HOTARARE Nr.
75 din 14 decembrie 2006
pentru modificarea
formularelor de raport anual prevazute in Normele privind procedurile de
control al calitatii auditului financiar, aprobate prin Hotararea Consiliului
Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 11/2001
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 23 ianuarie 2007
In temeiul prevederilor art. 26 alin. (2) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din
România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
634 din 13 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în şedinţa din 14 decembrie 2006, hotărăşte:
Art. I. - Prevederile
referitoare la Raportul anual al membrilor Camerei
Auditorilor Financiari din România din Normele privind procedurile de control
al calităţii auditului financiar, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România nr. 11/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
477 din 3 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
„Auditorii financiari, persoane fizice active şi
persoane juridice, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), au obligaţia de a
întocmi şi de a transmite către CAFR un raport anual. Raportul anual se referă
la perioada 1 ianuarie - 31 decembrie a anului aferent raportării şi trebuie
depus până la data de 31 martie a anului următor.
Auditorii financiari, persoane
fizice, membri ai CAFR, care nu au obţinut venituri din activităţi de audit
financiar, audit intern şi/sau alte activităţi în calitate de auditor
financiar, ca urmare a încheierii unor contracte în această calitate, vor
transmite CAFR un raport anual, prin completarea formularului prevăzut în anexa A1 „Declaraţie cu
privire la activitatea desfăşurată - persoane fizice", care face parte
integrantă din prezenta hotărâre. Angajaţii, administratorii, asociaţii sau
acţionarii unor firme de audit, membre ale CAFR, care desfăşoară activităţile
susmenţionate doar în una dintre aceste calităţi vor transmite CAFR acelaşi
formular completat.
Auditorii financiari, persoane juridice, membri ai CAFR,
care nu au obţinut venituri din activităţi de audit financiar, audit intern
şi/sau alte activităţi în calitate de auditor financiar, ca urmare a încheierii
unor contracte în această calitate, vor transmite CAFR un raport anual, prin
completarea formularului prevăzut în anexa A2 „Declaraţie cu privire la
activitatea desfăşurată - persoane juridice", care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Auditorii financiari, persoane fizice, membri ai CAFR,
care au obţinut venituri din activităţi de audit financiar, audit intern şi/sau
alte activităţi în calitate de auditor financiar, ca urmare a încheierii unor
contracte în această calitate, vor transmite CAFR un raport anual, prin
completarea formularului prevăzut în anexa A3 „Raport anual privind activitatea desfăşurată - persoane fizice", care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Auditorii financiari, persoane juridice, membri ai
CAFR, care au obţinut venituri din activităţi de audit financiar, audit intern
şi/sau alte activităţi în calitate de auditor financiar, ca urmare a încheierii
unor contracte în această calitate, vor transmite CAFR un raport anual, prin
completarea formularului prevăzut în anexa A4 „Raport anual privind activitatea
desfăşurată - persoane juridice", care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Nedepunerea raportului anual la
termenul stabilit constituie caz de abatere disciplinară şi se sancţionează
potrivit legislaţiei în vigoare."
Art. II. - Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie
2007, respectiv cu anul de raportare 2006. Incepând cu această dată, Hotărârea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 31/2004 pentru
modificarea Normelor privind procedurile de control al calităţii auditului
financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 21 octombrie 2004, se
abrogă.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
ANEXA A1
- Se completează numai
de către persoane fizice fără activitate -
DECLARAŢIE
cu privire la activitatea desfăşurată
- persoane fizice -
Subsemnatul/Subsemnata,
...................................................................,
domiciliat/domiciliată în
........................................................................., str.....................................................
nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul
....................................., telefon fix
............................................, mobil
............................., fax .......................................,
e-mail .........................................................................,
angajat/angajată la...................................., în funcţia de
..........................................................................,
având calitatea de membru activ al CAFR, posesor/posesoare al/a carnetului de
auditor financiar nr....................................................,
declar pe propria răspundere că NU am desfăşurat
activităţi de audit financiar, audit intern sau orice alte activităţi în
calitate de auditor financiar şi, prin urmare, nu am obţinut niciun fel de
venituri din exercitarea acestei profesii în anul ......
Menţionez că:
|_| sunt membru si al
următoarelor organisme profesionale de profil din tară si/sau din străinătate
...................;
|_| NU sunt membru al altor
organisme profesionale de profil din ţară şi/sau din străinătate.
Data
................................ Semnătura .........................
L.S.
ANEXA A2
- Se completează numai
de către persoane juridice fără activitate -
DECLARAŢIE
cu privire la activitatea desfăşurată
- persoane juridice -
Societatea Comercială
............................................................................................,
membră CAFR cu autorizaţia nr............................................, cu sediul în.................................................,
str................................................ nr. ..., bl. ..., sc.
..., et. ... ap. ..., judeţul/sectorul
...................................., telefon fix ..................................., mobil ..................................,
fax ............................., e-mail
.....................................................................,
reprezentată prin .................................., declar că societatea mai
sus menţionată NU a desfăşurat
activităţi de audit financiar, audit intern sau orice alte activităţi în
calitate de auditor financiar şi, prin urmare, nu a obţinut niciun fel de
venituri din exercitarea acestei profesii în anul ......
Menţionez că societatea:
|_| este membră si a
următoarelor organisme profesionale de profil din tară si/sau din străinătate
........................;
|_| NU este membră a altor
organisme profesionale de profil din ţară şi/sau din străinătate.
Data
.........................................
Semnătura reprezentantului legal
.....................................................
L.S
ANEXA A3)
RAPORT ANUAL PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
PERSOANE FIZICE
Acest raport se referă la activitatea desfăşurată în
cursul anului.......................de către auditorul financiar, persoană fizică.......................................
Nr. carnet.......
Camera Auditorilor Financiari din România
(CAFR) solicită raportul anual în vederea monitorizării activităţii
desfăşurate de către membrii săi.
CONFIRMĂRI ŞI ANGAJAMENTE
Dacă nu puteţi să declaraţi unul sau mai multe din următoarele
puncte, vă rugăm să tăiaţi şi să includeţi o prezentare detaliată a motivelor
pentru care nu puteţi să faceţi declaraţia respectivă.
|
ÎNREGISTRARE
1. Confirm că îndeplinesc condiţiile legale pentru exercitarea
independentă a profesiei, ca auditor financiar activ. Confirm că sunt în
concordanţă cu reglementările legale în vigoare.
2. Confirm că am stabilit şi aplicat procedurile necesare pentru
ca eu, angajaţii, colaboratorii şi/sau subcontractanţii să putem desfăşura,
într-un mod competent, activităţi de audit financiar, audit intern şi/sau
orice alte activităţi în calitate de auditor financiar.
3.Confirm că am notificat Camerei, în mod prompt, toate
modificările de circumstanţe apărute. 4. Imi iau angajamentul că activitatea
mea, a angajaţilor, colaboratorilor şi subcontractorilor, se va desfăşura în
permanenţă în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
|
SEMNĂTURI
Subsemnatul, certific în deplină cunoştinţă de cauză că
angajamentele, confirmările şi informaţiile conţinute în acest raport
reprezintă o declaraţie adevărată şi corectă privind circumstanţele în care îmi
desfăşor activitatea.
Semnătura auditorului
financiar.............................
L.S.
Data completării.............................
Informaţii generale privind completarea formularului
Vă rugăm ca la completare să adăugaţi orice explicaţii
sau note direct pe acest formular. Dacă spaţiul nu este suficient, ataşaţi
pagini suplimentare şi menţionaţi pe formular acest lucru, notând numărul de
pagini adăugate. In anumite circumstanţe, formularul cere ataşarea unor
declaraţii care să conţină informaţii suplimentare. Acolo unde astfel de
informaţii au fost oferite către CAFR într-un formular anterior, iar
circumstanţele nu s-au schimbat de la acea dată, ataşaţi copia acelei
declaraţii Acolo unde se cer răspunsuri de tipul DA, NU sau NICI UNA, încercuiţi
opţiunea adecvată.
*) Anexa A3 este reprodusă în facsimil.
A. DATE DE IDENTIFICARE
Secţiunea „A" conţine date relativ constante.
Aceasta se va completa în anul 2007 pentru perioada de raportare aferentă
anului 2006, iar începând cu anul 2008 se vor completa doar acele rubrici
pentru care au apărut modificări în perioada de raportare. Membrii CAFR sunt obligaţi să notifice
acesteia, în termenul legal prevăzut în Regulamentul de organizare şi
funcţionare a CAFR, orice modificări intervenite.
A.l. Identificarea persoanei fizice
Numele şi prenumele auditorului financiar:
Adresa:
Telefon fix şi mobil:
Fax:
Cod numeric personal/Cod Fiscal:
E-mail:
Numărul certificatului de auditor financiar:
Societatea / Instituţia unde se desfăşoară activitatea de bază:
Funcţia:
|
A.2. Auditorii financiari care desfăşoară
activitate în numele si în contul Dvs. (angajaţi - cu excepţia
subcontractorilor şi colaboratorilor care se vor declara la punctul B. 1.)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Nr. carnet
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
B. COLABORARE CU AUDITORI FINANCIARI, DIVERŞI
EXPERŢI
Aţi colaborat în elaborarea lucrărilor cu alţi auditori
financiari, persoane fizice sau juridice sau diverşi experţi?
|
DA/NU
|
Dacă NU, vă rugăm să treceţi la secţiunea C.
Dacă DA, se va menţiona:
B.l. Activitate cu utilizare de subcontractanţi
sau colaboratori - auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/Denumire
subcontractant/colaborator
|
Nr. carnet / autorizaţie
|
Onorariu acordat
conform contractului
(lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.2. Activitate în calitate de subcontractant sau colaborator -
auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/ Denumire contractor principal
|
Nr.
carnet / autorizaţie
|
Onorariu obţinut
conform contractului
(lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.3. Contracte comune - auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/Denumire partener
|
Nr. carnet / autorizaţie
|
Onorariu repartizat (lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.4. Colaborare cu experţi
Nr. crt.
|
Nume /Denumirea expertului
|
Calitatea
|
Organism profesional al cărui
membru este
(după caz)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
C. CLIENŢI ŞI ONORARII OBŢINUTE
Informaţii generale privind completarea secţiunii
Secţiunea „C" trebuie completată cu informaţiile
valabile la data de 31 decembrie a anului pentru care se întocmeşte raportul
anual. In cadrul acesteia, trebuie să declaraţi doar societăţile-client pentru
care au fost prestate activităţi în calitate de auditor financiar.
Societăţile-client care fac parte dintr-un grup trebuie să fie tratate ca un
singur client, dacă auditaţi întregul grup. Vă rugăm menţionaţi în secţiunea
C.1. numărul de clienţi cu care a fost încheiat contract de prestări servicii,
chiar dacă nu aţi emis facturi în anul de raportare.
C.1. Număr
de clienţi
Situaţia clienţilor la data de
31.12............(ANUL)
|
Nr. clienţi de audit financiar
|
Nr. clienţi de audit intern
|
Nr. clienţi alte activităţi desfăşurate în calitate de auditor financiar
|
|
C.P.*
|
S.*
|
C.P.
|
S.
|
C.P.
|
S.
|
(i) Bănci
Din care cotate
|
|
|
|
|
|
|
(ii) Cooperative de credit
|
|
|
|
|
|
|
(iii) Instituţii Financiare Nebancare
|
|
|
|
|
|
|
(iv) Societăţi de asigurări
Din care cotate
|
|
|
|
|
|
|
(v) Instituţii reglementate şi supravegheate de C.N.V.M.
|
|
|
|
|
|
|
(vi) Alte societăţi
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
|
* C.P. înseamnă clienţi unde
sunteţi contractant principal.
S. înseamnă clienţi unde sunteţi subcontractant sau
colaborator.
C.2. Venitul din onorarii
Totalul onorariilor obţinute
din desfăşurarea activităţii de audit financiar, audit intern, precum şi din
alte activităţi desfăşurate în calitate de auditor financiar, pentru perioada
de raportare, se obţine prin însumarea valorii facturilor emise în cursul
anului de raportare (fără T.V.A.), mai puţin sumele ce au fost cedate
subcontractorilor şi colaboratorilor, membri ai CAFR, cu obligaţia menţionării
lor în secţiunea B.1.
Venituri obţinute
din:
(lei)
A.- activităţi de audit financiar (inclusiv
servicii conexe conform Standardelor Internaţionale de Control al Calităţii,
Audit, Asigurare şi Servicii Conexe 2400, 4400, 4410)
|
|
B.- activităţi de audit intern
|
|
C- alte activităţi desfăşurate prin exercitarea calităţii de
auditor financiar (consultanţă, cursuri de specialitate
etc.)
|
|
Total venituri obţinute din exercitarea profesiei de auditor
financiar
(A+B+C)2
|
|
D. CRITERII DE AUTOEVALUARE A INDEPENDENŢEI,
COMPETENŢEI ŞI A CALITĂŢII
ACTIVITĂŢII
D.l. Independentă
(a) Aţi stabilit şi aplicat proceduri privind asigurarea
respectării de către dvs., angajaţii, subcontractanţii şi colaboratorii dvs.
a principiilor de confidenţialitate şi independenţă, aşa cum sunt menţionate
în Codul privind conduita etică şi profesională?
(b) Deţineţi dvs. sau persoanele implicate în activităţile
dvs. o influenţă notabilă asupra unei alte societăţi sau altă societate
deţine o influenţă notabilă asupra dvs. sau asupra persoanelor implicate în
activităţile dvs.? Dacă „DA", care este obiectul principal de activitate
al acestei societăţi?
(c) Este ameninţată independenţa dvs. de unul sau mai mulţi
dintre următorii factori:
(i) dependenţă financiară faţă de un client?
(ii) relaţii personale sau familiale?
(iii) participaţii la fonduri mutuale ce au investit într-un
client?
(iv) implicare ca administrator de fonduri al unui client?
(v) interese de afaceri comune cu clienţii?
(d) Aţi stabilit şi urmat proceduri pentru:
(i) a împiedica orice persoană, să aibă o influenţă ce ar
putea să afecteze independenţa sau integritatea în cadrul activităţilor desfăşurate?
(ii) a asigura faptul că independenţa sau capacitatea de a
efectua activitate în mod corespunzător sunt luate în considerare şi
înregistrate înaintea încheierii contractului?
Dacă se răspunde cu „NU" la punctul a), cu „DA" la
punctul b), cu „DA" la una din întrebările de la punctul c) sau cu
„NU" la una din întrebările de la punctul d), vă rugăm să ataşaţi o
declaraţie care să clarifice situaţia şi prezentaţi orice alte măsuri de
protecţie adoptate de dvs.
|
DA/NU
DA/NU
DA/NU DA/NU DA/NU DA/NU DA/NU
DA/NU
DA/NU
|
D.2. Reputaţie morală si profesională
(a) Aţi stabilit şi urmat proceduri pentru a vă asigura că, dvs.
ca auditor financiar, precum şi persoanele implicate în activităţile dvs.
aveţi o reputaţie profesională şi morală adecvată?
(b) Există aspecte în ceea ce vă priveşte pe dvs. sau
persoanele implicate în activităţile dvs., care să ridice semne de întrebare
asupra bunei reputaţii profesionale şi morale?
(c) Dacă „DA", a luat CAFR cunoştinţă de aspectele
respective?
Dacă se răspunde cu „NU" la punctul a), cu „DA" la
punctul b) sau cu „NU" la punctul c), vă rugăm să ataşaţi o declaraţie explicativă.
|
DA/NU
DA/NU
DA/NU
|
D.3. Asigurare profesională si reclamaţii
(a) Aţi fost asigurat profesional pentru riscul din audit
financiar, audit intern şi/sau riscul din alte
activităţi exercitate în calitate de auditor financiar, pe
perioada de raportare, conform cerinţelor CAFR?
(b)Privind activitatea desfăşurată, aţi primit reclamaţii care nu
au fost rezolvate sau care ar putea să rămână nerezolvate de la ultimul raport anual sau de la
înregistrare (dacă prezentul este primul raport
anual)? (Răspundeţi cu „NICI UNA", dacă nu s-au
primit reclamaţii).
Dacă răspundeţi cu „NU" la punctul a) sau cu „DA" la
punctul b), vă rugăm să oferiţi informaţii suplimentare.
|
DA/NU
DA/NU/ NICI UNA
|
1Conform Hotărârilor
CAFR;
2Reprezintă baza de calcul a cotizaţiei variabile aferente anului
pentru care se întocmeşte raportul anual.
D.4. Competentă în audit
(a) Aplicaţi procedurile minimale de audit?
(b) Utilizaţi o listă de verificare a prezentării conturilor
actualizată?
(c) Utilizaţi o documentaţie adecvată
acolo unde angajamentul presupune utilizarea unor experţi? (Răspundeţi cu
„NICI UNA" dacă nu aţi avut nici un client care să necesite utilizarea
acestora.)
(d)
(i) Dvs. şi angajaţii care sunt auditori financiari aţi efectuat
orele de pregătire profesională continuă structurate şi nestructurate,
conform normelor emise de CAFR? Dacă răspundeţi cu „DA", vă rugăm să
specificaţi perioada şi
organizatorul..................................................................................
(ii) Există o pregătire adecvată pentru angajamentele
specializate? (Răspundeţi cu „NICI UNA", dacă nu aveţi clienţi de acest
tip.)
(iii) Păstraţi evidenţe privind procesul de pregătire
profesională continuă? Dacă răspundeţi cu „NU" la oricare din
întrebările de mai sus, vă rugăm să ataşaţi o declaraţie oferind detalii
despre cum este menţinută şi ţinută evidenţa competenţei individuale. Dacă
răspundeţi cu DA la punctul c), vă rugăm să vă asiguraţi că aţi completat
secţiunea B4.
|
DA/NU DA/NU DA/NU/ NICI UNA
DA/NU
DA/NU/ NICI UNA DA/NU
|
E. ALTE INFORMAŢII
(a) Sunteţi membru al altor organisme profesionale de profil din
ţară şi/sau străinătate? (Dacă se răspunde cu „DA", vă rugăm să
menţionaţi aceste organisme.............................
......................................................................................................................................)
(b) Aţi intrat în posesia tuturor numerelor revistei CAFR „Audit
financiar"? (Dacă „NU", vă rugăm să menţionaţi numerele revistei pe
care nu le deţineţi..........................................)
(c) Avansul la cotizaţia variabilă
aferentă prezentului raport anual (calculată
pentru onorariile facturate pentru semestrul I al anului de raportare) a fost achitată cu (tip document)
..............., (număr
document)........................., (dată document)........................
(d) Cotizaţia fixă pentru dvs.,
aferentă anului următor celui de raportare a fost achitată cu
(tip document)............................................, (număr
document)................, (dată document)........................
(e) Diferenţa de cotizaţie
variabilă aferentă prezentului raport anual a fost achitată cu (tip
document)....................................., (număr
document)..............., (dată document).......................
|
DA/NU
DA/NU
|
PROCEDURA DE VERIFICARE:
Înainte de a expedia formularul completat, vă rugăm să
revedeti toate secţiunile, pentru a vă asigura că raportul este complet şi
corect. Corecturile şi corespondenţa ulterioară sunt costisitoare.
Pasul 1. Verificaţi dacă
aţi completat toate secţiunile.
Pasul 2. Verificaţi dacă
angajamentele şi confirmările de pe prima pagină au fost citite şi semnate de
persoana(ele) potrivită(e).
Pasul 3. Asiguraţi-vă că
toate valorile monetare sunt exprimate în lei (RON).
Pasul 4. Verificaţi dacă
aţi ataşat la raport toate declaraţiile cerute, acolo unde este cazul.
Pasul 5. Păstraţi o
copie a raportului şi a oricăror declaraţii împreună cu datele primare
utilizate pentru compilarea acestuia.
Pasul 6. Asiguraţi-vă că
trimiteţi Camerei toate paginile completate ale formularului, împreună cu orice declaraţii cerute.
Pasul 7. Vă rugăm să anexaţi următoarele documente:
a) o copie a contractului de asigurare pentru risc
profesional aferent perioadei de raportare, inclusiv a
documentului/documentelor de plată a primei/primelor de
asigurare;
b) copii ale documentelor care atestă îndeplinirea
obligaţiilor de către toţi auditorii financiari asociaţi/acţionari,
administratori sau angajaţi, privind cele 20 ore de pregătire profesională
continuă structurată, în cazul în care v-au fost
eliberate;
c) copii ale documentelor care atestă îndeplinirea
obligaţiilor de către toţi auditorii financiari asociaţi/acţionari,
administratori sau angajaţi, privind cele 20 ore de pregătire profesională
continuă nestructurată, în cazul în care v-au fost
eliberate.
VA MULŢUMIM CA AŢI COMPLETAT ACEST FORMULAR.
ANEXA A4*)
RAPORT ANUAL PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
PERSOANE JURIDICE
Acest raport se referă la activitatea desfăşurată în
cursul anului..........de către auditorul
financiar, persoană
juridică...............................
Nr. autorizaţie.......
Camera Auditorilor Financiari din România
(CAFR) solicită raportul anual în vederea monitorizării activităţii desfăşurate
de către membrii săi.
CONFIRMĂRI ŞI ANGAJAMENTE
Dacă nu puteţi să declaraţi unul sau mai multe din următoarele
puncte, vă rugăm să tăiaţi şi să
includeţi o prezentare detaliată a motivelor pentru care nu
puteţi să faceţi declaraţia respectivă.
|
ÎNREGISTRARE
1. Confirm că structura acţionariatului şi controlul firmei sunt
în concordanţă cu reglementările legale în vigoare.
2. Confirm ca firma a stabilit şi aplicat procedurile necesare
pentru ca auditorii financiari-asociaţi, angajaţi, colaboratori şi/sau
subcontractanţi care desfăşoară activităţi de audit financiar, audit intern
şi alte activităţi în calitate de auditor financiar, să fie şi să continue să
fie competenţi pentru a desfăşura activităţile mai sus menţionate pentru care
sunt responsabili.
3.Confirm că am notificat CAFR, în mod prompt, toate modificările
de circumstanţe apărute. 4. Imi iau angajamentul că activitatea firmei se va
desfăşura în permanenţă în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
|
SEMNĂTURI
Subsemnatul, certific în deplină cunoştinţă de cauză că
angajamentele, confirmările şi informaţiile conţinute în acest raport
reprezintă o declaraţie adevărată şi corectă privind circumstanţele în care
firma îşi desfăşoară activitatea.
Numele reprezentantului
firmei de audit..............................
L.S.
Semnătura
reprezentantului firmei de audit............................
Data completării.............................
Informaţii generale privind completarea formularului
Vă rugăm ca la completare să adăugaţi orice explicaţii
sau note direct pe acest formular. Dacă spaţiul nu este suficient, ataşaţi
pagini suplimentare şi menţionaţi pe formular acest lucru, notând numărul de
pagini adăugate. In anumite circumstanţe, formularul cere ataşarea unor
declaraţii care să conţină informaţii suplimentare. Acolo unde astfel de
informaţii au fost oferite CAFR într-un formular anterior, iar circumstanţele
nu s-au schimbat de la acea dată, ataşaţi copia acelei declaraţii. Acolo
unde se cer răspunsuri de tipul DA, NU sau NICI UNA, încercuiţi opţiunea adecvată.
*) Anexa A4 este reprodusă în facsimil.
A. DATE DE IDENTIFICARE
Informaţii generale privind completarea secţiunii
Secţiunea „A" conţine date relativ constante.
Aceasta se va completa în anul 2007 pentru perioada de raportare aferentă
anului 2006, iar începând cu anul 2008 se vor completa doar acele rubrici
pentru care au apărut modificări în perioada de raportare. Membrii CAFR
sunt obligaţi să notifice acesteia, în termenul legal prevăzut în Regulamentul
de organizare şi funcţionare a CAFR, orice modificări intervenite.
A. 1. Sediu social şi puncte de lucru
A.1.l. Identificarea firmei de audit/ SEDIU SOCIAL
Denumirea firmei de audit:
Cod unic de înregistrare:
Adresa sediului social:
Telefon fix şi mobil:
Fax:
E-mail:
Numărul autorizaţiei:
Persoana de contact:
|
A.1.2. Identificarea firmei de audit / PUNCT DE
LUCRU*
Adresa punctului de lucru:
Telefon fix şi mobil:
Fax:
E-mail:
|
* în cazul în care există mai multe puncte de lucru,
ataşaţi pagini suplimentare şi scrieţi pe formular că aţi făcut acest lucru.
A.2. Asociaţi/acţionari şi administratori ai
firmei de audit
A.2.1. Asociaţi/acţionari ai firmei
Nr. crt.
|
Nume şi prenume / Denumire firmă
|
Adresă de birou / Sediu social
|
Telefon
|
Nr. carnet /
autorizaţie
(dacă este cazul)
|
Părţi sociale/
acţiuni deţinute (%)
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
A.2.2. Administratori ai firmei
Nr. crt.
|
Nume şi prenume / Denumire firmă
|
Adresă de birou / Sediu social
|
Telefon
|
Nr. carnet /
autorizaţie
(dacă este cazul)
|
Puteri deţinute
conform
actului
constitutiv
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
A.3. AUDITORI
FINANCIARI care desfăşoară activitate în numele si în contul firmei de audit
(asociaţi, administratori şi angajaţi - cu excepţia ubcontractorilor şi
colaboratorilor care se vor declara la punctul B. 1.)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Nr. carnet
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
3.
|
|
|
A.4. Asocieri şi
firme de audit cu conducere comună
A.4.1. O asociere naţională este orice asociaţie sau
federaţie de firme ce acţionează pe teritoriul României. O asociere
internaţională este orice asociaţie sau federaţie internaţională de firme în
afara graniţelor naţionale.
Face parte firma de audit dintr-o asociere naţională sau
internaţională?
|
DA/ NU
|
Dacă NU, vă rugăm să treceţi la secţiunea A.4.2
Dacă DA. se va menţiona:
Nr. crt.
|
Nume asociere
|
Detalii privind asocierea
|
|
|
|
A.4.2. Firmele cu conducere comună reprezintă două
sau mai multe firme de audit la care unul sau mai mulţi asociaţi/acţionari sau
administratori sunt comuni.
Asociaţii/acţionarii sau administratorii firmei de audit
sunt şi asociaţi/acţionari
sau dministratori la alte firme de audit?
|
DA/NU
|
Dacă NU, vă rugăm să treceţi la secţiunea B.
Dacă DA, se va menţiona:
Nr. crt.
|
Nume auditor financiar
asociat/acţionat/ administrator
|
Firmă conectată
|
Nr. autorizaţie
|
Calitatea în cadrul firmei conectate
|
|
|
|
|
|
B. COLABORARE CU AUDITORI FINANCIARI, DIVERŞI
EXPERŢI
A colaborat firma în elaborarea lucrărilor cu alţi auditori
financiari, persoane fizice sau juridice, sau diverşi experţi?
|
DA/NU
|
Dacă NU, vă rugăm să treceţi la secţiunea C.
Dacă DA, se va menţiona:
B.l. Activitate cu utilizare de sub contractanţi
şi/ sau colaboratori - auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/Denumire
subcontractant/colaborator
|
Nr. carnet / autorizaţie
|
Onorariu acordat
conform contractului
(lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.2. Activitate în calitate de sub contractant
şi/sau colaboratori - auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/Denumire contractor principal
|
Nr. carnet / autorizaţie
|
Onorariu obţinut
conform contractului
(lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.3. Contracte comune cu alţi auditori financiari
Nr. crt.
|
Nume/Denumire partener
|
Nr. carnet / autorizaţie
|
Onorariu repartizat (lei)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
B.4. Colaborare cu diverşi experţi
Nr. crt.
|
Nume /Denumire expert
|
Calitatea
|
Organism profesional al cărui
membru este (după caz)
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
C. CLIENŢI ŞI ONORARII OBŢINUTE
Informaţii generale privind completarea secţiunii
Secţiunea „C" trebuie completată cu informaţiile
valabile la data de 31 decembrie a anului pentru care se întocmeşte raportul
anual. In cadrul acesteia, trebuie să se declare doar societătile-client pentru
care au fost prestate activităţi în calitate de auditor financiar.
Societătile-client care fac parte dintr-un grup trebuie să fie tratate ca un
singur client, dacă firma auditează întregul grup. Vă rugăm menţionaţi în
secţiunea C.l. numărul de clienţi cu care a fost încheiat contract de prestări
servicii, chiar dacă nu aţi emis facturi în anul de raportare.
C.1. Număr de clienţi
Situaţia clienţilor la data de
31.12............(ANUL)
|
Nr. clienţi de audit financiar
|
Nr. clienţi de audit intern
|
Nr. clienţi alte activităţi
desfăşurate în calitate de
auditor financiar
|
|
C.P.*
|
S.*
|
C.P.
|
S.
|
C.P.
|
S
|
(i) Bănci
Din care cotate
|
|
|
|
|
|
|
(ii) Cooperative de credit
|
|
|
|
|
|
|
(iii) Instituţii Financiare Nebancare
|
|
|
|
|
|
|
(iv) Societăţi de asigurări
Din care cotate
|
|
|
|
|
|
|
(v) Instituţii reglementate şi supravegheate de C.N.V.M.
|
|
|
|
|
|
|
(vi) Alte societăţi
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
|
* CP. înseamnă clienţi unde firma de audit este
contractant principal. S. înseamnă clienţi unde sunteţi subcontractant sau
colaborator.
C.2. Venitul din onorarii
Totalul onorariilor obţinute
din desfăşurarea activităţii de audit financiar, audit intern, precum şi din
alte activităţi desfăşurate în calitate de auditor financiar, pentru perioada de raportare, se obţine prin
însumarea valorii facturilor emise în cursul anului de raportare (fără T.V.A.), mai puţin sumele ce au fost cedate subcontractorilor
şi colaboratorilor, membri ai CAFR, cu obligaţia menţionării lor în secţiunea
B.1.
Total venituri obţinute din:
(lei)
A.- activităţi de audit financiar (inclusiv
servicii conexe conform Standardelor Internaţionale de Control al Calităţii,
Audit, Asigurare şi Servicii Conexe 2400, 4400, 4410)
|
|
B.- activităţi de audit intern
|
|
C- alte activităţi desfăşurate prin exercitarea calităţii de auditor financiar (consultanţă, cursuri
de specialitate etc.)
|
|
Total venituri obţinute din exercitarea profesiei de auditor financiar
(A+B+C)2
|
|
D. CRITERII DE AUTOEVALUARE A INDEPENDENŢEI,
COMPETENŢEI ŞI A CALITĂŢII
ACTIVITĂŢII
D.l. Independenţă
(a) A stabilit şi aplicat firma dvs. proceduri privind
asigurarea respectării de către auditorii financiari-asociaţi, toţi
angajaţii, subcontractanţii şi colaboratorii a principiilor de
confidenţialitate şi independenţă, aşa cum sunt menţionate în Codul privind
conduita etică şi profesională?
(b) Deţine firma dvs. sau persoanele implicate în activităţile
de audit, inclusiv dvs. o influenţă notabilă asupra unei alte firme sau altă
firmă deţine o influenţă notabilă asupra dvs., a firmei dvs. sau asupra
persoanelor implicate în activităţile desfăşurate? Dacă „DA", care este
obiectul principal de activitate al acestei firme?
(c) Este ameninţată independenţa firmei
dvs. de unul sau mai mulţi dintre următorii factori:
(i) dependenţă financiară faţă de un client?
(ii) relaţii personale sau familiale?
(iii) participaţii la fonduri mutuale ce au investit într-un
client?
(iv) implicare ca administrator de fonduri al unui client?
(v) interese de afaceri comune cu clienţii?
(d) A stabilit şi urmat firma dvs. proceduri pentru:
(i) a împiedica orice persoană, să aibă o influenţă ce ar
putea să afecteze independenţa sau integritatea în cadrul activităţilor
desfăşurate?
(ii) a asigura faptul că independenţa sau capacitatea de a
efectua activitate în mod corespunzător sunt luate în considerare şi
înregistrate înaintea încheierii contractului?
Dacă se răspunde cu „NU" la punctul a), cu „DA" la
punctul b), cu „DA" la una din întrebările de la punctul c) sau cu
„NU" la una din întrebările de la punctul d), vă rugăm să ataşaţi o
declaraţie care să clarifice situaţia şi prezentaţi orice alte măsuri de
protecţie adoptate de firmă.
|
DA/NU
DA/NU
DA/NU
DA/NU DA/NU DA/NU DA/NU
DA/NU
DA/NU
|
D.2. Reputaţie morală şi profesională
(a) A stabilit şi urmat firma dvs. proceduri pentru a se asigura
că dvs. ca auditor financiar-asociat, precum şi persoanele implicate în
activităţile firmei dvs. au o reputaţie profesională şi morală adecvată?
(b) Există aspecte în ceea ce vă priveşte pe dvs., toţi
angajaţii, subcontractanţii sau colaboratorii, care să ridice semne de
întrebare asupra bunei reputaţii profesionale şi morale a firmei dvs.?
(c) Dacă „DA", a luat CAFR cunoştinţă de aspectele
respective?
Dacă se răspunde cu „NU" pentru punctul a), cu „DA" la
punctul b) sau cu „NU" la punctul c), vă rugăm să ataşaţi o declaraţie explicativă.
|
DA/NU
DA/NU
DA/NU
|
D.3. Asigurare profesională si reclamaţii
(a) A fost firma dvs. asigurată profesional pentru riscul de
audit financiar, audit intern şi/sau riscul din alte activităţi exercitate în calitate de auditor financiar, pe
perioada de raportare, conform cerinţelor CAFR?
(b)Privind activitatea desfăşurată, a primit firma reclamaţii
care nu au fost rezolvate sau care ar putea să rămână nerezolvate de la ultimul raport anual sau de la înregistrare
(dacă prezentul este primul raport anual)? (Răspundeţi cu „NICI UNA", dacă nu s-au primit
reclamaţii).
Dacă răspundeţi cu „NU" la punctul a) sau cu „DA" la
punctul b), vă rugăm să oferiţi informaţii
suplimentare.
|
DA/NU
DA/NU/ NICI UNA
|
1 Conform Hotărârilor
CAFR;
2 Reprezintă baza
de calcul a cotizaţiei variabile aferente anului pentru care se întocmeşte
raportul anual.
D.4.
Competenţă în audit
(a) Aplică firma procedurile minimale
de audit?
(b) Este utilizată o listă de verificare a prezentării
conturilor actualizată?
(c) Se utilizează o documentaţie adecvată acolo unde
angajamentul presupune utilizarea unor experţi? (Răspundeţi cu „NICI
UNA" dacă nu aţi avut nici un client care să necesite utilizarea
acestora.)
(d)
(i) Dvs. şi angajaţii care sunt auditori financiari aţi efectuat
orele de pregătire profesională continuă structurate şi nestructurate,
conform normelor emise de CAFR? Dacă răspundeţi cu „DA", vă rugăm să
specificaţi perioada şi organizatorul................................................
(ii) Există o pregătire adecvată pentru angajamentele
specializate? (Răspundeţi cu „NICI UNA", dacă nu aveţi clienţi de acest
tip.)
(iii) Păstrează firma evidenţe privind procesul de pregătire
profesională continuă? Dacă răspundeţi cu „NU" la oricare din
punctele de mai sus, vă rugăm să ataşaţi o declaraţie oferind detalii despre
cum este menţinută şi ţinută evidenţa competenţei individuale. Dacă
răspundeţi cu „DA" la punctul c), vă rugăm să vă asiguraţi că aţi
completat secţiunea B.4.
|
DA/NU DA/NU DA/NU/ NICI UNA DA/NU
DA/NU/ NICI UNA
DA/NU
|
E. ALTE INFORMAŢII
(a) Este firma dvs. membră a altor organisme profesionale de
profil din ţară şi/sau străinătate? (Dacă se răspunde cu „DA", vă rugăm să menţionaţi aceste
organisme.......................................................................................................................)
(b) Avansul la cotizaţia variabilă
aferentă prezentului raport anual (calculată
pentru onorariile facturate pentru semestrul I al anului de raportare) a fost achitată cu (tip document)
........., (număr document).........................,
(dată document)...................
(c) Cotizaţia fixă pentru firma de audit, aferentă anului
următor celui de raportare a fost achitată cu (tip document)........, (număr
document)................, (dată document).................
(d) Diferenţa de cotizaţie variabilă
aferentă prezentului raport anual a fost
achitată cu (tip document)........., (număr document)..............., (dată
document)............
|
DA/NU
|
PROCEDURA DE VERIFICARE:
Inainte de a expedia formularul
completat, vă rugăm să revederi toate secţiunile, pentru a vă asigura că
raportul este complet şi corect. Corecturile şi corespondenţa ulterioară
sunt costisitoare.
Pasul 1. Verificaţi dacă
aţi completat toate secţiunile.
Pasul 2. Verificaţi dacă
angajamentele şi confirmările de pe prima pagină au fost citite şi semnate de
persoana(ele) potrivită(e).
Pasul 3. Asiguraţi-vă că
toate valorile monetare sunt exprimate în lei (RON).
Pasul 4. Verificaţi dacă
aţi ataşat la raport toate declaraţiile cerute, acolo unde este cazul.
Pasul 5. Păstraţi o
copie a raportului şi a oricăror declaraţii împreună cu datele primare
utilizate pentru compilarea acestuia.
Pasul 6. Asiguraţi-vă că
trimiteţi către CAFR toate paginile completate ale formularului, împreună cu orice declaraţii cerute.
Pasul 7. Vă rugăm să anexaţi următoarele documente:
a) o copie a contractului de asigurare
pentru risc profesional aferent perioadei de raportare,
inclusiv a documentului/documentelor de plată a
primei/primelor de asigurare;
b)copii ale documentelor care atestă îndeplinirea
obligaţiilor de către toţi auditorii financiari asociaţi/acţionari, administratori sau angajaţi, privind cele
20 ore de pregătire profesională continuă structurată, în cazul în care v-au
fost eliberate;
c) copii ale documentelor care atestă îndeplinirea
obligaţiilor de către toţi auditorii financiari asociaţi/acţionari, administratori sau angajaţi, privind cele
20 ore de pregătire profesională continuă nestructurată, în cazul în care v-au fost eliberate.
VA MULŢUMIM CA AŢI COMPLETAT ACEST FORMULAR.