HOTARARE Nr. 810 din 16 noiembrie 1998
privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru
Locuinte
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 441 din 19 noiembrie 1998
In temeiul prevederilor art. 25 din Legea nr. 152/1998 privind infiintarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor
Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Guvernatorul Bancii Nationale
a Romaniei,
Mugur Isarescu
p. Presedintele Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare,
Adela Mariana Ionescu,
comisar
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru punerea in aplicare a Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Agentia Nationala pentru Locuinte coordoneaza constituirea si atragerea de
surse de finantare in domeniul constructiei de locuinte, inclusiv din resurse
bugetare, surse pe care le administreaza si din care acorda credite pentru
construirea, cumpararea, reabilitarea, consolidarea si extinderea unor
locuinte, inclusiv pentru cele exploatate in regim de inchiriere. Agentia
Nationala pentru Locuinte isi constituie si surse proprii de finantare.
Art. 2
Fundamentarea alocatiilor bugetare necesare anual se efectueaza de Agentia
Nationala pentru Locuinte prin ordonatorul principal de credite - Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. In acest scop, Agentia Nationala
pentru Locuinte va realiza, anual, o analiza a cererii de creditare pentru
locuinte, in baza unor studii de specialitate realizate in colaborare cu
organele administratiei publice locale, analiza care va fi prezentata
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si care va fi
insotita de o fundamentare a necesarului de fonduri pe fiecare judet si pe
municipiul Bucuresti.
In fundamentarea cererilor anuale pentru alocatii de la bugetul de stat se
vor cuprinde, cu prioritate, sumele necesare acoperirii cererilor de creditare
efectuate de tineri si de familii de tineri, in vederea construirii sau
cumpararii de locuinte.
Acordarea alocatiilor bugetare se va face luandu-se in considerare
realizarea celorlalte surse de finantare si in limita prevederilor bugetare
anuale, aprobate cu aceasta destinatie.
Alocatiile de la bugetul de stat pentru constituirea resurselor Agentiei
Nationale pentru Locuinte, stabilite in conditiile legii, se cuprind in bugetul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Pentru obiectivele de investitii in executie, finantate din fondurile
special constituite pentru constructii de locuinte, potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor
lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata si modificata prin Legea
nr. 82/1995, si Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, precum si din
resursele Agentiei Nationale pentru Locuinte, unitatile de constructii vor
asigura depunerea, in mod obligatoriu, in conturi special deschise la
institutii bancare agreate de Agentia Nationala pentru Locuinte, a sumelor
reprezentand garantii de buna executie. Sumele astfel constituite pot fi
utilizate de Agentia Nationala pentru Locuinte in temeiul prevederilor art. 6
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 152/1998. Pentru sumele respective Agentia
Nationala pentru Locuinte va asigura plata unei dobanzi la nivelul dobanzii la
vedere practicate de banca.
Art. 3
Creditele pentru consolidarea locuintelor prevazute la art. 2 alin. (1) din
Legea nr. 152/1998, altele decat cele prevazute de legi speciale, pot fi
acordate pe baza unor expertizari legale ale locuintelor, in ordinea
prioritatii stabilite de Agentia Nationala pentru Locuinte. Creditele prevazute
de legi speciale pentru consolidarea locuintelor pot fi acordate in conditiile
si conform prioritatilor stabilite prin aceste legi.
Creditele destinate reabilitarii si extinderii locuintelor pot fi acordate
in asociere cu creditele pentru consolidarea acestora.
Art. 4
Creditele care se acorda de catre Agentia Nationala pentru Locuinte, in
conformitate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 152/1998, pot acoperi toate
cheltuielile necesare.
Durata de rambursare a creditelor este de maximum 25 de ani.
Art. 5
In conventiile speciale incheiate de Agentia Nationala pentru Locuinte cu
institutiile bancare agreate se vor stabili pentru acestea atributiile de
depozitar al resurselor si cea de derulator al creditelor.
Art. 6
Garantia ipotecara asupra imobilului - teren si constructie -, in legatura
cu care se acorda creditul, va fi cuprinsa in contractul de credit, incheiat in
numele Agentiei Nationale pentru Locuinte intre institutia bancara si
beneficiarul creditului.
Art. 7
Agentia Nationala pentru Locuinte va incheia conventii cu autoritatile
administratiei publice locale pentru sprijinirea programelor de constructie a
locuintelor. Pentru terenurile de constructie aflate in administrarea
autoritatilor administratiei publice locale, pe care se realizeaza locuinte cu
finantare prin credite acordate de Agentia Nationala pentru Locuinte, se vor
stabili in cadrul conventiilor incheiate facilitati ce se pot acorda
beneficiarilor de locuinte in ceea ce priveste accesul la terenuri pentru
constructii de locuinte, prin vanzare-cumparare, concesionare sau dare in
folosinta pe toata durata existentei constructiei. In aceste conventii se vor
face precizari cu privire la posibilitatea si la conditiile de acordare a
scutirilor de la plata taxelor pentru teren si de la plata impozitului pe
cladire pentru beneficiarii de credite, conform dispozitiilor art. 4 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 152/1998.
Art. 8
Tinerii si familiile de tineri carora li se pot acorda credite in conditii
avantajoase se incadreaza in limita de varsta de pana la 35 de ani.
Cererile de creditare pentru locuinte, efectuate de tineri si de familii de
tineri, vor fi rezolvate cu prioritate.
Art. 9
Plafoanele maximale de cost, prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea nr.
152/1998, se stabilesc, de regula, anual, de catre Agentia Nationala pentru
Locuinte, in functie de valoarea elementelor componente ale pretului de cost
pentru constructiile de locuinte.
Plafoanele maximale de cost vor fi stabilite in raport cu suprafata
construita, stabilindu-se coeficienti de corectie pentru adaptarea acestora in
functie de nivelul de dotare si de finisajele solicitate pentru locuinte de
catre beneficiarii de credite.
In cazul in care inflatia depaseste nivelul unei rate anuale de 25%,
plafoanele maximale de cost ale locuintelor vor fi reevaluate la 6 luni de la
stabilirea lor. La creditele acordate pentru constructii de locuinte se pot
efectua suplimentari de credit, la cererea beneficiarilor, ori de cate ori, pe
parcursul desfasurarii lucrarilor de constructii, se modifica plafoanele
maximale de cost avute in vedere la contractarea creditului initial.
CAP. 2
Obligatiuni si emisiunea de obligatiuni
Art. 10
In conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 152/1998, pentru
atragerea de resurse suplimentare, Agentia Nationala pentru Locuinte va putea
emite titluri de valoare, sub forma de obligatiuni pe termene medii si lungi.
Obligatiuni
Art. 11
Obligatiunile emise de Agentia Nationala pentru Locuinte sunt valori
mobiliare negociabile, emise in forma dematerializata si evidentiate prin
inscriere in cont, ale caror caracteristici vor fi stabilite la fiecare
emisiune. Valoarea nominala a unei obligatiuni nu va putea fi mai mica de
25.000 lei. Aceste obligatiuni sunt garantate de stat in conditiile prevazute
la art. 14 - 16 din Legea nr. 152/1998, cu aprobarea prealabila a Guvernului.
La data scadentei, obligatiunile vor fi rascumparate de catre emitent la
valoarea nominala.
Art. 12
Distribuirea - vanzarea pe piata primara a obligatiunilor emise de Agentia
Nationala pentru Locuinte se va efectua prin intermediul institutiilor bancare
autorizate, depozitare ale resurselor financiare ale agentiei.
Obligatiunile pot fi cumparate de la distribuitori de catre banci,
societati de valori mobiliare, fonduri de investitii, societati de
asigurare-reasigurare, de oricare alte persoane juridice sau persoane fizice
interesate, rezidente sau nerezidente in Romania.
Emisiunea de obligatiuni
Art. 13
Consiliul national de coordonare al Agentiei Nationale pentru Locuinte va
stabili prin licitatie care sunt institutiile financiar-bancare care actioneaza
in calitate de dealeri primari ai agentiei si se va ingriji de elaborarea
prospectului de emisiune.
Prospectul de oferta publica va cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele
informatii:
a) date generale - mentionate pe coperta prospectului de oferta publica:
- datele de identitate ale Agentiei Nationale pentru Locuinte;
- tipul, clasa, numarul si principalele caracteristici ale obligatiunilor
care fac obiectul ofertei publice;
- pretul de vanzare al obligatiunilor;
- pretul de emisiune al valorilor mobiliare - pret de subscriere -,
reprezentand pretul net care revine emitentului si comisionul cuvenit
dealerilor primari;
- marimea fondurilor care se sconteaza a fi obtinute de ofertant;
- modalitatea de efectuare a ofertei publice.
In cazul organizarii unui grup de vanzare se vor prezenta si date despre:
- numele managerului;
- membrii grupului de vanzare;
- comisioane sau alte venituri primite;
- perioada de derulare a ofertei publice.
Se vor specifica, daca emitentul are valori mobiliare listate la bursa de
valori, tipul si clasa lor, piata secundara organizata pe care vor fi
tranzactionate valorile mobiliare ce fac obiectul ofertei publice. Se vor
specifica, de asemenea, principalii factori de risc ai ofertei publice;
b) informatii despre emitent:
- perspectivele dezvoltarii activitatii emitentului; obiective prioritare;
- surse de finantare;
- nivelul dobanzilor distribuite in ultimii 3 ani sau cel putin pentru un
exercitiu financiar, daca emitentul functioneaza de mai putin de 3 ani, precum
si termenele de plata a acestora. In primul an de activitate a Agentiei
Nationale pentru Locuinte aceste informatii nu vor fi trecute in prospectul de
emisiune;
c) elemente informationale privind oferta publica:
- caracteristicile de risc si de randament ale obligatiunilor care fac
obiectul ofertei publice;
- marimea fondurilor estimate a fi obtinute ca urmare a ofertei publice;
- perioada pentru care se anticipeaza a fi asigurate nevoile de lichiditate
cu sumele obtinute din oferta publica;
- in cazul ofertei primare, destinatiile incasarilor obtinute din vanzarea valorilor
mobiliare;
- locurile de subscriere si programul de lucru cu publicul;
- datele de deschidere si de inchidere a ofertei publice; dreptul de
inchidere anticipata a ofertei publice;
- procedurile folosite in caz de exces de subscriptie sau in caz de cerere
insuficienta;
- numele si domiciliul managerului si ale membrilor sindicatului de
intermediere, precum si ale membrilor grupului de vanzare. Se vor evidentia
comisioanele si alte venituri obtinute de acestia, modul de stabilire si de
repartizare intre acestia a marjei de intermediere. In cazul plasamentului
garantat, se va preciza modul de distribuire a riscului intre manageri si
membrii sindicatului de intermediere;
- piata reglementata pe care se vor tranzactiona valorile mobiliare emise;
- numele si adresele: agentului de transfer si de plata, agentului de
executie si mentinere a registrului actionarilor, societatilor de depozitare;
- in cadrul emisiunii de titluri de credit, prospectul va cuprinde
indicatorii financiari de indatorare si gradul de acoperire a dobanzilor din
incasari;
- orice alte fapte semnificative;
d) alte informatii:
- originea si natura oricaror creante asupra emitentului sau asupra
oricarei subunitati a acestuia, nestinse inca la data intocmirii prospectului
de oferta publica, inclusiv prevederile referitoare la indatorarea potentiala
ce poate aparea din aceste situatii; efectul estimat al acestora asupra
activitatii emitentului, rezultatelor sale financiare sau asupra valorilor sale
mobiliare;
- referiri la orice informatie semnificativa neinclusa in prospect pe
motivul confidentialitatii acesteia si a carei publicare ar afecta negativ
interesele detinatorilor de valori mobiliare ale emitentului, cu conditia ca in
prospect sa fie facuta o declaratie in care sa se specifice faptul ca
respectivul emitent a obtinut permisiunea din partea Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare de a nu include in prospect respectiva informatie;
- se va mentiona daca emitentul a fost vreodata declarat in incapacitate de
plata, daca a facut obiectul unei proceduri judiciare privind recuperarea unei
creante restante sau daca a facut obiectul unei proceduri de declarare a starii
de faliment si care au fost urmarile acestora: litigii, procese in curs;
informatii privind modalitatile de obtinere a unor copii de pe prospectul
de oferta publica si cerinta de confirmare a consultarii acestuia inaintea
oricarei cumparari de valori mobiliare oferite prin intermediul lui.
La sfarsitul prospectului se va introduce urmatorul text: "In caz de
constatare a unor iregularitati, oferta publica poate fi anulata in termen de
90 de zile de la data primirii la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare a
raportului privind rezultatele acesteia".