HOTARARE Nr. 1306 din 7 decembrie 2000
privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor
de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
514/1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 688 din 21 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) din Constitutia Romaniei si ale
art. III alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 113/2000 privind modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor
de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 514/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 9 iulie 1999, modificate si completate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.091/2000, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Declararea bunurilor si preluarea acestora se vor consemna
intr-un proces-verbal de predare-primire care va cuprinde toate datele de
identificare a acestora, dupa caz:
- numarul curent;
- denumirea bunului, felul si natura fiecarui bun, descrierea amanuntita;
- unitatea de masura;
- cantitatea;
- provenienta - din import sau indigen;
- marca, seria, anul de fabricatie;
- starea fizica - bun nou sau utilizat, complet sau incomplet, cu
mentionarea componentelor care lipsesc;
- baza legala de trecere in proprietatea privata a statului;
- numele si prenumele gestionarului."
2. La articolul 2 se introduce alineatul (5) cu urmatorul cuprins:
"(5) Bunurile mobile si imobile care provin din succesiuni fara
mostenitori legali sau testamentari intra in proprietatea privata a statului
dupa emiterea certificatului de vacanta succesorala de catre notariatele
publice, in baza unei solicitari inaintate acestora de directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti. Certificatul de vacanta succesorala nu poate fi
modificat, inlocuit sau anulat decat printr-o hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila. Bunurile mobile si imobile care provin din
succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari se valorifica de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa inventarierea, preluarea si
obtinerea certificatului de vacanta succesorala a acestora, in baza unei
decizii interne semnate de directorul general al directiei. Evaluarea acestor
bunuri se face de catre un expert de specialitate."
3. Dupa articolul 2 se introduc articolele 2^1 si 2^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
(1) Persoana care gaseste un bun mobil care nu ii apartine si nu are
posibilitatea sa il predea proprietarului este obligata sa il predea in termen
de 10 zile unitatii de politie pe a carei raza teritoriala a fost gasit bunul
respectiv.
(2) Bunurile mobile parasite in incinta punctelor de control pentru
trecerea frontierei de stat sau in apropierea acestora se predau de catre
persoana care le-a gasit organelor politiei de frontiera, pe baza de
proces-verbal de predare-primire.
(3) Organele politiei de frontiera au obligatia sa predea in cel mai scurt
timp bunurile prevazute la alin. (2) organelor vamale din punctul de control
pentru trecerea frontierei de stat, in vederea pastrarii si conservarii lor,
pana la data intrarii in proprietatea privata a statului sau pana la
restituirea lor proprietarilor ori mostenitorilor legali ai acestora.
(4) Bunurile mobile parasite, gasite in apropierea incintei punctelor de
control pentru trecerea frontierei de stat, in zona frontierei de stat, se
predau unitatilor politiei de frontiera pe baza de proces-verbal de
predare-primire.
(5) Procesul-verbal de predare-primire intocmit de organul de politie
competent va cuprinde urmatoarele elemente:
a) data, locul intocmirii, numele, prenumele si gradul lucratorului de
politie, precum si unitatea din care acesta face parte;
b) identitatea persoanei care a gasit bunul;
c) descrierea amanuntita a bunului si a imprejurarilor in care acesta a
fost gasit;
d) datele de identificare a proprietarului bunului gasit, atunci cand
acesta este cunoscut.
(6) Procesul-verbal de predare-primire prevazut la alin. (5) se intocmeste
si in situatia in care organele de politie sunt sesizate din oficiu cu privire
la existenta unui bun mobil parasit in raza teritoriala de competenta.
Art. 2^2
(1) Bunurile mobile prevazute la art. 2^1 alin. (1), (2) si (4) se
pastreaza pe o perioada de un an, in incaperi special amenajate, in incinta
unitatilor de politie, luandu-se masuri de pastrare si de conservare
corespunzatoare a acestora, pana la predarea lor efectiva spre valorificare.
(2) Termenul de un an in care bunurile parasite trebuie pastrate de catre
organele de politie competente curge de la data intocmirii procesului-verbal de
predare-primire a acestora.
(3) In situatia in care proprietarul sau mostenitorii legali ai acestuia se
prezinta la unitatea de politie competenta inainte de expirarea termenului de
un an, acesta intra in posesia bunului reclamat, pe baza unui proces-verbal de
predare-primire in care se vor consemna si imprejurarile in care bunul a fost
parasit.
(4) Bunurile mobile abandonate, ai caror proprietari au fost identificati,
dar au renuntat, printr-o declaratie, la exercitarea dreptului de proprietate
asupra acestora, se predau de indata directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, dupa caz, in vederea valorificarii."
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Dupa preluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului
comisia de evaluare va proceda la evaluarea acestora in maximum 21 de
zile."
5. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate prin magazinele proprii
ale directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau in regim de consignatie
in termen de 30 de zile de la data punerii in vanzare, comisia de evaluare
poate proceda la reducerea preturilor stabilite initial cu cel mult 75% . In
intervalul de 150 de zile de la data primei evaluari se pot face mai multe
reevaluari succesive, in sensul majorarii sau micsorarii pretului bunurilor, in
functie de decizia comisiei de evaluare. Se pot valorifica bunurile intrate in
proprietatea privata a statului la un pret mai mic de 25% din valoarea initiala
stabilita de comisia de evaluare, numai dupa expirarea termenului de 180 de
zile de la data punerii in vanzare, cu aprobarea directorului general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, la un pret care nu poate fi mai
mic decat cel oferit de unitatile de colectare si valorificare a
deseurilor."
6. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Bunurile care au intrat in proprietatea privata a statului se valorifica
prin magazinele proprii ale directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
prin licitatie publica, in regim de consignatie, prin bursele de marfuri sau
direct de la locul de depozitare sau de la locul in care se afla, dupa
caz."
7. Dupa articolul 11 se introduc articolele 11^1, 11^2, 11^3, 11^4 si 11^5
cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
(1) Magazine proprii ale directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se
organizeaza acolo unde volumul bunurilor care urmeaza sa fie vandute asigura
continuitate in functionarea acestora.
(2) Vanzarea bunurilor in magazine proprii ale directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se poate face in sistem comercial en detail si angro,
la valoarea stabilita de comisia de evaluare.
(3) Vanzarea bunurilor in sistem angro se poate face cu plata integrala sau
esalonat pe o perioada de maximum 12 luni, pentru bunuri in valoare totala de
peste 10 milioane lei. In cazul vanzarii in rate persoana fizica sau juridica
va prezenta garantie bancara si va plati, in momentul ridicarii bunurilor,
minimum 50% din valoarea acestora, urmand ca ratele lunare sa fie actualizate
cu un coeficient de actualizare determinat pe baza ratei inflatiei, calculata
in functie de indicii de pret de consum ai populatiei, furnizati de Institutul
National de Statistica si Studii Economice.
Art. 11^2
(1) Licitatia publica se organizeaza pentru bunurile imobile care provin
din succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari. Licitatia publica se
poate organiza si pentru celelalte bunuri intrate in proprietatea privata a
statului.
(2) Alegerea metodei de valorificare se face de catre serviciul sau biroul
de valorificare.
(3) Valoarea de pornire a licitatiei este valoarea stabilita de comisia de
evaluare.
(4) In vederea organizarii licitatiei se vor publica in presa anunturi de
vanzare, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii privind organizarea
licitatiei:
- data, ora si locul organizarii licitatiei;
- valoarea de pornire a licitatiei;
- natura bunurilor supuse licitatiei;
- pasul licitatiei, stabilit procentual sau valoric.
(5) Publicarea anuntului de vanzare se va face in cel mult 10 zile dupa
evaluarea bunurilor.
(6) Licitatia publica se va desfasura la cel putin 5 zile de la data
publicarii anuntului de vanzare.
(7) Lista cuprinzand bunurile ce fac obiectul licitatiei publice se
afiseaza la sediul directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, incepand cu
data publicarii anuntului de vanzare, iar alte informatii necesare se pun la
dispozitie celor interesati de catre serviciile sau birourile de valorificare
din cadrul directiilor respective.
(8) Licitatia publica va avea loc in prezenta unei comisii formate din 3
membri, desemnati prin decizie a directorului general al directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(9) Comisia de licitatie va verifica garantia depusa de participantii la
licitatie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a
licitatiei, intocmind lista cuprinzand persoanele acceptate la licitatie.
Garantia se depune de catre participantii la licitatie in contul 50.05
"Disponibil din sume de mandat si sume in depozit ale ministerelor si
institutiilor subordonate", deschis la unitatile trezoreriei statului pe
seama directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(10) La licitatia publica pot participa, cu conditia depunerii garantiei,
atat persoane fizice, in nume propriu, cat si persoane juridice, respectiv
agenti economici reprezentati de administratorul acestora sau de persoane
imputernicite de acesta.
(11) Licitatia publica se va desfasura in locul, la data si la ora indicate
in anuntul de vanzare, daca sunt cel putin 2 ofertanti.
(12) Licitatia publica se va relua in situatia in care nu se prezinta 2
ofertanti sau nu se obtine valoarea de pornire a licitatiei. In aceste situatii
se va intocmi un proces-verbal de constatare, semnat de toti membrii comisiei
de licitatie, iar comisia de evaluare poate proceda la reevaluarea bunurilor
licitate, in termen de cel mult 10 zile de la data licitatiei, reducand pretul
de vanzare cu cel mult 50% din cel stabilit initial.
(13) Data reluarii licitatiei publice se stabileste de catre serviciul sau
biroul de valorificare din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
in termen de maximum 30 de zile de la data primei licitatii sau de la data
reevaluarii bunurilor, in cazul in care aceasta a avut loc.
(14) In cazul in care s-a procedat la reevaluarea bunurilor noua valoare
stabilita de comisia de evaluare va constitui valoarea de pornire a licitatiei.
(15) Daca la a doua licitatie publica nu se prezinta nici un ofertant,
bunurile vor fi supuse valorificarii prin alte metode. Serviciul sau biroul de
valorificare din cadrul directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va
propune noua forma de valorificare, care urmeaza sa fie aplicata in termen de
cel mult 10 zile de la data licitatiei la care nu s-a prezentat nici un
ofertant.
(16) Daca la a doua licitatie publica se prezinta un singur ofertant si
acesta indeplineste conditiile de participare, el este admis si va avea loc
negocierea valorii de achizitie a bunurilor.
(17) In situatia in care nu se obtine valoarea de pornire a celei de-a doua
licitatii publice, inclusiv in cazul negocierii cu un singur ofertant, se
intocmeste un proces-verbal de constatare, semnat de toti membrii comisiei de
licitatie, si licitatia se reia. In aceasta situatie comisia de evaluare
procedeaza la reevaluarea bunurilor supuse licitatiei, astfel incat reducerea
totala a pretului de vanzare, dupa cele 3 licitatii, sa nu depaseasca 75% din
valoarea initiala. Serviciul sau biroul de valorificare a bunurilor devenite
proprietate privata a statului stabileste data celei de-a treia licitatii
publice, in termen de cel mult 30 de zile de la data reevaluarii bunurilor, in
urma celei de-a doua licitatii. In cazul in care la cea de-a treia licitatie
publica se prezinta un singur ofertant, se procedeaza la negocierea pretului de
vanzare cu acesta, care nu poate fi mai mic de 25% din valoarea stabilita
initial de comisia de evaluare.
(18) In cazul in care nu se reuseste valorificarea bunurilor nici in urma
celei de-a treia licitatii publice, se utilizeaza alte metode de valorificare,
care sunt propuse de serviciul sau biroul de valorificare din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de cel mult 10 zile de
la data ultimei licitatii.
(19) Publicarea anuntului de vanzare este obligatorie inaintea fiecarei
licitatii publice, in aceleasi conditii ca si in cazul primei licitatii.
(20) Pasul de licitare se stabileste inaintea fiecarei licitatii publice,
in suma absoluta sau in procente din valoarea de pornire a licitatiei, de
serviciul sau de biroul de valorificare din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(21) Plata contravalorii marfurilor se face integral la preluarea acestora
de catre castigatorul licitatiei sau in rate, cu garantie bancara. In cazul
vanzarii in rate castigatorul licitatiei va plati minimum 50% din valoarea
adjudecata, urmand ca ratele lunare sa fie actualizate cu un coeficient de
actualizare determinat pe baza ratei inflatiei, calculata in functie de indicii
de pret de consum ai populatiei, furnizati de Institutul National de Statistica
si Studii Economice.
(22) Dupa fiecare licitatie publica se intocmeste un proces-verbal de
adjudecare, in care se consemneaza rezultatele acesteia, si care se semneaza de
toti membrii comisiei de licitatie. Castigatorul licitatiei primeste din partea
comisiei de licitatie procesul-verbal de adjudecare cu privire la rezultatul
licitatiei si preia bunurile in baza documentului "factura fiscala",
care constituie titlul de proprietate asupra bunurilor.
(23) Garantia depusa de participantii la licitatie se restituie in termen
de cel putin doua zile lucratoare de la data incheierii licitatiei.
(24) In cazul in care s-a stabilit ca plata sa se faca integral la
preluarea bunurilor, iar castigatorul licitatiei nu achita integral suma
datorata in vederea preluarii acestora, in termen de cel putin doua zile
lucratoare de la adjudecarea bunurilor pierde dreptul la restituirea garantiei
si licitatia se reia.
Art. 11^3
(1) Bunurile intrate in proprietatea privata a statului se pot valorifica
si in regim de consignatie, precum si prin societati comerciale tip
consignatie, pe baza principiului licitarii comisionului in cadrul limitei de
0,5 - 20% din valoarea bunurilor.
(2) Licitarea comisionului se poate face la inceputul anului sau ori de
cate ori este necesar, cu conditia ca la stabilirea acestuia comisia de
licitatie sa aiba in vedere criteriile stabilite la alin. (3).
(3) La stabilirea comisionului comisia de licitatie trebuie sa aiba in
vedere urmatoarele criterii, dupa caz:
- volumul de marfa care poate fi preluat pentru valorificare;
- vadul comercial al comisionarului;
- respectarea obligatiilor privind plata contravalorii bunurilor sau plata
in avans.
(4) Din valoarea determinata de comisia de evaluare comisionarul va retine
comisionul adjudecat, iar diferenta se face venit la bugetul de stat.
Art. 11^4
(1) Valorificarea directa de la locul de depozitare sau de la locul in care
se afla bunurile se face in sistem angro, cu aprobarea directorului general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si poate avea loc numai in
urmatoarele situatii:
- in cazul bunurilor perisabile sau care, prin trecerea timpului pierd din
greutate si valoare, inclusiv animalele si pasarile vii;
- in cazul bunurilor care necesita conditii deosebite de microclimat in
vederea depozitarii, conditii care nu pot fi asigurate;
- in cazul bunurilor care necesita conditii de paza care nu pot fi
asigurate;
- in cazul bunurilor cu grad avansat de uzura fizica, deteriorate sau care
au piese lipsa, fiind improprii indeplinirii functiilor pentru care au fost
create. Aceste bunuri pot fi incluse in categoria "materiale refolosibile
si piese de schimb" si valorificate direct catre unitatile de colectare si
valorificare a deseurilor sau catre unitatile specializate in comercializarea
pieselor de schimb de natura celor care pot fi obtinute prin dezmembrare.
Starea bunurilor este in mod obligatoriu mentionata in procesul-verbal de
predare-primire semnat de reprezentantii detinatorilor si ai directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Plata bunurilor vandute direct catre beneficiari, persoane fizice sau
juridice, se face integral la predarea bunurilor catre acestia, ocazie cu care
se intocmeste factura fiscala, care constituie actul de proprietate asupra
bunurilor.
Art. 11^5
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului pot fi valorificate prin intermediul burselor de marfuri, in
baza unui protocol incheiat intre bursele de marfuri si directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(2) Protocolul incheiat va fi in mod obligatoriu vizat de oficiul juridic
din cadrul directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti."
8. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Daca in termen de 150 de zile de la prima reevaluare a bunurilor acestea nu
se valorifica prin modalitatile prevazute la art. 9 din Ordonanta Guvernului
nr. 128/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se poate proceda la:
- atribuirea gratuita in conditiile art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 128/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
- valorificarea prin unitatile de colectare si valorificare a deseurilor;
- dezmembrarea bunurilor si valorificarea componentelor rezultate, inclusiv
a ambalajelor, dupa caz;
- distrugerea bunurilor sau a componentelor acestora."
9. Dupa articolul 13 se introduce articolul 13^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
(1) Bunurile intrate in proprietatea privata a statului, preluate de un
organ de valorificare, pot fi valorificate prin intermediul altor organe de
valorificare, la propunerea serviciului sau a biroului pentru valorificarea
bunurilor devenite proprietate privata a statului, dupa obtinerea acordului celuilalt
organ de valorificare, in baza deciziei conducatorului organului de
valorificare.
(2) Lista bunurilor, cuprinzand denumirea, felul si natura fiecarui bun,
unitatea de masura, cantitatea, provenienta, marca, seria, anul de fabricatie,
starea fizica si baza legala de trecere in proprietatea privata a statului, va
fi trimisa spre analiza organelor de valorificare interesate.
(3) In cazul in care alte organe de valorificare isi manifesta interesul
fata de preluarea in vederea valorificarii a bunurilor respective va fi
incheiat un protocol intre conducatorii organelor de valorificare respective,
in care se vor stabili modul de impartire a sumelor rezultate din valorificarea
bunurilor, precum si modul de impartire a cheltuielilor efectuate cu ocazia
valorificarii lor."
10. Litera b) a alineatului (1) al articolului 14 va avea urmatorul
cuprins:
"b) creselor, gradinitelor, caminelor de copii, de batrani, cantinelor
pentru saraci, azilurilor, spitalelor, scolilor, institutiilor de cult, persoanelor
cu handicap, precum si persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma
calamitatilor naturale, la propunerea directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, dupa consultarea autoritatilor administratiei publice locale sau
judetene ori a serviciilor publice descentralizate ale ministerelor la nivelul
unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz.
In situatia acceptarii bunurilor directiile generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
la propunerea comisiei de evaluare pot atribui gratuit bunuri in valoare de
pana la 10 milioane lei/beneficiar.
Se pot atribui bunuri cu titlu gratuit categoriilor de beneficiari
mentionati la art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, si in situatia in care comisia de
evaluare constata ca valorificarea acestora nu poate fi facuta in cadrul
termenului de valabilitate. In aceasta situatie atribuirea cu titlu gratuit a
bunurilor se va face cu cel putin 15 zile inainte de expirarea termenului de
valabilitate.
Pentru bunurile ce vor fi atribuite cu titlu gratuit, in valoare de peste
10 milioane lei/beneficiar, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor
inainta Ministerului Finantelor propuneri concrete si motivate, care vor
cuprinde: beneficiarul bunurilor, lista cuprinzand bunurile, atat cantitativ,
cat si valoric.
In situatia producerii unor calamitati naturale se pot atribui bunuri cu
titlu gratuit persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma acestora,
la solicitarea autoritatii publice locale sau a institutiilor de cult, fara ca
bunurile respective sa mai urmeze procedura de valorificare. Atribuirea cu
titlu gratuit a acestor bunuri se face prin intermediul institutiilor de cult
sau al consiliilor locale."
11. Litera f) a alineatului (1) al articolului 14 va avea urmatorul
cuprins:
"f) persoanelor juridice care nu indeplinesc conditia de utilizator
unic, dar au calitatea de destinatar initial, pentru bunurile intrate in
proprietatea privata a statului si care nu pot fi valorificate in conditiile
art. 9 si 12 din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare.
In vederea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor intrate in proprietatea
privata a statului, persoanele juridice vor inainta Ministerului Finantelor o
solicitare in acest sens, insotita de acte doveditoare din care sa rezulte
calitatea de destinatar initial al acestor bunuri.
In situatia in care s-a aprobat atribuirea cu titlu gratuit, predarea
bunurilor se face numai dupa plata taxelor datorate.
In cazul in care nu se aproba atribuirea cu titlu gratuit, aceasta se
comunica persoanei juridice in termen de 15 zile."
12. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Organele de valorificare au urmatoarele competente si obligatii:
- propun Ministerului Finantelor transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului, conform art. 13 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru valori mai mari de 10 milioane lei/beneficiar;
- restituie, in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si
irevocabile, sumele in lei incasate gresit sau fara baza legala, la nivelul
valorii recuperate in urma valorificarii bunurilor sau la nivelul valorii
stabilite de comisia de evaluare, in cazul bunurilor care au fost transmise cu
titlu gratuit, in baza procesului-verbal de predare-primire. Bunurile intrate
gresit sau fara baza legala in proprietatea privata a statului, care nu au fost
valorificate sau atribuite gratuit, se restituie, pe baza hotararii
judecatoresti ramase definitive si irevocabile, persoanei juridice sau fizice
de la care au fost preluate;
- restituie sumele obtinute din valorificarea bunurilor prevazute la art. 6
alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, la nivelul actualizat al preturilor, in functie de
pretul de evaluare initial, mai putin cheltuielile efectuate cu valorificarea
acestora la nivelul actualizat al preturilor;
- verifica daca sumele realizate din valorificarea bunurilor se varsa in
termen la bugetul de stat; in caz contrar se iau masuri de virare a sumelor
respective;
- controleaza daca persoanele juridice si fizice care au preluat spre
valorificare bunuri intrate in proprietatea privata a statului le pastreaza in
bune conditii;
- asigura, la preluarea autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu dotarile
aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora, sigilarea acestor
bunuri;
- raporteaza lunar Ministerului Finantelor situatia privind autovehiculele,
ambulantele sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunile si motoarele atasabile
acestora, intrate in proprietatea privata a statului, conform anexei nr. 2;
- raporteaza trimestrial Ministerului Finantelor situatia generala privind
bunurile intrate in proprietatea privata a statului, conform anexei nr. 3, pana
la data de 20 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, situatia privind
bunurile greu vandabile (care nu au putut fi valorificate in interval de 180 de
zile de la data punerii in vanzare si pentru care nu s-au aplicat prevederile
art. 13 din prezentele norme metodologice), precum si situatia privind
cheltuielile de valorificare si veniturile incasate;
- tin evidenta bunurilor intrate in proprietatea privata a statului si a
sumelor obtinute din valorificarea acestora, potrivit normelor legale in
vigoare;
- organizeaza evidenta stricta a proceselor-verbale de predare-primire prin
inregistrarea in evidenta lucrarilor curente si indosarierea acestora pe
detinatorii de la care s-au primit bunurile si pe persoanele fizice sau
juridice prin care se face valorificarea."
13. Alineatul (3) al articolului 15 se abroga.
14. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Persoanele juridice sau fizice care primesc spre valorificare bunuri
intrate in proprietatea privata a statului au urmatoarele obligatii:
- sa trimita reprezentantul lor pentru a prelua bunurile ori de cate ori
sunt instiintate de organele de valorificare;
- sa semneze de primirea bunurilor procesul-verbal de predare-primire,
aplicand si stampila unitatii, dupa caz;
- sa inregistreze in evidentele proprii bunurile respective in ziua
primirii;
- sa organizeze evidenta bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de
predare-primire;
- sa mentioneze in documentul de plata numarul procesului-verbal de
predare-primire;
- sa asigure conservarea bunurilor in cele mai bune conditii, avand grija
sa nu fie inlocuite pana la vanzare cu altele de calitate inferioara si sa nu
se altereze sau sa se deterioreze din cauza conditiilor de intretinere
necorespunzatoare;
- sa expuna in permanenta bunurile respective spre vanzare si sa ia cele
mai eficiente masuri pentru ca aceste bunuri sa fie vandute in cel mai scurt
timp;
- sa vireze la bugetul de stat, pe masura vanzarii, sumele obtinute din
vanzarea bunurilor respective."
15. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) In categoria cheltuielilor prevazute la art. 19 si 20 se cuprind
cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului, de la preluarea acestora pana la
valorificarea, atribuirea gratuita sau distrugerea lor, respectiv cheltuielile
privind sortarea, manipularea, transportarea, depozitarea, conservarea,
expertizarea, licitatiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea
sumelor incasate gresit sau fara baza legala, a contravalorii bunurilor intrate
gresit sau fara baza legala in proprietatea privata a statului. In aceeasi
categorie intra si alte cheltuieli legate de preluarea, evaluarea si
valorificarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului, inclusiv
cheltuielile efectuate cu valorificarea bunurilor prin magazine proprii
(cheltuieli cu pregatirea magazinului conform cerintelor directiilor de
sanatate publica, cheltuieli cu dotarea magazinului, respectiv cu mobilier,
casa de marcat, obiecte de inventar, precum si cheltuieli cu intretinerea, paza
sau cu sistemele de asigurare a pazei), cheltuielile referitoare la
inventarierea, preluarea, intrarea in proprietatea privata a statului a
bunurilor mobile si imobile care provin din succesiuni fara mostenitori legali
sau testamentari, precum si cele efectuate cu obtinerea tuturor certificatelor
legale necesare in vederea comercializarii bunurilor confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului."
Art. 2
Anexele nr. 2 si 3 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de
valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
514/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 9
iulie 1999, cu modificarile ulterioare, se inlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 la
prezenta hotarare.
Art. 3
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 514/1999, cu modificarile ulterioare si
cu cele aduse prin prezenta hotarare, vor fi republicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
ANEXA 1
Autovehicule, ambulante sanitare cu dotarile aferente
Semnificatiile coloanelor din tabelul de mai jos sunt urmatoarele:
A - Carburantul folosit
B - Gradul de uzura
C - Valoarea stabilita de comisia de evaluare
D - Alte elemente specifice autovehiculului, ambulantelor sanitare cu
dotarile aferente
(SS - seria sasiului
SM - seria motorului
SC - seria caroseriei, culoarea etc.)
E - Observatii
_____________________________________________________________________________
|Nr. | Locul unde |Marca|Capacitatea| Anul de |Numarul de | A| B| C| D| E|
|crt.| se afla | |cilindrica |fabricatie|kilometri | | | | | |
| | autovehiculul,| |a motorului| |inregistrati| | | | | |
| | ambulantele | | (cm^3) | | la bord | | | | | |
| | sanitare | | | | | | | | | |
| | cu dotarile | | | | | | | | | |
| |aferente, tipul| | | | | | | | | |
|____|_______________|_____|___________|__________|____________|__|__|__|__|__|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7| 8| 9|10|11|
|____|_______________|_____|___________|__________|____________|__|__|__|__|__|
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
|____|_______________|_____|___________|__________|____________|__|__|__|__|__|
Motoare atasabile ambarcatiunilor
______________________________________________________________________________
|Nr.| Locul unde |Denumirea|CP|Seria |Gradul|Starea |Valoarea
|Observatii|
|crt| se afla |motorului| |motorului| de |tehnica|stabilita|
|
| | motoarele | | | |uzura |conform|de | |
| | atasabile | | | | |fisei |comisia |
|
| |ambarcatiunilor| | | | |tehnice|de |
|
| | | | | | | |evaluare |
|
|___|_______________|_________|__|_________|______|_______|_________|__________|
| 1 | 2 | 3 | 4| 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|___|_______________|_________|__|_________|______|_______|_________|__________|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
|___|_______________|_________|__|_________|______|_______|_________|__________|
Ambarcatiuni
Semnificatiile coloanelor din tabelul de mai jos sunt urmatoarele:
A - Lungimea (m)
B - Latimea (m)
______________________________________________________________________________
|Nr.|Locul unde |Numarul| A|B |Inaltimea|Crivace |Gradul|Valoarea
|Observatii|
|crt|se afla | de | | | (m) |(bucati)|de |stabilita|
|
| |ambarcatiunea| bucati| | | | |uzura |de |
|
| |si tipul | | | | | | |comisia |
|
| |acesteia | | | | | | |de |
|
| | | | | | | | |evaluare |
|
|___|_____________|_______|__|__|_________|________|______|_________|__________|
| 1 | 2 | 3 | 4|5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
|
|___|_____________|_______|__|__|_________|________|______|_________|__________|
| | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | |
|
|___|_____________|_______|__|__|_________|________|______|_________|__________|
ANEXA 2
Judetul _____________|__|__|
Trimestrul __________|__|__|
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Soldul la inceputul trimestrului
B - Intrari in cursul trimestrului
C - prin magazine proprii
D - prin licitatie publica
E - in regim de consignatie
F - prin vanzare directa
G - prin burse de marfuri
H - prin atribuiri gratuite
I - prin restituiri
J - prin reduceri de pret
K - prin distrugere
L - Soldul la sfarsitul trimestrului
_____________________________________________________________________________
| Bunuri legal confiscate sau | A| B|Total| Valorificari | L |
| intrate, potrivit legii, in | | | |__________________________| |
| proprietatea privata a statului| | | | | | | | | | | | | |
|________________________________| | | | C| D| E| F| G| H| I| J| K| |
| Denumire | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
| | 1| 2|3=4..| 4| 5| 6| 7| 8| 9|10|11|12|13= |
| 0 | | |..+12| | | | | | | | | |1+2-3|
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|a) Produse alimentare | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|b) Confectii si incaltaminte | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|c) Aparatura electronica | | | | | | | | | | | | | |
| (casetofoane, video, | | | | | | | | | | | | | |
| televizoare etc.) | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|d) Bunuri de uz casnic | | | | | | | | | | | | | |
| (frigidere, congelatoare, | | | | | | | | | | | | | |
| aspiratoare, cuptoare cu | | | | | | | | | | | | | |
| microunde, masini de spalat | | | | | | | | | | | | | |
| etc.) | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|e) Echipamente de comunicatie, | | | | | | | | | | | | | |
| tehnica de calcul si birotica| | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|f) Bunuri mobile si imobile care| | | | | | | | | | | | | |
| provin din succesiuni vacante| | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|g) Autovehicule, ambarcatiuni si| | | | | | | | | | | | | |
| motoare atasabile acestora | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|h) Materiale refolosibile si | | | | | | | | | | | | | |
| piese de schimb*) | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
|i) Alte bunuri*) | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
| TOTAL: | | | | | | | | | | | | | |
|________________________________|__|__|_____|__|__|__|__|__|__|__|__|__|_____|
*) Bunurile din aceasta categorie sunt cele prevazute la liniuta a 5-a a
alin. (1) al art. 11^4.
*) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativa.
NOTA:
O data cu anexa se va prezenta si o informare privind urmatoarele aspecte:
modul de functionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; varsarea in termen
la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizari de intarziere calculate
pentru nevarsarea in termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor
negociate cu societatile tip consignatie pentru valorificarea bunurilor, lista
detaliata cuprinzand bunurile mentionate la lit. e), alte aspecte semnificative
privind actiunea de valorificare etc. Bunurile prevazute la lit. f) nu vor fi
cuprinse la celelalte litere.