HOTARARE Nr. 957 din 18 noiembrie 1999
privind modificarea Hotararii Guvernului nr. 294/1999 pentru aprobarea
Programului de marketing si promovare turistica si a Programului de dezvoltare
a produselor turistice pentru anul 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 581 din 29 noiembrie 1999
In temeiul art. 6 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1998 privind
constituirea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 43/1998, si al art. 35
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe anul 1999,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 294/1999 pentru aprobarea
Programului de marketing si promovare turistica si a Programului de dezvoltare
a produselor turistice pentru anul 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 173 din 23 aprilie 1999, se inlocuiesc cu anexele nr. 1
si 2 care fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii
Nationale pentru Turism,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PROGRAMUL
de marketing si promovare turistica pentru anul 1999
Obiectivul general al programului
Art. 1
Programul de marketing si promovare turistica pentru anul 1999, denumit in
continuare program, urmareste promovarea Romaniei ca destinatie de vacante si
calatorii pe piata turistica interna si internationala.
Obiective specifice
Art. 2
Programul urmareste realizarea urmatoarelor obiective specifice:
a) imbunatatirea imaginii pe pietele externe a produsului turistic
romanesc;
b) identificarea, prin studii de marketing, a celor mai eficiente cai si
mijloace de promovare a ofertei turistice romanesti si folosirea acestora in
functie de specificul fiecarei piete externe;
c) recastigarea pietelor turistice externe, partenere traditionale inainte
de anul 1989, si castigarea altora noi;
d) stimularea cererii turistice interne si internationale pentru vacante si
calatorii in Romania.
Continutul programului
Art. 3
Prin program se finanteaza:
1. actiunile de promovare specifice pe piata interna si externa:
participari la manifestari interne si internationale de profil (expozitii,
burse, targuri, conferinte, festivaluri si altele asemenea), campanii
publicitare in presa, la radio, televiziune, prin afisaj teletext, Internet,
organizarea de conferinte de presa pentru prezentarea destinatiei, a ofertei
turistice, organizarea de vizite de documentare pentru reprezentantii
mass-media si creatorii de opinie, organizarea de cocktailuri, mese de protocol
si seri romanesti, expozitii gastronomice, saptamani romanesti.
In anul 1999 actiunile specifice de marketing si promovare in strainatate
se vor desfasura pe principalele 32 de piete turistice emitente din:
- tarile Uniunii Europene;
- tari din Europa Centrala si de Est: Federatia Rusa, Polonia, Republica
Ceha, Republica Moldova, Ungaria, Republica Federala Iugoslavia, Croatia,
Bulgaria;
- alte tari europene: Norvegia, Elvetia, Turcia, Cipru;
- tari din Asia de Vest (Israel) si din Asia de Sud-Est (Japonia, Hong
Kong);
- tari din America de Nord: S.U.A., Canada;
2. realizarea de materiale de informare si promovare, si anume: tiparituri,
materiale din domeniul audiovizual, obiecte de reclama/amintiri/protocol:
a) in domeniul tipariturilor:
- retiparirea de titluri de prospecte pentru promovarea turistica pe piata
externa si pe piata interna;
- tiparirea de noi titluri de prospecte ca urmare a rezultatelor
cercetarilor de marketing;
- editarea unui buletin trimestrial de informatii din turism;
b) in domeniul materialelor destinate promovarii si informarii prin
mijloace audiovizuale:
- realizarea de filme si spoturi video pentru oferta turistica generala si
pe segmente de piata, in functie de varietatea de produse turistice romanesti;
- realizarea de casete audio-video, CD-ROM;
- seturi de diapozitive, postere si fotodisplay;
c) realizarea de obiecte de reclama/amintiri/protocol specifice;
3. cofinantarea proiectelor de marketing si/sau de promovare turistica, in
limita bugetului de 1.550.000 mii lei. Proiectele concrete de marketing si de
promovare turistica vor fi cofinantate in proportie de maximum 40% din valoarea
fiecaruia;
4. alte actiuni pentru sustinerea si promovarea ofertei turistice
(cheltuieli de expeditie externa/interna, concursuri cu premii, comisioane
pentru derularea si monitorizarea campaniilor pentru creatie si activitati de
BTL - bellow the line si altele asemenea);
5. investitii pentru reamenajarea si dotarea birourilor de promovare si
informare turistica din strainatate.
Plafonul si structura programului
Art. 4
Plafonul si structura programului finantat din Fondul special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului se prezinta astfel:
- mii lei -
____________________________________________________________________________
%
din total
____________________________________________________________________________
TOTAL, 41.100.000 100,00
din care:
I. Actiuni de promovare specifice pe piata
interna si externa, 18.200.000 44,28
din care:
1. Piata interna 200.000
2. Piete externe 18.000.000
II. Realizarea de materiale de informare si
promovare turistica 17.100.000 41,60
III. Cofinantarea proiectelor de marketing si de
promovare turistica: 1.550.000 3,77
- limita maxima de cofinantare: 40% din
valoarea proiectului
IV. Alte actiuni pentru sustinerea si promovarea
ofertei turistice (cheltuieli de expeditie 1.750.000 4,25
externa/interna, concursuri cu premii,
comisioane pentru derularea si monitorizarea
campaniilor pentru creatie si activitati de
BTL - bellow the line etc.)
V. Investitii pentru reamenajarea si dotarea
birourilor de promovare si informare turistica 2.500.000 6,10
din strainatate
____________________________________________________________________________
ANEXA 2
PROGRAMUL
de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999
Obiectivul general al programului
Art. 1
Programul de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999, denumit in
continuare program, urmareste stimularea crearii de produse turistice noi,
imbunatatirea si dezvoltarea celor existente. Programul este conceput astfel
incat sa asigure sustinerea cat mai multor proiecte de investitii in turism,
respectiv extinderea industriei si pietei investitiilor turistice, in scopul
cresterii contributiei sectorului turistic la realizarea produsului intern
brut, la echilibrarea balantei comerciale, la crearea de noi locuri de munca si
de surse de venit pentru populatie. Programul va contribui la:
a) realizarea unor studii de oportunitati investitionale, de
prefezabilitate/fezabilitate pentru zone cu potential turistic natural si
cultural, partial valorificat sau nevalorificat si lansarea produselor
turistice specifice;
b) incurajarea investitiilor societatilor comerciale, intreprinderilor mici
si mijlocii si a asociatiilor familiale din turism, prin credite si cofinantari
pentru investitii in turism;
c) realizarea de programe pentru imbunatatirea calitatii serviciilor in
turism si testarea acestora prin Oficiul de Autorizare si Control in Turism.
Obiective specifice
Art. 2
Prezentul program are in vedere urmatoarele obiective specifice:
a) cresterea calitatii serviciilor turistice;
b) crearea de noi locuri de munca in turism;
c) cresterea veniturilor valutare din turism;
d) crearea si reabilitarea programelor turistice pentru Romania;
e) sprijinirea componentelor turistice de dezvoltare locala si regionala;
f) stimularea parteneriatului dintre sectorul public si particular;
g) cresterea eficientei utilizarii resurselor turistice, naturale si
antropice.
Continutul programului
Art. 3
Prin prezentul program se finanteaza:
1. in proportie de 100%, studiile de prefezabilitate/fezabilitate/
oportunitati investitionale pentru zone cu potential turistic natural si
cultural, partial valorificat sau nevalorificat, si de lansare a produselor
turistice specifice in:
- turismul montan;
- turismul rural;
- alte forme de turism (de aventura, ecoturism, agrement etc.);
2. proiecte de investitii in turism prin acordarea de credite pe termen
mediu, cu dobanda preferentiala egala cu rata inflatiei, si cofinantari pentru
proiecte de investitii in:
- turismul montan, in limita a 50% din valoarea investitiei;
- turismul rural, in limita a 25% din valoarea investitiei;
3. in proportie de 100%, programele pentru imbunatatirea calitatii
serviciilor in turism;
4. in proportie de 100%, programele pentru sustinerea furnizorilor de
pregatire profesionala care organizeaza, in cadrul sistemului de formare
continua, cursuri pentru personalul din/pentru industria ospitalitatii
(turism);
5. in proportie de 100%, controlul efectuat de Oficiul de Autorizare si
Control in Turism asupra constituirii Fondului special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului.
Plafonul si structura programului
Art. 4
Plafonul si structura programului finantat din Fondul special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului, pentru formele de turism pentru care se
aplica prezentele prevederi, sunt urmatoarele:
- mii lei -
____________________________________________________________________________
%
din total
____________________________________________________________________________
TOTAL, 17.000.000 100,00
din care:
I. Studii de prefezabilitate/fezabilitate/
oportunitati investitionale pentru zone cu 2.000.000 11,8
potential turistic natural si cultural, partial
valorificat sau nevalorificat, si de lansare a
produselor turistice specifice,
din care:
a) turism montan 1.000.000
b) turism rural 500.000
c) alte forme de turism: 500.000
- de aventura
- ecoturism
- agrement
II. Acordarea de credite pe termen mediu, cu 10.000.000 58,8
dobanda preferentiala egala cu rata inflatiei,
pentru proiecte de investitii in turism si
cofinantari pentru proiecte de investitii in:
a) turism montan 2.000.000
b) turism rural 8.000.000
III. Programe pentru sustinerea furnizorilor de 1.000.000 5,9
pregatire profesionala care organizeaza, in
cadrul sistemului de formare continua, cursuri
pentru personalul din turism
IV. Programe pentru imbunatatirea calitatii
serviciilor turistice si testarea acestora 1.500.000 8,8
V. Controlul constituirii Fondului special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului 2.000.000 11,8
VI. Investitii pentru derularea activitatilor
specifice determinate de functionarea Fondului 500.000 2,9
special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului - Programul anual de dezvoltare
a produselor turistice
____________________________________________________________________________
Criterii de eligibilitate a investitiilor
Art. 5
Studiile de prefezabilitate/fezabilitate/oportunitati investitionale pentru
zone cu potential turistic natural si cultural, partial valorificat sau
nevalorificat, si de lansare a produselor turistice specifice vor fi selectate
avandu-se in vedere obiectivele "Strategiei de dezvoltare a turismului pe
termen mediu si lung", coroborate cu obiectivele de investitii strategice
din domeniile de activitate cu influenta pentru turism (transporturi,
telecomunicatii, lucrari edilitare de interes national etc.).
Art. 6
Proiectele de investitii in turism pentru care se solicita sprijin din
Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, sub forma de
cofinantare si credite, trebuie sa aiba in vedere si sa urmareasca:
- crearea, imbunatatirea, reabilitarea sau dezvoltarea formelor de turism
precizate la art. 3 pct. 2;
- prezentarea impactului economic al proiectului asupra dezvoltarii
turismului in comunitatea locala respectiva si asupra dezvoltarii
economico-sociale locale in general;
- integrarea in dezvoltarea viitoare a localitatii/judetului;
- descrierea produsului/produselor turistic/turistice rezultat/rezultate ca
urmare a realizarii proiectului, astfel cum acesta/acestea raspunde/raspund
cerintelor pietei interne si externe;
- sa demonstreze ca solicita un buget realist, optim si fezabil, in care
diferitele stagii ale implementarii, eficientei si viabilitatii initiativei de
dezvoltare sunt clar prezentate;
- sa previzioneze pentru proiectele complexe, de mare intindere regionala
si autosustinerea pe termen lung, mai ales pentru a doua jumatate a realizarii
acestora;
- sa prezinte cu exactitate obiectivele proiectului, fezabile pe termen
lung, cu rezultatele aferente, cu accent pe cele care vor contribui la
dezvoltarea locala/regionala.
Art. 7
Persoanele juridice sau fizice, care pot solicita credite investitionale in
turism din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului destinat
Programului de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999, sunt
prevazute in Hotararea Guvernului nr. 511/1998 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului, cu modificarile ulterioare.