HOTARARE
Nr. 1814 din 22 decembrie 2005
privind organizarea si functionarea Agentiei de compensare pentru achizitii de
tehnica speciala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 9 ianuarie 2006
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicata, si al art. 8
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.189/2002 privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 354/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
Art. 1. - (1) Agentia de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala,
denumita în continuare Agentia, este organizata si functioneaza ca institutie
publica autonoma, cu personalitate juridica, aflata în coordonarea
primuluiministru.
(2) Sediul Agentiei este în municipiul Bucuresti, str. Pictor Romano nr.
19, sectorul 2.
Art. 2. - Agentia are drept obiect de activitate punerea în aplicare a
procedurilor prevazute în Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.189/2002 privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 354/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
pentru executarea operatiunilor compensatorii aferente contractelor de
achizitii în domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale,
denumite în continuare contracte de achizitii de tehnica speciala.
Art. 3. - (1) Agentia are urmatoarele atributii principale:
a) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare ce beneficiaza
de derularea operatiunilor de compensare si a valorilor multiplicatorilor de
compensare rezultati ca urmare a analizei prioritatilor de dezvoltare a
României; supunerea spre aprobare Guvernului a conditiilor de angajare,
acceptare, derulare, creditare, a restrictiilor, cotelor si limitarilor
aplicabile operatiunilor compensatorii, operatiunilor compensatorii în avans si
transferului de credite de compensare;
b) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru promovarea
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.189/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, în strainatate;
c) urmarirea tranzactiilor unde pot fi luate în considerare operatiuni
compensatorii;
d) furnizarea de informatii contractantilor cu privire la procedurile
legale în vigoare pentru încheierea acordurilor compensatorii si executarea
obligatiilor de compensare, cu respectarea legislatiei privind informatiile
clasificate;
e) colaborarea cu autoritatile contractante, pentru a asigura o buna
corelare între prevederile contractelor de achizitie de tehnica speciala si
cele ale acordurilor compensatorii;
f) stabilirea procedurilor pentru derularea operatiunilor compensatorii,
operatiunilor compensatorii în avans, transferului de credite de compensare si
a tuturor documentelor conexe acestora;
g) asigurarea de asistenta potentialilor contractanti în identificarea de
oportunitati pentru executarea obligatiilor de compensare;
h) elaborarea, întretinerea si actualizarea permanenta a unei baze de date
cu privire la operatorii economici români, la produsele si serviciile românesti
care, în conformitate cu domeniile prioritare de dezvoltare a României, pot
beneficia de programe de compensare;
i) analizarea documentelor înaintate de catre contractant si calcularea
valorii creditului curent;
j) analizarea rapoartelor trimestriale, anuale si a oricaror alte documente
referitoare la operatiunile compensatorii, depuse de contractanti, si
elaborarea de sinteze pe baza acestora, stabilirea masurilor ce trebuie luate
ca urmare a situatiilor identificate, transmiterea de notificari
contractantului pentru îndeplinirea/neîndeplinirea obligatiilor de compensare;
k) evaluarea, la sfârsitul perioadei de compensare, a stadiului de
îndeplinire a obligatiei de compensare;
l) elaborarea si adoptarea de proceduri si reglementari în domeniu;
m) asigurarea reprezentarii în institutii si în organizatii internationale
din domeniu;
n) elaborarea si publicarea de rapoarte, studii, analize etc. în domeniul
de activitate, organizarea de actiuni promotionale de imagine si informare,
seminarii, conferinte si altele asemenea, putând contracta în aceste scopuri
serviciile necesare, în conformitate cu reglementarile legale în vigoare;
o) elaborarea rapoartelor anuale cu privire la activitatea proprie,
incluzând caile si masurile de atingere a obiectivelor propuse, care se supun
spre aprobare primuluiministru.
(2) Agentia îndeplineste orice alte atributii si activitati prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.189/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau stabilite de primul-ministru.
Art. 4. - Agentia acorda asistenta autoritatilor contractante, la cererea
acestora, pentru elaborarea clauzelor de compensare si participa la negocierea
clauzelor de compensare din contractul de achizitie.
Art. 5. - (1) Conducerea Agentiei este asigurata de un presedinte cu rang
de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) În exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si
instructiuni.
(3) Presedintele reprezinta Agentia în relatiile cu tertii si poate delega,
pe baza de mandat, potrivit legii, unele dintre atributiile sale persoanelor cu
functii de conducere din cadrul Agentiei.
(4) În perioada finantarii din venituri proprii, presedintele are calitate
asimilata celei de ordonator principal de credite bugetare în ceea ce priveste
actele de gestiune.
Art. 6. - (1) Agentia este finantata de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, pe o perioada de un an de la începerea
activitatii. Dupa expirarea acestui termen finantarea Agentiei se asigura din
venituri proprii, iar bugetul de venituri si cheltuieli al acesteia se
întocmeste de catre Agentie si se aproba prin hotarâre a Guvernului.
(2) Veniturile proprii ale Agentiei se constituie din:
a) încasari din tarife pentru activitati de consultanta si asistenta
acordate potentialilor contractanti si altor firme interesate;
b) încasari din cote procentuale aplicate la valoarea tranzactiilor curente
de compensare;
c) încasari din furnizarea unor materiale documentare contra cost;
d) încasari din alte activitati;
e) orice alte surse prevazute de lege.
(3) Nivelul tarifelor, al cotelor procentuale si al preturilor aferente
activitatilor prestate de Agentie sunt prevazute în anexa nr. 1.
(4) Veniturile încasate de Agentie conform prevederilor alin. (2), inclusiv
în perioada când Agentia este finantata de la bugetul de stat, se retin integral
ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispozitia Agentiei, si vor fi
folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat potrivit legii.
(5) Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfârsitul exercitiului bugetar
sau la sfârsitul perioadei de finantare de la bugetul de stat, ca diferenta
între veniturile încasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza în anul
urmator si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri
si cheltuieli aprobat potrivit legii.
(6) Agentia poate accepta donatii, legate si sponsorizari, în conditiile
legii.
Art. 7. - (1) Structura organizatorica a Agentiei, în perioada finantarii
de la bugetul de stat, este prevazuta în anexa nr. 2.
(2) În perioada finantarii de la bugetul de stat, în cadrul structurii
organizatorice, prin ordin al presedintelui, se pot organiza servicii, birouri
si colective temporare de lucru.
(3) Numarul maxim de posturi pentru Agentie, în perioada finantarii de la
bugetul de stat, este de 25, exclusiv presedintele.
(4) Regulamentul de organizare si functionare, statul de functii si
criteriile de selectie a personalului Agentiei se aproba prin ordin al
presedintelui.
(5) Angajarea personalului Agentiei prin contract individual de munca,
precum si desfacerea contractului individual de munca se realizeaza prin ordin
al presedintelui.
(6) În perioada finantarii de la bugetul de stat salarizarea personalului
de conducere si de executie din cadrul Agentiei se face potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(7) Salariul presedintelui în perioada finantarii de la bugetul de stat
este stabilit potrivit pozitiei nr. 5 din anexa nr. II/2 la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(8) În perioada finantarii din venituri proprii salarizarea personalului de
conducere si de executie se stabileste prin contractul colectiv de munca, în
conditiile prevazute de lege pentru institutiile publice finantate din astfel
de venituri. În perioada finantarii din venituri proprii salarizarea
presedintelui se face în conditiile prevazute de lege pentru institutiile
publice finantate integral din venituri proprii.
(9) În perioada finantarii din venituri proprii structura organizatorica a
Agentiei se aproba prin ordin al presedintelui.
Art. 8. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarâre.
Art. 9. - La data intrarii în vigoare a prezentei hotarâri se abroga
Hotarârea Guvernului nr.1.515/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei
de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.893 din 30 septembrie 2004, cu modificarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei de Compensare
pentru Achizitii de Tehnica Speciala,
Cristian Tarara
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Catalin Doica,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NIVELUL TARIFELOR,
al cotelor procentuale si al preturilor aferente activitatilor prestate de
Agentia de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala
ANEXA Nr. 2
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Agentiei de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala
Numarul maxim de posturi pe perioada finantarii
de la bugetul de stat = 25