HOTARARE Nr. 514 din 24 iunie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 9 iulie 1999
In temeiul prevederilor art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobata si modificata prin Legea nr. 98/1999 si modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 38/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Victor Babiuc
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
p. Ministrul culturii,
Kelemen Hunor,
secretar de stat
p. Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Mihai Bogza,
viceguvernator
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului
si conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului
CAP. 1
Declararea si preluarea bunurilor trecute in proprietatea privata a
statului
Art. 1
(1) Detinatorii de bunuri, persoane fizice sau juridice, dupa caz, au
obligatia sa declare bunurile intrate in proprietatea privata a statului si sa
le predea directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti in termen de 10 zile de la data
primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra
acestora.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) bunurile prevazute la art. 4
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998.
(3) Detinatorii bunurilor care au trecut in proprietatea privata a
statului, persoane fizice sau juridice, dupa caz, au obligatia sa inventarieze
bunurile respective, luand in acelasi timp si masurile de pastrare si de
conservare corespunzatoare a acestora, pana la predarea lor efectiva spre
valorificare directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 2
(1) Declararea bunurilor se va realiza, in forma scrisa, la directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti.
(2) Declararea bunurilor si preluarea acestora se va consemna intr-un
proces-verbal de predare-preluare care va cuprinde toate datele de identificare
a acestora, dupa caz:
- numarul curent;
- denumirea bunului, felul si natura fiecarui bun, descrierea amanuntita;
- unitatea de masura;
- cantitatea;
- provenienta - din import sau indigen;
- marca, seria, anul de fabricatie;
- starea fizica - bun nou sau utilizat, complet sau incomplet -, cu
mentionarea componentelor care lipsesc;
- baza legala de trecere in proprietatea privata a statului - numai pentru
bunurile prevazute la art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998;
- numele si prenumele gestionarului.
(3) Procesul-verbal de predare-preluare se intocmeste in doua exemplare,
dintre care un exemplar ramane la detinatorul bunurilor, iar celalalt exemplar
se preda directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, in calitate de primitor al
bunurilor respective.
(4) Bunurile prevazute la art. 6 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 128/1998 se declara, de indata, directiilor generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti pentru a
fi vandute, de indata si numai dupa obtinerea avizului de calitate, persoanelor
juridice specializate sau persoanelor fizice autorizate sa comercializeze aceste
bunuri catre populatie.
CAP. 2
Evaluarea si valorificarea bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului
A. Atestarea calitatii bunurilor
Art. 3
(1) Bunurile de consum alimentar cu grad ridicat de perisabilitate sau
care, prin trecerea timpului, pierd din greutate sau din valoare si care au pe
ambalaj inscriptionat termenul de valabilitate vor fi supuse valorificarii fara
a fi necesar buletinul de analiza. Aceeasi procedura de valorificare se aplica
si in cazul animalelor si pasarilor vii.
(2) In situatia in care pentru aceste bunuri exista incertitudini din
partea comisiei de evaluare privind calitatea sau termenul de valabilitate a
acestora, se va obtine certificatul constatator - buletinul de analiza - prin
care sa se ateste ca acestea sunt apte pentru a fi comercializate.
(3) Pentru bunurile pe al caror ambalaj nu este inscris termenul de
valabilitate se va obtine certificatul constatator - buletinul de analiza -
prin care se atesta ca acestea sunt apte pentru a fi comercializate.
(4) Pentru bunurile prevazute la alin. (1) certificatul constatator -
buletinul de analiza - se va emite de indata de catre institutiile care detin
laboratoare de specialitate si care sunt autorizate in acest sens.
Art. 4
Institutiile abilitate prin lege sa ateste calitatea marfurilor in vederea
comercializarii sunt obligate sa emita certificatul constatator in termen de
maximum 30 de zile de la data solicitarii acestuia de catre organul de
valorificare, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (4).
B. Evaluarea bunurilor
Art. 5
(1) Dupa preluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului
comisia de evaluare va proceda la evaluarea acestora in maximum 15 zile.
(2) Rezultatele evaluarii vor fi consemnate intr-un proces-verbal de
evaluare, intocmit de comisia de evaluare in 3 exemplare, semnat de membrii
acesteia si avizat de directorul general al directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(3) Activitatea de ansamblu a comisiei de evaluare este coordonata de
directorul general al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, care va solutiona si
eventualele probleme divergente care ar putea aparea pe parcurs intre membrii
comisiei.
(4) Secretarul comisiei de evaluare se va ocupa si de problemele
organizatorice aferente bunei desfasurari a activitatii comisiei.
(5) Comisia de evaluare se va intruni lunar sau ori de cate ori va fi
necesar, astfel incat activitatea de valorificare sa se desfasoare normal.
(6) Prezenta membrilor comisiei de evaluare este obligatorie, iar daca un
membru este absent, inlocuitorul acestuia este numit prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
Art. 6
La evaluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului comisia
de evaluare va avea in vedere nivelul preturilor pentru stadiul corespunzator
de comercializare din zona in care are loc aceasta, pentru produse identice sau
similare, din care se deduc comisionul sau adaosul comercial si taxa pe
valoarea adaugata aferenta comisionului sau adaosului comercial si care se corecteaza,
dupa caz, in functie de urmatoarele criterii:
- gradul de uzura fizica si morala a bunurilor respective;
- utilitatea bunurilor pentru potentialii cumparatori;
- cantitatea (volumul) bunurilor respective.
Art. 7
(1) Pentru buna desfasurare a activitatii de evaluare, prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti pot fi numite
subcomisii ale comisiei de evaluare, care sa asigure informatii scrise privind
preturile stadiului corespunzator de comercializare, in vederea evaluarii
bunurilor.
(2) In situatii justificate, in functie de natura bunurilor, comisia de
evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializati.
(3) Membrii comisiei de evaluare vor primi o indemnizatie lunara de 250.000
lei/persoana pentru activitatea desfasurata in luna respectiva.
(4) Membrii comisiei de evaluare a bunurilor nu pot face parte din comisia
de licitatie.
Art. 8
Bunurile de consum alimentar cu grad ridicat de perisabilitate sau care,
prin trecerea timpului, pierd din greutate sau din valoare, inclusiv animalele
si pasarile vii, precum si bunurile al caror termen de garantie expira inainte
de data ramanerii definitive a hotararii ce se va pronunta in litigiul al carui
obiect il constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare vor fi
valorificate de catre persoanele juridice specializate sau de persoanele fizice
autorizate sa comercializeze aceste bunuri catre populatie la preturile
stadiului corespunzator de comercializare din zona in care are loc aceasta.
Art. 9
In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate prin magazinele proprii
sau in regim de consignatie in termen de 60 de zile de la data punerii in
vanzare, comisia de evaluare va proceda la reducerea preturilor stabilite
initial cu maximum 50% .
Art. 10
(1) In cazul bunurilor devenite proprietate de stat, potrivit legii, si
care intra sub incidenta Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, se va proceda dupa cum urmeaza:
- daca bunurile devenite proprietate de stat au fost produse licit, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996, realizate in baza unor contracte cu
titularii de drepturi de autor sau de drepturi conexe ori cu organismele de
gestiune colectiva pentru drepturile de autor si drepturile conexe, acestea
urmeaza regimul normal de valorificare;
- daca bunurile devenite proprietate de stat au fost produse ilicit, cu
incalcarea prevederilor Legii nr. 8/1996, acestea vor fi predate organelor
abilitate prin lege.
(2) In ceea ce priveste constatarea caracterului de produs licit sau ilicit
al unor bunuri devenite proprietate de stat, astfel cum rezulta din aplicarea
prevederilor Legii nr. 8/1996, aceasta se face prin expertizarea la locul de
detinere a bunurilor de catre delegatii specialisti ai organismelor de gestiune
colectiva pentru drepturile conexe.
C. Valorificarea bunurilor
Art. 11
Bunurile care au intrat in proprietatea privata a statului se valorifica
prin:
a) magazine proprii care apartin organului de valorificare, acolo unde
volumul bunurilor ce urmeaza a fi vandute asigura continuitate in functionarea
acestora.
Vanzarea bunurilor in magazine proprii se poate face in sistem comercial en
detail si angro, la valoarea stabilita de catre comisia de evaluare.
Vanzarea bunurilor in sistem angro se poate face cu plata integrala sau
esalonat pe o perioada de maximum 12 luni si pentru bunuri in valoare totala de
peste 10 milioane lei;
b) licitatie publica, pentru bunurile de folosinta indelungata, prevazute
in anexa nr. 1.
Valoarea de pornire a licitatiei este valoarea stabilita de catre comisia
de evaluare.
Lista cuprinzand bunurile de folosinta indelungata va fi actualizata
periodic de catre Ministerul Finantelor prin ordin al ministrului.
In vederea organizarii licitatiei se vor publica in presa anunturi de
vanzare care trebuie sa cuprinda informatiile privind organizarea licitatiei.
Lista cuprinzand bunurile care fac obiectul licitatiei va fi afisata la
sediul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene sau a municipiului Bucuresti, iar informatiile necesare vor fi
puse la dispozitie celor interesati de birourile de valorificare din cadrul
acestora.
Publicarea anuntului de vanzare se va face in cel mult 5 zile de la data
evaluarii.
Data licitatiei se va stabili in termen de cel putin 5 zile de la
publicarea anuntului de vanzare.
Licitatia se va desfasura in prezenta unei comisii formate din 3 membri
desemnati prin decizie a directorului general al organului de valorificare.
Comisia de licitatie va verifica garantia depusa de participantii la
licitatie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a
licitatiei, intocmind lista cuprinzand persoanele acceptate la licitatie.
Licitatia se va desfasura in locul si la ora indicate in anuntul de
vanzare, daca sunt cel putin 2 ofertanti.
In situatia in care nu se prezinta 2 ofertanti, licitatia nu va mai avea
loc, incheindu-se un proces-verbal de constatare.
In situatia in care nu se obtine valoarea de pornire a licitatiei, va avea
loc o noua licitatie.
Reluarea licitatiei se va stabili de catre biroul de valorificari din
cadrul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene sau a municipiului Bucuresti, in termen de maximum 30 de zile de
la data primei licitatii, cu respectarea procedurii stabilite initial.
Daca la a doua licitatie se prezinta un singur ofertant si acesta
indeplineste conditiile de participare, el este admis si va avea loc negocierea
valorii de achizitie a bunurilor, care nu poate fi sub valoarea de pornire a
licitatiei.
In situatia in care, in urma celor doua licitatii, nu se obtine valoarea de
pornire a licitatiei, in termen de 60 de zile de la data primei licitatii
comisia de evaluare va proceda la o reducere a acestei valori cu maximum 50% .
In termen de 30 de zile de la data reducerii valorii initiale se va organiza o
noua licitatie, cu respectarea procedurii initiale, care se poate desfasura si
cu participarea unui singur ofertant.
Pasul de licitare nu poate fi mai mic de 5% si mai mare de maximum 20% din
valoarea de pornire a licitatiei;
c) in regim de consignatie, precum si prin societati comerciale tip
consignatie, pe baza principiului licitarii comisionului in cadrul limitei de
maximum 20% din valoarea bunurilor.
La stabilirea comisionului comisia de licitatie va avea in vedere
urmatoarele criterii, dupa caz:
- volumul de marfa care poate fi preluat pentru valorificare:
- vadul comercial al comisionarului;
- dotarea materiala;
- cuantumul garantiei banesti ce va fi depusa, dupa adjudecarea licitatiei,
pentru perioada aferenta vanzarii, respectiv 90 de zile;
- respectarea obligatiilor privind plata contravalorii bunurilor sau plata
in avans.
Din valoarea determinata de comisia de evaluare comisionarul va retine
comisionul adjudecat, iar diferenta se face venit la bugetul de stat.
Art. 12
Societatea comerciala care preia spre vanzare bunuri in regim de
consignatie va desface bunurile respective la pretul stabilit de comisia de
evaluare, la care se adauga T.V.A. aferenta comisionului. Plata contravalorii
bunurilor vandute se va face pe masura vanzarii din 3 in 3 zile lucratoare sau
integral.
Art. 13
Daca in termen de 30 de zile de la reducerea pretului de vanzare al
bunurilor acestea nu se valorifica prin modalitatile prevazute la art. 9 din
Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, se va proceda la:
- atribuirea gratuita in conditiile art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 128/1998;
- valorificarea prin unitatile de colectare si valorificare a deseurilor;
- dezmembrarea bunurilor si valorificarea sau distrugerea componentelor
rezultate, inclusiv a ambalajelor;
- distrugerea bunurilor.
CAP. 3
Atribuirea, cu titlu gratuit, a unor categorii de bunuri intrate in
proprietatea privata a statului
Art. 14
Ministerul Finantelor poate transmite, cu titlu gratuit, unele bunuri
intrate in proprietatea privata a statului unor persoane fizice sau juridice,
astfel:
a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambarcatiuni si
motoare atasabile acestora.
Repartizarea acestor bunuri se face de catre o comisie interministeriala
care va functiona pe langa Secretariatul General al Guvernului, constituita
prin decizie a primului-ministru, formata din reprezentanti ai Secretariatului
General al Guvernului, Ministerului Finantelor, Ministerului Industriei si
Comertului, Ministerului de Interne, Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Justitiei, Ministerului Transporturilor, Directiei Generale a
Vamilor si ai Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
Transmiterea cu titlu gratuit a acestor bunuri se face prin comunicare
periodica Secretariatului General al Guvernului, pe baza datelor centralizate
de la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene sau a municipiului Bucuresti si de la Directia Generala a
Vamilor.
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti si Directia Generala a Vamilor au
obligatia de a comunica lunar Ministerului Finantelor situatia nominala privind
autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, care au intrat,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, pana la data de 5 a lunii
urmatoare celei in care s-au inregistrat asemenea bunuri, conform anexei nr. 2.
Inscrierea in situatia lunara, inaintata Ministerului Finantelor, trebuie
sa cuprinda numai autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile
acestora, care au o situatie clara din punct de vedere juridic, in sensul ca au
intrat definitiv in proprietatea privata a statului. Totodata, situatiile
lunare vor cuprinde doar autovehiculele care sunt in stare de functionare si
corespund din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice sau
care au un grad de uzura fizica mai mic de 70% si pot fi aduse in stare de
functionare in urma unor reparatii.
Comisia interministeriala analizeaza cererile de atribuire gratuita a
masinilor, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora si le repartizeaza
in administrarea ministerelor, autoritatilor publice centrale si locale, in
limita normativelor de dotare a acestora.
Secretariatul General al Guvernului va comunica Ministerului Finantelor,
dupa fiecare sedinta, situatia privind autovehiculele, ambarcatiunile si
motoarele atasabile acestora, care au fost atribuite gratuit, precum si
situatia celor neatribuite gratuit.
Predarea autovehiculelor institutiilor carora le-au fost atribuite si
valorificarea celor neatribuite de catre organul de valorificare se vor efectua
pe baza comunicarii exprese a Ministerului Finantelor.
Pentru autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora,
neatribuite gratuit, Secretariatul General al Guvernului va comunica
Ministerului Finantelor daca bunurile respective raman la dispozitia sa sau
daca acestea pot fi valorificate de catre Ministerul Finantelor in conditiile
prezentelor norme metodologice.
Datele tehnice care trebuie comunicate Ministerului Finantelor pentru
autovehicule, ambarcatiuni si motoare atasabile acestora sunt prezentate in
anexa nr. 2. Autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora,
care nu indeplinesc conditiile pentru a fi atribuite Secretariatului General al
Guvernului, se valorifica in conditiile prezentelor norme metodologice de catre
organul de valorificare;
b) creselor, gradinitelor, caminelor de copii, de batrani, azilurilor,
spitalelor, scolilor, institutiilor de cult, persoanelor cu handicap, precum si
persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma calamitatilor naturale.
In vederea atribuirii cu titlu gratuit, directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti
consulta organele administratiei publice locale sau judetene ori serviciile
ministeriale descentralizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale,
in scopul preluarii cu titlu gratuit a bunurilor oferite.
In situatia acceptarii bunurilor directiile generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, la
propunerea comisiei de evaluare, pot atribui gratuit bunuri in valoare de pana
la 10 milioane lei/beneficiar.
Se pot atribui bunuri cu titlu gratuit categoriilor de beneficiari
mentionati la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
si in situatia in care comisia de evaluare constata ca valorificarea acestora
nu poate fi facuta in cadrul termenului de valabilitate.
In aceasta situatie atribuirea cu titlu gratuit a bunurilor se va face cu
cel putin 15 zile inainte de expirarea termenului de valabilitate.
Pentru bunurile ce vor fi atribuite cu titlu gratuit, in valoare de peste
de 10 milioane lei/beneficiar, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti vor inainta
Ministerului Finantelor propuneri concrete si motivate, care vor cuprinde:
beneficiarul bunurilor, lista cuprinzand bunurile atat cantitativ, cat si
valoric;
c) persoanelor juridice care pot face dovada ca au calitatea de destinatar
al materialelor cu caracter documentar, informational, educativ, stiintific
etc.
Persoanele juridice mentionate mai sus vor inainta in acest sens
Ministerului Finantelor o solicitare insotita de un act doveditor, din care sa
rezulte caracterul bunurilor si calitatea de destinatar initial al acestora;
d) persoanelor juridice care au calitatea de destinatar pentru bunurile
care nu pot fi valorificate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 128/1998.
Atribuirea cu titlu gratuit a acestora se face pe baza de hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor. Pentru initierea hotararii
Guvernului, persoana juridica respectiva va prezenta Ministerului Finantelor o
documentatie din care sa rezulte ca aceasta este utilizator unic al bunurilor
respective.
CAP. 4
Competentele si obligatiile organelor de valorificare
Art. 15
(1) Organele de valorificare au urmatoarele competente si obligatii:
- propun Ministerului Finantelor transmiterea, cu titlu gratuit, a
bunurilor intrate in proprietatea privata a statului, conform art. 13 alin. (1)
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, pentru valori mai mari de 10
milioane lei/beneficiar;
- restituie bunurile sau sumele incasate gresit ori fara baza legala, la
nivelul valorii recuperate in urma valorificarii bunurilor sau la nivelul
valorii stabilite de comisia de evaluare, in cazul bunurilor care au fost
transmise cu titlu gratuit, in baza procesului-verbal de predare-preluare;
- restituie sumele obtinute din valorificarea bunurilor prevazute la art. 6
alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 la nivelul actualizat al
preturilor, in functie de pretul de evaluare initial;
- verifica daca sumele realizate din valorificarea bunurilor se varsa in
termen la bugetul de stat; in caz contrar se iau masuri de virare a sumelor
respective;
- controleaza daca institutiile publice, persoanele juridice sau fizice
care au preluat spre valorificare bunuri intrate in proprietatea privata a
statului le pastreaza in bune conditii;
- raporteaza lunar Ministerului Finantelor situatia privind autovehiculele,
ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, intrate in proprietatea privata
a statului, conform anexei nr. 2;
- raporteaza trimestrial Ministerului Finantelor situatia generala privind
bunurile intrate in proprietatea privata a statului, conform anexei nr. 3, pana
la data de 20 a lunii urmatoare incheierii trimestrului;
- tin evidenta bunurilor intrate in proprietatea privata a statului si a
sumelor obtinute din valorificarea acestora potrivit normelor legale in
vigoare;
- organizeaza evidenta stricta a proceselor-verbale de predare-preluare
prin inregistrarea in evidenta lucrarilor curente si indosarierea acestora pe
detinatorii de la care s-au primit bunurile si pe persoanele fizice sau
juridice prin care se face valorificarea.
(2) In mod separat se inregistreaza, se evidentiaza si se indosariaza
procesele-verbale intocmite de comisia de evaluare.
(3) La procesele-verbale de predare-preluare si la procesele-verbale de
evaluare se vor anexa si pastra toate actele referitoare la documentul in
cauza.
CAP. 5
Obligatiile persoanelor juridice sau fizice care primesc spre valorificare
bunuri intrate in proprietatea privata a statului
Art. 16
Persoanele juridice sau fizice care primesc spre valorificare bunuri
intrate in proprietatea privata a statului au urmatoarele obligatii:
- sa trimita reprezentantul lor pentru a prelua bunurile ori de cate ori
sunt instiintate de organele de valorificare;
- sa semneze de primirea bunurilor procesul-verbal de predare-preluare,
aplicand si stampila unitatii, dupa caz;
- sa inregistreze in evidentele proprii bunurile respective in ziua
primirii;
- sa organizeze evidenta bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de
predare-preluare;
- sa mentioneze in documentul de plata numarul procesului-verbal de
predare-preluare;
- sa asigure conservarea bunurilor in cele mai bune conditii, avand grija
sa nu fie inlocuite pana la vanzare cu altele de calitate inferioara si sa nu
se altereze sau sa se deterioreze din cauza conditiilor de intretinere
necorespunzatoare;
- sa expuna in permanenta bunurile respective spre vanzare si sa ia cele
mai eficiente masuri pentru ca aceste bunuri sa fie vandute in cel mai scurt
timp;
- sa vireze la bugetul de stat, in termen de 3 zile de la incasare, sumele
obtinute din vanzarea bunurilor respective.
CAP. 6
Procedura de distrugere a bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului
Art. 17
(1) Bunurile intrate in proprietatea privata a statului, care nu
indeplinesc conditiile de comercializare, precum si cele care nu au putut fi
valorificate, inclusiv componentele rezultate prin dezmembrare, transmise cu
titlu gratuit sau predate unitatilor de colectare si de valorificare a deseurilor,
vor fi distruse sub supravegherea comisiei de distrugere.
(2) De asemenea, vor fi distruse si bunurile pentru care volumul acestora
(cantitativ si/sau valoric) nu justifica angajarea cheltuielilor in vederea
valorificarii (analiza de laborator, timbre, marcare).
Art. 18
(1) Comisia de distrugere stabileste, in functie de natura bunurilor
respective, locul unde urmeaza a fi distruse acestea, putandu-se apela si la
serviciile unor unitati specializate in acest gen de activitate.
(2) Dupa distrugerea bunurilor, comisia de distrugere va incheia un
proces-verbal de distrugere, in 3 exemplare semnate de toti membrii comisiei,
precum si de unitatea specializata, dupa caz.
(3) Data intrunirii comisiei de distrugere se stabileste prin decizie a
directorului general al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(4) Prezenta tuturor membrilor comisiei de distrugere la operatiunea de
distrugere este obligatorie, iar daca un membru este absent, inlocuitorul
acestuia este numit prin decizie a directorului general al directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti.
(5) Procesul-verbal de distrugere va fi avizat de directorul general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti.
(6) In functie de importanta operatiunii de distrugere se pot efectua
inregistrari video fie cu posibilitati proprii, fie cu invitarea posturilor
locale de televiziune.
(7) Membrii comisiei de distrugere vor primi o indemnizatie lunara de
150.000 lei/persoana pentru activitatea desfasurata in luna respectiva.
CAP. 7
Veniturile incasate si cheltuielile aferente bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului
Art. 19
Veniturile incasate din valorificarea bunurilor intrate in proprietatea
privata a statului, din care se deduc cheltuielile de deplasare si de cazare
care vor fi platite membrilor comisiei de distrugere, precum si cheltuielile
necesare pentru depozitarea bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului in conditiile prevederilor art. 8 alin. (1) si ale art. 10 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 se fac venit la bugetul de stat si se
vireaza in contul de valorificare nr. 20220112.
Art. 20
Cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului se acopera din bugetul Ministerului Finantelor,
respectiv de la cap. 72 "Alte actiuni", subcap. 50 "Alte
cheltuieli", alin. 30.07 "Alte cheltuieli autorizate prin
dispozitiile legale".
Art. 21
(1) In categoria cheltuielilor prevazute la art. 20 se cuprind cheltuielile
privind sortarea, conservarea, manipularea, transportarea, expertizarea,
licitatiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea sumelor
incasate gresit sau fara baza legala, precum si alte cheltuieli legate de
activitatea de evaluare si de valorificare a bunurilor intrate in proprietatea
privata a statului, inclusiv indemnizatiile membrilor comisiei de evaluare si
de distrugere.
(2) In categoria acestor cheltuieli se cuprind si cele efectuate de
detinator cu bunurile confiscate pana la intrarea acestora in proprietatea
privata a statului, in situatia in care detinatorul este si organ de
valorificare.
CAP. 8
Preluarea, evaluarea, utilizarea, valorificarea, casarea sau distrugerea,
dupa caz, a bunurilor intrate in proprietatea privata a statului, cuprinse in
art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
Art. 22
(1) Detinatorii bunurilor prevazute la art. 4 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 128/1998 vor proceda la inventarierea acestora si vor lua masuri
de pastrare si de conservare corespunzatoare pana la predarea lor efectiva
organelor specializate ale statului.
(2) Predarea-primirea bunurilor prevazute la alin. (1) se va face de
indata, in baza unui proces-verbal, incheiat in doua exemplare, dintre care
unul se pastreaza de catre detinator iar celalalt se preda organului
specializat al statului.
Art. 23
Medicamentele si aparatura medicala se vor pune la dispozitie Ministerului
Sanatatii, care va stabili prin ordin al ministrului modul de preluare,
evaluare, transmiterea cu titlu gratuit, valorificarea, iar, dupa caz, casarea
sau distrugerea acestor bunuri.
Art. 24
(1) Produsele si substantele toxice se predau gratuit unitatilor
specializate ale ministerelor cu atributii si raspunderi legale privind regimul
acestor bunuri sau, dupa caz, agentilor economici autorizati prin lege sa
desfasoare activitate cu astfel de substante si produse.
(2) Produsele si substantele toxice care nu indeplinesc conditiile de
calitate pentru a fi utilizate sau valorificate sunt distruse in mod
obligatoriu de comisiile numite de sefii unitatilor specializate ale
ministerelor sau, dupa caz, de directorii agentilor economici care le-au
preluat.
(3) Din comisiile de distrugere va face parte, in mod obligatoriu, si cate
un reprezentant al inspectoratului de politie judetean sau al Directiei
Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si al agentiei locale de protectie
a mediului.
Art. 25
Materialele nucleare si radioactive se predau imediat, cu titlu gratuit,
unitatilor specializate, stabilite de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare.
Art. 26
(1) Bunurile, documentele sau valorile susceptibile sa faca parte din
patrimoniul cultural national sau care prezinta valoare documentara,
stiintifica, artistica sau muzeistica vor fi predate de indata, cu titlu
gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate institutiilor
specializate, potrivit avizului Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
(2) Cartile, publicatiile si alte bunuri culturale de aceasta natura, cu
exceptia celor mentionate la alin. (1), vor fi predate de indata, cu titlul
gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate bibliotecilor publice.
Art. 27
(1) Documentele susceptibile sa faca parte din Fondul Arhivistic National
al Romaniei vor fi predate de indata, cu titlu gratuit, Directiei Generale a
Arhivelor Nationale sau directiilor judetene ori a municipiului Bucuresti, dupa
caz.
(2) Aprecierea apartenentei documentelor mentionate la alin. (1) la Fondul
Arhivistic National al Romaniei se va realiza, in conditiile Legii Arhivelor
Nationale nr. 16/1996, de catre reprezentantii Arhivelor Nationale, la
solicitarea detinatorilor acestor documente.
(3) Documentele mentionate la alin. (1), care nu fac parte din Fondul
Arhivistic National al Romaniei, se vor transmite de Arhivele Nationale
unitatilor de profil.
(4) Predarea documentelor prevazute la alin. (1) se va realiza in baza unui
proces-verbal de predare-primire care va cuprinde:
- numarul curent din registrul de evidenta al detinatorului, in care au
fost inscrise documentele;
- provenienta documentelor - cu trimitere la actele intocmite cu acea
ocazie;
- descrierea amanuntita a documentelor, realizata de catre reprezentantul
Arhivelor Nationale, care se poate constitui ca inventar anexat la
procesul-verbal;
- baza legala de trecere a documentelor in proprietatea privata a statului.
(5) Procesul-verbal se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul
ramane la detinatorul documentelor, iar celalalt se preda unitatii din
structura Arhivelor Nationale, care il primeste, fiind semnat si parafat pe
toate filele.
Art. 28
Metalele pretioase, pietrele pretioase si semipretioase, bijuteriile din
aceste materiale si mijloacele de plata in valuta liber convertibila, ridicate
in vederea confiscarii, si cele intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, se depun de catre detinatorii acestora, in termen de 48 de
ore, la Banca Nationala a Romaniei.
Art. 29
Valorificarea bunurilor din metale pretioase, pietre pretioase si
semipretioase, a bijuteriilor din aceste materiale si a mijloacelor de plata in
valuta liber convertibila, intrate in proprietatea privata a statului, preluate
de Banca Nationala a Romaniei, se realizeaza prin virarea la bugetul de stat a contravalorii
in lei a metalului fin, a pietrelor pretioase si semipretioase si a mijloacelor
de plata in valuta, calculata la pretul de evidenta al bancii in vigoare la
data decontarii, dupa deducerea cheltuielilor efectuate de aceasta in vederea
valorificarii.
Art. 30
(1) Procedura de receptie, expertizare, pastrare, valorificare si de
restituire a metalelor pretioase, pietrelor pretioase si semipretioase,
bijuteriilor din aceste materiale si a mijloacelor de plata in valuta se
efectueaza potrivit normelor de lucru ale Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Mijloacele de plata in lei se depun in termen de 48 de ore la
trezoreriile statului, iar in situatia in care acestea nu sunt infiintate, la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in contul bugetului de stat.
Art. 31
(1) Armele de foc, munitiile, materiile explozive si bunurile cu specific
militar, legal confiscate sau intrate potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor de politie
judetene si Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, fie pentru
completarea dotarii unitatilor Ministerului de Interne - prin organele centrale
de planificare a inzestrarii sau a institutiilor publice asigurate gratuit cu
arme de foc si munitii de catre Ministerul de Interne - prin Inspectoratul
General al Politiei, fie, dupa caz, pentru valorificare, potrivit legii, prin
unitatile autorizate sa le comercializeze ori pentru casare.
(2) Se predau Ministerului Apararii Nationale numai armele militare si
munitiile aferente acestora, materiile explozive si bunurile cu specific
militar care fac obiectul inzestrarii exclusive a unitatilor din structura
acestui minister.
(3) Materiile explozive care nu fac obiectul atribuirii, cu titlu gratuit,
Ministerului de Interne sau Ministerului Apararii Nationale vor fi predate
agentilor economici autorizati sa desfasoare activitati cu astfel de bunuri, in
vederea utilizarii, valorificarii sau distrugerii conform legii.
(4) Armele de vanatoare, de tir, cu gaze nocive, iritante sau de
neutralizare, armele de recuzita, munitiile acestora si armele de panoplie,
care nu fac obiectul dotarii sau casarii, se valorifica prin unitatile
autorizate sa le comercializeze, dupa evaluare, conform legii.
(5) Evaluarea bunurilor mentionate la alin. (4) se efectueaza de comisii
numite prin ordin al sefului inspectoratului de politie judetean sau al
Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, din care face parte si
un reprezentant al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(6) Armele care prezinta valoare istorica, documentara, stiintifica,
artistica sau muzeistica se predau gratuit de catre unitatile de politie care
le-au preluat institutiilor muzeale specializate, potrivit avizului Comisiei
Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
(7) Normele metodologice privind evidenta, evaluarea in vederea
valorificarii, asigurarea dotarii cu armament si munitii a persoanelor fizice
si institutiilor publice, precum si destinatia armamentului, munitiilor si
materialelor explozive, provenite din confiscari sau intrate, potrivit legii,
in proprietatea privata a statului, vor fi aprobate prin ordin al ministrului
de interne, emis in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice.
(8) In cazurile in care organele Ministerului de Interne identifica ori
sunt sesizate despre existenta unor materii explozive, dispozitive cu
incarcatura exploziva - bombe, mine, grenade, proiectile si altele - sau
mijloace de initiere a acestora, pot solicita sprijinul organelor de
specialitate ale Ministerului Apararii Nationale pentru executare, dupa caz, a
operatiunilor de ridicare, de transport sau de distrugere a acestor materiale,
conform dispozitiilor legale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 32
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
LISTA
cuprinzand bunurile de folosinta indelungata care se valorifica prin licitatie
publica
1. Autovehiculele cu tractiune mecanica de productie indigena si din
import, cu orice marca si indiferent de anul de fabricatie, care nu au fost
atribuite cu titlu gratuit in conditiile art. 13 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
2. Televizoare color din productie indigena si din import, indiferent de
marca si de anul de fabricatie
3. Aparate video de inregistrat, de reproducere sau de filmat
4. Combine muzicale, radiocasetofoane si statii de amplificare
5. Frigidere, congelatoare, masini de spalat
6. Sobe de incalzit, din productie indigena sau din import
7. Tractoare si masini agricole
8. Masini de tricotat si de cusut pentru croitorie, blanarie si cizmarie
9. Aparate electrice de preparat inghetata
10. Camere de filmat
11. Masini si aparate de tiparit
12. Calculatoare, monitoare electrice, unitati centrale si periferice
pentru prelucrarea automata a datelor
13. Aparate pentru jocuri de noroc, mecanice sau electronice
14. Aparate de multiplicat
15. Aparate electrocasnice
16. Nave si aeronave.
ANEXA 2
la normele metodologice
Autovehicule
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - Locul unde se afla autovehiculul, tipul autovehiculului
C - Marca
D - Capacitatea cilindrica a motorului (cmc)
E - Anul de fabricatie
F - Numarul de kilometri inregistrati la bord
G - Carburantul folosit
H - Gradul de uzura
I - Valoarea stabilita de comisia de evaluare
J - Alte elemente specifice autovehiculului (SS - seria sasiului, SM -
seria motorului, SC - seria caroseriei, culoarea etc.)
K - Observatii
___________________________________________________________________________
| | | | | | | | | | | |
|A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K |
|__|__________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______________|___|
|1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11|
|__|__________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______________|___|
| | | | | | | | | | | |
|__|__________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______________|___|
Motoare atasabile ambarcatiunilor
___________________________________________________________________________
| Nr.| Denumirea | | Seria | Gradul | Starea | | |
|crt.| motorului | CP |motorului | de | tehnica | Valoarea | Observatii |
| | | | | uzura | conform | | |
| | | | | | fisei | | |
| | | | | | tehnice | | |
|____|___________|____|__________|________|_________|__________|____________|
| | | | | | | | |
|____|___________|____|__________|________|_________|__________|____________|
Ambarcatiuni
______________________________________________________________________________
|Nr. | Locul si
|Numarul|Lungimea|Latimea|Crevace|Gradul|Valoarea|Observatii|
|crt.| tipul | de | (m) | (m) |(buc.) | de | |
|
| |ambarcatiunii|bucati | | | |uzura | |
|
|____|_____________|_______|________|_______|_______|______|________|__________|
| | | | | | | | |
|
|____|_____________|_______|________|_______|_______|______|________|__________|
ANEXA 3
la normele metodologice
Judetul | | |
__________________|___|___|
Trimestrul | |
______________________|___|
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Soldul la inceputul trimestrului
B - Intrari in cursul trimestrului
C - din care:
c1 - prin magazine proprii
c2 - prin licitatie publica
c3 - in regim de consignatie
c4 - atribuiri gratuite
c5 - restituiri
c6 - reduceri de pret
c7 - prin distrugere
D - Sold la sfarsitul trimestrului
_____________________________________________________________________________
| Bunuri legal | | | Valorificari | |
| confiscate | A | B |_____________________________________| D |
|____________________| | | Total | C | |
| Denumirea |Codul| | | |___________________________| |
| | | | | |c1 |c2 |c3 |c4 |c5 |c6 |c7 | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 |4=5+...11| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |10 |11 |12=2+3 - 4|
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
|a) Produse | | | | | | | | | | | | |
| alimentare | | | | | | | | | | | | |
| (inclusiv | | | | | | | | | | | | |
| bauturi | | | | | | | | | | | | |
| alcoolice | | | | | | | | | | | | |
| si tigari) | 1 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
|b) Aparatura | | | | | | | | | | | | |
| electronica | | | | | | | | | | | | |
|(casetofoane, | | | | | | | | | | | | |
| video, fax, | | | | | | | | | | | | |
| televizoare | | | | | | | | | | | | |
| etc.) | 2 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
|c) Bunuri de | | | | | | | | | | | | |
| uz casnic | | | | | | | | | | | | |
| (frigidere, | | | | | | | | | | | | |
|congelatoare, | | | | | | | | | | | | |
| aspiratoare, | | | | | | | | | | | | |
| cuptoare cu | | | | | | | | | | | | |
| microunde, | | | | | | | | | | | | |
| masini de | | | | | | | | | | | | |
| spalat etc.) | 3 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
|d) Confectii | | | | | | | | | | | | |
| si | | | | | | | | | | | | |
|incaltaminte | 4 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
|e) | | | | | | | | | | | | |
|Autovehicule, | | | | | | | | | | | | |
| ambarcatiuni | | | | | | | | | | | | |
| si motoare | | | | | | | | | | | | |
| atasabile | | | | | | | | | | | | |
| acestora | 5 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
| din care: | | | | | | | | | | | | |
|- autovehicule| 6 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
| f) Alte | | | | | | | | | | | | |
| bunuri*) | 7 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
| TOTAL | 8 | | | | | | | | | | | |
|______________|_____|___|___|_________|___|___|___|___|___|___|___|__________|
*) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativa.
NOTA:
O data cu anexa se va prezenta si o informare privind urmatoarele aspecte:
modul de functionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; varsarea in termen
la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizari de intarziere, calculate
pentru nevarsarea in termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor
negociate cu societatile tip consignatie pentru valorificarea bunurilor, alte
aspecte semnificative privind actiunea de valorificare etc.