HOTARARE Nr.
832 din 25 iulie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea programului de formare
specializata pentru ocuparea unei functii publice corespunzatoare categoriei
inaltilor functionari publici
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 6 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. VII alin. (2) lit. b) din Legea nr. 251/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul privind
organizarea şi desfăşurarea programului de formare specializată pentru ocuparea
unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Eugen Coifan
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea programului de
formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei
înalţilor funcţionari publici
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind organizarea
programului
Art. 1. - (1) Programul de formare specializată pentru
ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari
publici, denumit în continuare program, se organizează, de regulă anual, în condiţiile prevăzute de lege,
de Institutul Naţional de Administraţie, denumit în continuare Institut.
(2) Admiterea la program se face pe bază de concurs
naţional.
(3) Programul are ca scop dezvoltarea competenţelor şi
aptitudinilor necesare exercitării funcţiilor publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici.
(4) Programul se desfăşoară pe module care tratează o
tematică multiplă, stabilită pe baza priorităţilor guvernamentale, corelate
într-o succesiune logică şi axate pe atingerea scopului
principal.
Art. 2. - (1) Pentru organizarea concursului naţional
de admitere la program, denumit în continuare concurs,
se aprobă prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative
următoarele:
a) cifra anuală de şcolarizare pentru program, numărul
comisiilor de concurs şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, precum
şi componenţa nominală a acestora, tematica pentru concurs, cuantumul taxei de
participare la program, modalităţile privind plata acesteia şi calendarul de
desfăşurare a concursului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, denumită în continuare Agenţie, şi a Institutului;
b) cuantumul indemnizaţiilor membrilor şi persoanelor
care asigură secretariatul acestora.
(2) Ordinul prevăzut la alin.
(1) lit. a) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 45 de zile înaintea
desfăşurării concursului.
(3) Ordinul prevăzut la alin. (1) lit. b) se emite în
termen de 15 zile de la data expirării termenelor pentru depunerea dosarelor.
Art. 3. - (1) In vederea gestionării procedurilor
administrative de organizare şi desfăşurare a concursului se constituie, cu cel
puţin 30 de zile înainte de desfăşurarea concursului, prin act administrativ al
conducerii Institutului, secretariatul comisiilor de concurs şi de soluţionare
a contestaţiilor, denumit în continuare secretariat.
(2) Secretariatul şi resursele necesare organizării şi
desfăşurării concursului se asigură de Institut.
Art. 4. - (1) Secretariatul are obligaţia să asigure
publicitatea prin afişarea la sediul şi pe pagina de internet ale Institutului,
cu cel puţin 25 de zile Inainte de desfăşurarea concursului, a următoarelor
informaţii:
a) condiţiile de participare şi actele necesare
înscrierii la concurs;
b) condiţiile de desfăşurare a
concursului, respectiv data până la care se pot depune dosarele de înscriere,
perioada de depunere a eventualelor contestaţii la selecţia dosarelor, perioada
de soluţionare a contestaţiilor la selecţia dosarelor, data, ora şi locul
desfăşurării interviului, perioada de depunere a eventualelor contestaţii la
interviu, perioada de soluţionare a contestaţiilor la interviu;'
c) tematica pentru concurs;
d) criteriile de evaluare pentru interviu.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se publică şi
pe paginile de internet ale'Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
şi Agenţiei.
Art. 5. - (1) Taxa de participare la program cuprinde
taxa de înscriere la concurs şi taxa de şcolarizare.
(2) Taxele prevăzute la alin. (1) se plătesc de
autorităţile sau instituţiile publice în cadrul cărora participanţii îşi
desfăşoară activitatea sau de către participanţi, după caz.
(3) Taxa de înscriere la concurs se plăteşte de către
persoanele care doresc să participe la concursul' organizat în condiţiile
prezentului regulament, anterior depunerii dosarului. Taxa de înscriere se
restituie candidaţilor care se retrag cu cel puţin 5 zile înainte de prima
probă de concurs.
(4) Taxa de şcolarizare se plăteşte de către
candidaţii declaraţi admişi la program, în termen de 10 zile de la afişarea
rezultatelor finale ale concursului, sub sancţiunea excluderii din program.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii generale privind concursul
Art. 6. - (1) Admiterea la program se face prin concurs
naţional, denumit în continuare concurs. (2) Concursul este alcătuit din două probe:
a) selectarea dosarelor de concurs;
b) interviu.
Art. 7. - La concurs pot participa:
a) persoanele care ocupă o funcţie publică
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, conform legislaţiei
în vigoare;
b) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la
art. 16 alin. (2) lit. b) şi art. 54 lit. a), b), d), h)-j) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, şi care au cel
puţin 4 ani vechime în specialitatea studiilor superioare de lungă durată
absolvite.
SECŢIUNEA a 3-a
Constituirea, atribuţiile si condiţiile de
desemnare a membrilor comisiilor de concurs si ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
Art. 8. - (1) Comisiile de concurs şi comisiile de
soluţionare a contestaţiilor cuprind câte 3 membri titulari, astfel:
a) un membru din cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
b) un membru din cadrul Agenţiei;
c) un membru din cadrul Institutului.
(2) Preşedintele fiecărei comisii se desemnează
dintre membrii acesteia, prin actul de constituire a comisiei.
(3) Pentru fiecare comisie se desemnează, în
condiţiile alin. (1), câte 3 membri supleanţi.
(4) Membrii supleanţi îşi desfăşoară activitatea în
situaţia în care membrii titulari corespunzători se află în imposibilitatea de
a-şi exercita atribuţiile prevăzute de prezentul regulament.
(5) Aceeaşi persoană nu poate face parte din mai multe
comisii.
Art. 9. - (1) Comisiile de concurs au următoarele
atribuţii:
a) selectează dosarele de
concurs;
b) intervievează candidaţii şi acordă punctajele
potrivit prezentului regulament.
(2) Lucrările comisiilor de concurs se consemnează
într-un proces-verbal întocmit de secretariat, semnat de către membrii comisiei
de concurs şi de către persoanele care asigură secretariatul.
Art. 10. - (1) Comisiile de soluţionare a
contestaţiilor soluţionează contestaţiile depuse de'candidaţi cu privire la
selectarea dosarelor şi la notarea probei de interviu.
(2) Lucrările comisiilor de soluţionare a
contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal întocmit de secretariat,
semnat de membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi de persoanele
care asigură secretariatul.
Art. 11.-(1) Se află în conflict de interese membrii
comisiilor de concurs şi ai comisiilor de soluţionare a contestaţiilor care:
a) sunt soţi, rude sau afini până' la gradul al IV-lea'inclusiv
cu candidaţii pe care urmează să îi examineze, respectiv cu candidaţii care
formulează contestaţii;
b) se află în raporturi
ierarhice directe cu candidaţii pe care urmează să îi examineze, respectiv cu
candidaţii care formulează contestaţii.
(2) In situaţia în care se constată existenţa vreunuia
dintre cazurile de conflict de interese, dosarele candidaţilor cu care se află
în conflict de interese membrii comisiilor de concurs sau de soluţionare a
contestaţiilor se repartizează unei alte comisii.
Art. 12. -Secretariatul are următoarele atribuţii
principale:
a) primeşte şi înregistrează dosarele de înscriere la
concurs;
b) verifica dacă dosarele depuse de candidaţi conţin
toate documentele necesare înscrierii şi le comunică termenul limită pentru
completarea acestora, dacă este cazul;
c) asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs
şi a rezultatelor finale ale concursului la sediul şi pe pagina' de internet ale Institutului;
d) redactează şi semnează alături de membrii
comisiilor de concurs întreaga documentaţie privind activitatea specifică a
acestora;
e) îndeplineşte orice atribuţii specifice necesare
pentru buna desfăşurare a concursului.
Art. 13. - (1) Pentru
activitatea desfăşurată, membrii comisiilor de concurs, ai comisiilor de
soluţionare a contestaţiilor şi ai secretariatului primesc o indemnizaţie în
cuantumul stabilit prin ordinul ministrului internelor şi reformei
administrative prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. b).
(2) Plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) se face
din sumele încasate de Institut potrivit art. 5 alin.
(1).
CAPITOLUL II
Desfăşurarea concursului
Art. 14. -(1) Inscrierile la concurs se fac la sediul
Institutului, în termenul stabilit potrivit art. 2 alin. (1) lit. a), pe baza unui dosar care conţine în mod obligatoriu următoarele
documente:
a) cerere-tip de înscriere, potrivit modelului pus la
dispoziţie la sediul şi pe pagina de internet ale Institutului;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie de pe diploma de
licenţă sau de pe diploma echivalentă acesteia;
d) copie de pe certificatul de căsătorie, dacă este
cazul;
e) copie de pe cartea de muncă sau adeverinţă care să
ateste vechimea în specialitatea studiilor absolvite;
f) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa antecedentelor penale;
g) declaraţie pe propria răspundere că nu a desfăşurat
activităţi de poliţie politică;
h) dovada de plată a taxei de înscriere sau un document
echivalent;
i) curriculum vitae, în format european, al
candidatului;
j) declaraţie pe propria răspundere
privind conformitatea cu originalul a actelor prevăzute la lit. b)-e).
(2) In situaţia în care candidaţii sunt funcţionari
publici, aceştia vor depune odată cu dosarul'de înscriere şi o adresă din
partea autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia candidatul îsi desfăşoară activitatea, prin care se
atestă acceptul acesteia de a-i permite candidatului să participe la programul
de formare specializată şi, dacă este cazul, de a achita taxa de şcolarizare.
Art. 15. -Dupa finalizarea
perioadei de înscriere', înainte de selectarea dosarelor, în funcţie de numărul
candidaţilor şi de cifra anuală de şcolarizare, candidaţii sunt repartizaţi pe
comisii de concurs.
Art. 16. - (1) In termen de 5 zile de la data expirării
termenului pentru depunerea dosarelor, comisia de concurs selectează dosarele
de concurs.
(2) Dosarul de concurs se respinge dacă din actele
depuse nu rezultă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 7 sau dacă nu
cuprinde actele prevăzute ia art. 14, cu menţionarea expresă a motivului de
respingere.
(3) Rezultatele selectării dosarelor de înscriere se
afişează, în termenul prevăzut la alin. (1), cu menţiunea admis sau respins, la
sediul şi pe pagina de internet ale Institutului.
(4) Candidaţii respinşi la selectarea dosarelor pot
contesta rezultatele selectării dosarelor, sesizând în acest sens comisia de
soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la afişarea
rezultatelor.
(5) Contestaţiile se soluţionează în termen de 24 de
ore de la expirarea termenului de depunere, iar rezultatele se afişează la
sediul şi pe pagina de internet ale Institutului.
Art. 17. - La expirarea termenului pentru soluţionarea
contestaţiilor la selecţia dosarelor, secretariatul afişează, odată cu
rezultatele contestaţiilor, listele nominale ale candidaţilor admişi la
selecţia dosarelor şi programul desfăşurării interviului.
Art. 18. - (1) Interviul constă în testarea
cunoştinţelor generale referitoare la administraţia publică, precum şi a
abilităţilor şi competenţelor necesare ocupării unei funcţii publice din
categoria înalţilor funcţionari publici, pe baza criteriilor de evaluare
prevăzute în prezentul regulament.
(2) Criteriile de evaluare pentru interviu sunt:
a) gradul de cunoaştere a principiilor, regulilor,
organizării şi funcţionării administraţiei publice;
b) abilităţile de comunicare;
c) abilităţile manageriale;
d) capacitatea de a lua decizii şi de a evalua
impactul acestora;
e) capacitatea de analiză şi sinteză;
f) capacitatea de stabilire şi formulare a obiectivelor individuale;
g) gradul de motivare pentru ocuparea unei funcţii
publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
Art. 19. - (1) In sala în care se desfăşoară interviul
au acces numai candidatul intervievat, membrii comisiei de concurs şi
persoanele care asigură secretariatul.
(2) Candidaţii au obligaţia de a prezenta la intrare un
act de identitate. Persoanele care'asigură secretariatul consemnează, pe baza
verificării documentelor de identitate, prezenţa sau, după caz, absenţa
candidaţilor.
(3) In încăperea în care'are loc interviul, pe toată
perioada derulării acestuia, inclusiv a derulării procedurilor prealabile şi a
celor ulterioare finalizării probei, candidaţilor nu le este permisă deţinerea
sau folosirea vreunei surse' de consultare ori a telefoanelor mobile sau a
altor mijloace de comunicare la distanţă. Nerespectarea acestor dispoziţii
atrage eliminarea candidatului din proba de interviu.
Art. 20. - (1) Fiecare membru al comisiei de concurs
poate adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări referitoare la
opiniile politice ale candidatului, activitatea sindicală, religie, etnie, sex,
stare materială şi origine socială.
(2) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
consemnează de către secretar în anexa procesului-verbal de concurs, anexă care
face parte integrantă din acesta, şi se semnează de către membrii comisiei de
concurs, de către candidat şi de către persoanele care asigură secretariatul
sau se înregistrează audio, cu acordul scris al candidatului.
Art. 21. - (1) Fiecare criteriu
se notează de la 1 la 10, unde 10 este punctajul maxim.
(2) Alocarea punctajelor pe fiecare criteriu de
evaluare se face individual de către fiecare membru al comisiei de concurs, iar
punctajul final se va calcula conform mediei aritmetice
a punctajelor acordate de către fiecare membru al
comisiei de concurs care a intervievat candidatul.
(3) Punctajul minim pentru promovarea interviului este
de 5 puncte.
(4) Rezultatele concursului se afişează la sediul şi pe
pagina de internet ale Institutului.
Art. 22. - (1) Sunt declaraţi admişi la program
candidaţii care promovează interviul, în ordinea descrescătoare a punctajului
obţinut, în limita cifrei de şcolarizare aprobate.
(2) La punctaje egale are prioritate candidatul care
ocupă la momentul concursului o funcţie publică din categoria înalţilor
funcţionari publici, iar dacă egalitatea se menţine, se au în vedere, în
ordine, nivelul funcţiei publice ocupate şi vechimea în funcţia publică.
(3) Candidaţii declaraţi respinşi la proba de interviu
pot contesta punctajul obţinut la această probă, sesizând în scris comisia de
soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la afişarea
rezultatelor.
(4) Rezultatele contestaţiilor, precum şi rezultatele
finale ale concursului se stabilesc în termen de două zile lucrătoare de la
expirarea termenului de depunere a contestaţiilor şi se afişează la sediul şi
pe pagina de internet ale Institutului.
Art. 23. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor va
analiza procesul-verbal întocmit potrivit art. 9 alin. (2), precum şi anexa
întocmită în condiţiile prevăzute la art. 20 alin. (2) sau, după caz,
înregistrarea audio şi va admite contestaţia în situaţia în care:
a) candidatul îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 7
lit. a) sau condiţiile prevăzute la art. 7 lit. b);
b) candidatul a depus actele prevăzute la art. 14 în
termenul stabilit potrivit prevederilor prezentului regulament;
c) constată că există o diferenţă mai mare de un punct
între punctajul acordat de comisia de concurs şi punctajul acordat de comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
Art. 24. - Contestaţia va fi respinsă în următoarele
situaţii:
a) candidatul nu îndeplineşte condiţia prevăzută la
art. 7 lit. a) sau condiţiile prevăzute la art. 7 lit. b);
b) candidatul nu a depus actele prevăzute la art. 14 sau nu le-a depus în termenul stabilit potrivit
prevederilor prezentului regulament;
c) dacă între punctajul acordat de comisia de concurs
şi cel apreciat de comisia de soluţionare a contestaţiilor nu este o diferenţă
mai mare de un punct;
d) dacă punctajul acordat de comisia de soluţionare a
contestaţiilor este mai mic decât punctajul acordat de comisia de concurs;
e) dacă în urma analizării contestaţiei se constată că
aceasta nu priveşte rezultatele selectării dosarelor sau rezultatele interviului.
Art. 25. -In termen de 10 zile de la data admiterii la
program, candidaţii declaraţi admişi îşi completează dosarul cu certificatul de
cazier judiciar şi prezintă originalul documentelor depuse în copie la dosarul
de înscriere pentru verificarea conformităţii acestor copii cu originalul, sub
sancţiunea eliminării din program.
Art. 26. - (1) Modalitatea de desfăşurare a programului
se aprobă prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, la
propunerea Institutului, cu avizul Agenţiei.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se aprobă în termen
de maximum 10 zile de la data afişării rezultatelor finale ale concursului
pentru admiterea la program.
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii
Art. 27. - Pentru anul 2007:
a) termenul prevăzut la art. 2 alin. (2) este de cel
puţin 20 de zile;
b) termenul prevăzut la art. 4 este de 15 zile.