|
43. Societatea Comercială „Construcţii Aeronautice" - S.A.
|
44. Societatea Comercială ICEM - S.A.
|
45. Societatea Naţională „Plafar" - S.A. Bucureşti
|
46. Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu
Severin
|
47. Societatea Comercială „Radioactiv Mineral" - S.A.
Măgurele
|
48. Societatea Comercială „I.P.I.U. - Consulting
Engineering" - S.A. Bucureşti
|
49. Societatea Comercială „Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi
Inginerie Tehnologică, Proiectare Mine pe Lignit" - S.A. Craiova
|
50. Societatea Comercială EUROTEST - S.A.
|
51. Societatea Comercială ISCIR - CERT - S.A.
|
52. Societatea Comercială BRML - CERT - S.A.
|
53.Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale şi
Resurse Radioactive - ICPMRR Bucureşti
|
54. Societatea Comercială „Institutul Naţional pentru Securitate
Minieră şi Protecţie Antiexplozivă - INSEMEX" - S.A. Petroşani
|
55. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru
Mecatronică şi Tehnica Măsurării - INCDMTM Bucureşti
|
56. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie
Industrială - ECOIND Bucureşti
|
57. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Incercări
pentru Electrotehnică - ICMET Craiova
|
58. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale
Neferoase şi Rare - IMNR Bucureşti
|
59. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudură şi
Incercări de Materiale - ISIM Timişoara
|
60. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Utilaj
Petrolier - IPCUP Ploieşti
|
61. Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare pentru Chimie
şi Petrochimie - ICECHIM Bucureşti
|
62. Societatea Comercială Complexul Energetic Turceni - S.A.
|
63. Societatea Comercială Complexul Energetic Rovinari - S.A.
|
64. Societatea Comercială Complexul Energetic Craiova - S.A.
|
ANEXA Nr. 3
MIJLOACELE DE TRANSPORT
şi consumul de carburanţi pentru activităţi
specifice
Unitatea
|
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat
(bucăţi)
|
Consumul maxim de carburant pentru
un autovehicul (litri/lună)
|
Aparatul propriu *)
|
|
|
|
pentru transport de marfă şi persoane şi acţiuni de inspecţie şi
control
|
autovehicule
|
20
|
300
|
*) Exclusiv numărul autoturismelor reglementat prin
Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
NOTĂ:
1. Nu se consideră depăşiri la consumul de carburanţi
normat pe autovehicul consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
combustibilului normat în raport cu numărul de autovehicule aprobat.
2. Autoturismele din parcul auto al aparatului propriu
al ministerului pot fi conduse şi de demnitari sau de alte categorii de
salariaţi cu funcţii de răspundere, nominalizaţi prin ordin al ministrului
economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
3. Pentru activităţile specifice desfăşurate de
birourile consilierului economic din cadrul fiecărei misiuni diplomatice a
României în străinătate, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri are în dotare un număr total de 117 autoturisme, cu un consum lunar de
carburant de 300 de litri pentru fiecare autoturism.
ANEXA Nr. 4
SITUAŢIA
bunurilor imobile din domeniul public şi privat al
statului, care trec în administrarea Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri
1. Imobil construcţie P+6, situat în Calea Victoriei
nr. 152, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent, în domeniul public al
statului
2. Imobil construcţie P+1, corp D, situat în str.
General Berthelot nr. 24, sectorul 1, Bucureşti, anexele şi terenul aferent, în
domeniul privat al statului
3. Imobil construcţie P+10, situat în str. Mendeleev
nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent, în domeniul privat al
statului
4. Imobil construcţie, situat în str. Cpt. Alex.
Şerbănescu nr. 50, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent
5. Imobil construcţie P+3, situat în str. Poteraşi nr.
11, sectorul 4, Bucureşti
6. Imobil construcţie, situat în str. General
Berthelot nr. 24, sectorul 1, Bucureşti
7. Clădirile şi terenul aferent în suprafaţă de 9.122 m2
proprietate exclusivă, situate în oraşul Buşteni, Str. Paltinului nr. 16,
judeţul Prahova, nr. inventar M.F.P/145.193, în domeniul public al statului
8. Clădirea şi terenul aferent în suprafaţă de 1.818 m2
proprietate exclusivă şi 24 m2 reprezentând 1/2 cotă parte indiviză
şi 94 m2 reprezentând 1/3 cotă parte indiviză, situate în municipiul
Bucureşti, bd. Timişoara nr. 6, sectorul 6, în domeniul privat al statului
ANEXA Nr. 5
INSTITUŢII FINANCIARE
la care statul român este acţionar iniţial unic prin
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
1. Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii - F.N.I.M.M. - S.A. - IFN
2. Fondul Român de Contragarantare