LEGE Nr. 101
din 25 aprilie 2006
serviciului de salubrizare a
localitatilor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 8 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege are ca obiect stabilirea
cadrului juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea,
exploatarea, finanţarea şi controlul funcţionării serviciului public de
salubrizare a localităţilor.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului
public de salubrizare a localităţilor, înfiinţat şi organizat la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor,
indiferent de mărimea acestora.
Art. 2. - (1) Serviciul public de salubrizare a
localităţilor face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice
şi se desfăşoară sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităţilor
administraţiei publice locale ori asociaţiilor de dezvoltare comunitară, în
scopul salubrizării localităţilor.
(2) Serviciul public de salubrizare a localităţilor,
denumit în continuare serviciu de salubrizare, se organizează pentru satisfacerea nevoilor populaţiei, ale
instituţiilor publice şi ale agenţilor economici de pe teritoriul respectivelor
unităţi administrativ-teritoriale.
(3) Serviciul de salubrizare cuprinde următoarele
activităţi:
a) precolectarea, colectarea şi transportul
deşeurilor municipale, inclusiv ale deşeurilor toxice periculoase din deşeurile
menajere, cu excepţia celor cu regim special;
b) sortarea deşeurilor municipale;
c) organizarea prelucrării, neutralizării şi
valorificării materiale şi energetice a deşeurilor;
d) depozitarea controlată a deşeurilor municipale;
e) înfiinţarea depozitelor de
deşeuri şi administrarea acestora;
f) maturatul, spălatul, stropirea şi întreţinerea
căilor publice;
g) curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile
publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ;
h) colectarea cadavrelor
animalelor de pe domeniul public şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj;
i) colectarea, transportul, depozitarea şi
valorificarea deşeurilor voluminoase provenite de la populaţie, instituţii
publice şi agenţi economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deşeuri de
echipamente electrice si electronice etc);
j) colectarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor
animaliere provenite din gospodăriile populaţiei;
k) colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor
rezultate din activităţi de construcţii şi demolări;
l) dezinsecţia, dezinfecţia şi
deratizarea.
(4) Activitatea de valorificare a deşeurilor se
autorizează şi se desfăşoară în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 3. - Serviciul de salubrizare se organizează şi
funcţionează pe baza următoarelor principii:
a) protecţia sănătăţii populaţiei;
b) autonomia locală şi descentralizarea serviciilor;
c) responsabilitatea faţă de cetăţeni;
d) conservarea şi protecţia mediului înconjurător;
e) asigurarea calităţii şi continuităţii serviciului;
f) tarifarea echitabilă, corelată cu calitatea şi
cantitatea serviciului prestat;
g) nediscriminarea şi egalitatea de tratament al
utilizatorilor;
h) transparenţa, consultarea şi antrenarea în decizii a
cetăţenilor;
i) administrarea corectă şi
eficientă a bunurilor din proprietatea publică sau privată a unităţilor
administrativ-teritoriale şi a banilor publici;
j) securitatea serviciului;
k) dezvoltarea durabilă.
Art. 4. - (1) Serviciul de salubrizare se realizează
prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice care, împreună
cu mijloacele de colectare şi transport al deşeurilor, formează sistemul public
de salubrizare a localităţilor, denumit în continuare sistem de salubrizare.
(2) In sensul prezentei legi, sistemul de salubrizare este alcătuit dintr-un ansamblu tehnologic şi
funcţional, care cuprinde construcţii, instalaţii şi echipamente specifice
destinate prestării serviciului de salubritate, precum:
a) puncte teritoriale de colectare şi preselectare a
deşeurilor;
b) grupuri de salubritate;
c) staţii de transfer;
d) construcţii şi instalaţii destinate sortării,
neutralizării, valorificării şi depozitării deşeurilor;
e) baze de întreţinere a autovehiculelor de
salubritate;
f) centre teritoriale de colectare
şi reciclare a materialelor;
g) puncte teritoriale privind activitatea de
dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare.
(3) Activităţile specifice serviciului de salubrizare
se gestionează şi se exploatează prin intermediul unor structuri specializate, denumite în continuare operatori, licenţiate în condiţiile Legii serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006, cu excepţia operatorilor care desfăşoară activităţile
prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. h)-j), care sunt reglementate prin legi speciale.
(4) Depozitarea deşeurilor municipale şi a celor
asimilabile acestora este permisă numai în locuri speciale, amenajate conform
legislaţiei şi normelor tehnice în vigoare aplicabile depozitelor de deşeuri şi
numai după obţinerea acordurilor şi avizelor prevăzute de legislaţia privind
protecţia şi conservarea mediului, igiena şi sănătatea populaţiei. Depozitele
pentru deşeurile municipale se amplasează conform Strategiei naţionale de
gestionare a deşeurilor şi Planului naţional de gestionare a deşeurilor,
aprobate potrivit legii.
CAPITOLUL II
Autorităţi şi competenţe
Art. 5. - (1) Consiliile locale sau Consiliul General
al Municipiului Bucureşti, după caz, elaborează şi aprobă strategiile locale cu
privire la dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu şi lung a serviciului de
salubrizare, ţinând seama de prevederile legislaţiei în vigoare, de
documentaţiile de urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului,
precum şi de programele de dezvoltare economico-socială a unităţilor
administrativ-teritoriale.
(2) Strategiile adoptate la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale vor urmări, în principal, următoarele obiective:
a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei;
b) susţinerea dezvoltării economico-sociale a
localităţilor;
c) promovarea calităţii şi eficienţei serviciului de
salubrizare;
d) stimularea mecanismelor economiei de piaţă;
e) dezvoltarea durabilă a serviciului;
f) gestionarea serviciului de salubrizare pe criterii
de transparenţă, competitivitate şi eficienţă;
g) promovarea programelor de dezvoltare şi reabilitare
a sistemului de salubrizare, pe baza unui mecanism eficient de planificare
multianuală a investiţiilor;
h) protecţia şi conservarea mediului înconjurător şi a
sănătăţii populaţiei;
i) consultarea cu utilizatorii
serviciului de salubrizare, în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor
locale şi regionale în domeniu;
j) adoptarea normelor locale referitoare la organizarea
şi funcţionarea serviciului de salubrizare, precum şi a procedurilor de delegare a gestiunii acestuia;
k) informarea periodică a utilizatorilor asupra
politicilor de dezvoltare a serviciului de salubrizare, precum şi asupra
necesităţii instituirii unor taxe speciale;
l) respectarea cerinţelor din
legislaţia privind protecţia mediului referitoare la salubrizarea
localităţilor.
Art. 6. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea,organizarea,
gestionarea şi coordonarea serviciului de salubrizare a localităţilor, având
următoarele atribuţii în domeniu:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere
şi modernizare a infrastructurii existente, precum şi a programelor de
înfiinţare a unor noi sisteme de salubrizare, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor de
investiţii, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară, corelată cu
programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor, de urbanism,
amenajare a teritoriului şi de mediu;
c) elaborarea şi aprobarea studiilor de fezabilitate
privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea sistemelor de salubrizare, cu
respectarea cerinţelor impuse de legislaţia privind protecţia mediului în
vigoare;
d) participarea la constituirea unei asociaţii de
dezvoltare comunitară sau la o asociere în parteneriat public-privat, în
vederea realizării unor investiţii de interes comun din infrastructura
tehnico-edilitară aferentă serviciului de salubrizare, care se realizează în
conformitate cu Legea nr. 51/2006;
e) delegarea gestiunii serviciului
de salubrizare pe criterii de transparenţă, competitivitate şi eficienţă,
precum şi exercitarea atribuţiilor de administrare asupra bunurilor aparţinând
patrimoniului public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale
aferente infrastructurii serviciului;
f) participarea cu capital sau cu bunuri la societăţile
comerciale pentru prestarea serviciului de salubrizare şi/sau pentru realizarea
şi exploatarea infrastructurii aferente;
g) contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru
finanţarea programelor de investiţii din infrastructura aferentă serviciului de
salubrizare, pentru extinderi, dezvoltări de capacităţi, reabilitări şi
modernizări;
h) elaborarea şi aprobarea caietelor de sarcini şi a
regulamentelor serviciului, pe baza caietului de sarcini-cadru şi a
regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare, elaborate de Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
denumită în continuare A.N.R.S.C;
i) stabilirea şi aprobarea indicatorilor de performanţă
ai serviciului de salubrizare, după dezbaterea publică a acestora;
j) adoptarea măsurilor organizatorice necesare pentru
generalizarea colectării selective a deşeurilor, în vederea valorificării,
tratării şi depozitării controlate a acestora;
k) stabilirea taxelor speciale
şi aprobarea tarifelor pentru servicii de salubrizare, cu respectarea
reglementărilor în vigoare;
l) stabilirea, ajustarea ori
modificarea tarifelor propuse de operator în conformitate cu normele
metodologice elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C;
m) medierea conflictelor contractuale dintre utilizatori
şi operatorul serviciului de salubrizare, la cererea oricăreia dintre părţi;
n) sancţionarea operatorului, în cazul în care acesta
nu operează la parametrii de eficienţă şi calitate la care s-a obligat ori nu
respectă indicatorii de performanţă ai serviciului de salubrizare;
o) monitorizarea şi exercitarea controlului cu privire
la furnizarea/prestarea serviciului de salubrizare.
(2) In cazurile de nerespectare de către operatori a
obligaţiilor contractuale asumate, autorităţile administraţiei publice locale
pot solicita, pe baza unor analize şi justificări fundamentate, retragerea
licenţei de către A.N.R.S.C,penalizări sau daune-interese, pot încasa
garanţiile de bună execuţie sau pot rezilia contractul
pentru delegarea gestiunii serviciului de salubrizare.
(3) Unităţile administrativ-teritoriale pot forma
asociaţii de dezvoltare comunitară, în condiţiile stabilite de Legea nr.
51/2006, în vederea înfiinţării, organizării şi exploatării în interes comun a
serviciului de salubrizare sau pentru realizarea unor obiective de investiţii
comune, specifice infrastructurii acestui serviciu.
Art. 7. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce le revin
potrivit art. 6 alin. (1), autorităţile administraţiei publice locale adoptă
hotărâri sau emit dispoziţii, după caz.
(2) Hotărârile consiliilor locale, adoptate în
aplicarea prezentei legi, pot fi atacate la instanţele de contencios
administrativ de persoanele fizice sau juridice interesate, în condiţiile legii.
Art. 8. - (1) In exercitarea prerogativelor acordate
prin prezenta lege, autorităţile administraţiei publice locale au, faţă de
operatorul serviciului de salubrizare, următoarele obligaţii:
a) să asigure tratament egal pentru toţi operatorii
serviciilor de salubrizare care acţionează în cadrul unităţii administrativ-teritoriale,
indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate, de ţara de origine
sau de modalitatea de gestiune adoptată;
b) să asigure publicitatea şi accesul liber la
informaţiile de interes public, cu precădere la acele informaţii care asigură
pregătirea ofertelor şi participarea la procedurile de atribuire a contractelor
prin care se deleagă gestiunea serviciului;
c) să aducă la cunoştinţă publică hotărârile şi
dispoziţiile având ca obiect serviciul de salubrizare;
d) să selecteze şi să stabilească partenerii privaţi
pentru proiectele de asociere sau de formare de societăţi mixte numai în
conformitate cu procedurile legale specifice fiecărui tip de contract de
delegare a gestiunii;
e) să păstreze, în condiţiile legii, confidenţialitatea
datelor şi informaţiilor economico-financiare privind activitatea operatorilor,
altele decât cele de interes public.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au
obligaţia să achite operatorilor sumele convenite prin contract pentru
prestaţiile pe care aceştia le efectuează în beneficiul întregii comunităţi.
Art. 9. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
are următoarele responsabilităţi cu privire la gestionarea deşeurilor:
a) participă la elaborarea
Programului naţional de gestionare a deşeurilor - P.N.G.D., urmăreşte
îndeplinirea obiectivelor acestuia şi sprijină autorităţile administraţiei
publice locale pentru atingerea acestor obiective;
b) sprijină autorităţile administraţiei publice
locale în crearea unui sistem pentru reciclarea materialelor şi deşeurilor
recuperabile;
c) sprijină autorităţile administraţiei publice
locale în vederea elaborării de strategii şi programe sectoriale de gestionare
a deşeurilor municipale;
d) participă, împreună cu alte autorităţi publice, la
elaborarea reglementărilor specifice pentru gestionarea deşeurilor menajere şi
municipale;
e) sprijină autorităţile administraţiei publice locale
pentru realizarea unor sisteme de gestionare a deşeurilor menajere, integrate
în planurile de urbanism general şi amenajarea teritoriului, şi urmăreşte
realizarea proiectelor din acest domeniu;
f) elaborează reglementări specifice privind
obligaţiile consiliilor locale legate de gestionarea deşeurilor.
Art. 10. - (1) Autoritatea de
reglementare competentă pentru serviciul de salubrizare este A.N.R.S.C.
(2) A.N.R.S.C. elaborează reglementările-cadru
privind serviciul de salubrizare, monitorizează modul de aplicare a legislaţiei
în domeniu şi acordă licenţă operatorilor de
salubrizare, conform prevederilor prezentei legi.
(3) A.N.R.S.C. îşi exercită competenţele care îi sunt
acordate prin Legea nr. 51/2006 faţă de autorităţile administraţiei publice
locale, precum şi faţă de toţi operatorii serviciului de salubrizare,
indiferent de forma de organizare, natura capitalului, ţara de origine sau
modalitatea de gestiune adoptată.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea serviciului de
salubrizare
Art. 11. - (1) Gestiunea serviciului de salubrizare se
realizează în condiţiile Legii nr. 51/2006, prin
următoarele modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată.
(2) Alegerea modalităţii de gestiune a serviciului de
salubrizare se face prin hotărâri ale consiliilor locale, ale Consiliului
General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare
comunitară, după caz, în conformitate cu strategiile şi programele de
salubrizare adoptate la nivelul fiecărei localităţi.
(3) Indiferent de modalitatea de gestiune adoptată,
activităţile specifice serviciului de salubrizare se organizează şi se
desfăşoară pe baza unui regulament al serviciului şi a unui caiet de sarcini,
aprobate prin hotărâre a consiliului local, a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz,
întocmite în conformitate cu regulamentul-cadru al serviciului de salubrizare
şi caietul de sarcini-cadru, elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C. prin ordin al
preşedintelui acesteia.
Art. 12. - (1) Raporturile juridice dintre unităţile
administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz,
şi operatorii serviciului de salubrizare sunt reglementate prin:
a) hotărârea de dare în administrare a serviciului de
salubrizare, în cazul gestiunii directe;
b) contractul de delegare a gestiunii, în cazul
gestiunii delegate.
(2) Contractele de delegare a gestiunii serviciului
de salubrizare se atribuie numai pe baza hotărârii de validare a procedurii de
delegare a gestiunii, adoptată de consiliile locale, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz.
(3) Relaţiile dintre operatorii serviciului de
salubrizare şi utilizatorii individuali se desfăşoară pe baze contractuale, cu
respectarea prevederilor regulamentului serviciului de salubrizare şi ale
contractului-cadru de prestare a serviciului, adoptate de autorităţile
administraţiei publice locale pe baza legislaţiei în vigoare, aplicabilă
acestui serviciu.
Art. 13. - (1) Organizarea gestiunii, funcţionării şi
exploatării serviciului de salubrizare, corespunzător modalităţii de gestiune
adoptate, se face în condiţiile prevăzute de Legea nr. 51/2006 şi ale prezentei
legi.
(2) Gestiunea directă sau gestiunea delegată, după
caz, se poate acorda pentru una ori mai multe activităţi prevăzute la art. 2 alin. (3).
(3) Procedura de atribuire şi regimul juridic al
contractelor de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare sunt cele
aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii ales de autoritatea
administraţiei publice locale responsabilă.
Art. 14. - (1) Operatorii serviciului de salubrizare
care participă la procedurile organizate pentru delegarea gestiunii serviciului
trebuie să facă dovada competenţei tehnico-organizatorice, a celei privind
calificarea personalului şi a asigurării unei dotări tehnico-materiale
adecvate, prin care să garanteze capacitatea de a presta serviciul la nivelul
parametrilor cantitativi şi calitativi prevăzuţi în regulamentul serviciului de
salubrizare şi pentru toate tipurile de activităţi contractate.
(2) Durata unui contract de delegare a gestiunii nu
poate fi mai mare decât durata necesară amortizării investiţiilor, fără a
depăşi 49 de ani. Această durată nu poate fi prelungită decât în următoarele
condiţii:
a) pentru motive de interes general, caz în care durata contractului nu poate fi prelungită cu mai mult
de 2 ani;
b) în cazul în care operatorul, la cererea
autorităţii administraţiei publice locale şi pentru buna executare a
serviciului de salubrizare, a realizat investiţii care nu ar putea fi
amortizate în termenul rămas până la expirarea contractului iniţial decât
printr-o creştere excesivă a tarifelor şi taxelor.
(3) Prelungirea va fi decisă, în condiţiile alin.
(2), de consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de
asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz.
Art. 15. - (1) Bunurile proprietate publică a
unităţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru prestarea serviciului de
salubrizare, pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor
în conformitate cu prevederile legale.
(2) Bunurile proprietate privată a unităţilor
administrativ-teritoriale, utilizate pentru prestarea serviciului de
salubrizare, pot fi date în administrare, concesionate sau trecute în
proprietatea operatorilor, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Operatori şi utilizatori
SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de salubrizare
Art. 16.- (1) Calitatea de operator se dobândeşte în
condiţiile Legii nr. 51/2006.
(2) Operatorii serviciului de salubrizare pot fi
desemnaţi fie prin hotărâre de dare în administrare, în cazul gestiunii
directe, fie prin hotărâre de atribuire a contractului de delegare a gestiunii
serviciului de salubrizare, în cazul gestiunii delegate.
(3) Operatorii serviciului de salubrizare
beneficiază, în temeiul prezentei legi, de aceleaşi drepturi şi obligaţii în
raporturile cu autorităţile administraţiei publice locale sau cu utilizatorii,
indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate, de ţara de origine
din Uniunea Europeană ori de modalitatea de gestiune adoptată.
(4) Drepturile şi obligaţiile ce revin operatorilor cu
privire la prestarea serviciului de salubrizare, obiectivele şi sarcinile
acestora, precum şi indicatorii de performanţă ai serviciului de salubrizare se
stabilesc prin hotărârea de dare în administrare sau prin contractul de
delegare a gestiunii şi se precizează în regulamentul serviciului de
salubrizare.
Art. 17. - (1) Operatorii serviciului de salubrizare cu
statut de societăţi comerciale, al căror capital
social majoritar aparţine unităţilor administrativ-teritoriale, pot fi
privatizaţi în condiţiile legii.
(2) Hotărârea privind privatizarea aparţine
consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz,
sub a cărui autoritate îşi desfăşoară activitatea operatorul serviciului de
salubrizare.
(3) Privatizarea operatorului se poate face numai cu
respectarea procedurilor legale în vigoare în materie de privatizare şi poate
fi însoţită sau nu de vânzarea, în totalitate ori în parte, a bunurilor
aparţinând domeniului privat al unităţii administrativ-teritoriale, aferente
serviciului de salubrizare.
(4) Simultan cu procedura de privatizare a
operatorului se organizează şi se derulează şi procedura de delegare a
gestiunii serviciului de salubrizare, în vederea selectării noului operator.
Art. 18. - (1) Societăţile comerciale de salubrizare
înfiinţate de consiliile locale, potrivit legii, pot fi de interes local sau
intercomunitar, în funcţie de limitele teritoriale în care îşi desfăşoară
activitatea.
(2) Societăţile comerciale de salubrizare înfiinţate
de autorităţile administraţiei publice locale îşi pot desfăşura activitatea şi
în alte localităţi, pe baze contractuale.
(3) Operatorul care prestează
mai multe tipuri de activităţi sau mai multe servicii va ţine evidenţe
distincte pe fiecare activitate sau tip de serviciu, având contabilitate
separată pentru fiecare tip de activitate, serviciu şi localitate de operare.
Art. 19. - (1) In relaţia cu utilizatorii, direcţi sau
indirecţi, drepturile şi obligaţiile operatorilor serviciului de salubrizare
rezultă din hotărârile de dare în administrare, din contractele de delegare a
gestiunii şi din contractele de prestare a serviciului.
(2) Operatorii, în conformitate cu prevederile legale,
au dreptul la:
a) încasarea contravalorii serviciului de salubrizare
prestat, corespunzător tarifului aprobat de autorităţile administraţiei publice
locale;
b) prezervarea echilibrului contractual pe durata
contractului de delegare a gestiunii;
c) ajustarea tarifului în raport cu evoluţia generală
a preţurilor şi tarifelor din economie;
d) modificarea tarifului în situaţiile de schimbare
semnificativă a echilibrului contractual;
e) exclusivitatea prestării serviciului de
salubrizare pentru toţi utilizatorii din raza unităţii
administrativ-teritoriale pentru care are hotărâre de dare în administrare sau
contract de delegare a gestiunii.
Art. 20. - (1) Operatorii trebuie să presteze serviciul
de salubrizare cu respectarea principiilor universalităţii, accesibilităţii,
continuităţii şi egalităţii de tratament între utilizatori.
(2) Operatorii au obligaţia să furnizeze, atât
autorităţilor administraţiei publice locale, cât şi A.N.R.S.C., toate
informaţiile de interes public solicitate şi să asigure accesul la informaţiile
necesare, în vederea verificării şi evaluării funcţionării şi dezvoltării
serviciului de salubrizare, în conformitate cu
prevederile regulamentului serviciului de salubrizare, ale contractului de delegare a gestiunii serviciului şi ale acordului şi autorizaţiei
de mediu.
(3) Operatorii se obligă să pună în aplicare metode
performante de management care să conducă la reducerea costurilor de operare,
inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale prevăzute de normele legale
în vigoare privind achiziţiile publice, şi să asigure totodată respectarea
cerinţelor specifice din legislaţia privind protecţia mediului.
Art. 21. - (1) Acordarea licenţei operatorilor se
realizează în condiţiile prevăzute de Legea nr. 51/2006, de prezenta lege şi de
legislaţia secundară emisă în aplicarea dispoziţiilor acestora.
(2) Operatorii îşi pot desfăşura activitatea numai pe
baza licenţei emise de A.N.R.S.C; prestarea activităţilor specifice serviciului
de salubrizare fără licenţă sau cu licenţă expirată, indiferent de tipul de
gestiune adoptat, este interzisă.
Art. 22. - (1) Se exceptează de la prevederile art. 21
alin. (2) operatorii serviciului de salubrizare existenţi, indiferent de modul
de organizare, tipul de proprietate sau modalitatea de gestiune adoptată, care
îşi desfăşoară activitatea pe baza unor contracte de concesiune încheiate
anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Operatorii prevăzuţi la alin. (1), care nu deţin
licenţă emisă în condiţiile legii, au obligaţia de a solicita A.N.R.S.C.
acordarea acesteia şi de a o obţine în termen de cel mult un an de la data
intrării în vigoare a Legii nr. 51/2006.
Art. 23. - (1) Pentru obţinerea licenţei, operatorii
sunt obligaţi să deţină toate avizele, acordurile şi autorizaţiile necesare
prestării activităţilor specifice serviciului de salubrizare, prevăzute de
legislaţia în vigoare, şi să respecte normele şi reglementările în vigoare cu
privire la igiena şi sănătatea populaţiei, respectiv la protecţia şi
conservarea mediului, emise de autorităţi competente în aceste domenii.
(2) Retragerea sau încetarea valabilităţii licenţei
atrage revocarea hotărârii de dare în administrare, respectiv a hotărârii
privind atribuirea contractului de delegare a gestiunii, după caz, şi conduce
la organizarea unei noi proceduri de selectare a unui operator, în condiţiile
prevederilor Legii nr. 51/2006. Retragerea licenţei se notifică operatorului cu
cel puţin 90 de zile înainte, perioadă în care acesta este obligat să presteze
serviciul de salubrizare în condiţiile hotărârii de dare în administrare,
respectiv ale contractului de delegare a gestiunii.
SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii serviciului de salubrizare
Art. 24. - (1) In funcţie de tipul activităţii, pot fi utilizatori ai serviciului de
salubrizare:
a) comunităţile locale considerate în întregul lor
sau comunităţile locale componente ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară,
în cazul activităţilor de interes general a căror contractare se realizează de
autorităţile administraţiei publice locale;
b) persoanele fizice ori juridice care beneficiază
individual de una sau de mai multe activităţi specifice serviciului de
salubrizare, în cazul activităţilor a căror contractare se realizează pe baza
unui contract de prestare a serviciului de salubrizare,
încheiat în nume propriu cu operatorul.
(2) Dreptul utilizatorilor de a beneficia de serviciul
de salubrizare se stabileşte prin regulamentul serviciului,aprobat prin
hotărâre a consiliului local, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti
sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz, pe baza
regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare, elaborat de A.N.R.S.C. şi
aprobat prin ordin al preşedintelui acesteia.
(3) Utilizatorii au drept de acces fără discriminare
la informaţiile publice referitoare la serviciul de salubrizare, atât
operatorul, cât şi autorităţile administraţiei publice locale având obligaţia
de a comunica informaţii cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului,
la structura tarifară şi la clauzele contractuale.
(4) Autorităţile administraţiei publice locale, în
calitate de reprezentante ale comunităţilor locale şi de semnatare ale
contractelor de delegare a gestiunii, sunt responsabile de asigurarea
serviciului de salubrizare la nivelul localităţilor, de respectarea de către
operator a indicatorilor de calitate ai serviciului, a clauzelor contractuale
şi a legislaţiei în vigoare referitoare la serviciul de salubrizare.
(5) Hotărârile autorităţilor administraţiei publice
locale cu privire la serviciul de salubrizare vor fi aduse la cunoştinţă
publică şi orice utilizator din aria de prestare a serviciului are dreptul să
conteste prevederile acestora, în condiţiile legii.
(6) Membrii comunităţilor locale, persoane fizice sau
juridice, au, în calitatea lor de utilizatori direcţi sau indirecţi ai
serviciului de salubrizare, următoarele obligaţii:
a) să respecte clauzele contractului de prestare a
serviciului de salubrizare;
b) să achite obligaţiile de plată, în conformitate cu
prevederile contractului de prestare a serviciului de
salubrizare;
c) să asigure accesul utilajelor de colectare a
deşeurilor la punctele de colectare şi al utilajelor de intervenţie pentru
stingerea incendiilor;
d) să asigure preselectarea pe categorii a deşeurilor
reciclabile, rezultate din gospodăriile proprii sau din activităţile lucrative
pe care le desfăşoară, precum şi depozitarea acestora în containere asigurate
de operatorul serviciului de salubrizare, numai în locurile special amenajate;
e) să aplice măsuri privind deratizarea şi
dezinsecţia, stabilite de autoritatea locală şi de direcţia de sănătate publică
teritorială;
f) alte obligaţii prevăzute în Legea nr. 51/2006 care
fac referire la serviciul de salubrizare.
(7) Utilizatorii beneficiază şi de celelalte drepturi
prevăzute în Legea nr. 51/2006.
CAPITOLUL V
Finanţarea serviciilor de salubrizare
Art. 25. - Finanţarea cheltuielilor de funcţionare,
reabilitare şi dezvoltare a serviciului de salubrizare şi a cheltuielilor de
investiţii pentru realizarea infrastructurii aferente acestuia se face cu
respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice locale, în ceea ce
priveşte iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice,
a principiilor prevăzute la art. 43 alin. (2) din Legea nr. 51/2006, precum şi
a următoarelor principii:
a) recuperarea integrală prin tarife, taxe speciale
sau subvenţii de la bugetul local a costurilor de operare şi a investiţiilor
pentru înfiinţarea, reabilitarea şi dezvoltarea sistemelor de salubrizare;
b) menţinerea echilibrului contractual.
Art. 26. - (1) In funcţie de natura, tipul şi
caracteristicile activităţilor desfăşurate, serviciul de salubrizare se
realizează, indiferent de forma de gestiune adoptată, numai pe baza unor
contracte de prestare a serviciului încheiate între:
a) operatori şi autorităţile administraţiei publice
locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, în calitatea
acestora de utilizatori;
b) operatori şi utilizatorii individuali ai
serviciului de salubrizare, generatori de deşeuri, persoane fizice sau
juridice.
(2) In funcţie de natura activităţilor prestate, atât
în cazul gestiunii directe, cât şi în cazul gestiunii delegate, pentru
asigurarea finanţării serviciului de salubrizare, utilizatorii achită contravaloarea serviciului de salubrizare prin:
a) tarife, în cazul prestaţiilor de care beneficiază
individual, pe bază de contract de prestare a serviciului de salubrizare;
b) taxe speciale, în cazul prestaţiilor efectuate în
beneficiul întregii comunităţi locale;
c) taxe speciale, în cazul prestaţiilor de care
beneficiază individual fără contract.
(3) Clasificarea activităţilor în funcţie de modul de
contractare, facturare şi plată a contravalorii serviciului de salubrizare
prestat se stabileşte prin regulamentul-cadru al serviciului şi se anexează la
hotărârea de dare în administrare a serviciului ori la contractul de delegare a
gestiunii serviciului, după caz.
(4) Cuantumul şi regimul tarifelor şi taxelor speciale
se stabilesc, se ajustează sau se modifică de către autorităţile administraţiei
publice locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(5) Structura şi nivelul tarifelor şi taxelor speciale
vor fi stabilite astfel încât:
a) să acopere costul efectiv al prestării serviciului
de salubrizare;
b) să acopere cel puţin sumele investite şi
cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a serviciului de salubrizare;
c) să încurajeze investiţiile de capital;
d) să respecte şi să asigure autonomia financiară a
operatorului.
Art. 27. - (1) Aplicarea de
către operatori a unor tarife sau taxe speciale mai mari decât cele stabilite
şi aprobate potrivit art. 26 este interzisă.
(2) Tarifele aprobate trebuie să conducă la atingerea
următoarelor obiective:
a) asigurarea prestării serviciului de salubrizare la
nivelurile de calitate şi indicatorii de performanţă stabiliţi de consiliile
locale, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau, după caz, de
asociaţiile de dezvoltare comunitară prin caietul de sarcini, regulamentul
serviciului şi prin contractele de delegare a
gestiunii;
b) realizarea unui raport calitate-cost cât mai bun
pentru serviciul de salubrizare prestat pe perioada angajată şi asigurarea unui
echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile contractante;
c) asigurarea funcţionării
eficiente a serviciului de salubrizare şi a exploatării bunurilor aparţinând
domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale, afectate
serviciului de salubrizare, precum şi asigurarea protecţiei mediului.
Art. 28. - (1) Sursele de
finanţare a lucrărilor de investiţii se asigură potrivit prevederilor art. 44
alin. (2) din Legea nr. 51/2006.
(2) Investiţiile realizate de operatori de drept
privat din fonduri proprii pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea
sistemului public de salubrizare se vor amortiza de către aceştia pe durata
contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare.
(3) Investiţiile în infrastructura specifică
serviciilor de salubrizare care se realizează din fonduri proprii ale
operatorilor de drept privat constituie bunuri de retur; bunurile astfel
realizate rămân în proprietatea operatorilor pe toată durata contractului de
delegare a gestiunii şi revin de drept, la expirarea contractului, gratuit şi
libere de orice sarcini, unităţilor administrativ-teritoriale, fiind integrate
domeniului public al acestora. In contractul de delegare a gestiunii se vor
menţiona bunurile de retur, respectiv modul de repartiţie a categoriilor de
bunuri realizate de operator până la încetarea, din orice cauză, a contractului
de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare.
CAPITOLUL VI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 29. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 30. - (1) Constituie
contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei
următoarele fapte, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006:
a) prestarea de către operator a uneia dintre
activităţile reglementate de prezenta lege fără aprobarea autorităţilor
administraţiei publice locale prin hotărârea de dare în administrare, respectiv
hotărârea de atribuire a contractului de delegare a gestiunii;
b) atribuirea de către primar a contractelor de
delegare a gestiunii pentru una dintre activităţile de salubrizare a
localităţilor prevăzute la art. 2 alin. (3), fără respectarea procedurilor
legale în vigoare specifice fiecărui tip de contract;
c) încheierea de către primar a contractelor de
delegare a gestiunii pentru una dintre activităţile de salubrizare a
localităţilor prevăzute la art. 2 alin. (3) cu un operator care nu deţine
licenţă.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei neurmărirea de către primar a întocmirii
regulamentului propriu al serviciului, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Consiliile locale sau, după caz, Consiliul General
al Municipiului Bucureşti va stabili, potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi alte fapte decât cele prevăzute la alin. (1) şi
(2), care constituie contravenţii în domeniul serviciilor de salubrizare.
Art. 31. - Dispoziţiile referitoare la contravenţii
prevăzute în prezenta lege se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia celor prevăzute la art. 28.
Art. 32. - Constatarea contravenţiilor prevăzute de
prezenta lege şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele
împuternicite de ministrul mediului şi gospodăririi apelor, de ministrul
administraţiei şi internelor, de preşedintele A.N.R.S.C, precum şi de primari
sau de împuterniciţii acestora.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 33. - Prezenta lege intră în vigoare la un an de
la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 34. - Prevederile prezentei legi se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 51/2006 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001.
Art. 35. - Măsurile de natura ajutorului de stat
prevăzute în prezenta lege vor fi notificate, potrivit Legii nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, republicată, şi se vor acorda numai după autorizarea
acestora de către Consiliul Concurenţei, în condiţiile îndeplinirii criteriilor
prevăzute în legislaţia secundară privind ajutorul de stat.
Art. 36. - (1) Soluţionarea litigiilor patrimoniale şi
nepatrimoniale legate de încheierea şi executarea contractelor reglementate de
prezenta lege, precum şi a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor
furnizate/prestate este de competenţa instanţelor de contencios administrativ
şi se face, cu precădere, în procedură de urgenţă.
(2) Soluţionarea litigiilor civile şi de muncă izvorâte
din aplicarea prevederilor prezentei legi se face de instanţele de judecată
competente, în condiţiile legii.
Art. 37. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă: Ordonanţa Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de
salubrizare a localităţilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 543 din 1 septembrie
2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 139/2002, cu modificările şi
completările ulterioare; art. 3 alin. (1) lit. d) şi art. 5 pct. 1 lit. d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes
local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 3/2003; art. 42 lit. a) şi d) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 426/2001.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU