HOTARARE Nr. 784 din 7 septembrie 2000
privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor
in sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 466 din 25 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 58
alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea
activitatilor din sectorul gazelor naturale, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in
sectorul gazelor naturale, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Presedintele
Autoritatii Nationale de Reglementare
in Domeniul Gazelor Naturale,
Iulian Iancu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale
CAP. 1
Dispozitii generale
Autoritate
Art. 1
Prezentul regulament este emis in conformitate cu prevederile art. 16 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), precum si ale art. 58 - 60 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000
privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale.
Domeniul de aplicare
Art. 2
Prezentul regulament se aplica persoanelor juridice care solicita acordarea
unei autorizatii pentru initierea infiintarii, functionarea si modificarea unor
capacitati de productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale sau a unei licente pentru a
desfasura activitati comerciale de furnizare, transport, inmagazinare/stocare,
tranzit, dispecerizare si distributie in sectorul gazelor naturale.
Competente
Art. 3
ANRGN emite, acorda, suspenda sau retrage autorizatii si licente pentru
obiectivele din sectorul gazelor naturale, respectiv pentru activitatile de
productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit, dispecerizare, distributie
si furnizare a gazelor naturale.
Definitii si abrevieri
Art. 4
Definirea unor termeni din prezentul regulament si lista cuprinzand
abrevierile sunt prevazute in anexele nr. 1 si 2 la acesta.
CAP. 2
Tipuri de autorizatii si licente
Art. 5
Autorizatiile pot fi:
a) autorizatii de initiere a infiintarii;
b) autorizatii de functionare;
c) autorizatii de modificare.
Art. 6
Autorizatiile de initiere a infiintarii sunt destinate initierii realizarii
de noi capacitati de productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale.
Art. 7
Autorizatiile de functionare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 8
Autorizatiile de modificare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 9
Licentele pot fi:
a) licenta de furnizare a gazelor naturale;
b) licenta de transport al gazelor naturale;
c) licenta de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) licenta de dispecerizare a gazelor naturale;
e) licenta de distributie a gazelor naturale;
f) licenta de tranzit al gazelor naturale.
CAP. 3
Regimul autorizatiilor si al licentelor in sectorul gazelor naturale
SECTIUNEA 1
Procedurile, termenele si conditiile de acordare a autorizatiilor si
licentelor
Art. 10
Autorizatiile/licentele se acorda persoanelor juridice care desfasoara
activitati in sectorul gazelor naturale.
Art. 11
(1) Pentru obtinerea unei autorizatii/licente solicitantii se vor adresa
autoritatii competente, la sediul acesteia, cu cereri tipizate scrise, insotite
de documentele justificative prevazute la art. 13 si 14 sau, dupa caz, la art.
13 si 15.
(2) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica, romana sau straina, cu
sediul in Romania. Persoanele juridice straine solicitante trebuie sa
stabileasca si sa mentina in Romania, in conditiile legii, un sediu secundar pe
intreaga durata de valabilitate a autorizatiei/licentei.
(3) Nu pot primi autorizatie/licenta solicitantii aflati in procedura
reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici solicitantii carora le-a
fost retrasa sau anulata o autorizatie/licenta intr-o perioada de 5 ani anteriori
inregistrarii cererii, in acelasi domeniu.
(4) Cererea intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3 va fi
inscrisa intr-un registru cu regim special la Departamentul de licente,
autorizari, reglementari tehnice din cadrul ANRGN.
Art. 12
(1) ANRGN, prin Departamentul de licente, autorizari, reglementari tehnice,
analizeaza daca documentatia depusa de solicitant corespunde prevederilor
prezentului regulament si ii comunica acestuia daca exista documente
necorespunzatoare, in termen de 30 de zile calendaristice de la data
inregistrarii documentatiei de catre acesta. In acest caz solicitantul va
completa documentatia conform observatiilor facute, in termen de maximum 15
zile de la primirea comunicarii.
(2) In functie de tipul autorizatiei/licentei solicitate, responsabilul din
partea ANRGN poate verifica la fata locului realitatea datelor inscrise in
documentatie. Rezultatul verificarilor faptice de la fata locului se inscrie
intr-un proces-verbal care este semnat de acesta si de solicitantul
autorizatiei/licentei. In situatia in care se constata ca datele inscrise in
documentatie nu corespund realitatii, acestea se vor mentiona distinct in
procesul-verbal si pot constitui motivatie pentru neacordarea/suspendarea
autorizatiei/licentei.
SECTIUNEA 2
Documente solicitate pentru toate tipurile de autorizatii si licente
Art. 13
La solicitarea eliberarii autorizatiei/licentei se vor prezenta urmatoarele
documente:
a) actul constitutiv al societatii comerciale, in copie legalizata;
b) certificatul de inmatriculare a societatii comerciale la oficiul
registrului comertului, in copie legalizata;
c) informatii privind situatia financiara, conform modelului prezentat in
anexa nr. 4;
d) curriculum vitae pentru echipa manageriala a societatii comerciale, care
sa ateste capabilitatea manageriala;
e) organigrama, structura si necesarul de personal, care sa ateste
capabilitatea solicitantului in domeniu;
f) documente privind capabilitatea tehnica, conform modelului prezentat in
anexa nr. 5.
SECTIUNEA 3
Documente specifice tipului de autorizatie/licenta
Art. 14
Documentele prevazute la art. 13 vor fi insotite, in functie de tipul
autorizatiei, de urmatoarele acte:
A. Pentru autorizatia de initiere a infiintarii:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul gazelor naturale;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului, conform proiectului
tehnico-economic;
c) studiul de fezabilitate, intocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei in vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor,
republicata;
e) avizul tehnic care sa contina cerintele tehnice de racordare la S.N.T.
si/sau la retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de operatorul de
sistem de transport sau de distributie a gazelor naturale.
B. Pentru autorizatia de functionare:
a) autorizatia de infiintare sau procesul-verbal de punere in functiune,
pentru obiectivele existente la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament;
b) autorizatia de mediu, conform prevederilor legale in vigoare;
c) documentele de constituire a comisiilor de receptie;
d) procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, semnat de comisia
de receptie constituita conform Hotararii Guvernului nr. 51/1996 privind
aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje,
echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor
de productie; acest proces-verbal atesta calitatea executiei lucrarilor de
constructii-montaj, rezultatele probelor de presiune - I.S.C.I.R., indeplinirea
cerintelor tehnice specificate in codurile din sectorul gazelor naturale,
respectarea normelor de protectie si securitate a muncii, conform legislatiei
in vigoare; pana la emiterea codurilor din sectorul gazelor naturale se atesta
respectarea prescriptiilor tehnice in vigoare din sector;
e) procesul-verbal de receptie care sa prevada realizarea probelor de
punere in functiune, atingerea indicatorilor de performanta estimati in
proiect, indeplinirea cerintelor tehnice specificate in codurile din sectorul
gazelor naturale, respectarea normelor de protectie si securitate a muncii,
conform legislatiei in vigoare;
f) documente care sa ateste calificarea personalului de punere in
functiune, personal autorizat metrologic si I.S.C.I.R;
g) fisa cuprinzand structura de personal pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
h) autorizarea metrologica a laboratoarelor AMC/PRAM, conform Hotararii
Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in
constructii.
C. Pentru autorizatia de modificare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul de gaze supus modificarii;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului modificat, conform proiectului
tehnico-economic;
c) studiul de fezabilitate, intocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei in vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) avizul tehnic care sa contina cerintele tehnice de racordare la SNT
si/sau la retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de operatorul de
sistem de transport, respectiv de operatorul de sistem de distributie a gazelor
naturale;
e) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991, republicata.
Art. 15
Documentele prevazute la art. 13 vor fi insotite, in functie de tipul licentei,
de urmatoarele acte:
A. Pentru licenta de furnizare a gazelor naturale:
a) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
b) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care sa
ateste existenta unui sistem de comunicare cu clientii, precum si a unui sistem
de colectare a reclamatiilor consumatorilor si de rezolvare a acestora;
c) lista cuprinzand sediile secundare.
B. Pentru licenta de transport al gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) listele cuprinzand instalatiile de transport - conducte, S.R.M., S.C.,
S.C.V., P.M. - aferente fiecarui sediu secundar;
e) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
C. Pentru licenta de inmagazinare/stocare a gazelor naturale:
a) autorizatia de functionare pentru capacitatile de inmagazinare/stocare a
gazelor naturale;
b) autorizatia de mediu conform prevederilor legale in vigoare;
c) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
d) lista cuprinzand sediile secundare;
e) listele cuprinzand capacitatile de inmagazinare/stocare a gazelor
naturale, aferente fiecarui sediu secundar;
f) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
D. Pentru licenta de dispecerizare a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru sistemele de dispecerizare exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) listele cuprinzand sistemele de dispecerizare aferente sediului central
si fiecarui sediu secundar;
e) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
E. Pentru licenta de distributie a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) listele cuprinzand instalatiile de distributie conform anexei
reprezentand fisa de dotare a sistemului de distributie, aferente fiecarui
sediu secundar;
e) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care sa
ateste existenta unui sistem de colectare a reclamatiilor consumatorilor si de
rezolvare a acestora, precum si a unui sistem de comunicare cu clientii, prin
care acestia sa fie informati despre modificarile de acte normative in domeniu.
F. Pentru licenta de tranzit a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) conventia/conventiile interguvernamentale si contractele-cadru incheiate
intre entitatile corespondente din statele implicate;
d) lista cuprinzand sediile secundare;
e) listele cuprinzand instalatiile de tranzit - conducte S.R.M., S.C.,
S.C.V., P.M. - aferente fiecarui sediu secundar;
f) documentul emis de firma de audit in domeniul certificarii calitatii
conform familiei de standarde ISO 9000 si sistemului de mediu ISO 14000, din
care sa rezulte derularea procesului de implementare a sistemului de calitate
in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu finalizare in termen de
2 ani; solicitantii de licente care au certificat sistemul de calitate precizat
mai sus vor prezenta documentele care atesta certificarea;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
Art. 16
Licentele de furnizare se pot acorda producatorilor si distribuitorilor de
gaze naturale si/sau altor persoane juridice care prezinta garantii financiare
pentru desfasurarea activitatii de furnizare pentru care solicita licenta.
SECTIUNEA 4
Termene de valabilitate a autorizatiilor/licentelor
Art. 17
(1) Dupa verificarea documentatiei depuse de solicitant ANRGN, prin
Departamentul de licente, autorizari, reglementari tehnice, intocmeste un
raport prin care propune motivat acordarea/refuzul de acordare a autorizatiei/licentei.
In raport se va preciza durata maxima de valabilitate propusa pentru
autorizatie/licenta, dupa cum urmeaza:
a) autorizatiile prevazute la art. 6 si 8 sunt valabile pe durata
executarii lucrarilor aferente, cuprinse in studiul de fezabilitate;
b) autorizatiile prevazute la art. 7 sunt valabile pentru o perioada de
maximum 30 de ani;
c) licentele prevazute la art. 9 lit. a) si c) sunt valabile pentru o
perioada de maximum 30 de ani;
d) licentele prevazute la art. 9 lit. b), d) si e) sunt valabile pentru o
perioada de maximum 15 ani;
e) licentele prevazute la art. 9 lit. f) sunt valabile pe durata acordului
incheiat intre parti, cu precizarea ca se modifica corespunzator la eventualele
amendari ale acordului de tranzit.
(2) Raportul este prezentat spre analiza Comitetului de reglementare,
compus din presedinte, vicepresedinte si 3 reglementatori. Sedinta Comitetului
de reglementare este publica. Discutiile din cadrul sedintei vor fi
inregistrate, iar suportul hard se va pastra pe o durata de minimum 5 ani.
SECTIUNEA 5
Acordarea autorizatiei/licentei
Art. 18
(1) ANRGN decide asupra acordarii autorizatiei/licentei in termen de pana
la 60 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete de
catre solicitant.
(2) Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se face prin
decizie a presedintelui ANRGN, care va fi comunicata solicitantului in termen
de 5 zile lucratoare de la data emiterii acesteia, impreuna cu instiintarea de
plata.
(3) In termenul prevazut la alin. (2) solicitantul va prezenta dovada
achitarii tarifului stabilit in conformitate cu prevederile anexei nr. 8.
Art. 19
Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se motiveaza in
baza urmatoarelor criterii obligatorii:
a) caracterul complet al documentatiei prezentate;
b) existenta unui cadru tehnico-organizatoric care sa permita indeplinirea
conditiilor prevazute in autorizatii si in licente;
c) asigurarea resurselor financiare;
d) asigurarea cu personal calificat si competent;
e) calitatea serviciilor asigurate clientilor;
f) calitatea manageriala - experienta profesionala si de conducere;
g) asigurarea sanatatii si securitatii personalului;
h) protectia mediului;
i) eficienta energetica a capacitatilor pentru activitatile cu caracter de
monopol supuse autorizarii.
Art. 20
Autorizatiile/licentele vor contine, dupa caz, urmatoarele prevederi
principale:
a) drepturile conferite de autorizatie/licenta;
b) conditionari, limitari si restrictii privind continuitatea si nivelurile
de functionare a obiectivelor autorizate;
c) interdictii si sarcini privind securitatea persoanelor, protectia
proprietatii si a mediului inconjurator, afectarea unor activitati de interes
public;
d) delimitarea zonei de protectie si de siguranta;
e) continutul servitutii, conform prevederilor art. 70 lit. c) si ale art.
73 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000;
f) datele tehnice privind obiectivul autorizat;
g) asigurarea egalitatii de tratament a clientilor si evitarea oricaror
discriminari;
h) prezervarea unui mediu concurential normal in domeniu prin evitarea
dezechilibrelor pe piata si a practicilor anticoncurentiale;
i) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. b),
c) si e) de a asigura accesul tuturor producatorilor si consumatorilor la
sistemul de transport, de inmagazinare/stocare si de distributie;
j) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. b)
si c) de a asigura, dupa caz, stocurile de siguranta de combustibil,
lubrifianti, piese de schimb, materiale necesare pentru functionarea
capacitatilor de productie, transport si inmagazinare/stocare pentru o perioada
de minimum 90 de zile sau, prin contracte, necesarul de combustibil, gaze
naturale, lubrifianti, piese de schimb, materiale, care sa permita indeplinirea
obligatiilor de furnizare a gazelor naturale;
k) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. a) si
e) de a respecta standardele de performanta referitoare la calitatea
serviciului de furnizare a gazelor naturale catre consumatori si de a prezenta
rapoarte anuale privind indeplinirea cerintelor specificate in standardele de
performanta;
l) obligativitatea pentru titularii de licente de a prezenta periodic,
semestrial sau, dupa caz, anual, rapoarte tehnice si financiare privind
activitatea acestora; pentru rapoartele financiare este obligatorie separarea
evidentei contabile intre activitatile licentiate si cele nelicentiate;
m) obligativitatea pentru titularii de autorizatii/licente de a furniza
informatii catre autoritatea competenta, referitoare la tipul de date,
periodicitatea, formatul de transmitere a datelor si altele asemenea.
Art. 21
(1) Autorizatiile si licentele se inregistreaza intr-un registru in care
inscrierea se face in ordinea emiterii lor.
(2) Numarul autorizatiei/licentei este numarul de ordine din acest
registru.
(3) Registrul este unic si poate fi consultat de cei interesati la sediul
ANRGN, cu acordul acesteia, conform unui program care va fi afisat.
(4) Modelele de autorizatie/licenta sunt prezentate in anexele nr. 6 si 7.
Art. 22
Autorizatia/licenta se elibereaza in doua exemplare, dintre care un exemplar
este transmis de autoritatea competenta titularului, iar un exemplar se
ataseaza la dosarul-anexa la registru.
Art. 23
(1) Deciziile presedintelui ANRGN de acordare a autorizatiilor/licentelor
vor fi publicate, pe cheltuiala titularului de autorizatie, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, iar deciziile de respingere a acestora vor
fi comunicate solicitantilor in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2).
(2) Deciziile presedintelui ANRGN privind acordarea/refuzul acordarii
autorizatiei/licentei pot fi atacate la instanta de contencios administrativ,
in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 41/2000.
CAP. 4
Procedura de modificare a autorizatiilor si licentelor
Art. 24
(1) La cererea titularilor sau din proprie initiativa ANRGN poate decide,
in conformitate cu prevederile legale, modificarea autorizatiilor/licentelor
eliberate initial, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care survin unele schimbari ale circumstantelor de la data
eliberarii autorizatiilor/licentelor sau a unor evenimente care conduc la
imposibilitatea desfasurarii activitatilor de productie, transport, tranzit,
inmagazinare/stocare, distributie sau furnizare de gaze naturale ori a pietei
gazelor naturale;
b) in cazul unor modificari ale statutului titularului de
autorizatie/licenta - prin divizare, fuziune, transformare, schimbarea
obiectului de activitate, a sediului, modificarea capitalului social - sau al
unor modificari ale patrimoniului ori care afecteaza autorizatia sau licenta
eliberata.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) modificarea
autorizatiilor/licentelor se va face din initiativa ANRGN, cu respectarea
egalitatii de tratament a titularilor si in raport cu natura situatiei care a
determinat modificarea. ANRGN va comunica in scris titularilor de
autorizatie/licenta modificarile survenite. In aceste cazuri ANRGN va elibera
titularilor autorizatii sau licente cu un continut modificat.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) titularul autorizatiei/licentei
va notifica ANRGN, in termen de 30 de zile de la aparitia situatiei nou-create,
solicitarea de modificare. Dupa primirea notificarii ANRGN va examina situatia
nou-creata si va dispune, daca solicitarea este intemeiata, dupa caz:
a) modificarea corespunzatoare a autorizatiilor/licentelor, eliberand
autorizatii sau licente cu un continut modificat;
b) emiterea unor amendamente la conditiile asociate autorizatiei/licentei
existente.
CAP. 5
Procedura de suspendare si de retragere a autorizatiilor si licentelor
Art. 25
(1) In cazul in care titularul autorizatiei/licentei nu isi indeplineste
obligatiile legale din motive neimputabile acestuia, precum si in cazul
nerespectarii conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau a
sarcinilor stabilite prin autorizatie/licenta, constatate de ANRGN din oficiu
ori sesizate de catre terti sau prin notificarea de catre titular, ANRGN va
proceda dupa cum urmeaza:
a) daca situatia creata se poate remedia, acorda un termen de conformare de
maximum 6 luni, sub sanctiunea suspendarii autorizatiei/licentei;
b) daca situatia creata nu se poate remedia, retrage autorizatia/licenta.
(2) Pentru neindeplinirea sau, dupa caz, indeplinirea necorespunzatoare a
obligatiilor care rezulta din autorizatie/licenta, imputabile titularului,
ANRGN va dispune:
a) daca situatia creata se poate remedia, suspendarea autorizatiei/licentei
pe o perioada de 30 de zile calendaristice, in vederea remedierii situatiei
create si conformarii cu autorizatia/licenta;
b) daca situatia creata nu se poate remedia, retragerea
autorizatiei/licentei.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2) persoanele prejudiciate il
pot actiona pe titular in justitie pentru repararea pagubei cauzate.
Art. 26
ANRGN va suspenda titularului autorizatia/licenta in caz de incepere a
procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului; titularul este obligat
sa notifice ANRGN situatia aparuta, in termen de 15 zile de la data ramanerii
definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
Art. 27
ANRGN va retrage titularului autorizatia/licenta in urmatoarele situatii:
a) incapacitate de plata;
b) faliment;
c) in conditiile prevazute la art. 24 alin. (1) lit. b), daca acestea sunt
de natura sa conduca la imposibilitatea indeplinirii de catre titularul
autorizatiei/licentei a obligatiilor asumate.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 28
Pentru orice incalcare de catre titularul autorizatiei/licentei a
termenilor sau conditiilor prevazute in acestea autoritatea competenta va
aplica sanctiuni contraventionale titularului, potrivit dispozitiilor art. 14
din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 si ale art. 87 din Ordonanta Guvernului
nr. 60/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29
(1) Autoritatea competenta va pune la dispozitie celor interesati orice
document sau date obtinute din analiza unei cereri, din verificarile efectuate
pe parcurs sau din luarea unei masuri de punere in aplicare, in conformitate cu
instructiunile privind regimul eliberarii documentelor, emise de ANRGN.
(2) Instructiunile prevazute la alin. (1) vor fi elaborate de ANRGN in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament,
fiind aprobate prin decizie a presedintelui acesteia.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) informatiile confidentiale
sau de afaceri, stabilite de comun acord cu ANRGN, a caror difuzare poate cauza
daune economice, informatiile cu regim special si informatiile care constituie
secret de stat.
Art. 30
(1) Finantarea activitatii ANRGN se va asigura integral din venituri
extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si autorizatii,
potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice, si din alte surse atrase.
(2) Lista cuprinzand tarifele pentru acordarea de autorizatii si licente
este prevazuta in anexa nr. 8.
Art. 31
Agentii economici existenti in sectorul gazelor naturale sunt obligati sa
solicite acordarea autorizatiilor/licentelor in conditiile art. 16 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, pana la aceasta data beneficiind de
autorizatie/licenta provizorie.
Art. 32
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
DEFINIREA
unor termeni din regulament
1. acces la sistemul de transport si/sau de distributie - dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul, achitand tarifele
si indeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
2. asigurare - resursele financiare prezervate de titularul de
autorizatie/licenta, care sa permita acestuia fie inlocuirea oricaror elemente
de active deteriorate sau distruse din cauza unor avarii, accidente sau a altor
evenimente fortuite, fie plata unor penalizari, despagubiri catre terti, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
3. autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), institutie publica autonoma de interes
national cu personalitate juridica care creeaza si aplica sistemul de
reglementari la nivel national necesar pentru functionarea sectorului gazelor
naturale in conditii de eficienta, transparenta si protectie a consumatorilor;
4. autorizatie - actul tehnic si juridic emis de autoritatea competenta,
prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice, romana sau straina,
pentru a construi, a pune in functiune si a opera sau a modifica o instalatie
de productie, transport, tranzit, inmagazinare/stocare, dispecerizare si
distributie a gazelor naturale:
a) autorizatie de initiere a infiintarii - actul tehnic si juridic emis de
autoritatea competenta, prin care se acorda o permisiune unei persoane
juridice, romana sau straina, pentru a initia construirea unui obiectiv din
sectorul gazelor naturale;
b) autorizatie de functionare - actul tehnic si juridic emis de autoritatea
competenta, care atesta functionarea obiectivelor din sectorul gazelor naturale,
existente in functiune la data intrarii in vigoare a prezentului regulament,
precum si punerea in functiune a obiectivelor noi;
c) autorizatie de modificare - actul tehnic si juridic emis de autoritatea
competenta, prin care se acorda o permisiune unei persoane juridice pentru
modernizarea, retehnologizarea si reabilitarea unui obiectiv de productie,
transport, tranzit, inmagazinare/stocare, distributie, furnizare si utilizare a
gazelor naturale, precum si pentru reparatia capitala a acestuia, in urma
careia se modifica caracteristicile tehnice care au facut obiectul
autorizatiei;
5. bonitate financiara - masura a increderii, de natura financiara, pe care
o prezinta o persoana juridica in momentul solicitarii unei
autorizatii/licente;
6. capacitate - posibilitatea unui obiectiv din sectorul gazelor naturale
de a produce, de a transfera, de a transporta, de a inmagazina/stoca, de a
distribui, de a transforma gaze naturale;
7. caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura
tehnica, specifice unui obiectiv din sectorul gazelor naturale;
8. cod - colectie de reglementari cu caracter tehnic, comercial si juridic,
emise de autoritatea competenta, prin care se stabilesc reguli si proceduri
obligatorii pentru agentii economici din sectorul gazelor naturale;
9. consumator de gaze naturale - persoana fizica sau juridica, romana ori
straina, care cumpara gaze naturale pentru propria sa utilizare; consumatorii
de gaze naturale se clasifica in urmatoarele categorii:
a) consumator rezidential - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
scopul incalzirii spatiilor, producerii apei calde pentru gatit, iar in
particular termenul uz rezidential face referire la consumul casnic in
gospodarii individuale, apartamente de bloc, spitale, crese, gradinite,
servicii sociale, institutii si alte unitati rezidentiale;
b) consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
sectorul comercial, in unitatile cu activitati de comert angro si en detail,
restaurante, hoteluri, birouri, in agricultura, sere, sau utilizari similare;
c) consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructie etc.; nu
fac parte din aceasta categorie consumatorii care utilizeaza gazele naturale ca
materie prima in industria chimica si pentru producerea de energie electrica;
d) consumator din industria chimica - consumatorul care utilizeaza gazele
naturale ca materie prima in industria chimica de sinteza;
e) consumator pentru producerea de energie electrica - consumatorul care
utilizeaza gazele naturale la producerea de energie electrica pentru utilitati
publice, precum si autoproducatorul industrial, cu/fara ciclu combinat energie
electrica si agent termic, pentru consum propriu sau nu;
f) consumator pentru distributia districtuala a agentului termic -
consumatorul care utilizeaza gazele naturale in producerea de caldura, in
scopul distributiei publice - CTZ - prefecturi, CTZ - industrie, CT, CONEL,
populatie;
g) alti consumatori;
10. dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanenta si operativa la
nivelul retelelor si al sistemelor a resurselor - productie, import si altele
asemenea - cu consumurile rezultate din obligatiile de livrare, inclusiv luarea
masurilor de limitare a efectelor situatiilor exceptionale - temperaturi foarte
scazute, calamitati naturale, avarii majore - prin folosirea de mijloace
specifice;
11. distribuitor de gaze naturale - persoana juridica, romana sau straina,
licentiata, care asigura in principal prestarea serviciului de distributie a
gazelor naturale, precum si intretinerea, exploatarea si functionarea in
conditii de siguranta a sistemului de distributie;
12. furnizor de gaze naturale - persoana juridica, romana sau straina,
titulara a licentei de furnizare a gazelor naturale;
13. gaze naturale - substante minerale combustibile constituite din
amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate in scoarta terestra si care, in
conditii de suprafata, se prezinta in stare gazoasa;
14. inmagazinare subterana - proces ciclic de depozitare care consta in
introducerea/injectia si extragerea/extractia unor cantitati de gaze si/sau
lichide in/din spatii etanse - medii poroase, acvifere, cavitati si altele
asemenea - la diferite presiuni si temperaturi;
15. licenta - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, pentru desfasurarea de activitati comerciale si/sau prestari de
servicii in legatura cu una sau mai multe functiuni de transport, tranzit,
inmagazinare, dispecerizare, distributie si furnizare a gazelor naturale;
16. normal metru cub de gaze naturale - volumul unui metru cub de gaze
naturale aflat la temperatura de 0 grade C si presiunea de 1,01325 x 10^5 N/mp;
17. obiectiv din sectorul gazelor naturale - instalatiile, constructiile si
echipamentele aferente, care sunt proiectate sa produca, sa transporte, sa
tranziteze, sa inmagazineze/stocheze, sa dispecerizeze si sa distribuie gaze
naturale;
18. operator comercial - persoana juridica, romana sau straina, titulara a
licentei pentru desfasurarea de activitati comerciale in sectorul gazelor
naturale;
19. operator de sistem - persoana juridica, romana sau straina, titulara a
licentei pentru desfasurarea de activitati de exploatare, dispecerizare,
intretinere, verificare si reparatii intr-un sistem de productie, de transport,
de inmagazinare/stocare, de distributie si de dispecerizare a gazelor naturale;
20. punere in functiune - totalitatea activitatilor prevazute de
documentatia tehnica de proiectare si de reglementarile in vigoare, pentru a
demonstra ca echipamentul si sistemele tehnologice se comporta in conformitate
cu datele prevazute in proiect;
21. retea de transport si/sau distributie - ansamblul de conducte conectate
intre ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente, pentru vehicularea
gazelor naturale in regim de presiune, conform standardelor specifice;
22. sectorul gazelor naturale - ansamblul agentilor economici,
activitatilor si instalatiilor aferente privind productia, transportul,
tranzitul international, inmagazinarea, dispecerizarea, distributia, furnizarea
si utilizarea gazelor naturale;
23. sistemul de alimentare cu gaze naturale - ansamblul compus din
conducte, instalatii de reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre
statiile de predare si cosurile prin care se evacueaza gazele de ardere,
destinat sa asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor dintr-o
localitate;
24. sistemul de dispecerizare - ansamblul instalatiilor, constructiilor si
echipamentelor aferente dispecerizarii gazelor naturale;
25. sistemul de distributie - ansamblul compus din conducte, instalatii de
reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre statiile de predare si robinetele
de bransament ale consumatorilor racordati la reteaua de presiune joasa,
respectiv pana la iesirea din statiile/posturile de reglare de la consumatorul
racordat la reteaua de presiune redusa;
26. sistemul de inmagazinare/stocare a gazelor naturale - totalitatea
instalatiilor tehnologice de suprafata si/sau subterane, precum si depozitul
propriu-zis, prin intermediul carora se pot inmagazina/stoca ciclic si,
respectiv, extrage cantitati de gaze naturale;
27. sistemul de productie a gazelor naturale - ansamblul instalatiilor
tehnologice - C.E., conducte, separatoare, panouri tehnologice de masura gaze,
instalatii de conditionare gaze, statii de comprimare, conducte de racord la
SNT si alte asemenea - care asigura productia gazelor naturale de la capul de
eruptie pana la panoul de masurare comerciala, in conditii de calitate, conform
standardelor in vigoare;
28. Sistemul national de transport - SNT - sistemul de transport al gazelor
naturale in regim de inalta presiune, compus din ansamblul de conducte,
recipiente, echipamente si instalatii aferente, care asigura preluarea gazelor
naturale de la producatori si/sau de la furnizorii autohtoni si/sau straini si
transportul acestora in vederea livrarii in sistemele de distributie si/sau la
consumatorii directi si/sau inmagazinarii/stocarii acestora;
29. standard metru cub de gaze naturale - volumul unui metru cub de gaze
naturale aflat la temperatura de 15 grade C si presiunea de 1,01325 x 10^5
N/mp;
30. standarde de performanta - normele tehnice, economice si operationale
cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii de calitate a serviciilor de
transport, tranzit, inmagazinare/stocare, dispecerizare, distributie si
furnizare a gazelor naturale;
31. stocare - procesul ciclic de depozitare care consta in
introducerea/injectia si extragerea/extractia unor cantitati de gaze si/sau
lichide in/din spatii etanse - rezervoare, recipiente si altele asemenea - la
diferite presiuni si temperaturi;
32. suspendarea autorizatiei/licentei - decizia emisa de autoritatea
competenta prin care se retrag unui titular de autorizatie/licenta permisiunile
dobandite prin aceasta, pentru un interval de timp bine stabilit; ANRGN poate
dispune continuarea activitatii in regim controlat si cu restrictii, daca
activitatea afecteaza interesele consumatorilor de gaze naturale;
33. titular de autorizatie/licenta - persoana juridica detinatoare a unei
autorizatii/licente eliberate de autoritatea competenta;
34. transportator - persoana juridica romana, licentiata, care asigura in
principal servicii de transport-dispecerizare, intretinere, exploatare si
functionare in conditii de siguranta a SNT;
35. tranzit - trecerea peste teritoriul Romaniei, cu sau fara transbordare,
a gazelor naturale provenind din alt stat si destinate unui stat tert;
36. zacamant comercial - acumularea naturala de hidrocarburi, unitara sau
separata, valorificabila, pentru care s-a dovedit posibilitatea recuperarii in
conditii tehnico-economice a hidrocarburilor;
37. zona de protectie - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta care
asigura integritatea tehnica in functionare a acestora;
38. zona de siguranta - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta
stabilita pentru fiecare obiectiv, in functie de cerintele de siguranta a
acestuia.
ANEXA 2
la regulament
LISTA
cuprinzand abrevieri
1. AMC - aparatura de masura si control;
2. ANRGN - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor
Naturale;
3. CT - centrala termica;
4. CTZ - centrala termica de zona;
5. I.S.C.I.R. - Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientilor
sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat din Romania;
6. ISO - International Standard Organization;
7. mc - normal metru cub de gaze naturale;
N
8. mc - standard metru cub de gaze naturale;
S
9. PM - panou de masura;
10. PRM - post de reglare-masurare;
11. PR - post de reglare;
12. PRAM - protectie, relee, automatizari si masurari;
13. RD p.m. - retea de distributie gaze naturale presiune medie;
14. RD p.r. - retea de distributie gaze naturale presiune redusa;
15. RD p.j. - retea de distributie gaze naturale presiune joasa;
16. SNT - Sistemul national de transport gaze naturale;
17. SC - statie de comprimare gaze naturale;
18. SCV - statie de comanda vane;
19. SRM - statie de reglare-masurare;
20. SRMC - statie de reglare-masurare la consumator;
21. SRMS - statie de reglare-masurare de sector;
22. SRS - statie de reglare de sector.
ANEXA 3
la regulament
CERERE
pentru acordarea autorizatiei/licentei in sectorul gazelor naturale
Numarul de inregistrare la ANRGN ....../....
Catre
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
Bucuresti, Calea Dorobantilor nr. 30, sectorul 1
Societatea Comerciala .............., cu sediul in ...........,
reprezentata legal prin ..............., director general, si ...........,
director economic, in conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, precum si ale art. 58 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 60/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, solicita
eliberarea unei autorizatii/licente pentru ......................... (tip:
autorizatie/licenta).
In sustinerea cererii anexam dosarul cu urmatoarele documente:
- ..................................
- ..................................
- ..................................
- ..................................
Director general, Director economic,
..................... ......................
ANEXA 4
la regulament
DATE
privind situatia financiara
Solicitant (denumirea) .....................................
Certificam exactitatea datelor (Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat a judetului ...................)
A. Indicatori privind evolutia bonitatii financiare:
______________________________________________________________________________
Indicatorii de bonitate, calculati conform Date de referinta
bilanturilor anuale si raportarilor
semestriale
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Simbolul U.M. 1999 30 iunie 31 decembrie
crt. 2000 2000
______________________________________________________________________________
1. Lichiditatea globala Lg %
2. Solvabilitatea Sp %
patrimoniala
3. Rata profitului brut Rpb %
4. Viteza de rotatie V cicluri/an
a fondului de rulment R
______________________________________________________________________________
active circulante
Lichiditatea globala = ----------------- x 100%,
datorii curente
in care:
- active circulante = stocuri + alte active circulante;
- datorii curente (in termen de pana la un an) = furnizori si conturi
asimilate + imprumuturi pe termen scurt + salarii + impozite si taxe.
Solvabilitatea patrimoniala = capitaluri proprii/total pasiv, mai putin
clientii creditori si conturi de regularizare si asimilate x 100 % .
rezultatul brut (profit) al exercitiului financiar
Rata profitului = -------------------------------------------------- x 100% .
brut cifra de afaceri
Viteza de rotatie a fondului de rulment = viteza de rotatie anuala a
fondului de rulment, calculata pe baza datelor din bilantul contabil din anul
precedent, care reprezinta raportul dintre veniturile din exploatare si fondul
de rulment aferent exercitiului financiar (cicluri/an).
B. Indicatori privind capacitatea financiara a solicitantului, calculati la
data de ...............
1. TOTAL GENERAL ACTIV (milioane lei) ....................,
din care:
1.1. Active circulante - TOTAL (milioane lei) ............;
2. TOTAL GENERAL PASIV (milioane lei) ....................,
din care:
2.1. Obligatii - TOTAL (milioane lei) ...................................
3. Fond de rulment (rd. 1.1 - rd. 2.1) - TOTAL (milioane lei) ...........
4. Depozite bancare - TOTAL (milioane lei) ..............................
5. Linie de credite deschise - TOTAL (milioane lei) .....................
6. Credite bancare (neconsumate) - TOTAL (milioane lei) .................
7. Venituri din exploatare - TOTAL (milioane lei) .......................
8. Viteza de rotatie a fondului de rulment (V ) ....................... .
R
Director general, Director economic,
..................... ......................
NOTA:
1. Pentru capacitatile nou-infiintate informatiile privind situatia
financiara pot fi prezentate de catre investitori.
2. Pentru investitorii straini informatiile privind situatia financiara pot
fi prezentate de compania-mama din strainatate, in numele companiei-fiice din
Romania, in masura in care se face dovada preluarii in mod indubitabil a
tuturor angajamentelor financiare ale acesteia. Informatiile vor fi prezentate
in limba romana, in traducere legalizata, la un birou notarial din Romania.
ANRGN va lua in considerare orice tip de informatii referitoare la viabilitatea
financiara a proiectului supus autorizarii.
ANEXA 5
la regulament
CAPABILITATEA TEHNICA
a agentilor economici din sectorul gazelor naturale care solicita emiterea
autorizatiei/licentei
1. Date generale privind denumirea obiectivului si amplasarea lui din punct
de vedere administrativ si geografic
2. Date privind calificarea personalului tehnico-operativ care exploateaza,
intretine, executa reparatii si modernizari ale obiectivului:
a) sef obiectiv;
b) ingineri, tehnicieni, maistri de specialitate;
c) personal de deservire.
3. Date privind infrastructura/facilitatile obiectivului:
a) caracteristicile tehnice;
b) starea tehnica;
c) durata de serviciu normata si actuala.
4. Date privind impactul obiectivului asupra mediului - aspecte legate de
poluarea solului, apei si aerului
5. Date privind siguranta in exploatare a obiectivului, protectia muncii,
PSI, sanatate, precum si dotarile aferente.
ANEXA 6
la regulament
MODEL DE AUTORIZATIE
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
AUTORIZATIE DE...................
nr. ........... din .............
Ca urmare a cererii adresate de ..............., cu sediul in
............., reprezentata prin ................., inregistrata la nr.
........... din data de ...............,
in urma analizarii si verificarii documentelor transmise,
in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 41/2000 si ale Ordonantei
Guvernului nr. 60/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
se acorda urmatoarea
AUTORIZATIE
pentru ......................... din .....................................
(obiectivul autorizatiei) (adresa completa a locului de
amplasament)
Obiectivul are urmatoarele caracteristici tehnice: .......................
Prezenta autorizatie este valabila ................, in conformitate cu
prevederile art. 58 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
...................
(data eliberarii)
Presedinte,
................
ANEXA 7
la regulament
MODEL DE LICENTA
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
LICENTA DE..................
nr. ........... din .............
Ca urmare a cererii adresate de ................., cu sediul in
..........., reprezentata prin ................., inregistrata la nr.
........... din data de ...............,
in urma analizarii si verificarii documentelor transmise,
in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 41/2000 si ale Ordonantei
Guvernului nr. 60/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
se acorda urmatoarea
LICENTA
Societatii Comerciale ................ pentru ...........................
(obiectivul licentei)
Prezenta licenta este valabila ............., in conformitate cu
prevederile art. 58 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
...................
(data eliberarii)
Presedinte,
................
ANEXA 8
la regulament
LISTA
cuprinzand tarifele pentru acordarea de autorizatii si licente
Tarife pentru autorizatii
_____________________________________________________________________________
Nr. Activitatea Criteriul de U.M. Tipul Tarif
crt. fundamentare autorizatiei %
din valoarea
obiectivului
_____________________________________________________________________________
1. Productia de Valoarea milioane lei infiintare 0,2
gaze naturale investitiei/ functionare 0,2
obiectiv modificare 0,2
2. Transportul Valoarea milioane lei infiintare 0,2
gazelor investitiei/ functionare 0,2
naturale obiectiv modificare 0,2
3. Inmagazinarea/ Valoarea milioane lei infiintare 0,2
stocarea gazelor investitiei/ functionare 0,2
naturale obiectiv modificare 0,2
4. Distributia Valoarea milioane lei infiintare 0,2
gazelor naturale investitiei/ functionare 0,2
obiectiv modificare 0,2
5. Dispecerizarea Valoarea milioane lei infiintare 0,2
gazelor naturale investitiei/ functionare 0,2
obiectiv modificare 0,2
_____________________________________________________________________________
Tarife pentru licente
_____________________________________________________________________________
Nr. Activitatea Criteriul U.M. Tariful
crt. de fundamentare anual
(lei/U.M.)
_____________________________________________________________________________
1. Furnizarea de gaze naturale Cantitatea de gaze mii mc 1.500
contractata
2. Transportul gazelor naturale Capacitatea totala mii mc 100
de transport
3. Inmagazinarea/stocarea gazelor Capacitatea de mii mc 500
naturale inmagazinare/stocare
4. Dispecerizarea gazelor naturale Cantitatea de gaze mii mc 100
dispecerizata
5. Distributia gazelor naturale Capacitatea totala mii mc 1.500
de distributie
6. Tranzitul gazelor naturale Cantitatea de gaze mii mc 1.000
contractata
_____________________________________________________________________________
NOTA:
1. Pentru calcularea tarifelor de licentiere la activitatile de transport,
tranzit, distributie si inmagazinare/stocare in anul 2000 se iau in considerare
cantitatile efectiv realitate in anul 1999. Incepand cu anul 2001 calculul
tarifelor se va face la capacitatile proiectate pentru transportul, tranzitul,
distributia, inmagazinarea/stocarea gazelor naturale.
2. Pentru agentii economici din sector care se licentiaza ca furnizori
licenta pe anul 2000 se acorda pentru cantitatile de gaze livrate in anul 1999.
Incepand cu anul 2001 tariful anual de licenta se va plati pentru cantitatile
de gaze contractate in anul respectiv.
3. Valoarea tarifului de autorizare se diminueaza de pana la 3 ori pentru
obiectivele in functiune la data intrarii in vigoare a prezentului regulament
si se va stabili tinandu-se seama de anul punerii in functiune si de durata de
serviciu normata.
4. Pentru obiectivele cu durata de serviciu normata depasita autorizarea se
face pe o perioada de un an.
5. Tarifele de autorizare pentru obiectivele existente in functiune se
stabilesc la nivel de structura/camp, sistem de transport, de distributie si de
tranzit, capacitate de inmagazinare/stocare, sediu/oficiu, tinandu-se seama de
parametrii existenti la data solicitarii autorizatie.
6. Tarifele pentru acordarea autorizatiilor si licentelor nu pot fi mai
mici de 10.000.000 lei.
7. Tarifele se actualizeaza prin ordin al presedintelui ANRGN si vor fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.