LEGE
Nr. 11 din 6 martie 2000
privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Kazahstan pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 21
septembrie 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 13 martie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Kazahstan pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 21
septembrie 1998.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4
octombrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 februarie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
CONVENTIE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Kazahstan pentru evitarea dublei
impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si
pe capital
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Kazahstan,
confirmand dorinta lor de a dezvolta si intari cooperarea economica,
stiintifica, tehnica si culturala dintre ambele state si dorind sa incheie o
conventie pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit si pe capital,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau
ale ambelor state contractante.
Art. 2
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe capital, stabilite
in numele unui stat contractant sau al unitatilor sale
administrativ-teritoriale ori al autoritatilor sale locale, indiferent de modul
in care sunt percepute.
2. Sunt considerate impozite pe venit si pe capital toate impozitele
stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe elementele de venit sau
de capital, inclusiv impozitele pe castigurile provenite din instrainarea
proprietatii mobiliare sau imobiliare, precum si impozitele asupra cresterii
capitalului.
3. Impozitele existente asupra carora se aplica prezenta conventie sunt, in
special:
a) in Romania:
(i) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(ii) impozitul pe profit;
(iii) impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
(iv) impozitul pe venitul agricol;
(v) impozitul pe dividende;
(vi) impozitul pe cladiri si impozitul pe terenul ocupat de cladiri si
constructii,
denumite in continuare impozit roman;
b) in Republica Kazahstan:
(i) impozitul pe venitul persoanelor juridice si fizice;
(ii) impozitul pe proprietate,
denumite in continuare impozit kazah.
4. Conventia se va aplica, de asemenea, oricaror impozite identice sau in
esenta similare, care sunt stabilite dupa data semnarii acestei conventii in
plus sau in locul impozitelor existente. Autoritatile competente ale statelor
contractante se vor informa reciproc despre orice modificari importante aduse
in legislatiile lor fiscale respective.
Art. 3.
Definitii generale
1. In sensul prezentei conventii, in masura in care contextul nu cere o
interpretare diferita:
a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant inseamna
Romania sau Kazahstan, dupa cum cere contextul;
b) termenii:
(i) Romania inseamna Romania, iar atunci cand este folosit in sens geografic,
inseamna teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala, precum si zona
economica exclusiva asupra carora Romania isi exercita suveranitatea,
drepturile suverane si jurisdictia in concordanta cu propria sa legislatie si
cu dreptul international cu privire la explorarea si exploatarea resurselor
naturale, biologice si minerale, aflate in apele marii, pe fundul si in
subsolul acestor ape; si
(ii) Kazahstan inseamna Republica Kazahstan. Cand este folosit in sens
geografic, termenul Kazahstan include apele teritoriale si, de asemenea, zona
economica exclusiva si platoul continental asupra carora Kazahstan, pentru
scopuri specifice, isi poate exercita drepturile suverane si jurisdictia in
concordanta cu dreptul international si in care este aplicabila legislatia
referitoare la impozitele din Kazahstan;
c) termenul persoana include o persoana fizica, o societate si orice alta
grupare de persoane;
d) termenul societate inseamna orice persoana juridica sau orice entitate
care este considerata persoana juridica in scopul impozitarii;
e) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant inseamna, dupa caz, o intreprindere exploatata de un
rezident al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident
al celuilalt stat contractant;
f) expresia transport international inseamna orice transport efectuat cu o
nava, aeronava sau vehicul feroviar exploatat de o intreprindere a unui stat
contractant, cu exceptia cazului in care nava, aeronava sau vehiculul feroviar
este exploatat numai intre locuri situate in celalalt stat contractant;
g) expresia autoritate competenta inseamna:
(i) in Romania: Ministerul Finantelor sau reprezentantul sau autorizat;
(ii) in Kazahstan: Ministerul Finantelor sau reprezentantul sau autorizat
h) termenul national inseamna:
(i) orice persoana fizica avand cetatenia unui stat contractant;
(ii) orice persoana juridica, societate, societate de persoane sau orice
alta asociatie avand statutul in conformitate cu legislatia in vigoare intr-un
stat contractant.
2. In ceea ce priveste aplicarea acestei conventii de un stat contractant,
orice termen care nu este definit in conventie va avea, daca contextul nu cere
o interpretare diferita, intelesul pe care il are in cadrul legislatiei acestui
stat cu privire la impozitele la care prezenta conventie se aplica.
Art. 4
Rezident
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat
contractant inseamna orice persoana care, potrivit legislatiei acestui stat,
este supusa impunerii in acest stat datorita domiciliului sau, rezidentei sale,
locului de conducere, locului de incorporare, locului de inregistrare sau
oricarui alt criteriu de natura similara. Dar aceasta expresie nu include orice
persoana care este supusa impunerii in acest stat numai pentru faptul ca
realizeaza venituri din surse sau capital situat in acest stat.
2. Cand, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoana fizica
este rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul sau se determina
dupa cum urmeaza:
a) aceasta va fi considerata rezidenta a statului in care are o locuinta
permanenta la dispozitia sa; daca dispune de o locuinta permanenta la
dispozitia sa in ambele state, va fi considerata rezidenta a statului cu care
legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor
sale vitale);
b) daca statul in care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale
nu poate fi determinat sau daca ea nu dispune de o locuinta permanenta la
dispozitia sa in nici unul dintre state, ea va fi considerata rezidenta a
statului in care locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau daca
nu locuieste in nici unul dintre ele, ea va fi considerata rezidenta a statului
al carui national este;
d) daca aceasta persoana este national al ambelor state sau al nici unuia
dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva
problema de comun acord.
3. Cand, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decat o
persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, autoritatile
competente vor rezolva problema de comun acord. Daca autoritatile competente nu
ajung la un asemenea acord, respectiva persoana nu va fi considerata rezidenta
a nici unuia dintre statele contractante si nu va beneficia de prevederile
acestei conventii.
Art. 5
Sediu permanent
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc
fix de afaceri prin care activitatea unei intreprinderi este desfasurata in
intregime sau in parte.
2. Expresia sediu permanent include indeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o fabrica;
e) un atelier;
f) o ferma sau orice plantatie; si
g) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de
extractie a resurselor naturale.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea:
a) un santier de constructii sau un proiect de constructii, instalare sau
montaj ori activitatile de supraveghere in legatura cu acestea, dar numai
atunci cand un asemenea santier sau proiect dureaza o perioada mai mare de 12
luni ori asemenea activitati continua o perioada mai mare de 12 luni; si
b) utilizarea unei instalatii sau a unei instalatii de forare ori a unui
vapor sau activitatile de supraveghere legate de acestea intr-un stat
contractant pentru a explora sau a exploata resursele naturale, numai daca
aceasta utilizare dureaza mai mult de 12 luni sau asemenea activitati continua
mai mult de 12 luni; si
c) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultanta, de o
intreprindere prin angajatii sai sau prin alt personal angajat de intreprindere
in acest scop, dar numai cand activitatile de aceasta natura continua (pentru
acelasi proiect sau un proiect conex) o perioada sau perioade care insumeaza
mai mult de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol expresia sediu
permanent se considera ca nu include:
a) folosirea de instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii ori
livrarii de produse sau de marfuri apartinand intreprinderii, fara a se obtine
venit;
b) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand intreprinderii
numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii, fara a se obtine venit;
c) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand intreprinderii
numai in scopul prelucrarii de catre o alta intreprindere;
d) vanzarea de produse sau de marfuri apartinand intreprinderii, expuse in
cadrul unui targ ori unei expozitii temporare ocazionale dupa inchiderea
targului sau expozitiei mentionate;
e) mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul cumpararii de produse
sau de marfuri ori colectarii de informatii pentru intreprindere;
f) mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul desfasurarii pentru
intreprindere a oricarei alte activitati cu caracter pregatitor sau auxiliar;
g) mentinerea unui loc fix de afaceri numai pentru orice combinare de
activitati mentionate la subparagrafele a) - f), cu conditia ca intreaga
activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare sa aiba un
caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 si 2, cand o persoana, alta
decat un agent cu statut independent caruia i se aplica prevederile
paragrafului 7, actioneaza in numele unei intreprinderi, are si exercita in mod
obisnuit intr-un stat contractant autoritatea de a incheia contracte in numele
intreprinderii, acea intreprindere se considera ca are un sediu permanent in
acel stat in legatura cu orice activitati pe care acea persoana le desfasoara
pentru intreprindere, in afara cazului in care activitatile acestei persoane
sunt limitate la cele mentionate in paragraful 4, care, daca ar fi exercitate
printr-un loc fix de afaceri, nu ar face acest loc fix de afaceri un sediu
permanent potrivit prevederilor acestui paragraf.
6. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, o
intreprindere de asigurari a unui stat contractant, cu exceptia reasigurarilor,
se considera ca are un sediu permanent in celalalt stat contractant, daca
incaseaza prime pe teritoriul celuilalt stat contractant sau asigura riscuri
situate acolo prin intermediul unei persoane, alta decat un agent cu statut independent
caruia i se aplica prevederile paragrafului 7.
7. O intreprindere nu se considera ca are un sediu permanent intr-un stat
contractant numai prin faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri in
acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau prin orice alt agent
cu statut independent, cu conditia ca aceste persoane sa actioneze in cadrul
activitatii lor obisnuite.
8. Faptul ca o societate care este rezidenta a unui stat contractant
controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt
stat contractant sau care isi exercita activitatea de afaceri in acel celalalt
stat (printr-un sediu permanent sau in alt mod) nu este suficient pentru a face
una dintre aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
Art. 6
Venituri din proprietati imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din
proprietati imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatari
forestiere) situate in celalalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt
stat.
2. Expresia proprietatii imobiliare are intelesul care este atribuit de
legislatia statului contractant in care proprietatile in cauza sunt situate.
Expresia include, in orice caz, accesoriile proprietatii imobiliare, inventarul
viu si echipamentul utilizat in agricultura si exploatari forestiere,
drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la
proprietatea funciara, uzufructul proprietatilor imobiliare si drepturile la
rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatarii
zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor resurse naturale; navele,
aeronavele si vehiculele feroviare nu sunt considerate proprietati imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplica veniturilor obtinute din
exploatarea directa, din inchirierea sau din folosirea in orice alta forma a
proprietatii imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 se aplica, de asemenea, veniturilor
provenite din proprietati imobiliare ale unei intreprinderi si veniturilor
provenite din proprietati imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii
independente.
Art. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile
numai in acel stat, in afara cazului in care intreprinderea desfasoara sau a
desfasurat activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu
permanent situat acolo. Daca intreprinderea desfasoara sau a desfasurat
activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in
celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila:
a) acelui sediu permanent;
b) vanzarilor in acel celalalt stat de produse sau de marfuri de natura
identica sau similara cu a celor vandute prin acel sediu permanent; sau
c) altor activitati de afaceri desfasurate in acel celalalt stat, de natura
identica sau similara cu a celor efectuate prin acel sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cand o intreprindere a unui
stat contractant exercita sau a exercitat activitate de afaceri in celalalt
stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci in fiecare stat
contractant se atribuie acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi
putut realiza, daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata,
exercitand activitati identice sau similare in conditii identice sau similare
si tratand cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent
este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scadere
cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmarite de
acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile
generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in
statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Totusi
sediului permanent nu i se va permite sa deduca sumele platite sediului central
sau oricarui alt sediu al rezidentului sub forma de redevente, taxe sau alte
plati similare realizate pentru utilizarea patentelor sau a altor drepturi ori
sub forma de comisioane pentru anumite servicii prestate sau pentru management
ori sub forma de dobanzi pentru sumele imprumutate sediului permanent.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul
care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea
profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o
prevedere a paragrafului 2 nu impiedica acest stat contractant sa determine
profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare
adoptata trebuie totusi sa fie aceea prin care rezultatul obtinut sa fie in
concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul
ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. Cand profiturile includ elemente de venit sau castiguri de capital care
sunt tratate separat in alte articole ale prezentei conventii, prevederile
acelor articole nu sunt afectate de prevederile prezentului articol.
7. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente profitul care
se atribuie unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi
metoda, in afara cazului in care exista motive temeinice si suficiente de a se
proceda altfel.
Art. 8
Transporturi internationale
1. Profiturile obtinute din exploatarea navelor, aeronavelor sau
vehiculelor feroviare in trafic international sunt impozabile numai in statul
contractant in care se afla locul conducerii efective a intreprinderii.
2. Daca locul conducerii efective a unei intreprinderi de transport naval
se afla la bordul unei nave, atunci acesta se considera a fi situat in statul
contractant in care se afla portul de inregistrare a navei sau, daca nu exista
un astfel de port, in statul contractant in care este rezident cel care
exploateaza nava.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplica, de asemenea, profiturilor obtinute
din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau la o agentie
internationala de transporturi.
4. Profiturile la care se refera paragraful 1 al prezentului articol nu
cuprind profiturile care se obtin din exploatarea unui hotel a carui activitate
este distincta de exploatarea in trafic international a navelor, aeronavelor
sau vehiculelor feroviare.
Art. 9
Intreprinderi asociate
1. Cand:
a) o intreprindere a unui stat contractant participa, direct sau indirect,
la conducerea, controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat
contractant; sau
b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si al
unei intreprinderi a celuilalt stat contractant si, fie intr-un caz, fie in
celalalt, cele doua intreprinderi sunt legate in relatiile lor comerciale sau
financiare prin conditii acceptate sau impuse, care difera de cele care ar fi
fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci profiturile care, fara
aceste conditii, ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu au
putut fi obtinute in fapt datorita acestor conditii, pot fi incluse in
profiturile acelei intreprinderi si impuse in consecinta.
2. Cand un stat contractant include in profiturile unei intreprinderi
apartinand acelui stat - si impune in consecinta - profiturile asupra carora o
intreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusa impozitarii in acel
celalalt stat si profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit
intreprinderii primului stat mentionat, daca conditiile stabilite intre cele
doua intreprinderi ar fi fost cele care ar fi fost convenite intre
intreprinderi independente, atunci acel celalalt stat va proceda la modificarea
corespunzatoare a sumei impozitului stabilit asupra acestor profituri. La
efectuarea acestei modificari se tine seama de celelalte prevederi ale
prezentei conventii si, daca este necesar, autoritatile competente ale statelor
contractante se vor consulta reciproc.
Art. 10
Dividende
1. Dividendele platite de o societate care este rezidenta a unui stat
contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel
celalalt stat.
2. Totusi aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende si
potrivit legislatiei acestui stat, dar daca primitorul este beneficiarul
efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10% din suma
bruta a dividendelor. Prezentul paragraf nu afecteaza impunerea societatii in
ceea ce priveste profiturile din care se platesc dividendele.
3. Termenul dividende folosit in acest articol inseamna veniturile
provenite din actiuni sau din alte drepturi, care nu sunt titluri de creanta,
din participarea la profituri, precum si veniturile provenite din alte parti
sociale, care sunt supuse aceluiasi regim de impunere ca veniturile din actiuni
de legislatia statului contractant in care este rezidenta societatea
distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant desfasoara activitate
de afaceri in celalalt stat contractant in care este rezidenta societatea
platitoare de dividende printr-un sediu permanent situat acolo sau desfasoara
in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo,
iar detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care
dividendele sunt platite este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau
baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 (Profiturile
intreprinderii) sau ale art. 15 (Profesii independente), dupa caz.
5. Cand o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza profituri
sau venituri din celalalt stat contractant, acel celalalt stat nu poate percepe
nici un impozit asupra dividendelor platite de acea societate, cu exceptia
cazului in care asemenea dividende sunt platite unui rezident al acelui
celalalt stat sau cand detinerea drepturilor generatoare de dividende in
legatura cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de un sediu
permanent sau o baza fixa situata in acel celalalt stat.
6. Independent de prevederile prezentei conventii, sediul permanent al unei
societati care este rezidenta a unui stat contractant si care desfasoara
activitate de afaceri in celalalt stat contractant poate fi supus in acel
celalalt stat si la un impozit aditional pe profit. In sensul prezentei
prevederi, impozitul aditional pe profit va fi determinat in conformitate cu
legislatia interna a fiecarui stat contractant.
Art. 11
Dobanzi
1. Dobanzile provenite dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste dobanzi pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant
din care provin, potrivit legislatiei acestui stat, dar daca primitorul este
beneficiarul efectiv al dobanzilor, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10%
din suma bruta a dobanzilor.
3. Independent de prevederile paragrafului 2, dobanzile provenite dintr-un
stat contractant sunt scutite de impozit in acel stat, daca sunt obtinute si
detinute efectiv de guvernul celuilalt stat contractant, de o unitate
administrativ-teritoriala sau de o autoritate locala a acestuia ori de orice
agentie sau unitate bancara ori institutie a acelui guvern, a unitatii
administrativ-teritoriale sau a autoritatii locale ori daca creantele unui
rezident al celuilalt stat contractant sunt garantate, asigurate sau finantate
direct de o institutie financiara apartinand in intregime guvernului celuilalt
stat contractant.
4. Termenul dobanzi, astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna
veniturile din titluri de creanta de orice natura, insotite sau nu de garantii
ipotecare ori de o clauza de participare la profiturile debitorului, si in
special veniturile din efecte publice si veniturile din obligatiuni sau titluri
de creanta, inclusiv primele si premiile legate de asemenea efecte, obligatiuni
sau titluri de creanta. Penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt
considerate dobanzi in sensul prezentului articol.
5. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al dobanzilor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara
activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin dobanzile,
printr-un sediu permanent situat acolo sau presteaza in acel celalalt stat
profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta in legatura
cu care sunt platite dobanzile este efectiv legata de un asemenea sediu
permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7
(Profiturile intreprinderii) sau ale art. 15 (Profesii independente), dupa caz.
6. Dobanzile se considera ca provin dintr-un stat contractant cand
platitorul este insusi acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, cand platitorul
dobanzilor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu care
a fost contractata creanta generatoare de dobanzi si aceste dobanzi se suporta
de acest sediu permanent sau baza fixa, aceste dobanzi se considera ca provin
din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
7. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma dobanzilor, avand
in vedere creanta pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar fi
convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de
relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma
mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit
legislatiei fiecarui stat contractant, tinandu-se seama de celelalte prevederi
ale prezentei conventii.
8. Prevederile acestui articol nu se aplica daca scopul principal sau unul
dintre scopurile principale ale unei persoane in ceea ce priveste crearea sau
transferul creantelor in legatura cu care sunt platite dobanzile este de a
obtine avantaje prin aceasta creare sau acest transfer de creante ca urmare a
aplicarii acestui articol.
Art. 12
Redevente
1. Redeventele provenite dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste redevente pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin, potrivit legislatiei acestui stat, dar daca
primitorul este beneficiarul efectiv al redeventelor, impozitul astfel stabilit
nu va depasi 10% din suma bruta a redeventelor.
3. Termenul redevente folosit in prezentul articol inseamna plati de orice
fel, inclusiv cele in natura, primite pentru folosirea sau concesionarea
oricarui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice,
inclusiv asupra filmelor de cinematograf si filmelor sau benzilor folosite
pentru emisiunile de radio ori de televiziune, transmisiilor prin satelit,
cablu, fibre optice sau tehnologii similare, pentru orice patent sau marca de
comert, desen ori model, plan, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori
pentru utilizarea sau dreptul de a utiliza orice echipament industrial,
comercial sau stiintific ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul
industrial, comercial sau stiintific.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al redeventelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara o
activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin redeventele
printr-un sediu permanent situat acolo sau presteaza in acel celalalt stat
profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau
proprietatea pentru care se platesc redeventele este efectiv legata de un
asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 (Profiturile intreprinderilor) sau ale art. 15 (Profesii
independente), dupa caz.
5. Redeventele se considera ca provin dintr-un stat contractant cand
platitorul este insusi acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, cand platitorul
redeventelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legat
dreptul sau proprietatea care genereaza obligatia de a plati redeventele si
acestea sunt suportate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa, aceste
redevente se considera ca provin din statul contractant in care este situat
sediul permanent sau baza fixa.
6. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor,
avand in vedere utilizarea, dreptul sau informatia pentru care sunt platite,
depaseste suma care ar fi fost convenita intre platitor si beneficiarul efectiv
in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica
numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz partea excedentara a
platilor este impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant,
tinandu-se seama de celelalte prevederi ale prezentei conventii.
7. Prevederile acestui articol nu se aplica daca scopul principal sau unul
dintre scopurile principale ale unei persoane in ceea ce priveste crearea sau
transferul drepturilor in legatura cu care sunt platite redeventele este de a
obtine avantaje prin aceasta creare sau acest transfer de drepturi ca urmare a
aplicarii acestui articol.
Art. 13
Comisioane
1. Comisioanele provenite dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Totusi aceste comisioane pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin, potrivit legislatiei acestui stat, dar daca primitorul
este beneficiarul efectiv al comisioanelor, impozitul astfel stabilit nu va
depasi 10% din suma bruta a comisioanelor.
3. Termenul comisioane folosit in prezentul articol inseamna platile facute
unui broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui
broker sau comisionar general de legislatia fiscala a statului contractant din
care provin asemenea plati.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv
al comisioanelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara o
activitate in celalalt stat contractant din care provin comisioanele printr-un
sediu permanent situat acolo sau presteaza in acel celalalt stat profesii
independente printr-o baza fixa situata acolo, iar serviciul pentru care se
platesc comisioanele este efectiv legat de un asemenea sediu permanent sau baza
fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 (Profiturile
intreprinderii) sau ale art. 15 (Profesii independente), dupa caz.
5. Comisioanele se considera ca provin dintr-un stat contractant cand
platitorul este insusi acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, cand platitorul
comisioanelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care sunt legate
activitatile care genereaza obligatia de plata si comisioanele se suporta de
sediul permanent sau baza fixa, aceste comisioane se considera ca provin din
statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Cand datorita relatiilor speciale existente intre platitor si
beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma comisioanelor,
avand in vedere serviciile pentru care sunt platite, depaseste suma care ar fi
fost convenita intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de
relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma
mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit
legislatiei fiecarui stat contractant, tinandu-se seama de celelalte prevederi
ale prezentei conventii.
Art. 14
Castiguri de capital
1. Castigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din
instrainarea proprietatii imobiliare, astfel cum este definita la art. 6
(Venituri din proprietati imobiliare), situata in celalalt stat contractant,
sau a actiunilor la o societate ale carei active sunt formate in totalitate sau
in principal dintr-o asemenea proprietate ori a participarii la o asociere de
persoane sau la un trust ale carui active sunt formate in totalitate sau in
principal din proprietate imobiliara situata in celalalt stat contractant pot
fi impuse in acel celalalt stat.
2. Castigurile provenite din instrainarea proprietatii mobiliare care face
parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare
care tine de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant
in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente,
inclusiv castigurile provenite din instrainarea unui asemenea sediu permanent
(singur sau cu intreaga intreprindere) ori a acelei baze fixe, pot fi impuse in
acel celalalt stat.
3. Castigurile obtinute din instrainarea navelor, aeronavelor sau a
vehiculelor feroviare exploatate in trafic international ori a proprietatii
mobiliare legate de exploatarea unor asemenea nave, aeronave sau vehicule
feroviare vor fi impozabile numai in statul contractant in care este situat
locul conducerii efective a intreprinderii.
4. Castigurile provenite din instrainarea oricaror proprietati, altele
decat cele la care se face referire in paragrafele 1, 2 si 3, sunt impozabile
numai in statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.
Art. 15
Profesii independente
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din
exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter
independent sunt impozabile numai in acest stat, in afara de cazul in care
serviciile sunt sau au fost prestate in celalalt stat contractant si
a) venitul este atribuibil unei baze fixe pe care persoana fizica o are sau
a avut-o in mod obisnuit la dispozitia sa in acel celalalt stat; sau
b) aceasta persoana fizica este sau a fost prezenta in acel celalalt stat
pentru o perioada sau perioade care depasesc in total 183 de zile in orice
perioada de 12 luni care incepe sau se sfarseste in anul calendaristic
respectiv.
In situatia prevazuta la subparagraful a) sau b) venitul atribuibil
serviciilor poate fi impus in acel celalalt stat in conformitate cu principiile
similare celor mentionate la art. 7 (Profiturile intreprinderii) pentru
determinarea sumei profitului din afaceri si pentru atribuirea profiturilor din
afaceri unui sediu permanent sau unei baze fixe.
2. Expresia profesii independente cuprinde in special activitatile
independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic,
precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer,
arhitect, dentist si contabil.
Art. 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 17 (Remuneratiile membrilor consiliului de
administratie), ale art. 19 (Pensii si alte plati) si ale art. 20 (Functii
publice), salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al
unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in
acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in
celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata,
remuneratiile primite pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un
rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in
celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau
perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni
care incepe sau se sfarseste in anul calendaristic vizat; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane
care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa
pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
8. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remuneratiile
obtinute in legatura cu activitatea salariata exercitata la bordul unei nave,
aeronave sau al unui vehicul feroviar exploatat in trafic international pot fi
impuse numai in statul contractant in care este situat locul conducerii
efective a intreprinderii.
Art. 17
Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
Remuneratiile si alte plati similare primite de un rezident al unui stat
contractant in calitate de membru al consiliului de administratie sau al unui
organism similar al unei societati care este rezidenta a celuilalt stat
contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
Art. 18
Artisti de spectacol si sportivi
1. Independent de prevederile art. 15 (Profesii independente) si ale art.
16 (Profesii dependente), veniturile obtinute de un rezident al unui stat
contractant in calitate de artist de spectacol, cum sunt artistii de teatru, de
film, de radio sau de televiziune ori ca interpret muzical, sau de sportiv din
activitatile sale personale desfasurate in aceasta calitate in celalalt stat
contractant pot fi impuse in acel celalalt stat.
2. Cand veniturile in legatura cu activitatile personale desfasurate de un
artist de spectacol sau de un sportiv in aceasta calitate nu revin artistului
de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri,
independent de prevederile art. 7 (Profiturile intreprinderii), ale art. 15
(Profesii independente) si ale art. 16 (Profesii dependente), pot fi impuse in
statul contractant in care sunt exercitate activitatile artistului de spectacol
sau ale sportivului.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 si 2, veniturile obtinute din
activitatile mentionate la paragraful 1, in cadrul schimburilor culturale sau
sportive convenite de guvernele celor doua state contractante, si care nu sunt
exercitate in scopul de a obtine profituri sunt scutite de impozit in statul
contractant in care sunt exercitate aceste activitati.
Art. 19
Pensii si alte plati
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 20 (Functii publice),
pensiile si alte remuneratii similare, platite unui rezident al unui stat
contractant pentru munca salariata desfasurata in trecut, si orice anuitate
platita acestui rezident vor fi impozabile numai in acel stat.
2. Termenul anuitate inseamna o suma determinata, platibila unei persoane
fizice in mod periodic, la scadente fixe, in timpul vietii sau in timpul unei
perioade specificate ori determinabile, in virtutea unui angajament, cu
obligatia de a face in schimb platile pentru deplina si corespunzatoare
recompensare in bani sau in echivalent banesc.
Art. 20
Functii publice
1. a) Remuneratiile, altele decat pensiile, platite de un stat contractant
sau de o unitate administrativ-teritoriala ori de o autoritate locala a
acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat sau
acestei unitati ori autoritati, sunt impozabile numai in acest stat.
b) Totusi aceste remuneratii sunt impozabile numai in celalalt stat
contractant, daca serviciile sunt prestate in acel stat si persoana fizica este
rezidenta a acelui stat si
(i) este un national al acelui stat; sau
(ii) nu a devenit rezident al acelui stat numai in scopul prestarii
serviciilor.
2. a) Pensiile platite de sau din fonduri create de un stat contractant ori
de o unitate administrativ-teritoriala sau de o autoritate locala a acestuia
unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat sau acelei unitati
ori autoritati sunt impozabile numai in acel stat.
b) Totusi aceste pensii sunt impozabile numai in celalalt stat contractant,
daca persoana fizica este rezident si national al acelui stat.
3. Prevederile art. 16 (Profesii dependente), ale art. 17 (Remuneratiile
membrilor consiliului de administratie) si ale art. 19 (Pensii si alte plati)
se aplica remuneratiilor si pensiilor platite pentru serviciile prestate in
legatura cu o activitate de afaceri desfasurata de un stat contractant sau de o
unitate administrativ-teritoriala ori de o autoritate locala a acestuia.
Art. 21
Studenti si practicanti
1. Un rezident al unui stat contractant, care este prezent in mod temporar
in celalalt stat contractant ca student sau practicant pentru a dobandi o
calificare tehnica, profesionala sau de afaceri, nu va fi impus in celalalt
stat contractant o perioada de 7 ani pentru sumele primite din strainatate in
scopul intretinerii, educarii ori instruirii sale sau ca bursa pentru
continuarea studiilor.
2. Remuneratiile platite studentului sau practicantului, dupa caz, rezident
al unui stat contractant, pentru serviciile prestate in celalalt stat nu vor fi
impuse in acest celalalt stat pentru o perioada de 3 ani, cu conditia ca
asemenea servicii sa fie in legatura cu studiile, intretinerea sau cu
instruirea sa.
Art. 22
Profesori si cercetatori
1. O persoana fizica care este sau a fost rezidenta a unui stat contractant
imediat inainte de sosirea sa in celalalt stat contractant si care, la
invitatia unei universitati, unui colegiu, unei scoli sau a altei institutii
educationale similare nonprofit, care este recunoscuta de guvernul acelui
celalalt stat contractant, este prezenta in acel celalalt stat pentru o
perioada care nu depaseste 2 ani de la data primei sale sosiri in acel celalalt
stat contractant, numai in scopul predarii sau al cercetarii ori pentru ambele
situatii la astfel de institutii educationale, va fi scutita de impozit in acel
celalalt stat contractant pentru remuneratia primita in legatura cu predarea
sau cu cercetarea sa.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se aplica venitului din cercetare, daca
asemenea cercetare nu este intreprinsa in interes public, ci in interesul
obtinerii unui castig in folosul unei anumite persoane sau al unui grup de
persoane.
Art. 23
Alte venituri
Elementele de venit al unui rezident al unui stat contractant, provenite
din celalalt stat contractant si care nu sunt tratate la articolele precedente
ale prezentei conventii, pot fi impuse in acel celalalt stat.
Art. 24
Capital
1. Capitalul reprezentat de proprietati imobiliare, astfel cum sunt
definite la art. 6 (Venituri din proprietati imobiliare), detinute de un rezident
al unui stat contractant si care sunt situate in celalalt stat contractant,
poate fi impus in acel celalalt stat.
2. Capitalul reprezentat de proprietati mobiliare care fac parte din
activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il
are in celalalt stat contractant sau de proprietati mobiliare care apartin unei
baze fixe pe care un rezident al unui stat contractant o are in celalalt stat
contractant pentru exercitarea unei profesii independente poate fi impus in
acel celalalt stat.
3. Capitalul constituit din nave, aeronave si vehicule feroviare,
exploatate in trafic international, si din proprietatile mobiliare care tin de
exploatarea unor asemenea nave, aeronave si vehicule feroviare este impozabil
numai in statul contractant in care este situat locul conducerii efective a
intreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat
contractant sunt impozabile numai in acel stat.
Art. 25
Eliminarea dublei impuneri
1. In cazul Romaniei dubla impunere va fi eliminata dupa cum urmeaza:
Cand un rezident al Romaniei realizeaza venituri sau elemente de venit, la
care se face referire la art. 10 (Dividende), la art. 11 (Dobanzi), la art. 12
(Redevente) si la art. 13 (Comisioane), sau profituri, castiguri ori detine
capital care, potrivit legislatiei din Kazahstan si in conformitate cu
prevederile prezentei conventii, pot fi impuse in Kazahstan, Romania va
recunoaste un credit fiscal fata de impozitul sau pe venituri, elemente de venit,
profituri, castiguri sau capital intr-o suma egala cu impozitul platit in
Kazahstan.
Totusi suma creditului nu va depasi suma impozitului roman pe acele
venituri, elemente de venit, profituri sau castiguri ori pe capital, calculat
in conformitate cu prevederile legislatiei fiscale si cu reglementarile din
Romania.
2. In cazul Kazahstanului dubla impunere va fi eliminata dupa cum urmeaza:
a) Cand un rezident al Kazahstanului obtine venituri sau detine capital
care, in conformitate cu prevederile prezentei conventii, poate fi impus in
Romania, Kazahstan va permite:
(i) ca o deducere din impozitul pe venit al acelui rezident, o suma egala
cu impozitul pe venit platit in Romania;
(ii) ca o deducere din impozitul pe capital al acelui rezident, o suma
egala cu impozitul pe capital platit in Romania.
Totusi aceasta deducere nu va putea depasi acea parte a impozitului pe
venit sau pe capital, astfel cum este calculata inainte ca deducerea sa fie
acordata, care este atribuibila, dupa caz, venitului sau capitalului care poate
fi impus in Romania.
b) Cand un rezident al Kazahstanului obtine venituri sau detine capital
care, in conformitate cu prevederile prezentei conventii, va fi impus numai in
Romania, Kazahstan poate include acest venit sau capital in baza impozabila,
dar numai pentru a determina cota impozitului pe acest venit sau pe capital ca
si cand ar fi impozabil in Kazahstan.
Art. 26
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat
contractant nici unei impuneri sau obligatii legate de aceasta, diferita ori
mai impovaratoare decat impunerea sau obligatia la care sunt sau pot fi supusi
nationalii acelui celalalt stat, aflati in aceeasi situatie.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in conditii
mai putin favorabile in acel celalalt stat contractant decat impunerea
stabilita intreprinderilor acelui celalalt stat, care desfasoara aceleasi
activitati. Aceasta prevedere nu va fi interpretata ca obligand un stat
contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant vreo deducere
personala, inlesnire si reducere in ceea ce priveste impunerea, pe considerente
privind statutul civil ori responsabilitatile familiale pe care le acorda
rezidentilor sai.
3. Cu exceptia cazului in care se aplica prevederile paragrafului 1 al art.
9 (Intreprinderi asociate), paragrafului 7 al art. 11 (Dobanzi) sau ale
paragrafului 6 al art. 12 (Redevente) ori ale paragrafului 6 al art. 13
(Comisioane), dobanzile, redeventele, comisioanele si alte plati facute de o
intreprindere a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat
contractant se vor deduce, in scopul determinarii profiturilor impozabile ale
unei asemenea intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cum ar fi fost platite
unui rezident al primului stat mentionat. In mod similar, orice datorii ale
unei intreprinderi a unui stat contractant fata de un rezident al celuilalt
stat contractant vor fi deductibile, in vederea determinarii capitalului
impozabil al acestei intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cand ar fi fost
contractate fata de un rezident al primului stat mentionat.
4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este integral
sau partial detinut ori controlat in mod direct sau indirect de unul ori de mai
multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat
mentionat nici unei impuneri sau nici unei obligatii legate de aceasta, care sa
fie diferita sau mai impovaratoare decat impunerea si obligatiile legate de
aceasta, la care sunt sau pot fi supuse alte intreprinderi similare ale
primului stat mentionat.
Art. 27
Procedura amiabila
1. Cand o persoana considera ca datorita masurilor luate de unul sau de
ambele state contractante rezulta sau va rezulta pentru ea o impunere care nu
este conforma cu prevederile prezentei conventii, ea poate, indiferent de caile
de atac prevazute de legislatiile interne ale acestor state, sa supuna cazul
sau autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este sau,
daca situatia sa se incadreaza in prevederile paragrafului 1 al art. 26
(Nediscriminarea), acelui stat contractant al carui national este. Cazul
trebuie prezentat in termen de 3 ani de la prima notificare a masurii din care
rezulta o impunere contrara prevederilor conventiei.
2. Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare intemeiata
si daca ea insasi nu este in masura sa ajunga la o solutionare corespunzatoare,
sa rezolve cazul pe calea unei intelegeri amiabile cu autoritatea competenta a
celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impuneri care nu este in
conformitate cu prevederile conventiei. Orice intelegere realizata va fi
aplicata, indiferent de perioada de prescriptie prevazuta in legislatiile
interne ale statelor contractante.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa
rezolve pe calea intelegerii amiabile orice dificultati sau dubii rezultate ca
urmare a interpretarii sau aplicarii acestei conventii. De asemenea, se pot
consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri in cazurile neprevazute de
conventie.
4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct
intre ele in scopul realizarii unei intelegeri in sensul paragrafelor
precedente. Cand pentru a se ajunge la o intelegere apare necesar un schimb
oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin intermediul unei comisii
formate din reprezentanti ai autoritatilor competente ale statelor
contractante.
Art. 28
Asistenta la incasare
1. Autoritatile competente ale statelor contractante se angajeaza sa isi
acorde reciproc asistenta la incasarea impozitelor, impreuna cu dobanzile,
majorarile de intarziere si amenzile care nu au caracter penal, referitoare la
aceste impozite, denumita in continuare solicitare fiscala.
2. Solicitarea fiscala a unei autoritati competente a unui stat contractant
va include o certificare din partea unei asemenea autoritati, conform careia, potrivit
legilor acelui stat, solicitarea fiscala este stabilita definitiv. In sensul
acestui articol o solicitare fiscala este stabilita definitiv cand un stat
contractant are dreptul, conform legislatiei sale interne, sa aplice
solicitarea fiscala pentru colectarea impozitelor si contribuabilul nu mai are
nici un drept sa impiedice incasarea.
3. Solicitarea care este supusa cererii pentru asistenta nu va avea
prioritate fata de impozitele datorate in statul contractant care acorda
asistenta, iar prevederile paragrafului 1 al art. 27 (Procedura amiabila) se
aplica, de asemenea, oricarei informatii care, in virtutea prevederilor acestui
articol, este furnizata autoritatii competente a unui stat contractant.
4. O solicitare fiscala a autoritatii competente a unui stat contractant,
care a fost acceptata de autoritatea competenta a celuilalt stat contractant,
va fi incasata de autoritatea competenta a celuilalt stat ca si cum aceasta
solicitare s-ar referi la propriile sale impozite.
5. Sumele incasate de autoritatea competenta a unui stat contractant in
conformitate cu prevederile prezentului articol vor fi transmise autoritatii
competente a celuilalt stat contractant.
6. Asistenta, in sensul prezentului articol, nu se va acorda de un stat
contractant in legatura cu un contribuabil pentru care solicitarea fiscala se
refera la o perioada in care acest contribuabil a fost rezident al celuilalt
stat.
7. Independent de prevederile art. 2 (Impozite vizate), dispozitiile
prezentului articol se aplica tuturor impozitelor de orice fel si natura,
definite in conformitate cu legislatiile fiscale ale statelor contractante.
8. Prevederile prezentului articol nu vor fi considerate ca impunand unui
stat contractant obligatia de a lua masuri administrative diferite de cele
utilizate pentru incasarea propriilor sale impozite ori care ar fi contrare
ordinii sale publice.
Art. 29
Schimb de informatii
1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de
informatii necesare pentru aplicarea prevederilor prezentei conventii sau ale
legislatiilor interne ale statelor contractante, referitoare la impozitele
vizate de conventie, in masura in care impunerea la care se refera nu este
contrara prevederilor conventiei. Schimbul de informatii nu este limitat de
prevederile art. 1. Orice informatie obtinuta de un stat contractant va fi
tratata ca secret in acelasi mod ca si informatia obtinuta conform prevederilor
legislatiei interne a acestui stat si va fi dezvaluita numai persoanelor sau autoritatilor
(inclusiv instantelor judecatoresti si organelor administrative) insarcinate cu
stabilirea sau incasarea, aplicarea ori urmarirea impozitelor sau cu
solutionarea contestatiilor cu privire la impozitele care fac obiectul
conventiei. Asemenea persoane sau autoritati vor folosi informatia numai in
aceste scopuri. Acestea pot dezvalui informatia in procedurile judecatoresti
sau in deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate ca impunand unui stat
contractant obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii si practicii
administrative a acelui sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei
proprii sau in cadrul practicii administrative normale a acelui sau a celuilalt
stat contractant;
c) de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial,
industrial, profesional ori un procedeu de fabricatie sau comercial ori
informatii a caror divulgare ar fi contrara ordinii publice.
Art. 30
Membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare
Prevederile prezentei conventii nu vor afecta privilegiile fiscale de care
beneficiaza membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare in
virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor
acorduri speciale.
Art. 31
Intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
30-a zi de la data ultimei notificari prin care se atesta ca ambele state
contractante au indeplinit procedurile legale interne necesare in fiecare stat
contractant pentru intrarea in vigoare a acesteia.
2. Conventia se va aplica:
a) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul
realizat, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care conventia a intrat in vigoare; si
b) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, venit si pe capital
realizate, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care conventia a intrat in vigoare.
Art. 32
Denuntarea
1. Prezenta conventie va ramane in vigoare o perioada nedeterminata.
2. Fiecare stat contractant poate sa remita celuilalt stat contractant, pe
canale diplomatice, o nota de denuntare scrisa in sau inainte de a 30-a zi a
lunii iunie a fiecarui an calendaristic, incepand din al 5-lea an urmator celui
in care conventia a intrat in vigoare.
In aceasta situatie prezenta conventie va inceta sa aiba efect:
a) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul
realizat, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare; si
b) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, venit si pe capital
realizate, in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare.
Drept care, subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma de guvernele
lor, au semnat prezenta conventie.
Semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998, in dublu exemplar, in limbile
romana, kazaha, rusa si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de
divergente intre texte va prevala textul in limba engleza.
Pentru Guvernul Romaniei,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat la
Ministerul Finantelor
Pentru Guvernul
Republicii Kazahstan,
K. Tokaev,
ministru de externe