HOTARARE Nr. 927 din 14 august 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 90/2003 privind
vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 599 din 22 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 din Legea nr. 90/2003
privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 90/2003 privind
vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
Ministru delegat pentru
administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in
proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
destinate sediilor partidelor politice
Art. 1
(1) In vederea cumpararii de catre partidele politice a spatiilor aflate in
proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
destinate sediilor acestora, se vor depune cereri la titularul dreptului de
administrare sau de folosinta asupra spatiului respectiv.
(2) Cererea pentru cumpararea sediului central al partidului politic va fi
semnata de conducerea acestuia.
(3) In cazul sediilor organizatiilor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, cererea va fi semnata de conducerea organizatiei judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
(4) Cererile pentru cumpararea sediilor organizatiilor comunale,
orasenesti, municipale si de sector al municipiului Bucuresti vor fi semnate de
conducerile acestora, cu acordul conducerii organizatiei judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
Art. 2
Cererile de cumparare a sediilor partidelor politice se adreseaza:
a) presedintelui consiliului judetean sau primarului, pentru spatiile
proprietate privata a statului sau a unitatii administrativ-teritoriale, aflate
in administrarea consiliului judetean ori a consiliului local respectiv;
b) in cazul municipiului Bucuresti, cererile se adreseaza, dupa caz,
primarului general sau primarilor sectoarelor, daca spatiile solicitate se
afla, potrivit legii, in administrarea Consiliului General al Municipiului
Bucuresti ori a consiliilor locale ale sectoarelor;
c) managerului regiei autonome sau al societatii comerciale ori
conducatorului institutiei publice, daca spatiul solicitat se afla in
proprietatea privata a statului sau a unitatii administrativ-teritoriale si a
fost transmis in administrarea ori in folosinta regiei autonome, societatii
comerciale sau institutiei publice.
Art. 3
(1) Pot fi cumparate numai spatiile care se afla in proprietatea privata a
statului sau a unitatii administrativ-teritoriale si care figureaza ca atare in
inventarele si in evidentele legal intocmite.
(2) Spatiile pentru care exista solicitari de restituire, legal formulate
si inregistrate, pot fi cumparate numai dupa clarificarea regimului lor
juridic.
Art. 4
Cererea va cuprinde, in mod obligatoriu, elementele necesare identificarii
spatiului, si anume:
a) adresa la care este situat spatiul;
b) data de la care este detinut spatiul de catre partidul politic;
c) descrierea spatiului: numar de etaje, numar de incaperi, suprafata
construita, suprafata construita desfasurata;
d) suprafata terenului, cu precizarea suprafetei ocupate cu constructii si
a suprafetei libere de constructii, si destinatia acesteia;
e) copie de pe contractul de inchiriere.
Art. 5
(1) Daca spatiul este inchiriat mai multor partide politice sau organizatii
teritoriale ale acestora si este folosit ca sediu comun, acesta se poate vinde,
la cererea comuna a conducerilor partidelor politice respective sau a
organizatiilor acestora, in coproprietate.
(2) Daca spatiul este comod partajabil in natura, se poate vinde fiecarui
partid politic sau fiecarei organizatii a acestuia suprafata folosita efectiv,
prevazuta in contractul de inchiriere. In astfel de situatii, partile de
folosinta comuna vor fi expres mentionate atat in cerere, cat si in contractul
de vanzare-cumparare. In contractul de vanzare-cumparare se va stabili
cota-parte care se vinde fiecarui cumparator din partile si instalatiile de
folosinta comuna.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1) si (2), atat cererea, cat si
contractul de vanzare-cumparare vor fi insotite de planul constructiei pe care
vor fi marcate in mod distinct suprafetele ce vor fi dobandite in proprietate
exclusiva de catre fiecare cumparator, precum si cele care vor fi detinute si
folosite in coproprietate.
Art. 6
(1) Partidele politice pot cumpara, in fiecare unitate
administrativ-teritoriala, la valoarea de inventar actualizata la data vanzarii,
un singur spatiu destinat sediului acestora.
(2) In municipiul Bucuresti, fiecare partid politic poate cumpara, la
valoarea de inventar actualizata la data vanzarii, un spatiu pentru sediul
central, un spatiu pentru sediul organizatiei municipiului Bucuresti si cate un
spatiu pentru sediile organizatiilor fiecarui sector.
(3) In municipiile resedinta de judet, fiecare partid politic poate
cumpara, la valoarea de inventar actualizata la data vanzarii, cate un spatiu
pentru sediul organizatiei judetene si un spatiu pentru sediul organizatiei
municipale respective.
Art. 7
Pentru a putea fi cumparate in conditiile art. 6, spatiile folosite ca
sedii de catre partidele politice trebuie sa fi fost detinute cu chirie de
catre acestea cel putin 3 luni anterior intrarii in vigoare a Legii nr.
90/2003.
Art. 8
Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica numai partidelor
politice care, la data cumpararii, sunt reinscrise in conditiile Legii
partidelor politice nr. 14/2003 si nu au obligatii bugetare restante.
Art. 9
(1) Cererile de cumparare vor fi analizate de persoanele carora le-au fost
adresate si vor fi supuse aprobarii Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, consiliului judetean, consiliului local, consiliului de
administratie al regiei autonome sau, dupa caz, adunarii generale a
actionarilor a societatii comerciale, in termen de cel mult 30 de zile de la
inregistrare. Daca spatiul solicitat se afla in proprietatea privata a statului
sau a unitatii administrativ-teritoriale si in administrarea ori in folosinta
unei institutii publice, cererea de cumparare se aproba de conducatorul
acesteia, in termen de cel mult 30 de zile de la inregistrare.
(2) Valoarea de inventar a spatiului, prevazuta in evidentele financiar-contabile
ale titularului dreptului de administrare, actualizata la data vanzarii,
reprezinta pretul de vanzare si va fi prevazuta in contractul de
vanzare-cumparare.
(3) Pretul de vanzare stabilit potrivit alin. (2) se comunica
solicitantului o data cu aprobarea de vanzare a spatiului. Daca solicitantul
accepta pretul, se procedeaza la redactarea contractului de vanzare-cumparare.
Art. 10
Valoarea de inventar a spatiului, stabilita potrivit art. 9 alin. (2) si
comunicata de vanzator, poate fi contestata potrivit dreptului comun.
Art. 11
Contractul de vanzare-cumparare se semneaza pentru vanzator de catre
persoanele prevazute la art. 2, iar din partea cumparatorului de catre
presedintele partidului politic sau al organizatiei teritoriale ori de catre
imputernicitii acestuia.
Art. 12
Pe baza contractului de vanzare-cumparare semnat de parti se efectueaza
operatiunile corespunzatoare in evidentele contabile ale vanzatorului si ale
cumparatorului.
Art. 13
In sensul alin. (1) al art. 8 din Legea nr. 90/2003, prin persoane juridice
de drept public sau de drept privat cu scop identic sau asemanator cu al
partidului proprietar al spatiului care ar urma sa fie inchiriat se intelege:
a) un alt partid politic;
b) o organizatie a unei minoritati nationale, legal constituita, chiar daca
nu este reprezentata in Parlament;
c) alta formatiune politica legal constituita, o asociatie sau o fundatie,
indiferent de denumirea acesteia, care desfasoara o activitate politica sau este
recunoscuta, potrivit legii, ca fiind de utilitate publica.
Art. 14
Contractul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile art. 9 face dovada
proprietatii fara vreo alta formalitate si va fi inscris in cartea funciara.
Art. 15
Sumele obtinute din vanzarea spatiilor folosite ca sedii de catre partidele
politice se fac venit la bugetul local sau, dupa caz, la bugetul de stat, in
functie de titularul dreptului de proprietate asupra spatiului care formeaza
obiectul vanzarii.
Art. 16
Modelul contractului de vanzare-cumparare este prevazut in anexa la
prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
CONTRACT DE VANZARE-CUMPARARE
(model)*1)
Nr. ...... din ..../..../....
I. Partile contractante
Intre statul roman/municipiul Bucuresti/judetul/orasul/comuna
...................................., reprezentat/reprezentata prin*2)
.............................., cu sediul in .................., str.
................ nr. ...., sectorul/judetul ................, telefon
................., fax ................, cod unic de inregistrare nr.
..............., contul nr. .................., deschis la
............................, reprezentat legal prin*3)
........................, denumit in continuare vanzator, si
Partidul .........................., cu sediul in
........................., str. ................ nr. ......., inmatriculat in
Registrul partidelor politice cu nr. ....../....., cod unic de inregistrare nr.
..................., contul nr. ................., deschis la Banca
...................., Sucursala .................., reprezentat legal prin*4)
.............................., denumit in continuare cumparator,
s-a incheiat prezentul contract.
II. Obiectul contractului
Art. 1
Vanzatorul se obliga sa transmita dreptul de proprietate si sa remita, iar
cumparatorul se obliga sa plateasca si sa preia cladirea*5), situata in
............................, in suprafata de .........., avand urmatoarele
vecinatati:
- la nord .........................;
- la sud ..........................;
- la vest .........................;
- la est ......................... .
Proprietatea se transmite de drept cumparatorului in momentul semnarii
contractului, in conformitate cu art. 1295 alin. 1 din Codul civil.
Predarea-preluarea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul
contract.
III. Pretul si modalitatile de plata
Art. 2
Pretul vanzarii este de ..................... lei, potrivit art. 4 din
Legea nr. 90/2003.
Art. 3
Modalitati de plata
Partile au convenit ca plata sa se efectueze prin: ...................... .
Plata se face in termen de ....... zile*6) de la perfectarea contractului,
in contul vanzatorului nr. ......................, deschis la
.............................. .
IV. Garantii
Art. 4
Cumparatorul se obliga sa nu instraineze sub nici o forma bunul cumparat,
timp de 10 ani de la data semnarii prezentului contract, cunoscand sanctiunea
prevazuta de art. 7 alin. (2) din Legea nr. 90/2003.
Cumparatorul se obliga sa nu inchirieze bunul cumparat decat persoanelor
juridice de drept public sau de drept privat cu scop identic sau asemanator.
Orice alta forma de cedare a posesiei este interzisa.
V. Raspunderea contractuala
Art. 5
Pentru neexecutarea in totalitate sau in parte ori pentru executarea
necorespunzatoare a obligatiilor contractuale, partea aflata in culpa datoreaza
daune-interese, iar pentru intarzieri in executarea acestora, penalitati de
intarziere.
Nerespectarea dispozitiilor art. 4 atrage nulitatea prezentului contract si
reintegrarea de drept a bunului in proprietatea statului sau a unitatii
administrativ-teritoriale.
Art. 6
Daca o situatie de forta majora impiedica sau intarzie total/partial
executarea contractului, partea afectata de cazul de forta majora va fi
exonerata de raspunderea privind indeplinirea obligatiilor sale, pentru
perioada in care aceasta indeplinire este impiedicata sau intarziata de cazul
de forta majora, conform art. 1082 si 1083 din Codul civil.
Art. 7
Prevederile art. 6 nu se aplica in cazul in care partea care invoca forta
majora era in intarziere.
Art. 8
Prin forta majora se intelege un eveniment neprevazut si de neinlaturat,
independent de vointa partilor, care intarzie sau impiedica total/partial
indeplinirea obligatiilor contractuale, cum ar fi: calamitate naturala,
incendiu, stare de razboi.
Partea care invoca forta majora este obligata sa comunice celeilalte parti,
in termen de 5 zile de la aparitia cazului de forta majora, existenta acestuia,
prin notificare scrisa insotita de acte doveditoare. Daca notificarea nu s-a
transmis in conditiile stabilite, partea aflata in culpa este responsabila de
prejudiciile celeilalte parti, intrucat nu a facut dovada existentei cazului de
forta majora.
VI. Modificarea contractului
Art. 9
Modificarea clauzelor contractuale se face, de comun acord, prin act
aditional.
Clauza prevazuta la art. 4 nu poate fi modificata.
VII. Dispozitii finale
Art. 10
Clauzele prezentului contract se completeaza de drept cu dispozitiile
Codului civil.
Art. 11
Litigiile aparute in legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau
executarea obligatiilor contractuale se solutioneaza pe cale amiabila ori se
vor solutiona la instantele judecatoresti competente.
Art. 12
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost incheiat in doua exemplare,
cate unul pentru fiecare parte.
Vanzator, Cumparator,
.................. ...................
------------
*1) Contractul de vanzare-cumparare este orientativ, partile avand dreptul
sa-si fixeze drepturile si obligatiile in functie de particularitatea fiecarei
situatii, potrivit principiului libertatii contractuale, in conformitate cu
art. 969 din Codul civil.
*2) Denumirea autoritatii sau institutiei publice ori, dupa caz, a regiei
autonome sau a societatii comerciale titulare a dreptului de administrare
asupra cladirii respective, proprietate privata a statului sau a unitatii
administrativ-teritoriale
*3) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice ori, dupa caz,
managerul regiei autonome sau al societatii comerciale titulare a dreptului de
administrare asupra cladirii respective, proprietate privata a statului sau a
unitatii administrativ-teritoriale
*4) Numele si prenumele, domiciliul, seria si numarul actului de identitate
ale persoanei fizice din conducerea partidului, imputernicita sa semneze actul
*5) Partile vor face referire in anexa si la bunurile imobile prin
destinatia lor, daca sunt afectate cladirii ce face obiectul instrainarii.
*6) Termenul de plata nu poate depasi 30 de zile calendaristice.