INSTRUCTIUNI
Nr. 191 din 25 august 2010
de aplicare a Hotararii
Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale
politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul
administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea
unor masuri în domeniul pensiilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 27 august 2010
Având în vedere prevederile art. 16 din Hotărârea
Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale
poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea
unor măsuri în domeniul pensiilor,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următoarele instrucţiuni:
Art. 1. - (1) Fac obiectul prezentelor instrucţiuni
pensiile stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat,
pensiile de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut
special din sistemul administraţiei penitenciarelor, cuvenite sau aflate în
plată la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumite
în continuare pensii.
(2) Pensiile se recalculează prin determinarea
stagiilor de cotizare şi a punctajelor medii anuale, pe baza veniturilor lunare
individuale realizate, şi prin stabilirea cuantumului fiecărei pensii,
utilizând algoritmul de calcul prevăzut de Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 119/2010 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.
Art. 2. - (1) Recalcularea pensiilor se face în baza
adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale, înaintate de
beneficiarii pensiilor, denumiţi în continuare beneficiari, împreună cu
o solicitare scrisă, la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
(2) Solicitarea scrisă va fi formulată conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1a sau, după caz, în anexa nr. 1b la Hotărârea
Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit
legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale
poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea
unor măsuri în domeniul pensiilor.
(3) In cazul în care beneficiarii nu înaintează
adeverinţele în vederea recalculării pensiilor însoţite de solicitări scrise
adresate Casei de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru
perioada ce reprezintă vechime în serviciu sau în muncă/stagiu de cotizare,
recalcularea se efectuează din oficiu, la determinarea punctajului mediu anual
procedându-se astfel:
a) pentru perioada în care persoanele nu au avut
vechime în serviciu se utilizează documentele existente în dosarul de pensie
sau, în lipsa acestora, salariul minim brut/net pe economie din perioada
respectivă;
b) pentru perioada în care persoanele au avut vechime
în serviciu se utilizează salariul mediu brut/net pe economie din perioada
respectivă.
Art. 3. - (1) In înţelesul prezentelor instrucţiuni,
pentru perioada în care s-a desfăşurat activitate în calitate de cadru militar
în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciarelor, prin venituri lunare individuale realizate se
înţelege suma brută/netă reprezentând salariul brut/net, respectiv solda
brută/netă, care cuprinde:
a) retribuţia tarifară lunară/salariul de bază
lunar/solda lunară/salariul de bază de încadrare lunar, inclusiv indexări,
compensaţii, indemnizaţii de conducere/comandă, salarii/solde de merit şi alte
drepturi similare prevăzute de legislaţia în vigoare la acea dată;
b) sporurile şi indemnizaţiile acordate în sume fixe
sau sub formă de procent din retribuţia tarifară lunară/salariul de bază
lunar/solda lunară/salariul de bază de încadrare lunar sau din salariul
funcţiei de bază/salariul funcţiei îndeplinite/solda de funcţie/solda funcţiei
de bază, potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată;
c) primele/premiile din cursul anului şi cele anuale,
acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată;
d) sumele reprezentând compensarea concediului de
odihnă neefectuat, potrivit legii;
e) sumele cuvenite ca reprezentanţi în adunările
generale ale acţionarilor, în consiliile de administraţie, în comitetele de
direcţie, în comisiile de cenzori sau în orice alte comisii, comitete ori
organisme, acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată, indiferent de
forma de organizare sau de denumirea angajatorului ori a entităţii asimilate
acestuia;
f) orice alte elemente salariale similare celor
prevăzute la lit. a)-d), acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea dată.
(2) Veniturile lunare individuale realizate se înscriu
în adeverinţe astfel:
a) venituri lunare individuale brute până la data de 1
iulie 1977;
b) venituri lunare individuale nete de la data de 1
iulie 1977 până la data de 1 ianuarie 1991;
c) venituri lunare individuale brute de la data de 1
ianuarie 1991.
(3) Pentru perioadele care constituie stagiu de
cotizare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), venitul lunar individual
realizat se determină conform Legii nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, aprobată cu completări prin Legea nr. 78/2005,
cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru perioadele în care beneficiarii au
îndeplinit funcţii şi în alte instituţii/entităţi din afara sistemului naţional
de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională sau la regii autonome şi
societăţi comerciale ce participă la realizarea sarcinilor în domeniul apărării
naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, având calitatea de cadru
militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciarelor, se iau în calcul şi veniturile lunare
individuale realizate în instituţiile/entităţile respective.
(5) Pentru perioadele în care beneficiarii s-au aflat
în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul
copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum şi în concediu pentru
îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani, iar în cazul copilului
cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18
ani, şi au primit drepturi calculate potrivit legislaţiei aplicabile pe plan
naţional, având calitatea de cadru militar în activitate, poliţist sau
funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor,
se utilizează salariul mediu brut sau, după caz, net pe economie din perioadele
respective ca venituri lunare individuale realizate.
(6) Pentru perioadele în care beneficiarii au avut
calitatea de elev sau student al unei instituţii de învăţământ pentru formarea
cadrelor militare/poliţiştilor sau funcţionarilor publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciarelor, au îndeplinit serviciul militar ca
militari în termen ori militari cu termen redus, au fost concentraţi sau
mobilizaţi ca rezervişti ori au fost în captivitate, la stabilirea punctajului
mediu anual se utilizează ca venituri lunare individuale salariul mediu brut
sau, după caz, net pe economie din perioadele respective.
(7) Determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele
repatriate din Republica Moldova care beneficiază de pensii se face prin
asimilare, în condiţiile stabilite prin reglementările legale în vigoare.
Art. 4. - In înţelesul prezentelor instrucţiuni, nu
sunt cuprinse în veniturile lunare individuale realizate următoarele sume:
a) diurnele de deplasare şi de delegare,
indemnizaţiile de delegare, detaşare sau transfer, potrivit legii;
b) participarea salariaţilor la profit, potrivit
Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile
naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral
sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
c) compensaţiile lunare pentru chirie, potrivit legii;
d) contravaloarea echipamentelor tehnice, a
echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei de
protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi
de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi drepturilor de
echipament, potrivit legii;
e) pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în
interesul serviciului, potrivit legii;
f) indemnizaţiile de instalare, potrivit legii;
g) plăţile compensatorii şi ajutoarele primite la
trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea
raporturilor de serviciu cu drept la pensie, potrivit legii;
h) valoarea financiară a normelor de hrană, potrivit
legii;
i) contravaloarea transportului ocazionat de plecarea
în concediul de odihnă, precum şi a transportului la şi de la locul de muncă,
potrivit legii;
j) alocaţia de stat pentru copii, potrivit legii;
k) orice alte drepturi băneşti similare celor prevăzute
la lit. a)-j), potrivit legii.
Art. 5. - (1) In vederea eliberării adeverinţelor
necesare stabilirii punctajelor medii anuale, beneficiarii formulează o cerere
scrisă care cuprinde datele de identificare şi datele de contact ale acestora,
inclusiv cele privind adresa de domiciliu la care vor fi transmise adeverinţele.
(2) Cererea scrisă se înaintează/depune la:
a) structura de resurse umane din cadrul unităţii de la
care pensionarul a fost trecut în rezervă sau direct în retragere, respectiv a
încetat raporturile de serviciu sau, dacă unitatea/structura în cauză a fost
desfiinţată, la structura de resurse umane a inspectoratelor generale/similare;
b) Direcţia generală management resurse umane din
cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în situaţia în care
pensionarul a fost trecut în rezervă sau direct în retragere, respectiv a
încetat raporturile de serviciu, din cadrul unităţilor/structurilor care au
făcut sau fac parte din aparatul central al Ministerului Administraţiei şi
Internelor, ce nu au în componenţă structuri de resurse umane.
(3) Pentru perioada în care beneficiarii au activat
în unităţi/structuri ale instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională, altele decât cele ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor, cererea scrisă se înaintează/depune potrivit prevederilor
art. 2 alin. (3) şi (4) din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010, urmând ca
adeverinţele să fie emise şi comunicate în conformitate cu normele proprii ale
acestor instituţii.
(4) Pentru perioada în care beneficiarii au
desfăşurat activitate în instituţii/organe/organizaţii din afara sistemului
naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cererea scrisă se
înaintează/depune la structurile respective.
(5) Pentru perioada în care beneficiarii au îndeplinit
funcţii şi în alte instituţii/entităţi din afara sistemului naţional de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională sau la regii autonome şi
societăţi comerciale ce participă la realizarea sarcinilor în domeniul apărării
naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, având calitatea de cadru
militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciarelor, cererea scrisă se înaintează/depune
potrivit alin. (2), pentru veniturile lunare individuale realizate în calitate
de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut
special din sistemul administraţiei penitenciarelor, şi potrivit alin. (3) sau
(4), pentru veniturile lunare individuale realizate la
instituţiile/entităţile/regiile/societăţile respective.
Art. 6. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 5
alin. (3), în vederea eliberării adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor
medii anuale, beneficiarii trecuţi în rezervă sau direct în retragere din
unităţi/structuri ale Serviciului Român de Informaţii vor înainta/depune o
cerere scrisă, formulată potrivit art. 5 alin. (1), la structurile de resurse
umane ale inspectoratelor generale/inspectoratelor judeţene/similare ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor din zonele unde era situată unitatea de
la care au fost trecuţi în rezervă sau direct în retragere, iar pentru
personalul unităţilor din municipiul Bucureşti, cererea scrisă se
înaintează/depune la Direcţia generală management resurse umane din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) In cazul în care inspectoratele generale/similare,
prin structurile de resurse umane/financiare, nu deţin în parte sau în
totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completării
adeverinţelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, în termen de 5 zile
de la data înregistrării lor, la Direcţia generală management resurse umane din
cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) In cazul în care inspectoratele judeţene/similare,
prin structurile de resurse umane/financiare, nu deţin în parte sau în
totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completării
adeverinţelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, în termen de 5 zile
de la data înregistrării lor, la secţiile de informaţii judeţene din cadrul
Serviciului Român de Informaţii, în vederea efectuării acestei activităţi.
(4) In cazul în care, pentru cererile scrise
primite/depuse la Direcţia generală management resurse umane din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, nu sunt deţinute în parte sau în
totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completării
adeverinţelor solicitate, direcţia respectivă transmite cererile scrise, în
termen de 5 zile de la data înregistrării lor, la Serviciul Român de
Informaţii, în vederea efectuării acestei activităţi.
(5) Dupa întocmirea şi completarea de către Serviciul
Român de Informaţii a adeverinţelor solicitate, acestea se transmit Direcţiei
generale management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, precizându-se, după caz, motivul necompletării acestora, integral
sau pe perioade, Impreună cu adeverinţele transmise vor fi restituite şi
cererile scrise.
(6) In urma primirii adeverinţelor, pentru
comunicarea acestora persoanelor solicitante, structurile de resurse umane vor
proceda, după caz, potrivit art. 7 alin. (1) şi (3).
Art. 7. - (1) In cazul unităţilor/structurilor
Ministerului Administraţiei şi Internelor, după înregistrarea cererii scrise în
vederea eliberării adeverinţelor, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 735/2010, structura de resurse umane va verifica şi va
extrage situaţia activităţii profesionale desfăşurate de către persoana în
cauză, procedând astfel:
a) în situaţia în care activitatea a fost desfăşurată
doar în cadrul unităţii respective, cererea scrisă împreună cu datele de
personal vor fi transmise structurii financiar-contabile care a asigurat plata
drepturilor salariale şi care, cu sprijinul compartimentului sau unităţii ce
deţine arhiva documentelor justificative privind veniturile lunare individuale
realizate (statul de plată al salariilor, premiilor etc), după caz, întocmeşte
şi completează adeverinţele ce vor fi comunicate persoanei solicitante, prin
grija structurii de resurse umane, sub semnătura comandantului/şefului unităţii
respective, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii;
b) în situaţia în care activitatea a fost desfăşurată
în mai multe unităţi/structuri din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, pentru perioada corespunzătoare, cererea scrisă (în copie) va fi
comunicată, în termen de 5 zile de la data înregistrării ei, şi
unităţilor/structurilor în cauză, urmând să fie efectuată procedura prevăzută
la lit. a), iar adeverinţele întocmite şi completate să fie transmise unităţii
la care a fost înregistrată iniţial cererea, sub semnătura
comandantului/şefului unităţii emitente, în termen de 20 de zile de la data
primirii cererii;
c) în situaţia în care se constată că cererea scrisă nu
a fost înaintată/depusă la structurile competente, potrivit art. 5, structura
de resurse umane va comunica acest fapt persoanei solicitante, în termen de 5
zile de la data înregistrării acesteia.
(2) In situaţiile în care, pentru o anumită perioadă
de activitate, nu există documente justificative privind veniturile lunare
individuale realizate, la întocmirea şi completarea adeverinţelor se înscrie
faptul că nu există date/documente pentru perioada respectivă.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b),
adeverinţele întocmite şi completate, prin structurile financiar-contabile, de
către fiecare unitate/structură se conexează de structura de resurse umane la
care a fost depusă cererea scrisă şi vor fi comunicate persoanei solicitante,
prin poştă, în termen de 5 zile de la data primirii ultimei dintre acestea, sub
semnătura comandantului/şefului unităţii respective.
(4) Unităţile/Structurile care eliberează adeverinţe în
vederea recalculării pensiilor poartă întreaga răspundere cu privire la
valabilitatea şi corectitudinea acestora.
Art. 8. - (1) In cazul în care beneficiarii nu pot
depune adeverinţe necesare recalculării pensiilor, pentru perioada în care nu
au avut vechime în serviciu, din motive neimputabile lor, aceştia pot prezenta
sau comunica la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor,
împreună cu solicitarea scrisă de recalculare, carnetul de muncă din care să
reiasă veniturile lunare individuale realizate.
(2) Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi
Internelor va efectua recalcularea pensiilor, în ordinea înregistrării
solicitărilor scrise şi a adeverinţelor/carnetelor de muncă înaintate în acest
sens, în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii acestora.
(3) După recalculare, Casa de Pensii a Ministerului
Administraţiei şi Internelor emite decizie prin care se stabileşte punctajul
mediu anual determinat şi cuantumul pensiei recalculate, cu respectarea
prevederilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010.
(4) Impreună cu decizia de pensie recalculată, Casa de
Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor va înainta, în scris, ş[ buletinul
de calcul al pensiei recalculate.
(5) In situaţia în care se constată erori de calcul,
decizia privind pensia recalculată poate fi revizuită din oficiu, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 9. - (1) Adeverinţele/Carnetele de muncă necesare
stabilirii punctajelor medii anuale în vederea recalculării pensiilor se
înaintează la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor doar
pentru perioadele în care beneficiarii pensiilor au desfăşurat activitate până
la data trecerii în rezervă sau direct în retragere, respectiv data încetării
raporturilor de serviciu.
(2) Adeverinţele/Carnetele de muncă înaintate la Casa
de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor neînsoţite de solicitarea
scrisă prevăzută la art. 2 alin. (1) nu se iau în considerare, recalcularea
fiind efectuată din oficiu, conform prevederilor art. 2 alin. (3).
Art. 10. - Pentru persoanele care au trecut în rezervă
sau direct în retragere, respectiv au încetat raporturile de serviciu după data
intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010, dosarul de pensie ce va fi înaintat
la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor va conţine pe
lângă documentele stabilite conform Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau
Legii nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări
sociale ale poliţiştilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi
adeverinţele necesare stabilirii punctajelor medii anuale în vederea
recalculării pensiei, întocmite şi completate, în mod corespunzător, conform
prevederilor prezentelor instrucţiuni.
Art. 11. - (1) In conformitate cu prevederile art. 15
din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010, se autorizează unităţile Ministerului
Administraţiei şi Internelor implicate în procesul de recalculare a pensiilor
şi în activitatea de întocmire, completare sau eliberare a adeverinţelor
necesare stabilirii punctajelor medii anuale să încheie convenţii civile cu
personal specializat, pe o perioadă determinată, conform legii.
(2) Incheierea convenţiilor prevăzute la alin. (1) se
face cu acordul Direcţiei generale financiare din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în limita fondurilor bugetare alocate pentru
această natură de cheltuieli.
(3) Pentru unităţile aparatului central din structura
Ministerului Administraţiei şi Internelor, încheierea convenţiilor prevăzute la
alin. (1) se face cu aprobarea secretarului general al ministerului, în limita
fondurilor bugetare alocate pentru această natură de cheltuieli.
Art. 12. - Prezentele instrucţiuni se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga