HOTARARE Nr. 865 din 3 decembrie 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind privatizarea societatilor
comerciale din turism
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 464 din 4 decembrie 1998
In temeiul art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
32/1998 privind privatizarea societatilor comerciale din turism,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind privatizarea societatilor comerciale
din turism, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Ministerul Turismului si Ministerul Privatizarii vor lua masurile necesare
pentru respectarea procedurii stabilite in normele metodologice aprobate prin
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
p. Ministrul interimar
al privatizarii,
Victor Eros,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind privatizarea societatilor comerciale din turism
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, denumita in
continuare ordonanta de urgenta, se definesc urmatorii termeni:
a) societati comerciale din turism - societatile comerciale care presteaza
servicii turistice, infiintate, in baza Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin hotarari ale Guvernului, la care
statul este actionar, precum si societatile comerciale care au rezultat din
divizarea acestora;
b) societati comerciale mari - societati cu un capital social mai mare de
18 miliarde lei;
c) societati comerciale mijlocii - societati cu un capital social cuprins
intre 2,5 - 18 miliarde lei;
d) pretul de piata - pretul care se calculeaza in baza raportului dintre
cerere si oferta;
e) valoarea contabila ramasa - valoarea de inregistrare in contabilitate
din care se scade amortizarea activului;
f) separarea capitalului social - impartirea patrimoniului societatii
comerciale supuse divizarii, proportional cu cota de participare la capitalul
social, potrivit criteriilor mentionate la art. 2 alin. (3).
CAP. 2
Strategia de privatizare in turism. Principii si criterii
Art. 2
(1) Societatile comerciale din turism vor fi pregatite pentru privatizare
prin aplicarea unei proceduri prealabile de divizare a acestora, in vederea
accelerarii si eficientizarii procesului de privatizare. Ministerul Turismului
impreuna cu Ministerul Privatizarii vor putea hotari, pentru unele societati
comerciale din turism, asupra vanzarii intregului pachet de actiuni detinut de
Fondul Proprietatii de Stat la acestea inainte de divizare.
(2) Premergator divizarii vor fi avute in vedere urmatoarele:
a) procesul de divizare poate fi initiat de catre societatea comerciala din
turism aflata in situatia prevazuta la art. 4 alin. (2) din ordonanta de
urgenta, din momentul in care aceasta si-a majorat capitalul social cu valoarea
terenurilor pentru care detine titlu de proprietate;
b) societatile comerciale de pe litoral, care au in patrimoniu diguri
artificiale construite pentru apararea plajei de eroziune, constructii si alte
amenajari pentru intretinerea plajei, vor proceda la inventarierea lor si la
transmiterea acestora, cu titlu gratuit, catre titularul dreptului de
administrare a plajei si vor proceda, dupa caz, la diminuarea corespunzatoare a
capitalului social.
(3) Principalele criterii care stau la baza divizarii sunt:
a) separarea capitalului social detinut de Fondul Proprietatii de Stat si
de societatile de investitii financiare de capitalul social detinut de ceilalti
actionari;
b) separarea activelor in functie de modul de administrare a acestora,
respectiv active in administrare directa si active administrate in baza
contractelor de locatie a gestiunii, de inchiriere sau de asociere in
participatiune;
c) activele trecute in proprietatea statului prin legi si prin alte acte
normative de nationalizare, revendicate sau revendicabile, se vor transmite
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat rezultate in urma
divizarii;
d) in situatia in care societatea comerciala detine un singur activ nu se
va proceda la divizare chiar daca acesta este un complex turistic;
e) divizarea societatilor comerciale care detin active amplasate in
localitati diferite se va face pe structura amplasamentului acestora, cu
respectarea criteriului apartenentei de unitatea administrativ-teritoriala
(municipiu, oras, statiune etc.);
f) capitalul social al societatilor comerciale din turism, rezultat in urma
divizarii, sa permita privatizarea rapida si eficienta;
g) la societatile comerciale cu profil balnear divizarea se va face prin
pastrarea structurilor de baza ale complexurilor de turism balnear integrate si
a calitatii pachetelor de servicii ce privesc cazarea, alimentatia publica si
tratamentul.
Art. 3
(1) Coordonarea si indrumarea metodologica a procesului de privatizare a
societatilor comerciale din turism se vor realiza de catre Ministerul
Turismului si Ministerul Privatizarii prin acordarea de consultanta de
specialitate de care vor beneficia societatile comerciale din turism si
potentialii investitori.
(2) In acest scop, in cadrul Ministerului Turismului se constituie prin
ordin al ministrului turismului un colectiv special care are, in principal,
urmatoarele atributii:
- acordarea de consultanta de specialitate;
- analizarea si avizarea documentatiei de divizare;
- colaborarea cu Ministerul Privatizarii in vederea aplicarii corecte si
rapide a reglementarilor legale in vigoare privind privatizarea in turism.
Art. 4
In urma avizului Ministerului Turismului privind divizarea societatilor
comerciale din turism, Fondul Proprietatii de Stat va lua masuri pentru
infiintarea, in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, a societatilor comerciale rezultate.
Art. 5
Societatile comerciale divizate, precum si cele rezultate in urma divizarii
se vor privatiza dupa cum urmeaza:
a) contractele de locatie a gestiunii, de inchiriere sau de asociere in
participatiune vor fi transformate, la cererea partenerilor contractuali, in
termenul prevazut la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta, in contracte de
leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare sau activele care fac
obiectul acestor contracte se vor vinde prin negociere directa cu titularul
contractului in situatia in care locatarii sau asociatii si-au respectat
obligatiile din contractele de locatie a gestiunii, de inchiriere sau de
asociere in participatiune;
b) in cazul in care nu se incheie contractul de vanzare sau de leasing
imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare cu titularul contractului, se va
trece la vanzarea activelor respective prin licitatie publica;
c) vanzarea activelor prin licitatie publica, cu plata integrala sau in
rate;
d) vanzarea pachetului de actiuni detinut de Fondul Proprietatii de Stat pe
piata de capital sau prin licitatie publica, cu plata integrala sau in rate.
Art. 6
(1) Fondurile rezultate in urma vanzarii activelor si actiunilor vor fi
repartizate conform prevederilor art. 12 din ordonanta de urgenta.
(2) Capitalul social al societatilor comerciale se va diminua in mod corespunzator
cu valoarea activelor vandute.
Art. 7
(1) Cererile si documentatiile inaintate Fondului Proprietatii de Stat cu
privire la privatizarea societatilor comerciale din turism vor fi transmise si
Ministerului Turismului, pentru ca in baza documentatiei sa decida asupra
modalitatii de privatizare eficiente pentru fiecare caz in parte. Ministerul
Turismului are obligatia ca in termen de 7 zile calendaristice de la primirea
documentatiei sa comunice Fondului Proprietatii de Stat decizia sa privind
modalitatea de privatizare.
(2) Transformarea contractelor de locatie a gestiunii, de inchiriere sau de
asociere in participatiune in contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare sau vanzarea activelor care fac obiectul acestora prin
negociere directa catre titularul contractului se va face cu avizul prealabil
al Ministerului Turismului. Avizul va fi acordat in urma verificarii
respectarii obligatiilor din contractele de locatie a gestiunii, de inchiriere
sau de asociere in participatiune.
CAP. 3
Procedura speciala a divizarii
Art. 8
(1) Documentatia pentru divizarea societatilor comerciale din turism va fi
elaborata de administratorii acestora si se va depune la Ministerul Turismului
in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice. Documentatia va cuprinde:
- cererea pentru avizarea divizarii si
- studiul de prefezabilitate pentru divizarea societatii comerciale.
(2) Avizul Ministerului Turismului privind oportunitatea divizarii va fi
eliberat in termen de 7 zile de la data inregistrarii cererii.
(3) Dupa obtinerea avizului, consiliul de administratie al societatii
comerciale va decide asupra efectuarii divizarii si va emite hotararea pentru
divizare. Aceasta se va publica intr-un cotidian de interes national pentru
informarea tuturor actionarilor. Contestatiile la initiativa de divizare vor fi
adresate consiliului de administratie al societatii comerciale in termen de
maximum 20 de zile de la data publicarii hotararii in mass-media.
(4) In cazul in care contestatiile sunt formulate de actionari care detin
51% din capitalul social, consiliul de administratie al societatii comerciale
va urma procedura de divizare prevazuta in Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata. In cazul in care acestea sunt formulate de actionari
care detin mai putin de 51% din capitalul social, administratorii societatilor
comerciale intocmesc, in termen de 10 zile de la data expirarii termenului de
contestare, proiectul de divizare, care va cuprinde:
- forma, denumirea si sediul societatii comerciale participante la actiune;
- fundamentarea si conditiile divizarii;
- stabilirea si evaluarea activului si pasivului, care se transmit
societatilor comerciale rezultate in urma divizarii;
- cuantumul primei de divizare;
- drepturile care se acorda obligatarilor si orice alte avantaje speciale;
- data bilantului contabil de divizare, care va fi aceeasi pentru toate
societatile comerciale participante;
- orice alte date care prezinta interes pentru divizare.
(5) Proiectul de divizare se depune la oficiul registrului comertului la
care este inmatriculata societatea comerciala, insotit de o declaratie a
societatii comerciale care se divizeaza despre modul cum a hotarat sa isi
imparta pasivul.
(6) Proiectul de divizare, vizat de judecatorul delegat, se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe cheltuiala partilor, integral
sau in extras, potrivit cererii partilor.
(7) In termen de 15 zile de la data publicarii proiectului de divizare in
Monitorul Oficial al Romaniei, oricare creditor al societatii comerciale care
se divide, avand o creanta anterioara publicarii acestuia, poate face opozitie
in conditiile art. 62 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata. Opozitia suspenda executarea divizarii pana la data la care
hotararea judecatoreasca a devenit irevocabila, in afara de cazul in care
societatea comerciala debitoare face dovada platii datoriilor sau ofera
garantii acceptate de creditori ori convine cu acestia un aranjament pentru
plata datoriilor.
(8) In cazul in care nu exista creditori opozanti, administratorii
societatii comerciale elaboreaza actul aditional de modificare care, vizat de
consiliul de administratie al societatii comerciale, va fi inregistrat in
registrul comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul societatii
comerciale, va fi vizat de judecatorul delegat si va fi transmis, din oficiu,
la Monitorul Oficial al Romaniei spre publicare, pe cheltuiala societatii
comerciale.
CAP. 4
Dispozitii speciale
Art. 9
(1) Investitiile necesare cresterii calitatii serviciilor prestate in
activele cumparate cu plata in rate vor fi stabilite de la caz la caz, in
functie de tipul structurii de primire turistica (hotel, restaurant, baza de
tratament, cabana si altele asemenea).
(2) Investitiile vor consta in:
a) efectuarea de reparatii capitale, in maximum 2 ani de la cumparare,
pentru:
- hoteluri, daca nu s-au efectuat reparatii capitale in ultimii 20 de ani;
- restaurante, baruri si discoteci, care functioneaza ca active
independente, daca nu s-au efectuat reparatii capitale in ultimii 15 ani;
- complexuri de turism balnear, daca nu s-au efectuat reparatii capitale in
ultimii 20 de ani;
- cabane, daca nu s-au efectuat reparatii capitale in ultimii 10 ani;
b) modernizari si dotari necesare trecerii la un numar superior de stele,
ridicarii gradului de confort, asigurarii securitatii turistului si protectiei
mediului inconjurator, conform cerintelor legislatiei in vigoare, la hoteluri,
restaurante, baruri, discoteci, cabane si complexuri balneare la care s-au
efectuat reparatiile capitale in termenele prevazute la alin. (2) lit. a).
(3) Contractul de vanzare-cumparare va cuprinde clauze cu privire la
investitiile pe care cumparatorul se angajeaza sa le execute.
Art. 10
Perioada de esalonare a ratelor se va stabili de la caz la caz, in functie
de valoarea activelor si a pachetelor de actiuni cumparate, astfel:
a) maximum 10 ani pentru o valoare de pana la 10 miliarde lei;
b) maximum 15 ani pentru o valoare cuprinsa intre 10,1 - 15 miliarde lei;
c) maximum 20 de ani pentru o valoare de peste 15,1 miliarde lei.
Art. 11
Vanzarea activelor si actiunilor cu plata in rate se face cu perceperea
unei dobanzi anuale de 20%, care se actualizeaza anual, potrivit clauzelor
contractuale, cu coeficientul ratei inflatiei.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 12
(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 si 10 din prezentele norme
metodologice se sanctioneaza potrivit art. 13 din ordonanta de urgenta.
(2) Fondul Proprietatii de Stat va urmari executarea contractelor incheiate
in baza ordonantei de urgenta si, in cazul nerespectarii clauzelor acestora, va
trece la indeplinirea procedurilor de reziliere a contractelor, potrivit legii.