HOTARARE Nr. 97 din 9 februarie 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin
in administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de
apa
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 16 februarie 2000
In temeiul prevederilor art. 30 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Aurel Pana,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Agentiei
Romane de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic privind
privatizarea societatilor comerciale agricole, care detin in exploatare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, constituite
in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, precum
si regimul concesionarii terenurilor proprietate publica si privata a statului,
aflate in exploatarea acestor societati.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si societatilor
comerciale rezultate din divizarea sau fuziunea societatilor comerciale
mentionate la art. 1, care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa.
Art. 3
(1) Privatizarea societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 se face,
in numele statului, de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, in colaborare
cu Fondul Proprietatii de Stat, in baza unui protocol incheiat intre ministrul
agriculturii si alimentatiei si presedintele Consiliului de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat, prin vanzare de actiuni, vanzare de active si
prin privatizarea managementului, catre:
a) asociatii constituite in conformitate cu art. 16 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare si
cu cele aduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, asociatii constituite in baza Legii nr. 36/1991 privind
societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura;
b) persoane fizice sau juridice romane ori straine.
(2) Fac parte din capitalul social al societatilor comerciale prevazute la
art. 1 si 2 terenurile pentru care societatile comerciale au obtinut
certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de
incinta, eliberat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu aplicarea
prevederilor legale privind reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea
capitalului social.
(3) Persoanele fizice, actionari sau locatori, vor fi puse in posesie
efectiva si li se vor elibera titluri de proprietate in conformitate cu
prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si ale cap. III
din prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu
fac parte din capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1
si 2.
NORME METODOLOGICE:
1.1. Protocolul incheiat intre ministrul agriculturii si alimentatiei si
presedintele Consiliului de administratie al Fondului Proprietatii de Stat are
ca obiect atributiile principale ale institutiilor implicate, precum si
transferul actiunilor pe care le detine Fondul Proprietatii de Stat, in numele
statului, la societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999, la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
1.2. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei este imputernicit sa exercite
in numele statului toate drepturile ce decurg din calitatea de actionar la
societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999.
1.3. In cazul in care valoarea terenurilor agricole si a terenurilor aflate
permanent sub luciu de apa a fost inclusa in capitalul social al societatilor
comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va mandata reprezentantii
statului in adunarea generala a actionarilor respectivelor societati comerciale
sa convoace adunarea generala extraordinara a actionarilor in vederea aprobarii
diminuarii capitalului social cu valoarea acestor terenuri.
1.4. In cazul in care valoarea acestor terenuri a fost inclusa in capitalul
social al societatilor comerciale, acesta se va diminua cu valoarea de
inregistrare in evidentele contabile existente la data constituirii societatii
comerciale sau a majorarii capitalului social, dupa caz.
1.5. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei numeste noii reprezentanti in
adunarea generala a actionarilor, cu consultarea Fondului Proprietatii de Stat,
si poate mentine persoanele desemnate de catre acesta ca reprezentanti ai sai
in organul de conducere al societatii comerciale.
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 2
Infiintarea Agentiei Domeniilor Statului si delimitarea patrimoniului
acesteia
Art. 4
(1) Se infiinteaza Agentia Domeniilor Statului, institutie de interes public
de specialitate, finantata din surse bugetare si extrabugetare, cu
personalitate juridica, in subordinea Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, avand ca scop:
a) exercitarea in numele statului a prerogativelor privind dreptul de
proprietate asupra terenurilor agricole si terenurilor aflate permanent sub
luciu de apa, apartinand domeniului privat al statului;
b) concesionarea bunurilor, activitatilor si serviciilor, precum si a
terenurilor apartinand domeniului public sau privat, aflat in administrarea
institutelor si statiunilor de cercetari stiintifice, a unitatilor de
invatamant agricol si silvic, a companiilor si societatilor nationale din
domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
(2) Atributiile si structura organizatorica ale Agentiei Domeniilor
Statului se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 5
(1) Agentia Domeniilor Statului este condusa de un consiliu de
administratie, format din 9 membri numiti pe criterii de competenta
profesionala prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei, iar dintre
membrii acestuia unul este desemnat sa indeplineasca functia de presedinte.
(2) Durata mandatului membrilor consiliului de administratie se fixeaza
prin ordin de numire si nu poate fi mai mare de 4 ani.
(3) Membrii consiliului de administratie pot fi revocati pentru motive
intemeiate de catre autoritatea care i-a numit, in baza unei analize a
eficientei activitatii pe perioada cat au activat in consiliu.
(4) Consiliul de administratie ia decizii valabile in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai.
(5) Consiliul de administratie se va intruni in sedinte cel putin o data pe
luna.
(6) Consiliul de administratie se poate convoca in sedinte extraordinare de
catre presedinte sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
sai ori prin ordinul autoritatii care i-a numit.
(7) Presedintele consiliului de administratie aduce la indeplinire
hotararile acestuia si in acest scop exercita urmatoarele atributii:
a) incheie sau aproba incheierea de contracte de catre Agentia Domeniilor
Statului;
b) aproba operatiuni de plati si incasari in numele Agentiei Domeniilor
Statului;
c) angajeaza si reprezinta Agentia Domeniilor Statului in relatii cu
persoane fizice sau juridice, precum si in fata instantelor judecatoresti;
d) prezinta anual spre aprobare Ministerului Agriculturii si Alimentatiei
raportul de activitate a Agentiei Domeniilor Statului si bugetul de venituri si
cheltuieli, adoptate de catre consiliul de administratie.
(8) Atributiile consiliului de administratie, modul de desfasurare a
sedintelor acestuia, precum si remunerarea membrilor sai se stabilesc prin
ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
(9) Activitatea curenta a Agentiei Domeniilor Statului este condusa de un
director general executiv, numit de catre presedintele consiliului de
administratie, cu acordul consiliului de administratie.
(10) Directorul general executiv participa ca invitat la sedintele
consiliului de administratie.
(11) Presedintele consiliului de administratie poate sa delege directorului
general executiv dreptul de a angaja si de a reprezenta Agentia Domeniilor
Statului in relatiile cu persoane fizice sau juridice, precum si in fata
instantelor judecatoresti.
(12) Controlul intern al operatiunilor financiar-contabile ale Agentiei
Domeniilor Statului se realizeaza de catre 3 cenzori numiti prin ordin al
ministrului agriculturii si alimentatiei, cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 6
Veniturile Agentiei Domeniilor Statului, inclusiv cele obtinute din
concesionare, vor fi depuse in conturi purtatoare de dobanzi si se constituie
intr-un fond special, denumit "Dezvoltarea agriculturii romanesti",
la dispozitia Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, din care se finanteaza
programe de dezvoltare, programe de dezvoltare a pietelor interne si externe,
programe de cercetare, programe de dezvoltare a micilor fermieri si alte
programe, inclusiv cele de restructurare, care au drept scop privatizarea
eficienta a societatilor comerciale din domeniul de activitate al Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
NORME METODOLOGICE:
2.1. Programele de dezvoltare, programele de dezvoltare a pietelor interne
si externe, programele de cercetare, programele de dezvoltare a micilor
fermieri si alte programe, inclusiv cele de restructurare, care au drept scop
privatizarea eficienta a societatilor comerciale din domeniul de activitate al
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 7
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Agentia Domeniilor Statului va inventaria terenul agricol
si terenul aflat permanent sub luciu de apa, aflate in exploatarea societatilor
comerciale prevazute la art. 1 si 2, si terenurile detinute in administrare de
institutele si statiunile de cercetari stiintifice, de universitati si unitati
de invatamant cu profil agricol si silvic, prevazute in anexa nr. 2.
(2) Procedura de inventariere a terenurilor prevazute la alin. (1), precum
si componenta comisiilor de inventariere se vor stabili prin ordin al
ministrului agriculturii si alimentatiei.
(3) Planurile cadastrale ale terenurilor agricole, cu delimitarea
suprafetelor pe categorii de folosinta, se vor intocmi de oficiile de cadastru
agricol si organizarea teritoriului agricol si vor fi avizate pentru realitatea
datelor de catre toti membrii comisiei de inventariere si de Directia generala
patrimoniu, fond funciar, cadastru si imbunatatiri funciare din cadrul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
(4) Predarea-preluarea terenurilor prevazute la alin. (1) si trecerea lor
in patrimoniul Agentiei Domeniilor Statului se fac pe baza de protocol incheiat
intre societatile comerciale, institutele si statiunile de cercetari
stiintifice, universitatile si unitatile de invatamant cu profil agricol si
silvic, pe de o parte, si Agentia Domeniilor Statului, pe de alta parte, in
termen de 15 zile de la data inventarierii lor.
(5) La data predarii-preluarii terenurilor agricole sau a terenurilor
aflate permanent sub luciu de apa, care fac obiectul prezentei ordonante de
urgenta, Agentia Domeniilor Statului va intocmi balanta terenurilor pe fiecare
unitate prevazuta la art. 1, 2 si in anexa nr. 1, iar terenurile care nu fac
obiectul retrocedarii in conformitate cu prevederile legilor in domeniu vor fi
declarate terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului si vor
putea fi concesionate in conditiile legii.
(6) Agentia Domeniilor Statului va inventaria terenurile agricole care fac
obiectul reconstituirii dreptului de proprietate conform Legii fondului funciar
nr. 18/1991, republicata, impreuna cu structurile specializate ale Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, si va verifica legalitatea cererilor care au stat
la baza dobandirii calitatii de actionar sau de locator, conform art. 37 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si art. 25 din Legea arendarii
nr. 16/1994, cu modificarile ulterioare.
(7) In situatia in care Agentia Domeniilor Statului constata ca au fost
savarsite abuzuri comise prin acte administrative in aplicarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, aceasta se poate prevala de prevederile art.
60 - 62 din aceasta lege sau poate sesiza instantele judecatoresti in a caror
raza teritoriala este situat terenul agricol.
(8) In baza documentatiei intocmite de Agentia Domeniilor Statului si de
oficiul de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol, avizata de
directia generala pentru agricultura si industrie alimentara judeteana si a
municipiului Bucuresti si de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prefectul
emite titluri de proprietate.
(9) Agentia Domeniilor Statului poate atribui persoanelor indreptatite
suprafete de teren din domeniul privat al statului, in baza unor legi speciale
de retrocedare sau de improprietarire, ulterioare intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
NORME METODOLOGICE:
3.1. Agentia Domeniilor Statului va inventaria terenurile care fac obiectul
retrocedarii si improprietaririi, in baza unor legi speciale, si va intocmi
balanta terenurilor agricole si a terenurilor aflate permanent sub luciu de
apa, care apartin domeniului public sau privat al statului, pentru fiecare
societate comerciala.
3.2. In situatia formularii unor sesizari si reclamatii Agentia Domeniilor
Statului, impreuna cu directiile generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si cu oficiile de
cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, vor verifica legalitatea cererilor care au stat la baza
dobandirii calitatii de actionar sau de locator, iar in situatia in care se
constata ca au fost savarsite abuzuri prin acte administrative se pot prevala
de prevederile art. 60 - 62 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, sau pot sesiza instantele judecatoresti in a caror raza
teritoriala este situat terenul agricol.
3.3. Agentia Domeniilor Statului si oficiile de cadastru agricol si
organizarea teritoriului agricol judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
vor intocmi documentatia pentru terenurile care fac obiectul retrocedarii la
societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 si la institutele si statiunile de cercetare, pe care o
transmit spre avizare directiilor generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
3.4. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, prin imputernicitii sai,
directorii generali ai directiilor generale pentru agricultura si industrie
alimentara judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, verifica si avizeaza
documentatia si o transmite prefectului pentru emiterea titlurilor de
proprietate.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 8
(1) Terenurile agricole apartinand domeniului privat si public al statului,
aflate in exploatarea institutelor sau statiunilor de cercetari stiintifice, a
universitatilor si unitatilor de invatamant cu profil agricol si silvic, a
companiilor sau societatilor nationale, vor fi concesionate direct catre
acestea in schimbul unei redevente.
(2) Pana la privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de
stat, a companiilor sau societatilor nationale, precum si a institutelor sau
statiunilor de cercetari stiintifice, acestea vor avea un drept de preemtiune
in concesionarea terenurilor detinute in exploatare, apartinand domeniului
privat al statului, drept ce va putea fi exercitat in maximum 45 de zile de la
data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al
Romaniei.
(3) Terenurile aflate in exploatarea unitatilor de invatamant agricol si
silvic, necesare in vederea desfasurarii activitatii, vor fi concesionate
direct catre acestea.
NORME METODOLOGICE:
4.1. Societatile comerciale cu capital majoritar de stat, companiile si
societatile nationale de sub autoritatea Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, institutele si statiunile de cercetari stiintifice pot exercita,
in termen de maximum 45 de zile de la data publicarii Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 in Monitorul Oficial al Romaniei, un drept de
preemtiune in concesionarea terenurilor detinute in exploatare si aflate in
domeniul privat al statului, formuland in acest sens o cerere catre Agentia
Domeniilor Statului.
Redeventa va fi stabilita de Consiliul de administratie al Agentiei
Domeniilor Statului, in functie de clasele de calitate.
4.2. Contractul de concesiune inceteaza de drept la data privatizarii
acestor unitati.
4.3. Terenurile din domeniul public si privat al statului, aflate in
exploatarea institutelor, statiunilor de cercetari stiintifice, companiilor sau
societatilor nationale, vor fi concesionate direct catre acestea in schimbul
unei redevente stabilite de Consiliul de administratie al Agentiei Domeniilor
Statului.
4.4. Terenurile agricole apartinand domeniului public si privat al
statului, aflate in administrarea universitatilor si unitatilor de invatamant
cu profil agricol si silvic, vor fi concesionate direct catre acestea in
schimbul unei redevente stabilite de Consiliul de administratie al Agentiei
Domeniilor Statului.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 9
(1) La primirea din partea unui investitor interesat a unei scrisori de
intentie pentru concesionarea terenului aflat in exploatarea societatilor
comerciale prevazute la art. 1 si 2, apartinand domeniului privat al statului,
intrat sau prevazut a intra in patrimoniul Agentiei Domeniilor Statului,
aceasta este obligata sa comunice Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si
Fondului Proprietatii de Stat intentia concesionarii, urmand a se declansa
concomitent procedura de evaluare a actiunilor detinute de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei la respectiva societate comerciala si procedura de
concesionare prin efectuarea studiului de oportunitate a concesionarii.
(2) In cazul in care investitorul interesat in concesionarea terenului
agricol sau a terenului aflat permanent sub luciu de apa solicita si cumpararea
de actiuni, cele trei institutii, respectiv Agentia Domeniilor Statului,
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Fondul Proprietatii de Stat, vor
constitui o comisie mixta care va negocia clauzele celor doua contracte, in
conformitate cu metodele si procedurile de privatizare prevazute la cap. III.
CAP. 3
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale ce detin in exploatare terenuri
agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa si concesionarea
bunurilor, activitatilor sau serviciilor apartinand domeniului privat al
statului
Art. 10
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Fondul
Proprietatii de Stat si Agentia Domeniilor Statului vor intocmi lista
cuprinzand societatile comerciale ce fac obiectul privatizarii, respectiv ale
caror terenuri detinute sunt oferite spre concesionare, lista care va fi
aprobata prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, si va cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic (denumirea societatii
comerciale, sediul, codul fiscal, numarul de inmatriculare la registrul
comertului);
b) capitalul social si structura actionariatului;
c) procentul din capitalul social supus vanzarii;
d) suprafata totala de teren agricol ce urmeaza a fi concesionata;
e) termenul limita de declansare a procesului de privatizare.
NORME METODOLOGICE:
5.1. Veniturile incasate de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei din
vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale si din dividende, precum si
din concesionarea bunurilor, activitatilor si serviciilor se varsa la bugetul
de stat dupa deducerea urmatoarelor cheltuieli:
a) cheltuieli proprii de organizare si functionare, efectuate in scopul
privatizarii;
b) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanti, agenti de
privatizare si cele pentru pregatirea si realizarea privatizarii;
c) costuri implicate de inchiderea operationala, de dizolvarea si de
lichidarea societatilor comerciale;
d) suma platita efectiv cumparatorilor in executarea garantiilor acordate
acestora de institutiile publice implicate si/sau cheltuielile efectuate pentru
combaterea sau stingerea pretentiilor formulate de cumparator, precum si
despagubirile ca urmare a stabilirii in sarcina societatii comerciale a unor
obligatii de conformare cu normele privind protectia mediului sau a unor
raspunderi rezultate ca urmare a poluarii mediului din activitati trecute, care
au fost prevazute in dosarul de prezentare ori in prospectul de oferta publica.
Cheltuielile mentionate la lit. a) si b) sunt limitate la 20% din
veniturile obtinute din vanzari. In situatia in care sumele ramase la
dispozitia Ministerului Agriculturii si Alimentatiei nu sunt indestulatoare
pentru acoperirea cheltuielilor prevazute la alin. 1, majorarea plafonului
acestora se face prin hotarare a Guvernului.
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei are obligatia sa deruleze fondurile
rezultate din operatiuni de privatizare prin conturi deschise la trezoreria
statului. Dobanda pe care o va plati trezoreria statului Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei se va stabili prin conventie incheiata intre
parti, in conditiile legii.
5.2. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei asigura publicarea listei
cuprinzand societatile comerciale ce fac obiectul privatizarii, respectiv ale
caror terenuri detinute sunt oferite spre concesionare.
5.3. Procesul de privatizare a societatilor comerciale se declanseaza
concomitent cu procedura de concesionare a terenurilor agricole si a celor
aflate permanent sub luciu de apa din exploatarea acestor societati, cu
exceptia societatilor comerciale aflate in lichidare administrativa sau in
faliment.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 11
(1) In baza protocolului ce va fi incheiat intre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia Domeniilor Statului si in
vederea asigurarii unui proces de privatizare, respectiv de concesionare,
eficient si transparent, pentru fiecare societate comerciala scoasa la
privatizare si nominalizata in lista, reprezentantii celor trei institutii sunt
obligati sa publice in mijloacele de informare in masa, inclusiv in sistemul
electronic, anuntul publicitar privind vanzarea actiunilor si concesionarea
terenurilor din domeniul privat al statului, detinute de aceste societati in
exploatare.
(2) Anuntul publicitar va fi intocmit in baza dosarului de prezentare
elaborat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Fondul Proprietatii
de Stat si a studiului de oportunitate intocmit de Agentia Domeniilor Statului.
(3) Anuntul publicitar elaborat de cele trei institutii semnatare va
cuprinde informatii minime cu privire la:
a) denumirea si sediul societatii comerciale;
b) numarul de inmatriculare la oficiul registrului comertului si codul
fiscal;
c) obiectul de activitate;
d) capitalul social si numarul de actiuni puse in vanzare;
e) structura actionariatului;
f) suprafata terenului ce urmeaza a fi concesionata;
g) locul si data limita de cumparare a caietului de sarcini;
h) locul de unde se pot obtine alte date;
i) locul si data limita de depunere a ofertelor;
j) alte date considerate importante de reprezentantii celor trei
institutii, in baza procedurilor interne de lucru.
NORME METODOLOGICE:
6.1. Anuntul publicitar privind vanzarea actiunilor, concomitent cu
concesionarea terenurilor agricole si a celor aflate permanent sub luciu de
apa, aflate in exploatarea societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, se da publicitatii de catre
Agentia Domeniilor Statului.
6.2. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu avizul Fondului
Proprietatii de Stat, publica anuntul privind vanzarea de actiuni, iar Agentia
Domeniilor Statului, cu avizul Fondului Proprietatii de Stat si al Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, publica anuntul privind concesionarea
terenurilor.
6.3. Dosarul de prezentare elaborat de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si de Fondul Proprietatii de Stat va cuprinde:
a) informatii generale: denumirea, forma juridica, sediul principal si,
daca este cazul, sediile secundare, numarul de inmatriculare la oficiul
registrului comertului, codul fiscal, codul postal, numerele de telefon, fax, capitalul
social, inclusiv numarul total de actiuni puse in vanzare, valoarea nominala a
actiunilor si structura actionariatului, obiectul de activitate, numarul si
structura numerica ale personalului salariat;
b) date privind situatia patrimoniala, cu referire la:
- terenuri: suprafata, amplasarea, destinatia, valoarea contabila, situatia
juridica;
- cladiri principale: amplasarea, suprafata - construita si desfasurata -,
destinatia, vechimea, valoarea neta contabila, situatia juridica;
- investitii in curs: descrierea sumara, valoarea totala, procentul de
realizare, data finalizarii;
- participari la alte societati comerciale: denumirea si numarul de
inmatriculare ale acestor alte societati si procentul detinut din capitalul
social;
- bunurile mobile care fac obiectul unei garantii reale mobiliare, bunurile
asupra carora poarta un privilegiu special;
- bunurile care fac obiectul contractelor de locatie de gestiune,
inchiriere, asociatie in participatiune sau leasing;
- drepturile de proprietate industriala detinute: brevete de inventie,
marci, desene si modele industriale;
- litigiile cu o valoare mai mare de 500.000.000 lei, prezentate distinct
in functie de calitatea procesuala;
c) date privind situatia economico-financiara: bilant simplificat conform
bilantului pe anul precedent si conform ultimei balante din anul in curs,
contul de profit si pierderi la sfarsitul anului precedent si la nivelul unui
semestru, al anului in curs sau, dupa caz, prin utilizarea datelor efectiv
cumulate pana in luna in care se calculeaza, si activul net contabil la data la
care se intocmeste dosarul de prezentare, inclusiv obligatiile societatii
comerciale fata de institutiile publice implicate, rezultate din fonduri pentru
restructurare si dividende;
d) certificat de sarcini fiscale;
e) oferta de vanzare.
6.4. Studiul de oportunitate va fi intocmit de Agentia Domeniilor Statului
si va cuprinde cel putin elementele prevazute la art. 7 din Legea nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 12
Persoanele fizice sau juridice interesate in cumpararea de actiuni emise de
societatile comerciale care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa si/sau in concesionarea terenurilor
apartinand domeniului privat al statului, inclusiv a bunurilor, activitatilor
sau serviciilor accesorii ale acestor bunuri, vor proceda la depunerea unei
scrisori de intentie catre:
a) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, daca sunt interesate numai in
cumpararea de actiuni emise de aceste societati comerciale;
b) Agentia Domeniilor Statului, daca sunt interesate numai in concesionarea
terenurilor agricole sau a terenurilor aflate permanent sub luciu de apa,
inclusiv a bunurilor, activitatilor si serviciilor accesorii acestor bunuri,
apartinand domeniului privat al statului si detinute in exploatare de
societatile comerciale nominalizate in lista data publicitatii conform art. 10;
c) ambele institutii, respectiv Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si
Agentia Domeniilor Statului, daca sunt interesate in cumpararea de actiuni
emise de societatile comerciale mentionate in lista data publicitatii conform
art. 10, conditionata de incheierea concomitenta a contractelor de concesionare
a terenurilor apartinand domeniului privat al statului si detinute in
exploatare de aceste societati.
Art. 13
(1) Dupa inregistrarea la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei sau la
Agentia Domeniilor Statului a unei scrisori de intentie din partea unui
investitor interesat, una dintre aceste institutii va declansa procedura de
privatizare, respectiv de concesionare, dupa anuntarea celeilalte institutii si
a Fondului Proprietatii de Stat.
(2) Actiunile de privatizare si/sau de concesionare se vor desfasura in
conditii de eficienta si transparenta.
(3) Vanzarea de actiuni emise de societatile comerciale care fac obiectul
prezentei ordonante de urgenta se va face de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si de Fondul Proprietatii de Stat, in baza unui raport de
evaluare, la pretul pietei stabilit de cerere si oferta, fara a exista un pret
minim de vanzare.
(4) Pentru societatile comerciale ce fac obiectul prezentei ordonante de
urgenta, care au datorii reprezentand mai mult de jumatate din capitalul social
si care au fost scoase la vanzare de doua ori, fara a se inregistra vreo
oferta, din comisia de negociere vor face parte si reprezentanti ai
Ministerului Finantelor, astfel incat investitorii interesati sa poata negocia
atat valoarea actiunilor, cat si valoarea totala a datoriilor si modul de
stingere a acestora.
(5) Creditele cu garantia statului, nerambursabile bancilor comerciale de
societatile comerciale prevazute la art. 1 si 2, restante la data de 31
decembrie 1998, trec la datoria publica in conditiile legii.
NORME METODOLOGICE:
7.1. Vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale poate fi efectuata
de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Fondul Proprietatii de Stat si
prin intermediul unui agent de privatizare.
7.2. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate dispune intocmirea
raportului de evaluare de catre un evaluator autorizat, persoana fizica sau
juridica, romana sau straina, angajat prin contract care se incheie cu
societatea comerciala sau cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
7.3. Pentru societatile comerciale mici si mijlocii, care vor fi stabilite
prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei, raportul poate fi
intocmit de functionari din cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si
al Fondului Proprietatii de Stat.
7.4. Instructiunile privind modul de intocmire a raportului de evaluare
simplificat se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
7.5. Pentru intocmirea raportului de evaluare administratorii societatii
comerciale sunt obligati sa puna la dispozitie evaluatorului, in termenul
stabilit de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, toate datele necesare
acestuia.
7.6. Reprezentantii in comisii desemnati de Ministerul Finantelor impreuna
cu reprezentantii Ministerului Agriculturii si Alimentatiei vor fi
imputerniciti sa negocieze valoarea actiunilor, valoarea totala a datoriilor si
modul de stingere a acestora.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 14
(1) Vanzarea actiunilor catre investitorii interesati prevazuti la art. 3
alin. (1) se va face prin urmatoarele metode:
a) licitatie cu strigare sau in plic;
b) negociere directa cu preselectie.
(2) In cazul vanzarii de actiuni prin licitatie, salariatii si membrii
conducerii societatii comerciale au dreptul sa cumpere, intr-o perioada de 30
de zile anterioara datei tinerii licitatiei, pana la 20% din actiunile scoase
la vanzare, cu o reducere de pana la 30% fata de pretul ofertei facute de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Fondul Proprietatii de Stat.
(3) In cazul vanzarii de actiuni prin negociere directa cu preselectie,
asociatia constituita conform prevederilor art. 16 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, si asociatiile agricole constituite in temeiul Legii
nr. 36/1991 vor avea drept de cumparare preferentiala a actiunilor, in situatia
in care ofera un pret cu cel mult 40% mai mic decat cel mai mare pret oferit.
(4) Criteriul de departajare a ofertantilor in cadrul licitatiei este
pretul/actiune, iar in cadrul negocierii se vor stabili clauze privind
pastrarea obiectului de activitate si protectia salariatilor.
NORME METODOLOGICE:
8.1. Administratorii sau, dupa caz, directorii generali ai societatilor
comerciale au obligatia de a afisa de indata la sediul societatii comerciale
anuntul privind scoaterea la vanzare a actiunilor acesteia.
In cazul vanzarii de actiuni prin licitatie, salariatii si membrii
conducerii societatii comerciale, constituiti in asociatii in conformitate cu
prevederile art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata
prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul
sa cumpere, intr-o perioada de 30 de zile anterioara datei tinerii licitatiei,
pana la 20% din actiunile scoase la vanzare, cu o reducere de pana la 30% fata
de pretul ofertei facute de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de
Fondul Proprietatii de Stat.
8.2. Metoda vanzarii actiunilor catre investitorii interesati se stabileste
prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
Metodele vanzarii de actiuni pot fi urmatoarele:
A. Licitatia cu strigare
Criteriul de departajare a ofertantilor este pretul/actiune.
In aceasta situatie pretul de pornire al licitatiei este pretul de
referinta rezultat din raportul de evaluare.
Acesta poate fi coborat sau urcat cu pasi de licitare stabiliti inainte de
inceperea licitatiei cu strigare, fara a exista un pret minim de vanzare.
Valoarea pasului de licitare este de 5% din pretul de referinta.
Daca se ofera pretul de referinta al licitatiei, presedintele comisiei va
creste gradual cu cate un pas de licitare pana cand unul dintre ofertanti accepta
pretul astfel majorat si nimeni nu ofera un pret mai mare.
Daca nu se ofera pretul de pornire al licitatiei, presedintele comisiei de
licitatie va scadea pretul cu cate un pas de licitare, fara a exista un pret
minim de vanzare.
In cazul in care mai multi ofertanti ofera acelasi pret/actiune, se recurge
la procedura cresterii pretului cu cate un pas de licitare pana cand unul
dintre ofertanti accepta pretul astfel ofertat si nimeni nu ofera un pret mai
mare.
Daca se prezinta un singur ofertant care ofera pretul de referinta al
licitatiei, acesta este declarat adjudecatar.
B. Licitatia cu oferta in plic
Oferta de cumparare se depune in plic sigilat si semnat. Pe plic se
inscriptioneaza: a) numele sau denumirea ofertantului, domiciliul, respectiv
sediul acestuia, numerele de telefon si de fax; b) organizatorul licitatiei si
denumirea societatii comerciale ale carei actiuni fac obiectul vanzarii.
Continutul ofertei de cumparare va fi cunoscut numai de catre membrii comisiei
de licitatie, care au obligatia sa respecte caracterul confidential al datelor
si informatiilor pe care le cuprinde aceasta.
Ofertele trebuie sa fie irevocabile si sa contina:
a) numele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice si domiciliul,
respectiv sediul acesteia;
b) pretul si modalitatea de plata oferite;
c) alte elemente pe baza carora se stabileste oferta castigatoare.
Presedintele comisiei de licitatie va deschide numai plicurile care contin
ofertele ofertantilor prezenti si va anunta:
a) numele sau denumirea ofertantilor;
b) documentele continute in plic;
c) notificarile depuse in scris de catre ofertant, care modifica termenii
unor oferte depuse anterior in cadrul aceleiasi proceduri de licitare.
Fiecare oferta, in ordinea deschiderii, este semnata de toti membrii
comisiei de licitatie si de ceilalti ofertanti.
Evaluarea ofertelor de cumparare se face de catre membrii comisiei de
licitatie pe baza grilei de punctaj al ofertelor.
Decizia de adjudecare se ia in favoarea ofertei care totalizeaza punctajul
maxim. In cazul in care mai multi ofertanti au intrunit acelasi punctaj, se
declara adjudecatar ofertantul care a oferit pretul cel mai mare. In situatia
in care se mentine egalitatea, pentru departajarea acestora comisia de
licitatie va organiza de indata licitatie cu strigare, la care se va solicita
doar pretul, pachetul de actiuni adjudecandu-se ofertantului care a oferit
pretul cel mai mare.
C. Negocierea directa cu preselectie
Principalele criterii de preselectie in vederea alegerii investitorilor
care participa la negocierea directa privind vanzarea de actiuni sunt
urmatoarele:
- sa aiba capacitatea de a face investitii din fonduri proprii;
- sa faca dovada pregatirii tehnice si organizatorice, indeosebi in ceea ce
priveste asigurarea necesarului de utilaje si de masini agricole;
- in cazul in care este agent economic, sa faca dovada ca nu are datorii la
bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale de stat;
- pretul oferit pe actiune (prima oferta).
Ponderea criteriilor de preselectie, precum si alte criterii specifice vor
fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
Departajarea ofertantului/ofertantilor care au fost selectati sa participe
la negocierea directa se face pe baza grilei de punctare ale carei criterii
principale sunt criteriul pret/actiune, modalitatea de plata si programul de
investitii, cu respectarea clauzei privind pastrarea obiectului de activitate
si protectia salariatilor.
Protectia salariatilor inseamna mentinerea personalului salariat existent
pe o perioada de cel putin 3 luni, mentinerea a cel putin 70% pe o perioada de
6 luni si din personalul salariat existent cel putin 50% pe o perioada de un
an.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 15
Asociatiile constituite in conformitate cu prevederile art. 16 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, si asociatiile agricole constituite
in temeiul Legii nr. 36/1991 pot cumpara actiuni emise de societatile
comerciale prevazute la art. 1 si 2 din prezenta ordonanta de urgenta,
beneficiind de urmatoarele facilitati: plata in rate esalonate pe o perioada de
maximum 5 ani de la data incheierii contractului de vanzare-cumparare, cu avans
de minimum 20% din pretul de adjudecare si cu dobanda de 10% pe an.
Art. 16
(1) Dividendele aferente actiunilor dobandite de fiecare asociatie din cele
prevazute la art. 15 sunt neimpozabile pe durata executarii contractului.
(2) Veniturile obtinute potrivit alin. (1) se transfera asociatiei si se
utilizeaza exclusiv pentru plata ratelor, a dobanzilor si pentru rambursarea
creditelor contractate de asociatie in vederea cumpararii de actiuni.
Art. 17
(1) Actiunile dobandite in conformitate cu prevederile art. 15 se inscriu
in registrul actionarilor societatii comerciale, iar asociatiile vor figura in
registrul actionarilor societatii comerciale si se vor inscrie la registrul
comertului la pozitia "actionar", pana la plata integrala a pretului,
avand drept de vot in adunarea generala a actionarilor.
(2) Pentru actiunile vandute cu plata in rate actiunile neachitate se
constituie gaj si se elibereaza de sarcini pe masura achitarii lor.
NORME METODOLOGICE:
9.1. Contractul de gaj se incheie concomitent cu contractul de vanzare cu
plata in rate.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 18
(1) Initiativa concesionarii o poate avea concedentul sau orice investitor
interesat, conform prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor.
(2) Persoanele fizice sau juridice romane ori straine, inclusiv asociatiile
constituite in conformitate cu prevederile art. 16 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cele constituite in temeiul Legii nr.
36/1991, care doresc sa concesioneze terenurile ce fac obiectul acestei
sectiuni, vor adresa o scrisoare de intentie concedentului, respectiv Agentiei
Domeniilor Statului.
(3) Dupa anuntarea celeilalte institutii, respectiv Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, in conformitate cu prevederile art. 12, Agentia Domeniilor
Statului va intocmi in termen de 30 de zile studiul de oportunitate continand o
evaluare tehnico-economica si caietul de sarcini al concesiunii, pe care il va
supune spre adoptare Consiliului de administratie al Agentiei Domeniilor
Statului.
(4) Hotararea Consiliului de administratie al Agentiei Domeniilor Statului
de aprobare a concesionarii va cuprinde si procedura de concesionare care poate
fi:
a) licitatie cu plic inchis, daca investitorul interesat nu a conditionat
concesionarea terenului agricol sau a terenului aflat permanent sub luciu de
apa de cumpararea de actiuni ale societatii comerciale in exploatarea careia se
afla aceste terenuri;
b) negociere directa cu preselectie, daca investitorul interesat
conditioneaza concesionarea terenurilor de cumpararea de actiuni ale societatii
comerciale ce detine in administrare aceste terenuri.
NORME METODOLOGICE:
10.1. Agentia Domeniilor Statului intocmeste lista cuprinzand societatile
comerciale aflate in lichidare administrativa sau in faliment, ale caror
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa pot face
obiectul procedurii de concesionare fara declansarea procedurii de privatizare.
Lista va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si
va cuprinde:
- datele de identificare a agentului economic;
- suprafata totala de teren agricol ce urmeaza a fi concesionata.
ORDONANTA DE URGENTA:
A. Procedura concesionarii prin licitatie cu plic inchis
Art. 19
(1) Procedura concesionarii prin licitatie cu plic inchis se va face intr-o
singura etapa si va avea drept scop concesionarea bunurilor, activitatilor sau
serviciilor apartinand domeniului privat al statului si se aplica atunci cand
investitorul nu conditioneaza concesionarea terenurilor de cumpararea
actiunilor societatilor comerciale ce detin in administrare aceste bunuri.
(2) Selectarea ofertelor se va face in baza grilei de punctare aprobate in
caietul de sarcini, care va avea ca principale elemente:
a) redeventa oferita;
b) capacitatea tehnica de a exploata bunul ce face obiectul concesiunii;
c) valoarea investitiilor propuse, precum si posibilitati financiare de
realizat.
NORME METODOLOGICE:
11.1. Procedura concesionarii prin licitatie cu plic inchis se aplica in
urmatoarele situatii:
a) in situatia in care, dupa doua oferte succesive de privatizare prin
vanzare de actiuni concomitent cu concesionarea terenurilor agricole si/sau a
terenurilor aflate permanent sub luciu de apa, din exploatarea acestora nu s-a
inregistrat sau nu a fost acceptata nici o oferta;
b) in cazul societatilor comerciale agricole aflate in lichidare
administrativa sau in faliment.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 20
(1) Concedentul va incheia contractul de concesionare cu ofertantul cel mai
bine plasat in baza grilei de punctare. Conditiile care au condus la declararea
castigatorului concesiunii vor fi in mod obligatoriu clauze in contract.
(2) Contractul de concesiune va cuprinde clauza referitoare la impartirea
responsabilitatilor de mediu intre concedent si concesionar.
(3) La expirarea termenului de concesiune concesionarul este obligat sa
restituie liber de orice sarcini bunul concesionat, inclusiv investitiile
realizate.
(4) Pentru investitiile nerecuperate concedentul si concesionarul vor
conveni modul de recuperare a acestora.
B. Procedura concesionarii prin negociere directa
Art. 21
Procedura concesionarii prin negociere directa se aplica in cazul in care
investitorul interesat conditioneaza cumpararea actiunilor societatilor
comerciale care fac obiectul acestei ordonante de urgenta de concesionarea
terenurilor detinute in exploatare de aceste societati comerciale.
Art. 22
(1) In cazul in care un investitor este interesat in cumpararea actiunilor
unei societati comerciale care face obiectul prezentei ordonante de urgenta,
solicitand in scrisoarea de intentie si concesionarea terenului apartinand
domeniului privat al statului, detinut in exploatare de aceste societati,
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia
Domeniilor Statului au urmatoarele obligatii:
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Fondul Proprietatii de Stat
intocmesc, in conformitate cu procedurile interne aprobate de Consiliul de
administratie al Fondului Proprietatii de Stat, respectiv cu ordinul
ministrului agriculturii si alimentatiei si conform legislatiei in vigoare,
prin intermediul comisiei mixte definite la alin. (2), urmatoarele:
a) nota privind propunerile de vanzare a actiunilor gestionate de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si nota de pret privind evaluarea
actiunilor;
b) dosarul de prezentare privind oferta de vanzare a actiunilor gestionate
de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
c) anuntul de vanzare/oferta de vanzare;
d) caietul de sarcini.
Agentia Domeniilor Statului intocmeste studiul de oportunitate si il supune
spre aprobare consiliului de administratie. Consiliul de administratie
hotaraste si asupra continutului caietului de sarcini si totodata specifica:
a) durata concesiunii;
b) modul de calcul al redeventei si modalitatea de plata;
c) investitiile facute de concesionar;
d) conditiile de exploatare a concesiunii;
e) obligatiile de mediu;
f) regimul bunurilor la incetarea concesiunii.
(2) Comisia mixta de negociere, constituita din 5 - 7 membri desemnati de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Fondul Proprietatii de Stat si de
Agentia Domeniilor Statului, va fi mandatata sa selecteze cea mai buna oferta
si sa negocieze conditiile celor doua contracte in baza dosarului de prezentare
si a caietului de sarcini, aprobate de cele trei institutii.
(3) In comisia mixta fiecare membru dispune de un vot.
(4) Departajarea ofertelor se va face in baza unei grile de punctare comune
care va cuprinde:
a) pretul pe actiune si modalitatea de plata;
b) conditiile caietului de sarcini al concesiunii.
(5) Din actiunile gestionate de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei la
societatile comerciale care fac obiectul prezentei ordonante de urgenta se
poate rezerva o cota de pana la 10% pentru asigurarea unei surse de constituire
a fondului de reparatii pentru terenurile preluate de stat in mod abuziv si
care nu pot fi restituite in natura, procedura care va fi stabilita de o lege
speciala.
NORME METODOLOGICE:
12.1. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Agentia Domeniilor Statului
si Fondul Proprietatii de Stat au aceleasi obligatii prevazute la art. 22 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, in situatia in care initiativa
vanzarii actiunilor si concesionarii terenurilor apartine Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei.
12.2. Caietul de sarcini va cuprinde si elementele obligatorii prevazute la
art. 9 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
216/1999.
12.3. Studiul de oportunitate si caietul de sarcini privind concesionarea
terenurilor agricole si a celor aflate permanent sub luciu de apa se intocmesc
de Agentia Domeniilor Statului si se aproba de consiliul de administratie al
acesteia, pe baza mandatului dat de Fondul Proprietatii de Stat si de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
12.4. In comisia mixta hotararile se iau cu majoritatea voturilor membrilor
acesteia.
12.5. Grila de punctare poate cuprinde si alte elemente pe langa cele
obligatorii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999.
ORDONANTA DE URGENTA:
CAP. 4
Vanzarea de active apartinand societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
Art. 23
(1) Daca in urma ofertarii unei societati comerciale de doua ori si a
oferirii de facilitati conform art. 15 nu au fost inregistrate cereri de
cumparare de actiuni, se poate proceda la divizarea acestei societati
comerciale pe ferme si centre de profil, in baza unui studiu de fezabilitate si
cu aprobarea membrilor adunarii generale a actionarilor, potrivit mandatului
special acordat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, sau la restructurarea
societatii prin vanzarea de active, in conformitate cu prevederile prezentului
capitol.
(2) Ferma de productie agricola, definita ca fiind unitatea de productie ce
insumeaza infrastructura investitionala si terenurile aferente necesare
desfasurarii procesului de productie agricola, constituie cea mai mica
subdiviziune a unei societati agricole supuse privatizarii. Ferma de productie
agricola poate fi divizata numai in cazurile de dizolvare sau lichidare,
conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
NORME METODOLOGICE:
13.1. Centrele de profil sunt formate din unitati de productie specializate
in unul dintre urmatoarele profiluri: agricol, pomicol, viticol, animal,
prelucrarea industriala si agroalimentara.
13.2. In cazul divizarii societatii comerciale in ferme de productie
agricola si centre de profil, vanzarea actiunilor si concesionarea terenurilor
se fac cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 24
(1) Vanzarea activelor societatilor comerciale se va face in baza unui
studiu de oportunitate aprobat de adunarea generala a actionarilor si de
administratorul societatii comerciale si avizat de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si de Fondul Proprietatii de Stat.
(2) Vanzarea activelor prevazute la alin. (1) se efectueaza pe baza de
licitatie cu strigare sau cu plic inchis cu adjudecare, la cel mai bun pret
oferit.
(3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) se aplica si in cazul
perfectarii unui contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare, daca in contractul de leasing nu s-a prevazut altfel.
(4) Reprezentantii in adunarea generala a actionarilor ai Ministerului Agriculturii
si Alimentatiei au obligatia sa intocmeasca lista cuprinzand activele
neutilizate, in vederea avizarii acesteia de catre institutiile abilitate si
publicarii ei in presa.
NORME METODOLOGICE:
14. In situatia in care adunarea generala a actionarilor aproba, potrivit
mandatului special acordat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
restructurarea societatii comerciale prin vanzarea de active, aceasta va aproba
si studiul de oportunitate si va intocmi lista cuprinzand activele neutilizate
oferite spre vanzare.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 25
(1) La cumpararea de active apartinand societatilor comerciale ce fac
obiectul prezentei ordonante de urgenta nu au dreptul sa participe membrii
adunarii generale a actionarilor sau administratorii societatilor vanzatoare.
(2) Sumele obtinute din vanzarea activelor societatilor comerciale care fac
obiectul prezentei ordonante de urgenta vor fi utilizate de acestea pentru:
a) rambursarea datoriilor;
b) efectuarea de investitii;
c) finalizarea activitatii din principalul obiect de activitate.
(3) Sumele prevazute la alin. (2) nu pot fi utilizate pentru plata
drepturilor salariale.
Art. 26
(1) Societatile comerciale care fac obiectul prezentei ordonante de urgenta
si au in derulare contracte de locatie de gestiune sau de inchiriere pentru
activele societatii, altele decat terenurile agricole sau terenurile aflate
permanent sub luciu de apa, pot vinde prin negociere directa sau pot incheia
contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare, cu locatarii
sau cu chiriasii, daca acestia au efectuat investitii in activele utilizate si
nu au obligatii restante fata de societatea comerciala.
(2) Contractul de vanzare sau de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare se incheie in baza raportului de evaluare acceptat de parti si cu
scaderea valorii investitiilor efectuate de catre chirias, respectiv de
locatar.
(3) Incheierea contractelor de vanzare sau de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare este supusa avizului Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei.
NORME METODOLOGICE:
15. Negocierea directa sau incheierea contractelor de leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare, cu locatarii sau cu chiriasii, poate fi
aprobata, in conditiile legii, daca in urma ofertarii unei societati comerciale
de doua ori si a oferirii de facilitati fiscale, conform art. 15 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, nu a fost inregistrata si/sau acceptata
nici o oferta.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 27
(1) Societatile comerciale care fac obiectul prezentei ordonante de urgenta
pot vinde, cu acordul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, in conditiile
stabilite de adunarea generala a actionarilor si de administrator, active cu
plata in rate salariatilor asociatiilor agricole constituite in baza Legii nr.
36/1991, in urmatoarele conditii:
a) avans minim de 20% din pretul aprobat de adunarea generala a
actionarilor si de administrator, cu avizul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, dar nu mai mic decat valoarea contabila a acestuia;
b) rate esalonate pe un termen de 3 - 5 ani;
c) dobanda anuala de 30% .
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si la expirarea unui contract de
leasing imobiliar, daca va fi prevazuta in contract o clauza de cumparare in
favoarea utilizatorului.
NORME METODOLOGICE:
16. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate aproba vanzarea de active
cu plata in rate salariatilor asociatiilor agricole constituite in baza Legii
nr. 36/1991, daca in urma ofertarii unei societati comerciale de doua ori si a
oferirii de facilitati fiscale, conform art. 15 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999, nu s-a inregistrat si/sau nu s-a acceptat nici o
oferta.
ORDONANTA DE URGENTA:
Art. 28
Contractele de vanzare-cumparare de active vor avea clauze ferme pentru
respectarea legislatiei in vigoare privind protectia mediului.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 29
(1) Constituie contraventii la prezenta ordonanta de urgenta, daca nu au
fost savarsite in astfel de conditii incat sa constituie infractiuni, si se
sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) nepublicarea listei cuprinzand societatile comerciale care se
privatizeaza;
b) nerespectarea metodei de privatizare stabilite in oferta de vanzare sau
in studiul de oportunitate;
c) neincluderea anumitor bunuri din patrimoniul societatii comerciale in
oferta de vanzare si in raportul de evaluare ori includerea unor bunuri fictive
in oferta de vanzare, cu scop vadit de a induce in eroare investitorul;
d) neincluderea in caietul de sarcini a situatiilor reale privind bunul
supus concesiunii, in scopul tulburarii dreptului de exploatare a
concedentului;
e) neintocmirea raportului de evaluare sau a studiului de oportunitate
pentru formarea pretului de oferta sau pentru stabilirea redeventei, ce stau la
baza negocierii;
f) atribuirea dreptului de cumparare/concesionare unei persoane in dauna
alteia care a formulat o oferta mai avantajoasa;
g) divulgarea de informatii confidentiale unor terti, in vederea
influentarii pretului de oferta sau a redeventei.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) - g) se aplica individual
personalului Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, Fondului Proprietatii
de Stat si al Agentiei Domeniilor Statului.
(3) Constatarea contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta
si aplicarea sanctiunilor se fac de Ministerul Finantelor, prin agentii sai
imputerniciti conform legii.
(4) Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta le sunt
aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de
urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei va intocmi normele metodologice de aplicare, care vor fi supuse
spre aprobare Guvernului.
Art. 31
Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica societatilor
comerciale agricole la care a inceput procedura de privatizare.
Art. 32
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 33
Pe data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei ordonante
de urgenta se abroga orice prevederi contrare cu privire la privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa, inclusiv prevederile cu privire la
concesionarea terenurilor aflate in exploatarea acestor societati.