HOTARARE Nr.
78 din 27 ianuarie 2005
privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii si Cultelor*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 2 mai 2007
Art. 1. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor este
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, care elaborează şi asigură aplicarea
strategiei şi politicilor în domeniile culturii şi cultelor.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor elaborează, în
colaborare cu Consiliul Naţional al Audiovizualului, strategia în domeniul
audiovizualului şi coordonează elaborarea de către Centrul Naţional al
Cinematografiei a strategiei şi politicilor sectoriale în domeniul
cinematografiei.
(3) Ministerul Culturii şi Cultelor are sediul în
municipiul Bucureşti, şos. Kiseleff nr. 30, sectorul 1.
Art. 2. - în activitatea sa, Ministerul Culturii şi
Cultelor asigură respectarea şi promovarea libertăţilor şi drepturilor
fundamentale, consacrate de Constituţia Romaniei şi de tratatele şi convenţiile
internaţionale la care Romania este parte, în ceea ce priveşte:
a) libertatea de expresie şi de creaţie;
b) şansele egale şi accesul liber la cultură;
c) participarea la viaţa culturală, inclusiv la
formularea politicilor culturale;
d) libertatea conştiinţei şi a credinţelor religioase.
Art. 3. - Ministerul Culturii
şi Cultelor îşi desfăşoară activitatea pe baza următoarelor principii
fundamentale:
a) cultura şi libertăţile culturale reprezintă un
element esenţial al dezvoltării umane;
b) creativitatea culturală este o sursă a progresului
uman;
c) cultura este un factor important al dezvoltării
durabile;
d) cultura este un factor al creşterii calităţii
vieţii şi al asigurării coeziunii sociale;
e) cultele religioase recunoscute de lege sunt
libere, autonome şi egale în faţa autorităţilor.
Art. 4. - în activitatea sa,
Ministerul Culturii şi Cultelor urmăreşte îndeplinirea următoarelor obiective
generale:
a) creşterea gradului de acces şi de participare la
cultură;
b) promovarea diversităţii şi prezervarea
identităţilor culturale;
c) promovarea
multiculturalismului şi protejarea culturii minorităţilor;
d) protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului
cultural material şi imaterial;
e) promovarea şi dezvoltarea creaţiei contemporane şi
susţinerea creatorilor;
f) susţinerea circulaţiei operelor şi a creaţiilor,
promovarea dialogului intercultural şi a creaţiei culturale în circuitul
mondial de valori;
g) sprijinirea mobilităţii creatorilor şi artiştilor,
precum şi a specialiştilor din domeniul culturii;
h) stimularea vieţii culturale în cadrul comunităţilor
locale şi apropierea acestora de valorile culturii;
i) susţinerea participării comunităţilor la dezvoltarea
societăţii cunoaşterii, prin asumarea de către instituţiile publice de cultură
a funcţiilor de centre de acces universal la informaţie;
j) proiectarea unui sistem specific de protecţie
socială pentru creatori şi artişti;
k) stimularea dezvoltării sectorului industriilor
culturale;
l) formarea şi specializarea
resurselor umane din sectorul culturii;
m) promovarea de programe şi
proiecte în domeniul educaţiei adulţilor;
n) sprijinirea cultelor religioase recunoscute de lege.
*) Republicată în temeiul art. II
din Hotărarea Guvernului nr. 1.899/2006 pentru
modificarea şi completarea Hotărarii Guvemului nr. 78/2005 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 9 din 8 ianuarie 2007. dandu-se textelor o nouă numerotare.
Hotărarea Guvemului nr. 78/2005 a fost publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 15 februarie 2005 şi a mai fost modificată şi
completată prin Hotărarea Guvemului nr. 520/2005 pentru modificarea Hotărarii
Guvemului nr. 78/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii
şi Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 516 din 17 iunie 2005,
Hotărarea Guvernului nr. 625/2005 privind reorganizarea Muzeului Costumelor
Populare din Romania, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 628 din 19 iulie 2005, Hotărarea
Guvemului nr. 902/2005 privind înfiinţarea Institutului Naţionai pentru
Studierea Holocaustului din Romania „Elie Wiesel", publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 19 august 2005, Ordonanţa Guvemului nr. 17/2006 privind
trecerea Muzeului Naţional „George Enescu" din Bucureşti în subordinea
Ministerului Culturii şi Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 83 din 30
ianuarie 2006, Hotărarea Guvemului nr. 401/2006 privind organizarea,
funcţionarea, structura personalului şi dotările necesare îndeplinirii
atribuţiilor Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 31 martie
2006, Legea nr. 203/2006 privind reorganizarea Ansamblului Folcloric „Rapsodia Călimanilor" din municipiul Topliţa, judeţul Harghita, în
Centrul Cultural Topliţa şi trecerea acestuia în subordinea Ministerului
Culturii şi Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 452 din 25 mai 2006, Hotărarea
Guvemului nr. 1.088/2006 privind înfiinţarea Centrului Cultural „Sala
Palatului", publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 731 din 28 august 2006, Hotărarea
Guvemului nr. 1.089/2006 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea şi
funcţionarea Operei Naţionale din Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 730
din 25 august 2006, Hotărarea Guvemului nr. 1.188/2006 privind desfiinţarea
Comitetului Naţional pentru Dezvoltare Culturală, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 776 din 13 septembrie 2006, Hotărarea Guvernului nr. 1.857/2006
pentru modificarea şi completarea Hotărarii Guvernului nr. 1.088/2006 privind
înfiinţarea Centrului Cultural „Sala Palatului", publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.035 din 28 decembrie 2006, Hotărarea Guvemului nr. 1.899/2006
pentru modificarea şi completarea Hotărarii Guvemului nr. 78/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 9 din 8 ianuarie 2007, Legea nr. 488/2006 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural
naţional mobil, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2007, Hotărarea
Guvemului nr. 40/2007 privind acordarea titulaturii de muzeu de importanţă
naţională unor muzee aflate în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 23 ianuarie 2007, şi prin Hotărarea Guvemului nr.
288/2007 privind reorganizarea Muzeului Naţional „George Enescu",
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 213 din 29 martie 2007.
Art. 5. - (1) în îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale generale, Ministerul Culturii şi Cultelor are următoarele atribuţii
principale:
1. elaborează, cu consultarea şi participarea
autorităţilor publice interesate, a operatorilor culturali şi societăţii
civile, strategii, programe naţionale şi direcţii de acţiune pentru fiecare
domeniu din sfera sa de competenţă;
2. sprijină şi finanţează, în condiţiile legii,
proiecte, programe şi acţiuni culturale în toate domeniile culturii şi artei;
3. asigură buna funcţionare a sistemului său
instituţional, în aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii;
4. elaborează ori, după caz, avizează proiecte de acte
normative, potrivit legii, pentru domeniul specific de activitate sau avand
incidenţă cu acesta;
5. iniţiază şi negociază, în condiţiile legii,
încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale în domeniul
său de activitate sau face propuneri pentru aderarea la cele existente ori
pentru ratificarea acestora, după caz;
6. dispune măsurile necesare pentru îndeplinirea
obligaţiilor rezultate din convenţiile, acordurile şi alte înţelegeri
internaţionale încheiate şi intrate în vigoare, pentru domeniile sale de
activitate;
7. iniţiază şi dezvoltă parteneriate cu autorităţile
administraţiei publice locale şi cu structurile societăţii civile pentru
diversificarea, modernizarea şi optimizarea serviciilor oferite de instituţiile
şi aşezămintele de cultură, în vederea satisfacerii nevoilor culturale şi
educative ale publicului;
8. sprijină, în colaborare cu autorităţile
administraţiei publice locale, buna funcţionare şi activitatea instituţiilor şi
a aşezămintelor de cultură aflate în subordinea autorităţilor judeţene sau
locale;
9. promovează drepturile şi interesele creatorilor,
artiştilor şi specialiştilor din domeniul culturii;
10. asigură, cu respectarea legislaţiei în vigoare,
colaborarea şi consultarea cu sindicatele şi patronatul din domeniile sale de
activitate, precum şi cu alte structuri ale societăţii civile, pentru
formularea politicilor culturale, elaborarea actelor normative cu incidenţă
asupra sectorului culturii şi pentru rezolvarea problemelor care privesc
interesele sau activitatea operatorilor culturali;
11. asigură, în condiţiile legii, relaţiile cu
Parlamentul, cu celelalte autorităţi, pentru armonizarea iniţiativelor
legislative şi a măsurilor administrative din domeniile
sale de interes;
12. asigură promovarea programelor şi proiectelor din
domeniul său de activitate, într-un sistem competiţional deschis, pe baza
principiilor transparenţei şi primordialităţii valorii;
13. elaborează norme, normative şi metodologii pentru
domeniul său de activitate, obligatorii pentru toate instituţiile şi aşezămintele
culturale, indiferent de subordonarea acestora;
14. coordonează şi controlează activitatea
instituţiilor subordonate, numeşte şi revocă, în condiţiile legii, conducerile
acestora;
15. asigură dezvoltarea capacităţii instituţionale a
structurilor din subordinea sa şi formarea profesională a angajaţilor acestora;
16. propune Guvernului măsurile pentru
descentralizarea administrativă şi financiară a instituţiilor din subordine;
17. iniţiază proiecte de acte normative pentru
înfiinţarea sau reorganizarea unor instituţii din subordine, avizează, în
condiţiile legii, înfiinţarea sau reorganizarea instituţiilor şi a
aşezămintelor publice de cultură, indiferent de subordinea acestora;
18. aprobă, potrivit legii, preţuri şi tarife la
serviciile asigurate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi oferite de
instituţiile din subordinea sa;
19. asigură, prin Consiliul tehnico-economic,
avizarea documentaţiilor tehnico-economice din competenţa sa de aprobare,
potrivit legii;
20. exercită atribuţiile ce îi revin, potrivit legii,
ca organ central de specialitate al administraţiei publice sub autoritatea
căruia funcţionează operatorii economici din domeniul său de activitate;
21. colaborează cu instituţiile specializate pentru
elaborarea de indicatori statistici de specialitate, pentru colectarea datelor
statistice primare şi pentru prelucrarea acestora;
22. iniţiază, organizează şi susţine, în condiţiile
legii, concursuri interne şi internaţionale, tabere, rezidenţe de creaţie şi
interpretare, precum şi alte manifestări similare;
23. acordă, în condiţiile legii, burse, granturi de
studii şi călătorie, premii şi distincţii pentru toate domeniile sale de
activitate şi sprijină participarea oamenilor de cultură şi a artiştilor romani
la manifestări similare din străinătate;
24. colaborează cu autorităţile şi instituţiile din
sectorul educaţional pentru dezvoltarea programelor de învăţămant artistic şi
diversificarea ofertei de specializări necesare domeniului culturii;
25. colaborează cu structurile din sistemul
educaţional pentru realizarea de programe de educaţie artistică şi de
dezvoltare a abilităţilor creative, în scopul creşterii nivelului de receptare
a actului artistic, cu precădere în randul tinerilor;
26. propune Guvernului recunoaşterea statutului de
utilitate publică pentru organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul
culturii şi cultelor, cu respectarea normelor legale.
(2) Ministerul Culturii şi
Cultelor urmăreşte îndeplinirea măsurilor necesare în vederea realizării
cerinţelor de aderare la Uniunea Europeană şi garantează ducerea la îndeplinire
a obligaţiilor Romaniei rezultate din actul aderării şi din prevederile
tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi din celelalte
reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, în domeniile sale de
activitate.
Art. 6. - (1) în îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale, Ministerul Culturii şi Cultelor are următoarele atribuţii specifice:
1. coordonează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe şi cu Institutul Cultural Roman, în colaborare cu Academia Romană şi cu
alte instituţii interesate, după caz, activitatea şi programele institutelor
culturale ale Romaniei din străinătate, promovează şi susţine programele şi
proiectele culturale derulate de acestea;
2. numeşte şi eliberează din funcţie, prin ordin
comun al ministrului culturii şi cultelor, ministrului afacerilor externe şi al
preşedintelui Institutului Cultural Roman, în condiţiile legii, directorii şi directorii adjuncţi
ai institutelor culturale ale Romaniei din străinătate;
3. avizează numirile şi eliberările din funcţie ale
personalului diplomatic cu atribuţii în domeniul culturii;
4. propune Guvernului, împreună
cu Ministerul Afacerilor Externe şi cu Institutul Cultural Roman, înfiinţarea
de noi institute culturale ale Romaniei în străinătate;
5. promovează şi susţine, în condiţiile legii,
programe şi proiecte culturale cu participarea diasporei romaneşti şi
colaborează în acest scop cu autorităţi, instituţii, organizaţii
neguvernamentale sau cu alte entităţi;
6. stabileşte, împreună cu Comisia Naţională a
Monumentelor Istorice, Comisia Naţională de Arheologie şi Comisia Naţională a
Muzeelor şi Colecţiilor, Strategia naţională în domeniul patrimoniului cultural
naţional, mobil şi imobil;
7. elaborează norme, normative şi metodologii pentru
domeniul patrimoniului cultural naţional, potrivit legii;
8. coordonează activităţile de cercetare, proiectare,
evidenţă, conservare, restaurare şi punere în valoare a patrimoniului cultural
naţional, mobil şi imobil, şi le finanţează potrivit legii;
9. coordonează activitatea de atestare a experţilor şi
a specialiştilor în domeniile specifice proiectării, restaurării, conservării
şi punerii în valoare a patrimoniului cultural naţional imobil;
10. avizează, potrivit legii, constituirea
operatorilor economici care au ca obiect de activitate efectuarea de cercetări,
proiectarea şi executarea de lucrări asupra monumentelor
istorice;
11. coordonează activitatea de acreditare a
experţilor, conservatorilor şi restauratorilor în domeniul patrimoniului
cultural naţional mobil;
12. colaborează cu autorităţile publice centrale şi
locale pentru educarea publicului cu scopul de a cunoaşte, a respecta şi a pune
în valoare patrimoniul cultural naţional;
13. colaborează cu autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale la elaborarea şi avizarea, împreună cu Comisia
Naţională a Monumentelor Istorice şi cu Comisia Naţională de Arheologie, după
caz, a programelor şi planurilor de amenajare şi dezvoltare a teritoriului,
pentru zonele în care se găsesc monumente istorice;
14. acţionează, potrivit competenţelor sale, pentru
recuperarea bunurilor din patrimoniul cultural naţional,
sustrase sau exportate ilicit;
15. avizează temele de proiectare şi soluţiile
arhitecturale şi de artă monumentală, cu consultarea organizaţiilor
profesionale şi de creatori din domeniu, pentru obiectivele arhitecturale sau
de artă monumentală care se realizează din bugetele publice;
16. contribuie la crearea cadrului juridic şi
instituţional prin care să se asigure păstrarea, dezvoltarea şi punerea în
valoare a artei şi culturii minorităţilor naţionale din Romania;
17. susţine programe pentru promovarea, protejarea şi
revitalizarea culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural imaterial;
18. promovează şi coordonează, în condiţiile legii,
programe de formare în domeniul meşteşugurilor şi ocupaţiilor tradiţionale;
19. coordonează activitatea de atestare a artiştilor
liber-profesionişti, a traducătorilor, precum şi activitatea de atestare şi avizare
în domeniul impresariatului artistic;
20. suspendă sau retrage, după caz, avizele şi/sau
atestatele acordate, în cazul nerespectării de către
titulari a actelor normative în vigoare;
21. colaborează cu autorităţile administraţiei
publice, cu instituţiile de specialitate şi cu organizaţiile din domeniu pentru
formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din aparatul propriu şi
al serviciilor deconcentrate, precum şi din instituţiile publice de cultură;
22. organizează şi susţine, în condiţiile legii,
cursuri sau alte forme specifice de pregătire;
23. editează publicaţii de specialitate şi de
informare pentru domeniile sale de competenţă;
24. coordonează, asigură şi urmăreşte, potrivit
legii, alocarea resurselor bugetare şi realizarea programului de dezvoltare a
bazei materiale şi de investiţii din domeniul său de activitate;
25. aprobă Strategia de dezvoltare a cinematografiei
naţionale, elaborată de Centrul Naţional al Cinematografiei;
26. elaborează, în cooperare cu Consiliul Naţional al
Audiovizualului, Strategia naţională în domeniul audiovizualului;
27. sprijină, în condiţiile legii, protecţia
drepturilor de autor şi ale artiştilor interpreţi;
28. asigură relaţiile statului cu toate cultele
religioase legal recunoscute din Romania;
29. sprijină toate cultele religioase legal
recunoscute, potrivit statutelor de organizare şi funcţionare a acestora, în
vederea participării lor la viaţa socială şi spirituală a ţării, şi mediază
situaţiile litigioase;
30. acordă asistenţă cultelor religioase, în
condiţiile legii, pentru soluţionarea problemelor specifice;
31. analizează cererile de înfiinţare a noi culte
religioase, întocmeşte documentaţiile cerute de lege şi face propuneri în
vederea recunoaşterii acestora;
32. formulează propuneri pentru recunoaşterea, conform
legii, a şefilor cultelor religioase, a conducătorilor de eparhii, a celorlalţi
ierarhi şi a celor asimilaţi acestora, la solicitarea
cultelor religioase;
33. gestionează resursele financiare publice alocate
pentru completarea surselor necesare în vederea salarizării personalului
clerical şi laic din cadrul cultelor religioase, inclusiv din învăţămantul
teologic neintegrat în învăţămantul de stat, potrivit legii;
34. colaborează cu sistemul educaţional şi avizează,
alături de autorităţile publice cu competenţe în domeniul învăţămantului,
planurile de învăţămant şi programele analitice elaborate de cultele religioase recunoscute oficial;
35. sprijină cultele religioase în organizarea şi
desfăşurarea activităţilor de asistenţă religioasă şi socială în armată,
penitenciare, spitale, în cămine de bătrani, case de copii şi în alte
instituţii, precum şi în familii care se confruntă cu nevoi speciale;
36. sprijină cultele religioase în activitatea de
evidenţă, păstrare, conservare, restaurare şi punere în valoare a bunurilor
culturale mobile şi imobile, aflate în proprietatea sau în folosinţa cultelor,
în condiţiile legii;
37. organizează, în colaborare cu cultele religioase
şi cu instituţiile specializate din ţară şi/sau din străinătate, activităţi periodice de instruire şi de
perfecţionare profesională a personalului de specialitate care asigură
conservarea şi punerea în valoare a bunurilor culturale ale cultelor
religioase, în condiţiile legii;
38. organizează şi sprijină, în condiţiile legii,
activităţi şi manifestări pentru cunoaşterea şi promovarea culturii religioase,
pentru punerea în valoare a mărturiilor de artă şi de arhitectură religioasă,
atat în ţară, cat şi în străinătate, prin expoziţii, simpozioane, sesiune de
comunicări şi prin promovarea turismului cultural-religios;
39. acordă sprijin financiar, în condiţiile legii,
pentru:
a) construirea şi repararea lăcaşurilor de cult,
inclusiv pentru întocmirea documentaţiilor care stau la baza acestor lucrări;
b) consolidarea şi punerea în valoare a bunurilor
imobile şi mobile din patrimoniul eclezial, aflate în proprietatea sau în
posesia ori în folosinţa cultelor religioase, inclusiv pentru întocmirea
documentaţiilor tehnice care stau la baza acestor lucrări, în condiţiile
legilor specifice;
c) întreţinerea şi funcţionarea unităţilor de cult
fără venituri sau cu venituri reduse;
d) susţinerea unor acţiuni religioase avand caracter
naţional sau internaţional, realizate de conducerile cultelor religioase din Romania;
e) dezvoltarea şi susţinerea activităţii de cercetare
şi analiză a fenomenului religios, potrivit legii;
f) susţinerea activităţii de asistenţă socială,
organizată de cultele religioase în spitale, centre de plasament, cămine de
bătrani şi/sau în alte instituţii, precum şi a activităţilor privind reinserţia
socială a persoanelor defavorizate şi marginalizate, potrivit legii.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte orice
alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 7. - Pentru realizarea obiectivelor
şi pentru îndeplinirea atribuţiilor sale generale şi specifice, pentru
conceperea şi punerea în aplicare de politici şi acţiuni intersectoriale şi de
parteneriate public-privat şi central-local, Ministerul Culturii şi Cultelor va
acţiona în cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,
cu instituţii publice de specialitate, cu operatorii culturali, cu structurile
societăţii civile şi ale mediului de afaceri, din ţară şi din străinătate.
Art. 8. - Pentru exercitarea atribuţiilor sale,
Ministerul Culturii şi Cultelor este abilitat să solicite şi să primească
informaţii şi date de la autorităţile administraţiei publice, de la instituţii
publice şi de la persoane juridice de drept privat cu activitate în domeniul
său de competenţă.
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Culturii şi Cultelor este prevăzută în anexa nr. 1; în cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor, se mai pot organiza, în condiţiile
legii, servicii, birouri sau compartimente, precum şi colective temporare,
pentru realizarea unor programe, proiecte, studii sau cercetări.
(2) Comisarul pentru programul „Sibiu-capitală
culturală europeană 2007" şi colectivul operaţional condus de acesta
funcţionează, pe perioada derulării programului, în coordonarea ministrului
culturii şi cultelor.
(3) Numărul maxim de posturi este de 177, exclusiv
demnitarii şi personalul aferent cabinetului ministrului culturii şi cultelor.
(4) Atribuţiile şi modul de funcţionare ale
compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului Culturii şi Cultelor,
precum şi relaţiile funcţionale dintre acestea se stabilesc prin regulamentul
de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului culturii
şi cultelor.
(5) Ministrul culturii şi cultelor poate constitui
comisii de specialitate şi alte organisme consultative, care să participe la
elaborarea strategiilor din domeniu şi la fundamentarea deciziilor de
specialitate.
Art. 10. - (1) în condiţiile legii, la nivelul
Ministerului Culturii şi Cultelor se înfiinţează Unitatea de management al
proiectului, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul
proiectelor finanţate prin împrumuturi externe, contractate sau garantate de
stat, rambursabile ori nerambursabile.
(2) Structura organizatorică,
numărul de persoane şi regulamentul de funcţionare pentru Unitatea de
management al proiectului se stabilesc prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor.
(3) Ministrul culturii şi cultelor numeşte personalul
Unităţii de management al proiectului şi stabileşte atribuţiile directorului
acesteia.
(4) Salarizarea personalului Unităţii de management
al proiectului se realizează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor
finanţate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat,
rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiştilor romani
care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de management de proiect,
aprobată prin Legea nr. 172/2001.
Art. 11. - (1) Conducerea Ministerului Culturii şi
Cultelor se exercită de către ministrul culturii şi cultelor.
(2) Ministrul culturii şi cultelor conduce întreaga
activitate a Ministerului Culturii şi Cultelor şi îl reprezintă în raporturile
cu celelalte ministere, cu alte autorităţi publice, instituţii şi organizaţii,
precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.
(3) Ministrul culturii şi cultelor este ordonator
principal de credite.
(4) în exercitarea atribuţiilor
sale ministrul culturii şi cultelor emite ordine şi instrucţiuni.
(5) în îndeplinirea atribuţiilor sale, ministrul
culturii şi cultelor este ajutat de 2 secretari de stat, un secretar general şi
un secretar general adjunct.
(6) Ministrul culturii şi
cultelor poate dispune, în condiţiile legii, exercitarea temporară de către
alţi demnitari sau funcţionari a unor atribuţii prevăzute prin Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 12. - (1) Secretarii de stat se subordonează ministrului culturii şi cultelor şi îndeplinesc
atribuţiile şi sarcinile stabilite de acesta.
(2) Secretarii de stat coordonează compartimente de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, potrivit anexei nr.
1 şi regulamentului de organizare şi funcţionare a ministerului.
Art. 13. - (1) Secretarul general este subordonat
ministrului culturii şi cultelor şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute prin
lege şi sarcinile stabilite de acesta.
(2) în realizarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul general este ajutat de un secretar general adjunct.
(3) Secretarul general adjunct este funcţionar public
de carieră numit prin concurs sau examen, conform legii.
Art. 14. - (1) Ministrul culturii şi cultelor numeşte
şi revocă preşedinţii şi specialiştii Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice, Comisiei Naţionale de Arheologie, Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor, precum şi ai altor comisii de specialitate din domeniul culturii,
potrivit legii.
(2) Fondurile necesare funcţionării comisiilor se
suportă din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor, în condiţiile legii.
(3) Prin ordin al ministrului culturii şi cultelor,
în limita fondurilor aprobate prin bugetul de stat pentru cheltuieli de
personal, se stabilesc, în condiţiile legii, indemnizaţiile cuvenite membrilor
comisiilor care nu sunt salariaţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 15. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
atribuţiilor sale generale şi specifice, Ministerul Culturii şi Cultelor poate
colabora cu specialişti în diverse domenii de activitate, prin încheierea de
convenţii civile sau contracte individuale de muncă cu timp parţial, după caz.
(2) în situaţiile în care persoanele prevăzute la alin.
(1) se deplasează în ţară, în interesul instituţiei, Ministerul Culturii şi
Cultelor poate suporta cheltuielile de transport, cazare şi diurnă, în
condiţiile stabilite de lege pentru personalul propriu, în măsura în care, prin
convenţiile civile sau contractele individuale de muncă cu timp parţial încheiate,
s-a prevăzut acest lucru.
Art. 16. - (1) La nivelul judeţelor şi al municipiului
Bucureşti funcţionează direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, servicii publice
deconcentrate, cu personalitate juridică, ale Ministerului Culturii şi
Cultelor.
(2) Direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt conduse
de un director executiv, care este funcţionar public, potrivit legii.
Art. 17. - (1) Direcţiile
judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a
municipiului Bucureşti, au următoarele atribuţii principale:
1. îndeplinesc atribuţiile prevăzute de lege în
domeniul protejării patrimoniului cultural naţional;
2. colaborează cu autorităţile publice şi cu
instituţiile specializate pentru protejarea şi punerea în valoare a bunurilor
din patrimoniul cultural naţional şi aplică în acest sens prevederile legale în
domeniu;
3. participă, la cererea autorităţilor abilitate şi
împreună cu acestea, la acţiuni de control al respectării legislaţiei privind
dreptul de autor şi drepturile conexe;
4. avizează, potrivit legii, înfiinţarea,
reorganizarea sau desfiinţarea instituţiilor publice de cultură şi a
aşezămintelor culturale care funcţionează sub autoritatea consiliilor judeţene
sau locale;
5. finanţează, în condiţiile legii, programe,
proiecte şi acţiuni culturale, în situaţii de urgenţă;
6. sprijină, în condiţiile legii, activitatea
organizaţiilor neguvernamentale şi a altor persoane juridice de drept privat cu
activitate în domeniile culturii şi cultelor;
7. iniţiază şi sprijină, în condiţiile legii, acţiuni
de revitalizare a tradiţiilor şi obiceiurilor locale, a ocupaţiilor specifice
tradiţionale, de formare a specialiştilor şi meseriaşilor în domeniul
artizanatului şi mesteşugurilor tradiţionale;
8. editează sau sprijină, în condiţiile legii,
publicaţii de specialitate şi de informare în domeniul culturii şi artei;
9. solicită şi primesc, în condiţiile legii, în nume
propriu sau în numele şi pentru Ministerul Culturii şi Cultelor, de la
autorităţi ale administraţiei publice, de la instituţii publice şi de la
persoanele juridice de drept privat cu activitate în domeniul cultural, al
artelor şi informării publice, date şi informaţii necesare pentru exercitarea
atribuţiilor ce le revin;
10. controlează respectarea îndeplinirii obligaţiilor
de plată a contribuţiilor la Fondul Cultural Naţional, în condiţiile şi la
termenele stabilite prin lege;
11. îndeplinesc, la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale, atribuţiile Ministerului Culturii şi
Cultelor în domeniul cultelor;
12. îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de
ministrul culturii şi cultelor.
(2) Organizarea şi funcţionarea direcţiilor judeţene
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi atribuţiile acestora, altele decat cele
prevăzute în prezenta hotărare, se stabilesc prin regulamente aprobate prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
Art. 18. - (1) Unităţile care funcţionează în
subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii şi Cultelor ori în
coordonarea ministrului culturii şi cultelor sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică, statele de funcţii pentru
instituţiile publice subordonate, precum şi atribuţiile acestora se aprobă prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor, dacă legea nu dispune altfel.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărari, Institutul de Memorie Culturală îşi schimbă denumirea în „CIMEC -
Institutul de Memorie Culturală", instituţie publică de cultură, cu
personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii.
Art. 20. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor are în
dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de
autoturisme stabilit potrivit normelor legale în vigoare.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor are, de asemenea,
în dotare, pentru activităţile sale specifice, un microbuz pentru transport de
marfă şi persoane, cu un consum mediu lunar de carburanţi de 400 litri, o
maşină de teren cu un consum mediu lunar de 450 litri şi două autoturisme, cu
un consum mediu lunar de carburanţi de 450 litri.
Art. 21. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărare.
Art. 22. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărari se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 742/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 493 din 8 iulie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ANEXA Nr. 1
STRUCTURA 0RGANIZAT0RICĂ
a Ministerului Culturii si Cultelor
Numărul maxim de posturi - 177 (exclusiv demnitarii şi
cabinetul ministrului)
ANEXA Nr. 2
UNITAŢI LE
care funcţionează în subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii şi Cultelor
ori în coordonarea ministrului culturii si cultelor
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
|
Unităţi care funcţionează în subordinea Ministerului Culturii şi
Cultelor
|
I.
|
Organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat
|
|
1.
|
Direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional, respectiv a municipiului Bucureşti - servicii publice deconcentrate
|
Bugetul de stat
|
2.
|
Biblioteca Naţională a Romaniei
|
Bugetul de stat
|
3.
|
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor*)
|
Bugetul de stat
|
NOTĂ:
Unităţile prevăzute la nr. crt. 1-3 pot utiliza un număr maxim de
786 de posturi.
|
II.
|
Organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţii publice finanţate din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
4.
|
Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Romanesc*)
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
5.
|
Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din Romania
„Elie Wiesel"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
6.
|
Centrul Naţional al Cinematografiei
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
7.
|
Muzeul Naţional de Artă al Romaniei din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
8.
|
Muzeul Naţional de Artă Contemporană al Romaniei
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
9.
|
Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
10.
|
Muzeul Naţional de Istorie a Romaniei din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
11.
|
Muzeul Naţional „Brukenthal" din Sibiu
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
12.
|
Muzeul Naţional „Peleş" din Sinaia
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
13.
|
Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
14.
|
Muzeul Naţional al Ţăranului Roman din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
15.
|
Muzeul Naţional Bran din Bran
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
16.
|
Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei
din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
17.
|
Complexul Muzeal Naţional „Moldova" din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
18.
|
Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni din Sfantu Gheorghe
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
19.
|
Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa" din
Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
20.
|
Muzeul de Artă „Vasile Grigore - pictor şi colecţionar"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
*) Organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, aflat în coordonarea ministrului culturii şi cultelor.
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
21.
|
Muzeul Naţional „George Enescu" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
22.
|
Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
23.
|
Teatrul Naţional „Lucian Blaga" Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
24.
|
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
25.
|
Teatrul Naţional „Mihai Eminescu" Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
26.
|
Teatrul Naţional „Marin Sorescu" din Craiova
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
27.
|
Teatrul Naţional din Targu Mureş
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
28.
|
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
29.
|
Opera Naţională Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
30.
|
Opera Naţională Romană din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
31.
|
Opera Maghiară din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
32.
|
Opera Naţională Romană din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
33.
|
Opera Naţională Romană din Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
34.
|
Teatrul Naţional de Operetă „lon Dacian"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
35.
|
Filarmonica „George Enescu" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
36.
|
Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovarea Culturii
Tradiţionale
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
37.
|
Centrul Naţional de Cultură al Romilor
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
38.
|
Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Romană" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
39.
|
Centrul Cultural „Sala Palatului"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
40.
|
Centrul European de Cultură din Sinaia
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
41.
|
Centrul de Cultură „George Apostu" din Bacău
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
42.
|
Centrul de Cultură „Arcuş" din Covasna
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
43.
|
Centrul Naţional al Dansului Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
44.
|
Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
45.
|
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
46.
|
Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Conservării şi
Restaurării
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
47.
|
Oficiul Naţional de Servicii pentru
Biblioteci
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
48.
|
Studioul de Creaţie Cinematografică din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
49.
|
Editura Video din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
50.
|
Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
51.
|
Centrul de Consultanţă pentru Programe
Culturale Europene
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
52.
|
Administraţia Fondului Cultural Naţional
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
53.
|
Centrul Cultural Topliţa, din Topliţa
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
NOTĂ:
Unităţile menţionate la nr. crt. 4-53 pot utiliza un număr maxim
de 6.384 posturi.
|
III.
|
Instituţii publice finanţate din venituri proprii
|
|
54.
|
CIMEC - Institutul de Memorie Culturală
|
Venituri proprii
|
55.
|
ARTEXIM
|
Venituri proprii
|
56.
|
Centrul de Pregătire Profesională în Cultură
|
Venituri proprii
|
Publicaţii
|
57.
|
„Contemporanul"
|
Venituri proprii
|
58.
|
„Literatorul"
|
Venituri proprii
|
59.
|
„Manuscriptum"
|
Venituri proprii
|
60.
|
„Deşteptarea Aromanilor"
|
Venituri proprii
|
61.
|
„Moftul roman"
|
Venituri proprii
|
62.
|
„Albina"
|
Venituri proprii
|
63.
|
„Teatrul"
|
Venituri proprii
|
64.
|
„Universul cărţii"
|
Venituri proprii
|
65.
|
„A Het"
|
Venituri proprii
|
66.
|
„Korunk"
|
Venituri proprii
|
67.
|
„Muvelodes"
|
Venituri proprii
|
68.
|
„Vilnie Slovo"
|
Venituri proprii
|
69.
|
Revista „Biblioteca"
|
Venituri proprii
|
Unităţi care funcţionează sub autoritatea Ministerului Culturii
şi Cultelor
|
70.
|
Compania Naţională a Imprimeriilor „Coresi" - S.A.
|
71.
|
Regia Autonomă de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „Romaniafilm"
|
72.
|
Studioul Cinematografic „Rofilm" - S.A.
|
73.
|
Studioul Cinematografic „Sahia Film" - S.A.
|
74.
|
Studioul Cinematografic „Animafilm" - S.A.
|
75.
|
Societatea Comercială „Editura Scrisul Romanesc" - S.A.
|
76.
|
Societatea Comercială „Editura
Meridiane" - S.A.
|