HOTARARE Nr. 294 din 14 aprilie 1999
pentru aprobarea Programului de marketing si promovare turistica si a
Programului de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 173 din 23 aprilie 1999
In temeiul art. 6 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1998 privind
constituirea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 43/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Programul de marketing si promovare turistica si Programul de
dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999, prevazute in anexele nr. 1
si 2 care fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Presedintele Autoritatii
Nationale pentru Turism,
Marius Dorin Anton,
vicepresedinte
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PROGRAMUL
de marketing si promovare turistica pentru anul 1999
Obiectivul general al programului
Art. 1
Programul de marketing si promovare turistica, denumit in continuare
program, urmareste promovarea Romaniei ca destinatie de vacante si calatorii pe
piata turistica interna si internationala pentru anul 1999.
Obiective specifice
Art. 2
Programul urmareste realizarea urmatoarelor obiective specifice:
a) imbunatatirea imaginii produsului turistic romanesc pe pietele externe;
b) identificarea, prin studii de marketing, a celor mai eficiente cai si
mijloace de promovare a ofertei turistice romanesti si folosirea acestora in
functie de specificul fiecarei piete externe;
c) recastigarea pietelor turistice externe, partenere traditionale inainte
de 1989, si castigarea altora noi;
d) stimularea cererii turistice interne si internationale pentru vacante si
calatorii in Romania.
Continutul programului
Art. 3
Prin program se finanteaza:
1. actiunile de promovare specifice pe piata interna si externa:
participari la manifestari interne si internationale de profil (expozitii,
burse, targuri), campanii publicitare in presa, radio, televiziune, afisaj
teletext, Internet, organizarea de conferinte de presa pentru prezentarea
destinatiei, a ofertei turistice, organizarea de vizite de documentare pentru reprezentantii
mass-media, organizarea de seri romanesti, expozitii gastronomice, saptamani
romanesti.
In anul 1999 actiunile specifice de marketing si promovare turistica in
strainatate se vor desfasura pe principalele 32 de piete turistice emitente din:
- tarile Uniunii Europene;
- tari din Europa Centrala si de Est: Federatia Rusa, Polonia, Republica
Ceha, Republica Moldova, Ungaria, Republica Federala Iugoslavia, Croatia,
Bulgaria;
- alte tari europene: Norvegia, Elvetia, Turcia, Cipru;
- tari din Asia de Vest (Israel) si din Asia de Sud-Est (Japonia, Hong
Kong);
- tari din America de Nord: S.U.A., Canada;
2. realizarea de materiale de informare si promovare, si anume: tiparituri,
materiale din domeniul audiovizual, obiecte de reclama/amintiri/protocol;
a) in domeniul tipariturilor:
- retiparirea de titluri de prospecte pentru promovarea turistica pe
pietele externe si pe piata interna;
- tiparirea de noi titluri de prospecte ca urmare a rezultatelor
cercetarilor de marketing;
- editarea unui buletin trimestrial de informatii din turism;
b) in domeniul materialelor destinate promovarii si informarii prin
mijloace audiovizuale:
- realizarea de filme pentru oferta turistica generala si pe segmente de
piata, in functie de varietatea produselor turistice romanesti;
- realizarea de casete audio-video, CD-ROM;
- seturi de diapozitive, postere si fotodisplay;
c) realizarea de obiecte de reclama/amintiri/protocol specifice;
3. cofinantarea proiectelor de marketing si/sau de promovare turistica, in
limita bugetului de 1.400.000 mii lei.
Proiectele concrete de marketing si de promovare turistica vor fi
cofinantate in proportie de maximum 40% din valoarea fiecaruia;
4. alte actiuni pentru sustinerea si promovarea ofertei turistice
(cheltuieli de expeditie externa/interna etc.);
5. investitii pentru deschiderea birourilor de promovare si informare
turistica in Belgia, Japonia si Republica Ceha.
Plafonul si structura programului
Art. 4
Plafonul si structura programului finantat din fondul special se prezinta
astfel:
- mii lei -
__________________________________________________________________________
| | | % din total |
|____|_______________________________________________________|_____________|
| | TOTAL, |25.800.000| 100,00 |
| | din care: | | |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| I. | Actiuni de promovare specifice pe piata |13.300.000| 51,55 |
| | interna si externa, | | |
| | din care: | | |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | 1. Piata interna: | 700.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - in tara | 600.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - in diaspora | 100.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | 2. Pietele externe: |12.600.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - Uniunea Europeana | 9.000.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - Europa Centrala si de Est | 700.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - alte tari europene | 400.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - Asia | 1.400.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - America de Nord | 1.100.000| |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
|II. | Realizarea materialelor de informare si de | 7.100.000| 27,51 |
| | promovare turistica | | |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
|III.| Cofinantarea proiectelor de marketing | 1.400.000| 5,42 |
| | si de promovare turistica: | | |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
| | - limita maxima de cofinantare: | | |
| | 40% din valoarea proiectului | | |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
|IV. | Alte actiuni pentru sustinerea si | | |
| | promovarea ofertei turistice (cheltuieli | | |
| | de expeditie externa/interna, | | |
| | concursuri cu premii etc.) | 1.500.000| 5,81 |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
|V. | Investitii pentru deschiderea birourilor | | |
| | de promovare si informare turistica in | | |
| | Belgia, Japonia si Republica Ceha | 2.500.000| 9,68 |
|____|____________________________________________|__________|_____________|
ANEXA 2
PROGRAMUL DE DEZVOLTARE
a produselor turistice pentru anul 1999
Obiectivul general al programului
Art. 1
Programul de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999, denumit in
continuare program, urmareste stimularea crearii de produse turistice noi,
imbunatatirea si dezvoltarea celor existente. Programul este conceput astfel
incat sa asigure sustinerea a cat mai multe proiecte de investitii in turism,
respectiv extinderea industriei si pietei investitiilor turistice, in scopul
cresterii contributiei sectorului turistic la realizarea produsului intern
brut, la echilibrarea balantei comerciale, la crearea de noi locuri de munca si
de surse de venit pentru populatie.
Programul de dezvoltare a produselor turistice pentru anul 1999 va
contribui la:
a) realizarea unor studii de oportunitati investitionale, de prefezabilitate/fezabilitate
pentru zone cu potential turistic natural si cultural, partial valorificat sau
nevalorificat, si lansarea produselor turistice specifice;
b) incurajarea investitiilor societatilor comerciale, intreprinderilor mici
si mijlocii si a asociatiilor familiale din turism prin credite si cofinantari
pentru investitii in turism;
c) realizarea de programe pentru imbunatatirea calitatii serviciilor in
turism si testarea acestora prin Oficiul de Autorizare si Control in Turism.
Obiective specifice
Art. 2
Prezentul program are in vedere urmatoarele obiective specifice:
a) cresterea calitatii serviciilor turistice;
b) crearea de noi locuri de munca in turism;
c) cresterea veniturilor valutare din turism;
d) crearea si reabilitarea de programe turistice pentru Romania;
e) sprijinirea componentelor turistice de dezvoltare locala si regionala;
f) stimularea parteneriatului dintre sectorul public si particular;
g) cresterea eficientei utilizarii resurselor turistice, naturale si
antropice.
Continutul programului
Art. 3
Prin prezentul program se finanteaza:
1. in proportie de 100%, studiile de prefezabilitate/fezabilitate/
oportunitati investitionale pentru zone cu potential turistic natural si cultural,
partial valorificat sau nevalorificat, si de lansare a produselor turistice
specifice in:
- turismul montan;
- turismul rural;
- alte forme de turism (de aventura, ecoturism, agrement etc.);
2. proiecte de investitii in turism prin acordarea de credite pe termen
mediu, cu dobanda preferentiala egala cu rata inflatiei, si cofinantari pentru
proiecte de investitii in:
- turismul montan, in limita de 50% din valoarea investitiei;
- turismul rural, in limita de 25% din valoarea investitiei;
3. in proportie de 100%, programele pentru imbunatatirea calitatii
serviciilor in turism;
4. in proportie de 100%, controlul efectuat de catre Oficiul de Autorizare
si Control in Turism asupra constituirii Fondului special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului.
Plafonul si structura programului
Art. 4
Plafonul si structura programului finantat din Fondul special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului, pentru formele de turism pentru care se
aplica prezentele prevederi, sunt urmatoarele:
- mii lei -
__________________________________________________________________________
| | % din total |
|____|_____________________________________________________________________|
| | TOTAL, |14.000.000| 100,00 |
| | din care: | | |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| I. | Studii de prefezabilitate/fezabilitate/ | | |
| | oportunitati investitionale pentru zone cu | | |
| | potential turistic natural si cultural, | | |
| | partial valorificat sau nevalorificat, si de | | |
| | lansare a produselor turistice specifice, | | |
| | din care: | 2.000.000| 14,3 |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | a) turism montan | 1.000.000| |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | b) turism rural | 500.000| |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | c) alte forme de turism: | 500.000| |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | - de aventura | | |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | - ecoturism | | |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | - de agrement | | |
|____|______________________________________________|__________|___________|
|II. | Acordarea de credite pe termen mediu, | | |
| | cu dobanda preferentiala egala cu rata | | |
| | inflatiei, pentru proiecte de investitii in | | |
| | turism si cofinantari pentru proiecte de | | |
| | investitii in: |10.000.000| 71,42 |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | a) turismul montan | 2.000.000| |
|____|______________________________________________|__________|___________|
| | b) turismul rural | 8.000.000| |
|____|______________________________________________|__________|___________|
|III.| Programe pentru imbunatatirea calitatii | | |
| | serviciilor turistice si testarea acestora | 1.000.000| 7,14 |
|____|______________________________________________|__________|___________|
|IV. | Controlul constituirii Fondului special | | |
| | pentru promovarea si dezvoltarea turismului | 1.000.000| 7,14 |
|____|______________________________________________|__________|___________|
Criterii de eligibilitate a investitiilor
Art. 5
Studiile de prefezabilitate/fezabilitate/oportunitati investitionale pentru
zone cu potential turistic natural si cultural, partial valorificat sau
nevalorificat, si de lansare a produselor turistice specifice vor fi selectate
avandu-se in vedere obiectivele "Strategiei de dezvoltare a turismului pe
termen mediu si lung", coroborate cu obiectivele de investitii strategice
din domeniile de activitate cu influenta pentru turism (transporturi,
telecomunicatii, lucrari edilitare de interes national etc.).
Art. 6
Proiectele de investitii in turism pentru care se solicita sprijin din
Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, sub forma de
subventionare partiala a dobanzii, cofinantare si credite, trebuie sa aiba in
vedere si sa urmareasca:
- crearea, imbunatatirea, reabilitarea sau dezvoltarea formelor de turism
precizate la art. 3 pct. 2;
- prezentarea impactului economic al proiectului asupra dezvoltarii
turismului in comunitatea locala respectiva si asupra dezvoltarii
economico-sociale locale in general;
- integrarea in dezvoltarea viitoare a localitatii/judetului;
- descrierea produsului/produselor turistice; rezultat/rezultate ca urmare
a realizarii proiectului cum raspunde/raspund acesta/acestea la cerintele
pietei interne si externe;
- sa demonstreze ca solicita un buget realist, optim si fezabil, in care
diferitele stagii ale implementarii, eficientei si viabilitatii initiativei de
dezvoltare sunt clar prezentate;
- sa previzioneze pentru proiectele complexe, de mare intindere regionala,
si autosustinerea pe termen lung, mai ales pentru a doua etapa a realizarii
acestora;
- sa prezinte cu exactitate obiectivele proiectului, fezabile pe termen
lung, cu rezultatele aferente, cu accent pe cele care vor contribui la dezvoltarea
locala/regionala.
Art. 7
Persoanele juridice sau fizice, care pot solicita subventionarea dobanzii
la creditele investitionale in turism din Fondul special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului destinat Programului de dezvoltare a produselor
turistice pentru anul 1999, sunt prevazute in Hotararea Guvernului nr. 511/1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului.