HOTARARE Nr. 789 din 10 noiembrie 1998
privind aprobarea Programului de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii
in domeniul marketingului si stimularii exporturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 434 din 17 noiembrie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 6 si ale art. 16 lit. a) si b) din Ordonanta
Guvernului nr. 25/1993 privind stimularea intreprinderilor mici si mijlocii,
republicata, cu modificarile ulterioare, ale art. 9 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, si ale art. 24 lit. d) din Legea bugetului de
stat pe anul 1998 nr. 109/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Programul de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii in
domeniul marketingului si stimularii exporturilor, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Se aproba suplimentarea bugetului Consiliului pentru Reforma pe anul
1998 la cap. 78.01 "Cheltuieli din Fondul la dispozitia Guvernului,
constituit din varsaminte din privatizare" cu suma de 20 miliarde lei din
Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare,
pentru implementarea programului prevazut la art. 1.
(2) Programul prevazut la art. 1 este operational de la data deschiderii
creditelor bugetare aferente de catre Ministerul Finantelor, in conditiile
legii.
Art. 3
(1) Consiliul pentru Reforma va aduce la indeplinire prevederile prezentei
hotarari.
(2) Ministerul Finantelor va introduce in bugetul de stat modificarile ce
decurg din prevederile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PROGRAMUL
DE SPRIJINIRE A INTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII IN DOMENIUL MARKETINGULUI SI
STIMULARII EXPORTURILOR
Obiectivul general al programului
Art. 1
Programul de sprijinire a intreprinderilor mici si mijlocii in domeniul
marketingului si al stimularii exporturilor, denumit in continuare program,
urmareste sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii pentru afirmarea si
valorificarea potentialului lor efectiv de productie, de prestare de servicii
si de vanzari si pentru sporirea volumului lor de afaceri, in scopul cresterii
contributiei sectorului intreprinderilor mici si mijlocii la realizarea
produsului intern brut, la echilibrarea balantei comerciale si la crearea de
noi locuri de munca si surse de venit pentru populatie.
Obiective specifice
Art. 2
Prezentul program urmareste urmatoarele obiective specifice:
a) educarea intreprinzatorilor in spiritul marketingului si al cresterii
capacitatilor intreprinderilor mici si mijlocii de a utiliza metodele si
tehnicile de marketing;
b) imbunatatirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la informatii
de piata si facilitarea valorificarii acestor informatii;
c) imbunatatirea promovarii produselor si serviciilor intreprinderilor mici
si mijlocii;
d) stimularea comunicarii si a parteneriatului in afaceri.
Continutul programului
Art. 3
Prin prezentul program se finanteaza partial, prin ajutor financiar
nerambursabil, cheltuielile efectuate de intreprinderile mici si mijlocii in
cadrul unor proiecte precise, in urmatoarele activitati de marketing:
a) participari la targuri si expozitii, in tara si in strainatate;
b) realizarea de materiale promotionale;
c) participari la cursuri de marketing;
d) accesul la informatii de piata.
Conditii de eligibilitate a beneficiarilor
Art. 4
In cadrul acestui program poate beneficia de ajutor financiar
intreprinderea mica sau mijlocie care indeplineste, cumulativ, urmatoarele
conditii:
a) are capital social integral privat;
b) se incadreaza in criteriile prevazute la art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 25/1993 privind stimularea intreprinderilor mici si mijlocii, republicata;
c) are o durata de functionare la data depunerii solicitarii de cel putin 2
ani;
d) participarea la capitalul ei social a unor societati comerciale care nu
se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii nu depaseste,
cumulat, 25%;
e) nu produce si/sau nu comercializeaza produse sau nu presteaza servicii
care, prin natura lor sau a tehnologiilor utilizate, reprezinta un pericol
pentru viata sau pentru securitatea consumatorilor ori pentru mediul
inconjurator.
Conditii de eligibilitate a proiectelor
Art. 5
Se pot finanta, partial, prin ajutoare financiare nerambursabile, in
conditiile prezentului program, actiunile prevazute in anexa nr. 1.
Intreprinderile solicitante pot beneficia de ajutor financiar nerambursabil
pentru finantarea partiala a unor proiecte care includ una sau mai multe dintre
actiunile prevazute in anexa nr. 1.
Proiectele nu pot cuprinde actiuni in beneficiul unor intreprinderi care nu
sunt eligibile conform prevederilor art. 4 sau in favoarea unor produse,
servicii ori marci ale unor astfel de intreprinderi.
La stabilirea sumei care se aloca pentru finantarea partiala a proiectelor
eligibile se iau in considerare numai costurile eligibile, potrivit anexei nr.
1 la prezentul program.
O intreprindere mica sau mijlocie poate beneficia doar o singura data de
finantarea partiala a unor actiuni de marketing potrivit prezentului program.
Stabilirea ajutorului financiar nerambursabil acordat pentru proiect
Art. 6
Plafonul sprijinului financiar se determina prin aplicarea cotei de
cofinantare de cel mult 50% la suma totala a costurilor eligibile, dar nu mai
mult de 40 milioane lei.
Conditii de solicitare si de obtinere a ajutoarelor financiare
nerambursabile
Art. 7
Solicitarea ajutorului financiar se va face de catre intreprinderile mici
si mijlocii, prin completarea formularului-tip prevazut in anexa nr. 2, care
poate fi ridicat de la Camera de Comert si Industrie a Romaniei, de la Camera
de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, respectiv de la camerele de
comert si industrie judetene.
Art. 8
Formularele-tip se completeaza in limba romana si poarta semnatura in
original a reprezentantului legal, precum si stampila intreprinderii.
Completarea formularului-tip se face prin dactilografiere.
Sunt considerate valabile numai acele formulare-tip care au toate rubricile
completate fara omisiuni.
Art. 9
Formularele-tip completate se transmit sau se depun simultan la Consiliul
pentru Reforma si la Camera de Comert si Industrie a Romaniei, la Camera de
Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, respectiv la camerele de comert
si industrie judetene.
Termenul limita pentru depunerea sau transmiterea solicitarilor este de 60
de zile de la data la care programul este operational, potrivit art. 2 alin.
(2) din prezenta hotarare.
Data transmiterii sau a depunerii solicitarilor se probeaza prin numar de
inregistrare sau prin data postei.
Art. 10
Aprobarea solicitarilor formulate de intreprinderile mici si mijlocii, care
corespund criteriilor de eligibilitate, se efectueaza in ordinea depunerii sau
a transmiterii lor, dupa caz, in limita bugetului alocat programului.
Art. 11
In 30 de zile de la expirarea termenului de depunere a solicitarilor,
Consiliul pentru Reforma va transmite scrisori de instiintare privind aprobarea
solicitarii numai acelor intreprinderi mici si mijlocii care au fost acceptate
in program.
Art. 12
Ajutorul financiar nerambursabil se plateste de catre Consiliul pentru
Reforma, pe baza formularului-tip aprobat si a instiintarii de aprobare a
solicitarii.
O data cu instiintarea de aprobare a solicitarii se restituie
solicitantului un exemplar original al formularului-tip aprobat, cu confirmare
de primire. Al doilea exemplar original al formularului-tip aprobat se
pastreaza la Consiliul pentru Reforma.
Art. 13
Virarea efectiva a sumei care constituie ajutor financiar nerambursabili se
face pe baza de decont de cheltuieli, insotit de documente justificative, in
original si in copie - factura si ordinul de plata vizat de banca platitorului
- sau cu mentiunea "Conform cu originalul" si de dovada receptionarii
efective a bunurilor si/sau a serviciilor care au facut obiectul platii. Nu vor
fi acceptate deconturi de cheltuieli care nu sunt insotite de documente
probatoare complete.
Virarea efectiva a sumei care constituie ajutor financiar nerambursabil se
face in ordinea cronologica a depunerii decontului.
Termenul limita pana la care se poate efectua decontul se comunica
solicitantului de catre Consiliului pentru Reforma, in cadrul instiintarii de
aprobare a solicitarii. Efectuarea decontului in termenul prevazut revine in
exclusivitate solicitantului.
Art. 14
Suma virata nu poate depasi 50% din costurile eligibile, efectiv realizate.
Nu pot fi rambursate decat cheltuielile care au facut obiectul aprobarii
Consiliului pentru Reforma, conform instiintarii de aprobare a solicitarii.
ANEXA 1
ACTIVITATILE DE MARKETING SI CHELTUIELILE ELIGIBILE AFERENTE, CARE FAC
OBIECTUL FINANTARII
_____________________________________________________________________________
| Activitatile de marketing | Cheltuielile eligibile |
|________________________________|____________________________________________|
| - Participari la targuri si | |
| expozitii, in tara si in | |
| strainatate | |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru inchirieri de standuri |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru amenajarea standurilor |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru materiale publicitare |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Participarea la diverse manifestari in |
| | cadrul targurilor |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru transport si cazare |
|________________________________|____________________________________________|
| - Realizarea de materiale | |
| promotionale | |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru materialele destinate |
| | promovarii pe piete externe a |
| | produselor/serviciilor si/sau a |
| | intreprinderii |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru tiparituri: |
| | - pliante |
| | - cataloage |
| | - aparitii in publicatii de specialitate |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru traducerea materialelor|
| | promotionale |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru actiuni promotionale in|
| | mass-media: |
| | - campanii publicitare in ziare si |
| | reviste |
| | - spoturi/clipuri publicitare la radio si|
| | la televiziune |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Taxe de inscriere in cataloage si in |
| | banci de date industrial-comerciale |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Elaborarea si mentinerea de pagini WEB |
| | pentru prezentare pe INTERNET |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli de consultanta, design si alte|
| | cheltuieli de concepere a materialelor |
| | promotionale, inclusiv a ambalajelor |
|________________________________|____________________________________________|
| - Participari la cursuri de | |
| marketing | |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Taxa de participare pentru personalul |
| | intreprinderii |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Achizitionarea de manuale de specialitate|
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru transport si cazare |
|________________________________|____________________________________________|
| - Accesul la informatii de | |
| piata | |
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru obtinerea de informatii|
| | de la camerele de comert din tara si din |
| | strainatate, de la centre de afaceri etc.|
|________________________________|____________________________________________|
| | - Cheltuieli pentru obtinerea de informatii|
| | legate de studiile de piata, realizate, |
| | periodic sau la comanda, de firme |
| | specializate |
|________________________________|____________________________________________|
ANEXA 2
- FORMULAR-TIP -
SOLICITARE DE AJUTOR FINANCIAR NERAMBURSABIL
PENTRU FINANTAREA PARTIALA A UNOR ACTIVITATI DE MARKETING
(Se completeaza toate rubricile din formularul-tip in
limba romana, prin dactilografiere in doua exemplare egal valabile)
Subscrisa, avand datele de identificare mentionate la pct. A, reprezentata
legal prin dl/dna ................., solicita cofinantarea proiectului descris
la pct. C, in conditiile prevederilor programului aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 789/1998.
A. Datele de identificare a intreprinderii mici sau mijlocii solicitante:
Denumirea completa a intreprinderii ....................................
Sediul .................................................................
Telefon/Fax ............................................................
Numarul de inmatriculare in Registrul comertului .......................
Codul fiscal ...........................................................
Forma juridica .........................................................
__ __
Forma de proprietate integral privata DA |__| NU |__|
Capitalul social ........... mil. lei,
din care:
- persoane fizice ............%
- persoane juridice:
- intreprinderi mici si mijlocii (conform
art. 4 din programul aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 789/1998) ............%
- alte societati comerciale ............% .
B. Alte informatii despre intreprinderea mica sau mijlocie solicitanta:
Obiectul principal de activitate ...........................................................................................................................
Numarul mediu anual de angajati (potrivit ultimului
bilant contabil aprobat) ....................................
Cifra de afaceri (potrivit ultimului bilant contabil aprobat) .... mii lei,
din care:
- din activitatea principala: .............%
- venituri din export: .............%
Profit/Pierdere (potrivit ultimului bilant contabil aprobat) ..... mii lei
(Anexati copii de pe bilanturile contabile aprobate pe ultimii 2 ani).
C. Activitatea actuala si viitoare a intreprinderii mici sau mijlocii
solicitante:
Descrieti succint activitatile intreprinderii dumneavoastra (produsele
si/sau serviciile oferite, pozitia pe piata etc.) si planurile de viitor:
........................................................................................................................................................................ ..............................................
D. Descrierea proiectului pentru care se solicita cofinantarea:
D1. Marcati cu X activitatile pentru care solicitati cofinantarea (in cazul
in care obiectivul proiectului presupune realizarea, in limita plafoanelor de
finantare prevazute, a mai multor categorii de activitati dintre cele
mentionate mai jos, se pot marca mai multe categorii de activitati finantate
prin proiect):
Tipul activitatii de marketing pentru care se solicita cofinantarea:
__
1. Participarea la targuri si expozitii, in tara si in strainatate |__|
__
2. Realizarea de materiale promotionale |__|
__
3. Participarea la cursuri de marketing |__|
__
4. Accesul la informatii de piata |__|
D2. Descrieti actiunile pe care le veti desfasura pentru realizarea
efectiva a activitatilor de marketing indicate anterior la lit. D1 (obiective,
perioade de timp vizate, efecte favorabile asteptate):
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Anexati in copie, daca considerati ca este relevant, orice document care
poate aduce informatii suplimentare legate de actiunile de marketing vizate.
D3. Cheltuielile eligibile (conform anexei nr. 1 la program), estimate
pentru actiunile descrise la lit. D2.
__________________________________________________________________________
| Cheltuielile eligibile | Suma |
|______________________________________________|___________________________|
| | |
|______________________________________________|___________________________|
| | |
|______________________________________________|___________________________|
| | |
|______________________________________________|___________________________|
| | |
|______________________________________________|___________________________|
| TOTAL: | |
|______________________________________________|___________________________|
_____________________________________________________________________________
| D4. Declaratie pe propria raspundere |
| |
| Subsemnatul(a) ..........., identificat(a) cu B.I. (pasaport) seria .....|
| nr. ....., eliberat de ........... la data de .........., cu domiciliul in |
| localitatea .........., str. .......... nr. ...., bl ...., sc. ..., ap. ...,|
| sectorul/judetul ..........., in calitate de reprezentant legal al |
| intreprinderii solicitante, declar pe propria raspundere ca toate |
| informatiile furnizate si consemnate in prezentul document si in anexele la |
| acesta sunt veridice, corecte si complete. |
| |
| Declar pe propria raspundere ca produsele si/sau serviciile pe care le |
| produce si/sau le comercializeaza intreprinderea pe care o reprezint nu |
| contravin, prin natura lor sau a tehnologiilor utilizate, reglementarilor in|
| vigoare cu privire la protectia vietii si a securitatii consumatorilor sau |
| cu privire la protectia mediului inconjurator. |
| |
| In caz de admitere a solicitarii si de aprobare a proiectului, ma oblig |
| sa respect intocmai conditiile prevazute in prezenta declaratie, precum si |
| celelalte prevederi legale. Ma oblig, de asemenea, sa furnizez Consiliului |
| pentru Reforma, la cerere, datele si informatiile necesare in vederea |
| controlului conditiilor prevazute in prezenta declaratie, a urmaririi |
| derularii proiectului aprobat si a evaluarii rezultatelor acestuia. |
| |
| Semnatura si stampila |
| |
| Data: |
|_____________________________________________________________________________|
_____________________________________________________________________________
| E. Spatiu rezervat Camerei de Comert si Industrie a ................... |
| Intreprinderea solicitanta ................ intruneste conditiile de |
| eligibilitate prevazute de programul aprobat prin Hotararea Guvernului nr. |
| 789/1998 |
| __ __ |
| DA |__| NU |__| |
|_____________________________________________________________________________|
| Cheltuielile eligibile propuse pentru aprobare | Suma |
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
|___________________________________________________|_________________________|
| TOTAL: | |
|___________________________________________________|_________________________|
| Suma propusa pentru cofinantare (pana la 50% din cheltuielile eligibile |
| aprobate, dar nu mai mult de 40 milioane lei): ............ mii lei |
| Observatii: |
| ........................................................................... |
| ........................................................................... |
| Vizat: |
| Numele si prenumele .......................... |
| |
| Functia ...................................... |
| |
| Semnatura si stampila |
| |
| Data |
|_____________________________________________________________________________|
_____________________________________________________________________________
| Spatiu rezervat Consiliului pentru Reforma |
| __ __ |
| Aprobat: DA |__| NU |__| |
| pentru suma de ........................ mii lei. |
| Observatii: |
| ........................................................................... |
| ........................................................................... |
| Aceasta suma va fi rambursata in conditiile prevazute in programul |
| aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 789/1998. |
| |
| Ministrul reformei, presedintele Consiliului pentru Reforma, |
| |
| Numele si prenumele ..................................... |
| |
| Semnatura ............. L.S. |
| |
| Data ........... |
|_____________________________________________________________________________|