HOTARARE Nr. 9
din 16 ianuarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 21 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, înfiinţat prin reorganizarea Ministerului Culturii şi
Cultelor, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care elaborează şi asigură
aplicarea strategiei şi politicilor în domeniul culturii, cultelor religioase
şi patrimoniului naţional.
(2) Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional are sediul în municipiul Bucureşti, şos. Kiseleff nr. 30, sectorul 1.
Art. 2. - In activitatea sa, Ministerul Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional asigură respectarea şi promovarea
libertăţilor şi drepturilor fundamentale, consacrate de Constituţia României,
precum şi de tratatele şi convenţiile internaţionale semnate şi ratificate de
România, în ceea ce priveşte:
a) libertatea de expresie şi de creaţie;
b) şansele egale şi accesul liber la cultură, înţeleasă
ca un serviciu public;
c) participarea tuturor
cetăţenilor la cunoaşterea, utilizarea şi păstrarea patrimoniului naţional,
înţeles ca un bun de interes public;
d) implicarea la viaţa culturală, inclusiv la
formularea politicilor culturale;
e) libertatea conştiinţei şi a credinţelor religioase.
Art. 3. - Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional îşi desfăşoară activitatea pe baza următoarelor
principii fundamentale:
a) creaţia culturală este domeniul privilegiat al
exprimării libertăţii, fiind o sursă a progresului uman;
b) patrimoniul cultural este o
resursă neregenerabilă, ameninţată constant de proiectele de amenajare a
teritoriului şi de fenomenul de globalizare;
c) patrimoniul cultural naţional este factor
determinant al identităţii culturale a României;
d) patrimoniul cultural,
material şi imaterial, împreună cu mediul natural şi peisajele asociate
formează o componentă strategică pentru dezvoltarea durabilă;
e) economia afacerilor culturale este un domeniu
specific, doar parţial guvernat de regulile economiei de piaţă;
f) cultura este un element strategic pentru
îmbunătăţirea calităţii vieţii, fiind nu numai un factor de dezvoltare
individuală, ci şi o modalitate esenţială pentru accentuarea coeziunii sociale,
prin dialog şi coparticipare activă;
g) cultele recunoscute de lege
sunt libere, autonome şi egale în faţa autorităţilor statului.
Art. 4. - In activitatea sa, Ministerul Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional urmăreşte îndeplinirea următoarelor
obiective generale:
a) salvgardarea şi sporirea patrimoniului cultural
naţional, material şi imaterial, şi accentuarea rolului acestuia în dezvoltarea
socială şi economică;
b) susţinerea moştenirii şi diversităţii culturale,
respectiv conservarea identităţilor culturale, atât la nivel naţional, cât şi
în cadrul comunităţilor locale, prin implicare proactivă a acestora în viaţa
culturală şi recunoaşterea valorilor patrimoniale;
c) promovarea unui cadru legislativ specific în
vederea protejării eficiente şi a promovării proactive a patrimoniului
naţional, inclusiv prin elaborarea Codului patrimoniului naţional;
d) creşterea gradului de acces şi de participare a
publicului la cultură;
e) promovarea valorilor culturii române în circuitul
cultural şi turistic internaţional;
f) modernizarea infrastructurilor culturale în acord cu buna practică şi realităţile europene şi internaţionale
contemporane;
g) susţinerea creaţiei artistice contemporane şi
stimularea dezvoltării sectorului industriilor culturale, respectiv a
circulaţiei valorilor de patrimoniu, prin promovarea dialogului intercultural
şi a diplomaţiei culturale;
h) gestiunea resurselor umane din domeniul cultural
(managerii din administraţia culturală, specialiştii din reţeaua muzeală şi
instituţiile publice de cultură, artiştii şi creatorii) în acord cu principiile
şi practicile moderne, conforme politicilor europene în domeniu;
i) susţinerea şi promovarea cercetării ştiinţifice
specifice în procesul de elaborare a politicilor culturale;
j) dezvoltarea parteneriatului dintre autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale cu activităţi în domeniul culturii şi
cultelor religioase recunoscute de lege în domeniul social, cultural şi
educaţional, prin promovarea în beneficiul întregii societăţi a relaţiei de
respect şi cooperare între cultele recunoscute de lege;
k) susţinerea participării comunităţilor la dezvoltarea
cunoaşterii, prin promovarea rolului activ al bibliotecii moderne în societate
şi asumarea de către instituţiile publice de cultură a misiunii specifice
decurgând din rolul de centre de acces universal la informaţie şi de educare
continuă pentru toate segmentele de public;
l) sprijinirea cultelor recunoscute de lege;
m) promovarea multiculturalismului şi protejarea
culturii minorităţilor.
Art. 5. - (1) In vederea îndeplinirii rolului şi a
obiectivelor sale generale, Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional are următoarele atribuţii principale:
1. asigură gestionarea eficientă a sistemului său
instituţional specific, cuprinzând inclusiv instituţiile subordonate şi
serviciile publice deconcentrate;
2. elaborează, cu consultarea şi participarea atât a
autorităţilor publice interesate, a instituţiilor publice de cultură, a altor
operatori culturali şi specialişti în domeniul culturii şi cultelor, cât şi a
societăţii civile strategii, politici publice, programe naţionale şi direcţii
de dezvoltare pentru domeniile din sfera sa de competenţă;
3. promovează şi finanţează, în condiţiile legii, printr-un
sistem competiţional deschis, proiecte, programe şi activităţi culturale în
domeniul culturii, cultelor şi patrimoniului cultural naţional, cu respectarea
principiului transparenţei decizionale, a liberului acces la informaţia publică
şi a primordialităţii valorii;
4. elaborează ori, după caz, avizează proiecte de acte
normative, potrivit legii, pentru domeniile specifice
de activitate sau având incidenţă cu acestea, cu
respectarea principiului transparenţei decizionale;
5. iniţiază şi negociază, în condiţiile legii,
încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale în domeniul
său de activitate sau formulează propuneri pentru aderarea la cele existente
ori pentru ratificarea acestora, după caz, şi, respectiv, dispune măsurile necesare
pentru îndeplinirea obligaţiilor rezultate, semnarea şi ratificarea acestora,
pentru domeniile sale de competenţă şi activitate;
6. propune şi promovează parteneriate cu autorităţile
administraţiei publice locale şi cu structurile societăţii civile pentru
diversificarea, modernizarea şi optimizarea serviciilor publice oferite de
instituţiile şi aşezămintele de cultură, în vederea satisfacerii necesităţilor
culturale şi educative ale publicului;
7. sprijină, în colaborare cu autorităţile administraţiei
publice locale, buna funcţionare şi activitatea instituţiilor şi a
aşezămintelor de cultură aflate în subordinea autorităţilor judeţene sau
locale;
8. promovează recunoaşterea competenţelor
profesionale, respectiv garantează drepturile şi interesele creatorilor,
artiştilor şi specialiştilor din domeniul culturii;
9. asigură, cu respectarea legislaţiei în vigoare,
colaborarea şi consultarea cu sindicatele şi patronatul din domeniile sale de
activitate, precum şi cu alte structuri ale societăţii civile, pentru
formularea politicilor culturale, elaborarea actelor normative cu incidenţă
asupra sectorului cultural şi pentru rezolvarea problemelor care privesc
interesele sau activitatea operatorilor culturali;
10. gestionează, în condiţiile legii, relaţiile cu
Parlamentul, cu celelalte autorităţi, pentru armonizarea iniţiativelor
legislative şi a măsurilor administrative din domeniile
sale de interes;
11. elaborează, potrivit legii, norme, regulamente şi
metodologii pentru domeniile sale de activitate, acestea având caracter
obligatoriu pentru derularea activităţilor din toate instituţiile şi
aşezămintele culturale, indiferent de subordonarea
acestora;
12. coordonează şi controlează activitatea
instituţiilor subordonate, numeşte şi revocă, în condiţiile legii, conducerile
acestora;
13. contribuie la întărirea capacităţii instituţionale
a instituţiilor, structurilor şi serviciilor publice deconcentrate din
subordinea sa, respectiv la formarea profesională a personalului angajat în
cadrul acestora;
14. propune Guvernului măsurile pentru
descentralizarea administrativă şi financiară a instituţiilor din subordine;
15. iniţiază proiecte de acte normative pentru
înfiinţarea sau reorganizarea unor instituţii din subordine, respectiv
avizează, în condiţiile legii, înfiinţarea sau reorganizarea instituţiilor şi a
aşezămintelor publice de cultură, indiferent de subordonarea acestora;
16. aprobă, potrivit legii, preţuri şi tarife pentru
serviciile asigurate de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional,
prin instituţiile din subordinea sa;
17. asigură, prin Consiliul tehnico-economic,
avizarea documentaţiilor tehnico-economice din competenţa sa de aprobare,
potrivit legii;
18. exercită atribuţiile ce îi revin, potrivit legii,
ca organ central de specialitate al administraţiei publice sub autoritatea
căruia funcţionează operatorii economici din domeniul său de activitate;
19. colaborează cu instituţiile specializate pentru
elaborarea de indicatori statistici de specialitate, pentru colectarea datelor
statistice primare şi pentru prelucrarea acestora;
20. iniţiază, organizează şi susţine, în condiţiile
legii, concursuri interne şi internaţionale, tabere, rezidenţe de creaţie şi
interpretare, precum şi alte manifestări similare, cu
respectarea principiului transparenţei decizionale, a
liberului acces la informaţia publică şi a primordialităţii valorii;
21. acordă, în condiţiile
legii, burse, granturi de studii şi călătorie, premii şi distincţii pentru
toate domeniile sale de activitate şi susţine participarea specialiştilor în
domeniul culturii, a creatorilor şi artiştilor români la manifestări culturale
şi ştiinţifice din străinătate, cu respectarea principiului transparenţei
decizionale, a liberului acces la informaţia publică şi a primordialităţii
valorii;
22. colaborează atât cu Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, Ministerul Mediului şi Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, cât şi cu instituţiile şi organismele abilitate din subordinea
acestora pentru elaborarea unei strategii naţionale de atenuare a impactului
asupra patrimoniului cultural naţional generat de implementarea proiectelor de
amenajare a teritoriului şi de dezvoltare a infrastructurii, respectiv pentru
formularea unui set de politici comune şi metodologii de lucru în acest domeniu
şi implementarea acestora;
23. colaborează atât cu Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii şi cu Ministerul Turismului, cât şi cu instituţiile şi
organismele abilitate din subordinea acestora pentru corelarea Strategiei de
dezvoltare durabilă 2030, a strategiilor sectoriale de profil în vederea
armonizării legislaţiei şi politicilor în aceste domenii;
24. colaborează atât cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării, cât şi cu instituţiile şi organismele abilitate din
subordinea acestuia pentru dezvoltarea programelor de învăţământ artistic şi
diversificarea ofertei de specializări necesare domeniului culturii şi
cultelor, respectiv implementarea acestora;
25. colaborează atât cu Ministerul Afacerilor Externe
şi cu Ministerul Turismului, cât şi cu instituţiile şi organismele abilitate
din subordinea acestora pentru elaborarea unei strategii naţionale de promovare
a valorilor culturii române şi de dezvoltare a turismului cultural în România,
respectiv pentru formularea unui set de politici comune în acest domeniu şi
implementarea acestuia;
26. propune Guvernului recunoaşterea statutului de
utilitate publică pentru organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul
culturii şi cultelor, cu respectarea normelor legale.
(2) Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional urmăreşte îndeplinirea măsurilor necesare, specifice domeniului
culturii şi cultelor, ce decurg din aderarea României la Uniunea Europeană şi
garantează ducerea la îndeplinire a obligaţiilor României rezultate din actul
aderării, inclusiv prin elaborarea de politici publice şi strategii de
armonizare a legislaţiei specifice domeniilor sale de activitate, conform
prevederilor tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi oricăror
altor reglementări comunitare cu caracter obligatoriu în domeniile sale de activitate.
Art. 6. - (1) In îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale, Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional are următoarele
atribuţii specifice:
1. coordonează, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe şi cu Institutul Cultural Român, în colaborare cu Academia Română şi cu
alte instituţii interesate, după caz, activitatea şi programele institutelor
culturale ale României din străinătate, promovează şi susţine programele şi
proiectele culturale derulate de acestea;
2. numeşte şi eliberează din
funcţie, prin ordin comun al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional, ministrului afacerilor externe şi al preşedintelui Institutului
Cultural Român, în condiţiile legii, directorii şi directorii adjuncţi ai
institutelor culturale ale României din străinătate;
3. avizează numirile şi eliberările din funcţie ale
personalului diplomatic cu atribuţii în domeniul culturii;
4. propune Guvernului, împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe şi cu Institutul Cultural Român, înfiinţarea de noi
institute culturale ale României în străinătate;
5. promovează şi susţine, în condiţiile legii,
programe şi proiecte culturale cu participarea diasporei româneşti şi
colaborează în acest scop cu autorităţi, instituţii, organizaţii
neguvernamentale sau cu alte entităţi;
6. stabileşte şi implementează, prin comisiile de
specialitate, Strategia naţională de salvgardare şi promovare a patrimoniului
cultural naţional material şi imaterial, în vederea actualizării Planului
naţional de dezvoltare 2007-2013, în privinţa patrimoniului cultural şi a
elaborării secţiunilor specifice ale Planului naţional de dezvoltare 2014-2020;
7. elaborează şi implementează norme, regulamente şi
metodologii pentru domeniul patrimoniului cultural naţional, potrivit legii;
8. coordonează activităţile de cercetare, conservare,
evidenţă, proiectare şi restaurare, regenerare şi punere în valoare a
patrimoniului cultural naţional, material şi imaterial, şi asigură finanţarea
adecvată a acestora, potrivit legii;
9. coordonează activitatea de
atestare a experţilor şi a specialiştilor, respectiv autorizarea operatorilor
economici care au obiect de activitate în domeniile specifice evaluării,
proiectării, restaurării, conservării şi punerii în valoare a patrimoniului
cultural naţional imobil, potrivit legii;
10. coordonează activitatea de acreditare a
experţilor, conservatorilor şi restauratorilor în domeniul patrimoniului
cultural naţional mobil, respectiv autorizarea operatorilor economici care au
obiect de activitate în domeniul patrimoniului cultural naţional mobil,
potrivit legii;
11. colaborează cu autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale la elaborarea şi avizarea, împreună cu comisiile de
specialitate din cadrul său, după caz, a planurilor de amenajare şi dezvoltare a teritoriului, pentru zonele protejate, respectiv a
celor unde sunt delimitate situri arheologice, potrivit legii;
12. avizează temele de proiectare şi soluţiile
arhitecturale şi de artă monumentală, cu consultarea organizaţiilor
profesionale şi de creatori din domeniu, pentru obiectivele arhitecturale sau
de artă monumentală care se realizează din bugetele publice;
13. acţionează, potrivit competenţelor sale, pentru
recuperarea bunurilor din patrimoniul cultural naţional, sustrase sau exportate ilicit;
14. contribuie la crearea cadrului juridic şi
instituţional prin care să se asigure păstrarea, dezvoltarea şi punerea în
valoare a artei şi culturii minorităţilor naţionale din România;
15. colaborează cu autorităţile publice centrale şi
locale pentru educarea publicului cu scopul de a cunoaşte, a respecta şi a pune
în valoare patrimoniul cultural naţional;
16. susţine programe pentru promovarea, protejarea şi
revitalizarea culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural imaterial;
17. promovează şi coordonează,
în condiţiile legii, programe de formare în domeniul meşteşugurilor şi
ocupaţiilor tradiţionale;
18. coordonează activitatea de atestare a artiştilor
liber-profesionişti, a traducătorilor, precum şi activitatea de atestare şi
avizare în domeniul impresariatului artistic;
19. suspendă sau retrage, după caz, avizele şi/sau
atestatele acordate, în cazul nerespectării de către titulari a actelor
normative în vigoare;
20. colaborează cu autorităţile administraţiei
publice, cu instituţiile de specialitate şi cu organizaţiile din domeniu pentru
formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din aparatul propriu şi
al serviciilor publice deconcentrate, precum şi din instituţiile publice de
cultură, contribuind la organizarea şi finanţarea, în condiţiile legii, a
cursurilor sau altor forme specifice de pregătire;
21. editează publicaţii de specialitate şi de informare
pentru domeniile sale de competenţă;
22. gestionează, asigură şi monitorizează, potrivit
legii, alocarea resurselor bugetare şi îndeplinirea programului de dezvoltare a bazei materiale şi de
investiţii în domeniul afacerilor şi infrastructurii culturale;
23. elaborează în colaborare cu Consiliul Naţional al
Audiovizualului, Strategia naţională în domeniul audiovizualului;
24. coordonează atât elaborarea de către Centrul
Naţional al Cinematografiei a Strategiei de dezvoltare a cinematografiei naţionale,
cât şi formularea şi implementarea politicilor sectoriale în domeniul
cinematografiei;
25. contribuie, în condiţiile legii, la recunoaşterea
şi protecţia drepturilor de autor şi ale artiştilor interpreţi;
26. asigură relaţiile statului cu toate cultele legal
recunoscute din România;
27. sprijină toate cultele legal recunoscute, potrivit
statutelor de organizare şi funcţionare a acestora, în vederea participării lor
la viaţa socială şi spirituală a ţării, şi mediază situaţiile litigioase;
28. acordă asistenţă cultelor, în condiţiile legii,
pentru soluţionarea problemelor specifice;
29. analizează cererile de înfiinţare de noi culte,
întocmeşte documentaţiile cerute de lege şi face propuneri în vederea
recunoaşterii acestora;
30. formulează propuneri pentru recunoaşterea, conform
legii, a şefilor cultelor religioase, a conducătorilor de eparhii, a celorlalţi
ierarhi şi a celor asimilaţi acestora, la solicitarea cultelor legal
recunoscute din România;
31. gestionează resursele financiare publice alocate
pentru completarea fondurilor necesare salarizării personalului clerical şi
neclerical, potrivit legii;
32. colaborează cu sistemul educaţional şi avizează,
alături de autorităţile publice cu competenţe în domeniul învăţământului,
planurile de învăţământ şi programele analitice elaborate de cultele
recunoscute;
33. sprijină cultele recunoscute în organizarea şi
desfăşurarea activităţilor de asistenţă religioasă şi socială în armată,
penitenciare, spitale, în cămine de bătrâni, case de copii şi în alte instituţii,
precum şi în familii care se confruntă cu nevoi speciale;
34. sprijină cultele recunoscute în activitatea de
evidenţă, păstrare, conservare, restaurare şi punere în valoare a bunurilor
culturale mobile şi imobile, aflate în proprietatea sau în folosinţa cultelor,
în condiţiile legii;
35. organizează, în colaborare cu cultele recunoscute
şi cu instituţiile specializate din ţară şi/sau din străinătate, activităţi
periodice de instruire şi de perfecţionare profesională a personalului de
specialitate care asigură conservarea şi punerea în valoare a bunurilor
culturale ale cultelor religioase, în condiţiile legii;
36. organizează şi sprijină,
în condiţiile legii, activităţi şi manifestări pentru cunoaşterea şi promovarea
culturii religioase, pentru punerea în valoare a mărturiilor de artă şi de
arhitectură religioasă, atât în ţară, cât şi în străinătate, prin expoziţii,
simpozioane, sesiune de comunicări şi prin promovarea turismului
cultural-religios;
37. acordă sprijin financiar, în condiţiile legii,
pentru:
a) restaurarea şi conservarea lăcaşurilor de cult care
sunt monumente istorice şi a bunurilor din patrimoniul cultural naţional mobil
aparţinând cultelor recunoscute din România;
b) completarea fondurilor proprii necesare
întreţinerii şi funcţionării unităţilor de cult cu venituri mici sau fără
venituri;
c) amenajarea şi întreţinerea muzeelor
cultural-religioase;
d) construirea şi repararea
lăcaşurilor de cult;
e) achiziţionarea de imobile necesare desfăşurării
activităţii unităţilor de cult şi de asistenţă socială susţinute de acestea;
f) sprijinirea activităţilor de asistenţă socială
organizate de cultele recunoscute în spitale, centre de plasament, cămine
pentru bătrâni şi alte forme de asistenţă;
g) susţinerea unor acţiuni cu caracter intern şi
internaţional realizate de cultele recunoscute din România;
h) completarea fondurilor proprii, necesare pentru
întreţinerea şi funcţionarea unităţilor de cult fără venituri sau cu venituri reduse, pentru construirea şi
repararea lăcaşurilor de cult şi pentru conservarea şi întreţinerea bunurilor
aparţinând cultelor şi care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil,
precum şi pentru activităţile de asistenţă socială susţinute de acestea.
(2) Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 7. - Pentru realizarea
obiectivelor şi pentru îndeplinirea atribuţiilor sale generale şi specifice,
pentru conceperea şi punerea în aplicare de politici şi acţiuni intersectoriale
şi de parteneriate public-privat şi central-local, Ministerul Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional acţionează în cooperare cu autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii publice de
specialitate, cu operatorii culturali, cu structurile societăţii civile şi ale
mediului de afaceri, din ţară şi din străinătate, conform legii.
Art. 8. - Pentru exercitarea atribuţiilor sale,
Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional este abilitat să
solicite şi să primească informaţii şi date de la autorităţile administraţiei
publice, de la instituţii publice şi de la persoane juridice de drept privat cu
activitate în domeniul său de competenţă.
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional este prevăzută în anexa nr. 1; în
cadrul acesteia, prin ordin al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional, se pot organiza, în condiţiile legii, servicii, birouri sau
compartimente, precum şi colective temporare, pentru realizarea unor programe,
proiecte, studii sau cercetări.
(2) Numărul maxim de posturi este de 196, exclusiv
demnitarii şi personalul aferent cabinetului ministrului culturii, cultelor şi
patrimoniului naţional.
(3) Atribuţiile şi modul de funcţionare ale
compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, precum şi relaţiile funcţionale dintre acestea se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin
ordin al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului naţional.
(4) Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional poate constitui comisii de specialitate şi alte organisme
consultative, care să participe la elaborarea strategiilor din domeniu şi la
fundamentarea deciziilor de specialitate.
Art. 10. - (1) La nivelul Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional funcţionează, în condiţiile legii, Unitatea
de management al proiectului, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe, contractate sau
garantate de stat, rambursabile ori nerambursabile.
(2) Structura organizatorică, numărul de persoane şi
regulamentul de funcţionare pentru Unitatea de management al proiectului se
stabilesc prin ordin al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional.
(3) Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional numeşte personalul Unităţii de management al proiectului şi stabileşte
atribuţiile directorului acesteia.
(4) Salarizarea personalului Unităţii de management al
proiectului se realizează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor
finanţate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat,
rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiştilor români
care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de management de proiect,
aprobată prin Legea nr. 172/2001.
Art. 11. - (1) Conducerea Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional se exercită de către ministrul culturii,
cultelor şi patrimoniului naţional.
(2) Ministrul culturii,
cultelor şi patrimoniului naţional conduce întreaga activitate a Ministerului
Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional şi îl reprezintă în raporturile cu
celelalte ministere, cu alte autorităţi publice, instituţii şi organizaţii,
precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.
(3) Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional este ordonator principal de credite.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
culturii, cultelor şi patrimoniului naţional emite ordine şi instrucţiuni.
(5) In îndeplinirea atribuţiilor sale, ministrul
culturii, cultelor şi patrimoniului naţional este sprijinit de 3 secretari de
stat şi un secretar general.
(6) Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional poate dispune exercitarea temporară de către alţi demnitari sau
funcţionari a unor atribuţii prevăzute prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional.
Art. 12. - (1) Secretarii de stat se subordonează
ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului naţional şi îndeplinesc
atribuţiile şi sarcinile stabilite de acesta.
(2) Secretarii de stat coordonează compartimente de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional, potrivit anexei nr. 1 şi regulamentului de organizare şi funcţionare
a ministerului.
Art. 13. - Secretarul general este subordonat
ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului naţional şi îndeplineşte
atribuţiile prevăzute prin lege şi sarcinile stabilite de acesta şi de
regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului.
Art. 14. - (1) Ministrul culturii, cultelor şi
patrimoniului naţional numeşte şi revocă, potrivit legii, preşedinţii şi membrii
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, Comisiei Naţionale de Arheologie,
Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, precum şi ai altor comisii de
specialitate din domeniul culturii.
(2) Fondurile necesare funcţionării comisiilor de
specialitate se suportă din bugetul Ministerului Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, în condiţiile legii.
(3) Prin ordin al ministrului culturii, cultelor şi
patrimoniului naţional, în limita fondurilor aprobate prin bugetul de stat, se
stabilesc, în condiţiile legii, indemnizaţiile cuvenite membrilor comisiilor de
specialitate care nu sunt salariaţi ai Ministerului Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional.
Art. 15. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
atribuţiilor sale generale şi specifice, Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional poate colabora cu specialişti în diverse domenii de
activitate, prin încheierea de convenţii civile sau contracte individuale de
muncă cu timp parţial, după caz.
(2) In situaţiile în care persoanele prevăzute la alin.
(1) se deplasează în ţară, în interesul instituţiei, Ministerul Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional poate suporta cheltuielile de transport,
cazare şi diurnă, în condiţiile stabilite de lege pentru personalul propriu, în
măsura în care, prin convenţiile civile sau contractele individuale de muncă cu
timp parţial încheiate, s-a prevăzut acest lucru.
Art. 16. - (1) La nivelul judeţelor şi al municipiului
Bucureşti funcţionează direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, servicii publice
deconcentrate, cu personalitate juridică, ale Ministerului Culturii, Cultelor
şi Patrimoniului Naţional.
(2) Direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti sunt conduse
de un director executiv, care este funcţionar public, potrivit legii.
Art. 17. - (1) Direcţiile judeţene pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti au
următoarele atribuţii principale:
1. îndeplinesc atribuţiile prevăzute de lege în
domeniul protejării patrimoniului cultural naţional;
2. colaborează cu autorităţile publice şi cu
instituţiile specializate pentru protejarea şi punerea în valoare a bunurilor
din patrimoniul cultural naţional şi aplică în acest sens prevederile legale în domeniu;
3. participă, la cererea autorităţilor abilitate şi
împreună cu acestea, la acţiuni de control al respectării legislaţiei privind
dreptul de autor şi drepturile conexe;
4. avizează, potrivit legii, înfiinţarea,
reorganizarea sau desfiinţarea instituţiilor publice de cultură şi a
aşezămintelor culturale care funcţionează sub autoritatea consiliilor judeţene
sau locale;
5. finanţează, în condiţiile legii, programe, proiecte
şi acţiuni culturale;
6. sprijină, în condiţiile legii, activitatea
organizaţiilor neguvernamentale şi a altor persoane juridice de drept privat cu
activitate în domeniile culturii şi cultelor;
7. iniţiază şi sprijină, în condiţiile legii, acţiuni
de revitalizare a tradiţiilor şi obiceiurilor locale, a ocupaţiilor specifice
tradiţionale, de formare a specialiştilor şi meseriaşilor în domeniul
artizanatului şi meşteşugurilor tradiţionale;
8. editează sau sprijină, în condiţiile legii,
publicaţii de specialitate şi de informare în domeniul culturii şi artei;
9. solicită şi primesc, în condiţiile legii, în nume
propriu sau în numele şi pentru Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional, de la autorităţi ale administraţiei publice, de la instituţii publice
şi de la persoanele juridice de drept privat cu activitate în domeniul
cultural, al artelor şi informării publice, date şi informaţii necesare pentru
exercitarea atribuţiilor ce le revin;
10. controlează respectarea îndeplinirii obligaţiilor
de plată a contribuţiilor la Fondul Cultural Naţional, în condiţiile şi la termenele stabilite prin lege;
11. îndeplinesc, la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale, atribuţiile Ministerului Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional în domeniul cultelor;
12. asigură, potrivit legii, monitorizarea
activităţilor derulate în cadrul Programul prioritar naţional pentru dotarea şi
finalizarea lucrărilor de construcţie a aşezămintelor culturale de drept public
din mediul rural şi mic urban;
13. îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de
ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului naţional.
(2) Organizarea şi funcţionarea direcţiilor judeţene
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi atribuţiile acestora, altele decât cele
prevăzute la alin. (1), se stabilesc prin regulamente aprobate prin ordin al
ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului naţional.
Art. 18. - (1) Unităţile care funcţionează în
subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional ori în coordonarea ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică, statele de funcţii pentru
instituţiile publice subordonate, precum şi atribuţiile acestora se aprobă prin
ordin al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului naţional, dacă legea
nu dispune altfel.
Art. 19. - (1) Ministerul Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional are în dotare, pentru transportul persoanelor din
aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor legale în vigoare.
(2) Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional are, de asemenea, în dotare, pentru activităţile sale specifice, un
microbuz pentru transport de marfă şi persoane, cu un consum mediu lunar de
carburanţi de 400 litri, o maşină de teren cu un consum mediu lunar de 450 litri şi două autoturisme, cu un consum
mediu lunar de carburanţi de 450 litri.
Art. 20. - (1) Stingerea datoriilor preluate de
Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, ca efect al
desfiinţării publicaţiilor „Contemporanul", „Literatorul",
„Manuscriptum", „Deşteptarea Aromânilor", „Moftul Român",
„Albina", „Teatrul", „Universul Cărţii", „A Het", „Korunk",
„Vilnie Slovo", instituţii publice cu personalitate juridică aflate în
subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, se asigură din disponibilităţile
acestor instituţii şi, după caz, din bugetul aprobat Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional pe anul 2009.
(2) Activul şi pasivul instituţiilor prevăzute la alin.
(1) vor fi preluate de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional,
pe bază de protocol de predare-preluare, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 21. - (1) In termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, structura organizatorică şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale Bibliotecii Naţionale a României,
modificate corespunzător ca urmare a preluării activităţii Revistei „Biblioteca",
se aprobă prin ordin al ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, personalul angajat la Revista „Biblioteca"
este preluat de Biblioteca Naţională a României, cu încadrarea în numărul maxim
de posturi aprobate pentru această instituţie, în condiţiile legii.
(3) Activul şi pasivul Revistei „Biblioteca" vor
fi preluate de Biblioteca Naţională a României, pe bază de protocol de
predare-preluare, în termenul prevăzut la alin. (2).
(4) Preluarea activului şi pasivului Revistei
„Muvelodes", instituţie publică trecută sub autoritatea Consiliului
Judeţean Cluj, se va face pe bază de protocol de predare-preluare încheiat
între părţile interesate, până la data de 31 martie 2009, conform ultimului
bilanţ contabil şi a inventarului bunurilor deţinute.
(5) Transferul instituţiei prevăzute la alin. (4) se
face cu preluarea personalului angajat, conform legii.
Art. 22. - (1) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Incadrarea în numărul de posturi şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului culturii, cultelor
şi patrimoniului naţional.
Art. 23. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 2 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul culturii, cultelor şi
patrimoniului naţional,
Theodor Paleologu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1*)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional
Numărul maxim de posturi - 196 (exclusiv demnitarii şi
cabinetul ministrului)
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢI
care funcţionează în subordinea, sub autoritatea
Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional ori în coordonarea ministrului
culturii, cultelor şi patrimoniului naţional
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Unităţi care funcţionează în subordinea Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional
|
I.
|
Organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi instituţii publice finanţate integral din
bugetul de stat
|
|
1.
|
Direcţiile judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional, respectiv a municipiului Bucureşti - servicii publice deconcentrate
|
Bugetul de stat
|
2.
|
Biblioteca Naţională a României
|
Bugetul de stat
|
3.
|
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor*)
|
Bugetul de stat
|
|
NOTĂ:
Unităţile prevăzute la nr. crt. 1-3 pot utiliza un număr maxim de
786 de posturi.
|
II.
|
Organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
instituţii publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat
|
|
4.
|
Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc*)
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
5.
|
Institutul Naţional pentru Studierea
Holocaustului din România „Elie Wiesel"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
6.
|
Centrul Naţional al Cinematografiei
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
7.
|
Muzeul Naţional de Artă al României din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
8.
|
Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
9.
|
Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
10.
|
Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
11.
|
Muzeul Naţional „Brukenthal"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
12.
|
Muzeul Naţional „Peleş"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
13.
|
Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Guşti"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
14.
|
Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
15.
|
Muzeul Naţional Bran
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
16.
|
Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
17.
|
Complexul Muzeal Naţional „Moldova"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
18.
|
Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
19.
|
Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
20.
|
Muzeul de Artă „Vasile Grigore - pictor şi colecţionar"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
21.
|
Muzeul Naţional „George Enescu" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
22.
|
Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
23.
|
Teatrul Naţional „Lucian Blaga" din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
24.
|
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din Iaşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
25.
|
Teatrul Naţional „Minai Eminescu" din Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
26.
|
Teatrul Naţional „Marin Sorescu" din Craiova
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
27.
|
Teatrul Naţional din Târgu Mureş
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
28.
|
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
29.
|
Opera Naţonală Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
30.
|
Opera Naţională Română din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
31.
|
Opera Maghiară din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
32.
|
Opera Naţională Română din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
33.
|
Opera Naţională Română din Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
34.
|
Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
35.
|
Filarmonica „George Enescu"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
36.
|
Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovarea Culturii
Tradiţionale
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
37.
|
Centrul Naţional de Cultură al Romilor
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
38.
|
Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
39.
|
Centrul Cultural „Sala Palatului"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
40.
|
Centrul European de Cultură din Sinaia
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
41.
|
Centrul de Cultură „George Apostu" din Bacău
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
42.
|
Centrul de Cultură „Arcuş" din Covasna
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
43.
|
Centrul Cultural Topliţa
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
44.
|
Centrul Naţional al Dansului Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
45.
|
Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
46.
|
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
47.
|
Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Conservării şi
Restaurării
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
48.
|
Studioul de Creaţie Cinematografică din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
49.
|
Editura „Video"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
50.
|
Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
51.
|
Centrul de Consultanţă pentru Programe Culturale Europene
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat
|
52.
|
Administraţia Fondului Cultural Naţional
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
|
NOTĂ:
Unităţile menţionate la nr. crt. 4-51 pot utiliza un număr maxim
de 6.384 de posturi.
|
III.
|
Instituţii publice finanţate din
venituri proprii
|
53.
|
CIMEC - Institutul de Memorie Culturală
|
Venituri proprii
|
54.
|
ARTEXIM
|
Venituri proprii
|
55.
|
Centrul de Pregătire Profesională în Cultură
|
Venituri proprii
|
Unitati care funcţionează sub autoritatea
Ministerului Culturii, Culteor şi Patrimoniului Naţional
|
56.
|
Compania Naţională a Imprimeriilor „Coresi" - S.A.
|
|
57.
|
Regia Autonomă de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor
„Româniafilm"
|
|
58.
|
Studioul Cinematografic „Rofilm" - S.A.
|
|
59.
|
Studioul Cinematografic „Sahia Film" - S.A.
|
|
60.
|
Studioul Cinematografic „Animafilm" - S.A.
|
|
61.
|
Societatea Comercială „Editura Scrisul Românesc" - S.A.
|
|
62.
|
Societatea Comercială „Editura Meridiane" - S.A.
|
|
*) Organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, aflat în coordonarea ministrului culturii, cultelor şi patrimoniului
naţional.