HOTARARE Nr.
1438 din 18 noiembrie 2009
privind organizarea si
functionarea Oficiului de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 866 din 11 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de
Tehnică Specială, denumit în continuare Oficiu, este instituţie publică
cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei.
(2) Oficiul are sediul în municipiul Bucureşti, str.
Pictor Romano nr. 19, sectorul 2.
Art. 2. - Oficiul are ca obiect de activitate punerea
în aplicare a procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de
achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, pentru executarea operaţiunilor compensatorii
aferente contractelor de achiziţii în domeniul apărării, ordinii publice şi
siguranţei naţionale, denumite în continuare contracte de achiziţii de
tehnică specială.
Art. 3. - (1) Oficiul îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) supunerea spre aprobarea Guvernului a domeniilor
prioritare ce beneficiază de derularea operaţiunilor de compensare şi a
valorilor multiplicatorilor de compensare rezultaţi ca urmare a analizei
priorităţilor de dezvoltare a României; supunerea spre aprobarea Guvernului a
condiţiilor de angajare, acceptare, derulare, creditare, a restricţiilor,
cotelor şi limitărilor aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor
compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare;
b) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru
promovarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, în străinătate;
c) urmărirea tranzacţiilor unde pot fi luate în
considerare operaţiuni compensatorii;
d) furnizarea de informaţii contractanţilor cu privire
la procedurile legale în vigoare pentru încheierea acordurilor compensatorii şi
executarea obligaţiilor de compensare, cu respectarea legislaţiei privind
informaţiile clasificate;
e) colaborarea cu autorităţile contractante, pentru a
asigura o bună corelare între prevederile contractelor de achiziţie de tehnică
specială şi cele ale acordurilor compensatorii;
f) stabilirea procedurilor pentru derularea
operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans, transferului
de credite de compensare şi a tuturor documentelor conexe acestora;
g) asigurarea de asistenţă potenţialilor contractanţi
în identificarea de oportunităţi pentru executarea obligaţiilor de compensare;
h) elaborarea, întreţinerea şi actualizarea permanentă
a unei baze de date cu privire la operatorii economici români, la produsele şi
serviciile româneşti care, în conformitate cu domeniile prioritare de
dezvoltare a României, pot beneficia de programe de compensare;
i) analizarea documentelor înaintate de către
contractant şi calcularea valorii creditului curent;
j) analizarea rapoartelor trimestriale, anuale şi a
oricăror alte documente referitoare la operaţiunile compensatorii, depuse de
contractanţi, şi elaborarea de sinteze pe baza acestora, stabilirea măsurilor
ce trebuie luate ca urmare a situaţiilor identificate, transmiterea de
notificări contractantului pentru îndeplinirea/neîndeplinirea obligaţiilor de
compensare;
k) evaluarea, la sfârşitul perioadei de compensare, a
stadiului de îndeplinire a obligaţiei de compensare;
l) elaborarea procedurilor şi propunerea
reglementărilor în domeniu, în vederea aprobării;
m) asigurarea reprezentării în instituţii şi în
organizaţii internaţionale din domeniu;
n) elaborarea şi publicarea de rapoarte, studii,
analize etc. în domeniul de activitate, organizarea de acţiuni promoţionale de
imagine şi informare, seminarii, conferinţe şi altele asemenea, putând
contracta în aceste scopuri serviciile necesare, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare;
o) elaborarea rapoartelor anuale cu privire la
activitatea proprie, incluzând căile şi măsurile de atingere a obiectivelor
propuse, care se supun spre aprobare conducerii ministerului.
(2) Oficiul îndeplineşte orice alte atribuţii şi
activităţi prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, sau stabilite de conducerea ministerului economiei.
Art. 4. - Oficiul acordă asistenţă autorităţilor
contractante, la cererea acestora, pentru elaborarea clauzelor de compensare şi
participă la negocierea clauzelor de compensare din contractul de achiziţie.
Art. 5. - (1) Conducerea Oficiului este asigurată de un
preşedinte, asimilat din punct de vedere al salarizării cu funcţia de secretar
de stat.
(2) Preşedintele Oficiului este numit prin ordin al
ministrului economiei.
(3) Preşedintele Oficiului este ordonator terţiar de
credite.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite decizii.
(5) Preşedintele reprezintă Oficiul în relaţiile cu
terţii şi poate delega, pe bază de mandat, potrivit legii, unele dintre
atribuţiile sale persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul Oficiului.
Art. 6. - (1) Oficiul este finanţat de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Economiei.
(2) Oficiul obţine venituri din:
a) încasări din tarife pentru activităţi de consultanţă
şi asistenţă acordate potenţialilor contractanţi şi altor firme interesate;
b) încasări din cote procentuale aplicate la valoarea
tranzacţiilor curente de compensare;
c) încasări din furnizarea unor materiale documentare
contra cost;
d) încasări din alte activităţi;
e) orice alte surse prevăzute de lege.
(3) Veniturile încasate de Oficiu conform prevederilor
alin. (2) se fac venit la bugetul de stat.
(4) Nivelul tarifelor, al cotelor procentuale şi al
preţurilor aferente activităţilor prestate de Oficiu sunt prevăzute în anexa
nr. 1.
(5) Oficiul poate accepta donaţii, legate şi
sponsorizări, în condiţiile legii.
Art. 7. - (1) Structura organizatorică a Oficiului este
prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Sarcinile compartimentelor şi ale personalului din
cadrul Oficiului se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare
aprobat prin ordin al ministrului economiei.
(3) Numărul maxim de posturi pentru Oficiu este de 15,
exclusiv preşedintele.
(4) Personalul Oficiului se preia din cadrul Agenţiei
de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, încadrarea în noile funcţii
urmând sa se facă în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, in conformitate cu prevederile legale.
(5) Salarizarea personalului Oficiului se va face
potrivit reglementărilor aplicabile instituţiilor publice finanţate integral de
la bugetul de stat.
Art. 8. - (1) Oficiul se subrogă în toate drepturile şi
obligaţiile Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială.
(2) Patrimoniul Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii
de Tehnică Specială se preia integral de Oficiu.
(3) Protocolul de predare-primire se încheie între
reprezentantul Secretariatului General al Guvernului şi reprezentantul
Ministerului Economiei, în termen de 15 zile de la publicarea prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 9. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 10. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.814/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 9 ianuarie
2005.
Art. 11. - La litera A capitolul I din anexa nr. 2
la Hotărârea Guvernului nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 8 din 6 ianuarie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, după
punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu următorul cuprins:
„3. Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică
Specială".
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
NIVELUL
tarifelor, al cotelor procentuale şi al preţurilor
aferente activităţilor prestate de Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de
Tehnică Specială
Nr. crt.
|
Denumirea activităţii
|
Nivelul tarifului/cotei
procentuale/preţului
|
Observaţii
|
1.
|
Consultanţă şi asistenţă acordată potenţialilor contractanţi şi
altor firme interesate
|
Se stabilesc prin decizia preşedintelui Oficiului de Compensare
pentru Achiziţii de Tehnică Specială.
|
|
2.
|
Furnizarea unor materiale documentare contra cost
|
Se stabilesc prin decizia preşedintelui Oficiului de Compensare
pentru Achiziţii de Tehnică Specială.
|
|
3.
|
Perfectarea, derularea şi monitorizarea acordurilor de compensare
şi a planurilor de afaceri
|
% din valoarea acordului de compensare, după cum urmează:
|
Se încheie contract de comision cu contractantul.
|
Valoarea acordului de compensare - milioane euro sau echivalent
la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României din ziua încheierii
Acordului de compensare
|
%
|
< 10
|
2
|
|
> = 10-50
|
1,75
|
|
> = 10-100
|
1,5
|
|
> = 100
|
1
|
|
Nr. crt.
|
Denumirea activităţii
|
Nivelul tarifului/cotei
procentuale/preţului
|
Observaţii
|
4.
|
Perfectarea, derularea şi monitorizarea acordurilor de
precompensare aferente activităţilor compensatorii în avans
|
|
|
5.
|
Transformarea creditelor de compensare în avans în credite de
compensare în condiţiile şi limitele prevăzute de reglementările în vigoare
pentru astfel de activităţi (titularul acordului de precompensare coincide cu
titularul acordului de compensare)
|
0,1% din valoarea transformată
|
Pentru acordul de compensare propriu-zis se aplică cotele de la
nr. crt. 3.
|
6.
|
Transferarea creditelor de compensare în avans către un
contractant care are obligaţii de compensare (beneficiarul transferului)
pentru ca acesta din urmă să le utilizeze ca şi credite de compensare în
condiţiile şi limitele prevăzute de reglementările în vigoare pentru astfel
de activităţi (titularul acordului de precompensare nu coincide cu titularul
acordului de compensare)
|
Titularul creditului de compensare în avans (% din valoarea
transferată)
|
Beneficiarul transferului (% din valoarea transferată)
|
Se percepe în plus faţă de comisionul prevăzut la nr. crt. 3
numai valoarea transferată.
|
0,5% din valoarea transferată
|
1,5% din valoarea transferată
|
7.
|
Incasări din alte activităţi
|
Se stabilesc prin decizia preşedintelui Oficiului de Compensare
pentru Achiziţii de Tehnică Specială.
|
|
|
ANEXA Nr. 2
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Oficiului de Compensare pentru Achiziţii de
Tehnică Specială
Numărul maxim de posturi = 15, exclusiv preşedintele