HOTARARE Nr. 983 din 25 iunie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor Financiari din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 634 din 13 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 5 alin. (3)
lit. a1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea
de audit financiar, republicata, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Camerei Auditorilor
Financiari din Romania, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
591/2000 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 349 din 26 iulie 2000, cu modificarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Camera Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare Camera,
persoana juridica autonoma, este organizatia profesionala, de utilitate
publica, fara scop lucrativ, din care fac parte auditorii financiari care au
dobandit aceasta calitate in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Art. 2
Camera organizeaza, coordoneaza si autorizeaza, in numele statului,
desfasurarea activitatii de audit financiar in Romania, asigurand exercitarea
independenta a profesiei de auditor financiar, potrivit legii si prezentului
regulament.
Art. 3
Auditorii financiari, membri ai Camerei, aleg, potrivit legii, organele de
conducere ale acesteia, care ii reprezinta in fata autoritatilor publice,
precum si in raporturile cu persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate.
Art. 4
Auditul financiar reprezinta activitatea de examinare, in vederea
exprimarii de catre auditorii financiari a unei opinii asupra situatiilor
financiare, in conformitate cu Standardele internationale de audit financiar
ale Federatiei Internationale a Contabililor (IFAC), adoptate integral de
Camera.
Art. 5
(1) Auditorul financiar este persoana fizica sau persoana juridica ce
dobandeste aceasta calitate in conditiile prevazute in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/1999, republicata.
(2) Auditorii financiari persoane fizice sau persoane juridice, care au
dobandit aceasta calitate si sunt membri ai Camerei, in exercitarea
independenta a profesiei pot desfasura, in baza art. 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 75/1999, republicata:
a) activitatea de audit financiar;
b) activitatea de audit intern;
c) activitati de consultanta financiar-contabila si fiscala;
d) activitati de asigurare a managementului financiar-contabil;
e) activitati de pregatire profesionala de specialitate in domeniu;
f) activitati de expertiza contabila;
g) activitati de evaluare;
h) activitati de reorganizare judiciara si lichidare.
(3) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de auditor financiar
pot practica activitatile economico-financiare prevazute la alin. (2), cu
respectarea reglementarilor specifice fiecareia dintre activitatile respective,
dupa caz, si a principiului independentei.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Camerei
Art. 6
Camera, in numele statului, organizeaza, coordoneaza si autorizeaza
desfasurarea activitatii de audit financiar in Romania. In acest scop, in baza
prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999,
republicata, Camera are urmatoarele atributii:
a) elaborarea reglementarilor privind:
a1) Regulamentul de organizare si functionare a Camerei, care va cuprinde,
in principal, prevederi referitoare la:
- organele de conducere ale Camerei si modul de desemnare a acestora;
- atributiile si raspunderile Camerei;
- regulile de atribuire si retragere a calitatii de auditor financiar;
- cerintele privind asigurarea pentru riscul profesional in exercitarea
activitatii de audit financiar;
- abaterile, sanctiunile si procedurile disciplinare;
a2) Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului
financiar;
a3) Standardele de audit financiar;
a4) Programa analitica pentru examenul in vederea accesului la profesia de
auditor financiar;
a5) Normele privind controlul calitatii auditului financiar;
a6) Normele privind pregatirea profesionala continua a auditorilor
financiari;
a7) Normele minimale de audit financiar;
a8) Standardele de audit intern;
a9) Normele de audit intern, in conformitate cu standardele internationale
in domeniu;
a10) Normele privind perioada de pregatire practica profesionala a
stagiarilor in activitatea de audit financiar. Reglementarile prevazute la lit.
a2) - a10) se aproba prin hotarari ale Consiliului Camerei;
b) elaborarea si aprobarea regulilor si procedurilor pentru aplicarea
legii, in limitele si competentele stabilite prin aceasta;
c) atribuirea calitatii de auditor financiar si emiterea de autorizatii pentru
exercitarea independenta a acestei profesii;
d) organizarea si urmarirea programului de pregatire continua a auditorilor
financiari;
e) controlul calitatii activitatii de audit financiar;
f) promovarea actualizarii legislatiei prin institutiile abilitate, precum
si a normelor de audit financiar, in concordanta cu reglementarile
institutiilor profesionale europene si internationale;
g) elaborarea si urmarirea aplicarii normelor interne privind activitatea
Camerei;
h) retragerea temporara sau definitiva a dreptului de exercitare
independenta a profesiei de auditor financiar in conditiile prevazute de
prezentul regulament;
i) reprezentarea profesiei de auditor financiar din Romania in institutiile
si organizatiile profesionale europene si internationale.
Art. 7
Organizarea si functionarea Camerei sunt asigurate, potrivit legii si
prezentului regulament, de catre organele alese, care au functie
reprezentativa, de conducere, decizie si control. Aplicarea hotararilor
organelor de conducere alese ale Camerei se realizeaza de catre aparatul
executiv al acesteia.
Art. 8
(1) Camera isi are sediul in municipiul Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 12,
et. 5, sectorul 5.
(2) Camera poate infiinta reprezentante in tara si in strainatate.
(3) Organele alese cu rol reprezentativ, de conducere, decizie si control
ale Camerei sunt: Consiliul Camerei si Biroul permanent al Consiliului Camerei.
(4) Membrii Consiliului Camerei sunt alesi de Conferinta ordinara a
Camerei, putand indeplini cel mult doua mandate. Consiliul alege dintre membrii
sai Biroul permanent, respectiv persoanele care indeplinesc functiile de
conducere in cadrul acestuia, prevazute de prezentul regulament.
(5) Conferinta ordinara a Camerei alege in aceleasi conditii si pe aceeasi
durata a mandatului Comisia de auditori statutari si Comisia de apel ale
Camerei.
Art. 9
Potrivit art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999,
republicata, membrii Consiliului Camerei care in perioada mandatului devin,
potrivit legii, incompatibili cu aceasta calitate sunt obligati sa solicite
suspendarea lor din functia pe care o detin in Consiliul Camerei, pe durata
incompatibilitatii.
Art. 10
Conferinta Camerei, denumita in continuare Conferinta, este organul de
conducere al Camerei si poate fi ordinara si extraordinara.
Art. 11
Conferinta ordinara a Camerei se intruneste o data pe an, la convocarea
Consiliului Camerei, in cel mult 4 luni de la incheierea exercitiului financiar
precedent.
Art. 12
(1) Conferinta ordinara a Camerei are ca principale atributii:
a) dezbaterea raportului anual de activitate a Consiliului Camerei;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea situatiilor financiare anuale ale
Camerei;
c) dezbaterea si aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra
gestiunii financiare a Consiliului Camerei;
d) aprobarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli pentru
exercitiul financiar incheiat;
e) aprobarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli aferent
exercitiului financiar urmator;
f) aprobarea normelor de reprezentare la Conferinta;
g) alegerea si revocarea membrilor Consiliului Camerei;
h) alegerea si revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) alegerea si revocarea membrilor Comisiei de apel;
j) stabilirea obiectivelor strategice ale Camerei;
k) aprobarea programului de activitati al Consiliului Camerei pe anul in
curs;
l) aprobarea constituirii, reorganizarii sau desfiintarii reprezentantelor
din tara si din strainatate ale Camerei;
m) aprobarea modificarilor si completarilor la Regulamentul de organizare
si functionare a Camerei.
(2) Conferinta ordinara a Camerei poate indeplini si alte atributii,
potrivit legii.
Art. 13
(1) Pentru validitatea deliberarilor Conferintei ordinare este necesara
prezenta majoritatii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotararile trebuie
sa fie adoptate cu votul majoritatii simple a celor prezenti.
(2) In cazul neindeplinirii conditiilor mentionate la alin. (1), Conferinta
intrunita la a doua convocare poate sa hotarasca asupra problemelor de pe
ordinea de zi, oricare ar fi numarul membrilor prezenti, cu majoritate simpla
de voturi.
(3) Membrii Camerei cu drept de vot sunt auditorii financiari care si-au
indeplinit toate obligatiile catre Camera la termenele stabilite prin
hotararile acesteia.
Art. 14
Conferinta extraordinara a Camerei poate fi convocata de Biroul permanent
sau la cererea a cel putin doua treimi din numarul membrilor Consiliului
Camerei ori a unei cincimi din numarul membrilor Camerei, cu drept de vot, care
adreseaza cererea Secretariatului general, specificand in aceasta problemele
propuse sa fie dezbatute in cadrul Conferintei extraordinare.
Art. 15
Pentru validitatea deliberarilor Conferintei extraordinare este necesara:
a) la prima convocare, prezenta membrilor reprezentand doua treimi din
numarul de voturi, iar hotararile trebuie sa fie luate cu votul unui numar de
membri, care sa reprezinte cel putin jumatate plus unu din numarul de voturi
valabil exprimate;
b) la a doua convocare, prezenta membrilor reprezentand jumatate din
numarul de voturi, iar hotararile trebuie sa fie luate cu votul unui numar de
membri, care sa reprezinte cel putin jumatate plus unu din numarul de voturi
valabil exprimate.
Art. 16
Conferinta extraordinara poate adopta hotarari in ceea ce priveste:
a) modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a
Camerei;
b) schimbarea sediului social;
c) orice alta hotarare pentru care este necesara aprobarea Conferintei
extraordinare a Camerei.
Art. 17
(1) Convocarea Conferintei se face cu cel putin 30 de zile inainte de data
intrunirii.
(2) Anuntul privind convocarea se publica in cel putin doua cotidiene de
circulatie nationala si cuprinde locul, data de desfasurare, precum si ordinea
de zi a Conferintei.
(3) La anuntarea Conferintei se stabilesc locul, ziua si ora desfasurarii
acesteia. In cadrul aceluiasi anunt se stabilesc locul, ziua si ora pentru
desfasurarea Conferintei la a doua convocare, in caz de neintrunire a
cvorumului statutar pentru desfasurarea acesteia la prima convocare.
(4) Fiecare membru persoana fizica al Camerei are dreptul la un singur vot
la Conferinta.
(5) Membrii Camerei pot fi reprezentati in Conferinta de alti membri, in
baza unei procuri speciale, autentificata de un notar public. Procurile se
depun in original la Secretariatul general, inainte de data la care are loc
Conferinta, facandu-se mentiune despre aceasta in procesul-verbal. Un membru nu
poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau
persoanele din aparatul executiv al acesteia nu pot reprezenta alti auditori
financiari.
(6) Conferinta se deschide de presedintele Consiliului Camerei sau de
inlocuitorul desemnat de acesta. Dupa constatarea indeplinirii cerintelor
legale pentru desfasurarea Conferintei, de catre presedinte si secretarii
desemnati de acesta, se trece la dezbaterea subiectelor inscrise pe ordinea de
zi.
(7) Hotararile Conferintei se adopta prin vot deschis. Votul secret este
obligatoriu pentru alegerea si revocarea membrilor Consiliului Camerei, ai
Comisiei de auditori statutari si ai Comisiei de apel.
(8) Prin procesul-verbal, semnat de presedintele si de secretarii
lucrarilor Conferintei, se constata indeplinirea formalitatilor referitoare la
convocare, data si locul de desfasurare a Conferintei, numarul membrilor
prezenti, numarul de voturi valabil exprimate, dezbaterile in rezumat, hotararile
luate, iar la cererea membrilor, declaratiile facute de acestia in cadrul
sedintei. Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile Conferintei sau sintezele
acestora, dupa caz, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 18
(1) Membrii Consiliului Camerei sunt alesi in cadrul Conferintei ordinare
pentru o perioada de 5 ani, conform procedurilor prevazute in prezentul
regulament. Consiliul Camerei are in componenta sa 15 membri.
(2) Primul Consiliu al Camerei se compune din 6 membri alesi de prima
Conferinta ordinara a Camerei si cei 9 membri ai comitetului provizoriu.
(3) Orice membru al Camerei, cu exceptia persoanelor juridice, poate fi
ales ca membru al Consiliului Camerei, cu conditia ca:
a) sa fi respectat procedura de depunere a candidaturii prevazuta de
prezentul regulament;
b) la data depunerii candidaturii sale sa aiba capacitate deplina de
exercitiu;
c) impotriva sa sa nu se fi hotarat anterior sanctiunea excluderii din
Camera;
d) in ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii sale sa nu se fi
hotarat de catre Camera vreo sanctiune disciplinara impotriva sa;
e) sa nu detina o functie eligibila intr-un alt organism profesional.
(4) Candidaturile se depun la Secretariatul general in termenul si conform
modelului publicat in cel putin doua cotidiene de larga circulatie.
(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat sa dea declaratii pe care le
considera necesare privind respectarea conditiilor de eligibilitate mentionate
mai sus. Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricarei persoane care
refuza sa faca asemenea declaratii sau care face o declaratie falsa ori
incorecta. In cazul in care un candidat a fost ales membru al Consiliului
Camerei si una sau mai multe dintre declaratiile sale au fost false sau
incorecte, iar candidatul respectiv nu ar fi fost ales in cazul in care
declaratiile respective ar fi fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei
declara alegerea acelui membru ca fiind nula. Orice asemenea declaratie nu trebuie
sa afecteze validitatea alegerii oricarui alt candidat ca membru al Consiliului
Camerei.
Art. 19
(1) Candidatii trebuie sa respecte conditiile de eligibilitate prevazute in
prezentul regulament.
(2) Alegerea se face prin vot secret, iar rezultatul se anunta in
Conferinta.
(3) Votarea se efectueaza pe baza unui buletin de vot, in forma aprobata de
Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie sa contina numele fiecarui
candidat.
(4) Fiecare membru al Camerei poate vota dintre candidatii propusi un numar
care sa nu depaseasca numarul locurilor eligibile.
(5) Conferinta alege Comisia de votare care indeplineste urmatoarele
atributii:
a) primirea buletinelor de vot si distribuirea acestora catre auditorii
financiari cu drept de vot;
b) numararea voturilor exprimate si stabilirea voturilor valabile si a
celor nule;
c) stabilirea candidatilor care au fost alesi;
d) elaborarea unui raport scris catre Conferinta cu privire la rezultatele
votarii;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general al Camerei, in
vederea sigilarii si pastrarii acestora pe o perioada egala cu mandatul
Consiliului Camerei;
f) alte atributii stabilite de Conferinta.
(6) Sunt declarati alesi candidatii care au intrunit numarul cel mai mare
de voturi. In caz de egalitate candidatii aflati in aceasta situatie sunt
supusi din nou votului Conferintei, urmand a fi declarat ales candidatul care a
intrunit numarul cel mai mare de voturi.
Art. 20
(1) La prima sedinta membrii Consiliului Camerei aleg din randul lor, prin
vot secret, un presedinte, un prim-vicepresedinte si 5 vicepresedinti, ale
caror mandate se incheie, ca si in cazul celorlalti membri ai Consiliului, la
data urmatoarelor alegeri desfasurate in cadrul Conferintei, daca intre timp nu
le inceteaza calitatea de membru al Consiliului Camerei. Orice loc vacant de
presedinte, prim-vicepresedinte sau de vicepresedinte trebuie ocupat in aceeasi
maniera la urmatoarea sedinta a Consiliului Camerei. Sedinta, precum si
aparitia unui loc vacant trebuie anuntate tuturor membrilor Consiliului
Camerei.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei va fi ocupat de
urmatorul candidat in ordinea descrescatoare a numarului de voturi intrunit la
Conferinta, conform raportului Comisiei de votare, cu respectarea conditiilor
de eligibilitate prevazute in prezentul capitol.
(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunica in scris
Secretariatului general intentia sa cu privire la retragerea din Consiliul
Camerei, iar de la data demisiei locul sau devine vacant.
(4) In cazul suspendarii unui membru al Consiliului Camerei se procedeaza
conform prevederilor alin. (2), cu mentiunea ca mandatul noului membru are
statut interimar, pana la incetarea suspendarii membrului titular.
(5) Consiliul Camerei nu poate functiona in conditiile in care s-a vacantat
o treime din numarul locurilor prevazute in prezentul regulament.
Art. 21
Calitatea de membru al Consiliului Camerei inceteaza in una dintre
urmatoarele situatii:
a) pierderea calitatii de membru al Camerei;
b) pierderea capacitatii de exercitiu si interzicerea exercitarii, in
conditiile legii, a unor drepturi, acestea fiind incompatibile cu calitatea de
membru al Consiliului Camerei;
c) aplicarea de catre Camera a unei sanctiuni disciplinare ramase
definitiva impotriva sa;
d) neparticiparea la 4 sedinte consecutive ale Consiliului Camerei, fara o
aprobare in acest sens;
e) demisia din functie.
Art. 22
Consiliul Camerei se intruneste lunar si ori de cate ori se considera
necesar, la cererea presedintelui sau cel putin a unei treimi din numarul
membrilor sai. Convocarea sedintelor se face prin Secretariatul general.
Art. 23
(1) La prima sedinta a Consiliului Camerei, care se desfasoara dupa
Conferinta in care au loc alegerile, acesta trebuie sa aprobe regulamentul
privind organizarea si functionarea Consiliului Camerei.
(2) In absenta presedintelui sau a prim-vicepresedintelui, sedintele sunt
conduse de un vicepresedinte al Consiliului Camerei, desemnat de presedinte sau
de Biroul permanent.
(3) Sedintele Consiliului Camerei nu pot avea loc decat in prezenta
majoritatii simple a membrilor sai.
Art. 24
(1) Hotararile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simpla a
voturilor membrilor prezenti.
(2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar
in cazul egalitatii voturilor, votul presedintelui de sedinta determina
rezultatul votului final.
(3) Secretariatul general pastreaza procesele-verbale ale tuturor
sedintelor intr-un registru special intocmit in acest scop. Procesele-verbale
trebuie semnate de toti membrii Consiliului Camerei in sedinta imediat
urmatoare celei la care se refera.
Art. 25
Consiliul Camerei coordoneaza, conduce si controleaza activitatea Camerei.
Art. 26
(1) Consiliul Camerei are urmatoarele atributii:
a) asigura ducerea la indeplinire a hotararilor conferintelor Camerei;
b) asigura conditiile pentru administrarea si gestionarea patrimoniului
Camerei, potrivit legii;
c) stabileste strategia si avizeaza proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al Camerei;
d) prezinta spre aprobare Conferintei raportul de activitate pe perioada
anterioara, situatiile financiare si proiectul programului de activitate al
Camerei;
e) aproba Regulamentul intern de organizare si functionare a Biroului
permanent;
f) aproba organigrama si politica de personal ale Camerei;
g) aproba normele privind desfasurarea activitatii curente a aparatului executiv
al Camerei;
h) stabileste anual indemnizatiile membrilor Consiliului Camerei, ai
Biroului permanent al Consiliului Camerei, ai Comisiei de auditori statutari si
ai Comisiei de apel;
i) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul
regulament si de hotararile Conferintei.
(2) In exercitarea atributiilor, Consiliul Camerei emite hotarari.
Art. 27
(1) Presedintele ales de Consiliul Camerei este presedintele Camerei, al
Consiliului si Biroului permanent. Presedintele prezideaza lucrarile
Conferintei, Consiliului si Biroului permanent ale Camerei.
(2) Presedintele sau inlocuitorul de drept al acestuia reprezinta Camera in
raporturile cu terte persoane, cu autoritatile publice, precum si cu
organizatiile nationale profesionale din alte tari si organismele
internationale ale profesiei contabile, aparand prestigiul si independenta
profesionala a membrilor Camerei.
(3) Presedintele, in exercitarea atributiilor sale, semneaza hotararile
Consiliului Camerei si ale Biroului permanent al acestuia.
(4) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine.
Art. 28
(1) Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit in continuare Biroul
permanent, are in componenta sa: presedintele, prim-vicepresedintele si cei 5
vicepresedinti ai Consiliului Camerei.
(2) Biroul permanent se intruneste cel putin o data pe luna si ori de cate
ori este necesar.
Art. 29
(1) Biroul permanent exercita urmatoarele atributii:
a) elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli anual pe care il inainteaza
spre dezbatere si aprobare Consiliului Camerei, nu mai tarziu de data de 15
decembrie a fiecarui an anterior anului la care se refera bugetul respectiv;
b) supravegheaza lunar executia bugetului de venituri si cheltuieli al
Camerei;
c) examineaza si propune spre aprobare Consiliului Camerei programul de
activitate al Camerei;
d) aproba programele de activitate ale departamentelor executive;
e) aproba programul deplasarilor in strainatate;
f) numeste, sanctioneaza si revoca secretarul general, sefii
departamentelor Camerei si alte persoane cu functii de conducere din aparatul
executiv al Camerei;
g) aproba organigrama aparatului executiv al Camerei si salarizarea pentru
fiecare functie prevazuta in aceasta;
h) monitorizeaza Registrul auditorilor financiari;
i) aproba documentele emise de Camera, supuse publicarii.
(2) Biroul permanent exercita si alte atributii stabilite de Conferinta si
de Consiliul Camerei.
(3) In exercitarea atributiilor sale, Biroul permanent emite decizii.
Art. 30
Comisia de auditori statutari a Camerei are urmatoarele atributii:
a) efectueaza auditul situatiilor financiare ale Camerei;
b) intocmeste raportul anual de audit, precum si alte rapoarte solicitate
de Consiliul Camerei si le prezinta Conferintei spre dezbatere si aprobare;
c) participa la sedintele Consiliului Camerei fara drept de vot.
Art. 31
Comisia de auditori statutari este alcatuita din 3 persoane alese dintre
membrii Camerei.
Art. 32
Mandatul comisiei de auditori statutari este de 5 ani si poate fi reinnoit
o singura data.
Art. 33
Urmatoarele categorii de persoane nu pot indeplini mandatul de auditor
statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului Camerei sau personalul executiv al Camerei;
b) asociatii, angajatii, rudele sau afinii pana la gradul al IV-lea ai
persoanelor prevazute la lit. a).
Art. 34
Comisia de apel este compusa din 5 membri: 3 auditori financiari activi,
membri ai Camerei, alesi de Conferinta si care nu fac parte din alte organe de
conducere ale Camerei, un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice si un
reprezentant al Ministerului Justitiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei
un presedinte, care este auditor financiar activ.
Art. 35
Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani si poate fi reinnoit o singura
data.
Art. 36
(1) Aparatul executiv al Camerei este format din:
A. secretarul general;
B. departamentele executive, dupa cum urmeaza:
a) Departamentul de invatamant si admitere;
b) Departamentul de servicii pentru membri;
c) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala;
d) Departamentul de conduita si disciplina profesionala;
e) Departamentul de servicii generale;
f) Departamentul de relatii internationale.
(2) Secretarul general coordoneaza, conduce si controleaza activitatea
departamentelor executive ale Camerei.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor sale, secretarul general are in
subordine un compartiment propriu a carui structura se stabileste prin
organigrama Camerei.
Art. 37
(1) Secretarul general al Camerei este numit de Biroul permanent.
(2) Secretarul general are, in principal, urmatoarele atributii:
a) prezinta Biroului permanent al Consiliului Camerei proiectul programului
de activitate al Camerei;
b) propune spre avizare Biroului permanent angajarea personalului executiv,
potrivit organigramei Camerei;
c) asigura punerea in aplicare a deciziilor Biroului permanent cu privire
la executia bugetului de venituri si cheltuieli al Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi a sedintelor acestuia si ale
Consiliului Camerei, asigurand elaborarea si prezentarea documentelor care fac
obiectul sedintelor respective;
e) alte atributii stabilite de Consiliul Camerei si Biroul permanent.
Art. 38
Compartimentul de lucru al secretarului general asigura, in principal,
urmatoarele:
a) serviciile de secretariat pentru lucrarile Conferintei, Consiliului Camerei
si Biroului permanent;
b) serviciile juridice pentru activitatile proprii ale Camerei;
c) serviciile de relatii publice si protocol;
d) alte servicii stabilite de Consiliul Camerei si Biroul permanent.
Art. 39
Departamentul de invatamant si admitere are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) organizarea si desfasurarea testului de verificare a cunostintelor in
domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu si a examenului de
aptitudini profesionale pentru atribuirea calitatii de auditor financiar;
b) elaborarea normelor privind admiterea la stagiu a persoanelor care au
promovat testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil
pentru accesul la stagiu;
c) monitorizarea auditorilor financiari activi care indruma pregatirea
practica a stagiarilor in activitatea de audit financiar;
d) intocmirea documentatiei privind atribuirea calitatii de auditor
financiar si de membru al Camerei;
e) stabilirea cerintelor de pregatire profesionala continua si organizarea
acestor activitati;
f) elaborarea normelor privind pregatirea profesionala continua a
auditorilor financiari si a programului de pregatire a stagiarilor in audit
financiar;
g) asigurarea conformitatii cu normele Federatiei Internationale a
Contabililor (IFAC) si cu alte norme internationale in materie de pregatire
profesionala;
h) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Art. 40
Departamentul de servicii pentru membri are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) intocmirea, actualizarea si publicarea Registrului auditorilor
financiari;
b) actualizarea si publicarea editiilor revizuite ale normelor profesionale
privind activitatea de audit financiar;
c) organizarea activitatii de documentare si informare;
d) asigurarea asistentei profesionale pentru membrii Camerei;
e) aplicarea reglementarilor privind asigurarea pentru riscul profesional
al membrilor Camerei;
f) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Art. 41
(1) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala are, in
principal, atributii privind respectarea de catre membri a normelor Camerei,
care se refera la:
a) Standardele de audit financiar;
b) Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului financiar;
c) Normele minimale de audit financiar;
d) Normele privind pregatirea profesionala continua a auditorilor
financiari;
e) Procedurile de control al calitatii auditului financiar;
f) Standardele de audit intern;
g) Normele de audit intern;
h) alte norme de reglementare a profesiei.
(2) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala asigura
implementarea sistemului de control al calitatii activitatii desfasurate de
membrii Camerei, precum si investigarea aspectelor referitoare la conduita
profesionala a membrilor.
(3) In cazul unor constatari privind incalcarea normelor Camerei,
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala sesizeaza
Departamentul de conduita si disciplina profesionala.
(4) Biroul permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul
de monitorizare si competenta profesionala.
Art. 42
Departamentul de conduita si disciplina profesionala analizeaza cazurile de
abatere disciplinara, la sesizarea Departamentului de monitorizare si
competenta profesionala.
Art. 43
Competentele si activitatea Departamentului de conduita si disciplina
profesionala sunt cele prevazute la cap. XII.
Art. 44
Biroul permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul de
conduita si disciplina profesionala.
Art. 45
Departamentul de servicii generale are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli al Camerei, pe care il
prezinta spre dezbatere si avizare Consiliului Camerei, in vederea aprobarii de
catre Conferinta;
b) conducerea si organizarea activitatii financiar-contabile si de executie
bugetara proprie;
c) urmarirea incasarii cotizatiilor, taxelor si a altor venituri ale
Camerei;
d) asigurarea serviciilor administrative si de gestionare a patrimoniului
Camerei;
e) asigurarea serviciilor de tehnologie informatica;
f) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Art. 46
Departamentul de relatii internationale are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) asigura cunoasterea, sistematizarea, precum si prezentarea Consiliului
Camerei si Biroului permanent a materialelor referitoare la organismele
internationale ale profesiei contabile si la organizatiile profesionale de
profil din alte tari;
b) asigura realizarea masurilor necesare in vederea aderarii Camerei la
organismele profesionale internationale de profil;
c) asigura colaborarea si cooperarea cu institutiile din alte tari care
activeaza in domeniul auditului financiar;
d) asigura participarea reprezentantilor Camerei la actiuni de colaborare
profesionala cu organisme internationale si institutii de profil din alte tari;
e) alte activitati stabilite de Biroul permanent al Consiliului Camerei.
CAP. 3
Veniturile Camerei
Art. 47
(1) Camera isi asigura veniturile necesare pentru efectuarea cheltuielilor
de organizare si functionare din urmatoarele surse:
I. cotizatii:
1. cotizatiile fixe anuale datorate de auditorii financiari membri ai
Camerei:
a) persoane fizice active;
b) persoane fizice nonactive;
c) persoane juridice;
2. cotizatii variabile anuale datorate de auditorii financiari, membri ai
Camerei, persoane fizice active si persoane juridice, calculate procentual
asupra cifrei de afaceri realizate din activitatea de audit financiar, audit
intern si a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor
financiar;
II. tarife:
1. tarif pentru:
a) inscrierea la testul de verificare a cunostintelor in domeniul
financiar-contabil pentru accesul la stagiu;
b) inscrierea la examenul de aptitudini profesionale in vederea atribuirii
calitatii de auditor financiar;
c) monitorizarea activitatii stagiarilor in activitatea de audit financiar;
2. tarif pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in
Registrul auditorilor financiari, datorat de:
a) auditorii financiari persoane fizice;
b) auditorii financiari persoane juridice;
III. incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
IV. donatii, sponsorizari si alte venituri potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
(2) Cuantumul si nivelurile cotizatiilor, tarifelor si ale altor venituri
ale Camerei se stabilesc periodic prin hotarari ale Consiliului Camerei,
potrivit prezentului regulament.
(3) Hotararile Consiliului Camerei se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 48
Auditorii financiari, membri ai Camerei, sunt obligati sa plateasca
cotizatiile si tarifele datorate catre Camera, in conditiile prevazute prin
hotararile Consiliului Camerei, neachitarea sumelor datorate aferente unei
perioade de un an de activitate atragand retragerea calitatii de membru al
Camerei si interzicerea dreptului de exercitare a profesiei.
CAP. 4
Stagiarii in activitatea de audit financiar
Art. 49
Sunt, in intelesul art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999, republicata, stagiari in activitatea de audit financiar persoanele
fizice care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt licentiate ale unei facultati cu profil economic si au o vechime in
activitatea financiar-contabila de minimum 4 ani sau au calitatea de expert
contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice;
b) au promovat testul de verificare a cunostintelor in domeniul
financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) au satisfacut pe parcursul stagiului cerintele Codului privind conduita
etica si profesionala in domeniul auditului financiar.
Art. 50
Camera stabileste normele pentru desfasurarea programului de pregatire a
stagiarilor in activitatea de audit financiar, care constau in:
a) conditiile de acces si admitere la stagiu;
b) durata, organizarea si desfasurarea stagiului;
c) atributiile indrumatorilor de stagiu;
d) modul de completare a Caietului de practica in activitatea de audit
financiar;
e) alte obligatii ale stagiarului, stabilite prin hotarare a Consiliului
Camerei.
Art. 51
Stagiarii in activitatea de audit financiar vor efectua, potrivit prevederilor
art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999,
republicata, programul de pregatire practica prin participarea la activitatea
de audit financiar in cadrul cabinetelor individuale sau societatilor de profil
cu forme legale de incadrare sau fara remuneratie, potrivit normelor elaborate
de Camera.
CAP. 5
Norme privind atribuirea si retragerea calitatii de auditor financiar
Art. 52
Din punct de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, Camera are,
potrivit legii, ca membri auditori financiari persoane fizice, care pot fi:
a) auditori financiari persoane fizice active;
b) auditori financiari persoane fizice nonactive.
Art. 53
Auditorii financiari, membri ai Camerei, vor fi inscrisi in Registrul
auditorilor financiari in baza declaratiei pe propria raspundere, in una dintre
cele doua sectiuni:
a) auditori financiari activi; sau
b) auditori financiari nonactivi.
Art. 54
Auditorul financiar nonactiv nu are dreptul sa exercite profesia de auditor
financiar activ, cat timp se afla in situatiile de incompatibilitate prevazute
de lege si de normele Camerei.
Art. 55
Schimbarea calitatii declarate de auditor financiar activ sau nonactiv se
va comunica in scris Camerei, de catre persoana in cauza, in termen de 15 zile
de la modificarea situatiei existente anterior.
Art. 56
Pentru atribuirea calitatii de auditor financiar, potrivit art. 11 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, candidatii trebuie
sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
A. Persoanele fizice:
a) sa fie licentiate ale unei facultati cu profil economic si sa aiba o
vechime in activitatea financiar-contabila de minimum 4 ani sau sa aiba
calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii
superioare economice;
b) sa fi promovat testul de verificare a cunostintelor in domeniul
financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) sa fi satisfacut pe parcursul stagiului cerintele Codului privind
conduita etica si profesionala in domeniul auditului financiar;
d) sa fi efectuat un stagiu practic de 3 ani in activitatea de audit
financiar sub indrumarea unui auditor financiar activ, stagiul putand incepe
numai dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute la lit. a) si b) de
mai sus;
e) sa fi promovat examenul de aptitudini profesionale, potrivit legii;
B. Persoanele juridice:
a) persoanele fizice care efectueaza auditul financiar al situatiilor
financiare in numele societatilor de audit financiar trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute la lit. A de mai sus sau cele prevazute la art. 12 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata;
b) majoritatea drepturilor de vot trebuie detinuta direct sau indirect de
persoane fizice active ori de societati de audit financiar care satisfac
conditiile prevazute la lit. A;
c) majoritatea membrilor consiliului de administratie al unei societati de
audit financiar trebuie sa fie persoane fizice active sau societati de audit
financiar care indeplinesc conditiile prevazute la lit. A.
Art. 57
Camera, la cerere, poate atribui calitatea si dreptul de exercitare a
profesiei de auditor financiar si persoanelor care indeplinesc, potrivit art.
12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, cumulativ,
urmatoarele conditii:
A. Persoanele fizice trebuie:
a) sa posede o calificare profesionala in audit financiar sau in profesii
asimilate acestuia, atribuita de alt stat, in acord cu reglementarile specifice
din acel stat;
b) sa fi fost pentru cel putin 3 ani auditor financiar independent sau
angajatul, asociatul, actionarul unei societati ori al unui grup de societati
care are in obiectul de activitate auditul financiar;
c) sa satisfaca cerintele Codului de etica profesionala al Federatiei
Internationale a Contabililor (IFAC);
d) sa faca dovada ca poseda cunostintele cerute de statul roman necesare
pentru desfasurarea activitatii de audit financiar in Romania.
Pentru satisfacerea cerintelor mentionate la lit. c) solicitantii sunt obligati
sa prezinte documentele prevazute la art. 63, iar pentru indeplinirea
conditiilor mentionate la lit. d) vor trebui sa promoveze interviul-test
organizat de Camera, conform programei stabilite si comunicate solicitantilor
de catre aceasta.
B. 1. Persoanele juridice care au dobandit calitatea de auditor financiar
intr-un stat strain sau care fac parte dintr-un grup de societati in care
majoritatea actionarilor sau/si a angajatilor detine calitatea de auditor financiar
in statul respectiv si care sunt membri ai Camerei.
2. La cererea persoanelor juridice in cauza, depusa la Camera, se vor
prezenta actele si documentele justificative potrivit legii.
C. Atribuirea calitatii de membru al Camerei si acordarea dreptului de
exercitare a profesiei de auditor financiar persoanelor care indeplinesc
cumulativ conditiile prevazute in prezentul articol se vor face potrivit
normelor elaborate de Consiliul Camerei.
Art. 58
Auditorii financiari isi pierd aceasta calitate in una dintre urmatoarele
situatii:
a) exercita profesia de auditor financiar fara a fi membru al Camerei;
b) nu solicita atribuirea calitatii de membru al Camerei in termen de un an
de la data la care a fost declarat admis in urma sustinerii examenului de
aptitudini profesionale sau de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a hotararii cu privire la acordarea calitatii de auditor
financiar persoanelor care au dobandit aceasta calitate potrivit prevederilor
altui stat, dupa caz.
CAP. 6
Calitatea de membru al Camerei
Art. 59
(1) Candidatii admisi la examenul de aptitudini profesionale completeaza o
cerere si prezinta documentul care atesta achitarea tarifului de atribuire a
calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor
financiari, inclusiv cazierul judiciar, potrivit legii.
(2) Cererile sunt analizate de Departamentul de invatamant si admitere,
conform conditiilor prevazute de lege si de prezentul regulament.
(3) Dupa indeplinirea conditiilor mentionate la alin. (1) si (2),
Departamentul de invatamant si admitere propune Consiliului Camerei luarea unei
decizii privind:
a) acordarea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul
auditorilor financiari;
b) respingerea cererii.
Art. 60
(1) In cazul aprobarii cererii, Camera elibereaza certificatul, carnetul si
parafa de membru al Camerei.
(2) In situatia in care cererea nu este aprobata, Departamentul de
invatamant si admitere comunica in scris solicitantului decizia Camerei si ii
restituie acestuia jumatate din taxa de inscriere.
(3) Dupa aprobarea cererii, solicitantul semneaza un angajament prin care
se obliga ca, dupa ce este inscris ca membru al Camerei si atat timp cat este
membru, sa respecte dispozitiile legii, ale prezentului regulament si ale
normelor interne si sa nu uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau
de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera, dupa
retragerea calitatii de membru al Camerei.
Art. 61
(1) Persoanele juridice inainteaza Departamentului de invatamant si
admitere urmatoarele documente:
a) o cerere semnata de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada achitarii tarifului de acordare a calitatii de membru al Camerei
si inscriere in Registrul auditorilor financiari;
c) copii legalizate de pe documentele care atesta indeplinirea conditiilor
prevazute la art. 56.
(2) In cazul aprobarii cererii, Camera elibereaza autorizatia de
functionare a persoanei juridice ca membru al Camerei. Dispozitiile de
procedura aplicabile persoanelor juridice sunt cele prevazute la art. 59 si 60.
Art. 62
Persoanele cu calificarea profesionala obtinuta in alt stat inainteaza
Departamentului de invatamant si admitere formularul de solicitare a calitatii
de membru si actele doveditoare prevazute de lege si de prezentul regulament.
Art. 63
(1) Pentru persoanele fizice cu calificarea profesionala obtinuta in alt
stat se prezinta urmatoarele acte:
a) copie legalizata a certificatului/diplomei sau a altor acte oficiale
care atesta pregatirea superioara financiar-contabila obtinuta in alt stat;
b) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al carui
membru este, cu precizarea expresa a calitatii de membru pe care o detine la
data emiterii scrisorii;
c) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca acesta
este recunoscut de Federatia Internationala a Contabililor si ca a asimilat
Codul de etica emis de aceasta.
(2) Pentru persoanele juridice autorizate potrivit prevederilor altui stat
se prezinta urmatoarele acte:
a) copie legalizata a autorizatiei eliberate de un organism profesional
autorizat din tara respectiva, care atesta ca societatea de audit financiar
solicitanta este membra a acestuia;
b) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca acesta
este recunoscut de Federatia Internationala a Contabililor si ca a asimilat
Codul de etica emis de aceasta.
(3) Documentele prevazute la art. 57 trebuie sa fie insotite de traducerea
in limba romana, legalizata la un notar public din Romania.
Art. 64
Pe baza actelor depuse, Departamentul de invatamant si admitere trebuie sa
notifice solicitantului, in termen de 30 de zile de la data depunerii
documentelor, daca acestea sunt sau nu sunt corespunzatoare.
Art. 65
Conditiile si celelalte dispozitii referitoare la modul de organizare si
desfasurare a interviului-test cu solicitantii in cauza, modul de stabilire a
rezultatelor obtinute, procedura de contestare a evaluarii Comisiei de
examinare si alte dispozitii in materie vor fi stabilite prin hotarare a
Consiliului Camerei.
CAP. 7
Drepturile si obligatiile membrilor Camerei
Art. 66
(1) Auditorii financiari persoane fizice, membri ai Camerei, au dreptul
conferit de prevederile art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999, republicata, de exercitare independenta a profesiei in care acestia
trebuie sa fie liberi si perceputi a fi liberi de orice constrangere care ar
putea aduce atingere principiilor de independenta, obiectivitate si integritate
profesionala.
(2) Membrii Camerei, persoane fizice, pot folosi in exercitarea profesiei
titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) Membrii Camerei, persoane fizice, au dreptul sa aleaga si sa fie alesi
in organele de conducere cu rol reprezentativ, de decizie si control ale
Camerei.
(4) Membrii alesi au dreptul la un vot in sedintele organelor de conducere
cu rol reprezentativ, de decizie si control ale Camerei.
Art. 67
Membrii Camerei, persoane fizice, in exercitarea independenta a profesiei,
aplica si respecta:
a) Standardele internationale de audit financiar, adoptate integral de
Camera, Normele minimale de audit financiar, Standardele de audit intern si
Normele de audit intern, precum si alte norme profesionale elaborate de Camera;
b) Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului
financiar si Normele privind pregatirea profesionala continua a auditorilor
financiari, emise de Camera;
c) Procedurile de control al calitatii activitatii de audit financiar,
emise de Camera;
d) Normele referitoare la obligatiile financiare privitoare la cotizatii si
tarife, elaborate de Camera;
e) Normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de
Camera. Limita sumei asigurate pentru riscul profesional se stabileste in
functie de raspunderea patrimoniala a auditorului financiar, conform
contractului de audit incheiat cu clientul.
Art. 68
(1) Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligati sa transmita, in termen
de 30 de zile, notificari in legatura cu:
a) schimbarea numelui, situatie in care persoana in cauza va solicita, in
scris, eliberarea unui nou carnet si certificat de auditor financiar, membru al
Camerei;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat sau administrator
al unei societati de audit financiar ori de persoana fizica autorizata;
d) orice alte date care se refera la calitatea de membru al Camerei.
(2) O data cu notificarea inaintata Camerei vor fi depuse si actele, in
copie legalizata, care dovedesc solicitarea facuta, dupa caz.
Art. 69
Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligati sa notifice Camerei, in
termen de pana la 5 zile, producerea unor evenimente in activitatea acestora,
mentionand toate informatiile corespunzatoare, dupa cum urmeaza:
a) aplicarea unor sanctiuni disciplinare auditorului financiar persoana
fizica de catre o autoritate legala sau un alt organism profesional al carui
membru este persoana in cauza;
b) orice condamnare definitiva pronuntata de instanta competenta;
c) existenta unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile prin
care i se interzice auditorului financiar exercitarea functiei de administrator
al unei societati comerciale sau, in general, exercitarea de functii care
privesc gestiunea ori conducerea unei societati comerciale;
d) orice alte informatii pentru evaluarea reputatiei profesionale si etice
a auditorului financiar.
Art. 70
(1) Persoanele juridice, membre ale Camerei, au dreptul conferit de lege de
a exercita independent profesia de auditor financiar.
(2) Societatile de audit financiar pot folosi in exercitarea profesiei
titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) In fata organelor alese, cu rol reprezentativ, de conducere, decizie si
control, problemele, interesele, precum si propunerile persoanelor juridice
sunt sustinute de catre asociatii, actionarii sau administratorii acestor
societati, care sunt membri ai Camerei si care au drepturile prevazute de lege
si de prezentul regulament.
Art. 71
Membrii Camerei, persoane juridice, in exercitarea independenta a
profesiei, aplica si respecta:
a) Standardele internationale de audit financiar, adoptate integral de
Camera, Normele minimale de audit financiar, Standardele de audit intern,
Normele de audit intern, precum si alte norme profesionale elaborate de Camera;
b) Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului
financiar si Normele privind pregatirea profesionala continua a auditorilor
financiari, emise de Camera;
c) Procedurile de control al calitatii auditului financiar, emise de
Camera;
d) Normele referitoare la obligatiile financiare privitoare la cotizatii si
tarife, elaborate de Camera;
e) Normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de
Camera. Limita sumei asigurate pentru riscul profesional se stabileste in
functie de raspunderea patrimoniala a auditorului financiar, conform
contractului de audit incheiat cu clientul.
Art. 72
(1) Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligati sa notifice Camerei,
in termen de 30 de zile, in legatura cu:
a) schimbarea denumirii sub care este inregistrata persoana juridica;
modificarea denumirii trebuie sa fie insotita de cererea de solicitare a unei
noi autorizatii;
b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenta;
c) deschiderea sau inchiderea unei filiale sau a unei subunitati;
d) orice modificare privind statutul angajatilor, asociatilor, actionarilor
sau administratorilor societatii de audit financiar;
e) orice alte date care se refera la calitatea de membru al Camerei.
(2) O data cu notificarea inaintata Camerei vor fi depuse si actele, in
copie legalizata, care dovedesc solicitarea facuta, dupa caz.
Art. 73
Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligati sa transmita, in termen
de 5 zile, notificari in legatura cu:
a) demisia sau demiterea unui administrator ori retragerea, excluderea sau
decesul unui actionar ori asociat al societatii de audit financiar;
b) aplicarea unor sanctiuni disciplinare societatii de audit financiar ori
luarea de masuri impotriva acesteia de catre o autoritate sau un alt organism
profesional al carui membru este persoana juridica in cauza;
c) orice condamnare definitiva pronuntata de instantele competente din tara
si din strainatate impotriva reprezentantului legal al societatii de audit
financiar;
d) existenta unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile prin
care i se interzice reprezentantului legal al societatii de audit financiar
exercitarea functiei de administrator sau exercitarea de functii care privesc
gestiunea ori conducerea unei societati;
e) orice modificari survenite in continutul informatiilor furnizate
anterior Camerei;
f) numirea unui lichidator de catre autoritatea competenta.
Art. 74
(1) Auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice sau juridice,
care doresc sa renunte la calitatea de membru al Camerei notifica acest lucru
Consiliului Camerei. Notificarea se face in scris si se transmite cu preaviz de
15 zile lucratoare.
(2) Consiliul Camerei poate hotari amanarea incetarii calitatii de membru
si, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul auditorilor
financiari, in urmatoarele situatii:
a) existenta unor datorii ale auditorului financiar fata de Camera;
b) existenta unor masuri sanctionatorii disciplinare impotriva auditorului
financiar, aflate in curs de solutionare, potrivit legii.
Art. 75
Calitatea de membru al Camerei se retrage in una dintre urmatoarele
situatii:
a) pierderea calitatii de auditor financiar;
b) neachitarea cotizatiilor si a altor obligatii anuale, la termenele stabilite
de Consiliul Camerei;
c) aplicarea sanctiunii de excludere din Camera prin hotarare ramasa
definitiva;
d) reorganizarea persoanei juridice, in conditiile prevederilor legale.
Art. 76
Orice auditor financiar care a renuntat sau caruia i s-a retras calitatea
de membru al Camerei poate solicita redobandirea acesteia, respectand
conditiile prevazute de lege si de prezentul regulament referitoare la
procedura de atribuire a calitatii de membru al Camerei.
CAP. 8
Exercitarea profesiei de auditor financiar
Art. 77
Auditorul financiar poate sa isi exercite independent profesia numai daca
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are calitatea de auditor financiar;
b) este membru al Camerei, persoana activa;
c) indeplineste conditiile stabilite de prezentul regulament.
Art. 78
Profesia de auditor financiar se exercita avand la baza:
a) contractul de audit financiar incheiat cu clientul, care va include in
mod obligatoriu cel putin elementele mentionate in art. 83 lit. f);
b) rapoartele de audit financiar;
c) viza anuala, respectiv autorizatia pentru exercitarea profesiei.
Art. 79
(1) Auditorii financiari, membri activi ai Camerei, in exercitarea
independenta a profesiei trebuie sa fie liberi si perceputi a fi liberi de
orice constrangere care ar putea aduce atingere principiilor de independenta,
obiectivitate si integritate profesionala.
(2) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot sa isi exercite
profesia de auditor financiar la o entitate economica daca sunt angajati ai
acesteia ori daca au relatii care conduc la situatii de incompatibilitate sau
conflict de interese.
(3) Prin incompatibilitate sau conflict de interese se inteleg toate
situatiile care pot aduce atingere cerintei fundamentale de independenta in
exercitarea profesiei de auditor financiar activ.
(4) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot desfasura
activitati de audit financiar si audit intern care prejudiciaza sau care pot
prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenta ori reputatia
profesionala, astfel cum acestea sunt definite in Codul privind conduita etica
si profesionala in domeniul auditului financiar sau al auditului intern.
Art. 80
(1) Daca pe durata exercitarii profesiei auditorul financiar activ nu mai
indeplineste conditiile pentru exercitarea acesteia, auditorul financiar activ
are obligatia sa renunte imediat la indeplinirea contractului si sa notifice
clientului asupra motivului renuntarii la contract.
(2) Potrivit art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999, republicata, in cazul in care Camera ia cunostinta de situatia in care
un auditor financiar activ, in timpul exercitarii profesiei, nu a indeplinit
cerintele profesionale conform normelor de audit si Codului privind conduita
etica si profesionala in domeniul auditului financiar, aceasta va sesiza
autoritatea statului competenta asupra acestor deficiente si va lua masuri
disciplinare impotriva auditorului financiar respectiv. In situatia in care
autoritatea de stat sesizata solicita efectuarea unui al doilea audit
financiar, entitatea economica va lua masurile necesare pentru a se conforma,
in cel mai scurt timp, dar inlauntrul unui termen ce nu va depasi 6 luni de la
data primirii de catre entitatea economica a comunicarii scrise.
Art. 81
(1) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia ca in
exercitarea profesiei sa coopereze cu Camera si sa se asigure ca toate
persoanele in asociere cu acestia coopereaza cu Camera in activitatea de
monitorizare in aplicarea legii, normelor si prezentului regulament.
(2) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia sa conduca
evidenta corecta a activitatii lor si sa prezinte Camerei toate datele si
informatiile necesare pentru a permite acesteia sa desfasoare in mod eficient
procesul de monitorizare.
(3) Monitorizarea activitatii auditorilor financiari activi, membri ai
Camerei, se organizeaza si se desfasoara potrivit Normelor privind procedurile
de control al calitatii auditului financiar emise de Camera, potrivit carora:
a) auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia de a
intocmi si de a prezenta acesteia, pana la data de 31 martie a anului urmator,
raportul anual asupra activitatii pentru anul expirat;
b) auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice active sau
persoane juridice, care sunt angajati, administratori sau actionari ai unei
firme de audit financiar si nu efectueaza aceasta activitate in nume propriu,
vor transmite Camerei o declaratie, in care vor specifica aceasta situatie;
c) nedepunerea raportului si a declaratiei la termenul stabilit constituie
abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit prezentului regulament.
(4) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala al Camerei va
organiza inspectii asupra realitatii si legalitatii informatiilor cuprinse in
rapoartele inaintate Camerei de catre auditorii financiari activi, membri ai
acesteia.
(5) Anual, Camera va intocmi si va transmite Ministerului Finantelor
Publice un raport sintetic asupra calitatii activitatii de audit financiar, in
conditiile legii.
Art. 82
(1) Auditorii financiari activi, in desfasurarea activitatii lor, trebuie
sa dea dovada de integritate in toate relatiile profesionale, de afaceri si
personale. Integritatea implica onestitate, justete si corectitudine si nu
trebuie sa fie afectata de interese de natura familiala.
(2) Auditorii financiari activi sunt obligati sa dea dovada de obiectivitate
in exercitarea profesiei, urmand a fi avute in vedere toate considerentele
relevante in cazul incheierii fiecarui angajament profesional.
(3) Auditorii financiari activi trebuie sa dea dovada de independenta in
exercitarea profesiei. Prin independenta se intelege exercitarea profesiei de
catre auditorii financiari activi care nu au raporturi juridice de munca sau
civile cu clientii si nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau
indirecte in raport cu acestia, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca
prestata in calitate de auditor financiar. Independenta nu trebuie sa fie
afectata in nici un caz de interese de natura familiala.
(4) Auditorii financiari activi trebuie sa accepte si sa desfasoare
activitatea pentru care sunt competenti. In cazurile in care este necesar,
auditorii financiari pot colabora cu specialisti si din alte domenii.
(5) Auditorii financiari activi trebuie sa isi desfasoare activitatea
profesionala cu respectarea confidentialitatii asupra informatiilor cu care
opereaza. Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de
organele competente, abilitate potrivit legii. In conditiile pastrarii
confidentialitatii informatiilor asupra clientilor, Camera are acces la acestea
ca urmare a atributiei sale privind controlul calitatii auditului financiar.
Art. 83
Auditorii financiari activi trebuie sa se conformeze, pentru asigurarea
respectarii principiilor fundamentale de desfasurare a activitatii de audit
financiar, urmatoarelor reguli generale:
a) sa nu incheie contractul daca in ultimii 2 ani anteriori acceptarii
acestuia au fost administratori sau angajati ai clientului ori ai unei entitati
economice din cadrul aceluiasi grup;
b) sa nu incheie contractul daca in conducerea sau in actionariatul
semnificativ al clientului ori al unei entitati economice din cadrul aceluiasi
grup se regasesc rude sau afini pana la gradul al IV-lea ai auditorului
financiar;
c) sa nu se implice direct sau indirect in desfasurarea activitatii
financiare a clientului, neavand dreptul sa detina actiuni ori parti sociale,
sa incheie contracte de imprumut sau de garantare a unor imprumuturi, sa
incheie acte de comert ori sa beneficieze de alte avantaje din partea
clientului, cu exceptia onorariilor;
d) pe parcursul desfasurarii activitatii de audit financiar nu pot efectua
operatiuni contabile pentru clientul respectiv, insa pot face recomandari
privind inregistrarile contabile;
e) daca desfasoara activitati de contabilitate, consultanta, fiscalitate
sau alte activitati profesionale similare, sa nu accepte contract pentru
activitatea de auditor financiar la acelasi client;
f) contractul de audit financiar incheiat cu clientul trebuie sa cuprinda
clauza de confidentialitate si eventualele conditii speciale, adaptate de la
caz la caz;
g) sa respecte hotararile Camerei referitoare la eventualele limitari in
timp ale numarului contractelor care pot fi incheiate cu acelasi client;
h) sa isi organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura acceptarea
sau continuarea in mod corespunzator a fiecarui angajament.
CAP. 9
Auditul intern
Art. 84
(1) Entitatile economice ale caror situatii financiare anuale sunt supuse,
potrivit legii, auditului financiar sunt obligate sa organizeze si sa asigure
exercitarea activitatii profesionale de audit intern, potrivit normelor legale
in vigoare.
(2) La regiile autonome, companiile/societatile nationale, precum si la
celelalte entitati economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit
intern se organizeaza si functioneaza potrivit cadrului legal privind auditul
intern din entitatile publice.
(3) Auditul intern reprezinta activitatea de examinare obiectiva a
ansamblului activitatilor entitatii economice in scopul furnizarii unei
evaluari independente a managementului riscului, controlului si proceselor de
conducere a acestuia.
(4) Activitatea de audit intern se exercita in cadrul entitatii economice
de catre persoane din interiorul sau exteriorul acesteia. Practicile de audit
intern se diferentiaza in functie de scopul, marimea, structura si domeniul de
activitate al entitatii economice.
Art. 85
In baza prevederilor art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999, republicata, obiectivele auditului intern sunt urmatoarele:
a) verificarea conformitatii activitatilor entitatii economice auditate cu
politicile, programele si managementul acestuia, in conformitate cu prevederile
legale;
b) evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si
nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul
cresterii eficientei activitatii entitatii economice;
c) evaluarea gradului de adecvare a datelor si/sau informatiilor financiare
si nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatilor din
entitatea economica;
d) protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si
identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.
Art. 86
(1) Camera elaboreaza norme de audit intern in conformitate cu standardele
internationale in domeniu, scopul acestora fiind:
a) definirea principiilor de baza privind modul in care trebuie sa se
exercite auditul intern;
b) asigurarea cadrului de lucru pentru exercitarea si promovarea
activitatilor de audit intern;
c) stabilirea criteriilor de baza pentru evaluarea exercitarii auditului
intern;
d) supravegherea proceselor, a structurilor organizatorice, a
managementului organizatoric, precum si a operatiunilor entitatii economice.
(2) Normele elaborate de Camera cuprind reguli de organizare, reguli de
exercitare, reguli de implementare si Codul de etica pentru profesia de auditor
intern. Regulile de organizare se refera la elementele definitorii ale
entitatilor si ale persoanelor care exercita activitatea de audit intern.
Regulile de exercitare se refera la natura activitatilor de audit intern si
stabilesc criterii de calitate pe baza carora exercitarea acestor servicii
poate fi evaluata. Regulile de implementare se elaboreaza in functie de
tipurile specifice de angajamente. Codul de etica pentru profesia de auditor
intern se bazeaza pe incredere in asigurarea obiectivitatii sale referitoare la
managementul riscului, controlului si conducerii.
Art. 87
Responsabilii pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea
lucrarilor/angajamentelor si semnarea rapoartelor de audit intern trebuie,
potrivit art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999,
republicata, sa aiba calitatea de auditor financiar.
Art. 88
Cu ocazia exercitarii independente a profesiei de auditor financiar,
indiferent de cadrul legal care se aplica pentru organizarea si functionarea
auditului intern la entitatile economice mentionate la art. 84, auditorii
financiari efectueaza si evaluarea functiei de audit intern; aceasta se refera
la gradul de adecvare a ariei de cuprindere a programelor conexe aplicate,
precum si la performantele acestuia, pentru a determina masura in care
auditorii financiari se pot baza pe rezultatele auditului intern in
desfasurarea activitatii lor.
CAP. 10
Rolul, atributiile si drepturile autoritatii de stat
Art. 89
(1) Activitatea Camerei se desfasoara, potrivit prevederilor art. 26 si 27
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, sub
supravegherea autoritatii de stat reprezentate de Ministerul Finantelor
Publice. Autoritatea de stat va urmari permanent ca reglementarile emise de
Camera si deciziile si hotararile luate de organele de conducere ale acesteia
sa nu contravina reglementarilor legale.
(2) In cazul in care autoritatea de stat constata ca nu sunt respectate
conditiile si obligatiile prevazute de lege, aceasta va lua masurile legale
care se impun.
(3) Supravegherea autoritatii de stat nu aduce atingere independentei
Camerei ca organism profesional, aceasta activitate fiind privita in contextul
colaborarii, astfel incat activitatea de audit financiar sa corespunda
exigentelor in domeniu impuse de normele si standardele europene.
Art. 90
(1) In baza art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999,
republicata, categoriile de entitati economice ale caror situatii financiare
vor fi auditate, potrivit legii, se stabilesc de catre Ministerul Finantelor
Publice in acord cu Programul de implementare a reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 a CEE si cu standardele internationale de
contabilitate.
(2) La entitatile economice care aplica reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a 78/660 a CEE si cu standardele internationale de
contabilitate auditul financiar se efectueaza in conditiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, ale normelor si ale prezentului
regulament.
(3) Entitatile economice care nu au obligatia, potrivit legii, sa aplice
reglementarile contabile prevazute la alin. (1) si (2) pot opta pentru
auditarea situatiilor financiare in conditiile prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata.
CAP. 11
Registrul auditorilor financiari
Art. 91
(1) Conform prevederilor art. 31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999, republicata, auditorii financiari activi si nonactivi, persoane fizice
si juridice, vor fi inscrisi in Registrul auditorilor financiari, care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va fi actualizat si
publicat anual cu modificarile intervenite.
(2) In Registrul auditorilor financiari vor fi mentionate cel putin
urmatoarele informatii:
a) pentru persoanele fizice: numele, prenumele, adresa, numarul de telefon
si numarul certificatului, carnetului si parafei de auditor financiar, membru
al Camerei;
b) pentru persoanele juridice:
- denumirea societatii, adresa sediului social, numarul de telefon si
numarul autorizatiei de functionare;
- numele, prenumele, adresa si numarul de telefon ale persoanelor fizice
active care efectueaza auditul financiar in numele si in contul societatii de
audit financiar;
- numele, prenumele, adresa si numarul de telefon ale asociatilor sau ale
actionarilor;
- numele, prenumele, adresa si numarul de telefon ale membrilor consiliului
de administratie.
CAP. 12
Sanctiuni disciplinare
Art. 92
In conditiile prevazute de art. 32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 75/1999, republicata, poate fi stabilita raspunderea disciplinara a
auditorilor financiari.
Art. 93
Abaterile disciplinare savarsite de auditorii financiari sunt urmatoarele:
a) nerespectarea Codului de conduita etica si profesionala in domeniul
auditului financiar al Camerei;
b) desfasurarea activitatii profesionale in conditii nesatisfacatoare,
ineficiente sau cu incompetenta, care au avut ca efect prejudicierea grava a
reputatiei profesionale;
c) incalcarea dispozitiilor legale aplicabile, ale prezentului regulament
si hotararilor, normelor sau ale altor acte emise de catre Camera;
d) incalcarea dispozitiilor legale, ale prezentului regulament si ale
celorlalte hotarari, norme sau acte emise de Camera de catre un angajat,
asociat, actionar sau administrator al unei societati de audit financiar,
membra a Camerei;
e) incalcarea altor reglementari legale in vigoare, incidente, din domeniul
propriu de activitate;
f) existenta unei hotarari a unei instante de judecata din Romania sau din
alta tara privind comiterea unei fapte care atrage, in conditiile legii,
sanctiunea de excludere din Camera.
Art. 94
(1) Auditorii financiari, persoane fizice active sau juridice, membri ai
Camerei, pot fi sanctionati pentru abateri disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o perioada de la 6 luni
pana la un an;
d) excluderea din Camera.
(2) Sanctiunile disciplinare se comunica in termen de 30 de zile de la data
hotararii de sanctionare. Sanctiunile se publica prin intermediul mijloacelor
de comunicare in masa ale Camerei, in conditiile legii.
Art. 95
Abaterile disciplinare se constata, iar sanctiunile disciplinare se aplica
prin procedurile disciplinare care se desfasoara potrivit competentelor
urmatoarelor organe ale Camerei:
a) Consiliul;
b) Comisia de apel.
Art. 96
Toate problemele, faptele sau circumstantele care sunt de natura sa atraga
raspunderea disciplinara a unui membru se aduc la cunostinta Secretariatului
general. Dupa analiza Secretariatul general transmite documentatia
Departamentului de conduita si disciplina profesionala.
Art. 97
(1) Departamentul de conduita si disciplina profesionala efectueaza
cercetari asupra documentatiei primite, putand sa solicite informatiile pe care
le considera necesare, inclusiv registre, documente, dosare sau evidente,
auditorul financiar fiind obligat sa le prezinte.
(2) Departamentul de conduita si disciplina profesionala se pronunta asupra
unei sanctiuni disciplinare, stabilind termene pentru furnizarea de catre
persoana in cauza a informatiilor necesare, oferindu-i posibilitatea de a face
declaratii scrise sau verbale inainte de a inainta propuneri Consiliului
Camerei.
Art. 98
(1) In situatia in care Departamentul de conduita si disciplina
profesionala considera ca nu sunt indeplinite conditiile necesare pentru
atragerea raspunderii disciplinare, persoana reclamata si reclamantul primesc o
notificare corespunzatoare.
(2) In situatia in care Departamentul de conduita si disciplina
profesionala considera ca sunt indeplinite conditiile pentru atragerea
raspunderii disciplinare, hotaraste:
a) emiterea unui ordin, cu consimtamantul persoanei reclamate ("ordin
cu consimtamant");
b) sesizarea Consiliului Camerei in vederea aprobarii sanctiunii propuse.
(3) In cazul in care Departamentul de conduita si disciplina profesionala
hotaraste sa sesizeze Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzand
faptele reclamate la adresa unui auditor financiar si o sinteza a probelor care
vin in sprijinul reclamatiei, precum si orice alte informatii pe care s-a bazat
opinia sa, in sensul propunerii unei sanctiuni disciplinare.
(4) Dupa sesizarea Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia, Departamentul
de conduita si disciplina profesionala va continua investigarea cazului pana la
clarificarea deplina a acestuia.
Art. 99
In vederea solutionarii sesizarilor primite, Consiliul Camerei respecta
procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare si
comunicare a hotararii.
Art. 100
Consiliul Camerei comunica in scris persoanei reclamate, in termen de 30 de
zile de la primirea sesizarii, urmatoarele:
a) continutul reclamatiei aduse, locul si data la care va avea loc audierea
persoanei respective;
b) elementele care stau la baza reclamatiei;
c) o sinteza a procedurilor Consiliului Camerei privind solutionarea
reclamatiei, in forma aprobata de acesta;
d) solicitarea adresata persoanei reclamate de a confirma, in termen de 15
zile de la primirea comunicarii, acceptarea totala sau partiala a faptelor puse
in sarcina acesteia, intentia de a participa la audiere si de a fi reprezentata
sau asistata de avocat ori de un alt specialist. Pentru faptele neacceptate,
persoana reclamata poate prezenta probe in apararea sa.
Art. 101
(1) Audierea se stabileste in termen de pana la 60 de zile de la data
primirii sesizarii. In acest scop persoanele sunt citate la Camera.
(2) Persoana reclamata sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia
audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisa adresata Consiliului
Camerei, amanarea audierii pentru o data ulterioara, in vederea formularii
apararii, in caz de boala sau in alte imprejurari temeinic motivate.
(3) In absenta nemotivata a persoanei reclamate sau a reprezentantului
acesteia audierea nu are loc si se trece la procedura urmatoare.
Art. 102
(1) Dupa procedura audierii sau, dupa caz, fara indeplinirea acestei
proceduri, Consiliul Camerei se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul Camerei delibereaza in raport cu fiecare fapta pusa in
sarcina persoanei reclamate si emite o hotarare impotriva acesteia, cuprinzand
una dintre sanctiunile prevazute in prezentul regulament.
(3) In cazul in care Consiliul Camerei a constatat ca faptele reclamate au
fost neintemeiate, emite o hotarare de respingere.
(4) Consiliul Camerei anunta hotararea sa in sedinta si informeaza partile
implicate despre dreptul de a ataca hotararea in fata Comisiei de apel.
Hotararea se comunica in scris partilor implicate, in termen de 5 zile de la
adoptare.
(5) Hotararea Consiliului Camerei devine executorie de la data implinirii
termenului de apel, cu exceptia cazului in care, inainte de implinirea
termenului, partile ataca hotararea Consiliului Camerei la Comisia de apel a
acesteia.
(6) Sedintele Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice sedintele
in care ar fi adusa atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei
si tertilor, precum si in cazurile in care s-ar afecta principiul
confidentialitatii, aceasta urmand a fi hotarata de Consiliul Camerei, precum
si la solicitarea partilor.
Art. 103
Hotararile Consiliului Camerei pot fi atacate, in termen de 30 de zile de
la primirea comunicarii scrise, atat de persoana reclamata, cat si de
reclamant. Cererea de apel trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie formulata in scris si sa fie adresata Comisiei de apel prin
Secretariatul general;
b) sa prezinte motivele atacarii hotararii Consiliului Camerei.
Art. 104
(1) Comisia de apel notifica ambelor parti data si locul judecarii
apelului. La judecare, apelantul are dreptul sa fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat in absenta apelantului, cu respectarea
cerintelor privind trimiterea comunicarii scrise. Prezenta celeilalte parti
este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amana judecarea apelului pentru o data
ulterioara, in vederea formularii apararii, in caz de boala sau in alte
imprejurari temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similara cu cea din faza audierii
in fata Consiliului Camerei.
Art. 105
(1) La incheierea judecarii apelului, Comisia de apel poate hotari
confirmarea, modificarea sau anularea hotararii Consiliului Camerei.
(2) Comisia de apel anunta hotararea sa in sedinta publica. Hotararea
Comisiei de apel se va comunica in scris partilor in termen de 15 zile de la
pronuntarea apelului.
(3) Sedintele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice sedintele in
care ar fi adusa atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei si
tertilor, precum si in cazurile in care s-ar afecta principiul
confidentialitatii, aceasta urmand a fi hotarata de Consiliul Camerei, precum
si la solicitarea partilor.
(4) Hotararile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui
membru sunt publicate prin grija Consiliului Camerei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(5) Hotararile Comisiei de apel sunt de natura disciplinara si pot fi
atacate, in conditiile legii, la instanta competenta. Masurile sanctionatorii
luate pot fi contestate, in conditiile legii si direct, la instantele
judecatoresti competente.