HOTARARE Nr.
735 din 21 iulie 2010
pentru recalcularea
pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a
pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut
special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010
privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 527 din 28 iulie 2010
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Legea
nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) şi b)
din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor,
cuvenite sau aflate în plată, se recalculează conform algoritmului de calcul
utilizat de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
într-o perioadă de 5 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 2. - (1) Recalcularea pensiilor prevăzute la art.
1 se realizează prin determinarea stagiilor de cotizare şi punctajelor medii
anuale, pe baza veniturilor realizate lunar de către beneficiari şi stabilirea
cuantumului fiecărei pensii.
(2) Documentele doveditoare necesare stabilirii
punctajelor medii anuale în vederea recalculării pensiilor sunt prevăzute în
anexele nr. 1a, 1b şi 2.
(3) Pentru perioadele în care beneficiarii şi-au
desfăşurat activitatea în Ministerul Apărării Naţionale, documentele
doveditoare se solicită de către aceştia prin centrele militare
judeţene/zonale/de sector sau prin unităţile militare din care au făcut parte,
după caz.
(4) Pentru perioadele în care beneficiarii şi-au
desfăşurat activitatea în celelalte instituţii din sistemul naţional de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi din sistemul
administraţiei penitenciarelor, documentele doveditoare se solicită de catre
aceştia de la ultima unitate din care au făcut parte sau de la structura de
resurse umane a inspectoratelor generale/similare, în situaţia în care aceste
unităţi au fost desfiinţate.
(5) Pentru personalul trimis în misiune permanentă în
străinătate sau, după caz, pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter
temporar, la determinarea punctajului mediu anual se vor lua în calcul
veniturile corespunzătoare funcţiei pe care acesta a fost încadrat în ţară.
(6) Documentele doveditoare obţinute în condiţiile
alin. (3) şi (4) se depun de către beneficiari ia structurile de pensii din
Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum
şi Serviciul Român de Informaţii de la care primesc drepturile de pensie.
(7) Recalcularea prevăzută la alin. (1) se efectuează
în ordinea înregistrării documentelor doveditoare la structurile de pensii, iar
în lipsa acestora, începând cu cele mai vechi dosare aflate în plată, în
funcţie de anul şi luna deschiderii dreptului la pensie.
Art. 3. - La determinarea cuantumului pensiei
recalculate se foloseşte valoarea punctului de pensie valabil la data
încheierii procesului de recalculare.
Art. 4. - (1) Stagiul de cotizare reprezintă vechimea
în serviciu şi, după caz, vechimea în muncă prevăzută de legislaţia în vigoare
la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i
se cuvine, la data începerii procesului de recalculare, potrivit prevederilor
art. 8-10 din Legea nr. 119/2010.
(2) Stagiul complet de cotizare utilizat la
determinarea punctajului mediu anual pentru pensiile prevăzute la art. 1 lit.
a) şi b) din Legea nr. 119/2010 va fi de 20 de ani atât pentru femei, cât şi
pentru bărbaţi.
Art. 5. - Pentru recalcularea pensiilor prevăzute la
art. 1 lit. a) şi b) din Legea nr. 119/2010 se consideră a fi îndeplinite
condiţiile de acordare prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Determinarea punctajului mediu anual se
face pe baza datelor din dosarele de pensie existente în păstrare la
structurile de pensii din Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Administraţiei şi Internelor, precum şi Serviciul Român de Informaţii.
(2) In situaţia în care în dosarele de pensionare sunt
înscrise perioade care constituie vechime în serviciu, fără date referitoare la
venitul realizat lunar, determinarea punctajului mediu anual se efectuează pe
baza documentelor doveditoare solicitate de beneficiari structurilor prevăzute
la art. 2 alin. (3) şi (4).
(3) Pentru perioadele care constituie stagiu de
cotizare, altele decât cele prevăzute la alin. (2), la determinarea punctajului
mediu anual se aplică prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Pentru perioadele care constituie stagiu de
cotizare şi pentru care nu au putut fi dovedite veniturile realizate lunar sau
documentele doveditoare nu au fost depuse în termenul pentru recalculare
prevăzut de lege, la determinarea punctajului mediu anual se utilizează
salariul mediu brut pe economie din perioadele respective.
(5) In perioada 1 aprilie 2001-1 august 2007,
punctajelor anuale nu li se aplică plafonarea prevăzută de legislaţia privind
pensiile din sistemul public în vigoare în perioada respectivă.
Art. 7. -In situaţia pensiilor de invaliditate, stagiul
potenţial acordat la stabilirea drepturilor de pensie până la data intrării în
vigoare a Legii nr. 119/2010 se menţine şi pentru stabilirea punctajului mediu
anual, conform prevederilor art. 78 alin. (6) din Legea nr. 19/2000, cu
excepţia celor stabilite conform prevederilor Legii nr. 80/1995 privind
statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - Pensia de urmaş se stabileşte procentual din
pensia recalculată la care ar fi avut dreptul susţinătorul decedat, cu excepţia
celor stabilite conform prevederilor Legii nr. 80/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - (1) Dacă din documentaţia de pensionare
rezultă perioade de vechime în muncă exprimate în săptămâni de cotizare, ca urmare
a achitării contribuţiei către fostele case de asigurări sociale, aceste
perioade se vor transforma în stagiu de cotizare exprimat în ani şi luni de
cotizare.
(2) In acest caz, pentru determinarea punctajului mediu
anual se vor utiliza salariile medii brute pe economie din perioadele
respective.
(3) Dacă din documentaţiile de pensionare nu rezultă
localizarea săptămânilor de cotizare în cadrul anului, acestea vor fi plasate
imediat după data de 1 aprilie a anului respectiv.
Art. 10. - (1) Pensia de serviciu recalculată, potrivit
Legii nr. 119/2010, poate fi modificată la cererea beneficiarului, în baza
actelor doveditoare prezentate de acesta, întocmite conform prevederilor
legale, din care rezultă date şi elemente, altele decât cele utilizate la recalculare,
referitoare la drepturi cu caracter salarial, perioade suplimentare la vechimea
în muncă sau la vechimea în serviciu, care, conform Legii nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se au în vedere la stabilirea
punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare.
(2) Drepturile de pensii recalculate potrivit alin. (1)
se acordă astfel:
a) de la data de întâi a lunii următoare expirării
procesului de recalculare, dacă cererea, împreună cu documentele doveditoare, a
fost depusă în termenul general de prescripţie;
b) din prima zi a lunii următoare celei în care
cererea, împreună cu documentele doveditoare, a fost depusă la casa de pensii,
după termenul prevăzut la lit. a).
Art. 11. - Pensiile de serviciu ale căror cuantumuri au
fost stabilite prin aplicarea hotărârilor definitive şi irevocabile ale
instanţelor de judecată se recalculează potrivit prevederilor prezentei
hotărâri.
Art. 12. - (1) In vederea aplicării prevederilor
prezentei hotărâri, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale pune la dispoziţia instituţiilor abilitate cu aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri, gratuit, aplicaţiile informatice specifice.
(2) Aplicaţiile informatice prevăzute la alin. (1)
urmează să fie adaptate specificului propriu de către instituţiile care
efectuează recalcularea.
Art. 13. - (1) Stabilirea pensiei recalculate se face
prin decizie emisă de structurile de pensii, care va cuprinde în mod
obligatoriu temeiurile de fapt şi de drept care au stat la baza recalculării,
precum şi termenul în care poate fi introdusă contestaţia.
(2) Deciziile de pensie recalculată se comunică în
scris beneficiarilor, în termen de 30 de zile de la data emiterii.
Art. 14. - (1) Impotriva deciziilor de pensie
recalculate se poate introduce contestaţie în termen de 30 de zile de la
comunicare, la comisiile de contestaţii care funcţionează în cadrul
Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
Serviciului Român de Informaţii.
(2) Deciziile comisiilor de contestaţii pot fi atacate
în instanţă, potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 15. - Pentru recalcularea pensiilor prevăzute la
art. 1 se autorizează entităţile implicate în acest proces, din cadrul
instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională,
să încheie contracte de prestări servicii/convenţii civile.
Art. 16. -In aplicarea prezentei hotărâri, Ministerul
Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum şi
Serviciul Român de Informaţii pot emite instrucţiuni de aplicare, aprobate prin
ordin al ordonatorului principal de credite.
Art. 17. -Anexele nr. 1a, 1b şi 2 fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Directorul Serviciului Român de Informaţii,
George Cristian Maior
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1a (pensionar titular)
Directorului Casei de Pensii a.............................
Subsemnatul(a), (gradul, numele, iniţiala tatălui şi
prenumele)
............................................................................................................................,
domiciliat(ă) în (Se menţionează adresa celui în cauză.)
.....................................................................................................................................................,
telefon ............................., pensionar militar în plată
la.................................................., trecut în rezervă/încetat
activitatea la data de(ziua, luna, anul)................................, în
vederea recalculării pensiei în condiţiile Legii nr. 119/2010 pentru stabilirea
unor măsuri în domeniul pensiilor, menţionez următoarele:
- numărul deciziei de pensie (Se trece numărul
deciziei/data emiterii.)
.............................................................................................;
- numărul mandatului de plată a
pensiei....................................;
- codul numeric
personal...........................................................;
- unitatea militară din care am trecut în
rezervă................................................, din
localitatea.......................................
Anexez în original următoarele documente - adeverinţe:
- .................................................
- .................................................
Data................................
Semnătura...........................
NOTĂ:
Se vor anexa o copie a mandatului (talonului) de plată
a pensiei şi o copie a cărţii/buletinului de identitate. Se completează
obligatoriu toate datele.
ANEXA Nr. 1b (pensionar de urmaş)
Directorului Casei de Pensii a.............................
Subsemnatul(a), (numele, iniţiala tatălui şi prenumele)
..........................................................................................................................................,
domiciliat(ă) în (Se menţionează adresa celui în cauză.)
...............................................................................................................................................,
telefon..............................., soţul/soţia defunctului/defunctei
(gradul, numele şi prenumele soţului/soţiei)
................................................................................................,
trecut în rezervă/încetat activitatea la data de (ziua, luna, anul)
..............................................., pensionar(ă) de urmaş în nume
propriu, cât şi pentru......... copii în plată la (ziua, luna, anul)
......................................, în vederea recalculării pensiei în
condiţiile Legii nr. 119/2010 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul
pensiilor, menţionez următoarele:
- numărul deciziei de pensie (Se trece numărul
deciziei/data emiterii.)
.....................................................................................;
- numărul mandatului de plată a
pensiei....................................;
- codul numeric
personal...........................................................;
- ultima unitate în care a lucrat soţul/soţia
defunct(ă)..............................................., din
localitatea......................................
Anexez în original următoarele documente - adeverinţe:
- ...............................................
- ...............................................
Data....................................
Semnătura...........................
NOTĂ:
Se vor anexa o copie a mandatului (talonului) de plată
a pensiei şi o copie a cărţii/buletinului de identitate. Se completează
obligatoriu toate datele.
ANEXA Nr. 2
ROMANIA
Unitatea.....................
Nr......................din.....................
ADEVERINŢĂ
Prin prezenta adeverim veniturile lunare individuale
realizate de (nume, iniţiala tatălui, prenume)
..................................................................................,
născut(ă) în.....................la data de.....................,
CNP....................., în perioada......................
PERIOADA*)
|
Venitul lunar individual
|
Observaţii
|
ZZ.LL.AA
|
ZZ.LL.AA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezenta adeverinţă a fost eliberată la cererea
sus-numitului/sus-numitei, pe baza datelor cuprinse în arhiva aflată în
păstrarea noastră, spre a-i servi la stabilirea/recalcularea pensiei.
Comandantul/Şeful unităţii,
......................................................
*) Se completează lunar; în situaţia în care veniturile
sunt identice pe mai multe luni, se completează un singur rând, cu întreaga
perioadă.