HOTARARE Nr. 808 din 31 iulie 2002
privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor
de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
514/1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 15 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. V din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2001 privind modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si
conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 329/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru
reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
(Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 a fost aprobata si modificata prin Legea nr.
98/1999 si este denumita in continuare ordonanta), aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 514/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 327 din 9 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul capitolului I va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 1
Declararea si preluarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Detinatorii de bunuri au obligatia sa declare bunurile legal confiscate
sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si sa le predea
directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti ori administratiilor finantelor publice de sector din cadrul
Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, in termen de
10 zile de la data primirii documentului care constituie titlu de proprietate a
statului asupra acestora, cu exceptia bunurilor care nu indeplinesc conditiile
legale de comercializare si a bunurilor prevazute la art. 4 alin. (2) din
ordonanta.
(2) In cadrul termenului prevazut la alin. (1) directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti ori administratiile
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia de a prelua bunurile legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului.
(3) Procedura de declarare a bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, la Directia generala a
finantelor publice a municipiului Bucuresti si la administratiile finantelor
publice de sector din cadrul acesteia, precum si de catre unitatile autoritatii
vamale, se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, cu
respectarea principiului teritorialitatii.
(4) Bunurile care nu indeplinesc conditiile de comercializare se distrug pe
cheltuiala detinatorului, in cazul in care nu poate fi identificat proprietarul
bunurilor, sau pe cheltuiala persoanelor fizice ori juridice de la care au fost
confiscate. Distrugerea bunurilor in cauza se face in prezenta unei comisii de
preluare si distrugere, formata dintr-un reprezentant al detinatorului, un
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, un reprezentant al oficiului
pentru protectia consumatorilor judetean sau al municipiului Bucuresti si un
reprezentant al Ministerului de Interne.
(5) Dupa distrugerea bunurilor comisia de preluare si distrugere incheie un
proces-verbal de distrugere, semnat pentru confirmare de membrii acesteia.
(6) Membrii comisiei de preluare si distrugere prevazute la alin. (4) pot
fi si membri ai comisiei de evaluare prevazute la art. 11 alin. (1) din ordonanta
si sunt numiti prin decizie a detinatorului.
(7) Detinatorii bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului au obligatia sa inventarieze bunurile
respective, luand in acelasi timp si masurile de pastrare si de conservare
corespunzatoare a acestora."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Declararea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului se face, pe baza de borderou, la directiile
generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori la
administratiile finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(2) Predarea si preluarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului se consemneaza intr-un proces-verbal
de predare-primire. Procesul-verbal de predare-primire si borderoul prevazut la
alin. (1) cuprind datele de identificare a acestora, dupa caz:
a) numarul procesului-verbal, data, ora si locul incheierii acestuia;
b) numarul curent;
c) denumirea, felul si natura fiecarui bun, descrierea amanuntita;
d) unitatea de masura;
e) cantitatea;
f) provenienta - din import sau indigen;
g) marca, seria, anul de fabricatie;
h) starea fizica - bun nou sau utilizat;
i) baza legala de trecere in proprietatea privata a statului;
j) numarul actului de trecere in proprietatea privata a statului;
k) semnaturile de predare-primire.
(3) Procesul-verbal de predare-primire se intocmeste in doua exemplare,
dintre care un exemplar ramane la detinatorul bunurilor, iar celalalt exemplar
se preda directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti ori administratiilor finantelor publice de sector din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(4) Bunurile prevazute la art. 6 alin. (3) si (4) din ordonanta se declara,
in termen de 48 de ore, directiilor generale ale finantelor publice judetene
sau a municipiului Bucuresti ori administratiilor finantelor publice de sector
din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
Aceste bunuri se predau de catre detinator, de indata, persoanelor juridice specializate
sau persoanelor fizice autorizate sa comercializeze aceste bunuri catre
populatie, in baza procesului-verbal de predare-primire, in care se inscrie
cantitatea de bunuri predata. Procesul-verbal de predare-primire este inaintat,
in termen de 48 de ore, organelor de valorificare si este insotit de o copie de
pe nota de intrare-receptie.
(5) Bunurile mobile si imobile, titlurile de valoare care provin din
succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari intra, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului dupa emiterea certificatului de vacanta
succesorala de catre birourile notarilor publici.
(6) Bunurile mobile si imobile, titlurile de valoare care provin din
succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari se valorifica, dupa obtinerea
certificatului de vacanta succesorala, inventarierea, preluarea si evaluarea
acestora, de catre directiile generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti.
(7) Certificatul de vacanta succesorala nu poate fi modificat, inlocuit sau
anulat decat printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
(8) Sumele consemnate, potrivit legii, in orice scop, pe numele persoanelor
fizice sau juridice, la dispozitia organelor judiciare, pentru care s-a dispus
restituirea si nu s-a cerut ridicarea lor de catre cei care le-au depus ori de
catre cei care erau indreptatiti sa le ridice in termenul de prescriptie
prevazut de legislatia in vigoare, se vireaza la bugetul de stat de catre
persoanele juridice care le au spre consemnare. Organele care au dispus
consemnarea sumelor au obligatia sa le declare directiilor generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori administratiilor
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la implinirea termenului
legal de prescriptie.
(9) Bunurile mobile si imobile, precum si titlurile de valoare care provin
din donatii intra, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, in baza
unui act autentic intocmit de donator.
(10) Bunurile mobile prevazute la art. 7 din Legea nr. 314/2001 pentru
reglementarea situatiei unor societati comerciale, cu modificarile si
completarile ulterioare, intra de drept, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, prin incheierea judecatorului delegat la registrul
comertului."
4. Alineatul (3) al articolului 2^1 se abroga.
5. Alineatul (4) al articolului 2^2 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Bunurile mobile abandonate, ai caror proprietari au fost
identificati, dar au renuntat, printr-o declaratie scrisa pe propria
raspundere, la exercitarea dreptului de proprietate asupra acestora, se predau
de indata directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti ori administratiilor finantelor publice de sector din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, dupa
caz, in vederea valorificarii."
6. Dupa alineatul (4) al articolului 2^2 se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Bunurile mobile pentru care s-a dispus restituirea prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva sau prin ordonanta procurorului se considera
abandonate daca proprietarul sau persoana legal indreptatita nu se prezinta
pentru a le ridica in termen de 3 luni de la data comunicarii. Bunurile
respective se predau de indata unitatilor mentionate la alin. (4)."
7. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Evaluarea si valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului"
8. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Bunurile de consum alimentar si materiile prime necesare pentru
prepararea acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate, precum si cele care,
prin trecerea timpului, pierd din greutate ori din valoare se supun
valorificarii fara a fi necesar avizul de calitate, in conditiile in care se
incadreaza in termenul de valabilitate mentionat pe ambalaj. In situatia in
care pentru aceste bunuri se depaseste termenul de valabilitate mentionat pe
ambalaj este interzisa valorificarea lor pentru consumul uman. Valorificarea
acestora se face en detail sau angro, cu plata integrala sau in maximum 5 zile
lucratoare de la data vanzarii.
(2) In situatia in care exista incertitudini privind calitatea sau termenul
de valabilitate a bunurilor se obtine avizul de calitate prin care se atesta ca
acestea sunt apte pentru a fi comercializate.
(3) Pentru bunurile pe al caror ambalaj nu este inscris termenul de
valabilitate se solicita avizul de calitate prin care se atesta ca acestea sunt
apte pentru a fi comercializate.
(4) Avizul de calitate prevazut la alin. (2) si (3) se emite de indata de
institutiile care detin laboratoare de specialitate si care sunt autorizate in
acest sens.
(5) Prin bun cu grad ridicat de perisabilitate se intelege bunul care
inregistreaza scazaminte in timpul transportului, depozitarii si desfacerii,
determinate de procese naturale, cum sunt: uscare, evaporare, scurgeri, spargeri,
faramitare, refrigerare, congelare, decongelare, fermentare sau alte procese
biofizice asemanatoare in procesul de comercializare."
9. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Dupa preluarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii,
in proprietatea privata a statului comisia de evaluare procedeaza la evaluarea
acestora in maximum 21 de zile, cu exceptia bunurilor care necesita
expertizarea in vederea evaluarii.
(2) Rezultatele evaluarii sunt consemnate intr-un proces-verbal de evaluare
intocmit de comisia de evaluare in 3 exemplare, semnat de membrii acesteia si
avizat de directorul general al directiei generale a finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, precum si, dupa caz, de directorul
administratiei finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(3) Activitatea de ansamblu a comisiei de evaluare este coordonata de
directorul general al directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti ori de directorul administratiei finantelor publice de
sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, care solutioneaza si eventualele probleme divergente care pot aparea
pe parcurs intre membrii comisiei de evaluare.
(4) Comisia de evaluare se intruneste ori de cate ori este necesar.
(5) Directorul general al directiei generale a finantelor publice judetene
sau a municipiului Bucuresti stabileste prin decizie componenta comisiei de evaluare,
inclusiv membrii supleanti, in scopul inlocuirii operative a membrilor comisiei
in cazul absentei acestora. Prezenta membrilor comisiei de evaluare este
obligatorie.
(6) In cazul bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, care se valorifica de administratiile
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, comisia de evaluare, inclusiv membrii supleanti, se
constituie in baza deciziei directorului general al Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti."
10. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
La evaluarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului comisia de evaluare are in vedere pretul curent
pentru produse identice sau similare, din care se deduc comisionul sau adaosul
comercial si taxa pe valoarea adaugata, si se corecteaza, dupa caz, in functie
de urmatoarele criterii:
a) gradul de uzura a bunurilor respective;
b) utilitatea bunurilor pentru potentialii cumparatori;
c) cantitatea (volumul) bunurilor respective;
d) caracterul sezonier al bunurilor;
e) termenul de valabilitate."
11. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Pentru buna desfasurare a activitatii de evaluare, prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti pot fi numite subcomisii ale comisiei de evaluare, care
asigura informatii scrise privind preturile actuale pentru produse identice sau
similare, in vederea evaluarii bunurilor.
(2) Pentru bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, valorificate de administratiile finantelor publice
de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, se pot numi subcomisii ale comisiei de evaluare, prin decizie a
directorului general al Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti.
(3) In situatii justificate, in functie de natura bunurilor, comisia de
evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializati, valoarea
stabilita de catre acestia putand fi acceptata sau corectata de comisia de
evaluare.
(4) Membrii comisiei de evaluare primesc, fiecare, o indemnizatie lunara
fixa, stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice, cu conditia
intrunirii comisiei de evaluare cel putin o data pe luna.
(5) In situatia in care comisia de evaluare se intruneste de mai multe ori
pe luna, iar la aceasta participa atat membrul plin, cat si membrul supleant,
membrul supleant va primi o indemnizatie lunara la nivelul celei stabilite
pentru membrul plin prin ordin al ministrului finantelor publice, cu conditia
motivarii absentei membrului plin.
(6) Membrii comisiei de evaluare nu pot face parte din comisia de
licitatie."
12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Bunurile de consum alimentar si materiile prime necesare pentru
prepararea acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin
trecerea timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animalele si
pasarile vii, precum si bunurile al caror termen de garantie expira inainte de
data ramanerii definitive a hotararii ce se pronunta in litigiul al carui
obiect il constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare sunt
valorificate de persoanele juridice specializate sau de persoanele fizice
autorizate sa comercializeze aceste bunuri catre populatie.
(2) Valorificarea bunurilor prevazute la alin. (1) se face la pretul cu
ridicata practicat in zona, care poate fi pretul stabilit pentru ultima
intrare, dupa caz, fara efectuarea procedurilor de evaluare."
13. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate prin magazinele
proprii sau in regim de consignatie in termen de 30 de zile de la data punerii
in vanzare, comisia de evaluare poate proceda la reducerea preturilor stabilite
initial, cu pana la 30% din valoarea stabilita de comisia de evaluare, in
functie de caracterul sezonier al bunurilor.
(2) In intervalul de 150 de zile de la data primei evaluari se pot face mai
multe reevaluari succesive, in sensul majorarii sau al reducerii pretului
bunurilor, in functie de decizia comisiei de evaluare. Reducerea preturilor
bunurilor poate fi facuta pana la 75% din pretul stabilit initial.
(3) Dupa expirarea termenului de 180 de zile de la data punerii in vanzare,
cu aprobarea directorului general al directiei generale a finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv a directorului administratiei
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, bunurile pot fi valorificate la un pret care nu poate
fi mai mic decat cel oferit de unitatile de colectare si valorificare a
deseurilor."
14. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
In cazul bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului si care contin copii ilegale ale operelor
prevazute la art. 7 si 8 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, se procedeaza
dupa cum urmeaza:
a) organele detinatoare au obligatia sa depuna bunurile respective la
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, in vederea distrugerii de catre
comisia de distrugere constituita in conformitate cu prevederile art. 5 din
Normele metodologice privind modul de depunere si de distrugere a suporturilor,
materialelor, fonogramelor, marcajelor holografice sau a copertelor confiscate,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.095/2000;
b) stocurile de astfel de bunuri legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului inainte de intrarea in vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 45/2000 privind unele masuri pentru combaterea
producerii si comercializarii neautorizate a fonogramelor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 624/2001, se distrug de catre organul de
valorificare, cu instiintarea in prealabil a Oficiului Roman pentru Drepturile
de Autor."
15. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului se valorifica de catre organele de valorificare prin
magazine proprii, direct de la locul de depozitare sau de la locul la care
acestea se afla, prin licitatie publica, in regim de consignatie ori prin
bursele de marfuri, dupa caz.
(2) Alegerea metodei de valorificare se face de catre serviciul sau biroul
de valorificare din cadrul directiei generale a finantelor publice judetene sau
a municipiului Bucuresti, respectiv din cadrul administratiilor finantelor
publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti."
16. Articolul 11^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
(1) Magazine proprii se pot organiza de catre organul de valorificare in
conditiile in care volumul bunurilor ce urmeaza sa fie vandute asigura
continuitate in functionarea acestora.
(2) Vanzarea bunurilor prin magazine proprii si direct de la locul de
depozitare sau de la locul unde se afla bunurile se poate face en detail si/sau
angro, la valoarea stabilita de comisia de evaluare.
(3) Vanzarea bunurilor in sistem angro se poate face cu plata integrala sau
esalonat pe o perioada de maximum 12 luni. In cazul vanzarii in rate persoana
fizica sau juridica prezinta o garantie bancara reprezentand contravaloarea a
trei rate lunare si plateste, in momentul ridicarii bunurilor, minimum 50% din
valoarea acestora. Ratele lunare se actualizeaza in functie de taxa oficiala a
scontului stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
(4) Vanzarea bunurilor de la locul de depozitare sau de la locul unde
acestea se afla, in sistem angro, se face pe baza de factura fiscala.
(5) In cazul valorificarii bunurilor prevazute la art. 8 persoanele
juridice specializate sau persoanele fizice autorizate sa comercializeze aceste
bunuri vireaza la bugetul de stat sumele incasate dupa deducerea adaosului
comercial sau a comisionului, dupa caz, si taxa pe valoarea adaugata aferenta,
in maximum 5 zile lucratoare de la data incasarii contravalorii
bunurilor."
17. Articolul 11^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11^2
(1) Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului se valorifica prin licitatie publica.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) terenurile agricole situate in
extravilan.
(3) Terenurile agricole situate in extravilan se valorifica cu respectarea
dreptului de preemtiune al coproprietarilor, al vecinilor ori al arendasilor,
potrivit legislatiei privind circulatia juridica a terenurilor.
(4) Daca in termen de 45 de zile nici unul dintre titularii dreptului de
preemtiune nu si-a manifestat dorinta de a cumpara terenul, acesta se vinde
liber, conform prevederilor alin. (1).
(5) Valoarea de pornire a licitatiei sau valoarea in cazul valorificarii
directe este valoarea stabilita de comisia de evaluare pe baza unui raport de expertiza
intocmit de un expert evaluator.
(6) In vederea organizarii licitatiei se publica in presa anunturi de
vanzare, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii privind organizarea
licitatiei:
a) data, ora si locul organizarii licitatiei;
b) valoarea de pornire a licitatiei;
c) natura bunurilor supuse licitatiei;
d) pasul licitatiei, stabilit procentual sau valoric.
(7) Publicarea anuntului de vanzare se face in cel mult 10 zile dupa
evaluarea bunurilor.
(8) Licitatia publica se desfasoara in maximum 10 zile de la data
publicarii anuntului de vanzare.
(9) Lista cuprinzand bunurile ce fac obiectul licitatiei publice se
afiseaza la sediul directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, respectiv al administratiilor finantelor publice de
sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, incepand cu data publicarii anuntului de vanzare, iar alte
informatii necesare se pun la dispozitie celor interesati de catre serviciile
sau birourile de valorificare.
(10) Lista cuprinzand bunurile care fac obiectul licitatiei publice poate
fi publicata si in presa centrala sau locala, precum si prin Internet, pe
site-ul Ministerului Finantelor Publice.
(11) Licitatia publica are loc in prezenta unei comisii formate din 3
membri, desemnati prin decizie a directorului general al directiei generale a
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti si, respectiv, prin
decizie a directorului administratiei finantelor publice de sector din cadrul
Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(12) Comisia de licitatie verifica garantia depusa de participantii la
licitatie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a licitatiei,
si intocmeste lista cuprinzand persoanele acceptate la licitatie. Garantia se
depune de catre participantii la licitatie in contul 50.05 <<Disponibil
din sume de mandat si sume in depozit ale ministerelor si institutiilor
subordonate>>, deschis la unitatile trezoreriei statului pe seama
directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, respectiv a administratiilor finantelor publice de sector din cadrul
Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(13) La licitatia publica pot participa, cu conditia depunerii garantiei,
atat persoane fizice, cat si persoane juridice.
(14) Licitatia publica se desfasoara in locul, la data si la ora indicate
in anuntul de vanzare, daca sunt cel putin 2 ofertanti.
(15) Licitatia publica se reia in situatia in care nu se prezinta 2
ofertanti sau nu se obtine valoarea de pornire a licitatiei. In aceste situatii
se intocmeste un proces-verbal de desfasurare, semnat de toti membrii comisiei
de licitatie, iar comisia de evaluare poate proceda la reevaluarea bunurilor
licitate, in termen de cel mult 10 zile de la data licitatiei, prin reducerea
pretului de vanzare cu cel mult 50% din cel stabilit initial.
(16) Data reluarii licitatiei publice se stabileste de comisia de
licitatie, in termen de maximum 30 de zile de la data primei licitatii sau de
la data reevaluarii bunurilor, in cazul in care aceasta a avut loc.
(17) In cazul in care s-a procedat la reevaluarea bunurilor noua valoare
stabilita de comisia de evaluare constituie valoarea de pornire a licitatiei.
(18) Daca la a doua licitatie publica nu se prezinta nici un ofertant,
bunurile sunt supuse valorificarii prin celelalte metode prevazute la art. 11
alin. (1). Serviciul sau biroul de valorificare din cadrul directiilor generale
ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori al
administratiilor finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti propune noua forma de valorificare,
care este aplicata in termen de cel mult 10 zile de la data licitatiei la care
nu s-a prezentat nici un ofertant.
(19) Daca la a doua licitatie publica se prezinta un singur ofertant si
acesta indeplineste conditiile de participare, el este admis si are loc
negocierea pretului de vanzare a bunurilor.
(20) In situatia in care nu se obtine valoarea de pornire a celei de-a doua
licitatii publice, inclusiv in cazul negocierii cu un singur ofertant, se
intocmeste un proces-verbal de desfasurare, semnat de toti membrii comisiei de
licitatie, si licitatia se reia. In aceasta situatie comisia de evaluare
procedeaza la reevaluarea bunurilor supuse licitatiei, astfel incat reducerea
totala a pretului de vanzare, dupa cele 3 licitatii, sa nu depaseasca 75% din valoarea
initiala. Serviciul sau biroul de valorificare a bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului stabileste data
celei de-a treia licitatii publice, in termen de cel mult 30 de zile de la data
reevaluarii bunurilor, in urma celei de-a doua licitatii. In cazul in care la
cea de-a treia licitatie publica se prezinta un singur ofertant, se procedeaza
la negocierea pretului de vanzare cu acesta, care nu poate fi mai mic de 25%
din valoarea stabilita initial de comisia de evaluare.
(21) In cazul in care nu se reuseste valorificarea bunurilor nici in urma
celei de-a treia licitatii publice, se utilizeaza alte metode de valorificare,
care sunt propuse de serviciul sau biroul de valorificare din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti,
respectiv al administratiilor finantelor publice de sector din cadrul Directiei
generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, in termen de cel mult
10 zile de la data ultimei licitatii.
(22) Publicarea anuntului de vanzare este obligatorie inaintea fiecarei
licitatii publice, in aceleasi conditii ca si in cazul primei licitatii.
(23) Pasul de licitare se stabileste inaintea fiecarei licitatii publice,
in suma absoluta sau in procente din valoarea de pornire a licitatiei, de catre
serviciul sau biroul de valorificare din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori al
administratiilor finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(24) Plata contravalorii marfurilor se face integral la preluarea acestora
de catre castigatorul licitatiei sau in rate, cu garantie bancara reprezentand
contravaloarea a trei rate lunare, castigatorul licitatiei platind in momentul
ridicarii bunurilor minimum 50% din valoarea adjudecata. Ratele lunare se
actualizeaza in functie de taxa oficiala a scontului stabilita de Banca
Nationala a Romaniei.
(25) Dupa fiecare licitatie publica se intocmeste un proces-verbal de
adjudecare in care se consemneaza rezultatele acesteia si care se semneaza de
toti membrii comisiei de licitatie. Castigatorul licitatiei primeste din partea
comisiei de licitatie procesul-verbal de adjudecare cu privire la rezultatul
licitatiei si preia bunurile in baza documentului <<factura
fiscala>>, care constituie, alaturi de procesul-verbal de adjudecare,
titlul de proprietate asupra bunurilor.
(26) Garantia depusa de participantii la licitatie se restituie in termen
de doua zile lucratoare de la data incheierii licitatiei.
(27) In cazul in care se stabileste ca plata sa se faca integral la
preluarea bunurilor, iar castigatorul licitatiei nu achita integral suma
datorata in vederea preluarii acestora in maximum 5 zile lucratoare de la
adjudecarea bunurilor, pierde dreptul la restituirea garantiei si licitatia se
reia."
18. Alineatele (1) si (4) ale articolului 11^3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 11^3
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului se valorifica si in regim de consignatie, precum si prin
societati comerciale tip consignatie, pe baza principiului licitarii
comisionului in cadrul limitei de 0,5 - 20% din valoarea bunurilor, la care se adauga
taxa pe valoarea adaugata aferenta comisionului. Pretul rezultat se rotunjeste
in plus cu pana la 1.000 lei.
...........................................................................
(4) Din valoarea incasata din valorificarea bunurilor comisionarul va
retine comisionul adjudecat si taxa pe valoarea adaugata aferenta, iar
diferenta se face venit la bugetul de stat."
19. Dupa alineatul (4) al articolului 11^3 se introduc alineatele (5), (6)
si (7) cu urmatorul cuprins:
"(5) Societatea comerciala care preia spre vanzare bunuri in regim de
consignatie desface bunurile respective la pretul stabilit de comisia de
evaluare, in care este inclus comisionul si la care se adauga taxa pe valoarea
adaugata aferenta acestuia.
(6) Plata contravalorii bunurilor vandute se face integral sau pe masura
vanzarii, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data vanzarii.
(7) Pentru nevarsarea la termen a sumelor incasate din valorificarea
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului organele de valorificare calculeaza majorari si penalitati potrivit
legislatiei fiscale in materie."
20. Articolul 11^4 se abroga.
21. Articolul 11^5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11^5
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului se valorifica si prin intermediul burselor de marfuri, in
baza prevederilor legale in acest sens.
(2) Titlurile de valoare intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului se valorifica pe piata valorilor mobiliare conform legislatiei in
vigoare."
22. Articolul 12 se abroga.
23. Articolul 13^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului pot fi valorificate prin intermediul altor organe de
valorificare din structura Ministerului Finantelor Publice, la propunerea
serviciului sau a biroului de valorificare, in baza deciziei directorului
general al directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti ori a directorului administratiei finantelor publice de sector din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(2) Lista bunurilor greu vandabile, cuprinzand denumirea, felul si natura
fiecarui bun, unitatea de masura, cantitatea, valoarea stabilita de comisia de
evaluare, provenienta, marca, seria, anul de fabricatie, starea fizica si baza
legala de trecere in proprietatea privata a statului, se transmite trimestrial spre
analiza organelor de valorificare din structura Ministerului Finantelor
Publice.
(3) In cazul in care alte organe de valorificare isi manifesta interesul
fata de preluarea, in vederea valorificarii, a bunurilor respective, va fi
incheiat un protocol intre conducatorii organelor de valorificare respective.
Din sumele incasate din valorificarea acestor bunuri se acopera toate
cheltuielile aferente valorificarii, iar diferenta se varsa la bugetul de stat
de catre organul de valorificare."
24. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 3
Atribuirea, cu titlu gratuit, a unor categorii de bunuri legal confiscate
sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului"
25. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Ministerul Finantelor Publice poate transmite cu titlu gratuit unele
bunuri legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului unor persoane fizice sau juridice, astfel:
a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambulante sanitare
cu dotari aferente, ambarcatiuni si motoare atasabile acestora.
Repartizarea acestor bunuri se face de catre o comisie interministeriala
care va functiona pe langa Secretariatul General al Guvernului, constituita prin
decizie a primului-ministru, formata din reprezentanti ai Secretariatului
General al Guvernului, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Industriei
si Resurselor, Ministerului de Interne, Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Justitiei, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si ai Ministerului Administratiei Publice.
Transmiterea cu titlu gratuit a acestor bunuri se face prin comunicare
periodica Secretariatului General al Guvernului, pe baza datelor centralizate
de la directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si de la administratiile finantelor publice de sector din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si administratiile finantelor publice de sector din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti au
obligatia de a comunica lunar Ministerului Finantelor Publice situatia nominala
privind autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunile
si motoarele atasabile acestora, legal confiscate sau intrate, potrivit legii,
in proprietatea privata a statului, pana la data de 5 a lunii urmatoare,
conform anexei nr. 1.
Inscrierea in situatia lunara inaintata Ministerului Finantelor Publice
trebuie sa cuprinda numai autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotari
aferente, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, care au o situatie
clara din punct de vedere juridic, in sensul ca au intrat definitiv in
proprietatea privata a statului. Situatiile lunare cuprind autovehiculele care
sunt in stare de functionare si corespund din punct de vedere tehnic pentru a
circula pe drumurile publice, conform legislatiei in vigoare.
In raportul de expertiza tehnica se vor preciza, in mod expres, daca
autovehiculul corespunde, din punct de vedere tehnic, pentru a circula pe
drumurile publice, precum si gradul de uzura.
Comisia interministeriala analizeaza cererile de atribuire gratuita a
autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunilor si a
motoarelor atasabile acestora si repartizeaza aceste bunuri in administrarea
ministerelor, autoritatilor publice centrale si locale, in limita normativelor
de dotare a acestora, precum si unitatilor de cult.
Secretariatul General al Guvernului comunica Ministerului Finantelor
Publice, dupa fiecare sedinta a comisiei interministeriale, situatia privind
autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunile si
motoarele atasabile acestora, care au fost atribuite gratuit, precum si
situatia celor neatribuite gratuit.
Predarea autovehiculelor catre institutiile carora le-au fost atribuite si
valorificarea celor neatribuite de catre organul de valorificare se efectueaza
pe baza comunicarii exprese a Ministerului Finantelor Publice.
Inmatricularea autovehiculelor atribuite cu titlu gratuit se face conform
reglementarilor legale in vigoare.
Pentru autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotari aferente,
ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, neatribuite gratuit,
Secretariatul General al Guvernului comunica Ministerului Finantelor Publice
daca bunurile respective raman la dispozitia sa sau daca acestea pot fi
valorificate de Ministerul Finantelor Publice in conditiile prezentelor norme
metodologice.
Datele tehnice care trebuie comunicate Ministerului Finantelor Publice
pentru autovehicule, ambulante sanitare cu dotari aferente, ambarcatiuni si
motoare atasabile acestora sunt prezentate in anexa nr. 1. Autovehiculele,
ambulantele sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunile si motoarele atasabile
acestora, care nu indeplinesc conditiile pentru a fi atribuite cu titlu gratuit
Secretariatului General al Guvernului, sau cele care nu sunt repartizate de
comisia interministeriala pot fi valorificate de directiile generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si de
administratiile finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti, astfel:
a1) prin licitatie publica;
a2) prin atribuire cu titlu gratuit;
a3) ca piese componente;
a4) prin unitatile de colectare si valorificare a deseurilor;
a5) prin distrugere.
Expertizarea tehnica si evaluarea autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu
dotari aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora, legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, se
pot efectua de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
prin Regia Autonoma <<Registrul Auto Roman>>, pentru autovehicule,
si de Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. pentru ambarcatiuni si motoare
atasabile acestora sau de catre experti tehnici autorizati;
b) creselor, gradinitelor, caminelor de copii, de batrani, cantinelor
pentru saraci, azilurilor, spitalelor, scolilor, institutiilor de cult,
persoanelor cu handicap, Societatii Nationale de Cruce Rosie din Romania,
precum si persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma calamitatilor
naturale, la propunerea directiilor generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, precum si a administratiilor finantelor
publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, dupa consultarea primarilor sau presedintilor consiliilor judetene
ori a serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale.
In situatia acceptarii bunurilor directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si administratiile
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, la propunerea comisiei de evaluare, pot atribui cu
titlu gratuit bunuri in valoare de pana la 50 milioane lei/beneficiar.
Se pot atribui bunuri cu titlu gratuit categoriilor de beneficiari
prevazuti la art. 13 alin. (1) lit. b) din ordonanta, in urmatoarele situatii:
b1) direct, fara parcurgerea etapelor de valorificare, la propunerea
primarilor sau a presedintilor consiliilor judetene ori a serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale;
b2) in situatia in care comisia de evaluare constata ca valorificarea
acestora nu poate fi facuta in cadrul termenului de valabilitate. In aceasta
situatie atribuirea cu titlu gratuit a bunurilor se face cu cel putin 15 zile
inainte de expirarea termenului de valabilitate;
b3) in conditiile prevederilor art. 13, respectiv daca bunurile nu se
valorifica in termen de 150 de zile de la prima reevaluare.
Pentru bunurile ce sunt atribuite cu titlu gratuit, in valoare de peste 50
milioane lei/beneficiar, directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, precum si administratiile finantelor
publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti inainteaza Ministerului Finantelor Publice propuneri
concrete si motivate, care vor cuprinde beneficiarii bunurilor si lista
cuprinzand bunurile, atat cantitativ, cat si valoric.
In situatia producerii unor calamitati naturale atribuirea bunurilor cu
titlu gratuit persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma acestora se
face prin intermediul primarilor, al Societatii Nationale de Cruce Rosie sau al
institutiilor de cult;
c) persoanelor fizice sau juridice care pot face dovada ca au calitatea de
destinatar al materialelor cu caracter documentar, informational, educativ,
stiintific si altele asemenea, la solicitarea acestora.
Aceste persoane inainteaza Ministerului Finantelor Publice o solicitare
insotita de un act doveditor din care sa rezulte caracterul bunurilor si
calitatea de destinatar initial al acestora;
d) persoanelor fizice si juridice care au calitatea de destinatar, pentru
bunurile intrate in proprietatea privata a statului care nu pot fi valorificate
in conditiile ordonantei. Atribuirea cu titlu gratuit a acestora se face pe
baza de hotarare a Guvernului initiata de Ministerul Finantelor Publice.
Pentru initierea hotararii Guvernului persoana fizica sau juridica prezinta
Ministerului Finantelor Publice o documentatie din care sa rezulte ca aceasta
este utilizator unic al bunurilor respective;
e) ministerelor, autoritatilor publice centrale si locale - echipamente de
comunicatie, tehnica de calcul si birotica, rechizite, bunuri de folosinta
indelungata, inventar gospodaresc, materiale de intretinere si reparatii, cu
respectarea procedurilor de declarare si de evaluare.
Atribuirea cu titlu gratuit, pentru unitatile administrativ-teritoriale, se
face in baza unei cereri adresate directiilor generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si administratiilor
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, la propunerea comisiei de evaluare, pentru bunuri in
valoare de pana la 50 milioane lei/beneficiar, iar pentru bunuri in valoare de
peste 50 milioane lei/beneficiar, cererea va fi adresata Ministerului
Finantelor Publice.
Atribuirea cu titlu gratuit, pentru ministere si autoritati publice
centrale, se face in baza unei cereri adresate Ministerului Finantelor Publice.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, precum si administratiile finantelor publice de sector
din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti vor
transmite trimestrial Ministerului Finantelor Publice lista detaliata
cuprinzand echipamentele de comunicatii, tehnica de calcul si birotica, legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
stadiul evaluarii, valorificarii, precum si soldul final al acestora,
concomitent cu anexa nr. 2;
f) persoanelor juridice care nu indeplinesc conditia de utilizator unic,
dar au calitatea de destinatar initial, pentru bunurile legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si care nu pot fi
valorificate in conditiile art. 9 si 12 din ordonanta.
Atribuirea cu titlu gratuit a acestora se face pe baza de hotarare a
Guvernului initiata de Ministerul Finantelor Publice.
In vederea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului persoanele juridice
inainteaza Ministerului Finantelor Publice o solicitare in acest sens, insotita
de acte doveditoare din care sa rezulte calitatea de destinatar initial al
acestor bunuri.
In cazul in care nu se aproba atribuirea cu titlu gratuit, aceasta se
comunica, in termen de 15 zile, persoanei juridice;
g) Ministerului Afacerilor Externe - bunuri mobile si imobile aflate in
strainatate, prin hotarare a Guvernului;
h) persoanelor juridice - bunuri legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului, care au fost achizitionate din
import, in baza unui contract de credit garantat de stat, prin hotarare a
Guvernului.
(2) Atribuirea cu titlu gratuit a bunurilor prevazute la alin. (1) lit. b),
c), e) si f) se face cu aprobarea ministrului finantelor publice, pentru cele
care intra in competenta Ministerului Finantelor Publice, sau prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, sau prin decizie a directorului
administratiei finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti, pentru cele care intra in
competenta acestora. Atribuirea bunurilor cu titlu gratuit, in conditiile
prevederilor art. 13 din ordonanta, se face pe baza de proces-verbal de
predare-primire.
(3) Daca bunurile nu sunt preluate in termen de 60 de zile de la data
aprobarii atribuirii cu titlu gratuit, vor urma procedura de valorificare."
26. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Organele de valorificare au urmatoarele competente si obligatii:
a) propun Ministerului Finantelor Publice transmiterea cu titlu gratuit a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului, conform art. 13 alin. (1) lit. b) din ordonanta, pentru valori mai
mari de 50 milioane lei/beneficiar;
b) restituie, in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si
irevocabile sau a unei ordonante emise de procuror, bunurile legal confiscate
sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului sau
contravaloarea acestora la nivelul valorii recuperate in urma valorificarii, la
nivelul valorii stabilite de comisia de evaluare, in cazul bunurilor care au
fost transmise, cu titlu gratuit, in baza procesului-verbal de predare-primire,
sau in cazul bunurilor distruse, in baza procesului-verbal de distrugere;
c) restituie, in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si
irevocabile sau a unei ordonante emise de procuror, sumele in lei, la nivelul
valorii stabilite de comisia de evaluare, in cazul valorificarii bunurilor si
neincasarii contravalorii acestora, pentru care s-a intocmit documentatia in
vederea recuperarii creantelor;
d) restituie sumele obtinute din valorificarea bunurilor prevazute la art.
6 alin. (3) si (4) din ordonanta, in baza hotararilor judecatoresti ramase
definitive si irevocabile sau a unei ordonante emise de procuror, la nivelul
actualizat al preturilor, la data emiterii acestora, in functie de pretul
stabilit initial, mai putin cheltuielile efectuate cu valorificarea acestora;
e) verifica daca sumele rezultate din valorificarea bunurilor se varsa in
termen la bugetul de stat; in caz contrar se iau masuri de realizare a
creantelor bugetare, conform legislatiei fiscale in vigoare;
f) intocmesc documentatia in vederea emiterii titlurilor de creante de
catre organele de specialitate sau persoanele imputernicite, potrivit legii, in
situatia in care nu se incaseaza contravaloarea bunurilor date spre
valorificare, in termenele legale;
g) intocmesc documentatia in vederea valorificarii bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
prin bursele de marfuri si pe piata valorilor mobiliare;
h) controleaza daca persoanele juridice si fizice care au preluat spre
valorificare bunuri legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului le pastreaza in bune conditii;
i) asigura, la preluarea autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu dotarile
aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora, sigilarea acestor
bunuri;
j) raporteaza lunar Ministerului Finantelor Publice situatia privind
autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunile si
motoarele atasabile acestora, legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, conform anexei nr. 1;
k) raporteaza trimestrial Ministerului Finantelor Publice situatia generala
privind bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, conform anexei nr. 2, pana la data de 20 a lunii urmatoare
incheierii trimestrului. Anexa nr. 2 va fi insotita de o informare privind
urmatoarele aspecte: modul de functionare a comisiilor de evaluare si a
comisiilor de distrugere a bunurilor, varsarea in termen la bugetul de stat a
sumelor datorate, penalizari de intarziere calculate pentru nevarsarea in
termen a sumelor la bugetul de stat, nivelul comisioanelor negociate cu
societatile tip consignatie pentru valorificarea bunurilor, lista detaliata
cuprinzand bunurile greu vandabile si categoriile de cheltuieli, precum si alte
aspecte semnificative privind actiunea de valorificare;
l) organizeaza evidenta bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului si a sumelor obtinute din
valorificarea acestora, potrivit normelor legale in vigoare;
m) organizeaza evidenta stricta a proceselor-verbale de predare-primire pe
detinatorii de la care s-au primit bunurile si pe persoanele fizice sau
juridice prin care se face valorificarea;
n) organizeaza evidenta proceselor-verbale de evaluare intocmite de comisia
de evaluare."
27. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Procedura de distrugere a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului"
28. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului si preluate de organele de valorificare, care in intervalul
celor 180 de zile au devenit necomercializabile, precum si cele care nu au
putut fi valorificate, inclusiv componentele rezultate din dezmembrare, care nu
au fost transmise cu titlu gratuit sau nu au fost predate unitatilor de
colectare si de valorificare a deseurilor, se distrug sub supravegherea
comisiei de distrugere."
29. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Comisia de distrugere stabileste, in functie de natura bunurilor
respective, locul unde urmeaza sa fie distruse acestea, putandu-se apela si la
serviciile unor unitati specializate in acest gen de activitate.
(2) Dupa distrugerea bunurilor comisia de distrugere incheie un
proces-verbal de distrugere, in 3 exemplare semnate de toti membrii comisiei,
precum si de unitatea specializata, dupa caz.
(3) Data intrunirii comisiei de distrugere se stabileste prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, precum si a directorului administratiei finantelor
publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti.
(4) Prezenta tuturor membrilor comisiei de distrugere la operatiunea de
distrugere este obligatorie, iar daca un membru este absent, inlocuitorul
acestuia este numit prin decizie a directorului general al directiei generale a
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti.
(5) Pentru bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, care se valorifica de administratiile
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, comisia de distrugere se constituie in baza deciziei
directorului general al Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti.
(6) Procesul-verbal de distrugere este avizat de directorul general al
directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti,
precum si de directorul administratiei finantelor publice de sector din cadrul
Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.
(7) In functie de importanta operatiunii de distrugere se pot efectua
inregistrari video, fie cu aparatura proprie, fie prin apelarea la serviciile
unor persoane fizice sau juridice specializate.
(8) Membrii comisiei de distrugere primesc, fiecare, o indemnizatie lunara,
fixa, stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice, cu conditia
intrunirii comisiei cel putin o data pe luna.
(9) In situatia in care comisia de distrugere se intruneste de mai multe
ori pe luna, iar la aceasta participa atat membrul plin, cat si membrul
supleant, membrul supleant va primi o indemnizatie lunara la nivelul stabilit
pentru membrul plin prin ordin al ministrului finantelor publice, cu conditia
motivarii absentei membrului plin.
(10) Indemnizatia lunara se acorda atat membrilor comisiilor angajati in
cadrul directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, administratiei finantelor publice de sector din cadrul Directiei
generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, cat si celor angajati
in cadrul Garzii Financiare."
30. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 7
Veniturile incasate si cheltuielile aferente bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului"
31. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Veniturile incasate din valorificarea bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, precum si
veniturile incasate in urma valorificarii bunurilor confiscate de catre
autoritatile administratiei publice locale se colecteaza in contul 50.85
<<Disponibil din valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului conform Ordonantei
Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de
valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 98/1999>>, deschis pe seama directiilor generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si a administratiilor
finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice
a municipiului Bucuresti, la trezoreria statului. In cazul incasarii
contravalorii bunurilor respective in numerar sumele se depun la casieria
trezoreriei statului in prima zi lucratoare de la incasare.
(2) Din sumele colectate directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, precum si administratiile finantelor
publice de sector din cadrul Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti acopera, pe baza de documente legale, cheltuielile
efectuate in vederea valorificarii bunurilor respective, avand obligatia ca in
termen de 3 zile lucratoare de la incasare sa vireze disponibilitatile ramase
in contul bugetului de stat 20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea
bunurilor confiscate, abandonate si alte sume constatate odata cu confiscarea
potrivit legii>>, respectiv in contul <<Incasari din valorificarea
bunurilor confiscate potrivit legii>> pentru sumele destinate bugetelor
locale.
(3) Pentru cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se
prezinta documentele justificative dupa virarea disponibilitatilor rezultate
din valorificare in contul de venituri al bugetului de stat mentionat mai sus,
procedandu-se astfel:
a) directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, precum si administratiile finantelor publice de sector
din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti
intocmesc un referat in care vor fi consemnate, pe baza de documente
justificative, sumele care urmeaza sa fie restituite din contul bugetului de
stat in contul 50.85 <<Disponibil din valorificarea bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului
conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si
conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 98/1999>>. Referatul este semnat de directorul general al
directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, precum si de directorul administratiei finantelor publice de sector
din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti si
va purta viza de control financiar preventiv propriu;
b) unitatile trezoreriei statului restituie suma totala aprobata in referat
din contul bugetului de stat 20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea
bunurilor confiscate, abandonate si alte sume constatate odata cu confiscarea
potrivit legii>> in contul 50.85 <<Disponibil din valorificarea
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 98/1999>>;
c) dupa alimentarea contului 50.85 <<Disponibil din valorificarea
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 98/1999>> directiile generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si
administratiile finantelor publice de sector din cadrul Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti dispun platile legale catre
beneficiari.
(4) Veniturile incasate din valorificarea bunurilor confiscate de
autoritatile administratiei publice locale se fac venit la bugetul local, dupa
deducerea cheltuielilor cu valorificarea efectuate conform legislatiei in
vigoare si a unui comision de 10% din veniturile incasate.
(5) In situatia in care nivelul veniturilor incasate din valorificarea
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului nu asigura acoperirea cheltuielilor necesare in vederea
valorificarii acestora, diferenta va fi acoperita de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(6) In situatia in care nivelul veniturilor incasate din valorificarea
bunurilor confiscate de autoritatile administratiei publice locale nu asigura
acoperirea cheltuielilor necesare in vederea valorificarii acestora, diferenta
este acoperita din veniturile datorate bugetului local."
32. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) "Diferenta de cheltuieli neacoperita din veniturile incasate din
valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului se acopera din bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Finantelor Publice, respectiv de la capitolul 72.01 <<Alte
actiuni>>, subcapitolul 72.01.50 <<Alte cheltuieli>>."
33. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) In categoria cheltuielilor prevazute la art. 19 si 20 se cuprind
cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, de la preluarea
acestora pana la valorificarea, atribuirea gratuita sau distrugerea lor,
respectiv cheltuielile privind sortarea, manipularea, transportarea,
depozitarea, conservarea, expertizarea, marcarea si alte cheltuieli legate de
marcare, asigurarea garantiei pentru bunurile de folosinta indelungata,
evaluarea, licitatiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea
sumelor incasate gresit sau fara baza legala, a contravalorii bunurilor intrate,
gresit sau fara baza legala, in proprietatea privata a statului, si in cazul in
care acestea au fost valorificate, atribuite cu titlu gratuit sau distruse,
inclusiv diferenta pana la nivelul actualizat al preturilor, precum si
indemnizatiile membrilor comisiilor de evaluare si de distrugere. In aceeasi
categorie intra si cheltuielile efectuate cu valorificarea bunurilor prin
magazine proprii (cheltuieli cu pregatirea magazinului conform cerintelor
directiilor de sanatate publica, cheltuieli cu dotarea magazinului, respectiv
cu mobilier, casa de marcat, obiecte de inventar, cheltuieli cu intretinerea,
paza sau cu sistemele de asigurare a pazei, cu mijloacele de transport ale
magazinului, precum si cheltuielile cu scolarizarea personalului care deserveste
activitatea magazinului, precum si alte cheltuieli legate de preluarea,
evaluarea si valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului).
(2) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
urmatoarele categorii de cheltuieli privind valorificarea bunurilor imobile
care provin din succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari:
a) cheltuieli privind inventarierea si preluarea acestor bunuri;
b) cheltuieli ce greveaza asupra bunurilor in momentul preluarii acestora
in vederea valorificarii (impozite, taxe, cheltuieli de intretinere, energie,
telefon, gaze naturale);
c) taxe si onorarii platite persoanelor fizice si/sau juridice autorizate;
d) cheltuieli judiciare;
e) cheltuieli cu cadastrul."
34. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Metalele pretioase, pietrele pretioase si semipretioase, bijuteriile
din aceste materiale si mijloacele de plata in valuta liber
convertibila/neconvertibila, legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, se depun de catre detinatorii acestora, in
termen de 48 de ore, la Banca Nationala a Romaniei.
(2) Mijloacele de plata in lei se depun la unitatile trezoreriei statului,
in contul bugetului de stat 20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea
bunurilor confiscate, abandonate si alte sume constatate odata cu confiscarea
potrivit legii>>.
(3) Restituirea sumelor in lei sau in valuta, incasate gresit sau fara baza
legala, se face in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si
irevocabile sau a unei ordonante emise de catre procuror. Sumele in lei se
restituie de catre unitatile trezoreriei statului, iar sumele in valuta de
catre Banca Nationala a Romaniei, la cursul de schimb al acesteia, la data
emiterii hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile."
35. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Valorificarea mijloacelor de plata in valuta liber
convertibila/neconvertibila, legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, preluate de Banca Nationala a Romaniei, se
realizeaza prin virarea la bugetul de stat a contravalorii in lei a mijloacelor
de plata in valuta, calculata la pretul de evidenta al Bancii Nationale a
Romaniei, in vigoare la data decontarii, dupa deducerea cheltuielilor efectuate
de aceasta in vederea valorificarii."
36. Articolul 30 se abroga.
37. Dupa alineatul (8) al articolului 31 se introduc alineatele (9) si (10)
cu urmatorul cuprins:
"(9) Obiectele, vesmintele si cartile de cult se valorifica de
institutiile de cult, conform prevederilor legale in vigoare.
(10) Materialele lemnoase, asa cum sunt definite la art. 76 alin. 2 din
Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, confiscate, se valorifica de unitatile
silvice si/sau de structurile silvice private, legal autorizate sa functioneze,
in conformitate cu prevederile legale in domeniu."
38. Dupa articolul 31 se introduce articolul 31^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 31^1
Sumele obtinute ca urmare a valorificarii bunurilor prevazute la alin. (2)
al art. 4 din ordonanta sunt virate la bugetul de stat in contul 20.22.01.12
<<Incasari din valorificarea bunurilor confiscate, abandonate si alte
sume constatate odata cu confiscarea potrivit legii>> dupa deducerea
cheltuielilor efectuate conform prevederilor legale in vigoare."
39. Capitolul IX va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 32
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 33
Pentru valorificarea stocurilor detinute de unitatile autoritatii vamale la
data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2001,
raman in vigoare dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 1.067/1999 pentru
aprobarea Metodologiei privind introducerea in circuitul economic de catre
unitatile autoritatii vamale a bunurilor si marfurilor intrate in proprietatea
privata a statului, care indeplinesc conditiile de valorificare, pana la data
de 31 decembrie 2002."
40. Anexele nr. 1 si 2 la normele metodologice se inlocuiesc cu anexele nr.
1 si 2 la prezenta hotarare.
Art. 2
Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, pentru care actualii locatari isi exprima intentia de cumparare in
termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pot fi
valorificate direct, prin negociere cu acestia.
Art. 3
Transferul personalului cu atributii de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului din
cadrul directiilor regionale vamale interjudetene la directiile generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti se face prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 4
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 514/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 9 iulie 1999, cu modificarile si
completarile ulterioare si cu cele aduse prin prezenta hotarare, vor fi
republicate, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministru de interne,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
ANEXA 1
Autovehicule, ambulante sanitare cu dotarile aferente
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Locul unde se afla autovehiculul, ambulantele sanitare cu dotarile
aferente, tipul
B - Capacitatea cilindrica a motorului (cm^3)
C - Anul de fabricatie
D - Numarul de kilometri inregistrati la bord
E - Carburantul folosit
F - Alte elemente specifice autovehiculului, ambulantelor sanitare cu
dotarile aferente (SS - serie sasiu, SM - serie motor, SC - serie caroserie,
culoare etc.)
______________________________________________________________________________
|Nr. | A |Marca| B | C | D | E |Gradul| Valoarea | F |Observatii
|
|crt.| | | | | | | de |stabilita de| |
|
| | | | | | | | uzura| comisia de | |
|
| | | | | | | | | evaluare | |
|
|____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|______|____________|_____|___________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
|
|____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|______|____________|_____|___________|
Ambarcatiuni
Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Locul unde se afla ambarcatiunea si tipul acesteia
______________________________________________________________________________
|Nr. | A |Numarul|Lungime|Latime|Inaltime|Crevace |Gradul|Valoarea
|Observatii|
|crt.| | de | (m) | (m) | (m) |(bucati)| de |stabilita|
|
| | |bucati | | | | |uzura | de |
|
| | | | | | | | | comisia | |
| | | | | | | | | de |
|
| | | | | | | | |evaluare |
|
|____|____|_______|_______|______|________|________|______|_________|__________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
|
|____|____|_______|_______|______|________|________|______|_________|__________|
Motoare atasabile ambarcatiunilor
______________________________________________________________________________
|Nr. | Locul unde se |Denumirea| CP |Serie|Gradul| Starea |Valoarea
|Observatii|
|crt.|afla motoarele |motorului| |motor| de |tehnica |stabilita|
|
| | atasabile | | | |uzura |conform | de |
|
| |ambarcatiunilor| | | | | fisei | comisia |
|
| | | | | | |tehnice | de |
|
| | | | | | | |evaluare | |
|____|_______________|_________|____|_____|______|________|_________|__________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|____|_______________|_________|____|_____|______|________|_________|__________|
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Judetul
Trimestrul
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Sold la inceputul trimestrului
B - Intrari in cursul trimestrului
C - Reduceri/Majorari de pret +/-
D - Total bunuri de valorificat
E - magazine proprii
F - consignatii
G - vanzare directa
H - burse de marfuri/piata valori mobiliare
I - Total bunuri valorificate
J - Restituiri sume/bunuri
K - Distrugeri de bunuri
L - Atribuiri gratuite
M - Sold la sfarsitul trimestrului
N - Alte date
- mii lei -
______________________________________________________________________________
| Categorii |A | B | C | D | din care | I | J| K | L| M |
N|
| de | | | | | valorificate prin: | | | | | |
|
| bunuri | | | | |___________________________| | | | | |
|
| | | | | | E | F | G | licitatie | H| | | | | |
|
| | | | | | | | | publica | | | | | | |
|
| | | | | | | | |____________| | | | | | |
|
| | | | | | | | | val. | din | | | | | | |
|
| | | | | | | | |adjud.|care:| | | | | | |
|
| | | | | | | | | | +/- | | | | | | |
|
|______________|__|___|___|___|___|___|___|______|_____|__|___|__|___|__|___|__|
| 0 | 1| 2 | 3 |4 =| 5 | 6 | 7 | 8 | 9*)|10|11=|12| 13|14|15=|16|
| | | |*)|1+2| | | | | | |5+6| | | |4+9|*|
| | | | | +3| | | | | | | +7| | |
|-11|*)|
| | | | | | | | | | | | +8| | | |-12|
|
| | | | | | | | | | | | +9| | | |-13|
|
| | | | | | | | | | | |+10| | | |-14|
|
|______________|__|___|___|___|___|___|___|______|_____|__|___|__|___|__|___|__|
| a) Produse |
|
| alimentare |
|
| |
|
| b) Confectii |
|
| si |
|
| incaltaminte | |
| |
|
| c) Aparatura |
|
| electronica | |
| (audio, |
|
| video, etc.) |
|
| | |
| d) Bunuri de |
|
| uz casnic |
|
| | |
|e) Echipamente|
|
| de |
|
| comunicatii | |
| tehnica de |
|
| calcul si |
|
| birotica |
|
| |
|
| f) Succesiuni|
|
| vacante/ |
|
| donatii |
|
| din care: |
|
| - bunuri |
|
| mobile | |
| - bunuri |
|
| imobile |
|
| - titluri de | |
| valoare |
|
| |
|
| g) | |
| Autovehicule,|
|
| ambarcatiuni,|
|
| si motoare | |
| atasabile |
|
| |
|
| h) Materiale |
|
| refolosibile |
|
| si piese de |
|
| schimb |
|
| |
|
| i) Sume |
|
| consemnate |
|
| | |
| j) Alte |
|
| bunuri*) |
x|
|______________|_______________________________________________________________|
| TOTAL | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|______________|__|___|___|___|___|___|___|______|_____|__|___|__|___|__|___|__|
| VENITURI INCASATE |
x|
|
|__|
| CHELTUIELI EFECTUATE |
x|
| |__|
| BUNURI GREU VANDABILE |
x|
|___________________________________________________________________________|__|
*) Se nominalizeaza bunurile cu pondere semnificativa.
*) Se completeaza cu diferenta in +/ fata de valoarea stabilita de comisia
de evaluare.
*) Se completeaza cu veniturile incasate (ct. 50.85) si cheltuielile
efectuate in cursul trimestrului de raportat precum si valoarea stocului de
bunuri greu vandabile.