HOTARARE Nr.
90 din 10 februarie 2010
privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii si Patrimoniului National
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 22 februarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi al art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional, înfiinţat prin reorganizarea Ministerului Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional, este organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, care elaborează şi asigură aplicarea
strategiei şi politicilor în domeniul culturii şi patrimoniului
naţional.
(2) Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional are sediul în municipiul Bucureşti, Şoseaua Kiseleff
nr. 30, sectorul 1.
Art. 2. -In activitatea sa, Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional asigură respectarea şi promovarea
libertăţilor şi drepturilor fundamentale, consacrate de
Constituţia României, precum şi de tratatele şi convenţiile
internaţionale semnate şi ratificate de România, în ceea ce priveşte:
a) libertatea de expresie şi de creaţie;
b) accesul liber, neîngrădit şi egal la
cultură, inclusiv la patrimoniul cultural;
c) participarea tuturor cetăţenilor la
viaţa culturală, inclusiv la formularea politicilor culturale;
d) dreptul la identitate culturală, precum şi
dreptul la diversitate culturală şi lingvistică.
Art. 3. - Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional îşi desfăşoară activitatea pe baza
următoarelor principii fundamentale:
a) creaţia culturală este domeniul
privilegiat al libertăţii de exprimare, fiind o sursă a
progresului uman;
b) susţinerea şi promovarea drepturilor
culturale fundamentale ale tuturor cetăţenilor: acces la cultură
şi participare la viaţa culturală, în interdependenţa
şi relaţia acestora cu celelalte drepturi fundamentale;
c) susţinerea, respectarea şi protejarea dreptului
la diversitate culturală, religioasă şi lingvistică,
recunoscut ca atare de Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene;
d) promovarea sectorului cultural ca factor important
în procesul de dezvoltare durabilă şi ca instrument esenţial în
coeziunea socială şi în lupta împotriva excluziunii sociale;
e) promovarea şi stimularea
creativităţii, a creaţiei contemporane, ca factor inconturnabil
în dezvoltarea umană şi în creşterea calităţii
vieţii;
f) promovarea rolului central al culturii şi
artelor, al creativităţii şi inovării în societatea
bazată pe cunoaştere, includerea culturii ca factor-cheie pentru
atingerea obiectivelor Strategiei de la Lisabona relansate şi pentru
conturarea noii strategii UE 2020;
g) protejarea patrimoniului cultural, inclusiv a celui
ce aparţine minorităţilor naţionale, ca factor determinant
al identităţii culturale a României şi ca resursă
neregenerabilă;
h) protejarea şi respectul identităţilor
culturale, a tradiţiilor şi moştenirii culturale, a
patrimoniului material şi imaterial;
i) protejarea şi respectarea dreptului la
proprietate intelectuală al creatorilor şi artiştilor.
Art. 4. - In activitatea sa, Ministerul Culturii
şi Patrimoniului Naţional urmăreşte îndeplinirea
următoarelor obiective generale:
a) dezvoltarea sinergiilor între sectorul culturii
şi alte sectoare de activitate, precum sectorul educaţional, social,
economic, şi elaborarea unor politici publice transsectoriale;
b) protejarea patrimoniului cultural, a celui
aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi a
patrimoniului imaterial, prin promovarea unui cadru legislativ specific în
vederea promovării eficiente şi proactive a patrimoniului
naţional, precum şi prin programe şi măsuri specifice
privind evaluarea, restaurarea şi conservarea, respectiv punerea lor în
valoare şi reinserţia în viaţa comunităţii, prin
dezvoltarea de proiecte integrate şi de reţele de cooperare;
c) susţinerea moştenirii şi
diversităţii culturale, conservarea identităţilor
culturale, atât la nivel naţional, cât şi în cadrul comunităţilor
locale, prin implicare proactivă a acestora în viaţa culturală
şi recunoaşterea valorilor patrimoniale;
d) creşterea gradului de acces şi de
participare a publicului la cultură;
e) dezvoltarea economiei culturale prin asigurarea unui
cadru juridic, economic şi financiar-fiscal eficient şi stimulativ
care să răspundă nevoilor specifice ale creatorilor,
producătorilor şi mediatorilor, instituţii publice de
cultură, organizaţii neguvernamentale şi IMM-uri din cadrul
industriilor culturale şi creative, şi ale consumatorilor/publicului;
f) dezvoltarea, renovarea şi înzestrarea
corespunzătoare a infrastructurilor culturale în acord cu nevoile
culturale actuale, sprijinirea înfiinţării de noi muzee şi
spaţii expoziţionale;
g) susţinerea creaţiei artistice contemporane
şi stimularea dezvoltării industriilor culturale, a circulaţiei
bunurilor culturale, inclusiv prin promovarea dialogului intercultural şi
a diplomaţiei culturale;
h) gestiunea eficientă şi eficace a
resurselor umane din sectorul culturii, managerii din administraţia
culturală, specialiştii din reţeaua instituţiilor şi
aşezămintelor publice de cultură, artiştii şi
creatorii, prin programe specializate;
i) susţinerea şi promovarea de studii şi
cercetări privind tendinţele şi evoluţiile actuale ale consumului
şi ofertei de bunuri şi servicii culturale, pentru fundamentarea
politicilor culturale;
j) promovarea rolului proactiv al instituţiilor
şi aşezămintelor publice de cultură în satisfacerea
nevoilor culturale ale consumatorului şi asumarea de către acestea a
misiunii de centre de acces universal la informaţie şi de educare
continuă pentru toate segmentele de public;
k) promovarea valorilor culturii române, precum şi
a celor aparţinând minorităţilor naţionale în circuitul
cultural internaţional şi susţinerea mobilităţii
creatorilor, artiştilor, specialiştilor din domeniul culturii, prin
implementarea unui program de măsuri de sprijin, care să
cuprindă acordarea de sprijin financiar şi material/logistic pentru
călătorii, studii şi cercetări, pentru stimularea
prezenţei şi poziţionării pe piaţa culturală
internaţională;
l) susţinerea participării
comunităţilor la dezvoltarea cunoaşterii, promovarea
multiculturalismului şi protejarea culturii minorităţilor;
m) reforma şi descentralizarea, după caz, a
sistemului instituţional al culturii, pentru a răspunde nevoilor
culturale exprimate de colectivitate şi pentru a diversifica oferta
culturală şi a o apropia de consumator;
n) reforma şi diversificarea sistemelor publice
şi private de finanţare a culturii, cu accent pe
transparenţă, acces egal şi nediscriminatoriu la fondurile
publice, eficacitate şi evaluare specializată, cu scopul de a promova
diversitatea, calitatea, excelenţa şi inovarea, inclusiv prin forme
alternative de expresie artistică;
o) dezvoltarea unor politici comune între cultură
şi educaţie, atât în ceea ce priveşte educarea publicului
tânăr pentru consumul cultural şi dezvoltarea abilităţilor
lor creative, cât şi în ceea ce priveşte educaţia artistică
specializată, precum şi pentru formarea profesională
continuă şi reconversia profesională;
p) elaborarea şi implementarea, într-o primă
fază prin proiecte-pilot, a unei politici publice pentru dezvoltarea
prioritară a turismului cultural, bază a dezvoltării durabile în
plan local;
q) utilizarea fondurilor europene în sectorul cultural,
în principal pentru: restaurarea monumentelor istorice, reabilitarea centrelor
istorice, încurajarea/promovarea tradiţiilor şi
meşteşugurilor, turismul cultural, industriile culturale şi creative,
formarea profesională;
r) pregătirea unui program operaţional
dedicat sectorului cultural pentru următoarea perioadă
programatică a fondurilor structurale, 2013-2019;
s) susţinerea iniţiativei private în
cultură şi a sectorului cultural independent şi stimularea
cooperării culturale transfrontaliere;
ş) susţinerea accesului şi
participării la cultură a publicului din mediul rural şi urban
mic, precum şi din zonele defavorizate, în parteneriat cu
autorităţile locale şi cu sectorul independent;
t) susţinerea ofertei culturale şi a
accesului publicului prin dezvoltarea programatică a digitizării
resurselor culturale, în cooperare şi în parteneriat cu
autorităţile centrale şi locale şi cu alţi
deţinători de asemenea resurse, în respectul drepturilor de
proprietate intelectuală;
ţ) susţinerea luptei împotriva
încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală, prin
cooperarea cu celelalte autorităţi şi instituţii cu
competenţe în domeniu, cu accent pe educarea publicului consumator şi
pe susţinerea unor modele comerciale care să respecte drepturile
titularilor şi să faciliteze, în acelaşi timp, accesul la aceste
conţinuturi;
u) colaborarea cu Ministerul Administraţiei
şi Internelor la elaborarea cadrului legal care să asigure accesul
liber la fondurile arhivistice;
v) colaborarea cu Ministerul Administraţiei
şi Internelor şi cu organele abilitate de lege pentru combaterea
activităţii infracţionale în domeniul patrimoniului cultural
naţional;
x) formalizarea parteneriatelor interministeriale între
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, în vederea atingerii acestor
obiective.
Art. 5. - (1) In vederea îndeplinirii rolului şi a
obiectivelor sale generale, Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional are următoarele atribuţii principale:
1. asigură gestionarea eficientă a sistemului
său instituţional specific, cuprinzând inclusiv instituţiile
subordonate şi serviciile publice deconcentrate;
2. elaborează, cu consultarea şi participarea
atât a autorităţilor publice interesate, a instituţiilor publice
de cultură, a altor operatori culturali şi specialişti în
domeniul culturii, cât şi a societăţii civile, strategii,
politici publice, programe naţionale şi direcţii de dezvoltare
pentru domeniile din sfera sa de competenţă;
3. promovează şi finanţează, în
condiţiile legii, printr-un sistem competiţional deschis, proiecte,
programe şi activităţi culturale în domeniul culturii şi
patrimoniului cultural naţional, cu respectarea principiului
transparenţei decizionale, a liberului acces la informaţia
publică şi a primordialităţii valorii;
4. elaborează ori, după caz, avizează
proiecte de acte normative, potrivit legii, pentru domeniile specifice de
activitate sau având incidenţă cu acestea, cu respectarea
principiului transparenţei decizionale;
5. iniţiază şi negociază, în
condiţiile legii, încheierea de convenţii, protocoale, acorduri
şi alte înţelegeri internaţionale în domeniul său de
activitate sau formulează propuneri pentru aderarea la cele existente ori
pentru ratificarea acestora, după caz, şi, respectiv, dispune
măsurile necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor rezultate, semnarea
şi ratificarea acestora, pentru domeniile sale de competenţă
şi activitate;
6. propune şi promovează parteneriate cu
autorităţile administraţiei publice locale şi cu
structurile societăţii civile pentru diversificarea, modernizarea
şi optimizarea serviciilor publice oferite de instituţiile şi
aşezămintele de cultură, în vederea satisfacerii
necesităţilor culturale şi educative ale publicului;
7. sprijină, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale, buna
funcţionare şi activitatea instituţiilor şi a
aşezămintelor de cultură aflate în subordinea
autorităţilor judeţene sau locale;
8. promovează recunoaşterea
competenţelor profesionale, respectiv garantează drepturile şi
interesele creatorilor, artiştilor şi specialiştilor din
domeniul culturii;
9. asigură, cu respectarea legislaţiei în
vigoare, colaborarea şi consultarea cu sindicatele şi patronatul din
domeniile sale de activitate, precum şi cu alte structuri ale
societăţii civile, pentru formularea politicilor culturale,
elaborarea actelor normative cu incidenţă asupra sectorului cultural
şi pentru rezolvarea problemelor care privesc interesele sau activitatea
operatorilor culturali;
10. gestionează, în condiţiile legii,
relaţiile cu Parlamentul, cu celelalte autorităţi, pentru
armonizarea iniţiativelor legislative şi a măsurilor
administrative din domeniile sale de interes;
11. elaborează, potrivit legii, norme, regulamente
şi metodologii pentru domeniile sale de activitate, acestea având caracter
obligatoriu pentru derularea activităţilor din toate
instituţiile şi aşezămintele culturale, indiferent de
subordonarea acestora;
12. coordonează şi controlează
activitatea instituţiilor subordonate, numeşte şi revocă
conducătorii acestora, sau, după caz, încheie contracte de management
cu aceştia;
13. contribuie la întărirea capacităţii
instituţionale a instituţiilor, structurilor şi serviciilor
publice deconcentrate din subordinea sa, respectiv la formarea
profesională a personalului angajat în cadrul acestora;
14. propune Guvernului măsurile pentru
descentralizarea administrativă şi financiară a
instituţiilor din subordine;
15. iniţiază proiecte de acte normative
pentru înfiinţarea sau reorganizarea unor instituţii din subordine,
respectiv avizează, în condiţiile legii, înfiinţarea ori
reorganizarea instituţiilor şi a aşezămintelor publice de
cultură, indiferent de subordonarea acestora;
16. aprobă, potrivit legii, preţuri şi
tarife pentru serviciile asigurate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional, prin instituţiile din subordinea sa;
17. asigură, prin Consiliul tehnico-economic,
avizarea documentaţiilor tehnico-economice din competenţa sa de
aprobare, potrivit legii;
18. exercită atribuţiile ce îi revin,
potrivit legii, ca organ central de specialitate al administraţiei publice
sub autoritatea căruia funcţionează operatorii economici din
domeniul său de activitate;
19. colaborează cu instituţiile specializate
pentru elaborarea de indicatori statistici de specialitate, pentru colectarea
datelor statistice primare şi pentru prelucrarea acestora;
20. iniţiază, organizează şi
susţine, în condiţiile legii, concursuri interne şi
internaţionale, tabere, rezidenţe de creaţie şi
interpretare, precum şi alte manifestări similare, cu respectarea
principiului transparenţei decizionale, a liberului acces la
informaţia publică şi a primordialităţii valorii;
21. acordă, în condiţiile legii, burse,
granturi de studii şi călătorie, premii şi distincţii
pentru toate domeniile sale de activitate şi susţine participarea
specialiştilor în domeniul culturii, a creatorilor şi artiştilor
români la manifestări culturale şi ştiinţifice din
străinătate, cu respectarea principiului transparenţei
decizionale, a liberului acces la informaţia publică şi a
primordialităţii valorii;
22. colaborează atât cu Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Mediului şi
Pădurilor şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cât
şi cu instituţiile şi organismele abilitate din subordinea
acestora pentru elaborarea unei strategii naţionale de atenuare a impactului
asupra patrimoniului cultural naţional generat de implementarea
proiectelor de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare a
infrastructurii, respectiv pentru formularea unui set de politici comune
şi metodologii de lucru în acest domeniu şi implementarea acestora;
23. colaborează cu Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului, Ministerul Mediului şi Pădurilor, cu
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi cu
instituţiile şi organismele abilitate din subordinea acestora pentru
corelarea Strategiei de dezvoltare durabilă 2030 şi a strategiilor
sectoriale de profil în vederea armonizării legislaţiei şi
politicilor în aceste domenii;
24. colaborează cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului şi cu instituţiile
şi organismele abilitate din subordinea acestuia pentru dezvoltarea
programelor de învăţământ artistic şi diversificarea
ofertei de specializări necesare domeniului culturii, respectiv
implementarea acestora;
25. colaborează atât cu Ministerul Afacerilor
Externe şi cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului,
cât şi cu instituţiile şi organismele abilitate din subordinea
acestora pentru elaborarea unei strategii naţionale de promovare a
valorilor culturii române şi de dezvoltare a turismului cultural în
România, respectiv pentru formularea unui set de politici comune în acest
domeniu şi implementarea acestuia;
26. colaborează cu Ministerul Afacerilor Externe
şi cu Departamentul pentru Afaceri Europene în cadrul sistemului
naţional de coordonare a afacerilor europene;
27. colaborează cu Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Finanţelor
Publice, precum şi cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale în vederea asigurării unui cadru juridic, financiar-fiscal şi
economic pentru dezvoltarea economiei culturale, stimularea IMM-urilor din
industriile creative şi culturale, precum şi susţinerea şi
stimularea creatorilor;
28. colaborează cu organele abilitate de lege
pentru combaterea activităţii infracţionale în domeniul
patrimoniului cultural;
29. propune Guvernului recunoaşterea statutului de
utilitate publică pentru organizaţiile neguvernamentale cu activitate
în domeniul culturii, cu respectarea normelor legale;
30. participă la procesul decizional al Uniunii
Europene, pentru promovarea şi susţinerea corespunzătoare a
intereselor României în domeniile de competenţă.
(2) Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional urmăreşte îndeplinirea măsurilor necesare,
specifice domeniului culturii, ce decurg din aderarea României la Uniunea
Europeană şi garantează ducerea la îndeplinire a
obligaţiilor României rezultate din actul aderării, inclusiv prin
elaborarea de politici publice şi strategii de armonizare a
legislaţiei specifice domeniilor sale de activitate, conform prevederilor
tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi oricăror
altor reglementări comunitare cu caracter obligatoriu în domeniile sale de
activitate.
Art. 6. - (1) In îndeplinirea rolului şi a
obiectivelor sale, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional are
următoarele atribuţii specifice:
1. coordonează, împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe şi cu Institutul Cultural Român, în colaborare cu
Academia Română şi cu alte instituţii interesate, după caz,
activitatea şi programele institutelor culturale ale României din
străinătate, promovează şi susţine programele şi
proiectele culturale derulate de acestea;
2. numeşte şi eliberează din
funcţie, prin ordin comun al ministrului culturii şi patrimoniului
naţional, al ministrului afacerilor externe şi al preşedintelui
Institutului Cultural Român, în condiţiile legii, directorii şi
directorii adjuncţi ai institutelor culturale ale României din
străinătate;
3. avizează numirile şi eliberările din
funcţie ale personalului diplomatic cu atribuţii în domeniul
culturii;
4. propune Guvernului, împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe şi cu Institutul Cultural Român, înfiinţarea de
noi institute culturale ale României în străinătate;
5. promovează şi susţine, în
condiţiile legii, programe şi proiecte culturale cu participarea
diasporei româneşti şi colaborează în acest scop cu
autorităţi, instituţii, organizaţii neguvernamentale sau cu
alte entităţi;
6. stabileşte şi implementează, prin
comisiile de specialitate, Strategia naţională de salvgardare şi
promovare a patrimoniului cultural naţional material şi imaterial, în
vederea actualizării Planului naţional de dezvoltare 2007-2013 în
privinţa patrimoniului cultural şi a elaborării secţiunilor
specifice ale Planului naţional de dezvoltare 2014-2020;
7. elaborează şi implementează norme,
regulamente şi metodologii pentru domeniul patrimoniului cultural
naţional, potrivit legii;
8. coordonează activităţile de
cercetare, conservare, evidenţă, proiectare şi restaurare,
regenerare şi punere în valoare a patrimoniului cultural naţional,
material şi imaterial, şi asigură finanţarea adecvată
a acestora, potrivit legii;
9. colaborează cu autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale la elaborarea şi
avizarea, împreună cu comisiile de specialitate din cadrul său,
după caz, a planurilor de amenajare şi dezvoltare a teritoriului,
pentru zonele protejate, respectiv pentru cele unde sunt delimitate situri
arheologice, potrivit legii;
10. avizează temele de proiectare şi
soluţiile arhitecturale şi de artă monumentală, cu
consultarea organizaţiilor profesionale şi de creatori din domeniu,
pentru obiectivele arhitecturale sau de artă monumentală care se
realizează din bugetele publice;
11. acţionează, potrivit competenţelor
sale, pentru recuperarea bunurilor din patrimoniul cultural naţional
sustrase sau exportate ilicit;
12. contribuie la crearea cadrului juridic şi
instituţional prin care să se asigure păstrarea, dezvoltarea
şi punerea în valoare a artei şi culturii minorităţilor
naţionale din România;
13. colaborează cu autorităţile publice
centrale şi locale pentru educarea publicului cu scopul de a
cunoaşte, a respecta şi a pune în valoare patrimoniul cultural
naţional;
14. susţine programe pentru promovarea, protejarea
şi revitalizarea culturii tradiţionale şi a patrimoniului
cultural imaterial;
15. promovează şi coordonează, în
condiţiile legii, programe de formare în domeniul meşteşugurilor
şi ocupaţiilor tradiţionale;
16. coordonează activitatea de atestare a
artiştilor liber-profesionişti, a traducătorilor, precum şi
activitatea de atestare şi avizare în domeniul impresariatului artistic;
17. suspendă sau retrage, după caz, avizele
şi/sau atestatele acordate, în cazul nerespectării de către
titulari a actelor normative în vigoare;
18. colaborează cu autorităţile
administraţiei publice, cu instituţiile de specialitate şi cu
organizaţiile din domeniu pentru formarea şi perfecţionarea
profesională a personalului din aparatul propriu şi al serviciilor
publice deconcentrate, precum şi din instituţiile publice de cultură,
contribuind la organizarea şi finanţarea, în condiţiile legii, a
cursurilor sau a altor forme specifice de pregătire;
19. editează publicaţii de specialitate
şi de informare pentru domeniile sale de competenţă;
20. gestionează, asigură şi
monitorizează, potrivit legii, alocarea resurselor bugetare şi
îndeplinirea programului de dezvoltare a bazei materiale şi de
investiţii în domeniul afacerilor şi infrastructurii culturale;
21. elaborează, în colaborare cu Consiliul
Naţional al Audiovizualului, Strategia naţională în domeniul
audiovizualului;
22. coordonează atât elaborarea de către
Centrul Naţional al Cinematografiei a Strategiei de dezvoltare a
cinematografiei naţionale, cât şi formularea şi implementarea
politicilor sectoriale în domeniul cinematografiei;
23. contribuie, în condiţiile legii, la
recunoaşterea şi protecţia drepturilor de autor şi ale
artiştilor interpreţi.
(2) Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
lege.
Art. 7. - Pentru realizarea obiectivelor şi pentru
îndeplinirea atribuţiilor sale generale şi specifice, pentru
conceperea şi punerea în aplicare de politici şi acţiuni
intersectoriale şi de parteneriate public-privat şi central-local,
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional acţionează în
cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale, cu instituţii publice de specialitate, cu operatorii
culturali, cu structurile societăţii civile şi ale mediului de
afaceri, din ţară şi din străinătate, conform legii.
Art. 8. - Pentru exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Culturii şi Patrimoniului Naţional este abilitat să solicite
şi să primească informaţii şi date de la
autorităţile administraţiei publice, de la instituţii
publice şi de la persoane juridice de drept privat cu activitate în
domeniul său de competenţă.
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional este
prevăzută în anexa nr. 1; în cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului culturii şi patrimoniului naţional, se pot înfiinţa,
în condiţiile legii, compartimente, precum şi colective temporare,
pentru realizarea unor programe, proiecte, studii sau cercetări.
(2) Numărul maxim de posturi este de 141, exclusiv
demnitarii şi cabinetul ministrului.
(3) Atribuţiile şi modul de funcţionare
a compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional, precum şi relaţiile funcţionale
dintre acestea se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului culturii
şi patrimoniului naţional.
(4) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional poate constitui comisii de specialitate şi alte organisme
consultative care să participe la elaborarea strategiilor din domeniu
şi la fundamentarea deciziilor de specialitate.
Art. 10. - (1) In vederea asigurării managementului
proiectelor finanţate prin împrumuturi externe, contractate sau garantate
de stat, rambursabile ori nerambursabile, la nivelul Ministerului Culturii
şi Patrimoniului Naţional funcţionează, în condiţiile
legii, unităţi de management al proiectului.
(2) Structura organizatorică, numărul de
posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare pentru
unităţile de management al proiectului se stabilesc prin ordin al
ministrului culturii şi patrimoniului naţional.
(3) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional numeşte personalul unităţilor de management al
proiectului şi stabileşte atribuţiile directorilor acestora.
(4) Salarizarea personalului unităţilor de
management al proiectului se stabileşte conform legislaţiei în
vigoare.
Art. 11. - (1) Conducerea Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional se exercită de către ministrul culturii
şi patrimoniului naţional.
(2) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional conduce activitatea Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional şi îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere,
cu alte autorităţi publice, instituţii şi organizaţii,
precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi
din străinătate.
(3) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional este ordonator principal de credite.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
culturii şi patrimoniului naţional emite ordine şi
instrucţiuni.
(5) In îndeplinirea atribuţiilor sale, ministrul
culturii şi patrimoniului naţional este ajutat de 2 secretari de
stat, un subsecretar de stat şi un secretar general.
(6) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional poate dispune exercitarea temporară de către alţi
demnitari sau funcţionari a unor atribuţii prevăzute prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Culturii
şi Patrimoniului Naţional.
(7) In situaţia în care nu îşi poate
îndeplini temporar atribuţiile, ministrul culturii şi patrimoniului
naţional poate delega exercitarea acestora, prin ordin, potrivit legii.
Art. 12. - (1) Secretarii de stat şi subsecretarul
de stat se subordonează ministrului culturii şi patrimoniului
naţional şi îndeplinesc atribuţiile şi sarcinile stabilite
de acesta.
(2) Secretarii de stat coordonează compartimente
de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, potrivit anexei nr. 1 şi regulamentului de organizare
şi funcţionare a ministerului.
Art. 13. - (1) Secretarul general este subordonat
ministrului culturii şi patrimoniului naţional şi
îndeplineşte atribuţiile prevăzute prin lege şi sarcinile
stabilite de acesta şi de regulamentul de organizare şi
funcţionare a ministerului.
(2) In realizarea atribuţiilor ce îi revin,
secretarul general este ajutat de un secretar general adjunct.
(3) Secretarul general adjunct este funcţionar
public de carieră, numit prin concurs sau examen, conform legii.
Art. 14. - (1) Ministrul culturii şi patrimoniului
naţional numeşte şi revocă, potrivit legii,
preşedinţii şi membrii Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice, Comisiei Naţionale de Arheologie, Comisiei Naţionale a
Muzeelor şi Colecţiilor, Comisiei Naţionale pentru Salvgardarea
Patrimoniului Cultural Imaterial, precum şi ai altor comisii de
specialitate din domeniul culturii.
(2) Fondurile necesare funcţionării
comisiilor de specialitate se suportă din bugetul Ministerului Culturii
şi Patrimoniului Naţional, în condiţiile legii.
(3) Prin ordin al ministrului culturii şi
patrimoniului naţional, în limita fondurilor aprobate prin bugetul de
stat, se stabilesc, în condiţiile legii, indemnizaţiile cuvenite
membrilor comisiilor de specialitate care nu sunt salariaţi ai
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
Art. 15. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
atribuţiilor sale generale şi specifice, Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional poate colabora cu specialişti în diverse
domenii de activitate, prin încheierea de convenţii civile sau contracte
individuale de muncă cu timp parţial, după caz, în
condiţiile legii.
(2) In situaţiile în care persoanele
prevăzute la alin. (1) se deplasează în ţară, în interesul
instituţiei, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional poate
suporta cheltuielile de transport, cazare şi diurnă, în
condiţiile stabilite de lege pentru personalul propriu, în măsura în
care prin convenţiile civile sau contractele individuale de muncă cu
timp parţial încheiate s-a prevăzut acest lucru.
Art. 16. - (1) La nivelul judeţelor şi al
municipiului Bucureşti funcţionează direcţiile
judeţene pentru cultură şi patrimoniul naţional, respectiv
a municipiului Bucureşti, servicii publice deconcentrate, cu personalitate
juridică, ale Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
(2) Direcţiile judeţene pentru cultură
şi patrimoniul naţional, respectiv a municipiului Bucureşti sunt
conduse de un director, potrivit legii.
(3) Directorii sunt numiţi prin ordin al ministrului
culturii şi patrimoniului naţional, potrivit legii.
Art. 17. - (1) Direcţiile judeţene pentru
cultură şi patrimoniul naţional, respectiv a municipiului
Bucureşti au următoarele atribuţii principale:
a) îndeplinesc atribuţiile prevăzute de lege
în domeniul protejării patrimoniului cultural naţional;
b) colaborează cu autorităţile publice
şi cu instituţiile specializate pentru protejarea şi punerea în
valoare a bunurilor din patrimoniul cultural naţional şi aplică
în acest sens prevederile legale în domeniu;
c) participă, la cererea autorităţilor
abilitate şi împreună cu acestea, la acţiuni de control al
respectării legislaţiei privind dreptul de autor şi drepturile
conexe;
d) solicită şi primesc, în condiţiile
legii, în nume propriu sau în numele şi pentru Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional, de la autorităţi ale administraţiei
publice, de la instituţii publice şi de la persoanele juridice de
drept privat cu activitate în domeniul cultural, al artelor şi
informării publice, date şi informaţii necesare pentru
exercitarea atribuţiilor ce le revin;
e) controlează respectarea îndeplinirii
obligaţiilor de plată a contribuţiilor la Fondul Cultural
Naţional, în condiţiile şi la termenele stabilite prin lege;
f) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de
ministrul culturii şi patrimoniului naţional, potrivit legii.
(2) Organizarea şi funcţionarea
direcţiilor judeţene pentru cultură şi patrimoniul
naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi
atribuţiile acestora, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se
stabilesc prin regulamente aprobate prin ordin al ministrului culturii şi
patrimoniului naţional.
Art. 18. - (1) Unităţile care
funcţionează în subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii
şi Patrimoniului Naţional ori în coordonarea ministrului culturii
şi patrimoniului naţional sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structurile organizatorice, regulamentele de
organizare şi funcţionare, precum şi statele de funcţii
pentru instituţiile publice subordonate se aprobă prin ordin al
ministrului culturii şi patrimoniului naţional, dacă legea nu
dispune altfel.
Art. 19. - (1) Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional are în dotare, pentru transportul persoanelor din
aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor
legale în vigoare.
(2) Ministerul Culturii şi Patrimoniului
Naţional are de asemenea în dotare, pentru activităţile sale
specifice, un autoturism, un microbuz pentru transport de marfă şi
persoane, cu un consum ce se stabileşte potrivit reglementărilor în
vigoare, în limita prevederilor bugetare.
Art. 20. - (1) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Incadrarea în numărul de posturi şi în
noua structură organizatorică se aprobă prin ordin al
ministrului culturii şi patrimoniului naţional, în termen de 45 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Prevederile art. 13 alin. (2) şi (3)
intră în vigoare la data de 1 aprilie 2010.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 9/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, Cultelor şi
Patrimoniului Naţional, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 38 din 21 ianuarie 2009, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marko Bela
Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Culturii si Patrimoniului National
Numărul maxim de posturi = 141
(exclusiv demnitarii şi cabinetul ministrului)
* Se organizează la nivel de compartiment
** Se organizează conform legislaţiei in
vigoare, prin ordin al ministrului
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢI
care funcţionează în subordinea, sub
autoritatea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional ori în
coordonarea ministrului culturii şi patrimoniului naţional
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
Unităţi care funcţionează în subordinea
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional
|
I.
|
Organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
si institutii publice finanţate integral din bugetul de stat
|
1.
|
Direcţiile judeţene pentru cultură şi
patrimoniul naţional, respectiv a municipiului Bucureşti - servicii
publice deconcentrate
|
Bugetul de stat
|
2.
|
Biblioteca Naţională a României
|
Bugetul de stat
|
3.
|
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor*)
|
Bugetul de stat
|
4.
|
Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovarea
Culturii Tradiţionale
|
Bugetul de stat
|
5.
|
Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din
România „Elie Wiesel"
|
Bugetul de stat
|
NOTĂ: Unităţile prevăzute la nr. crt. 1-5 pot
utiliza un număr maxim de 808 posturi.
|
II.
|
Organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
şi instituţii publice finanţate din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat
|
1.
|
Centrul Naţional al Cinematografiei
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
2.
|
Muzeul Naţional de Artă al României din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
3.
|
Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
4.
|
Muzeul Naţional al Hărţilor şi
Cărţii Vechi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
5.
|
Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
6.
|
Muzeul Naţional „Brukenthal"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
7.
|
Muzeul Naţional „Peleş"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
8.
|
Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Guşti"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
9.
|
Muzeul Naţional al Ţăranului Român din
Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
10.
|
Muzeul Naţional Bran
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
11.
|
Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
12.
|
Complexul Muzeal Naţional „Moldova"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
13.
|
Muzeul Naţional al Carpaţilor Răsăriteni
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
14.
|
Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore
Antipa"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
15.
|
Muzeul de Artă „Vasile Grigore - pictor şi
colecţionar"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
16.
|
Muzeul Naţional „George Enescu" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
17.
|
Teatrul Naţional „I. L. Caragiale" din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
18.
|
Teatrul Naţional „Lucian Blaga" din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
19.
|
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
20.
|
Teatrul Naţional „Mihai Eminescu" din Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
21.
|
Teatrul Naţional „Marin Sorescu" din Craiova
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
22.
|
Teatrul Naţional din Târgu Mureş
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
23.
|
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
24.
|
Opera Naţională Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
25.
|
Opera Naţională Română din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
26.
|
Opera Maghiară din Cluj-Napoca
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
27.
|
Opera Naţională Română din laşi
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
28.
|
Opera Naţională Română din Timişoara
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
29.
|
Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
30.
|
Filarmonica „George Enescu"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
31.
|
Centrul Naţional al Dansului Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
32.
|
Centrul Naţional de Cultură a Romilor Romano Kher
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
33.
|
Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
34.
|
Centrul pentru Artele Spectacolului „Sala Palatului"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
35.
|
Centrul de Cultură „George Apostu" din Bacău
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
36.
|
Centrul de Cultură „Arcuş" din Covasna
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
37.
|
Centrul Cultural Topliţa
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
38.
|
Institutul Naţional al Patrimoniului
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
39.
|
Studioul de Creaţie Cinematografică din Bucureşti
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
40.
|
Editura „Video"
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
41.
|
Centrul de Cercetare şi Consultanţă în Domeniul
Culturii
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
42.
|
Administraţia Fondului Cultural Naţional
|
Venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de
stat
|
NOTĂ: Unităţile menţionate la nr. crt. 1-42
pot utiliza un număr maxim de 6.192 de posturi.
|
III.
|
Instituţii publice finanţate din venituri proprii
|
|
1.
|
ARTEXIM
|
Venituri proprii
|
2.
|
Centrul de Pregătire Profesională în Cultură
|
Venituri proprii
|
IV.
|
Unităţi care funcţionează sub autoritatea
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional
|
1.
|
Compania Naţională a Imprimeriilor „Coresi" - S.A.
|
|
2.
|
Regia Autonomă de Distribuţie şi Exploatare a
Filmelor „Româniafilm"
|
|
3.
|
Studioul Cinematografic „Rofilm" - S.A.
|
|
4.
|
Studioul Cinematografic „Sahia Film" - S.A.
|
|
5.
|
Studioul Cinematografic „Animafilm" - S.A.
|
|
6.
|
Societatea Comercială „Editura Scrisul Românesc" - S.A.
|
|
7.
|
Societatea Comercială „Editura Meridiane" - S.A.
|
|
*) Organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, aflat în coordonarea ministrului culturii şi patrimoniului
naţional.