HOTARARE Nr. 591 din 6 iulie 2000
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 349 din 26 iulie 2000
In temeiul art. 7 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 4 iunie 1999,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Camerei Auditorilor
din Romania, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Camerei Auditorilor din Romania
Art. 1
In intelesul prezentului Regulament de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor din Romania, denumita in continuare Camera, termenii si expresiile
de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) experienta deosebit de valoroasa in domeniul financiar-contabil - este
considerata de Camera ca fiind deosebit de valoroasa pentru persoanele care au
calitatea de doctor in stiinte economice si care detin titluri academice si
universitare, au publicatii in domeniu, au condus, au coordonat si au
reglementat activitatea in domeniu si au o vechime in specialitate de minimum
15 ani;
b) experienta edificatoare in domeniul financiar-contabil - este
considerata de Camera edificatoare pentru persoanele care au desfasurat
activitate in domeniul financiar-contabil, in controlul financiar-contabil si
fiscal, in reglementarea acestor domenii si care au o vechime in specialitate
de minimum 5 ani;
c) grupul - reprezinta ansamblul format din societatea-mama si filialele
acesteia;
d) incompatibilitate - are sensul dat de Codul privind conduita etica si
profesionala in domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;
e) membru provizoriu - persoana care dobandeste in mod provizoriu calitatea
de auditor financiar si care este inscrisa in Registrul provizoriu al
membrilor;
f) lege - reprezinta Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar, precum si celelalte reglementari legale care au
incidenta asupra profesiei de auditor financiar;
g) consultantul oficial al Camerei - este Institutul Expertilor Contabili
din Scotia (ICAS) prin intermediul Programului de dezvoltare a sistemului
contabil si de audit din Romania, finantat de British Know How Fund in baza
Documentului privind strategia pentru Romania, elaborat de Departamentul pentru
dezvoltare internationala al Guvernului Marii Britanii;
h) persoane asociate auditorului financiar - sunt asociatii, actionarii,
administratorii si angajatii societatilor de audit, care nu au calitatea de
auditor financiar; colaboratorii; societatile din cadrul aceluiasi grup;
i) regulament - se intelege prezentul regulament de organizare si
functionare a Camerei, aprobat prin hotarare a Guvernului;
j) societate de audit - reprezinta persoana juridica careia i s-a atribuit
calitatea de membru al Camerei.
CAP. 1
Reguli pentru atribuirea si retragerea calitatii de auditor financiar
SECTIUNEA 1
Reguli pentru atribuirea calitatii de auditor financiar
Art. 2
Pentru atribuirea calitatii de auditor financiar, potrivit legii,
candidatii persoane fizice trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele
conditii:
a) sa fie licentiati ai unei facultati cu profil economic de cel putin 3
ani si sa aiba experienta in domeniul contabil, considerata de Camera ca fiind
edificatoare, sau sa aiba calitatea de expert contabil de cel putin 3 ani si sa
fi desfasurat activitate in aceasta calitate;
b) sa fi efectuat un stagiu practic cu o durata de 3 ani in activitatea de
audit financiar, sub indrumarea unui auditor financiar, in calitate de angajat
sau colaborator al acestuia;
c) sa satisfaca cerintele Codului privind conduita etica si profesionala in
domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;
d) sa sustina si sa promoveze examenul de aptitudini profesionale, conform
regulamentului elaborat de Camera si aprobat prin ordin al ministrului
finantelor.
Art. 3
Pentru atribuirea calitatii de auditor financiar, potrivit legii,
candidatii persoane juridice - societati de audit trebuie sa indeplineasca
cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoanele fizice care efectueaza auditul financiar al conturilor anuale
in numele societatilor de audit trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar;
b) persoanele fizice sau juridice care au calitatea de auditor financiar si
care sunt actionare ale unei societati de audit trebuie sa detina majoritatea
simpla a drepturilor de vot in adunarea generala a acesteia;
c) membrii consiliului de administratie al unei societati de audit trebuie
sa fie, in majoritate simpla, persoane fizice sau juridice care au calitatea de
auditor financiar.
Art. 4
Alte persoane cu calificarea obtinuta in strainatate, persoane fizice sau
juridice, pot obtine atribuirea calitatii de auditor financiar cu aprobarea
Ministerului Finantelor, la propunerea Camerei, daca indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) au calitatea de auditor financiar in baza reglementarilor unui alt stat;
b) detin o calificare profesionala in contabilitate, recunoscuta de legea
altui stat, echivalenta cu conditiile cerute de legea romana;
c) fac dovada ca poseda cunostintele cerute de statul roman pentru
desfasurarea activitatii de audit financiar, potrivit legii si normelor interne
elaborate de Camera.
Art. 5
Camera elaboreaza norme interne privind evaluarea experientei in domeniul
contabil, precum si organizarea si desfasurarea stagiului practic.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli pentru retragerea calitatii de auditor financiar
Art. 6
Auditorii financiari isi pierd calitatea in una dintre urmatoarele
situatii:
a) exercita profesia de auditor financiar fara a fi membru al Camerei;
b) nu solicita atribuirea calitatii de membru al Camerei in termen de un an
de la data obtinerii certificatului de auditor financiar;
c) au implinit varsta de 65 de ani, respectiv de 70 de ani, pentru
auditorii financiari care desfasoara activitate universitara;
d) au savarsit una dintre infractiunile prevazute la art. 37 si 38 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999.
CAP. 2
Statutul de membru al Camerei
SECTIUNEA 1
Procedura de atribuire a calitatii de membru al Camerei
Paragraful 1
Procedura de atribuire a calitatii de membru pentru persoanele fizice
Art. 7
(1) Candidatii admisi la examenul de aptitudini profesionale completeaza o
cerere si prezinta documentul care atesta achitarea tarifului de inscriere, al
carui cuantum este stabilit de Consiliul Camerei.
(2) Cererile sunt analizate de Departamentul de invatamant si admitere,
conform conditiilor din lege si din prezentul regulament.
(3) Dupa primirea cererii de atribuire a calitatii de membru al Camerei si
inainte de a lua o decizie Departamentul de invatamant si admitere poate cere
solicitantului furnizarea de informatii suplimentare de natura profesionala.
(4) Departamentul de invatamant si admitere poate lua in considerare orice
alta informatie de natura profesionala pe care o considera adecvata in legatura
cu solicitantul, cu conditia sa o faca cunoscuta acestuia.
(5) Dupa evaluarea tuturor informatiilor de natura profesionala primite
Departamentul de invatamant si admitere propune Consiliului Camerei luarea unei
decizii privind:
a) aprobarea cererii;
b) respingerea cererii.
Art. 8
(1) In cazul aprobarii cererii Camera elibereaza un carnet de membru.
(2) In situatia in care cererea nu este aprobata Departamentul de
invatamant si admitere comunica in scris solicitantului decizia Camerei si ii
restituie acestuia jumatate din tariful de inscriere.
(3) In cazul retragerii cererii de catre solicitant Camera retine jumatate
din tariful de inscriere.
(4) Dupa aprobarea cererii solicitantul semneaza un angajament prin care se
obliga ca, dupa ce este inscris ca membru al Camerei si atata timp cat este
membru, sa respecte dispozitiile prezentului regulament si ale normelor interne
si sa nu uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau de alta
titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera dupa retragerea
calitatii de membru al Camerei.
Paragraful al 2-lea
Procedura de atribuire a calitatii de membru pentru persoane juridice
Art. 9
(1) Persoanele juridice inainteaza Departamentului de invatamant si
admitere urmatoarele documente:
a) o cerere semnata de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada achitarii tarifului de inscriere;
c) copii legalizate de pe documentele care atesta indeplinirea conditiilor
prevazute la art. 3.
(2) Dispozitiile de procedura aplicabile persoanelor juridice sunt cele
prevazute la art. 7 alin. (2) - (5) si la art. 8.
Paragraful al 3-lea
Procedura de atribuire a calitatii de membru pentru alte persoane cu
calificarea obtinuta in strainatate
Art. 10
Persoanele cu calificarea obtinuta in strainatate inainteaza
Departamentului de invatamant si admitere formularul de solicitare a calitatii
de membru si actele doveditoare adecvate ca au fost satisfacute conditiile
legale.
Art. 11
(1) Se considera acte doveditoare adecvate, pentru persoanele fizice,
urmatoarele:
a) copie legalizata de pe certificatul/diploma sau de pe alte acte oficiale
care atesta calificarea contabila obtinuta in strainatate;
b) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al carui
membru este, cu precizarea expresa a calitatii de membru pe care o are la data
emiterii scrisorii;
c) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta
este recunoscuta de Federatia Internationala a Contabililor si ca a asimilat
Codul de etica emis de Federatia Internationala a Contabililor.
(2) Se considera acte doveditoare adecvate pentru persoanele juridice
urmatoarele:
a) copie legalizata de pe autorizatia eliberata de un organism profesional
competent din tara respectiva, care atesta ca societatea de audit solicitanta
este membra a acestuia;
b) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta
este recunoscuta de Federatia Internationala a Contabililor si ca a asimilat
Codul de etica emis de Federatia Internationala a Contabililor.
(3) Documentele prevazute la art. 9 alin. (1) trebuie sa fie insotite de
traducerea in limba romana, legalizata la un notar public din Romania.
Art. 12
Pe baza dovezilor depuse Departamentul de invatamant si admitere trebuie sa
notifice solicitantului, in termen de 30 de zile de la data depunerii
documentelor, daca documentele prezentate nu sunt corespunzatoare.
Art. 13
Departamentul de invatamant si admitere prezinta o lista cuprinzand toti
solicitantii care au inaintat documentele necesare Consiliului Camerei, la
urmatoarea intalnire a acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul Camerei analizeaza cererile la intalnirea respectiva si
propune Ministerului Finantelor aprobarea cererilor de atribuire a calitatii de
auditor financiar. Pe baza propunerii Ministerul Finantelor urmeaza sa se
pronunte in termen de pana la 30 de zile de la data primirii propunerii
Consiliului.
(2) Solicitantii trebuie sa fie informati despre rezultatul cererii lor
privind raspunsul Ministerului Finantelor sau despre hotararea Consiliului
referitoare la neinaintarea propunerii catre Ministerul Finantelor, in termen
de pana la 5 zile de la data raspunsului Ministerului Finantelor sau a
hotararii Consiliului, dupa caz.
(3) Solicitantii pot cere Consiliului explicatii privind neinaintarea
propunerii catre Ministerul Finantelor.
(4) Solicitantii avizati pentru atribuirea calitatii de membru semneaza un
angajament ce prevede ca, dupa ce sunt inscrisi ca membri ai Camerei si atata
timp cat sunt membri, vor respecta dispozitiile prezentului regulament si ale
normelor interne ale Camerei si ca nu vor uza de titlul profesional de auditor
financiar sau de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera
dupa retragerea calitatii de membru al Camerei.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile membrilor Camerei
Paragraful 1
Drepturile membrilor, persoane fizice
Art. 15
(1) Membrii, persoane fizice, au dreptul conferit de lege de a desfasura
activitati de audit financiar.
(2) Membrii, persoane fizice, pot folosi in exercitarea profesiei titlul
profesional de auditor financiar "AF".
(3) Membrii, persoane fizice, au dreptul sa aleaga si sa fie alesi in
cadrul organelor de conducere ale Camerei.
(4) Membrii, persoane fizice, au dreptul la un vot in sedintele organelor
de conducere ale Camerei.
Paragraful al 2-lea
Obligatiile membrilor, persoane fizice
Art. 16
(1) Membrii, persoane fizice, actioneaza in conformitate cu standardele de
audit, precum si cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Membrii, persoane fizice, se supun in permanenta Codului privind
conduita etica si profesionala in domeniul auditului financiar, precum si
regulilor privind pregatirea profesionala continua, emise potrivit legii.
(3) Membrii, persoane fizice, se supun procedurilor de control al calitatii
auditului financiar, emise potrivit legii.
(4) Membrii, persoane fizice, au obligatia achitarii cotizatiei anuale.
Cuantumul si termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de
Consiliul Camerei.
(5) Membrii, persoane fizice, transmit notificari Camerei, in termen de 30
de zile de la producerea evenimentului, in legatura cu:
a) schimbarea numelui; notificarea modificarii numelui membrului trebuie sa
fie insotita de cererea de solicitare a unui nou carnet;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, actionar sau de
administrator al unei societati de audit ori de liber-profesionist al
membrului;
d) orice alte date care se refera la calitatea de membru al Camerei.
(6) Membrii, persoane fizice, transmit notificari Camerei, in termen de
pana la 5 zile de la producerea evenimentului, mentionand, pe langa cele
prevazute mai jos, si informatiile necesare descrierii acestuia:
a) luarea de masuri sau aplicarea unor sanctiuni disciplinare asupra
membrului persoana fizica de catre o autoritate legala sau organism profesional
la care o astfel de persoana mai este membra;
b) orice condamnare data de instantele penale din tara si din strainatate;
c) existenta unei hotarari judecatoresti prin care i se interzice membrului
exercitarea functiei de administrator al unei societati comerciale sau in
general exercitarea de functii care privesc gestiunea ori conducerea unei
societati comerciale;
d) orice modificari survenite in oricare dintre informatiile furnizate
anterior Camerei;
e) orice alte informatii relevante pentru evaluarea reputatiei profesionale
a membrului.
Paragraful al 3-lea
Drepturile membrilor persoane juridice
Art. 17
(1) Societatile de audit au dreptul conferit de lege de a desfasura
activitati de audit financiar.
(2) Societatile de audit pot folosi in exercitarea profesiei titlul
profesional de auditor financiar "AF".
(3) Interesele societatilor de audit sunt promovate in cadrul organelor de
conducere ale Camerei prin intermediul asociatilor, actionarilor sau
administratorilor acestor societati, care sunt membri ai Camerei si care
beneficiaza de drepturile prevazute in prezentul regulament.
Paragraful al 4-lea
Obligatiile membrilor persoane juridice
Art. 18
(1) Societatile de audit actioneaza in conformitate cu standardele de
audit, precum si cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Societatile de audit se supun procedurilor de control al calitatii
auditului financiar, emise potrivit legii.
(3) Societatile de audit au obligatia achitarii cotizatiei anuale.
Cuantumul si termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de
Consiliul Camerei.
(4) Toti asociatii, actionarii si administratorii societatilor de audit au
obligatia sa respecte cerintele Codului privind conduita etica si profesionala
in domeniul auditului financiar si normele elaborate de Camera, potrivit legii.
(5) Societatile de audit trimit notificari Camerei, in termen de 30 de zile
de la producerea evenimentului, in ceea ce priveste:
a) schimbarea denumirii sub care este inregistrata persoana juridica;
notificarea modificarii denumirii trebuie sa fie insotita de cererea de
solicitare a unui nou carnet;
b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenta;
c) deschiderea sau inchiderea unei filiale;
d) orice modificare privind statutul angajatilor, asociatilor, actionarilor
sau administratorilor societatii de audit;
e) orice alte date care se refera la calitatea de membru al Camerei.
(6) Societatile de audit transmit notificari Camerei, in termen de 5 zile
de la producerea evenimentului, cuprinzand si informatiile necesare pentru
descrierea acestuia:
a) demiterea sau demisia unui administrator ori retragerea, excluderea sau
decesul unui actionar ori asociat al societatii de audit;
b) numirea unui lichidator;
c) luarea de masuri sau aplicarea unor sanctiuni disciplinare membrului
persoana juridica de catre o autoritate legala sau organism profesional la care
o astfel de persoana mai este membra;
d) orice condamnare data de instantele penale din tara si din strainatate
reprezentantului legal al societatii de audit;
e) existenta unei hotarari judecatoresti prin care se interzice
reprezentantului legal al societatii de audit exercitarea functiei de
administrator sau, in general, exercitarea de functii care privesc gestiunea
ori conducerea unei societati;
f) orice modificari survenite in oricare dintre informatiile furnizate
anterior Camerei;
g) orice alte informatii relevante pentru evaluarea reputatiei profesionale
a membrului.
SECTIUNEA a 3-a
Renuntarea la calitatea de membru al Camerei
Art. 19
Persoanele care doresc sa renunte la calitatea de membru al Camerei
notifica acest lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face in scris si se
transmite cu un preaviz de 15 zile lucratoare.
(2) Consiliul Camerei poate hotari amanarea incetarii calitatii de membru
si, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul membrilor Camerei,
in urmatoarele situatii:
a) existenta unor debite ale membrului catre Camera;
b) existenta unei masuri de sanctionare disciplinara pornite impotriva
membrului.
SECTIUNEA a 4-a
Retragerea calitatii de membru al Camerei
Art. 20
Calitatea de membru al Camerei se retrage in una dintre urmatoarele
situatii:
a) pierderea calitatii de auditor financiar;
b) neachitarea cotizatiei anuale in termenul stabilit de Consiliul Camerei,
cu exceptia situatiilor in care s-a produs ca urmare a unui caz fortuit sau de
forta majora;
c) dictarea sanctiunii de excludere din Camera prin hotarare ramasa
definitiva;
d) reorganizarea persoanei juridice, in conditiile prevederilor legale.
SECTIUNEA a 5-a
Redobandirea calitatii de membru al Camerei
Art. 21
(1) Orice membru care a renuntat sau caruia i s-a retras calitatea poate
solicita redobandirea acesteia, respectand conditiile prezentului regulament
referitoare la procedura de atribuire a calitatii de membru.
(2) Membrii carora in urma unei sanctiuni disciplinare li s-a interzis
dreptul de a solicita, pentru o anumita perioada, redobandirea calitatii de
membru al Camerei nu au dreptul sa faca o astfel de cerere anterior expirarii
termenului respectiv.
SECTIUNEA a 6-a
Persoanele nonactive ale Camerei
Art. 22
(1) Persoanele fizice care sunt considerate incompatibile pentru
desfasurarea activitatii de audit financiar, in sensul prevederilor prezentului
regulament, devin persoane nonactive ale Camerei.
(2) Persoanele nonactive figureaza intr-o sectiune separata a Registrului
membrilor Camerei si nu pot desfasura activitati de audit financiar pe perioada
incompatibilitatii.
(3) La incetarea incompatibilitatii persoanele nonactive sunt radiate din
sectiunea respectiva a Registrului membrilor Camerei si, la cerere, sunt
inscrise in Registrul membrilor Camerei la sectiunea "Membrii
Camerei".
CAP. 3
Exercitarea mandatului de auditor financiar
Art. 23
Auditorul financiar poate indeplini mandatul numai in urmatoarele conditii:
a) are calitatea de auditor financiar;
b) este membru al Camerei;
c) indeplineste conditiile stabilite prin prezentul regulament.
Art. 24
Mandatul de auditor financiar se exercita prin:
a) incheierea unui contract de audit financiar cu clientul;
b) intocmirea rapoartelor de audit financiar.
SECTIUNEA 1
Conditii de indeplinit in exercitarea mandatului de auditor financiar
Paragraful 1
Asigurarea pentru riscul profesional
Art. 25
Asigurarea pentru riscul profesional trebuie sa intruneasca urmatoarele
conditii:
a) sa fie incheiata cu societati de asigurari;
b) sa satisfaca limitele minime de asigurare specificate in normele interne
ale Camerei.
Paragraful al 2-lea
Respectarea cerintelor privind eliminarea situatiilor de incompatibilitate
si conflict de interese
Art. 26
Prin incompatibilitate se intelege toate situatiile care conduc la
stirbirea cerintei fundamentale de independenta in exercitarea mandatului de
auditor financiar, potrivit prezentului regulament.
Paragraful al 3-lea
Renuntarea la mandatul de auditor financiar
Art. 27
Daca pe durata mandatului auditorul financiar nu mai indeplineste
conditiile pentru exercitarea acestuia, acesta are obligatia sa renunte imediat
la mandatul sau si sa notifice clientului incetarea mandatului si motivul
renuntarii.
Paragraful al 4-lea
Conformitate si monitorizare
Art. 28
Membrii Camerei trebuie sa se asigure ca toate persoanele asociate lor
coopereaza cu Camera pentru monitorizarea aplicarii prezentului regulament si a
normelor Camerei.
Art. 29
Membrii Camerei au obligatia sa tina o evidenta corecta a activitatii lor
si sa ofere Camerei toate informatiile necesare pentru a permite acesteia sa
desfasoare procesul de monitorizare in mod eficient.
SECTIUNEA a 2-a
Raspunderea in exercitarea mandatului de auditor financiar
Art. 30
Auditorul financiar care continua sa indeplineasca mandatul fara sa mai
satisfaca conditiile de exercitare a acestuia raspunde, conform legii, fata de
clientul prejudiciat.
Art. 31
Auditorii financiari persoane juridice raspund, potrivit legii, in
calitatea lor de membri ai Camerei, daca unul dintre asociati, administratori
sau angajati care nu are calitatea de auditor financiar intervine in
exercitarea mandatului de auditor financiar, astfel incat sa prejudicieze
independenta persoanelor fizice care desfasoara aceasta activitate in numele
persoanei juridice.
CAP. 4
Reguli pentru desfasurarea activitatii de audit financiar
SECTIUNEA 1
Principii fundamentale
Art. 32
(1) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de integritate in toate
relatiile profesionale, de afaceri si personale. Integritatea implica
onestitate, justete si corectitudine si nu trebuie sa fie afectata de interese
de natura familiala.
(2) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de obiectivitate in
exercitarea profesiei. Obiectivitatea este actul de constiinta ce se refera la
toate considerentele relevante pentru fiecare angajament.
(3) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de independenta in
exercitarea mandatului. Prin independenta se intelege exercitarea mandatului de
catre auditorii financiari care nu au raporturi juridice de munca sau civile cu
clientii si nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau indirecte
in raport cu acestia, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca prestata in
calitate de auditor financiar. Independenta nu trebuie sa fie afectata in nici
un caz de interese de natura familiala.
(4) Auditorii financiari trebuie sa accepte sau sa desfasoare o activitate
pentru care au competenta. In cazurile in care este necesar auditorii
financiari pot colabora cu specialisti si din alte domenii, astfel incat sa li
se permita desfasurarea activitatii in mod competent.
(5) Auditorii financiari trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala
cu respectarea confidentialitatii asupra informatiilor cu care opereaza.
Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de organele publice
abilitate potrivit legii. In conditiile pastrarii confidentialitatii
informatiilor asupra clientilor Camera are acces la acestea ca urmare a
atributiei sale privind controlul calitatii auditului financiar.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli generale
Art. 33
Pentru asigurarea respectarii principiilor fundamentale de desfasurare a
activitatii de audit financiar auditorii financiari trebuie sa se conformeze
urmatoarelor reguli generale:
a) sa nu accepte mandatul daca in ultimii 2 ani anteriori acceptarii
mandatului au fost administratori sau angajati ai clientului ori ai unei
entitati din cadrul aceluiasi grup;
b) sa nu accepte mandatul daca in conducerea sau in actionariatul
semnificativ al clientului ori al unei entitati din cadrul aceluiasi grup se
regasesc rude sau afini pana la gradul al patrulea ai auditorului financiar;
c) sa nu se implice direct sau indirect in desfasurarea activitatii
financiare a clientului, neavand posibilitatea sa detina actiuni sau parti
sociale, sa incheie contracte de imprumut sau de garantare a unor imprumuturi,
sa incheie acte de comert sau sa beneficieze de alte avantaje din partea
clientului, cu exceptia onorariilor;
d) pe parcursul desfasurarii activitatii de audit financiar nu pot efectua
operatiuni contabile pentru clientul respectiv, insa pot face recomandari
privind inregistrarile contabile;
e) daca desfasoara activitati de contabilitate, consultanta, fiscalitate
sau alte activitati profesionale conexe, sa nu accepte mandat de auditor
financiar pentru acelasi client;
f) contractul de audit financiar incheiat cu clientul trebuie sa cuprinda
clauza de confidentialitate si eventualele conditii speciale, adaptate de la
caz la caz;
g) sa se supuna hotararilor Camerei referitoare la eventualele limitari ale
numarului mandatelor care pot fi desfasurate la acelasi client;
h) sa isi organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura
acceptarea sau continuarea in mod corespunzator a fiecarui angajament.
CAP. 5
Abateri, sanctiuni si proceduri disciplinare
SECTIUNEA 1
Abateri disciplinare
Art. 34
Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei, se
pot situa in unul dintre urmatoarele cazuri de abatere disciplinara:
a) nerespectarea Codului de conduita etica si profesionala al Camerei;
b) desfasurarea activitatii profesionale in conditii nesatisfacatoare,
ineficiente sau cu incompetenta, intr-o asemenea masura sau de atatea ori incat
s-a discreditat pe sine, Camera sau profesia in general;
c) incalcarea dispozitiilor prezentului regulament si ale celorlalte
hotarari, norme sau acte emise de Camera;
d) incalcarea dispozitiilor prezentului regulament si ale celorlalte
hotarari, norme sau acte emise de Camera de catre un angajat, asociat, actionar
sau administrator al unei societati de audit membra a Camerei;
e) incalcarea altor reglementari legale in vigoare, incidente, din domeniul
propriu de activitate;
f) existenta unei hotarari a unei instante de judecata din Romania sau din
alta tara privind comiterea unei fapte ce aduce atingere Camerei sau profesiei.
SECTIUNEA a 2-a
Sanctiuni disciplinare
Art. 35
(1) Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei,
pot fi sanctionati pentru abateri disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) limitarea anumitor drepturi;
d) suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada;
e) excluderea din Camera.
(2) Sanctiunile disciplinare se comunica in termen de 30 de zile de la data
hotararii de sanctionare.
SECTIUNEA a 3-a
Proceduri disciplinare
Art. 36
Abaterile disciplinare se constata, iar sanctiunile disciplinare se aplica
prin procedurile disciplinare care se desfasoara potrivit competentelor
urmatoarelor organe ale Camerei:
a) Departamentul de conduita si disciplina profesionala;
b) Consiliul;
c) Comisia de apel.
Art. 37
Toate problemele, faptele sau circumstantele care sunt de natura sa atraga
raspunderea disciplinara a unui membru se aduc la cunostinta Secretariatului general.
Dupa analiza Secretariatul general transmite documentatia Departamentului de
conduita si disciplina profesionala.
Paragraful 1
Competentele Departamentului de conduita si disciplina profesionala
Art. 38
Departamentul de conduita si disciplina profesionala efectueaza cercetari
asupra documentatiei primite.
Art. 39
Departamentul de conduita si disciplina profesionala poate solicita, iar
membrul ofera informatiile cerute, inclusiv registre, documente, dosare sau
evidente. Departamentul de conduita si disciplina profesionala se pronunta
asupra initierii sau neinitierii unei actiuni disciplinare in ceea ce priveste
membrul respectiv. Departamentul de conduita si disciplina profesionala
stabileste termene pentru furnizarea unor astfel de informatii de catre membri,
oferind posibilitatea acestora de a face declaratii scrise sau verbale inainte
de a lua o decizie.
Art. 40
(1) In situatia in care Departamentul de conduita si disciplina
profesionala considera ca nu exista un caz aparent - prima facie (nu sunt
indeplinite conditiile necesare pentru atragerea raspunderii disciplinare, dupa
aceasta prima analiza), persoana reclamata si reclamantul primesc o notificare
corespunzatoare.
(2) In situatia in care Departamentul de conduita si disciplina
profesionala considera ca exista un caz aparent - prima facie, hotaraste:
a) fie in sensul emiterii unui ordin, cu consimtamantul persoanei reclamate
("ordin cu consimtamant");
b) fie in sensul sesizarii Consiliului Camerei.
(3) In cazul in care Departamentul de conduita si disciplina profesionala
hotaraste sa emita un ordin cu consimtamant, pot fi aplicate una sau mai multe
dintre urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment;
b) mustrare.
(4) In cazul in care Departamentul de conduita si disciplina profesionala
hotaraste sa sesizeze Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzand
acuzatiile aduse persoanei reclamate si o sinteza a probelor care vin in
sprijinul acuzatiilor, precum si orice alte informatii pe care s-a bazat opinia
sa, in sensul initierii unei actiuni disciplinare. Decizia Departamentului de
conduita si disciplina profesionala se comunica persoanei reclamate, insotita
de o copie de pe raport.
(5) Dupa sesizarea Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia,
Departamentul de conduita si disciplina profesionala poate continua
investigarea cazului.
Paragraful al 2-lea
Competentele Consiliului
Art. 41
In vederea solutionarii sesizarilor primite, Consiliul Camerei respecta
procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare si
comunicare a hotararii.
Art. 42
Consiliul Camerei comunica in scris persoanei reclamate, in termen de 30 de
zile de la primirea sesizarii, urmatoarele:
a) acuzatiile aduse, locul si data la care are loc audierea cazului;
b) probele pe care se bazeaza prezentarea cazului;
c) o sinteza a procedurilor Consiliului Camerei, in forma aprobata de
acesta;
d) solicitarea adresata persoanei reclamate de a confirma in termen de 15
zile de la primirea comunicarii acceptarea totala sau partiala a acuzatiilor
aduse, intentia de a participa la audiere si de a fi reprezentata sau asistata
de avocat ori de un alt specialist. Pentru acuzatiile neacceptate persoana
reclamata poate prezenta probe in apararea sa.
Art. 43
(1) Audierea se stabileste in termen de pana la 60 de zile de la data
primirii sesizarii. In acest scop persoanele sunt citate.
(2) Persoana reclamata sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia
audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisa adresata Consiliului,
amanarea audierii pentru o data ulterioara, in vederea formularii apararii, in
cazuri de boala si in alte cazuri de forta majora.
(3) In absenta persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia audierea
nu are loc si se trece la procedura urmatoare.
Art. 44
(1) Dupa procedura audierii sau, dupa caz, fara indeplinirea acestei
proceduri Consiliul se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul delibereaza in raport cu fiecare acuzatie adusa persoanei
reclamate si emite o hotarare impotriva acesteia, cuprinzand una dintre
sanctiunile prevazute in prezentul regulament.
(3) In cazul in care Consiliul Camerei a constatat ca acuzatiile aduse au
fost neintemeiate emite o hotarare de respingere.
(4) Consiliul Camerei anunta hotararea sa in sedinta si informeaza partile
implicate despre dreptul de a ataca hotararea in fata Comisiei de apel.
Hotararea se comunica in scris partilor implicate, in termen de 5 zile de la
adoptare, si poate fi atacata.
(5) Hotararea Consiliului Camerei devine executorie de la data implinirii
termenului de apel, cu exceptia cazului in care, inainte de implinirea
termenului, partile ataca hotararea Consiliului Camerei (inainteaza cererea de
apel).
(6) Sedintele Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice sedintele
in care ar fi adusa atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei
si tertilor, precum si in cazurile in care s-ar afecta principiul
confidentialitatii.
(7) Hotararile Consiliului Camerei privind suspendarea sau excluderea unui
membru se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Paragraful al 3-lea
Apelul
Art. 45
Comisia de apel este compusa din 5 membri: 2 membri ai Camerei, alesi de
Conferinta si care nu fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, 2
reprezentanti ai Ministerului Finantelor si un reprezentant al Ministerului
Justitiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un presedinte.
Art. 46
Hotararea Consiliului Camerei poate fi atacata, in termen de 30 de zile de
la primirea comunicarii scrise, atat de persoana reclamata, cat si de
reclamant. Cererea de apel trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie formulata in scris si sa fie adresata Comisiei de apel prin
Secretariatul general;
b) sa prezinte justificat motivele atacarii hotararii Consiliului Camerei.
Art. 47
(1) Comisia de apel notifica ambelor parti data si locul judecarii
apelului. La judecarea apelului apelantul are dreptul sa fie reprezentat sau
asistat.
(2) Apelul poate fi judecat in absenta apelantului, cu respectarea
cerintelor privind trimiterea comunicarii scrise. Prezenta celeilalte parti
este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amana judecarea apelului pentru o data ulterioara,
in vederea formularii apararii, in caz de boala si in alte cazuri de forta
majora.
(4) Procedura de judecare a apelului este similara cu cea din faza audierii
in fata Consiliului Camerei.
Art. 48
(1) La incheierea judecarii apelului Comisia de apel poate hotari
confirmarea, modificarea sau anularea hotararii Consiliului Camerei.
(2) Comisia de apel anunta hotararea sa in sedinta. In termen de 15 zile de
la judecarea apelului hotararea comisiei de apel se va comunica in scris
partilor. Hotararea Comisiei de apel are efect de la data comunicarii scrise
sau de la data publicarii, dupa caz.
(3) Sedintele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice sedintele in
care ar fi adusa atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei si
tertilor, precum si in cazurile in care s-ar afecta principiul
confidentialitatii.
(4) Hotararile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui
membru sunt publicate prin grija Consiliului Camerei.
(5) Hotararile Comisiei de apel sunt de natura disciplinara si pot fi
atacate in conditiile legii.
CAP. 6
Organizarea si functionarea Camerei
Art. 49
Organele de conducere, administrare si control ale Camerei sunt:
a) Conferinta Camerei;
b) Consiliul Camerei;
c) Biroul permanent al Consiliului Camerei;
d) Comisia de auditori statutari.
SECTIUNEA 1
Conferinta Camerei
Art. 50
Conferinta Camerei, denumita in continuare Conferinta, este organul
superior de conducere al Camerei si poate fi ordinara si extraordinara.
Paragraful 1
Conferinta ordinara a Camerei
Art. 51
Conferinta ordinara a Camerei se intruneste o data pe an, la convocarea
Consiliului, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar.
Art. 52
Conferinta ordinara a Camerei are ca principale atributii:
a) dezbaterea raportului anual de activitate al Consiliului Camerei;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea bilantului contabil al Camerei;
c) dezbaterea si aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra
gestiunii financiare a Consiliului Camerei;
d) aprobarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli pentru
exercitiul financiar incheiat;
e) aprobarea proiectului de buget de venituri si cheltuieli aferent
exercitiului financiar urmator;
f) alegerea si revocarea membrilor Consiliului;
g) aprobarea normelor de reprezentare la Conferinta;
h) alegerea si revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) stabilirea obiectivelor si directiilor strategice ale Camerei;
j) aprobarea programului de activitati al Consiliului Camerei pe anul in
curs;
k) aprobarea constituirii, reorganizarii sau desfiintarii filialelor
Camerei;
l) aprobarea amendamentelor la Regulamentul de organizare si functionare al
Camerei;
m) alte atributii ale Camerei, in afara celor prevazute, in principal, de
lege.
Art. 53
(1) Pentru validitatea deliberarilor Conferintei ordinare este necesara
prezenta majoritatii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotararile trebuie
sa fie adoptate cu votul majoritatii simple a celor prezenti.
(2) In cazul neindeplinirii conditiilor de la alineatul precedent
Conferinta intrunita dupa a doua convocare poate sa hotarasca asupra
problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar fi numarul membrilor prezenti, cu
majoritate simpla de voturi.
Paragraful al 2-lea
Conferinta extraordinara a Camerei
Art. 54
Conferinta extraordinara poate fi convocata de Biroul permanent sau la
cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor Consiliului ori a unei
cincimi din numarul membrilor Camerei, cu drept de vot, care adreseaza cererea
Secretariatului general, specificand in aceasta problemele ce doresc sa fie
dezbatute in cadrul Conferintei extraordinare.
Art. 55
Pentru validitatea deliberarilor Conferintei extraordinare este necesara:
a) la prima convocare, prezenta membrilor reprezentand doua treimi din
numarul de voturi, iar hotararile trebuie sa fie luate cu votul unui numar de
membri, care sa reprezinte cel putin jumatate din numarul de voturi;
b) la convocarile urmatoare, prezenta membrilor reprezentand jumatate din
numarul de voturi, iar hotararile trebuie sa fie luate cu votul unui numar de
membri, care sa reprezinte cel putin jumatate din numarul de voturi.
Art. 56
Conferinta extraordinara poate adopta hotarari in ceea ce priveste:
a) modificarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei;
b) schimbarea sediului social;
c) orice alta hotarare pentru care este necesara aprobarea Conferintei
extraordinare.
Paragraful al 3-lea
Procedura de convocare si de desfasurare a Conferintei
Art. 57
(1) Termenul de intrunire a Conferintei nu poate fi mai mic de 15 zile de
la data publicarii convocarii.
(2) Convocarea se publica in cel putin doua cotidiane de circulatie
nationala si cuprinde locul si data Conferintei, precum si ordinea de zi, cu
mentionarea tuturor problemelor care fac obiectul dezbaterilor.
(3) In convocarea pentru prima Conferinta se fixeaza ziua si ora pentru cea
de-a doua, in cazul in care nu sunt intrunite conditiile de desfasurare a celei
dintai.
(4) Fiecare membru persoana fizica al Camerei are dreptul la un singur vot.
(5) Membrii Camerei pot fi reprezentati in Conferinta de alti membri, in
baza unei procuri speciale autentificate de un notar public. Procurile se depun
in original la Secretariatul general inainte de data la care are loc
Conferinta, facandu-se mentiune despre aceasta in procesul-verbal. Un membru nu
poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau
angajatii Camerei nu pot reprezenta alti membri.
(6) Conferinta se deschide de presedintele Consiliului sau de inlocuitorul
desemnat de acesta. Dupa constatarea indeplinirii cerintelor legale pentru desfasurarea
Conferintei, de catre presedinte si secretarii desemnati de acesta, incepe
dezbaterea problemelor inscrise pe ordinea de zi.
(7) Hotararile Conferintei se adopta prin vot deschis. Votul secret este
obligatoriu pentru alegerea si revocarea membrilor Consiliului si ai Comisiei
de auditori statutari.
(8) Procesul-verbal, semnat de presedinte si de secretari, constata
indeplinirea formalitatilor referitoare la convocare, data si locul
Conferintei, membrii prezenti, numarul de voturi ale acestora, dezbaterile in
rezumat, hotararile luate, iar la cererea membrilor, declaratiile facute de ei
in sedinta. Pentru a fi opozabile tertilor hotararile Conferintei sau sintezele
acestora, dupa caz, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
SECTIUNEA a 2-a
Consiliul Camerei
Paragraful I
Alegerea Consiliului Camerei
Art. 58
(1) Membrii Consiliului Camerei sunt alesi in cadrul Conferintei ordinare
pentru o perioada de 5 ani, conform procedurilor prevazute in prezentul
regulament. Consiliul are in componenta sa 15 membri ai Camerei.
(2) Primul Consiliu al Camerei include membrii Comitetului provizoriu, ca
membri de drept, urmand ca diferenta de 6 membri sa fie complinita prin alegeri
in cadrul Conferintei.
(3) Orice membru al Camerei, cu exceptia persoanelor juridice, poate fi
ales ca membru al Consiliului Camerei, cu conditia ca:
a) la data la care au loc alegerile, varsta sa sa nu depaseasca 60 de ani,
respectiv 65 de ani, daca desfasoara activitate universitara;
b) la data depunerii candidaturii sale sa aiba capacitate deplina de
exercitiu;
c) impotriva sa sa nu se fi dictat anterior sanctiunea excluderii din
Camera;
d) in ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii sale sa nu se fi
dictat de catre Camera vreo sanctiune disciplinara impotriva sa;
e) sa fi respectat procedura de depunere a candidaturii prevazuta de
prezentul regulament;
f) sa nu detina o functie eligibila intr-un alt organism profesional.
(4) Candidaturile se depun la Secretariatul general in termenul si conform
modelului publicat in cel putin doua cotidiane de larga circulatie.
(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat sa dea declaratii pe care le
considera adecvate privind respectarea conditiilor de eligibilitate de mai sus.
Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricarei persoane care refuza sa
faca asemenea declaratii sau care face o declaratie falsa ori incorecta. In
cazul in care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei si una sau
mai multe dintre declaratiile sale au fost false sau incorecte si candidatul
respectiv nu ar fi fost ales in cazul in care declaratiile respective ar fi
fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei declara alegerea acelui membru
ca fiind nula. Orice asemenea declaratie nu trebuie sa afecteze validitatea
alegerii oricarui alt candidat ca membru al Consiliului Camerei.
(6) Orice membru al Consiliului Camerei poate indeplini cel mult doua
mandate de cate 5 ani.
Art. 59
(1) Candidatii trebuie sa respecte conditiile de eligibilitate prevazute in
prezentul regulament.
(2) Alegerea se face prin vot secret, iar rezultatul se anunta in
Conferinta.
(3) Votarea se efectueaza pe baza unui buletin de vot, in forma aprobata de
Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie sa contina numele fiecarui
candidat.
(4) Fiecare membru al Camerei poate vota dintre candidatii propusi un numar
care sa nu depaseasca numarul locurilor eligibile.
(5) Conferinta alege Comisia de votare care sa indeplineasca urmatoarele
atributii:
a) primirea buletinelor de vot si stabilirea buletinelor nule;
b) numararea voturilor valabile;
c) stabilirea candidatilor care au fost alesi;
d) elaborarea unui raport scris catre Conferinta cu privire la rezultatele
votarii;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general, in vederea
sigilarii si pastrarii pe o perioada de 30 de zile;
f) alte atributii stabilite de Conferinta.
(6) Sunt declarati alesi candidatii care au intrunit numarul cel mai mare
de voturi, iar in caz de paritate, in plenul Conferintei, se efectueaza o
tragere la sorti de catre Comisia de votare, pentru candidatii care au obtinut
acelasi numar de voturi.
Art. 60
(1) La prima sedinta membrii Consiliului Camerei aleg din randul lor, prin
vot secret, un presedinte, un prim-vicepresedinte si 5 vicepresedinti, ale
caror mandate se incheie cu ocazia urmatoarelor alegeri din cadrul Conferintei,
daca intre timp nu le inceteaza calitatea de membru al Consiliului Camerei.
Orice loc vacant de presedinte, prim-vicepresedinte sau de vicepresedinte
trebuie ocupat in aceeasi maniera la urmatoarea sedinta a Consiliului Camerei.
Sedinta, precum si aparitia unui loc vacant trebuie anuntate tuturor membrilor
Consiliului Camerei.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei poate fi ocupat prin
numirea interimara de catre Consiliul Camerei a urmatorilor candidati in
ordinea descrescatoare a numarului de voturi intrunit conform raportului
Comisiei de votare, cu respectarea conditiilor de eligibilitate prevazute in
prezentul capitol.
(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunica in scris
Secretariatului general intentia sa cu privire la retragerea din Consiliul
Camerei, iar la data demisiei locul sau devine vacant.
(4) Consiliul Camerei nu poate functiona in conditiile in care s-a vacantat
o treime din numarul locurilor prevazute in prezentul regulament.
Art. 61
Calitatea de membru al Consiliului Camerei inceteaza in una dintre
urmatoarele situatii:
a) pierderea calitatii de membru al Camerei;
b) pierderea capacitatii de exercitiu al unor drepturi civile, aceasta
fiind incompatibila cu exercitarea mandatului de membru al Consiliului Camerei;
c) emiterea de catre Camera a unei sanctiuni disciplinare, ramasa
definitiva, impotriva sa;
d) neparticiparea la 4 sedinte consecutive ale Consiliului Camerei, fara o
aprobare in acest sens;
e) demisia din functie.
Paragraful al 2-lea
Sedintele Consiliului Camerei
Art. 62
Consiliul Camerei se intruneste trimestrial si ori de cate ori considera
necesar, la cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi din numarul
membrilor sai. Convocarea sedintelor se face prin Secretariatul general.
Art. 63
(1) La prima sedinta a Consiliului Camerei, care se desfasoara dupa
Conferinta in care au avut loc alegerile, acesta trebuie sa adopte regulamentul
intern privind organizarea si functionarea proprie, elaborat de Comitetul
provizoriu al Camerei.
(2) In absenta presedintelui sau a prim-vicepresedintelui sedintele sunt
conduse de un vicepresedinte al Consiliului Camerei, desemnat de presedinte sau
de Biroul permanent.
(3) Sedintele Consiliului Camerei nu pot avea loc decat in prezenta
majoritatii simple a membrilor sai.
Art. 64
(1) Hotararile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simpla a
voturilor membrilor prezenti, cu exceptia cazurilor prevazute expres de
prezentul regulament.
(2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar
in cazul egalitatii voturilor votul presedintelui de sedinta determina
rezultatul votului final.
(3) Secretariatul general pastreaza evidenta proceselor-verbale ale tuturor
sedintelor intr-un registru special intocmit in acest scop. Procesele-verbale
trebuie semnate de toti membrii Consiliului Camerei in sedinta imediat
urmatoare celei la care se refera.
Paragraful al 3-lea
Competentele si atributiile Consiliului Camerei
Art. 65
Consiliul Camerei coordoneaza, conduce si controleaza activitatea Camerei,
putand sa exercite in acest scop toate prerogativele Camerei, in afara celor
care constituie atributul exclusiv al Conferintei.
Art. 66
(1) Consiliul Camerei poate delega oricare dintre prerogativele sale unor
comisii conduse de membri ai Consiliului. Consiliul Camerei stabileste
componenta, cvorumul fiecarei comisii si procedurile care trebuie urmate de
catre acestea sau poate da dreptul comisiilor sa decida singure asupra acestor
proceduri.
(2) Consiliul Camerei poate revoca, in tot sau in parte, prerogativele
delegate oricarei comisii si poate dizolva oricare dintre comisii.
Art. 67
Consiliul Camerei are urmatoarele atributii:
a) asigura aducerea la indeplinire a hotararilor Conferintelor Camerei;
b) asigura conditiile pentru administrarea si gestionarea patrimoniului
Camerei, potrivit legii;
c) stabileste strategia si avizeaza proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al Camerei;
d) prezinta spre aprobare Conferintei raportul de activitate pe perioada
anterioara, bilantul contabil si proiectul programului de activitate al
Camerei;
e) aproba Regulamentul intern de organizare si functionare a Biroului
permanent;
f) aproba organigrama si politica de personal ale Camerei;
g) aproba normele privind desfasurarea activitatii curente a
departamentelor Camerei;
h) stabileste anual indemnizatiile membrilor Consiliului Camerei si ai
Biroului permanent al Consiliului Camerei;
i) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
hotararile Conferintei.
Paragraful al 4-lea
Presedintele Consiliului Camerei
Art. 68
(1) Presedintele Consiliului Camerei este si presedintele Biroului
permanent al Consiliului Camerei.
(2) Presedintele sau inlocuitorul de drept al acestuia reprezinta Camera in
raporturile cu terte persoane, cu autoritatile publice si cu organizatiile
nationale si internationale, aparand prestigiul si independenta profesionala a
membrilor Camerei, si semneaza hotararile Conferintei, Consiliului si ale Biroului
permanent al Consiliului Camerei.
(3) Presedintele Consiliului, in exercitarea atributiilor sale, emite
ordine.
SECTIUNEA a 3-a
Biroul permanent al Consiliului Camerei
Art. 69
(1) Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit in continuare Biroul
permanent, are in componenta sa: presedintele Consiliului,
prim-vicepresedintele Consiliului si cei 5 vicepresedinti ai Consiliului.
(2) Biroul permanent se intruneste o data pe luna si ori de cate ori este
necesar.
Art. 70
Biroul permanent are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli anual, pe care trebuie sa
il finalizeze si sa il inainteze spre avizare Consiliului Camerei nu mai tarziu
de data de 15 decembrie a fiecarui an anterior anului la care se refera bugetul
respectiv;
b) supravegheaza lunar executia bugetului de venituri si cheltuieli al
Camerei;
c) elaboreaza programul de activitati al Camerei;
d) aproba programele de activitati ale departamentelor;
e) aproba programul deplasarilor in strainatate;
f) numeste, recompenseaza, sanctioneaza si revoca sefii departamentelor
Camerei, inclusiv secretarul general, si stabileste salarizarea acestora;
g) avizeaza angajarea personalului cu functii de conducere, conform
organigramei Camerei;
h) monitorizeaza Registrul membrilor Camerei;
i) aproba documentele emise de Camera, supuse publicarii;
j) alte atributii stabilite de Consiliu.
SECTIUNEA a 4-a
Comisia de auditori statutari
Art. 71
Comisia de auditori statutari este organul de control executiv al Camerei
si are urmatoarele competente:
a) efectueaza auditul financiar al Camerei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta Conferintei;
c) poate participa la sedintele Consiliului Camerei fara drept de vot;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite de Conferinta.
Art. 72
Comisia de auditori statutari poate fi alcatuita din 3 persoane din
categoria membrilor Camerei, persoane fizice sau o societate de audit membra a
Camerei, care are cel putin 3 auditori financiari.
Art. 73
Mandatul Comisiei de auditori statutari este de 3 ani si poate fi reinnoit
o singura data. Onorariile auditorilor statutari alesi de Conferinta sunt
stabilite anual de Consiliul Camerei.
Art. 74
Urmatoarele categorii de persoane nu pot indeplini mandatul de auditor
statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului sau angajatii Camerei;
b) asociatii, angajatii, rudele sau afinii pana la gradul al IV-lea ai
persoanelor prevazute la lit. a).
SECTIUNEA a 5-a
Organizarea Camerei
Art. 75
(1) In cadrul Camerei functioneaza:
a) Secretariatul general;
b) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala;
c) Departamentul de conduita si disciplina profesionala;
d) Departamentul de invatamant si admitere;
e) Departamentul de servicii generale;
f) Departamentul de servicii pentru membri.
(2) Departamentele sunt coordonate de vicepresedintii Consiliului.
(3) Sefii de departamente, inclusiv secretarul general, in exercitarea
atributiilor ce le revin, emit dispozitii.
Paragraful 1
Secretariatul general
Art. 76
Secretariatul general este coordonat de prim-vicepresedintele Consiliului
si este condus de secretarul general, numit de Biroul permanent.
Art. 77
Secretariatul general are, in principal, urmatoarele atributii:
a) asigurarea serviciilor de secretariat pentru Conferinta, Consiliu si
Biroul permanent;
b) asigurarea serviciilor juridice pentru activitatile proprii ale Camerei;
c) asigurarea serviciilor de relatii publice si protocol;
d) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Paragraful al 2-lea
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala
Art. 78
(1) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala are, in
principal, atributii privind respectarea de catre membri a normelor Camerei.
Acestea cuprind:
a) Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul auditului
financiar;
b) pregatirea profesionala continua a auditorilor financiari;
c) normele privind pregatirea profesionala a auditorilor stagiari;
d) standardele de audit;
e) procedurile minimale de audit financiar;
f) procedurile de control al calitatii auditului financiar;
g) alte norme de reglementare a profesiei.
(2) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala asigura
implementarea sistemului de control al calitatii activitatii desfasurate de
membrii Camerei, precum si investigarea aspectelor referitoare la conduita
profesionala a membrilor.
(3) In cazul unor constatari privind incalcarea normelor Camerei,
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala sesizeaza
Departamentul de conduita si disciplina profesionala.
(4) Biroul permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul
de monitorizare si competenta profesionala.
Paragraful al 3-lea
Departamentul de conduita si disciplina profesionala
Art. 79
Departamentul de conduita si disciplina profesionala analizeaza cazurile de
abatere disciplinara, la sesizarea Departamentului de monitorizare si
competenta profesionala.
Art. 80
Competentele si activitatea Departamentului de conduita si disciplina
profesionala sunt cele prevazute la cap. V.
Art. 81
Biroul permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul de
conduita si disciplina profesionala.
Paragraful al 4-lea
Departamentul de invatamant si admitere
Art. 82
Departamentul de invatamant si admitere are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) organizarea si desfasurarea examenului de aptitudini profesionale pentru
inscrierea in cadrul Camerei;
b) actualizarea programei analitice a examenului de aptitudini
profesionale;
c) desemnarea in fiecare an a auditorilor financiari care pot indruma
desfasurarea stagiului de pregatire practica a stagiarilor prin relatii
contractuale;
d) intocmirea documentatiei privind atribuirea calitatii de auditor
financiar si de membru al Camerei;
e) stabilirea cerintelor de pregatire profesionala continua;
f) asigurarea conformitatii cu normele Federatiei Internationale a
Contabililor (IFAC) si cu alte norme internationale in materie de invatamant;
g) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Paragraful al 5-lea
Departamentul de servicii generale
Art. 83
Departamentul de servicii generale are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) intocmirea, actualizarea si publicarea Registrului membrilor Camerei;
b) conducerea si organizarea activitatii financiar-contabile si de executie
bugetara proprie;
c) urmarirea incasarii tarifelor, cotizatiilor si a altor venituri;
d) asigurarea serviciilor administrative si de supraveghere a patrimoniului
Camerei;
e) asigurarea serviciilor de tehnologie informatica;
f) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
Paragraful al 6-lea
Departamentul de servicii pentru membri
Art. 84
Departamentul de servicii pentru membri are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) organizarea centrelor de documentare proprii;
b) transmiterea anuala a editiei revizuite si adaugite a Manualului
auditorului financiar, in mod gratuit, catre membrii Camerei;
c) asigurarea asistentei profesionale pentru membrii Camerei;
d) implementarea strategiei Camerei privind reglementarile cerintelor de
asigurare pentru riscul profesional al membrilor Camerei;
e) alte atributii stabilite de Biroul permanent.
CAP. 7
Veniturile Camerei
Art. 85
Veniturile Camerei provin din:
a) cotizatiile membrilor;
b) tarife;
c) plasamentele disponibilitatilor proprii, efectuate in conditiile legii;
d) alte venituri stabilite prin prezentul regulament.
Art. 86
Cotizatiile si tarifele se clasifica in:
a) cotizatii ale membrilor, care pot fi in cuantum fix sau variabil;
b) tarife de examinare;
c) tarife de inscriere;
d) tarife pentru serviciile oferite de Camera.
Art. 87
Nivelul cotizatiilor si al tarifelor se stabileste anual, potrivit
prezentului regulament.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii
SECTIUNEA 1
Conditii pentru dobandirea calitatii de membru provizoriu
Art. 88
Pentru dobandirea calitatii de membru provizoriu solicitantii trebuie sa
indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa detina calitatea de expert contabil de cel putin 4 ani si sa aiba
studii superioare economice;
b) sa fie cenzori la societatile comerciale in conditiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, la banci, la societati de asigurare
si reasigurare, precum si in baza unor reglementari speciale, daca au exercitat
aceasta calitate timp de 3 ani din ultimii 5 ani;
c) sa se bucure de reputatie profesionala nestirbita;
d) sa faca dovada efectuarii platii aferente tarifului de inscriere, in
contul Camerei.
Art. 89
(1) Comitetul provizoriu poate aproba, in conditiile legii, dobandirea
calitatii de membru provizoriu persoanelor cu studii economice superioare in
specialitate care au exercitat o perioada de 15 ani activitati profesionale si
stiintifice ce le-au permis acumularea unei experiente deosebit de valoroase in
domeniu.
(2) Ori de cate ori considera necesar Comitetul provizoriu poate organiza
interviuri cu solicitantii.
(3) Cererile solicitantilor se intocmesc conform modelului elaborat de
Comitetul provizoriu. Modelul cererii, continutul dosarului, procedura de
inscriere si cuantumul tarifului de inscriere in Registrul provizoriu al
membrilor sunt publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe baza
hotararii Comitetului provizoriu, in termen de 5 zile de la data publicarii
prezentului regulament.
SECTIUNEA a 2-a
Registrul provizoriu al membrilor
Art. 90
Registrul provizoriu al membrilor reprezinta documentul de evidenta a
persoanelor inscrise in Camera, care au calitatea de membru provizoriu, si
cuprinde: numele si prenumele, codul numeric personal, adresa si numarul de
telefon ale acestora.
Art. 91
(1) Comitetul provizoriu al Camerei asigura deschiderea Registrului
provizoriu al membrilor si organizeaza activitatea de primire, inregistrare si
procesare a cererilor de solicitare a calitatii de membru provizoriu.
(2) Registrul provizoriu al membrilor se deschide in termen de 10 zile de
la data publicarii prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, si se inchide in termen de 45 de zile de la aceeasi data.
(3) Registrul provizoriu al membrilor se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, in termen de 15 zile de la data inchiderii.
Art. 92
In conditiile legii, calitatea de membru provizoriu poate fi exercitata
pana la data de 4 iunie 2001.
SECTIUNEA a 3-a
Examenele de aptitudini profesionale
Art. 93
Pana la data de 4 iunie 2001 examenele de aptitudini profesionale se
organizeaza numai pentru membrii inscrisi in Registrul provizoriu al membrilor.
Art. 94
Hotararea Comitetului provizoriu privind regulile de organizare si
desfasurare a examenelor pentru atribuirea calitatii de auditor financiar,
programa analitica si cuantumul tarifului de examinare se vor publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, in termen de 15 zile de la data
inchiderii Registrului provizoriu al membrilor.
Art. 95
Pentru atribuirea calitatii de auditor financiar membrii provizorii trebuie
sa sustina si sa promoveze examenul de aptitudini profesionale organizat de
Camera. Nesustinerea sau nepromovarea examenului pana la data de 4 iunie 2001
conduce la pierderea calitatii de membru provizoriu.
Art. 96
(1) Examinarea membrilor provizorii se efectueaza de Comisia centrala de
examinare alcatuita din 10 membri, astfel: membrii Comitetului provizoriu si
reprezentantul consultantului oficial al Camerei.
(2) In functie de numarul candidatilor inscrisi la examenele de aptitudini
profesionale, Comitetul provizoriu poate infiinta comisii teritoriale de
examinare cu o componenta desemnata si poate stabili centre teritoriale de
examinare.
(3) Consultantul oficial al Camerei organizeaza, in termen de 30 de zile de
la data publicarii prezentului regulament in Monitorul Oficial al Romaniei,
examenul de aptitudini profesionale pentru membrii Comitetului provizoriu.
(4) Comitetul provizoriu, in colaborare cu consultantul oficial al Camerei,
organizeaza in termen de pana la 60 de zile de la data publicarii prezentului
regulament examenul de aptitudini profesionale pentru membrii comisiilor de
examinare.
SECTIUNEA a 4-a
Primele alegeri ale Camerei
Art. 97
In termen de 3 luni de la data publicarii prezentului regulament se
organizeaza primele alegeri ale Camerei. Comitetul provizoriu indeplineste
atributiile prevazute in prezentul regulament pentru Consiliu si Secretariatul
general.
Art. 98
La primele alegeri participa cu drept de vot numai auditorii financiari
inscrisi in Registrul membrilor Camerei, carora li s-a atribuit aceasta
calitate pe baza examenului de aptitudini profesionale pana la data respectiva.
SECTIUNEA a 5-a
Drepturile si obligatiile membrilor provizorii
Paragraful 1
Drepturi
Art. 99
(1) Membrii provizorii au dreptul sa desfasoare activitati de audit
financiar pana la data de 4 iunie 2001.
(2) Membrii provizorii au dreptul sa participe pana la aceeasi data la
examenele de aptitudini profesionale organizate de Camera pentru atribuirea
calitatii de auditor financiar si de membru al Camerei.
Paragraful al 2-lea
Obligatii
Art. 100
(1) Membrii provizorii actioneaza in conformitate cu standardele de audit,
precum si cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Membrii provizorii se supun Codului privind conduita etica si
profesionala in domeniul auditului financiar, precum si regulilor privind
pregatirea profesionala continua, emise potrivit legii.
(3) Membrii provizorii se supun procedurilor de control al calitatii
auditului financiar, emise potrivit legii.
(4) Membrii provizorii au obligatia sa achite cotizatia anuala. Cuantumul
si termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliu.
(5) In termen de 30 de zile membrii provizorii transmit notificari Camerei
asupra urmatoarelor:
a) schimbarea numelui;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, actionar sau de
administrator al unei societati de audit ori de liber-profesionist;
d) orice alte date care se refera la calitatea de membru provizoriu al
Camerei.
(6) Membrii provizorii transmit notificari Camerei in termen de pana la 5
zile de la producerea evenimentului, mentionand pe langa cele prevazute mai jos
si informatiile necesare pentru descrierea acestuia:
a) impunerea de masuri sau aplicarea unor sanctiuni disciplinare asupra sa
de catre o autoritate legala sau organism profesional la care o astfel de
persoana mai este membra;
b) orice condamnare data de instantele penale din tara si din strainatate;
c) existenta unei hotarari judecatoresti prin care i se interzice
exercitarea functiei de administrator al unei societati comerciale sau, in
general, exercitarea de functii care privesc gestiunea ori conducerea unei
societati comerciale;
d) orice modificari survenite in oricare dintre informatiile furnizate
anterior Camerei;
e) orice alte informatii relevante pentru evaluarea reputatiei
profesionale.
(7) Membrii provizorii care nu au promovat examenul de aptitudini
profesionale pana la data de 4 iunie 2001 si au contracte de audit financiar in
derulare au obligatia sa notifice Camerei si clientilor situatia de decadere
din drepturi, incepand cu aceasta data.
Art. 101
Camera va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, modificarile
intervenite in Registrul membrilor Camerei si va lua masuri pentru preluarea de
catre alti auditori financiari a contractelor existente in derulare.
SECTIUNEA a 6-a
Competentele si atributiile Comitetului provizoriu
Art. 102
Intre data publicarii prezentului regulament si data constituirii primelor
organe alese ale Camerei Comitetul provizoriu indeplineste competentele si
atributiile prevazute de prezentul regulament pentru Consiliu si Biroul
permanent.
Art. 103
Comitetul provizoriu deleaga dintre membrii sai, prin hotarare, persoanele
imputernicite sa reprezinte si sa angajeze patrimonial Camera.