HOTARARE Nr. 860 din 31 decembrie 1992
privind structura Guvernului Romaniei si a aparatului de lucru al acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 8 februarie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Guvernul Romaniei - organ central al puterii executive care asigura
realizarea coerenta a politicii interne si externe a tarii si exercita
conducerea generala a administratiei publice - are structura prevazuta in anexa
nr. 1.
Art. 2
Primul-ministru al Guvernului are un aparat de lucru format din: Grupul de
consilieri de stat; Departamentul pentru integrare europeana; Corpul de control
al primului-ministru; Departamentul informatiilor publice; Oficiul pentru
relatii cu sindicatele si patronatul; Cabinetul primului-ministru.
Structura aparatului de lucru al primului-ministru este prevazuta in anexa
nr. 2.
Art. 3
Primul-ministru al Guvernului coordoneaza activitatea urmatoarelor organe
de specialitate din subordinea Guvernului: Administratia Nationala a Rezervelor
Materiale; Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale.
Art. 4
Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, condus de un
presedinte, cuprinde Departamentul pentru reforma economica si Directia pentru
reforma sociala, avand structura prevazuta in anexa nr. 3.
Art. 5
Ministrul de stat, presedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie si
Reforma Economica, coordoneaza activitatea urmatoarelor organe de specialitate
din subordinea Guvernului: Comisia Nationala de Prognoza; Agentia Nationala
pentru Privatizare; Agentia Romana de Dezvoltare; Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci.
Art. 6
Principalele atributii ale ministrului de stat, presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, sunt prevazute in anexa nr.
4.
Art. 7
Ministrul de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, coordoneaza
activitatea urmatoarelor organe de specialitate din subordinea Guvernului:
Secretariatul de Stat pentru Culte; Secretariatul de Stat pentru Handicapati;
Subsecretariatul de Stat pentru Problemele Victimelor Revolutiei; Comitetul
pentru Sprijinirea Institutiilor de Ocrotire a Copilului.
Art. 8
Principalele atributii ale ministrului de stat, ministrul muncii si
protectiei sociale, sunt prevazute in anexa nr. 5.
Art. 9
Ministrul de stat, ministrul finantelor, coordoneaza activitatea
urmatoarelor organe de specialitate din subordinea Guvernului: Institutul Roman
de Standardizare; Biroul Roman de Metrologie Legala; Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 10
Principalele atributii ale ministrului de stat, ministrul finantelor, sunt
prevazute in anexa nr. 6.
Art. 11
Ministrul de stat, ministrul afacerilor externe, coordoneaza activitatea
Consiliului pentru Problemele Minoritatilor.
Art. 12
Principalele atributii ale ministrului de stat, ministrul afacerilor
externe, sunt prevazute in anexa nr. 7.
Art. 13
Ministrii de stat pot avea un aparat de lucru cuprinzand un numar de
maximum 10 posturi.
Art. 14
Principalele atributii ale ministrului pentru relatia cu Parlamentul sunt
prevazute in anexa nr. 8
Ministrul pentru relatia cu Parlamentul are un aparat de lucru cuprinzand
un numar de maximum 15 posturi.
Art. 15
Secretariatul General al Guvernului este condus de secretarul general al
Guvernului, cu rang de ministru.
In exercitarea atributiilor care ii revin, secretarul general al Guvernului
emite ordine.
Structura Secretariatului General al Guvernului este prevazuta in anexa nr.
9.
Art. 16
Secretarul general al Guvernului coordoneaza activitatea urmatoarelor
organisme de specialitate din subordinea Guvernului: Comisia Nationala pentru
Statistica; Comisia Nationala de Informatica.
Departamentul pentru Administratie Publica Locala este organizat si
functioneaza in cadrul structurii generale a Guvernului, conform anexei nr. 1.
Art. 17.
Principalele atributii ale Secretariatului General al Guvernului sunt
prevazute in anexa nr. 10.
Art. 18
Organele de specialitate din subordinea Guvernului, a caror activitate este
coordonata de primul-ministru, de ministrii de stat si de secretarul general al
Guvernului, sunt organizate si functioneaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 19
Compartimentele functionale si atributiile specifice ale structurilor
Guvernului prevazute in anexele nr. 2 si 9, precum si cele ale ministrilor de
stat si ale ministrului pentru relatia cu Parlamentul, se aproba prin decizie a
primului-ministru.
Art. 20
Personalul din aparatul Guvernului, exclusiv demnitarii, se incadreaza pe
posturi incepand cu data de 1 februarie 1993.
Art. 21
Secretariatul General al Guvernului, impreuna cu ministerele si organele de
specialitate interesate, va examina situatia organismelor cu caracter
consultativ create pe langa Guvern, urmand ca in termen de 30 de zile sa
prezinte propuneri de reorganizare a acestora.
Art. 22
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, actele normative
prevazute in anexa nr. 11 se abroga.
Art. 23
Anexele nr. 1-11 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1
STRUCTURA GENERALA A GUVERNULUI
GUVERNUL ROMANIEI ------------ BIROUL EXECUTIV AL
----------------- GUVERNUL ROMANIEIUI
PRIM-MINISTRU
|
|
|
---------------------------------------------------
| | | |
| | | |
MINISTRII DE STAT | | MINISTRII
| |
| |
SECRETARIATUL GENERAL |
AL GUVERNULUI |
| |
| |
| |
DEPARTAMENTUL ORGANE DE
PENTRU SPECIALITATE
ADMINISTRATIE DIN SUBORDINEA
PUBLICA LOCALA GUVERNUL ROMANIEIUI
ANEXA 2
STRUCTURA APARATULUI DE LUCRU AL PRIMULUI-MINISTRU
-------------------PRIMUL MINISTRU------------------
| | |
Cabinetul | Grupul de
primului-ministru | consilieri de stat
|
-------------------------------------------------------------
| | | |
| | | |
Departamentul Corpul de control Departamentul Oficiul pentru
pentru al informatiilor relatii cu
integrare primului-ministru publice sindicatele si
europeana patronatul
| | |
| | |
| ------------------| |
| | | |
--------------------- | ------------------------ -----------------
| | | 4 | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
1 2 3 5 6 7 8 9
SEMNIFICATIA CAMPURILOR:
1 = Directia relatii cu comunitatile europene
2 = Directia relatii cu AELS si alte organisme regionale europene
3 = Directia cooperare financiara si asistenta economica externa
4 = Oficiul de presa
5 = Directia informatii interne
6 = Directia informatii externe
7 = Directia imaginea activitatii guvernamentale
8 = Sectorul relatii cu sindicatele
9 = Sectorul relatii cu asociatiile patronale si profesionale
ANEXA 3
STRUCTURA
CONSILIULUI PENTRU COORDONARE, STRATEGIE SI REFORMA ECONOMICA
------------------------PRESEDINTE------------------------------
| | |
| | |
| | |
Cabinetul | Consilieri
ministrului |
de stat |
|---------------------------------------|
| |
| |
Departamentul pentru |
reforma economica |
-------------------- |
Secretar de stat |
| |
| |
------------------------------------------- |
| | | |
Directia Directia Directia Directia
stabilizare transformari ajustare pentru
macroeconomica institutionale structurala reforma
sociala
ANEXA 4
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale ministrului de stat, presedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica
I. Coordoneaza, indruma si controleaza aplicarea strategiei si programului
Guvernului Romaniei in domeniile privind:
1. elaborarea programului global de reforma si restructurare economica;
2. realizarea actiunilor aprobate prin programul de reforma;
3. politicile de ajustare structurala si dezvoltare economica, in special
restructurarea industriala, dezvoltarea agriculturii si promovarea
exporturilor;
4. elaborarea strategiei de privatizare, dezvoltarea sectorului particular
si atragerea investitiilor straine in economie; formularea de propuneri pentru
imbunatatirea cadrului institutional si legislativ;
5. elaborarea prognozelor privind evolutia economiei romanesti;
6. reforma sistemului institutional, a resurselor umane si a celorlalte
sectoare economico-sociale;
7. intocmirea programului de investitii publice, a programelor de asistenta
economica din strainatate si a celorlalte resurse destinate sprijinirii reformei
si restructurarii economice, in colaborare cu ministrul de stat, ministrul
finantelor;
8. realizarea unei politici coerente in domeniul inventiilor si marcilor.
II. Avizeaza programele, propunerile si proiectele de acte normative care
privesc procesul de restructurare, transformare si reforma economica.
ANEXA 5
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale ministrului de stat, ministrul muncii si protectiei sociale
I. Coordoneaza, indruma si controleaza aplicarea strategiei si programului
Guvernului Romaniei in domeniile privind:
1. realizarea sistemului coerent de protectie sociala;
2. relatiile statului cu toate cultele din Romania, desfasurate pe baza
principiului conform caruia cultele religioase legal recunoscute sunt libere,
autonome si egale fata de autoritatile publice;
3. protectia speciala a persoanelor care, fiind handicapate datorita unor
deficiente senzoriale, fizice sau mintale, nu se pot integra, total sau
partial, temporar sau permanent, prin propriile lor posibilitati, in viata
sociala si profesionala;
4. cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
ranitilor, celor care au fost retinuti in perioada 16 - 22 decembrie 1989 ca
urmare a participarii la actiunile revolutiei, precum si a celor care au
participat direct, in perioada 16 - 25 decembrie 1989, la luptele pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989;
5. conditiile de ingrijire si educare a copiilor fata de care s-au luat,
potrivit legii, masuri de ocrotire.
II. Avizeaza actiunile de protectie sociala ale institutiilor
guvernamentale si ale organizatiilor neguvernamentale.
ANEXA 6
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale ministrului de stat, ministrul finantelor
I. Coordoneaza, indruma si controleaza aplicarea strategiei si programului
Guvernului Romaniei in domeniile privind:
1. administrarea generala a finantelor publice prin utilizarea pirghiilor
specifice, urmarind asigurarea echilibrului financiar-valutar la nivel
macroeconomic;
2. activitatea de control si supraveghere financiara a institutiilor
publice, regiilor autonome si societatilor comerciale, altor agenti economici
si sociali;
3. activitatea de analiza a procesului de evolutie a preturilor si
tarifelor in economie, in scopul asigurarii unei concurente reale si a
combaterii tendintelor inflationiste;
4. activitatea de negociere si incheiere a acordurilor internationale in
domeniul relatiilor financiare si valutare, precum si al activitatii de
finantare a operatiunilor de export, de garantare a creditelor de export si
import prin intermediul institutiilor specializate;
5. supravegherea activitatii de asigurari, in scopul prevenirii starii de
insolvabilitate a agentilor din acest domeniu, precum si a circulatiei
institutionalizate a titlurilor de valoare;
6. realizarea politicii Guvernului in domeniile standardizarii, metrologiei
legale si protectiei consumatorilor.
II. Avizeaza programele, propunerile si proiectele de acte normative care
privesc activitatea finantelor.
ANEXA 7
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale ministrului de stat, ministrul afacerilor externe
I. Coordoneaza, indruma si controleaza aplicarea strategiei si programului
Guvernului in domeniile privind:
1. realizarea politicii externe a Romaniei;
2. activitatile de relatii externe ale Romaniei, desfasurate de ministere
si alte organe ale administratiei publice, prin care se creeaza obligatii
pentru statul roman sau au implicatii pentru politica externa a Romaniei;
3. activitatea Consiliului pentru Problemele Minoritatilor.
II. Avizeaza actiunile de relatii externe:
1. din domeniul de activitate al ministerelor si altor organe ale
administratiei publice;
2. ale organelor administratiei publice locale, in masura in care depasesc
competenta pe care o au in cadrul autonomiei locale prevazute prin lege si care
intra in sfera de manifestare a politicii externe a statului sau produc
consecinte pentru aceasta.
ANEXA 8
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale ministrului pentru relatia cu Parlamentul
1. urmarirea introducerii proiectelor pe ordinea de zi, in conformitate cu
prioritatile Guvernului;
2. evaluarea anticipata a amendamentelor de specialitate la initiatori;
3. asigurarea transmiterii operative a initiativelor legislative catre
factorii responsabili interesati;
4. asigurarea relatiei dintre factorii interesati si cele doua Camere ale
Parlamentului;
5. transmiterea rapida a stenogramelor, intrebarilor si interpelarilor
formulate in Parlament catre ministere si alte institutii solicitate sa
raspunda oral sau in scris;
6. receptarea, inregistrarea si transmiterea raspunsurilor catre Camere;
7. analize tematice periodice (realizarea initiativelor legislative in
domenii prioritare pentru Guvern etc.);
8. studii privind posibilitatile de optimizare a relatiei Guvern-Parlament
(informatizare, studii psihosociale etc.);
9. informari de sinteza lunare privind evolutia lucrarilor parlamentare;
10. informarea permanenta asupra desfasurarii programului de lucru al
Camerelor.
ANEXA 9
STRUCTURA
SECRETARIATULUI GENERAL AL GUVERNULUI
- Anexa nr. 9 - Structura Secretariatului General al Guvernului se afla in
Monitorul Oficial nr. 21 din 8 februarie 1993, la pagina 7.
ANEXA 10
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale Secretariatului General al Guvernului
1. asigura analiza, din punct de vedere juridic, a proiectelor de legi,
ordonante si hotarari ale Guvernului, elaborate de ministere si celelalte
organe ale administratiei publice sau, dupa caz, de alte autoritati publice, in
vederea promovarii lor in sedintele de Guvern;
2. elaboreaza proiectele de legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului, la
solicitarea primului-ministru sau a ministrilor de stat; redacteaza deciziile
primului-ministru;
3. asigura, impreuna cu initiatorii, definitivarea proiectelor de legi,
ordonante si hotarari ale Guvernului in conformitate cu cele stabilite in
sedintele de Guvern;
4. asigura masurile necesare pentru ca Guvernul sa-si poata exercita
atributiile legale care ii revin in raporturile cu Curtea Constitutionala;
5. efectueaza analiza juridica a memoriilor si petitiilor adresate
Guvernului sau primului-ministru de catre persoane fizice sau persoane
juridice;
6. asigura activitatea de documentare si informare juridica;
7. acorda asistenta juridica necesara pentru solutionarea problemelor
contencioase in care Guvernul este parte;
8. asigura organizarea sedintelor de Guvern, pregateste si difuzeaza
proiectele de acte normative, potrivit unui program saptamanal, in corelare cu
propunerile ministerelor;
9. tine evidenta proiectelor de legi transmise spre adoptare Parlamentului,
a ordonantelor si a hotararilor Guvernului si a deciziilor primului-ministru;
10. asigura transmiterea, spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei,
a actelor normative adoptate de Guvern si arhivarea acestora;
11. asigura evidenta si circulatia documentelor secrete;
12. realizeaza urmatoarele activitati, pentru intreg aparatul Guvernului:
financiar-contabilitate si investitii; aprovizionare, gestionare si
administrare a bunurilor; transport de bunuri si persoane; personal si
salarizare; organizarea accesului publicului in sediul Guvernului, precum si
paza acestuia; registratura generala; asigurarea derularii relatiilor cu
publicul; protocol si relatii externe;
13. indeplineste, in conditiile legii, atributiile prevazute de Legea nr.
15/1990 pentru ministerul de resort, fata de unii agenti economici;
14. asigura urmarirea indeplinirii de catre ministere si alte autoritati
publice a obligatiilor care decurg din realizarea hotararilor Guvernului, a
deciziilor primului-ministru, precum si a actelor de autoritate, emise in
realizarea atributiilor legale de catre conducatorii, cu rang de demnitar, ai
structurilor din aparatul Guvernului;
15. coordoneaza activitatea de realizare a Sistemului Informational
National; elaboreaza si asigura sistemul informatic al Guvernului;
16. coordoneaza activitatea Comisiei Nationale pentru Statistica si a
Comisiei Nationale de Informatica.
ANEXA 11
LISTA
actelor normative care, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se
abroga
1. Hotararea Guvernului nr. 785/1990 privind organizarea Consiliului pentru
Reforma, Relatii si Informatii Publice
2. Hotararea Guvernului nr. 143/1991 privind reorganizarea Consiliului
pentru Reforma, Relatii si Informatii Publice
3. Hotararea Guvernului nr. 767/1991 privind coordonarea activitatii unor
structuri din cadrul Guvernului si a unor organe de specialitate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 25 noiembrie 1991
4. Hotararea Guvernului nr. 484/1992 pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 767/1991 privind coordonarea activitatii unor structuri din
cadrul Guvernului si a unor organe de specialitate, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992.
5. Hotararea Guvernului nr. 387/1991 privind organizarea Departamentului
Informatiilor
6. Hotararea Guvernului nr. 377/1992 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Oficiului de Presa al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 17 iulie 1992
7. Hotararea Guvernului nr. 51/1991 pentru organizarea si functionarea
Secretariatului General al Guvernului
8. Hotararea Guvernului nr. 795/1991 privind modificarea Hotararii
Guvernului nr. 51/1991 pentru organizarea si functionarea Secretariatului
General al Guvernului
9. Hotararea Guvernului nr. 38/1992 privind modificarea art. 4 alin. 1 si 2
din Hotararea Guvernului nr. 51/1991, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 52 din 30 martie 1992
10. Hotararea Guvernului nr. 668/1991 privind unele masuri legate de
desfiintarea Consiliului de Ajutor Economic Reciproc si de crearea unei noi
structuri de colaborare economica multilaterala, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 15 octombrie 1991
11. Hotararea Guvernului nr. 550/1991 pentru modificarea unui articol al
Hotararii Guvernului nr. 399/1991 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Subsecretariatului de Stat pentru Problemele Victimelor Revolutiei
din decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
152 din 2 iulie 1992.
12. Hotararea Guvernului nr. 142/1991 pentru constituirea Consiliului
Interministerial de Coordonare Economica, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 48 din 11 martie 1991
13. Hotararea Guvernului nr. 260/1991 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Departamentului de Control al Guvernului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 17 aprilie 1991.
14. Hotararea Guvernului nr. 310/1991 privind modificarea Hotararii
Guvernului nr. 260 din 5 aprilie 1991, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 93 din 30 aprilie 1991
15. Hotararea Guvernului nr. 588/1992 pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 260/1991 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Departamentului de Control al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 265 din 27 octombrie 1992.