HOTARARE Nr.
1720 din 30 decembrie 2008
privind organizarea si
functionarea Ministerului Economiei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 6 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 7 şi art. 19 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele obiective şi
atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul Economiei se organizează şi
funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în
subordinea Guvernului, care aplică strategia şi Programul de guvernare în
domeniul industriei, resurselor minerale şi energiei.
(2) Ministerul Economiei este minister cu rol de sinteză, instituţie publică cu personalitate juridică.
(3) Ministerului Economiei are sediul principal în
municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, şi alte spaţii
necesare desfăşurării activităţii, situate în str. Mendeleev nr. 36-38, sectorul 1, bd. Magheru nr. 33, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Ministerul Economiei contribuie la
elaborarea şi implementarea strategiei şi a Programului de guvernare în domeniul
economiei şi energiei, asigurând utilizarea pârghiilor financiare şi valutare,
în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei
operatorilor economici.
(2) Ministerul Economiei îndeplineşte următoarele
funcţii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniul
economiei şi energiei, precum şi elaborarea strategiilor şi a programelor
privind creşterea economică în industrie, energie, resurse minerale, industria
de apărare şi securitate, promovarea exportului, precum şi a politicilor din
domeniul economic;
b) de reglementare şi sinteză, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea
obiectivelor strategice din domeniul economic şi din celelalte domenii conexe:
recuperarea şi conservarea energiei, recuperarea instalaţiilor, reciclarea
materialelor şi gestionarea resurselor materiale, restructurarea şi, după caz,
privatizarea operatorilor economici care funcţionează sub autoritatea
Ministerului Economiei;
c) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului român şi al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi
extern în domeniul său de activitate;
d) de aplicare a prevederilor Tratatului de aderare a
României la Uniunea Europeană*) pentru domeniul economic şi energetic;
e) de autoritate de stat, prin
care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării
reglementărilor legale în domeniul său de activitate, precum şi al funcţionării
instituţiilor care îşi desfăşoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea
sa;
f) de autoritate de stat în domeniile sale de
activitate, prin care se asigură urmărirea şi controlul respectării
reglementărilor legale în
vigoare, precum şi de autoritate de management şi de organism intermediar
pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
g) de administrare a proprietăţii publice din domeniul
resurselor minerale, al transportului, producţiei şi distribuţiei energiei, al
transportului şi stocării ţiţeiului şi gazelor naturale sau din alte domenii
stabilite de lege ca bunuri proprietate publică, prin operatorii economici care
funcţionează în subordinea şi sub autoritatea Ministerului Economiei.
(3) Principiile care stau la baza activităţii
Ministerului Economiei sunt următoarele:
a) coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea în
domeniul economiei şi al energiei pe termen mediu;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementările
Uniunii Europene;
c) întărirea autorităţii instituţiei;
d) perfecţionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenţa activităţii în toate domeniile sale de
activitate;
f) colaborarea cu partenerii sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurenţial şi
predictibil.
Art. 3. - (1) In realizarea funcţiilor sale, Ministerul
Economiei are, în principal,
următoarele atribuţii:
1. elaborează în domeniul economic şi energetic
strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung şi soluţii de reformă:
a) industrială, referitoare la evoluţia dezvoltării
sectoarelor industriei de prelucrare a produselor industriale şi a bunurilor de
consum - metalurgie, chimie, petrochimie, textile, pielărie, lemn, sticlă,
ceramică, materiale de construcţii, construcţii de maşini;
b) energetică, referitoare la evoluţia sectorului
energetic, respectiv energie electrică şi termică, hidro, nucleară, petrol, gaze, resurse minerale, mine - geologie;
c) comercială, pentru produsele industriale, privind
promovarea exporturilor şi dezvoltarea pieţei interne;
d) economică, privind creşterea economică, atragerea
de investitori, precum şi coordonarea domeniului infrastructurii calităţii şi
evaluării conformităţii produselor;
2. elaborează şi urmăreşte strategiile sectoriale şi
strategiile naţionale de dezvoltare regională care fundamentează fondurile de
tip structural alocate de Uniunea Europeană în cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice";
3. centralizează şi prelucrează datele necesare
pentru întocmirea rapoartelor către Uniunea Europeană din domeniul economic, al
promovării competitivităţii produselor industriale şi al ajutorului de stat din
domeniul economic, în aria de competenţă;
4. elaborează politici publice privind creşterea
economică din domeniile coordonate;
*) Tratatul dintre
Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală
Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica
Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia,
Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica
Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica
Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul
Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale
Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii
Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr. 157/2005.
5. iniţiază elaborează şi promovează proiecte de acte
normative, coordonează şi controlează aplicarea acestora din domeniul economic
şi energetic şi avizează propunerile legislative ale altor organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale;
6. participă la fundamentarea şi la elaborarea
strategiei şi a programului de reforme economico-sociale al Guvernului,
fundamentează, promovează şi asigură aplicarea politicii stabilite în
conformitate cu Programul de guvernare în domeniile din sectorul economic şi
energetic;
7. iniţiază, negociază şi participă, din
împuternicirea Guvernului, în condiţiile legii, la încheierea de convenţii,
acorduri şi alte înţelegeri internaţionale de natură economică sau propune
întocmirea procedurilor de aderare la aceste convenţii sau acorduri;
8. asigură armonizarea reglementărilor legislative ale
Uniunii Europene cu cele din domeniul economic coordonat;
9. aplică legislaţia în domeniul ajutorului de stat
pentru operatorii economici din subordine;
10. reprezintă interesele statului în diferite organe
şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la
care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi
dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state
şi cu organizaţii regionale şi internaţionale ce interesează domeniul
industrial sau de promovare a produselor industriale;
11. elaborează studii şi sinteze referitoare la
evoluţia în economie şi la ajustarea structurală a industriei, pe domenii de
activitate, precum şi la orientarea forţei de muncă şi urmăreşte implementarea
lor;
12. asigură monitorizarea administrării proprietăţii
publice din domeniul resurselor minerale, precum şi a valorificării produselor
rezultate din prelucrarea acestora, prin structurile economice de sub
autoritatea sa;
13. exercită toate drepturile ce decurg din calitatea
de acţionar al statului privind restructurarea, privatizarea, reorganizarea şi,
după caz, lichidarea operatorilor economici cu capital de stat din domeniile
coordonate, în această calitate:
a) administrează participaţiile la societăţile
comerciale (companiile naţionale), împuternicindu-i pe reprezentanţii săi în
adunarea generală a acţionarilor să acţioneze pentru creşterea competitivităţii
şi eficienţei economice a acestor societăţi şi companii, pentru restructurarea
şi pregătirea acestora pentru privatizare;
b) desfăşoară activităţile de privatizare, potrivit
legii, activităţi de urmărire a contractelor de privatizare, precum şi
activităţi postprivatizare;
c) iniţiază, după caz, lichidarea societăţilor neprofitabile;
14. avizează documentaţia pentru obţinerea licenţelor
din domeniul resurselor minerale şi al energiei conform legislaţiei în vigoare;
15. acordă avize tehnice pentru autorizarea
antrepozitelor fiscale;
16. acordă certificate de recunoaştere şi desemnare ca
organisme de inspecţie tehnică a unor operatori economici, pentru limitarea
emisiilor de compuşi organici volatili, în baza prevederilor legale;
17. monitorizează activitatea de supraveghere a pieţei
pentru produsele industriale în conformitate cu legislaţia în vigoare;
18. asigură informarea, consultarea şi instruirea
operatorilor economici cu privire la dezvoltarea durabilă, producţia şi
consumul durabil, schimbările climatice, strategiile tematice din Uniunea
Europeană;
19. supraveghează şi controlează împreună cu alte
organe de specialitate transportul deşeurilor înspre şi dinspre Comunitatea
Europeană;
20. urmăreşte realizarea sarcinilor ce îi revin din
Planul naţional de gestiune a deşeurilor referitoare la gestionarea deşeurilor
generate de industrie;
21. monitorizează activitatea de supraveghere a pieţei
pentru produsele industriale importate de România din ţări din afara Uniunii
Europene;
22. administrează directivele transpuse în legislaţia
naţională în domeniul industrial, mediu şi sectorul energetic, pentru domeniul
său de activitate;
23. elaborează ghiduri pentru implementarea
directivelor transpuse în legislaţia naţională în domeniile pe care le
coordonează şi evaluează capacitatea operatorilor economici de aplicare a
acquis-ului comunitar;
24. asigură dialogul permanent cu patronatele şi
asociaţiile sindicale din domeniul economic, cu mass-media şi cu societatea
civilă, în scopul informării reciproce şi al perfecţionării cadrului legislativ
aferent;
25. asigură relaţia cu Parlamentul, Consiliul Economic
şi Social şi cu alţi exponenţi ai societăţii civile în problemele specifice domeniului economic;
26. dezvoltă sistemul informatic în domeniul economic,
energetic şi al promovării competitivităţii produselor industriale;
27. stimulează relaţiile cu camerele de comerţ şi
industrie şi cu asociaţiile profesionale în domeniile
specifice de activitate;
28. urmăreşte implementarea politicilor de cercetare
şi inovare în domeniul economic şi energetic;
29. coordonează, direct sau împreună cu ministerul de
resort din domeniul cercetării, institutele naţionale de cercetare din sfera sa de activitate, potrivit legii;
30. elaborează politica privind evaluarea
conformităţii produselor industriale şi urmăreşte aplicarea acestei politici;
31. elaborează şi propune spre aprobare strategii,
programe şi acte normative pentru aplicarea programului de guvernare în
industria de apărare şi securitate, indiferent de forma de proprietate a
operatorilor economici;
32. aplică măsuri în vederea reorganizării,
restructurării şi privatizării operatorilor economici din industria de apărare
şi securitate cu capital de stat;
33. reglementează activitatea de producţie, de
cercetare-dezvoltare şi de investiţii a operatorilor economici de stat şi
privaţi din industria de apărare şi securitate;
34. asigură derularea procesului de privatizare la
operatorii economici din industria de apărare şi securitate în colaborare cu
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizării în Industrie (OPSPI);
35. sprijină participarea industriei de apărare şi
securitate, indiferent de forma de proprietate, la derularea programelor de
înzestrare şi modernizare a forţelor sistemului naţional de apărare;
36. sprijină activitatea Ministerului Apărării
Naţionale privind implicarea operatorilor economici indiferent de forma de
proprietate, inclusiv a celor din industria de apărare şi securitate, la
programele de offset;
37. promovează şi susţine exportul de echipamente,
produse şi servicii ale industriei de apărare şi securitate, indiferent de
forma de proprietate;
38. asigură, reprezintă şi susţine activitatea de
cooperare tehnică internaţională în domeniul industriei de apărare şi
securitate, în relaţiile cu alte state, precum şi organismele de profil din
cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, Organizaţiei Tratatului Atlanticului de
Nord şi Uniunii Europene;
39. participă în comisiile de control al exporturilor
şi importurilor strategice care vizează domeniul economic;
40. elaborează propuneri pentru planul de mobilizare a
economiei naţionale, secţiunea industrie şi resurse, planurile anuale de
pregătire a economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, necesarul de
materii prime şi materiale aferente acestora, gestionează/actualizează
inventarul capacităţilor de producţie ale operatorilor economici din industria
de apărare şi securitate şi întocmeşte lucrările de evidenţă militară şi de
mobilizare la locul de muncă pentru personalul cu obligaţii militare, conform
legii;
41. organizează şi desfăşoară activităţi de valorificare
a produselor scoase definitiv din rezerva de mobilizare din administrare,
aflate în gestionarea operatorilor economici din industria de apărare;
42. stabileşte şi asigură aplicarea măsurilor de
management al situaţiilor de urgenţă şi de protecţie civilă în domeniul de
competenţă, precum şi de identificare, desemnare şi protecţie a obiectivelor de
infrastructură critică naţionale şi europene din domeniul economic, in
condiţiile legii;
43. întocmeşte şi prezintă informări, rapoarte şi
propuneri de activităţi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, specifice
domeniului economic, inclusiv privind industria de apărare şi securitate;
44. participă în comisiile şi grupurile de lucru
interministeriale şi interguvernamentale privind apărarea şi securitatea naţională,
managementul situaţiilor de urgenţă, de protecţie civilă şi de protecţie a
infrastructurii critice naţionale din domeniul economic;
45. participă în comisiile şi grupurile de lucru care
reprezintă Guvernul României în organismele internaţionale a căror activitate
vizează cooperarea internaţională în domeniul apărării şi securităţii,
managementul situaţiilor de urgenţă, de protecţie civilă şi de protecţie a
infrastructurii critice europene din domeniul de competenţă;
46. organizează, desfăşoară şi coordonează activitatea
de asigurare a protecţiei informaţiilor clasificate în domeniul economic,
conform prevederilor legale;
47. realizează şi gestionează baza de date şi
sistemul informaţional din domeniile de activitate, participând la sistemul
informaţional naţional şi internaţional;
48. negociază direct sau participă la negocierea şi
la încheierea de tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu
caracter economic din domeniul coordonat sau pentru stabilirea cadrului juridic
necesar dezvoltării schimburilor comerciale;
49. fundamentează propuneri privind proiectul de buget
şi urmăreşte execuţia bugetului pentru activităţile din domeniul său de
activitate; urmăreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor;
50. gestionează mijloacele financiare în domeniul
economic şi energetic şi controlează modul de utilizare a acestora de către
unităţile din subordine;
51. asigură protecţia informaţiilor clasificate,
prevenirea şi combaterea terorismului, implementarea cerinţelor Organizaţiei
Tratatului Atlanticului de Nord şi Uniunii Europene în domeniul de competenţă,
prin activităţi specifice, în condiţiile legii;
52. elaborează norme, implementează şi controlează
politica de conservare a energiei, de securitate a instalaţiilor din industrie,
de reciclare a materialelor, precum şi de metrologie legală;
53. coordonează activitatea de producere, transport şi
de distribuţie a energiei electrice şi monitorizarea pieţei de energie;
54. elaborează programul energetic de iarnă şi
urmăreşte asigurarea cu combustibil;
55. urmăreşte situaţia stocurilor de siguranţă ale
sistemului electroenergetic al sistemului naţional la resursele primare de
energie, cărbune, hidrocarburi şi, împreună cu Ministerul Mediului, volumul de
apă din lacurile de acumulare;
56. asigură raportarea lunară la Uniunea Europeană a
stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere;
57. coordonează activităţile sistemului naţional de
transport al gazelor naturale;
58. elaborează documentele programatice referitoare la
sectorul energetic, aferente Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" - axa prioritară IV „Creşterea eficienţei energetice şi securitatea furnizării, în
contextul combaterii schimbărilor climatice";
59. avizează documentaţiile pentru aprobarea
coeficienţilor maximi de consumuri tehnologice specifice activităţilor de
depozitare, manipulare, distribuţie şi transport al produselor petroliere;
60. coordonează procesul de realizare a sarcinilor
României privind piaţa regională de electricitate şi gaze naturale;
61. elaborează strategia sectorului energetic în
domeniul cărbunelui şi al producătorului de uraniu;
62. iniţiază şi avizează programe de refacere
ecologică a zonelor afectate, a zonelor miniere, urmărind realizarea măsurilor
de protecţie a mediului;
63. organizează efectuarea controlului aplicării
actelor normative în vigoare de către operatorii economici cu activităţi în
domeniile specifice;
64. realizează activităţi de control operativ la
operatorii economici din domeniul de competenţă, în vederea asigurării
respectării prevederilor legale;
65. colaborează cu instituţiile de specialitate pentru
formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul
său;
66. organizează şi participă la misiuni economice în
scopul promovării exporturilor de produse industriale româneşti;
67. participă la sesiunile comisiilor mixte de
cooperare economică internaţională, care se desfăşoară în ţară sau în
străinătate, conform programului aprobat de Guvern;
68. urmăreşte mediatizarea şi aplicarea în practică a
acordurilor guvernamentale în care sunt prevăzute acţiuni de cooperare
economică internaţională la care ministerul este parte;
69. iniţiază acţiuni de cooperare internaţională şi
de colaborare economică externă, în plan bilateral sau pe terţe pieţe;
70. acţionează pentru atragerea instituţiilor
financiare internaţionale, a unor investitori străini şi români, pentru
realizarea unor proiecte şi programe naţionale, regionale sau internaţionale de
interes pentru România;
71. administrează şi gestionează programul de creştere
a competitivităţii produselor industriale, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
72. efectuează controlul operatorilor economici care
au beneficiat de sprijin financiar în cadrul programului de creştere a
competitivităţii produselor industriale;
73. asigură aplicarea programelor rezultate din
acordurile şi convenţiile internaţionale bilaterale şi multilaterale în
domeniul de competenţă la care România este parte;
74. coordonează şi monitorizează implementarea
proiectelor PHARE şi întocmeşte rapoarte periodice privind evaluarea proiectelor administrate de minister;
75. asigură schimbul de informaţii privind aspectele
tehnice ale implementării proiectelor PHARE cu organismele naţionale şi
europene implicate şi cu operatorii de implementare;
76. gestionează asistenţa financiară nerambursabilă
acordată României de Uniunea Europeană, prin instrumente financiare de
postaderare aferente Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice";
77. stabileşte, împreună cu ministerele şi cu celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, sistemul
de date, informaţii şi raportări periodice privind utilizarea fondurilor
comunitare alocate în cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice";
78. sprijină activitatea Agenţiei Române pentru
Investiţii Străine privind atragerea investiţiilor străine în domeniile
economice coordonate;
79. acordă asistenţa necesară firmelor româneşti şi
străine în domeniul economic;
80. organizează standuri la târguri şi expoziţii pe
plan regional, în vederea atragerii de operatori economici interesaţi de
domeniul deşeurilor reciclabile;
81. elaborează programe sectoriale de gestionare a
deşeurilor industriale reciclabile şi elaborează prognoze în acest domeniu;
82. eliberează certificatele de atestare a
drepturilor de proprietate asupra terenurilor pentru societăţile comerciale,
pentru care Ministerul Economiei este minister de resort;
83. iniţiază măsuri pentru stimularea cooperării
economice internaţionale;
84. asigură îndeplinirea obligaţiilor care îi revin din
dispoziţiile reglementărilor europene, precum şi activităţile desfăşurate de
partea română în cadrul instituţiilor Uniunii Europene, în domeniul său de
activitate;
85. asigură implementarea măsurilor din domeniul de
intervenţie „energie" din cadrul Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice";
86. editează materiale de specialitate necesare
pentru cunoaşterea şi dezvoltarea activităţii operatorilor economici;
87. asigură întâlniri
periodice cu reprezentanţii organelor administraţiei publice locale şi cu
operatori economici din domeniul industrial, pentru diseminarea informaţiilor
referitoare la aplicarea prevederilor din domeniul economic;
88. asigură elaborarea, tipărirea şi difuzarea
publicaţiilor „Revista minelor" şi „Buletinul de resurse minerale";
89. asigură legătura operativă cu reprezentanţii
permanenţi ai ministerului la Misiunea României pe lângă Uniunea Europeană;
90. elaborează, monitorizează şi implementează procesul
de soluţionare a petiţiilor, precum şi a solicitărilor de informaţii publice,
care se înscriu în sfera sa de competenţă, în conformitate cu prevederile
legale.
(2) Ministerul Economiei îndeplineşte toate atribuţiile
şi are toate competenţele conferite prin legi sau prin
alte acte normative în vigoare.
Art. 4. -In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Economiei colaborează cu celelalte ministere şi organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, cu autorităţile
publice locale, cu alte instituţii publice şi cu alte organisme.
Art. 5. -In îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul
Economiei este autorizat:
a) să dea operatorilor economici, ca urmare a
controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea măsurilor de respectare a legii;
b) să ia măsuri pentru aplicarea sancţiunilor prevăzute
de lege în competenţa sa;
c) să încheie protocoale de schimb de informaţii şi
documente, precum şi de colaborare cu ministere, instituţii publice şi cu alte
organizaţii, potrivit competenţelor atribuite;
d) să emită, să anuleze, să revoce, să suspende, după
caz, pentru domeniile pentru care este împuternicit, în condiţiile legii, acte
administrative sub forma autorizaţiilor, licenţelor, atestatelor sau alte
asemenea acte administrative, prin care li se permite solicitanţilor
organizarea şi/sau desfăşurarea unei anumite activităţi;
e) să avizeze şi să supună aprobării Guvernului, în
condiţiile legii, bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici
aflaţi în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea
ministerului;
f) să stabilească orice alte măsuri, în condiţiile
prevăzute de lege.
Art. 6. - Ministerul Economiei are dreptul să solicite
de la celelalte autorităţi ale administraţiei publice, instituţii publice şi
operatori economici, de la instituţii de credit şi de la alte persoane, în
condiţiile legii, datele şi informaţiile necesare în vederea realizării
atribuţiilor, cu păstrarea confidenţialităţii acestora, în mod gratuit.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Economiei
Art. 7. - (1) Ministerul Economiei are structura
organizatorică, formată din direcţii generale şi direcţii, prevăzută în anexa
nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului economiei, se pot organiza servicii, birouri, compartimente şi
colective temporare şi se poate stabili numărul total al posturilor, numărul
posturilor de conducere şi numărul posturilor de execuţie, în condiţiile legii.
(2) Personalul Ministerului Economiei este compus din
demnitari şi asimilaţi ai acestora, funcţionari publici, cu funcţii publice
generale sau specifice, şi din personal contractual.
(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu
al Ministerului Economiei este de 477, exclusiv demnitarii şi posturile
aferente cabinetului ministrului.
Art. 8. - (1) Atribuţiile,
sarcinile şi răspunderile personalului din aparatul propriu al Ministerului
Economiei se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută
în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului,
aprobat prin ordin al ministrului economiei.
(2) Statul de funcţii pentru aparatul propriu al
Ministerului Economiei se aprobă prin ordin al ministrului economiei.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
personalului din unităţile subordonate Ministerului Economiei, precum şi
statele de funcţii corespunzătoare, în cazul în care se impune întocmirea lor,
se aprobă de către conducătorii acestor unităţi, cu aprobarea prealabilă a
ministrului economiei.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
individuale ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Economiei,
precum şi din unităţile subordonate acestuia se stabilesc prin fişa postului,
pe baza regulamentelor de organizare şi funcţionare prevăzute la alin. (1) şi
(3), care se semnează de salariat şi se aprobă în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Economiei
Art. 9. - (1) Conducerea Ministerului Economiei se
exercită de către ministrul economiei.
(2) Ministrul economiei reprezintă ministerul în
raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice
din ţară şi din străinătate. Prin ordin al ministrului economiei unele atribuţii
pot fi delegate şi persoanelor cu funcţii de conducere din compartimentele de
specialitate.
(3) Ministrul economiei îndeplineşte, în domeniul de
activitate al ministerului, atribuţiile generale prevăzute la art. 53 alin. (1)
din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României
şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In exercitarea atribuţiilor
sale, ministrul economiei emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(5) Ministrul economiei îndeplineşte, conform legii,
funcţia de ordonator principal de credite. Ministrul economiei poate delega
această calitate secretarilor de stat, secretarului general, secretarilor
generali adjuncţi sau altor persoane împuternicite în acest scop. Prin ordin al
ministrului economiei se vor preciza limitele şi condiţiile delegării.
(6) Ministrul economiei este ajutat în activitatea de
conducere a ministerului de 4 secretari de stat,
numiţi prin decizie a primului-ministru.
(7) Răspunderile şi atribuţiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului economiei.
(8) In cazul în care ministrul economiei, din diferite
motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, îl deleagă pe unul dintre
secretarii de stat să exercite aceste atribuţii, înştiinţându-l pe primul-ministru
despre aceasta.
(9) In cazul în care unul dintre secretarii de stat nu
îşi poate exercita atribuţiile curente, acesta va fi înlocuit, pe bază de ordin
al ministrului economiei, de un alt secretar de stat.
(10) Pe lângă ministrul economiei funcţionează, ca
organ consultativ, colegiul ministerului. Componenţa şi regulamentul de
funcţionare ale colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului.
(11) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor
nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 10. - (1) Secretarul general
al Ministerului Economiei este înalt funcţionar public, numit în condiţiile
legii. Acesta asigură stabilitatea funcţionării ministerului, continuitatea
conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între structurile
ministerului.'
(2) Secretarul general
îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001,
cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Secretarul general al Ministerului Economiei
îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în regulamentul de organizare şi
funcţionare al ministerului
ori încredinţate de ministru.
(4) In realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul
general al Ministerului Economiei este ajutat de 2 secretari generali adjuncţi,
care sunt înalţi funcţionari publici, numiţi în condiţiile legii.
Art. 11. - Unităţile aflate în subordinea, sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei, după caz, sunt prevăzute
în anexa nr. 2.
Art. 12. - Prin ordin al ministrului economiei se
numesc, în condiţiile legii, directorii generali şi directorii din unităţile
din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei, după
caz.
Art. 13. - (1) Ministerul Economiei are în dotare un
parc auto, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, iar pentru activităţi
specifice, numărul de mijloace de transport şi consumul de carburanţi sunt
prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Persoanele care prin lege au dreptul de a utiliza
mijloacele de transport din dotarea Ministerului Economiei, precum şi
persoanele care desfăşoară activităţi specifice pot folosi mijloacele de transport din parcul propriu al Ministerului Economiei, în baza permisului de conducere pe care
îl posedă, cu aprobarea prealabilă a ordonatorului principal de credite.
Art. 14. - (1) Ministerul Economiei şi toate unităţile
aflate în structura sau în subordinea acestuia pot închiria spaţii pentru
necesităţi proprii, în condiţiile legii.
(2) Ministerul Economiei şi toate unităţile aflate în
subordinea acestuia pot închiria unor operatori economici sau pot da în
folosinţa gratuită a altor instituţii de utilitate publică spaţii situate în
imobilele proprietate publica sau privată a statului, în care îşi desfăşoară activitatea
şi pe care le administrează, în condiţiile legii, în următoarele scopuri:
a) organizarea bufetelor de incintă;
b) instalarea de automate
pentru băuturi calde şi reci;
c) instalarea de mijloace de comunicaţii;
d) afişarea reclamelor publicitare pentru activităţi
care au legătură cu activitatea Ministerului Economiei.
(3) Inchirierea spaţiilor situate în imobilele
proprietate publică sau privată a statului se realizează cu respectarea
următoarelor principii:
a) libera concurenţă;
b) transparenţa;
c) tratamentul egal;
d) confidenţialitatea.
(4) Unităţile aflate în subordinea Ministerului
Economiei pot organiza, cu avizul prealabil
al Ministerului Economiei, procedurile legale
pentru închirierea sau darea în folosinţă gratuită a spaţiilor prevăzute la
alin. (2).
Art. 15. - Chiriile stabilite şi încasate ca urmare a
închirierii spaţiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) şi (2) se virează integral
la bugetul de stat.
Art. 16. - (1) Spaţiile prevăzute la art. 14 alin. (2)
se dau în folosinţă prin protocol încheiat între instituţiile abilitate care
primesc spaţiile în folosinţă gratuită, în condiţiile legii, şi Ministerul
Economiei sau unităţile aflate în subordinea acestuia, după caz.
(2) Utilităţile şi cota-parte pentru cheltuielile de
funcţionare aferente spaţiilor date în folosinţă gratuită, în condiţiile art.
14 alin. (2), se asigură de către instituţiile publice beneficiare şi se
reglementează prin protocol.
Art. 17. - (1) Bunurile mobile şi imobile din domeniul
public sau privat al statului, care se aflau în administrarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor - domeniul economic şi a Ministerului pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, trec pe
bază de protocol de predare-preluare în administrarea Ministerului Economiei,
în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Bunurile imobile din domeniul public sau privat al statului ce trec în administrarea Ministerului Economiei
sunt prevăzute în anexa nr. 4, iar bunurile mobile din patrimoniu se stabilesc
prin protocolul de predare-preluare.
CAPITOLUL II
Dispoziţii finale
Art. 18. - (1) Ministerul Economiei preia personalul din Ministerul Economiei şi Finanţelor care
desfăşoară activităţi în domeniul economiei, inclusiv funcţiile suport
aferente, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008
pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale.
(2) Personalul din cadrul Ministerului Economiei care
are calitatea de funcţionar public beneficiază de toate drepturile şi are
obligaţiile prevăzute în Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi în statutele speciale.
Art. 19. - Incadrarea în numărul de posturi şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului economiei în
termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 20. -Anexele nr. 1-4 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, dispoziţiile din domeniul economiei prevăzute în Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 8 mai 2007, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi art. II din Hotărârea Guvernului nr. 1.387/2007 pentru modificarea şi
completarea Hotărârii Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 792 din 21 noiembrie 2007, precum şi orice alte dispoziţii
contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
ANEXA Nr. 11)
* se organizează ca
Direcţie generala
** se organizează ca Direcţie
1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
aflate în subordinea, sub autoritatea sau în
coordonarea Ministerului Economiei
A. Unităţi care funcţionează în subordinea Ministerului Economiei
|
I. Cu finanţare de la bugetul de stat:
|
1. Agenţia Nucleară
|
2. Agenţia Naţională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere -ANDZM
|
II. Cu finanţare din venituri proprii:
|
1. Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR
|
2. Biroul Român de Metrologie Legală -
BRML Bucureşti
|
3. Agenţia Naţională pentru Deşeuri Radioactive -ANDRAD
|
4. Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni
|
5. Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie
|
III. Cu finanţare din venituri proprii
şi subvenţii de la bugetul de stat
|
1. Agenţia Română pentru Conservarea Energiei -ARCE
|
IV. Cu finanţare externă şi de la
bugetul de stat:
|
1. Unitatea de Management al Proiectului - UMP (închideri de mine)
|
2. Unitatea de Management al Proiectului - UMP-RSE-ANDZM
|
B. Unităţi care funcţionează în
coordonarea Ministerului Economiei
|
1. Asociaţia de Standardizare din România -ASRO
|
2. Asociaţia de Acreditare din România - RENAR
|
C. Unităţi care funcţionează sub
autoritatea Ministerului Economiei
|
1. Compania Naţională a Huilei - S.A.
Petroşani
|
2. Societatea Naţională a Lignitului „Oltenia" - S.A. Târgu
Jiu
|
3. Societatea Naţională a Cărbunelui - S.A. Ploieşti
|
4. Compania Naţională a Uraniului - S.A. Bucureşti
|
5. Societatea Naţională a Apelor Minerale - S.A. Bucureşti
|
6. Societatea Naţională a Sării - S.A. Bucureşti
|
7. Compania Naţională a Cuprului, Aurului şi Fierului
„Minvest" - S.A. Deva, cu filialele societăţi comerciale şi societăţile
comerciale pentru servicii
|
8. Societatea Comercială „Moldomin" - S.A. Moldova Nouă
|
9. Societatea Comercială „Băiţa" - S.A. Stei
|
10. Societatea Comercială „Cupru Min" - S.A. Abrud
|
11. Compania Naţională a Metalelor Preţioase şi Neferoase
„Remin" - S.A. Baia Mare, cu filiala Societatea Comercială de Inchidere
a Obiectivelor Miniere „Econord" - S.A. Baia
Mare
|
12. Societatea Comercială „Minbucovina" - S.A. Vatra Dornei
|
13. Societatea Comercială Minieră „Banat-Anina" - S.A.
|
14. Societatea Comercială de Conservare şi Inchidere a Minelor
„Conversmin" - S.A. Bucureşti
|
15. Societatea Comercială „Petrom" -
S.A. Bucureşti (participaţia statului)
|
16. Societatea Comercială „Petrotrans" - S.A. Ploieşti
|
17. Societatea Comercială „Oil Terminal" - S.A. Constanţa
|
18. Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Ploieşti
|
19. Societatea Comercială „Melana IV" - S.A. Săvineşti
|
20. Societatea Naţională de Gaze Naturale „Romgaz" - S.A.
Mediaş
|
21. Societatea Comercială EON GAZ România (participaţia statului)
|
22. Societatea Comercială „Distrigaz Sud" - S.A. Bucureşti
(participaţia statului)
|
23. Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale
„Transgaz" - S.A. Mediaş
|
24. Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice
„Transelectrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi comerciale şi
societăţile comerciale pentru servicii
|
25. Societatea Comercială de Producere a
Energiei Electrice şi Termice „Termoelectrica" - S.A. Bucureşti, cu
filialele societăţi comerciale
|
26. Societatea Comercială „Uzina Termoelectrică Midia" -
S.A. Năvodari
|
27. Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice „Hidroelectrica"
- S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi comerciale
|
28. Societatea Comercială de Distribuţie şi Furnizare a Energiei
Electrice „Electrica" - S.A. Bucureşti, cu filialele societăţi
comerciale şi participaţia statului la societăţile comerciale privatizate
|
29. Societatea Naţională „Nuclearelectrica" - S.A.
|
30. Compania Naţională „Romarm" - S.A. Bucureşti cu
filialele societăţi comerciale
|
31. Societatea Comercială „Uzina Mecanică Orăştie" - S.A.
|
32. Societatea Comercială „Oltchim"
- S.A.
|
33. Societatea Comercială „Romplumb" - S.A.
|
34. Societatea Comercială „Automobile Craiova" - S.A.
(participaţia statului)
|
35. Societatea Comercială „Şantierul Naval Mangalia" - S.A.
|
36. Societatea Comercială „Şantierul Naval 2 Mai" - S.A.
|
37. Societatea Comercială Institutul de Proiectări Chimice
IPROCHIM - S.A.
|
38. Societatea Comercială „Avioane" - S.A. Craiova
|
39. Societatea Comercială „Simtex" - S.A. (participaţia
statului)
|
40. Societatea Comercială „IAR" - S.A. Braşov
|
41. Societatea Comercială „IOR" -
S.A. Bucureşti
|
42. Societatea Comercială „Romaero" - S.A. Bucureşti
|
43. Societatea Comercială „Construcţii Aeronautice" - S.A.
|
44. Societatea Comercială ICEM - S.A.
|
45. Societatea Naţională „Plafar" - S.A. Bucureşti
|
46. Regia Autonomă pentru Activităţi
Nucleare Drobeta-Turnu Severin
|
47. Societatea Comercială „Radioactiv Mineral" - S.A.
Măgurele
|
48. Societatea Comercială „I.P.I.U. - Consulting
Engineering" Bucureşti
|
49. Societatea Comercială „Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi
Inginerie Tehnologică, Proiectare Mine pe Lignit" - S.A. Craiova
|
50. Societatea Comercială „EUROTEST" - S.A.
|
51. Societatea Comercială ISCIR - CERT - S.A.
|
52. Societatea Comercială BRML - CERT - S.A.
|
53. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie şi
Petrochimie - ICECHIM Bucureşti
|
54. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale şi
Resurse Radioactive - ICPMRR Bucureşti
|
55. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Securitate
Minieră şi Protecţie Antiexplozivă - INSEMEX Petroşani
|
56. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie
Industrială - ECOIND Bucureşti
|
57. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Incercări
pentru Electrotehnică - ICMET Craiova
|
58. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudură şi
Incercări de Materiale - ISIM Timişoara
|
59. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru
Mecatronică şi Tehnica Măsurării -INCDMTM Bucureşti
|
60. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Utilaj
Petrolier - IPCUP Ploieşti
|
61. Societatea Comercială Complexul Energetic Turceni - S.A.
|
62. Societatea Comercială Complexul Energetic Rovinari - S.A.
|
63. Societatea Comercială Complexul Energetic Craiova - S.A.
|
ANEXA Nr. 3
MIJLOACELE DE TRANSPORT
şi consumul de carburanţi pentru activităţi
specifice
Nr. crt.
|
Unitatea
|
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat (bucăţi)
|
Consumul maxim de carburant pentru
un autovehicul (litri/lună)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Aparatul propriu*)
|
|
|
|
|
a) pentru transport marfă şi persoane (delegaţii)
|
autovehicule
|
5
|
500
|
*) Exclusiv numărul
autoturismelor reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei
publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr.
247/2002, cu modificările şi completările ulterioare. NOTĂ:
1. Nu se consideră depăşiri la consumul de carburanţi
normat pe autovehicul consumul care, la nivelul anului, se încadrează în limita
combustibilului normat în raport cu numărul de autovehicule aprobat fiecărei
unităţi.
2. Autoturismele din parcul auto al aparatului propriu
al ministerului pot fi conduse şi de demnitari sau de alte categorii de
salariaţi cu funcţii de răspundere, nominalizaţi prin ordin al ministrului
economiei.
ANEXA Nr. 4
SITUAŢIA
bunurilor imobile din domeniul public şi privat al
statului aflate în administrarea Ministerului Economiei
1. Imobil construcţie P+6, situat în Calea Victoriei
nr. 152, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent, în domeniul public al statului.
2. Imobil construcţie P+1, corp D, situat în str.
General Berthelot nr. 24, sectorul 1, Bucureşti, anexele şi terenul aferente,
în domeniul privat al statului.
3. Imobil construcţie P+10 , situat în str. Mendeleev
nr. 36-38, sectorul 1, Bucureşti, şi terenul aferent, în domeniul privat al
statului.