E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a fost modificat de niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 11 din 14 ianuarie 1944

pentru controlul persoanelor juridice fara scop lucrativ si al administratiunii bunurilor donate sau testate Statului ori altor institutiuni de drept public, precum si institutiunilor de utilitate publica

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 11 din 14 ianuarie 1944


SmartCity3


    CAP. 1
    Dreptul de supraveghere si control

    Art. 1
    Statul are drept de supraveghere si control asupra tuturor persoanelor juridice de drept privat, fara scop lucrativ.
    Art. 2
    Supravegherea si controlul Statului au de scop sa mentina activitatea acestor persoane in limitele actelor de fondatiune, de constituire si ale statutelor si in cadrul ordinei publice, bunelor moravuri si siguranta Statului.
    Art. 3
    Actiunea de supraveghere si de control se exercita atat de ministerele sub controlul carora se gasesc persoanele juridice, cat si de ministrul de justitie, prin urmatoarele organe:
    a) Serviciul controlului persoanelor juridice fara scop lucrativ si al donatiunilor si legatelor;
    b) Comisiunea superioara a persoanelor juridice, de pe langa Ministerul Justitiei;
    c) Delegatii ministerelor sub controlul carora se gasesc persoanele juridice sau delegatii judetelor si comunelor;
    d) Procurorii de pe langa tribunalul in jurisdictia caruia se afla sediul persoanelor juridice;
    e) Inspectorii de control de pe langa Ministerul Justitiei.

    CAP. 2
    Organele de supraveghere si control

    SECTIUNEA I
    Serviciul de control
    Art. 4
    Se infiinteaza la Directia judiciara din Ministerul Justitiei un serviciu pentru supravegherea si controlul activitatii tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ si pentru controlul conservarii, administrarii si intrebuintarii bunurilor, fondurilor si veniturilor, dobandite de Stat sau institutiunile de drept public sau de utilitate publica, prin donatiuni si legate.
    Acest serviciu de control va avea o sectie pentru persoanele juridice, o sectie pentru donatiuni si legate, iar cea de a treia sectiune pentru secretariatul Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    Serviciul de control va efectua si indruma toate lucrarile de supraveghere si control, va infiinta si tine registrul persoanelor juridice, registrul donatiunilor si legatelor si va ingriji de aducerea la indeplinire a tuturor dispozitiunilor Legii persoanelor juridice si ale prezentei legi.
    Organizarea si incadrarea acestui serviciu se va face prin deciziune ministeriala, in limita tabloului anexat la prezenta lege, din care face parte integranta.
    Art. 5
    Presedintii comitetelor sau consiliilor de administratie si directorii tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ sunt obligati sa trimita Ministerului Justitiei, in termen de 30 zile de la data inscrierii persoanei in registrul tribunalului, copii certificate de pe actele urmatoare:
    a) Actele de fondatie, constituire si statutele;
    b) Hotararea judecatoreasca prin care s-a acordat personalitatea juridica;
    c) Inventarul averii mobile si imobile ce persoana juridica poseda.
    De asemenea mai sunt obligati sa comunice in copii certificate Ministerului Justitiei, in termen de 30 zile de la data intocmirii lor, darile de seama, bilanturile si actele prin care se vor aduce schimbari asupra denumirii, sediului, scopului social, patrimoniului social sau persoanelor ce compun organele lor de directie si administratie.
    Art. 6
    Pe baza acestor acte, Serviciul controlului va infiinta si tine registrul tuturor persoanelor juridice existente si a celor ce se vor crea, precum si dosare in care se vor pastra actele privitoare la fiecare persoana juridica, rapoartele delegatilor si referatele intocmite cu privire la activitatea lor.

    SECTIUNEA II
    Comisiunea superioara a persoanelor juridice
    Art. 7
    Comisiunea superioara a persoanelor juridice se compune din:
    1. Ministrul justitiei, care este de drept presedintele Comisiunii.
    2. Trei magistrati avand cel putin gradul de consilier sau procuror de Curte de Apel, numiti de ministrul justitiei. Magistratul cel mai vechi, in gradul cel mai inalt, va prezida Comisiunea in lipsa ministrului.
    3. Un consilier de la Inalta Curte de Conturi desemnat de primul-presedinte al acestei Inalte Curti.
    4. Directorul Directiei judiciare din Ministerul Justitiei.
    5. Un director din Ministerul Afacerilor Interne numit de ministrul acelui departament.
    6. Seful Contenciosului de la Ministerul Justitiei.
    Seful Contenciosului din ministerul sub controlul caruia se gaseste persoana juridica va putea fi chemat cu vot consultativ.
    Membrii Comisiunii superioare a persoanelor juridice prevazuti la punctele 2, 3 si 5 vor functiona timp de 4 ani, socotiti de la data numirii lor.
    Art. 8
    Comisiunea superioara a persoanelor juridice are atributiunile urmatoare:
    I. Controleaza actele de administratie si de dispozitie ale tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ si in genere intreaga lor activitate si hotaraste asupra masurilor de indreptare ce vor fi necesare.
    II. Hotaraste asupra tuturor chestiunilor ce i se supun de ministrul justitiei sau de ministere, in legatura cu activitatea persoanelor juridice, sau cu privire la administratiunea bunurilor dobandite de Stat si de persoane juridice si institutiuni de drept public si de utilitate publica, prin donatiuni si testamente, precum si asupra problemelor ce i se supun in legatura cu modul si intinderea de aplicatiune a prezentei legi, afara de dispozitiunile ei penale.
    III. Anuleaza toate masurile sau dispozitiunile luate de organele de directie sau administratie ale persoanelor juridice, sau de adunarile generale ale asociatiilor, cand sunt contrarii actelor de fondatiune, de constituire si statutelor, hotarind la nevoie suspendarea din functiune pe timp limitat a acelor organe, fara prejudiciul hotaririlor ce se pot lua potrivit dispozitiunilor punctului X, litera a.
    IV. Hotaraste dizolvarea comitetelor sau consiliilor de administratie ale persoanelor juridice, care se vor dovedi vinovate de rea administratie sau de abateri de la dispozitiunile Legii persoanelor juridice, de la dispozitiunile prezentei legi, sau de la actele de fondatiune, de constituire si statute.
    Hotaraste indepartarea din functiune a oricarui administrator care se va face vinovat de abaterile de mai sus.
    In toate aceste cazuri sau in orice alte cazuri de lipsa a administratorilor, ministrul justitiei va putea institui comisiuni interimare, care vor functiona pana la alegerea organelor statutare sau va putea lua masurile ce se vor propune prin hotaririle comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    V. Hotaraste asupra modului de alcatuire a organelor de directie si administratie ale fondatiunilor, asupra modului de functionare a acestora si asupra recrutarii administratorilor lor, cand actele de fondatiune sunt lipsite de norme precise.
    VI. Hotaraste asupra apelurilor facute de persoane juridice in contra suspendarii de catre delegatii ministeriali a masurilor si dispozitiunilor organelor de directie si administratie sau ale adunarilor generale ale asociatiilor.
    VII. Hotaraste in privinta modificarii organizatiunii, cand persoana juridica nu mai corespunde caracterului initial, nevoilor sociale sau intentiunii fondatorului.
    VIII. Hotaraste in privinta trecerii patrimoniului unei fondatiuni la alta fondatiune sau institutiune de drept public sau de utilitate publica, eu scop similar, in vederea contopirii sau fuziunii, cand acel patrimoniu este insuficient pentru realizarea scopului pentru care a fost afectat.
    IX. Constata dizolvarea de plin drept a asociatiunilor sau fondatiilor, in cazurile urmatoare:
    a) Cand scopul lor a fost realizat, sau nu se mai poate realiza;
    b) Cand sunt insolvabili si nu mai pot continua activitatea lor sau cand adunarea generala a hotarit dizolvarea asociatiei;
    c) Cand asociatiunea nu mai are numarul de membri fixat de lege sau statute.
    X. Hotaraste dizolvarea asociatiilor si fondatiilor in cazurile urmatoare:
    a) Cand deciziunile adunarilor generale ale asociatiilor sunt luate cu calcarea actelor constitutive sau a dispozitiunilor statutare;
    b) Cand asociatiunile sau fundatiunile prin atitudini si acte nechibzuite sunt deviate de la scopurile lor care au devenit ilicite sau se realizeaza prin mijloace ilicite;
    c) Cand asociatiunile sau fundatiunile se sustrag de la supravegherea si controlul instituite de lege;
    d) Cand asociatiunile refuza sa se conformeze deciziunilor, prin care Comisiunea superioara a persoanelor juridice a anulat masurile sau dispozitiunile luate de organele lor de directie si administratie, sau de adunarile lor generale, precum si atunci cand se sustrag de la executarea oricaror altor hotariri date de Comisiunea superioara a persoanelor juridice.
    Lichidarea persoanelor juridice, dizolvate conform paragrafelor IX si X, se face in conformitate cu art. 54 si urmatorele din Legea persoanelor juridice.
    XI. In cazul cand s-a hotarit dizolvarea asociatiei de catre adunarea generala, Comisiunea superioara a persoanelor juridice va examina si controla daca hotarirea s-a luat cu respectarea legii, actului constitutiv si statutelor si va decide lichidarea asociatiei.
    Deciziunile pronuntate de Comisiunea superioara a persoanelor juridice in cazurile prevazute la punctele III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X si XI ale acestui articol sunt supuse numai recursului la Inalta Curte de Casatie, in termen de 30 zile de la pronuntare.
    Au dreptul de recurs, atat Statul prin ministerele respective sau prin Ministerul Justitiei, cat si asociatiunile si fundatiunile interesate, care il vor exercita prin organele lor legale.
    Recursul se judeca de urgenta si cu precadere. El este suspensiv de executare.
    Art. 9
    Consiliul de Ministri, pe baza raportului facut de ministrul justitiei si a avizului Comisiunii superioare a persoanelor juridice, va hotari dizolvarea persoanelor juridice a caror activitate este contrara bunelor moravuri, ordinei publice, sau sigurantei Statului.
    In cazuri urgente, Consiliul de Ministri, la cererea ministrului justitiei sau oricaruia dintre ministri, va putea hotari dizolvarea si lichidarea oricarei persoane juridice, pentru interese superioare de Stat, fara aratare de motive.
    Atat urgenta cat si dizolvarile prevazute in cele doua alineate precedente, se apreciaza numai de Consiliul de Ministri.
    Aceste aprecieri, ca si hotaririle de dizolvare, sunt considerate ca acte de guvernamant si nu pot fi atacate pentru nici un motiv, direct sau indirect, nici in contencios administrativ si nici inaintea vreunei alte instante.
    In toate cazurile de dizolvare, prevazute de acest articol, lichidatorii vor fi numiti de ministrul justitiei, iar actele de lichidare vor fi supuse controlului Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    Consiliul de Ministri este in drept sa atribuie altei persoane juridice sau unei institutiuni de drept public cu scop similar, toate bunurile persoanei juridice dizolvate sau fondurile realizate prin lichidarea acestor bunuri.
    Art. 10
    Comisiunea superioara a persoanelor juridice are sediul la Ministerul Justitiei si este valabil constituita cu 7 din membrii sai.
    Deciziunile sale vor fi motivate si se vor lua cu majoritatea membrilor prezenti.
    Comisiunea va avea un prim secretar si doi secretari recrutati dintre functionarii prevazuti in tabloul anexat, care vor participa la sedinte si vor efectua toate lucrarile.
    Art. 11
    Convocarea Comisiunii se va face de ministrul justitiei, care va putea delega acest drept magistratului cel mai vechi in gradul cel mai inalt, desemnat a face parte din comisiune.
    Art. 12
    Executarea deciziunilor date de Comisiunea superioara a persoanelor juridice se va face prin ingrijirea Ministerului public, de organele administrative sau prin Corpul portareilor.
    Art. 13
    Cererea de lichidare a asociatiilor desfiintate de plin drept se va face prin ingrijirea sefului de contencios sau a secretarului Comisiunii care a luat parte la judecarea pricinii.
    Art. 14
    Citarea ministerelor interesate si a persoanelor juridice inaintea Comisiunii superioare a persoanelor juridice se va face de secretariatul comisiunii prin scrisori recomandate. Persoanele juridice vor putea fi reprezentate prin organele indrituite de actele de fondatiune, de constituire si de statute sau prin delegatii acestora.
    Tot prin scrisori recomandate vor fi citate orice alte persoane inaintea Comisiunii superioare a persoanelor juridice.

    SECTIUNEA III
    Organele de inspectie si control
    Art. 15
    Ministerele sunt obligate sa desemneze prin decizii, delegati care sa exercite permanent supravegherea si controlul asupra persoanelor juridice de sub autoritatea lor. Numele delegatilor vor fi comunicate Ministerului Justitiei.
    Ministerele vor stabili, prin decizii, daca mai multe persoane juridice vor fi supuse controlului unui singur delegat, sau daca pentru controlul unei singure persoane juridice se vor intrebuinta unul sau mai multi delegati. Se va tine seama pentru aceasta de importanta patrimoniilor persoanelor juridice si de orice alte imprejurari.
    Tribunalele sunt obligate sa mentioneze in dispozitivul sentintei de inscriere a oricarei persoane juridice, ministerul sau ministerele sub controlul carora se va gasi acea persoana juridica, in tot timpul existentei ei.
    Art. 16
    Ministerele pot delega autoritatilor judetene si comunale dreptul de a numi delegatii necesari pentru persoanele juridice din judetele si comunele respective, cand acestea au un patrimoniu redus si o activitate restransa.
    Art. 17
    Delegatii vor exercita supravegherea si controlul, in mod permanent, participand cu vot consultativ la sedintele comitetului sau consiliului de administratie si la adunarile generale ale asociatiilor, la care directorii sau administratorii sunt obligati sa-i convoace. In lipsa delegatilor de la sedinte, organele de directiune si administratiune sunt obligate comunice acestora, in termen de 10 zile, deciziunile luate.
    Delegatii vor putea suspenda masurile sau dispozitiile luate de epitropi, efori, administratori, directori sau de adunarile generale, cand sunt contrarii bunelor moravuri, ordinii publice, sigurantei Statului, sau actelor de formatiune, de constituire si statutelor.
    Ordinul de suspendare va fi motivat si comunicat de indata persoanei juridice, Ministerului Justitiei si ministerelor sub autoritatea carora se gaseste persoana juridica.
    In caz de neconformare, in termen de 10 zile de la comunicarea ordinului de suspendare, delegatii ministerelor vor aduce cazul la cunostinta Comisiunii superioare a persoanelor juridice, indata dupa expirarea termenului aratat, care va da o decizie in conditiunile celor prevazute la art. 8.
    In cel mult 10 zile libere de la comunicarea ordinului de suspendare, organele de directiune si administratiune au dreptul de a-l ataca cu apel la Comisiunea superioara a persoanelor juridice. Declararea apelului nu are efectul de a ridica suspendarea masurilor si dispozitiunilor ordonate de delegat.
    Art. 18
    Delegatii sunt obligati sa supravegheze intreaga activitate desfasurata de persoanele juridice, sa incheie acte de constatare in privinta actelor daunatoare scopului social, sau contrarii actelor de fondatiune, de constituire si statutelor pe care le vor trimite Ministerului de Justitie si celorlalte ministere, sub controlul carora se gaseste persoana juridica.
    Art. 19
    Delegatii sunt obligati sa intocmeasca si sa inainteze Ministerului Justitiei si departamentului de care depind, rapoarte semestriale, privitoare la mersul administratiei, persoanei juridice la care functioneaza, prin care vor arata amanuntit masurile de conservare sau imbunatatire ce s-au luat sau vor fi necesare, cu privire la bunurile persoanei juridice si vor propune toate masurile necesare pentru ameliorarea organizarii si functionarii acelei persoane si utilizarii bunurilor si veniturilor ei.
    Art. 20
    Organele de directie si administratie ale persoanelor juridice sunt obligate sa fixeze in fiecare an sumele de bani necesare pentru nevoile curente ale fundatiunii sau asociatiei.
    Ele sunt obligate sa consemneze, fara nici o intarziere, la Cassa de Depuneri si Consemnatiuni, toate excedentele si in genere toate sumele de bani ce nu sunt necesare pentru nevoile curente.
    Delegatii ministeriali sunt obligati sa aduca la cunostinta departamentelor sub controlul carora se afla fondatiunile si asociatiile, precum si Ministerului Justitiei, parerea lor in privinta sumelor de bani prevazute mai sus, precum si orice abateri de la obligatiunea de consemnare a disponibilului si a excedentelor.
    Aceste rapoarte vor fi inaintate Ministerului Justitiei si ministerelor sub controlul carora se afla persoana juridica.
    Ei sunt de asemeni obligati sa semnaleze de indata orice abuzuri sau abateri ce vor constata si vor propune masurile de indreptare.
    Art. 21
    Sefii parchetelor sau procurorii delegati de ei, sunt obligati, sub sanctiune disciplinara, ca singuri sau impreuna cu primarii oraselor de resedinta sau delegatii lor, sa inspecteze odata pe an, fiecare asezamant, institut sau bun de interes general, apartinand persoanelor juridice aflate in jurisdictia tribunalului din care ei fac parte, pentru a verifica daca bunurile sunt bine pastrate si sunt folosite ele si veniturile lor corect si in conformitate cu actele de fondatiune, de constituire sau statutele persoanelor juridice.
    Ei vor controla administratiunea acelor persoane si modul de intrebuintare a tuturor bunurilor, fondurilor si veniturilor, intocmind procese-verbale de inspectie, pe care le vor inainta Ministerului de Justitie.
    Prin aceste procese-verbale se vor constata toate faptele si imprejurarile care ar prezenta interes, in raport cu actiunea de supraveghere si control si se vor propune masurile necesare de indreptare.
    Art. 22
    Se infiinteaza pe langa Ministerul Justitiei, Directia judiciara, un corp de inspectie si control, compus din actualii inspectori care functioneaza la Directia contabilitatii, in numar de opt, cu incadrarea prevazuta in tabela A 26, tip 24.
    In posturile infiintate se vor numi de preferinta dintre expertii contabili sau licentiati ai academiilor comerciale.
    Inspectorii de control vor fi in drept sa exercite, pe langa atributiunile pe care le au actualmente, toate atributiunile de verificare si control asupra activitatii economice si financiare a persoanelor juridice supuse supravegherii si controlului lor, inclusiv administrarea bunurilor dobandite pe orice cale de aceste persoane.
    Ei vor intocmi procese-verbale de inspectie, de verificare sau control, pe care le vor trimite Serviciului controlului persoanelor juridice din Ministerul de Justitie si ministerului de sub controlul caruia se gaseste persoana juridica.
    Art. 23
    Serviciul controlului din Ministerul Justitiei va trimite sefilor parchetelor si inspectorilor de control, tabele de numele si sediul persoanelor juridice supuse controlului lor.
    Art. 24
    Serviciul controlului din Ministerul Justitiei va primi rapoartele delegatilor ministeriali si procese-verbale de inspectie si control, intocmite de sefii parchetelor sau de inspectorii de control si va intocmi referate, prin care va supune Ministerului Justitiei sau Comisiunii superioare a persoanelor juridice toate chestiunile in legatura cu modul si intinderea de aplicatiune a prezentei legi si cu actiunea de supraveghere si control atat in privinta persoanelor juridice de drept privat, cat si a institutiunilor de drept public si de utilitate publica.
    La finele fiecarui an, Serviciul controlului persoanelor juridice va intocmi dari de seama asupra activitatii persoanelor juridice, prin care va semnala toate chestiunile importante si toate masurile, ce vor fi necesare in raport cu actiunea de control si cu aplicatiunea prezentei legi si a Legii persoanelor juridice.

    CAP. 3
    Controlul administratiunii bunurilor donate sau testate

    Art. 25
    Toate fondurile, valorile, drepturile si bunurile donate sau testate Statului, judetelor, comunelor sau altor institutii de drept public sau de utilitate publica, precum si cele ce se vor dona sau testa in viitor si care sunt afectate scopurilor culturale, nationale, religioase, de caritate publica sau altor scopuri de interes general vor fi supuse controlului instituit prin prezenta lege, deosebit de controlul la care sunt supuse prin legile azi in vigoare.
    Art. 26
    Actiunea de supraveghere si control asupra administratiunii acelor bunuri si a veniturilor lor, precum si asupra realizarii conditiunilor sub care ele au fost donate sau testate, se va exercita de directorii bunurilor sau in lipsa de directorii contabilitatii din ministerele, judetele si comunele sub administratia carora se gasesc, precum si de ministrul justitiei prin membrii ministerului public si inspectorii de control, prin Comisiunea superioara a persoanelor juridice si prin serviciul controlului prevazut la art. 4.
    Art. 27
    Directorii bunurilor, sau in lipsa, directorii de contabilitate sau cei insarcinati cu paza si cu administratia acestor bunuri sau drepturi, din ministere, judete si comune, precum si conducatorii institutiilor de drept public sau de utilitate publica, sunt obligati sa trimita Ministerului Justitiei copii certificate de pe toate actele si testamentele in virtutea carora Statul, judetul, comuna sau alte institutii de drept public sau de utilitate publica vor dobandi, dupa publicarea prezentei legi, bunuri de orice fel. Termenul de trimiterea copiilor este de 30 zile de la data cand s-a luat cunostinta la institutia respectiva de existenta acelor acte sau testamente.
    Aceleasi organe sunt obligate sa tina la curent Ministerul Justitiei, despre mersul operatiunilor de luare in posesie a bunurilor donate sau testate institutiunilor respective, despre dificultatile ivite cu acel prilej si despre indeplinirea conditiunilor sub care au fost donate sau testate acele bunuri.
    Ei sunt de asemenea obligati sa trimita Ministerului Justitiei la finele fiecarui exercitiu bugetar, o dare de seama asupra veniturilor produse de bunurile aflate sub administratia sau supravegherea lor, cu specificatia cheltuielilor facute din acele venituri si descrierea modului in care se realizeaza scopurile in care s-au facut donatiunile sau legatele. Ei vor da de asemenea, la cererea Ministerului Justitiei orice acte, referinte, informatiuni sau date.
    Art. 28
    Sefii parchetelor sau procurorii delegati de ei, singuri sau impreuna cu primarii sau cu delegatii acestora, sunt obligati, sub sanctiune disciplinara, sa inspecteze in fiecare an toate bunurile, asezamintele sau institutele create sau subventionate din donatiuni sau legate sau carora li s-au donat sau testat fonduri, valori, bunuri sau venituri si sa intocmeasca procese-verbale prin care sa constate modul cum sunt conservate si administrate aceste patrimonii si cum sunt realizate scopul sau conditiile sub care s-au facut donatiile sau legatele si sa raporteze Ministerului Justitiei.
    Acelasi drept de supraveghere si control va fi exercitat prin inspectorii de control din Ministerul Justitiei.
    Serviciul controlului va trimite sefilor parchetelor si inspectorilor de control tabelele amanuntite cuprinzand bunurile dobandite prin donatiuni sau testamente, precum si asezamintele sau institutele create sau subventionate din veniturile acelor bunuri.
    Art. 29
    Serviciul controlului va infiinta si tine un registru general al tuturor donatiunilor si legatelor, precum si a celor ce se vor face in viitor in folosul Statului, judetelor, comunelor sau institutiunilor de drept public sau de utilitate publica, un registru alfabetic cu numele donatorilor si testatorilor, precum si dosare in care se vor pastra copiile actelor de donatiune, testamente, rapoarte si acte privitoare la evidenta scopului si a conditiunilor sub care s-au facut donatiunea sau legatul, precum si dovada aducerii la indeplinire a conditiunilor sub care liberalitatile au fost facute.
    Art. 30
    Grefierii si primii-grefieri de la instantele judecatoresti de primul grad sunt obligati ca indata ce vor primi, spre conservare, cu ocaziunea deschiderii succesiunilor, testamente care cuprind legate in favoarea Statului, judetelor, comunelor sau altor institutiuni de drept public, sa le comunice in copii legalizate Ministerului Justitiei, care va lua prin Serviciul de control, masurile necesare pentru acceptarea legatelor si aducerea la indeplinire a dispozitiunilor cuprinse in acele testamente.
    Art. 31
    Donatiunile si legatele facute persoanelor juridice de drept public, se vor accepta sau refuza:
    a) Cele facute Statului prin deciziunea sefului departamentului competent dupa scopul sau obiectul liberalitatii in urma avizului prevazut de art. 82 din Legea pentru organizarea Corpului de avocati publici;
    b) Cele facute Provinciilor prin deciziunea Guvernatorului Provinciei;
    c) Cele facute altor persoane juridice decat cele indicate sub lit. a si b, prin deciziunea organului cu drept de dispozitie.
    Daca donatiunile si legatele sunt cu sarcini sau conditiuni ori daca s-au facut reclamatiuni de catre familie, acceptarea se va putea face de catre persoanele juridice aratate sub lit. c, numai in urma autorizatiunii prealabile a organului tutelar.
    Donatiunile si legatele facute organizatiunilor cultelor istorice, se vor accepta potrivit art. 12 din Legea pentru regimul general al cultelor.
    Persoanele juridice de drept public nu vor putea accepta legatele universale sau cele cu titlu universal decat sub beneficiu de inventar.
    Donatiunile si legatele facute asezamintelor de utilitate publica se vor accepta sau refuza prin deciziunea organului de administratie, in urma autorizatiunii ministerului, care, potrivit scopului asezamantului, exercita controlul, cu avizul conform al Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    Nici un fond, bun sau venit nu va putea fi indepartat de la destinatiunea ce i s-a dat de donator sau testator.
    Nici o renuntare la donatiune sau legat nu se va putea face fara avizul conform al Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    Art. 32
    Toate abaterile savarsite de cei insarcinati cu paza si administrarea bunurilor, sau cu intrebuintarea veniturilor, prin deturnarea lor de la destinatiunea ce li s-a dat prin actele de donatiune sau testamente, precum si abuzurile de orice fel, vor fi supuse controlului Comisiunii superioare a persoanelor juridice, care va hotari asupra masurilor de indreptare.
    Copii de pe deciziunile date de comisie vor fi trimise ministerelor sub administratia carora se gasesc bunurile, fondurile sau veniturile pentru aducerea lor la indeplinire.

    CAP. 4
    Sanctiuni

    Art. 33
    Deosebit de infractiunile prevazute in articolele urmatoare si de alte infractiuni pedepsite mai grav de codul penal, se vor pedepsi cu amenda penala de la 50.000 - 500.000 lei toti aceia care nu se vor conforma obligatiunilor impuse lor prin articolele 5, 17, alin. 1; 20 si 27 din prezenta lege, sau care vor refuza sau vor intarzia sa trimita actele, precum si referintele, informatiile si datele exacte cerute de Ministerul Justitiei sau de organele de supraveghere si control instituite prin prezenta lege.
    Cand infractorul este un functionar public, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 243 din Codul penal, pentru refuz de serviciu legalmente datorit.
    Toate aceste infractiuni sunt de competinta tribunalelor in prima instanta.
    Art. 34
    Neindeplinirea obligatiunilor impuse grefierilor si primilor-grefieri prin articolul 30 din prezenta lege, constituie o neglijenta grava in sensul Legii pentru apararea patrimoniului public din 31 Martie 1937 si atrage destituirea.
    Art. 35
    Administratorii bunurilor si drepturilor de orice fel, ce apartin persoanelor juridice de drept privat fara scop lucrativ sau institutiunilor de utilitate publica, vor fi pasibili de maximul pedepsei prevazute de articolul 539 din Codul penal, in cazul cand, cu stiinta sau din grava neglijenta, ori prin abateri de la actele de fondatiune, de constituire sau statute, ori de la lege, vor cauza pierderi sau daune patrimoniului incredintat lor.
    Cei insarcinati cu administrarea sau cu paza bunurilor dobandite de Stat, judet, comuna sau alte institutiuni de drept public, prin donatiuni si testamente care, cu stiinta sau din grava neglijenta in indeplinirea atributiunilor, ori prin nesocotirea legilor sau regulamentelor, sau abatandu-se de la dispozitiunile actelor de donatiune sau testamentelor, sau ascunzand valoarea sau intinderea reala a acelor bunuri, vor cauza orice pierderi sau prejudicii patrimoniului institutiei respective, vor fi pedepsiti, conform dispozitiunilor art. 23, alin. I, punctul I, din Legea pentru apararea patrimoniului public din 31 Martie 1937, daca faptele lor nu sunt sanctionate cu pedepse mai grele de Codul penal.
    Delegatii ministeriali prevazuti la art. 15 si inspectorii de control prevazuti la art. 22 din lege, sunt pasibili de infractiunea de complicitate la delictul de gestiune frauduloasa, prevazut de alin. 1 al acestui articol, in cazul cand cu rea credinta, cu stiinta sau din grava neglijenta sau prin orice fel de abateri de la lege sau de la indatoririle lor, fac posibila comiterea acelui delict de catre administratorii bunurilor si drepturilor ce apartin persoanelor juridice de drept privat fara scop lucrativ sau institutiunilor de utilitate publica.
    Inspectorii de control comit delictul prevazut de art. 23, alin. 1, pct. 1, din Legea pentru apararea patrimoniului public din 31 Martie 1937, cand cu rea credinta, cu stiinta sau din grava neglijenta, sau prin orice fel de abateri de la lege sau de la indatoririle lor, vor prilejui orice pierderi sau prejudicii bunurilor dobandite de Stat, judet, comuna sau alte institutiuni de drept public.
    Functionarii publici insarcinati in orice mod cu realizarea destinatiunii sau cu supravegherea respectarii scopului caruia au fost afectate bunurile donate sau testate Statului ori altor institutiuni de drept public sau de utilitate publica, precum si delegatii ministeriali prevazuti la art. 15 si inspectorii de control prevazuti la art. 22 din lege, comit delictul de refuz de serviciu datorit legalmente si se pedepseste cu maximul pedepsei prevazut de art. 243 din Codul penal, daca se abat in orice fel de la aceste indatoriri, fie numai si din simpla neglijenta.
    Actiunea penala in cazurile prevazute de acest capitol se pune in miscare, fie din oficiu, fara existenta vreunei plangeri prealabile a partii vatamate, fie la cererea ministrului, sub controlul caruia se afla bunul donat sau testat, sau la cererea ministrului justitiei, pe baza actelor de ancheta intocmite de organele de supraveghere si control, fie la cererea persoanei juridice sau a institutiunii de drept public sau de utilitate publica respective.
    La comiterea oricarei noi infractiuni din cele prevazute in acest capitol, dupa pronuntarea unei condamnatiuni definitive, culpabilul nu va putea beneficia de circumstante atenuante.

    CAP. 5
    Dispozitiunile tranzitorii si finale

    Art. 36
    Presedintii comitetelor sau consiliilor de administratie si directorii tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ, care au fost inscrise in registrul tribunalului inainte de publicarea legii de fata, sunt obligati sa trimita Ministerului Justitiei, in termen de 60 zile de la data publicarii ei, sub sanctiunea prevazuta de art. 33, copii certificate de pe actele urmatoare:
    a) Actele de fondatie, constituire si statutele;
    b) Decretul sau hotarirea judecatoreasca prin care s-a acordat personalitatea juridica;
    c) Inventarul averii mobile si imobile ce persoana juridica poseda, procura si bilanturile asociatiei si bugetele fondatiunilor pe ultimii doi ani anterior publicarii prezentei legi;
    d) Un referat prin care se va arata organizarea, functionarea si activitatea actuala a persoanei juridice.
    Darile de seama, bilanturile si actele prin care se va aduce, dupa publicarea prezentei legi, vreo schimbare asupra denumirii, sediului, scopului social, patrimoniului social sau persoanelor ce compun organele lor de directie, vor fi comunicate in copii certificate Ministerului Justitiei, in termen de 30 zile de la data intocmirii lor.
    Art. 37
    Directorii bunurilor sau in lipsa directorii de contabilitate sau cei insarcinati in prezent cu paza si administratia bunurilor sau drepturilor prevazute de art. 25, din ministere, judete si comune, precum si conducatorii institutiilor de drept public si de utilitate publica, sunt obligati, sub sanctiunea prevazuta la articolul 33, ca, in termen de 60 zile de la publicarea prezentei legi, sa trimita Ministerului Justitiei copii certificate de pe toate actele si testamentele in virtutea carora Statul, judetul, comuna sau alte institutii de drept public sau de utilitate publica, au dobandit bunuri de orice fel, care au afectatiunea prevazuta la art. 25, cu aratarea celor ce sunt in fiinta si cu explicatiuni pentru cele ce nu mai sunt in fiinta, partial sau total. In cazul cand bunurile au fost donate sau testate sub conditiuni sau in scopuri determinate, se va arata cum s-au indeplinit aceste conditiuni sau scopuri.
    Art. 38
    Membrii Comisiunii superioare a persoanelor juridice vor primi jetoane de prezenta pentru sedintele la care vor lua parte, conform normelor legale in vigoare. Creditele necesare in acest scop se vor prevedea in bugetul Ministerului Justitiei.
    Art. 39
    Se modifica art. 21 din Legea persoanelor juridice, in sensul ca inspectorii ministeriali fiind desfiintati, atributiunile lor vor fi exercitate de delegatii prevazuti la art. 15 si de inspectorii prevazuti la art. 22 din prezenta lege.
    Se modifica articolele 74, 75, 76, 78, 79 si 95 din Legea persoanelor juridice, in sensul ca toate atributiunile conferite Curtilor de Apel prin mentionatele texte, sunt trecute in competinta Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
    Se abroga art. 15, alin. II; 16, 17, 18, 19, 22, 23, 26, 53, 96, 99, 100 si 101 din Legea persoanelor juridice si dispozitiunile Decretelor-legi nr. 559 din 1938 si nr. 755 din 1939.

                              TABEL ANEXA
PENTRU INCADRAREA SERVICIULUI DE CONTROL AL PERSOANELOR JURIDICE FARA SCOP LUCRATIV SI AL BUNURILOR DOBANDITE DE INSTITUTIUNILE DE DREPT PUBLIC

                        Condus de un sef de serviciu.
                                    / | \
                                  /   |   \
                                /     |     \
                              /       |       \
                            /         |         \
                          /           |           \
                        /  ___________|___________  \
                      /   |     SECRETARIATUL     |   \
                    /     | COMISIUNII SUPERIOARE |     \
                  /       |_______________________|       \
                 |          Condus de un prim              |
                 |        secretar cu grad de sef          |
                 |        de sectie, ajutat de 2           |
                 |        secretari cu gradul de           |
                 |        sefi de birou si un              |
                 |        subsef de birou cu 2             |
                 |        impiegati.                       |
     ____________|______________             ______________|_______________
    |          Sectia           |           |            Sectia            |
    |  persoanelor juridice     |           |      donatiuni si legate     |
    |___________________________|           |______________________________|
     Condusa de un sef de sectie,            Condusa de un sef de sectie,
     ajutat de 2 sefi de birou si            ajutat de 2 sefi de birou, 1
     2 impiegati.                            subsef de birou si 2 impiegati.
                            __________________
                           |  3 dactilografe  |
                           |__________________|



SmartCity5

COMENTARII la Legea 11/1944

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 11 din 1944
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu