HOTARARE Nr. 788 din 30 decembrie 1993
pentru aprobarea Regulamentului privind oferta publica de vanzare de valori
mobiliare si a Regulamentului privind autorizarea societatilor de intermediere
si a agentilor de valori mobiliare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 10 februarie 1994
In temeiul prevederilor art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1993
privind reglementarea tranzactiilor nebursiere cu valori mobiliare si
organizarea unor institutii de intermediere,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind oferta publica de vanzare de valori
mobiliare, precum si Regulamentul privind autorizarea societatilor de
intermediere si a agentilor de valori mobiliare, prevazute in anexele I si II
la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA I
REGULAMENT
privind oferta publica de vanzare de valori mobiliare
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
In sensul prezentului regulament:
1. Agentia Valorilor Mobiliare este abreviata A.V.M., iar Ordonanta
Guvernului nr. 18/1993 privind reglementarea tranzactiilor nebursiere cu valori
mobiliare si organizarea unor institutii de intermediere este denumita
ordonanta.
2. Ofertantul este orice emitent sau detinator de valori mobiliare care
propune spre subscriere sau vanzare valorile mobiliare respective.
3. Oferta publica de valori mobiliare este propunerea facuta de un ofertant
sau de catre societati de intermediere pentru subscrierea sau vanzarea de
valori mobiliare, difuzata prin mijloace de informare in masa sau comunicata pe
alte cai, dar sub conditia posibilitatii egale de receptare din partea a
minimum 100 de persoane, nedeterminate in vreun fel de catre autorul propunerii.
4. Plasamentul privat de valori mobiliare este propunerea facuta de un
ofertant sau de catre societati de intermediere pentru subscrierea sau vanzarea
de valori mobiliare, adresata unui grup de pana la 100 de persoane, care
achizitioneaza respectivele valori mobiliare in cont propriu si pentru alte
scopuri decat intermedierea ca fapt de comert.
Art. 2
Societatile comerciale pe actiuni, constituite prin subscriptie publica sau
care au facut apel public la economiile banesti sau la disponibilitatile
financiare ale persoanelor fizice si juridice si ale caror documente
constitutive nu interzic transferul catre terti al valorilor mobiliare emise de
ele, li se aplica prevederile prezentului regulament.
Art. 3
Orice ofertant trebuie sa respecte prevederile ordonantei si ale
prezentului regulament.
CAP. 2
Oferta publica de valori mobiliare
Art. 4
(1) Oferta publica de valori mobiliare necesita autorizarea A.V.M.
(2) Cererea de autorizare insotita de prospectul de oferta publica se
inregistreaza la A.V.M.
(3) Ofertantul trebuie sa faca dovada legitimitatii detinerii valorilor
mobiliare care fac obiectul ofertei publice.
(4) Autorizarea de catre A.V.M., in cazul ofertei primare, este
conditionata de inchiderea ofertei precedente si de achitarea integrala a
valorilor mobiliare aferente acesteia.
(5) Prospectul de oferta publica va fi autentificat si depus la Oficiul
Registrului comertului in vederea obtinerii vizei judecatorului delegat,
conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, numai dupa
autorizarea ofertei publice de catre A.V.M.
Art. 5
A.V.M. nu va autoriza o oferta publica reglementata de ordonanta fara
prezentarea prealabila, intr-un prospect, a tuturor informatiilor relevante cu
privire la emitent si la valorile mobiliare ce urmeaza a fi oferite public. La
data inregistrarii cererii de autorizare a ofertei publice emitentul trebuie sa
fi incheiat cel putin un exercitiu financiar.
Informatiile cuprinse in prospectul de oferta publica vor fi prezentate pe
raspunderea emitentului si certificate de catre acesta, din punct de vedere al
realitatii, exactitatii si integralitatii.
Situatiile financiare cuprinse in prospect vor fi certificate de catre
cenzorii emitentului, precum si de cei ai societatii sau societatilor de
intermediere implicate.
Art. 6
Prospectul de oferta publica va contine toate informatiile necesare unui
potential investitor pentru a lua o decizie rationala de a investi in valorile
mobiliare oferite public. Continutul prospectului de oferta publica este
prezentat in anexa nr. 1 la prezentul regulament. A.V.M. poate dispune
prezentarea si a altor informatii referitoare la emitent, la valorile mobiliare
oferite, precum si la conditiile de executare a contractelor de plasament
intermediat.
Art. 7
(1) A.V.M. va decide cu privire la cererea de autorizare a unei oferte
publice in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, insotita de
prospectul de oferta publica.
(2) Orice solicitare de informatii suplimentare sau de modificare a celor
prezentate initial, din initiativa A.V.M. sau a ofertantului, intrerupe
termenul de 30 de zile, care reincepe sa curga de la data depunerii
respectivelor informatii sau modificari.
Art. 8
(1) Autorizatia emisa de A.V.M. certifica numai faptul ca la data acordarii
ei emitentul indeplineste prevederile ordonantei si ale prezentului regulament.
(2) Autorizatia nu constituie o aprobare sau o alta forma de apreciere de
catre A.V.M. a calitatii plasamentului in respectivele valori mobiliare.
Aceasta mentiune va figura pe coperta prospectului de oferta publica si va fi
inclusa in orice alte notificari si forme de publicitate facute in legatura cu
respectiva oferta publica.
In caz de publicitate din partea ofertantului, facuta in scopul acceptarii
ofertei publice cu prezentarea acesteia ca beneficiind de avantaje sau alte
calitati decurgand din autorizatie, A.V.M. poate dispune retragerea
autorizatiei, cu aplicarea de sanctiuni contraventionale persoanelor in culpa.
(3) Autorizatia acordata de A.V.M. se emite in doua exemplare originale,
dintre care unul se elibereaza solicitantului impreuna cu un exemplar al
prospectului de oferta publica purtand stampila A.V.M. pe fiecare pagina.
Art. 9
(1) Cu cel putin 7 zile inainte de inceperea derularii ofertei publice,
ofertantul si/sau societatea de intermediere implicata va publica un anunt
intr-un ziar de larga circulatie, referitor la respectiva oferta. Continutul
acestui anunt va fi vizat de A.V.M.
(2) Prospectul de oferta publica se pune la dispozitia investitorilor
potentiali pe perioada ofertei publice, la sediul social al ofertantului si/sau
la sediul societatii sau societatilor de intermediere implicate, precum si in
alte locuri indicate in prospect.
Art. 10
(1) Oferta publica poate fi derulata de ofertant sub forma plasamentului
direct sau de catre societati de intermediere autorizate de A.V.M. sub forma
plasamentului intermediat (plasament garantat sau metoda celei mai bune
executii).
(2) Plasamentul direct se realizeaza de catre salariatii ofertantului sau
ai societatilor in care acesta detine o pozitie majoritara, la sediile
societatilor respective. Salariatii sunt obligati sa actioneze exclusiv in
numele si in contul ofertantului si sa respecte normele generale de conduita
ale intermediarilor cuprinse in Regulamentul privind autorizarea societatilor
de intermediere si a agentilor de valori mobiliare.
Orice forma de interventie a societatilor de intermediere intr-un plasament
direct este interzisa.
(3) Plasamentul garantat implica preluarea ferma a valorilor mobiliare de
catre una sau mai multe societati de intermediere legal autorizate, in baza
unui contract de garantare a plasamentului incheiat intre acestea si ofertant, cu
scopul distribuirii respectivelor valori mobiliare catre potentialii
investitori.
Contractul de garantare a plasamentului va cuprinde si informatii privind:
distribuirea riscurilor de plasament, pretul ofertei, precum si cheltuielile
ocazionate de oferta publica.
Societatea de intermediere care efectueaza plasamentul prin metoda celei
mai bune executii actioneaza ca agent al ofertantului, in baza unui contract de
plasament intermediat.
Contractul de plasament intermediat va cuprinde si informatii privind
comisionul cuvenit societatii de intermediere si repartizarea cheltuielilor
privind oferta publica intre ofertant si intermediar.
(4) Partile contractului de plasament intermediat sunt libere sa negocieze
si sa determine pretul ofertei si alte conditii ale plasamentului, potrivit
prevederilor Regulamentului privind autorizarea societatilor de intermediere si
a agentilor de valori mobiliare.
Contractele de plasament intermediat vor fi depuse la A.V.M. impreuna cu
documentele mentionate la art. 4 alin. (2), in vederea avizarii.
Art. 11
(1) Anterior autorizarii ofertei publice de catre A.V.M. este interzis
ofertantului si societatii sau societatilor de intermediere implicate:
- sa ofere public valori mobiliare spre vanzare;
- sa inregistreze optiuni in vederea dobandirii de valori mobiliare;
- sa garanteze disponibilitatea valorilor mobiliare;
- sa accepte integral sau partial plati pentru valorile mobiliare;
- sa desfasoare activitati de publicitate referitoare la valorile mobiliare
ce fac obiectul ofertei publice;
- sa desfasoare orice alte activitati care fac obiectul autorizarii A.V.M.
(2) Pana la autorizarea ofertei publice ofertantul si societatea sau
societatile de intermediere implicate pot efectua studii de piata in vederea
formularii strategiei de plasament, cu conditia ca acestea sa nu constituie
activitati interzise potrivit alin. (1).
Art. 12
(1) Pretul valorilor mobiliare care fac obiectul ofertei publice este ferm
si nu poate fi modificat pe parcursul desfasurarii acesteia.
(2) In cazul in care intr-o oferta publica sunt implicate mai multe
societati de intermediere, investitorul poate subscrie numai la una dintre
acestea.
(3) Acceptarea ofertei publice de catre investitori este neconditionata si
devine irevocabila incepand din a patra zi de la data subscriptiei. In acest
interval de timp subscriitorul poate revoca acceptarea prin notificare catre
ofertant sau societatea de intermediere implicata.
(4) Societatii sau societatilor de intermediere implicate intr-o oferta
publica nu le este permis ca in perioada desfasurarii acesteia sa rezerve sau
sa dobandeasca respectivele valori mobiliare atat timp cat conditiile pietei
permit plasarea acestora.
Art. 13
(1) Autorizatia de a desfasura o oferta publica va fi valabila 180 de zile
de la data publicarii anuntului mentionat la art. 9 alin. (1), dar nu mai mult
de 240 de zile de la data acordarii acesteia de catre A.V.M.
(2) La cererea partilor interesate, valabilitatea autorizatiei poate fi
prelungita o singura data pentru o perioada care nu poate depasi 180 de zile de
la data expirarii autorizatiei initiale, cu conditia ca motivele invocate sa
fie acceptate de catre A.V.M. Orice prelungire va fi conditionata de actualizarea
tuturor informatiilor cuprinse in prospectul de oferta publica.
(3) In cazul unor conditii de piata general nefavorabile, A.V.M. poate
dispune prelungiri pe termen scurt, pentru perioade totalizand cel mult 90 de
zile.
(4) Orice autorizatie de a efectua o oferta publica va produce toate
efectele, daca pe durata valabilitatii sale se pastreaza realitatea,
exactitatea si integralitatea informatiilor cuprinse in prospect, precum si
daca nu se produc evenimente ulterioare nefavorabile.
In timpul desfasurarii ofertei publice emitentul si societatile comerciale
in care acesta detine o pozitie de control trebuie sa se abtina de la acte care
pot influenta nivelul capitalului social si situatia lor patrimoniala.
Art. 14
Ofertantul si societatea sau societatile de intermediere implicate pot
inchide anticipat oferta publica cu aprobarea A.V.M. dupa minimum 7 zile de la
deschiderea acesteia si sub conditia ca obiectul ofertei sa fi fost integral
tranzactionat, iar aceasta posibilitate sa fie prevazuta in prospectul de
oferta publica.
Art. 15
Daca cererea de valori mobiliare depaseste volumul ofertei publice,
ofertantul si societatea sau societatile de intermediere implicate pot proceda,
in scopul alocarii valorilor mobiliare, la alegerea uneia dintre posibilitatile
de mai jos, cu conditia ca aceasta sa fi fost prevazuta in prospectul de oferta
publica:
- daca exista valori mobiliare care pot fi disponibilizate de catre
ofertant, numarul valorilor mobiliare oferite public poate fi majorat pana la
nivelul cererii inregistrate sau pana la nivelul disponibilului de valori
mobiliare;
- alocarea valorilor mobiliare, obiect al ofertei publice, catre toti
investitorii se va face uniform, pe principiul proportionalitatii (proportional
cu ponderea fiecarui investitor in cererea totala);
- alte criterii acceptate de A.V.M.
Art. 16
Ofertantul de valori mobiliare, cat si societatea sau societatile de
intermediere implicate vor transmite A.V.M. un raport privind rezultatele
ofertei publice, in termen de 7 zile de la data inchiderii acesteia.
Raportul privind rezultatele ofertei publice va cuprinde si informatii
referitoare la valorile mobiliare oferite, numarul cumparatorilor, detinatorii
semnificativi ai valorilor mobiliare de tipul celor oferite, precum si alte
informatii pe care A.V.M. le considera necesare.
Art. 17
Se interzic oricarui ofertant si, daca este cazul, oricarei societati de
intermediere implicate sa ofere public valori mobiliare dupa data inchiderii
ofertei.
Art. 18
Persoana definita la art. 39 din ordonanta va transmite A.V.M. si
societatii emitente declaratia sa de intentie, intocmita conform modelului
prezentat in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
Art. 19
(1) Distribuirea de valori mobiliare catre actionarii sau salariatii
respectivului emitent nu constituie o oferta publica care necesita autorizarea
A.V.M., cu conditia ca salariatilor sa li se asigure si sa li se garanteze
accesul la informatii privind emitentul si valorile mobiliare oferite, ca in
cazul ofertei publice.
(2) Oferta publica de valori mobiliare neepuizata dupa subscrierea de catre
actionarii existenti si salariatii emitentului se va supune prevederilor
ordonantei si ale prezentului regulament.
(3) Prevederile art. 16 si 18 ale prezentului regulament se aplica si in
cazul distribuirii de valori mobiliare catre actionarii existenti sau catre
salariatii emitentului.
CAP. 3
Plasamentul privat de valori mobiliare
Art. 20
(1) Orice ofertant care doreste sa efectueze un plasament privat va depune
la A.V.M. o cerere insotita de documentul de oferta, in vederea obtinerii
avizului de plasament privat.
(2) Prevederile art. 4 alin. (3), (4) si (5) si ale art. 8 alin. (3) din
prezentul regulament se aplica in mod corespunzator si in cazul plasamentului
privat.
(3) Ofertantul poate efectua un nou plasament privat numai dupa trecerea a
cel putin 12 luni de la data avizarii plasamentului privat anterior.
Art. 21
Plasamentul privat poate fi facut fie de catre ofertant, in conditiile
prevazute la art. 30 din ordonanta, fie de catre o societate de intermediere
autorizata de A.V.M.
Art. 22
(1) A.V.M. nu va aviza un plasament privat fara prezentarea prealabila a
documentului de oferta continand principalele informatii materiale referitoare
la emitent si la valorile mobiliare care fac obiectul ofertei. Continutul
documentului de oferta este prezentat in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Ofertantul va asigura accesul neingradit al investitorilor carora li se
adreseaza la informatiile cuprinse in documentul de oferta.
Informatiile cuprinse in documentul de oferta vor fi prezentate pe
raspunderea consiliului de administratie al emitentului.
(2) Documentul de oferta va include o prevedere prin care se va solicita
celor carora li se adreseaza sa declare in scris ca achizitionarea
respectivelor valori mobiliare va fi facuta in scopul de a investi si nu de a
le tranzactiona imediat.
(3) Incalcarea prevederilor alin. (2) va determina ca ofertantul sa fie
supus sanctiunilor prevazute de ordonanta.
(4) A.V.M. va aviza plasamentul privat pe baza studierii documentului de
oferta si a conditiilor de realizare a acestui plasament.
(5) In termen de 3 zile lucratoare de la efectuarea plasamentului privat,
ofertantul are obligatia sa transmita A.V.M. o nota de informare privind
rezultatele acestuia. Nota de informare va cuprinde cel putin urmatoarele
informatii:
- numarul, valoarea nominala si pretul de vanzare al valorilor mobiliare
plasate;
- numarul si valoarea totala a valorilor mobiliare de tipul celor care fac
obiectul ofertei, emise anterior de catre emitent;
- detinatorii semnificativi de valori mobiliare.
(6) Prevederile art. 18 al prezentului regulament se aplica si in cazul
plasamentului privat.
CAP. 4
Informatii confidentiale
Art. 23
Informatiile confidentiale sunt informatiile de orice natura privitoare la
un emitent sau la oricare dintre valorile mobiliare emise de acesta, care nu au
fost inca dezvaluite publicului, informatii care, o data dezvaluite, ar putea
influenta pretul sau alte aspecte in tranzactiile cu valori mobiliare ale
emitentului sau in cele ale societatilor comerciale asociate, respectiv ale
acelor societati in care emitentul detine o pozitie majoritara.
Persoanele detinatoare de astfel de informatii sunt tinute a nu le divulga
si nici exploata in mod direct sau indirect, personal sau prin interpusi.
Art. 24
In intelesul ordonantei si al prezentului regulament, orice persoana va fi
considerata detinator de informatii confidentiale daca:
a) are acces la astfel de informatii:
1. ca membru al structurii de conducere sau supraveghere sau al oricarei
entitati similare a emitentului;
2. pe parcursul angajarii sale de catre emitent sau pe parcursul
activitatii profesionale pentru emitent;
3. ca investitor in valorile mobiliare ale emitentului;
b) are acces la astfel de informatii datorita unei pozitii sau legaturi
identice cu cele de la lit. a) cu o persoana juridica avand acces la astfel de
informatii;
c) a obtinut astfel de informatii de la oricare dintre persoanele mai sus
mentionate sau pe orice alta cale.
Art. 25
Membrii Consiliului de coordonare al A.V.M., angajatii, precum si
consultantii si colaboratorii A.V.M., ca detinatori de informatii
confidentiale, sunt obligati sa nu valorifice respectivele informatii in
avantajul propriu sau al unor terti.
Membrii Consiliului de coordonare al A.V.M. se vor abtine sa dobandeasca
sau sa instraineze, direct sau indirect, valori mobiliare ale unui emitent,
atat timp cat informatia referitoare la acestea nu a devenit publica, precum si
de a face publice sau de a divulga informatiile confidentiale catre terti sau
de a influenta un tert sa desfasoare vreuna dintre activitatile interzise de
A.V.M.
Art. 26
Daca un emitent, pe baza unei hotarari adoptate de cel putin 3/4 din
numarul membrilor consiliului sau de administratie, considera ca o anumita
informatie este de natura confidentiala si ca dezvaluirea ei ar avea un efect
material contrar intereselor sale, ale actionarilor sai sau ale detinatorilor
altor valori mobiliare ale acestuia va solicita in scris A.V.M. permisiunea sa
considere aceasta informatie drept confidentiala, pentru motivele si perioada specificata
in respectiva cerere.
CAP. 5
Raspunderea juridica
Art. 27
Incalcarea prevederilor prezentului regulament se sanctioneaza conform
dispozitiilor prevazute in cap. VIII "Raspunderea juridica" din
ordonanta.
Art. 28
Orice oferta publica facuta fara autorizarea A.V.M. ori nerespectind
conditiile in care o astfel de autorizare este acordata este lipsita de orice
efect, A.V.M. aplicand persoanelor culpabile sanctiunile prevazute de
ordonanta.
In afara sanctiunilor contraventionale prevazute la alineatul precedent,
persoanele raspunzatoare pentru incalcarea dispozitiilor ordonantei si ale
prevederilor prezentului regulament sunt tinute la restituirea catre
subscriitori, in termen de 10 zile de la data constatarii de catre A.V.M. a
respectivelor incalcari, a sumelor subscrise ori platite pentru valorile
mobiliare, fara deducerea vreunor comisioane sau altor cheltuieli.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 29
Orice oferta de vanzare de valori mobiliare trebuie sa se conformeze
prevederilor ordonantei si ale prezentului regulament.
Art. 30
Oferta de valori mobiliare reprezentand imprumuturi de stat nu constituie o
oferta publica reglementata de prezentul regulament.
Art. 31
Vanzarea de actiuni ale societatilor comerciale detinute de Fondurile
Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat, prevazuta de Legea
privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991 la art. 46, se va conforma
prevederilor ordonantei si ale prezentului regulament.
Art. 32
(1) Ofertantul si societatea sau societatile de intermediere implicate
intr-o oferta publica vor comunica A.V.M. toate informatiile necesare cu
privire la valorile mobiliare care se supun prevederilor ordonantei si la
respectivii lor emitenti si cu privire la toate celelalte persoane fizice si
juridice, subiecti ai supravegherii A.V.M., conform normelor de organizare a
Sistemului de evidenta a valorilor mobiliare, care vor fi emise de A.V.M.
(2) In scopul asigurarii informatiei continue, societatile comerciale care
au emis valori mobiliare reglementate de ordonanta vor transmite A.V.M., in
termen de 3 luni de la incheierea fiecarui exercitiu financiar, un raport anual
privind emitentul si valorile mobiliare emise, impreuna cu situatiile
financiare elaborate pe baza aplicarii principiilor de contabilitate general
acceptate si certificate de cenzori.
Continutul raportului anual este prezentat in anexa nr. 4 la prezentul
regulament. Raportul anual va fi semnat de presedintele consiliului de
administratie.
Art. 33
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament, societatile comerciale pe actiuni ale caror valori mobiliare
(actiuni si obligatiuni) au fost emise si oferite public sau care se pot
transfera fara restrictii au obligatia sa transmita A.V.M. o nota de informare
in scopul calificarii celor care intra sub incidenta prevederilor ordonantei si
ale prezentului regulament.
Nota de informare trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
- denumirea, codul fiscal si sediul inregistrat al emitentului;
- data si numarul inmatricularii emitentului in Registrul comertului; data
si continutul modificarilor contractului si/sau statutului acestuia;
- copii ale documentelor prin care s-au realizat emisiunile de valori
mobiliare;
- obiectul de activitate al emitentului;
- capitalul social subscris si varsat;
- clasa, tipul, numarul, valoarea nominala si principalele caracteristici
ale valorilor mobiliare emise si existente in circulatie;
- numarul actionarilor si lista celor semnificativi.
ANEXA 1
CONTINUTUL PROSPECTULUI DE OFERTA PUBLICA
Date generale (mentionate pe coperta prospectului de oferta publica):
- identitatea emitentului (denumire, sediu inregistrat, data si numarul
inmatricularii in Registrul comertului);
- clasa, tipul, numarul si principalele caracteristici ale valorilor
mobiliare care fac obiectul ofertei publice;
- pretul de vanzare, marimea fondurilor care se sconteaza a fi obtinute de ofertant;
- comisioane si alte venituri ale societatii sau societatilor de
intermediere implicate;
- numele ofertantului (daca este altul decat emitentul);
- numele societatii sau societatilor de intermediere implicate;
- date si conditionari ale autorizatiei ofertei publice;
- data si numarul autorizatiei ofertei publice.
1. Informatii despre emitent
1.1. Denumirea, codul fiscal si sediul inregistrat al societatii
comerciale.
1.2. Data si numarul inmatricularii societatii comerciale in Registrul
comertului; data si continutul modificarilor contractului si/sau ale statutului
societatii comerciale, cat si numarul si data Monitorului Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, in care au fost publicate modificarile respective.
1.3. Forma si obiectul de activitate al societatii comerciale; filialele si
sucursalele acesteia si alte societati comerciale in care emitentul detine o
pozitie de control.
1.4. Durata societatii comerciale.
1.5. Capitalul social subscris si varsat; fondul de rezerva; valoarea
bunurilor aduse ca aport in natura in societatea comerciala, modul de evaluare
si numarul de actiuni acordate pentru acestea.
1.6. Clasa, tipul, numarul si caracteristicile actiunilor existente.
1.7. Clasa, tipul, numarul, valoarea si caracteristicile oricaror alte
valori mobiliare emise de societatea comerciala si aflate in circulatie.
1.8. Numele si prenumele sau denumirea actionarilor semnificativi,
domiciliul/sediul si cetatenia/nationalitatea acestora, precum si participarea
acestora la capitalul social.
1.9. Conditiile pentru valabilitatea deliberarilor adunarii generale a
actionarilor si modul de exercitare a dreptului de vot; actiunile
comanditarilor in societatea in comandita pe actiuni.
1.10. Individualizarea detinerilor de actiuni ale membrilor consiliului de
administratie si ale comitetului de directie.
1.11. Curriculum vitae pentru membrii consiliului de administratie, ai
comitetului de directie si ai comisiei de cenzori (numele si prenumele, domiciliul,
cetatenia, varsta, calificarea, experienta profesionala, functia si vechimea in
functie).
1.12. Numarul salariatilor si al colaboratorilor externi si structura
acestora pe activitati in cadrul societatii comerciale.
2. Informatii privind activitatea emitentului
2.1. Rezultatele economico-financiare inregistrate in ultimii 3 ani sau cel
putin pentru un exercitiu financiar pentru societatile comerciale care s-au
infiintat de mai putin de 3 ani si alte informatii referitoare la activitatea emitentului;
a) principalele activitati desfasurate de emitent si ponderea acestora in
totalul cifrei de afaceri a emitentului;
b) structura organizatorica, incluzand detalii despre filiale, sucursale si
despre alte societati comerciale in care emitentul detine o pozitie de control;
c) investitiile care depasesc in total 10% din activele totale ale
emitentului;
d) titluri de participare detinute de emitent;
e) segmentul de piata al principalelor produse ale emitentului, principalii
competitori, dependenta activitatii emitentului fata de furnizori si/sau
clienti locali sau straini, daca nivelul acesteia depaseste 20% din totalul
aprovizionarilor si/sau vanzarilor;
f) scurta descriere a mijloacelor fixe aflate in proprietate, in leasing,
in custodie etc.
2.2. Sarcini care greveaza activele fixe ale emitentului, precum si ale
filialelor si sucursalelor acestuia.
2.3. Brevete, marci inregistrate, drepturi de autor si alte drepturi aflate
in proprietatea emitentului sau in folosinta acestuia.
2.4. Perspectivele dezvoltarii activitatii emitentului; obiective
prioritare.
2.5. Bilantul contabil pentru ultimii 3 ani (sau cel putin pentru un
exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza de mai putin de 3 ani),
confirmat de organele financiare teritoriale ale Ministerului Finantelor;
raportul cenzorilor pentru perioadele respective; raportarile
financiar-contabile intocmite potrivit normelor metodologice intocmite de
Ministerul Finantelor si certificate de cenzorii emitentului, daca au trecut
mai mult de 90 de zile de la data celui mai recent bilant contabil confirmat.
In cazul ofertelor publice de valori mobiliare realizate prin societati de
intermediere, situatiile financiare ale emitentului vor fi certificate si de
cenzorii societatii de intermediere.
2.6. Nivelul dividendelor distribuite in ultimii 3 ani (sau cel putin
pentru un exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza de mai putin de 3
ani) si termenele de plata a acestora.
3. Elemente informationale privind oferta publica
3.1. Hotararea adunarii generale a actionarilor societatii comerciale
privind emisiunea de valori mobiliare si data publicarii acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
3.2. Marimea si caracteristicile ofertei publice de valori mobiliare.
3.3. Tipul, clasa, seriile, valoarea nominala si pretul de vanzare al
valorilor mobiliare care urmeaza a fi oferite public.
3.4. Marimea fondurilor scontate a fi obtinute ca urmare a ofertei publice.
3.5. Destinatiile incasarilor obtinute din vanzarea valorilor mobiliare, in
cazul ofertei primare.
3.6. Locul si datele de deschidere si de inchidere ale ofertei publice;
dreptul de inchidere anticipata a ofertei publice.
3.7. Procedurile folosite in caz de exces de subscriptie sau in caz de
cerere insuficienta.
3.8. In cazul plasamentului garantat: numele si adresa
societatii/societatilor de intermediere, distribuirea riscului de plasament
intre societatile de intermediere implicate, precum si structura corespunzatoare
a participatiilor individuale la comisionul de administrare a ofertei publice.
3.9. In cazul ofertelor publice intermediate, desfasurate pe principiul
celei mai bune executii: numele si adresa societatii de intermediere implicata
in plasament si comisionul de administrare.
3.10. In cazul plasamentelor directe: numele si adresele ofertantului de
valori mobiliare.
3.11. Numele si adresele: agentului de transfer si plata, agentului de
executie si mentinere a registrului actionarilor, societatilor de depozitare;
3.12. Principalii factori care fac oferta publica speculativa sau de mare
risc.
3.13. Prevederile referitoare la drepturile de dividende, conversie,
rascumparare, drepturi de vot, drepturi de lichidare, drepturi de preemptiune si
restrictii in ceea ce priveste instrainarea valorilor mobiliare, data
scadentei, modul si pretul de rambursare, caracteristicile dobanzii sau ale
altor modalitati de remunerare a investitiei, modalitatea si procentul de rabat
la scontarea obligatiunilor, garantii constituite in favoarea detinatorilor de
actiuni.
3.14. Prevederi referitoare la modificarea drepturilor detinatorilor de
valori mobiliare.
3.15. In prospectul de oferta publica de obligatiuni vor fi incluse si
informatii privind: subordonarea fata de creantele si drepturile creditorilor
si/sau ale detinatorilor altor valori mobiliare emise sau garantate de catre
emitent; contractele financiare ale emitentului, inclusiv cele referitoare la
plata dividendelor, majorarile de capital (in cazul emisiunilor de valori
mobiliare de credit convertibile), emisiunile de alte valori mobiliare sau
serii de valori mobiliare de credit; tipurile de evenimente care conduc la
neindeplinirea unor obligatii si care grabesc scadenta obligatiunilor;
prevederi referitoare la numirea reprezentantului detinatorilor de obligatiuni,
functiile, drepturile si obligatiile acestuia.
3.16. Orice alte fapte materiale.
4. Alte informatii
4.1. Originea si natura oricaror creante asupra emitentului sau asupra oricareia
dintre filialele sau sucursalele acestuia si nestinse inca la data intocmirii
prospectului de oferta publica, inclusiv prevederile referitoare la indatorarea
potentiala ce poate aparea din aceste situatii; efectul estimat al acestora
asupra activitatii emitentului, a rezultatelor sale financiare sau a valorilor
sale mobiliare.
4.2. Numele, adresa, functia si relatia cu emitentul ale uneia sau mai
multor persoane, sub responsabilitatea carora a fost completat si prezentat
prospectul.
4.3. Referire la orice informatie materiala neinclusa in prospect pe
motivul confidentialitatii acesteia si a carei publicare ar afecta negativ
interesele detinatorilor de valori mobiliare ale emitentului, cu conditia ca in
prospect sa fie facuta o declaratie in care sa se specifice faptul ca
respectivul emitent a obtinut permisiunea din partea A.V.M. de a include in
prospect respectiva informatie.
4.4. Informatii privind modalitatile de a obtine copii ale prospectului de
oferta publica si cerinta de confirmare a primirii acestuia inaintea oricarei
cumparari de valori mobiliare oferite prin intermediul lui.
ANEXA 2
CONTINUTUL DOCUMENTULUI DE OFERTA
Date generale (mentionate pe coperta documentului de oferta):
- identitatea emitentului (denumirea, sediul inregistrat, data si numarul
inmatricularii in Registrul comertului);
- clasa, tipul, numarul si principalele caracteristici ale valorilor
mobiliare care fac obiectul ofertei;
- pretul de vanzare;
- comisioane si alte venituri ale societatii sau societatilor de
intermediere implicate;
- numele ofertantului (daca este altul decat emitentul);
- numele societatii sau societatilor de intermediere implicate;
- date si conditionari ale avizarii plasamentului privat;
- data si numarul avizarii plasamentului privat.
1. Informatii despre emitent
1.1. Denumirea, codul fiscal si sediul inregistrat al societatii
comerciale.
1.2. Data si numarul inmatricularii societatii comerciale in Registrul
comertului; data si continutul modificarilor contractului si/sau statutului
societatii comerciale, cat si numarul si data Monitorului Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, in care au fost publicate modificarile respective.
1.3. Forma si obiectul de activitate al societatii comerciale; filialele si
sucursalele acesteia.
1.4. Durata societatii comerciale.
1.5. Capitalul social subscris si varsat.
1.6. Clasa, tipul, numarul si caracteristicile actiunilor existente.
1.7. Clasa, tipul, numarul, valoarea si caracteristicile oricaror alte
valori mobiliare emise de societatea comerciala si aflate in circulatie.
1.8. Numele si prenumele sau denumirea actionarilor semnificativi,
domiciliul/sediul si cetatenia/nationalitatea acestora, precum si participarea
acestora la capitalul social.
1.9. Curriculum vitae pentru membrii consiliului de administratie, ai
comitetului de directie si ai comisiei de cenzori (numele si prenumele,
domiciliul, cetatenia, varsta, calificarea, experienta profesionala, functia si
vechimea in functie).
1.10. Locul unde poate fi consultat statutul si contractul de societate
(pentru oferta de actiuni).
2. Informatii privind activitatea emitentului
2.1. Principalele activitati desfasurate de emitent si ponderea acestora in
totalul cifrei de afaceri a emitentului.
2.2. Perspectivele dezvoltarii activitatii emitentului; obiective
prioritare.
2.3. Nivelul dividendelor distribuite in ultimii 3 ani (sau cel putin
pentru un exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza de mai putin de 3
ani) si termenele de plata a acestora.
2.4. Locul unde poate fi consultat bilantul contabil pentru exercitiul
financiar expirat.
3. Elementele informationale privind plasamentul privat
3.1. Hotararea adunarii generale a actionarilor societatii comerciale
privind emisiunea de valori mobiliare si data publicarii acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
3.2. Marimea si caracteristicile plasamentului privat.
3.3. Clasa, tipul, numarul, valoarea nominala, pretul de vanzare si
principalele caracteristici ale valorilor mobiliare care fac obiectul ofertei.
3.4. Numele si adresele: agentului de transfer si plata, agentului de
executie si mentinere a registrului actionarilor, societatilor de depozitare.
3.5. Prevederi referitoare la drepturile si obligatiile detinatorilor de
valori mobiliare de tipul celor oferite;
3.6. Prevederi referitoare la modificarea drepturilor detinatorilor de
valori mobiliare.
3.7. Cerinta ca investitorii sa declare in scris ca achizitionarea
valorilor mobiliare se face in scopul de a investi si nu de a le tranzactiona
imediat.
ANEXA 3
DECLARATIA DE INTENTIE
Declaratia de intentie va cuprinde urmatoarele informatii:
1. Numele/denumirea persoanei care face declaratia.
2. Numarul valorilor mobiliare ce confera drept de vot in adunarea generala
a actionarilor societatii comerciale emitente, dobandite de declarant, si
procentajul pe care acest numar il reprezinta in totalul valorilor mobiliare
ale societatii vizate care confera drept de vot in adunarea generala a
actionarilor societatii comerciale emitente.
3. Numarul valorilor mobiliare la care se ridica participarea
cumparatorului dupa operatiunea sau evenimentul care necesita notificarea catre
A.V.M. si procentajul pe care acest numar il reprezinta in totalul valorilor
mobiliare ale societatii vizate.
4. Societatea de intermediere prin care s-a facut operatiunea.
5. Obiectivul urmarit de cumparator prin efectuarea acestei operatiuni;
descrierea oricarui plan care ar putea avea ca rezultat:
- cumpararea altor valori mobiliare ale societatii vizate;
- fuziunea, restructurarea capitalului sau lichidarea societatii sau a
uneia dintre filialele sale;
- modificarea activitatilor societatilor vizate, a structurii conducerii,
personalului sau politicii de repartizare a dividendelor;
- disponibilizarea sau transferul unui activ important al societatii sau al
uneia dintre filialele sale.
6. Obiectivul urmarit de cumparator privind societatile comerciale in care
emitentul detine o pozitie de control.
7. Numele persoanelor de la care s-au cumparat valori mobiliare, daca
cumpararea s-a facut pe baza unei intelegeri, si pretul unitar platit de
cumparator.
8. Descrierea tuturor intelegerilor intervenite intre un cumparator si
oricare alta persoana privind valorile mobiliare ale societatii, in special in
legatura cu exercitarea dreptului de vot aferent acestora sau de eliberare a
unei procuri in acest scop, indicand numele persoanelor implicate.
ANEXA 4
CONTINUTUL RAPORTULUI ANUAL
1. Informatii despre emitent.
1.1. Denumirea, codul fiscal si sediul inregistrat al societatii
comerciale.
1.2. Data si numarul inmatricularii societatii comerciale in Registrul
comertului; data si continutul modificarilor contractului si/sau statutului
societatii comerciale, cat si numarul si data Monitorului Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, in care au fost publicate modificarile respective.
1.3. Forma si obiectul de activitate al societatii comerciale; filialele si
sucursalele emitentului si alte societati comerciale in care emitentul detine o
pozitie de control.
1.4. Prezentarea conducerii societatii, numarul salariatilor si structura
acestora pe activitati.
2. Activitatea emitentului.
2.1. Principalele activitati desfasurate de emitent si ponderea acestora in
totalul cifrei de afaceri.
2.2. Principalele produse sau servicii, metodele de distributie a acestora,
precum si pietele de desfacere.
2.3. Sursele de aprovizionare si disponibilitatea de materii prime.
2.4. Perspectivele dezvoltarii activitatii emitentului; obiective
prioritare.
2.5. Analiza activitatii desfasurate de emitent pe baza principalilor
indicatori economico-financiari din bilantul contabil.
3. Tipul, clasa, seria, numarul, valoarea nominala, pretul de vanzare,
principalele caracteristici, detinatorii semnificativi ai valorilor mobiliare
emise.
4. Alte fapte materiale.
ANEXA 5
MINISTERUL FINANTELOR
AGENTIA VALORILOR MOBILIARE
Dosar nr. ......../...........
AUTORIZATIE
Nr. ........./.............
Urmare examinarii prospectului de oferta publica depus de ................
....................................., cu cererea nr. ........./......., prin
care se solicita autorizarea ofertei publice de ..............................,
in temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1993 si al art. 4 din
Regulamentul privind oferta publica de vanzare de valori mobiliare, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 788/1993,
se autorizeaza oferta publica de .........................................,
avand urmatoarele caracteristici:
Oferta publica de .........................................................
Valoarea/pretul ...........................................................
Perioada de derulare ......................................................
Mentiuni speciale .........................................................
Director general,
L.S.
Data ..................
ANEXA 6
MINISTERUL FINANTELOR
AGENTIA VALORILOR MOBILIARE
Dosar nr. ......./...........
AVIZ
Nr. ........./............
Urmare examinarii documentului de oferta depus de .........................
..........., cu cererea nr. ........./.........................., prin care se
solicita avizarea plasamentului privat de .................................,
in temeiul art. 13 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 18/1993 si al
art. 20 din Regulamentul privind oferta publica de vanzare de valori mobiliare,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 788/1993,
se avizeaza plasamentul privat de ........................................,
avand urmatoarele caracteristici:
Plasamentul privat de .....................................................
Valoarea/pretul ...........................................................
Mentiuni speciale .........................................................
Director general,
L.S.
Data ..................
ANEXA II REGULAMENT
privind autorizarea societatilor de intermediere si a agentilor de valori
mobiliare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentului regulament, Agentia Valorilor Mobiliare este
abreviata A.V.M., iar Ordonanta Guvernului nr. 18/1993 privind reglementarea
tranzactiilor nebursiere cu valori mobiliare si organizarea unor institutii de
intermediere este denumita ordonanta.
Art. 2
Intermedierea de valori mobiliare consta in efectuarea in mod obisnuit si
cu titlu profesional a urmatoarelor fapte de comert:
1. vanzarea si/sau cumpararea de valori mobiliare reglementate de
ordonanta, in calitate de intermediar, actionand pe baza de comision, ca agent
in contul clientilor;
2. vanzarea si/sau cumpararea de valori mobiliare reglementate de ordonanta,
in calitate de intermediar, actionand pe cont propriu;
3. garantarea plasamentului valorilor mobiliare reglementate de ordonanta,
cu ocazia ofertelor primare sau secundare, printr-un contract de garantare a
plasamentului;
4. acceptarea, prelucrarea si transmiterea ordinelor clientilor, cu scopul
executarii lor prin alti intermediari autorizati;
5. detinerea de fonduri si/sau valori mobiliare ale clientilor in scopul
executarii ordinelor primite de la acestia;
6. administrarea conturilor individuale ale portofoliilor de valori
mobiliare ale clientilor;
7. pastrarea de fonduri si de valori mobiliare ale clientilor, in scopul si
in cursul administrarii portofoliilor prevazute la pct. 6, sau in alte scopuri
autorizate in mod expres de A.V.M.;
8. acordarea de credite pentru finantarea tranzactiilor clientilor, in
limita unui plafon stabilit de Banca Nationala a Romaniei, cu avizul A.V.M.;
9. alte activitati conexe intermedierii de valori mobiliare pe care
Consiliul de coordonare al A.V.M. le poate stabili.
Activitatile prevazute la art. 2 pct. 6 si 7 vor fi desfasurate numai dupa
crearea pietei organizate a valorilor mobiliare, cu avizul A.V.M.
Activitatile de intermediere prevazute la art. 2 privesc numai valorile
mobiliare care au facut obiectul unei oferte publice.
CAP. 2
Autorizarea societatilor de intermediere.
Conditiile si procedura de autorizare
Art. 3
(1) Societatile de intermediere definite la art. 2 lit. n) din ordonanta
vor putea desfasura activitati dintre cele prevazute la art. 2 din prezentul
regulament numai dupa obtinerea autorizatiei de la A.V.M.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei de la A.V.M., societatile de intermediere
de valori mobiliare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa fi fost constituite ca societati comerciale pe actiuni in
conformitate cu prevederile legale; capitalul social al acestora va fi
constituit din actiuni nominative, cu drept de vot, a caror valoare se va varsa
integral la subscriere, fiecare actiune conferind detinatorilor drepturi egale;
2. obiectul de activitate al societatii solicitante sa consiste exclusiv in
intermedierea de valori mobiliare;
3. sa faca dovada, la data inregistrarii cererii de autorizare, a unui
capital subscris minim si integral varsat si sa mentina in continuare o valoare
neta minima a capitalului corespunzator activitatilor pentru care au fost
autorizate, dupa cum este stabilit in prezentul regulament;
4. sa respecte coeficientii de risc privitori la active;
5. cel putin 75% din totalul activelor detinute sa fie active financiare;
6. societatea solicitanta sau actionarii sai semnificativi nu pot si nu vor
putea detine actiuni intr-o alta societate de intermediere. Membrii consiliului
de administratie sau ai comitetului de directie, precum si agentii de valori
mobiliare ai respectivei societati de intermediere pot detine actiuni intr-o
alta societate de intermediere, autorizata de A.V.M., numai cu conditia ca
detinerile lor individuale si cumulate sa nu depaseasca 5% si, respectiv, 20%
din capitalul subscris minim si integral varsat, al unei astfel de societati,
precum si cu conditia de a nu fi membri in conducerea acesteia.
Limitarea de mai sus nu se va aplica detinerilor de actiuni depasind 5% si,
respectiv 20%, rezultate din mostenire, fuziunea societatilor sau alte situatii
similare, cu conditia ca respectivul detinator sa instraineze excedentul de
titluri in termen de 180 de zile de la data producerii evenimentului care a
cauzat o astfel de situatie;
7. alte conditii care vor fi stabilite de A.V.M.
Art. 4
Capitalul subscris minim si integral varsat va fi de:
1. 50.000.000 lei pentru societatile de intermediere care efectueaza
activitatile enumerate la art. 2 pct. 1, 4 si 5 din prezentul regulament;
2. 100.000.000 lei pentru societatile de intermediere care efectueaza
activitatile enumerate la art. 2 pct. 1, 2, 4, 5, 6 si 7 din prezentul
regulament;
3. 300.000.000 lei pentru societatile de intermediere care efectueaza toate
activitatile de intermediere prevazute la art. 2 pct. 1-8 din prezentul
regulament.
Pentru celelalte activitati prevazute la art. 2 pct. 9, A.V.M. va stabili
capitalul minim necesar.
Art. 5
(1) Valoarea neta minima a capitalului, care trebuie mentinuta conform art.
3 alin. (2) pct. 3 din prezentul regulament, se stabileste dupa cum urmeaza:
- la 20.000.000 lei pentru societatile prevazute la art. 4 pct. 1 din
prezentul regulament;
- la 40.000.000 lei pentru societatile prevazute la art. 4 pct. 2 din
prezentul regulament;
- la 100.000.000 lei pentru societatile prevazute la art. 4 pct. 3 din
prezentul regulament.
(2) Valoarea neta minima a capitalului, prevazuta la alin. (1), se
calculeaza prin deducerea, din totalul activelor, a obligatiilor, creditelor
societatii si a valorii activelor ponderate cu coeficientii de risc prevazuti,
pe categorii de active, la art. 8 din prezentul regulament.
Art. 6
A.V.M., cu acordul Consiliului sau de coordonare, poate sa modifice nivelul
de baza al capitalului in functie de evolutia economiei romanesti, in general,
si de cea a pietei de capital, in special.
Art. 7
(1) Din totalul activelor detinute, societatile de intermediere trebuie sa
mentina cel putin 75% sub forma de active financiare.
(2) Activele financiare mentionate la alin. (1) pot consta in:
1. lichiditati reprezentand depozite la vedere sau la termen pana la 90 de
zile, constituite la banci comerciale, si soldurile conturilor curente;
2. soldul contului "Clienti" existent pe perioada de efectuare a
compensatiilor si decontarii tranzactiei;
3. bonuri de tezaur rascumparabile de emitent sau de agentul sau de valori
mobiliare la simpla cerere;
4. obligatiuni guvernamentale, rascumparabile de catre emitent sau agentul
sau de valori mobiliare cu preaviz de 7 zile;
5. certificate de depozit si alte instrumente care evidentiaza depuneri la
banci comerciale;
6. valori mobiliare oferite public;
7. valori mobiliare achizitionate sau fonduri avansate pentru valori
mobiliare de achizitionat in regim de plasament garantat (underwriting), asa
cum este definit in art. 2 lit. l) din ordonanta;
8. certificate de proprietate emise de Fondurile Proprietatii Private;
9. alte active pe care A.V.M. le poate include in aceasta categorie.
Detinerile de actiuni si de certificate de proprietate, inregistrate la
valoarea de dobandire, nu vor depasi, fiecare, 10% din capitalul minim al
societatii de intermediere.
Societatile de intermediere pot detine active imobiliare numai in scopul
desfasurarii activitatii lor.
Art. 8
(1) Coeficientii de risc privitori la active, care vor fi luati in calcul
pentru determinarea valorii nete minime a capitalului, sunt:
50% - pentru certificate de proprietate, la valoarea de dobandire;
40% - pentru actiuni ale societatilor comerciale oferite public, la
valoarea de piata;
30% - pentru obligatiunile societatilor comerciale;
20% - pentru bonuri de tezaur si obligatiuni guvernamentale cu scadenta mai
mare de un an;
10% - certificate de depozit si alte instrumente care evidentiaza depuneri
la banci comerciale;
5% - soldul contului "Clienti" existente pe perioada efectuarii
compensatiilor si decontarii tranzactiei;
5% - bonuri de tezaur si obligatiuni guvernamentale cu scadenta intre 90 de
zile si un an.
(2) Activele detinute de societatile de intermediere, altele decat cele
prevazute la art. 3 alin. (2) pct. 5, vor fi ponderate cu un coeficient de risc
de 10% din valoarea de dobandire a acestora, in vederea determinarii
capitalului net minim.
(3) Daca detinerile de active constand in actiuni sau certificate de
proprietate depasesc, fiecare, 10% din capitalul minim, excedentul se
pondereaza cu dublul coeficientilor de risc prevazuti la alin. (1) pentru
aceste active.
(4) Soldul contului "Clienti" care depaseste perioada de
efectuare a compensatiilor si decontarii tranzactiei urmeaza a fi ponderat, in
vederea determinarii capitalului net minim, cu un coeficient de risc de 50%.
(5) Orice credite acordate salariatilor, conducerii societatii,
actionarilor sau altor persoane implicate direct sau prin interpusi vor fi
ponderate, in vederea determinarii capitalului net minim, cu un coeficient de
risc de 25%.
Art. 9
(1) Pentru a obtine autorizatia de a efectua activitati de intermediere de
valori mobiliare, societatile de intermediere vor completa o cerere, adresata
A.V.M., semnata de reprezentantii lor legali.
(2) Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
1. contractul de societate si statutul, autentificate, precum si
certificatul de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului;
2. specificarea categoriilor de intermediere de valori mobiliare pentru
care se solicita autorizatia;
3. lista membrilor consiliului de administratie si ai comitetului de
directie, curriculum vitae cu specificarea experientei profesionale,
certificate de cazier judiciar si declaratii personale sub semnatura autografa
care sa ateste ca nu se afla in vreuna dintre situatiile de incompatibilitate
prevazute de lege;
4. in cazul solicitantilor care au desfasurat anterior alte activitati
economice, un raport rezumativ asupra acelor activitati si bilantul contabil pe
ultimii trei ani;
5. lista cenzorilor, curriculum vitae, certificate de cazier judiciar si
declaratii personale sub semnatura autografa care sa ateste ca nu se afla in
vreuna dintre situatiile de incompatibilitate prevazute de lege.
A.V.M. va decide cu privire la autorizarea pentru desfasurarea activitatii
de intermediere in termen de cel mult 30 de zile de la inregistrarea cererii
solicitantului, insotita de documentele mentionate la alin. (2).
Societatea de intermediere va solicita atribuirea codului fiscal numai dupa
eliberarea de catre A.V.M. a autorizatiei de desfasurare a intermedierii de
valori mobiliare.
CAP. 3
Autorizarea agentilor de valori mobiliare
A. Conditii de autorizare
Art. 10
Societatile care au primit autorizatia A.V.M. desfasoara activitatea de
intermediere numai prin agenti de valori mobiliare autorizati.
Art. 11
Agentul de valori mobiliare este persoana fizica legal autorizata care,
actionand in exclusivitate ca reprezentant al unei societati de intermediere
autorizate de A.V.M., primeste si executa ordine de vanzare si/sau cumparare de
valori mobiliare si alte activitati permise de ordonanta, in numele si pe
contul acestei societati.
Agentii de valori mobiliare nu se pot angaja in servicii de intermediere de
valori mobiliare in nume sau pe cont propriu.
Art. 12
(1) In vederea autorizarii agentilor de valori mobiliare, societatile de
intermediere vor depune la A.V.M pentru persoanele care sunt sau urmeaza sa fie
angajate in vederea exercitarii intermedierii, cereri de autorizare. Aceste
cereri vor fi insotite de documente care atesta angajarea sau intentia de
angajare, impreuna cu urmatoarele documente:
- curriculum vitae, cu specificarea pregatirii profesionale si experientei
in activitatea financiar-bancara;
- certificat de cazier judiciar;
- declaratia personala sub semnatura autografa care sa ateste ca nu se afla
in vreuna dintre situatiile de incompatibilitate prevazute de lege.
(2) A.V.M. va decide cu privire la autorizarea agentilor de valori
mobiliare in termen de 15 zile de la data inregistrarii cererii insotite de
documentele prevazute la alin. (1).
(3) Societatea de intermediere raspunde solidar cu agentul de valori
mobiliare pentru prejudiciile cauzate de acesta prin neexecutarea sau
executarea defectuoasa a operatiunilor de intermediere.
(4) Autorizatia agentilor de valori mobiliare este provizorie, urmand ca ea
sa devina definitiva numai dupa absolvirea unor cursuri de specialitate si/sau
dupa sustinerea unor examene, dupa cum se va stabili prin hotarare a
Consiliului de coordonare al A.V.M.
B. Impedimente
Art. 13
A.V.M. nu autorizeaza si nici o societate de intermediere nu poate angaja
ca agent de valori mobiliare o persoana care:
1. a detinut autorizatie de agent de valori mobiliare si aceasta i-a fost
retrasa;
2. a fost sanctionat de catre A.V.M. cu interdictia de a desfasura orice
activitate profesionala reglementata de ordonanta si de prezentul regulament,
cat timp o astfel de interdictie nu a expirat sau nu a fost ridicata;
3. este functionar public sau salariat permanent al unei agentii sau
institutii guvernamentale.
Nici o persoana fizica nu poate fi autorizata ca agent de valori mobiliare,
in acelasi timp, pentru mai mult de o societate de intermediere de valori
mobiliare.
C. Norme de conduita
Art. 14
In exercitarea activitatilor lor, atat societatile de intermediere, cat si
agentii de valori mobiliare sunt obligati sa respecte norme de deontologie
profesionala vizand, in principal, protectia investitorilor si transparenta
operatiunilor pe piata valorilor mobiliare.
Societatile de intermediere autorizate de A.V.M. si agentii lor de valori
mobiliare au obligatia:
1. sa se conformeze in permanenta reglementarilor in vigoare referitoare la
valorile mobiliare;
2. sa se abtina de la angajarea de operatiuni in situatii de conflict de
interese intre client si intermediar;
3. sa nu afecteze si sa nu deformeze jocul liber al cererii si ofertei de
valori mobiliare, fie prin inregistrarea de tranzactii fictive, fie prin
raspandirea de informatii false sau inexacte, care ar putea determina oscilatii
ale preturilor nebazate pe transferul efectiv al respectivelor valori
mobiliare;
4. sa manifeste loialitate si sa protejeze interesele clientilor lor;
5. sa execute cu prioritate ordinele clientilor in cele mai bune conditii
de piata si in conditii de cost minim al tranzactiei;
6. sa nu utilizeze serviciile altor societati de intermediere in scopul
efectuarii tranzactiilor pe cont propriu inainte de a fi executat toate
ordinele clientilor;
7. sa cunoasca temeinic situatia financiara si obiectivele de plasament ale
fiecarui client;
8. sa asigure clientilor informatii exacte si complete referitoare atat la
obiectivele de plasament si situatia portofoliilor detinute de acestia, cat si
la factorii obiectivi care pot influenta pretul sau alte elemente ale
operatiunilor cu valori mobiliare si sa se incredinteze ca ei le-au perceput
corect;
9. sa pastreze stricta confidentialitate privind ordinele si tranzactiile
clientilor si sa nu le foloseasca in scopul operatiunilor pe cont propriu sau
pe contul altor clienti;
10. sa nu foloseasca informatiile privilegiate sau confidentiale, obtinute
ca urmare a unei relatii speciale sau confidentiale cu emitentul sau cu tertii,
in scopul efectuarii de tranzactii;
11. sa-si desfasoare activitatea profesionala intr-un mod responsabil,
asigurand prestigiul si demnitatea profesiunii;
12. sa nu se angajeze in relatii financiare cu clientii pentru alte scopuri
decat cele ale activitatii societatii;
13. sa nu dea clientului asigurari nerezonabile cu privire la pretul
valorilor mobiliare sau la alte venituri pe care spera sa le obtina de la
acestea;
14. sa nu accepte nici un avantaj oferit de client sau de terti.
CAP. 4
Supraveghere si control
Art. 15
A.V.M. isi va exercita atributiile de supraveghere si control asupra
activitatii societatilor de intermediere, agentilor de valori mobiliare si
organismelor infiintate cu aprobarea sa, conform prevederilor ordonantei si ale
prezentului regulament, prin verificarea realitatii si exactitatii raportarilor
financiar-contabile si inspectii la fata locului, din oficiu sau la sesizare.
Art. 16
Societatile de intermediere sunt obligate sa-si intocmeasca si sa tina evidenta
stricta a operatiunilor si sa-si organizeze contabilitatea in conformitate cu
prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991 si ale normelor stabilite in
aceasta privinta de A.V.M.
Art. 17
(1) Societatile de intermediere vor prezenta A.V.M.:
- bilantul contabil anual;
- situatiile privind tranzactiile efectuate si soldurile conturilor care
reflecta diferite categorii de detineri de valori mobiliare, trimestrial;
- situatiile financiar-contabile si obligatiile fiscale, conform normelor
stabilite de Ministerul Finantelor.
(2) Un exemplar din situatiile financiar-contabile certificate de catre
cenzori si purtand stampila de inregistrare a Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti
se va depune la A.V.M. impreuna cu celelalte raportari specifice.
Art. 18
Societatile de intermediere vor comunica A.V.M., in termen de 15 zile de la
inscrierea mentiunii in Registrul comertului sau, dupa caz, de la inregistrarea
lor in evidentele proprii, urmatoarele:
1. schimbarile intervenite in detinerea capitalului social, majorarea sau
reducerea acestuia;
2. modificarea contractului sau statutului societatii;
3. infiintarea sau desfiintarea de sucursale;
4. fuziunea cu alte societati de intermediere de valori mobiliare;
5. modificari in componenta consiliului de administratie sau a comitetului
de directie;
6. angajarea, suspendarea sau dezafectarea oricarui agent de valori
mobiliare;
7. alte modificari intervenite in activitatea societatilor de intermediere.
Art. 19
Societatile de intermediere au obligatia sa inregistreze cronologic toate
operatiunile de intermediere efectuate, in scopul verificarii ulterioare a
ordinii in care acestea au fost executate de catre agentii lor de negociere.
Art. 20
Societatile de intermediere si agentii lor de valori mobiliare vor utiliza
in activitatea curenta documente specifice avand forma si continutul stabilite
prin normele care vor fi elaborate de A.V.M.
Art. 21
Societatile de intermediere autorizate de A.V.M. vor practica comisioane
liber-negociabile, care nu vor putea depasi un plafon maxim de 8% din valoarea
tranzactiilor.
In cazul unui plasament garantat, impartirea comisioanelor se va face
potrivit alineatului precedent, prin intelegere intre societatile de
intermediere participante la plasamentul garantat.
CAP. 5
Raspunderea juridica
Art. 22
Incalcarea prevederilor prezentului regulament se sanctioneaza conform dispozitiilor
prevazute in cap. VIII "Raspunderea juridica" din ordonanta.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 23
Bancile comerciale sau alte institutii financiare infiintate si functionand
in conformitate cu prevederile Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancara
pot incheia contracte cu societatile de intermediere pentru preluarea, in
numele acestora, a ordinelor de vanzare si/sau de cumparare de valori mobiliare
ale clientilor, urmand ca acestea sa fie negociate de societatile de
intermediere contractante. Aceste contracte trebuie avizate de A.V.M.
Art. 24
(1) Societatile de intermediere autorizate de A.V.M., agentii lor de valori
mobiliare si alte persoane angajate profesional in intermedierea de valori
mobiliare pot infiinta asociatii profesionale. Aceste asociatii vor avea ca
obiectiv ridicarea standardelor profesionale si vor stabili, prin statutul si
contractul de asociere, organizarea si functionarea sistemelor de raportare si
difuzare publica a informatiilor privind valorile mobiliare, norme de conduita
si etica profesionala.
(2) A.V.M. va emite norme privind avizarea, constituirea, organizarea si
supravegherea asociatiilor profesionale in domeniul intermedierii de valori
mobiliare.
Art. 25
Societatile de intermediere autorizate de A.V.M. pot face intermediere si
cu instrumente financiare de tipul certificatelor de proprietate emise de
Fondurile Proprietatii Private.
Intermedierea avand ca obiect instrumente financiare prevazute la alin.
(1), efectuata de societatile autorizate de A.V.M. si de catre Fondurile
Proprietatii Private prin intermediari constituiti de acestea, se realizeaza in
regimul si cu efectele stabilite printr un regulament elaborat de catre
Fondurile Proprietatii Private, avizat de A.V.M. si supus spre aprobare
Guvernului.