LEGE
Nr. 11 din 14 ianuarie 1944
pentru controlul persoanelor juridice fara scop lucrativ si al administratiunii
bunurilor donate sau testate Statului ori altor institutiuni de drept public,
precum si institutiunilor de utilitate publica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 14 ianuarie 1944
CAP. 1
Dreptul de supraveghere si control
Art. 1
Statul are drept de supraveghere si control asupra tuturor persoanelor juridice
de drept privat, fara scop lucrativ.
Art. 2
Supravegherea si controlul Statului au de scop sa mentina activitatea
acestor persoane in limitele actelor de fondatiune, de constituire si ale
statutelor si in cadrul ordinei publice, bunelor moravuri si siguranta
Statului.
Art. 3
Actiunea de supraveghere si de control se exercita atat de ministerele sub
controlul carora se gasesc persoanele juridice, cat si de ministrul de
justitie, prin urmatoarele organe:
a) Serviciul controlului persoanelor juridice fara scop lucrativ si al
donatiunilor si legatelor;
b) Comisiunea superioara a persoanelor juridice, de pe langa Ministerul
Justitiei;
c) Delegatii ministerelor sub controlul carora se gasesc persoanele
juridice sau delegatii judetelor si comunelor;
d) Procurorii de pe langa tribunalul in jurisdictia caruia se afla sediul
persoanelor juridice;
e) Inspectorii de control de pe langa Ministerul Justitiei.
CAP. 2
Organele de supraveghere si control
SECTIUNEA I
Serviciul de control
Art. 4
Se infiinteaza la Directia judiciara din Ministerul Justitiei un serviciu
pentru supravegherea si controlul activitatii tuturor persoanelor juridice fara
scop lucrativ si pentru controlul conservarii, administrarii si intrebuintarii
bunurilor, fondurilor si veniturilor, dobandite de Stat sau institutiunile de
drept public sau de utilitate publica, prin donatiuni si legate.
Acest serviciu de control va avea o sectie pentru persoanele juridice, o
sectie pentru donatiuni si legate, iar cea de a treia sectiune pentru
secretariatul Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
Serviciul de control va efectua si indruma toate lucrarile de supraveghere
si control, va infiinta si tine registrul persoanelor juridice, registrul
donatiunilor si legatelor si va ingriji de aducerea la indeplinire a tuturor
dispozitiunilor Legii persoanelor juridice si ale prezentei legi.
Organizarea si incadrarea acestui serviciu se va face prin deciziune
ministeriala, in limita tabloului anexat la prezenta lege, din care face parte
integranta.
Art. 5
Presedintii comitetelor sau consiliilor de administratie si directorii
tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ sunt obligati sa trimita
Ministerului Justitiei, in termen de 30 zile de la data inscrierii persoanei in
registrul tribunalului, copii certificate de pe actele urmatoare:
a) Actele de fondatie, constituire si statutele;
b) Hotararea judecatoreasca prin care s-a acordat personalitatea juridica;
c) Inventarul averii mobile si imobile ce persoana juridica poseda.
De asemenea mai sunt obligati sa comunice in copii certificate Ministerului
Justitiei, in termen de 30 zile de la data intocmirii lor, darile de seama,
bilanturile si actele prin care se vor aduce schimbari asupra denumirii,
sediului, scopului social, patrimoniului social sau persoanelor ce compun
organele lor de directie si administratie.
Art. 6
Pe baza acestor acte, Serviciul controlului va infiinta si tine registrul
tuturor persoanelor juridice existente si a celor ce se vor crea, precum si
dosare in care se vor pastra actele privitoare la fiecare persoana juridica,
rapoartele delegatilor si referatele intocmite cu privire la activitatea lor.
SECTIUNEA II
Comisiunea superioara a persoanelor juridice
Art. 7
Comisiunea superioara a persoanelor juridice se compune din:
1. Ministrul justitiei, care este de drept presedintele Comisiunii.
2. Trei magistrati avand cel putin gradul de consilier sau procuror de
Curte de Apel, numiti de ministrul justitiei. Magistratul cel mai vechi, in
gradul cel mai inalt, va prezida Comisiunea in lipsa ministrului.
3. Un consilier de la Inalta Curte de Conturi desemnat de primul-presedinte
al acestei Inalte Curti.
4. Directorul Directiei judiciare din Ministerul Justitiei.
5. Un director din Ministerul Afacerilor Interne numit de ministrul acelui
departament.
6. Seful Contenciosului de la Ministerul Justitiei.
Seful Contenciosului din ministerul sub controlul caruia se gaseste
persoana juridica va putea fi chemat cu vot consultativ.
Membrii Comisiunii superioare a persoanelor juridice prevazuti la punctele
2, 3 si 5 vor functiona timp de 4 ani, socotiti de la data numirii lor.
Art. 8
Comisiunea superioara a persoanelor juridice are atributiunile urmatoare:
I. Controleaza actele de administratie si de dispozitie ale tuturor
persoanelor juridice fara scop lucrativ si in genere intreaga lor activitate si
hotaraste asupra masurilor de indreptare ce vor fi necesare.
II. Hotaraste asupra tuturor chestiunilor ce i se supun de ministrul
justitiei sau de ministere, in legatura cu activitatea persoanelor juridice,
sau cu privire la administratiunea bunurilor dobandite de Stat si de persoane
juridice si institutiuni de drept public si de utilitate publica, prin
donatiuni si testamente, precum si asupra problemelor ce i se supun in legatura
cu modul si intinderea de aplicatiune a prezentei legi, afara de dispozitiunile
ei penale.
III. Anuleaza toate masurile sau dispozitiunile luate de organele de
directie sau administratie ale persoanelor juridice, sau de adunarile generale
ale asociatiilor, cand sunt contrarii actelor de fondatiune, de constituire si
statutelor, hotarind la nevoie suspendarea din functiune pe timp limitat a
acelor organe, fara prejudiciul hotaririlor ce se pot lua potrivit
dispozitiunilor punctului X, litera a.
IV. Hotaraste dizolvarea comitetelor sau consiliilor de administratie ale
persoanelor juridice, care se vor dovedi vinovate de rea administratie sau de
abateri de la dispozitiunile Legii persoanelor juridice, de la dispozitiunile
prezentei legi, sau de la actele de fondatiune, de constituire si statute.
Hotaraste indepartarea din functiune a oricarui administrator care se va
face vinovat de abaterile de mai sus.
In toate aceste cazuri sau in orice alte cazuri de lipsa a
administratorilor, ministrul justitiei va putea institui comisiuni interimare,
care vor functiona pana la alegerea organelor statutare sau va putea lua
masurile ce se vor propune prin hotaririle comisiunii superioare a persoanelor
juridice.
V. Hotaraste asupra modului de alcatuire a organelor de directie si
administratie ale fondatiunilor, asupra modului de functionare a acestora si
asupra recrutarii administratorilor lor, cand actele de fondatiune sunt lipsite
de norme precise.
VI. Hotaraste asupra apelurilor facute de persoane juridice in contra
suspendarii de catre delegatii ministeriali a masurilor si dispozitiunilor
organelor de directie si administratie sau ale adunarilor generale ale
asociatiilor.
VII. Hotaraste in privinta modificarii organizatiunii, cand persoana
juridica nu mai corespunde caracterului initial, nevoilor sociale sau
intentiunii fondatorului.
VIII. Hotaraste in privinta trecerii patrimoniului unei fondatiuni la alta
fondatiune sau institutiune de drept public sau de utilitate publica, eu scop
similar, in vederea contopirii sau fuziunii, cand acel patrimoniu este
insuficient pentru realizarea scopului pentru care a fost afectat.
IX. Constata dizolvarea de plin drept a asociatiunilor sau fondatiilor, in
cazurile urmatoare:
a) Cand scopul lor a fost realizat, sau nu se mai poate realiza;
b) Cand sunt insolvabili si nu mai pot continua activitatea lor sau cand
adunarea generala a hotarit dizolvarea asociatiei;
c) Cand asociatiunea nu mai are numarul de membri fixat de lege sau
statute.
X. Hotaraste dizolvarea asociatiilor si fondatiilor in cazurile urmatoare:
a) Cand deciziunile adunarilor generale ale asociatiilor sunt luate cu
calcarea actelor constitutive sau a dispozitiunilor statutare;
b) Cand asociatiunile sau fundatiunile prin atitudini si acte nechibzuite
sunt deviate de la scopurile lor care au devenit ilicite sau se realizeaza prin
mijloace ilicite;
c) Cand asociatiunile sau fundatiunile se sustrag de la supravegherea si
controlul instituite de lege;
d) Cand asociatiunile refuza sa se conformeze deciziunilor, prin care
Comisiunea superioara a persoanelor juridice a anulat masurile sau dispozitiunile
luate de organele lor de directie si administratie, sau de adunarile lor
generale, precum si atunci cand se sustrag de la executarea oricaror altor
hotariri date de Comisiunea superioara a persoanelor juridice.
Lichidarea persoanelor juridice, dizolvate conform paragrafelor IX si X, se
face in conformitate cu art. 54 si urmatorele din Legea persoanelor juridice.
XI. In cazul cand s-a hotarit dizolvarea asociatiei de catre adunarea
generala, Comisiunea superioara a persoanelor juridice va examina si controla
daca hotarirea s-a luat cu respectarea legii, actului constitutiv si statutelor
si va decide lichidarea asociatiei.
Deciziunile pronuntate de Comisiunea superioara a persoanelor juridice in
cazurile prevazute la punctele III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X si XI ale
acestui articol sunt supuse numai recursului la Inalta Curte de Casatie, in
termen de 30 zile de la pronuntare.
Au dreptul de recurs, atat Statul prin ministerele respective sau prin
Ministerul Justitiei, cat si asociatiunile si fundatiunile interesate, care il
vor exercita prin organele lor legale.
Recursul se judeca de urgenta si cu precadere. El este suspensiv de
executare.
Art. 9
Consiliul de Ministri, pe baza raportului facut de ministrul justitiei si a
avizului Comisiunii superioare a persoanelor juridice, va hotari dizolvarea
persoanelor juridice a caror activitate este contrara bunelor moravuri, ordinei
publice, sau sigurantei Statului.
In cazuri urgente, Consiliul de Ministri, la cererea ministrului justitiei
sau oricaruia dintre ministri, va putea hotari dizolvarea si lichidarea
oricarei persoane juridice, pentru interese superioare de Stat, fara aratare de
motive.
Atat urgenta cat si dizolvarile prevazute in cele doua alineate precedente,
se apreciaza numai de Consiliul de Ministri.
Aceste aprecieri, ca si hotaririle de dizolvare, sunt considerate ca acte
de guvernamant si nu pot fi atacate pentru nici un motiv, direct sau indirect,
nici in contencios administrativ si nici inaintea vreunei alte instante.
In toate cazurile de dizolvare, prevazute de acest articol, lichidatorii
vor fi numiti de ministrul justitiei, iar actele de lichidare vor fi supuse
controlului Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
Consiliul de Ministri este in drept sa atribuie altei persoane juridice sau
unei institutiuni de drept public cu scop similar, toate bunurile persoanei
juridice dizolvate sau fondurile realizate prin lichidarea acestor bunuri.
Art. 10
Comisiunea superioara a persoanelor juridice are sediul la Ministerul
Justitiei si este valabil constituita cu 7 din membrii sai.
Deciziunile sale vor fi motivate si se vor lua cu majoritatea membrilor
prezenti.
Comisiunea va avea un prim secretar si doi secretari recrutati dintre
functionarii prevazuti in tabloul anexat, care vor participa la sedinte si vor
efectua toate lucrarile.
Art. 11
Convocarea Comisiunii se va face de ministrul justitiei, care va putea
delega acest drept magistratului cel mai vechi in gradul cel mai inalt, desemnat
a face parte din comisiune.
Art. 12
Executarea deciziunilor date de Comisiunea superioara a persoanelor
juridice se va face prin ingrijirea Ministerului public, de organele
administrative sau prin Corpul portareilor.
Art. 13
Cererea de lichidare a asociatiilor desfiintate de plin drept se va face
prin ingrijirea sefului de contencios sau a secretarului Comisiunii care a luat
parte la judecarea pricinii.
Art. 14
Citarea ministerelor interesate si a persoanelor juridice inaintea
Comisiunii superioare a persoanelor juridice se va face de secretariatul
comisiunii prin scrisori recomandate. Persoanele juridice vor putea fi
reprezentate prin organele indrituite de actele de fondatiune, de constituire
si de statute sau prin delegatii acestora.
Tot prin scrisori recomandate vor fi citate orice alte persoane inaintea
Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
SECTIUNEA III
Organele de inspectie si control
Art. 15
Ministerele sunt obligate sa desemneze prin decizii, delegati care sa
exercite permanent supravegherea si controlul asupra persoanelor juridice de
sub autoritatea lor. Numele delegatilor vor fi comunicate Ministerului
Justitiei.
Ministerele vor stabili, prin decizii, daca mai multe persoane juridice vor
fi supuse controlului unui singur delegat, sau daca pentru controlul unei
singure persoane juridice se vor intrebuinta unul sau mai multi delegati. Se va
tine seama pentru aceasta de importanta patrimoniilor persoanelor juridice si
de orice alte imprejurari.
Tribunalele sunt obligate sa mentioneze in dispozitivul sentintei de
inscriere a oricarei persoane juridice, ministerul sau ministerele sub
controlul carora se va gasi acea persoana juridica, in tot timpul existentei
ei.
Art. 16
Ministerele pot delega autoritatilor judetene si comunale dreptul de a numi
delegatii necesari pentru persoanele juridice din judetele si comunele
respective, cand acestea au un patrimoniu redus si o activitate restransa.
Art. 17
Delegatii vor exercita supravegherea si controlul, in mod permanent,
participand cu vot consultativ la sedintele comitetului sau consiliului de
administratie si la adunarile generale ale asociatiilor, la care directorii sau
administratorii sunt obligati sa-i convoace. In lipsa delegatilor de la
sedinte, organele de directiune si administratiune sunt obligate comunice
acestora, in termen de 10 zile, deciziunile luate.
Delegatii vor putea suspenda masurile sau dispozitiile luate de epitropi,
efori, administratori, directori sau de adunarile generale, cand sunt contrarii
bunelor moravuri, ordinii publice, sigurantei Statului, sau actelor de
formatiune, de constituire si statutelor.
Ordinul de suspendare va fi motivat si comunicat de indata persoanei
juridice, Ministerului Justitiei si ministerelor sub autoritatea carora se
gaseste persoana juridica.
In caz de neconformare, in termen de 10 zile de la comunicarea ordinului de
suspendare, delegatii ministerelor vor aduce cazul la cunostinta Comisiunii
superioare a persoanelor juridice, indata dupa expirarea termenului aratat,
care va da o decizie in conditiunile celor prevazute la art. 8.
In cel mult 10 zile libere de la comunicarea ordinului de suspendare,
organele de directiune si administratiune au dreptul de a-l ataca cu apel la
Comisiunea superioara a persoanelor juridice. Declararea apelului nu are
efectul de a ridica suspendarea masurilor si dispozitiunilor ordonate de
delegat.
Art. 18
Delegatii sunt obligati sa supravegheze intreaga activitate desfasurata de
persoanele juridice, sa incheie acte de constatare in privinta actelor
daunatoare scopului social, sau contrarii actelor de fondatiune, de constituire
si statutelor pe care le vor trimite Ministerului de Justitie si celorlalte
ministere, sub controlul carora se gaseste persoana juridica.
Art. 19
Delegatii sunt obligati sa intocmeasca si sa inainteze Ministerului
Justitiei si departamentului de care depind, rapoarte semestriale, privitoare
la mersul administratiei, persoanei juridice la care functioneaza, prin care
vor arata amanuntit masurile de conservare sau imbunatatire ce s-au luat sau
vor fi necesare, cu privire la bunurile persoanei juridice si vor propune toate
masurile necesare pentru ameliorarea organizarii si functionarii acelei
persoane si utilizarii bunurilor si veniturilor ei.
Art. 20
Organele de directie si administratie ale persoanelor juridice sunt
obligate sa fixeze in fiecare an sumele de bani necesare pentru nevoile curente
ale fundatiunii sau asociatiei.
Ele sunt obligate sa consemneze, fara nici o intarziere, la Cassa de
Depuneri si Consemnatiuni, toate excedentele si in genere toate sumele de bani
ce nu sunt necesare pentru nevoile curente.
Delegatii ministeriali sunt obligati sa aduca la cunostinta departamentelor
sub controlul carora se afla fondatiunile si asociatiile, precum si
Ministerului Justitiei, parerea lor in privinta sumelor de bani prevazute mai
sus, precum si orice abateri de la obligatiunea de consemnare a disponibilului
si a excedentelor.
Aceste rapoarte vor fi inaintate Ministerului Justitiei si ministerelor sub
controlul carora se afla persoana juridica.
Ei sunt de asemeni obligati sa semnaleze de indata orice abuzuri sau
abateri ce vor constata si vor propune masurile de indreptare.
Art. 21
Sefii parchetelor sau procurorii delegati de ei, sunt obligati, sub
sanctiune disciplinara, ca singuri sau impreuna cu primarii oraselor de
resedinta sau delegatii lor, sa inspecteze odata pe an, fiecare asezamant,
institut sau bun de interes general, apartinand persoanelor juridice aflate in
jurisdictia tribunalului din care ei fac parte, pentru a verifica daca bunurile
sunt bine pastrate si sunt folosite ele si veniturile lor corect si in
conformitate cu actele de fondatiune, de constituire sau statutele persoanelor
juridice.
Ei vor controla administratiunea acelor persoane si modul de intrebuintare
a tuturor bunurilor, fondurilor si veniturilor, intocmind procese-verbale de
inspectie, pe care le vor inainta Ministerului de Justitie.
Prin aceste procese-verbale se vor constata toate faptele si imprejurarile
care ar prezenta interes, in raport cu actiunea de supraveghere si control si
se vor propune masurile necesare de indreptare.
Art. 22
Se infiinteaza pe langa Ministerul Justitiei, Directia judiciara, un corp
de inspectie si control, compus din actualii inspectori care functioneaza la
Directia contabilitatii, in numar de opt, cu incadrarea prevazuta in tabela A
26, tip 24.
In posturile infiintate se vor numi de preferinta dintre expertii contabili
sau licentiati ai academiilor comerciale.
Inspectorii de control vor fi in drept sa exercite, pe langa atributiunile
pe care le au actualmente, toate atributiunile de verificare si control asupra
activitatii economice si financiare a persoanelor juridice supuse supravegherii
si controlului lor, inclusiv administrarea bunurilor dobandite pe orice cale de
aceste persoane.
Ei vor intocmi procese-verbale de inspectie, de verificare sau control, pe
care le vor trimite Serviciului controlului persoanelor juridice din Ministerul
de Justitie si ministerului de sub controlul caruia se gaseste persoana
juridica.
Art. 23
Serviciul controlului din Ministerul Justitiei va trimite sefilor
parchetelor si inspectorilor de control, tabele de numele si sediul persoanelor
juridice supuse controlului lor.
Art. 24
Serviciul controlului din Ministerul Justitiei va primi rapoartele
delegatilor ministeriali si procese-verbale de inspectie si control, intocmite
de sefii parchetelor sau de inspectorii de control si va intocmi referate, prin
care va supune Ministerului Justitiei sau Comisiunii superioare a persoanelor
juridice toate chestiunile in legatura cu modul si intinderea de aplicatiune a
prezentei legi si cu actiunea de supraveghere si control atat in privinta
persoanelor juridice de drept privat, cat si a institutiunilor de drept public
si de utilitate publica.
La finele fiecarui an, Serviciul controlului persoanelor juridice va
intocmi dari de seama asupra activitatii persoanelor juridice, prin care va
semnala toate chestiunile importante si toate masurile, ce vor fi necesare in
raport cu actiunea de control si cu aplicatiunea prezentei legi si a Legii
persoanelor juridice.
CAP. 3
Controlul administratiunii bunurilor donate sau testate
Art. 25
Toate fondurile, valorile, drepturile si bunurile donate sau testate
Statului, judetelor, comunelor sau altor institutii de drept public sau de
utilitate publica, precum si cele ce se vor dona sau testa in viitor si care
sunt afectate scopurilor culturale, nationale, religioase, de caritate publica
sau altor scopuri de interes general vor fi supuse controlului instituit prin
prezenta lege, deosebit de controlul la care sunt supuse prin legile azi in
vigoare.
Art. 26
Actiunea de supraveghere si control asupra administratiunii acelor bunuri
si a veniturilor lor, precum si asupra realizarii conditiunilor sub care ele au
fost donate sau testate, se va exercita de directorii bunurilor sau in lipsa de
directorii contabilitatii din ministerele, judetele si comunele sub
administratia carora se gasesc, precum si de ministrul justitiei prin membrii
ministerului public si inspectorii de control, prin Comisiunea superioara a
persoanelor juridice si prin serviciul controlului prevazut la art. 4.
Art. 27
Directorii bunurilor, sau in lipsa, directorii de contabilitate sau cei
insarcinati cu paza si cu administratia acestor bunuri sau drepturi, din
ministere, judete si comune, precum si conducatorii institutiilor de drept
public sau de utilitate publica, sunt obligati sa trimita Ministerului
Justitiei copii certificate de pe toate actele si testamentele in virtutea
carora Statul, judetul, comuna sau alte institutii de drept public sau de
utilitate publica vor dobandi, dupa publicarea prezentei legi, bunuri de orice
fel. Termenul de trimiterea copiilor este de 30 zile de la data cand s-a luat
cunostinta la institutia respectiva de existenta acelor acte sau testamente.
Aceleasi organe sunt obligate sa tina la curent Ministerul Justitiei,
despre mersul operatiunilor de luare in posesie a bunurilor donate sau testate
institutiunilor respective, despre dificultatile ivite cu acel prilej si despre
indeplinirea conditiunilor sub care au fost donate sau testate acele bunuri.
Ei sunt de asemenea obligati sa trimita Ministerului Justitiei la finele
fiecarui exercitiu bugetar, o dare de seama asupra veniturilor produse de
bunurile aflate sub administratia sau supravegherea lor, cu specificatia
cheltuielilor facute din acele venituri si descrierea modului in care se
realizeaza scopurile in care s-au facut donatiunile sau legatele. Ei vor da de
asemenea, la cererea Ministerului Justitiei orice acte, referinte, informatiuni
sau date.
Art. 28
Sefii parchetelor sau procurorii delegati de ei, singuri sau impreuna cu
primarii sau cu delegatii acestora, sunt obligati, sub sanctiune disciplinara,
sa inspecteze in fiecare an toate bunurile, asezamintele sau institutele create
sau subventionate din donatiuni sau legate sau carora li s-au donat sau testat
fonduri, valori, bunuri sau venituri si sa intocmeasca procese-verbale prin
care sa constate modul cum sunt conservate si administrate aceste patrimonii si
cum sunt realizate scopul sau conditiile sub care s-au facut donatiile sau
legatele si sa raporteze Ministerului Justitiei.
Acelasi drept de supraveghere si control va fi exercitat prin inspectorii
de control din Ministerul Justitiei.
Serviciul controlului va trimite sefilor parchetelor si inspectorilor de
control tabelele amanuntite cuprinzand bunurile dobandite prin donatiuni sau
testamente, precum si asezamintele sau institutele create sau subventionate din
veniturile acelor bunuri.
Art. 29
Serviciul controlului va infiinta si tine un registru general al tuturor
donatiunilor si legatelor, precum si a celor ce se vor face in viitor in
folosul Statului, judetelor, comunelor sau institutiunilor de drept public sau
de utilitate publica, un registru alfabetic cu numele donatorilor si
testatorilor, precum si dosare in care se vor pastra copiile actelor de
donatiune, testamente, rapoarte si acte privitoare la evidenta scopului si a
conditiunilor sub care s-au facut donatiunea sau legatul, precum si dovada
aducerii la indeplinire a conditiunilor sub care liberalitatile au fost facute.
Art. 30
Grefierii si primii-grefieri de la instantele judecatoresti de primul grad
sunt obligati ca indata ce vor primi, spre conservare, cu ocaziunea deschiderii
succesiunilor, testamente care cuprind legate in favoarea Statului, judetelor,
comunelor sau altor institutiuni de drept public, sa le comunice in copii
legalizate Ministerului Justitiei, care va lua prin Serviciul de control,
masurile necesare pentru acceptarea legatelor si aducerea la indeplinire a
dispozitiunilor cuprinse in acele testamente.
Art. 31
Donatiunile si legatele facute persoanelor juridice de drept public, se vor
accepta sau refuza:
a) Cele facute Statului prin deciziunea sefului departamentului competent
dupa scopul sau obiectul liberalitatii in urma avizului prevazut de art. 82 din
Legea pentru organizarea Corpului de avocati publici;
b) Cele facute Provinciilor prin deciziunea Guvernatorului Provinciei;
c) Cele facute altor persoane juridice decat cele indicate sub lit. a si b,
prin deciziunea organului cu drept de dispozitie.
Daca donatiunile si legatele sunt cu sarcini sau conditiuni ori daca s-au
facut reclamatiuni de catre familie, acceptarea se va putea face de catre
persoanele juridice aratate sub lit. c, numai in urma autorizatiunii prealabile
a organului tutelar.
Donatiunile si legatele facute organizatiunilor cultelor istorice, se vor
accepta potrivit art. 12 din Legea pentru regimul general al cultelor.
Persoanele juridice de drept public nu vor putea accepta legatele
universale sau cele cu titlu universal decat sub beneficiu de inventar.
Donatiunile si legatele facute asezamintelor de utilitate publica se vor
accepta sau refuza prin deciziunea organului de administratie, in urma
autorizatiunii ministerului, care, potrivit scopului asezamantului, exercita
controlul, cu avizul conform al Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
Nici un fond, bun sau venit nu va putea fi indepartat de la destinatiunea
ce i s-a dat de donator sau testator.
Nici o renuntare la donatiune sau legat nu se va putea face fara avizul
conform al Comisiunii superioare a persoanelor juridice.
Art. 32
Toate abaterile savarsite de cei insarcinati cu paza si administrarea
bunurilor, sau cu intrebuintarea veniturilor, prin deturnarea lor de la destinatiunea
ce li s-a dat prin actele de donatiune sau testamente, precum si abuzurile de
orice fel, vor fi supuse controlului Comisiunii superioare a persoanelor
juridice, care va hotari asupra masurilor de indreptare.
Copii de pe deciziunile date de comisie vor fi trimise ministerelor sub
administratia carora se gasesc bunurile, fondurile sau veniturile pentru
aducerea lor la indeplinire.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 33
Deosebit de infractiunile prevazute in articolele urmatoare si de alte infractiuni
pedepsite mai grav de codul penal, se vor pedepsi cu amenda penala de la 50.000
- 500.000 lei toti aceia care nu se vor conforma obligatiunilor impuse lor prin
articolele 5, 17, alin. 1; 20 si 27 din prezenta lege, sau care vor refuza sau
vor intarzia sa trimita actele, precum si referintele, informatiile si datele
exacte cerute de Ministerul Justitiei sau de organele de supraveghere si
control instituite prin prezenta lege.
Cand infractorul este un functionar public, pedeapsa va fi aceea prevazuta
de art. 243 din Codul penal, pentru refuz de serviciu legalmente datorit.
Toate aceste infractiuni sunt de competinta tribunalelor in prima instanta.
Art. 34
Neindeplinirea obligatiunilor impuse grefierilor si primilor-grefieri prin
articolul 30 din prezenta lege, constituie o neglijenta grava in sensul Legii
pentru apararea patrimoniului public din 31 Martie 1937 si atrage destituirea.
Art. 35
Administratorii bunurilor si drepturilor de orice fel, ce apartin
persoanelor juridice de drept privat fara scop lucrativ sau institutiunilor de
utilitate publica, vor fi pasibili de maximul pedepsei prevazute de articolul
539 din Codul penal, in cazul cand, cu stiinta sau din grava neglijenta, ori
prin abateri de la actele de fondatiune, de constituire sau statute, ori de la
lege, vor cauza pierderi sau daune patrimoniului incredintat lor.
Cei insarcinati cu administrarea sau cu paza bunurilor dobandite de Stat,
judet, comuna sau alte institutiuni de drept public, prin donatiuni si testamente
care, cu stiinta sau din grava neglijenta in indeplinirea atributiunilor, ori
prin nesocotirea legilor sau regulamentelor, sau abatandu-se de la
dispozitiunile actelor de donatiune sau testamentelor, sau ascunzand valoarea
sau intinderea reala a acelor bunuri, vor cauza orice pierderi sau prejudicii
patrimoniului institutiei respective, vor fi pedepsiti, conform dispozitiunilor
art. 23, alin. I, punctul I, din Legea pentru apararea patrimoniului public din
31 Martie 1937, daca faptele lor nu sunt sanctionate cu pedepse mai grele de
Codul penal.
Delegatii ministeriali prevazuti la art. 15 si inspectorii de control
prevazuti la art. 22 din lege, sunt pasibili de infractiunea de complicitate la
delictul de gestiune frauduloasa, prevazut de alin. 1 al acestui articol, in
cazul cand cu rea credinta, cu stiinta sau din grava neglijenta sau prin orice
fel de abateri de la lege sau de la indatoririle lor, fac posibila comiterea
acelui delict de catre administratorii bunurilor si drepturilor ce apartin persoanelor
juridice de drept privat fara scop lucrativ sau institutiunilor de utilitate
publica.
Inspectorii de control comit delictul prevazut de art. 23, alin. 1, pct. 1,
din Legea pentru apararea patrimoniului public din 31 Martie 1937, cand cu rea
credinta, cu stiinta sau din grava neglijenta, sau prin orice fel de abateri de
la lege sau de la indatoririle lor, vor prilejui orice pierderi sau prejudicii
bunurilor dobandite de Stat, judet, comuna sau alte institutiuni de drept
public.
Functionarii publici insarcinati in orice mod cu realizarea destinatiunii
sau cu supravegherea respectarii scopului caruia au fost afectate bunurile
donate sau testate Statului ori altor institutiuni de drept public sau de
utilitate publica, precum si delegatii ministeriali prevazuti la art. 15 si
inspectorii de control prevazuti la art. 22 din lege, comit delictul de refuz
de serviciu datorit legalmente si se pedepseste cu maximul pedepsei prevazut de
art. 243 din Codul penal, daca se abat in orice fel de la aceste indatoriri,
fie numai si din simpla neglijenta.
Actiunea penala in cazurile prevazute de acest capitol se pune in miscare,
fie din oficiu, fara existenta vreunei plangeri prealabile a partii vatamate,
fie la cererea ministrului, sub controlul caruia se afla bunul donat sau
testat, sau la cererea ministrului justitiei, pe baza actelor de ancheta
intocmite de organele de supraveghere si control, fie la cererea persoanei
juridice sau a institutiunii de drept public sau de utilitate publica
respective.
La comiterea oricarei noi infractiuni din cele prevazute in acest capitol,
dupa pronuntarea unei condamnatiuni definitive, culpabilul nu va putea
beneficia de circumstante atenuante.
CAP. 5
Dispozitiunile tranzitorii si finale
Art. 36
Presedintii comitetelor sau consiliilor de administratie si directorii
tuturor persoanelor juridice fara scop lucrativ, care au fost inscrise in
registrul tribunalului inainte de publicarea legii de fata, sunt obligati sa
trimita Ministerului Justitiei, in termen de 60 zile de la data publicarii ei,
sub sanctiunea prevazuta de art. 33, copii certificate de pe actele urmatoare:
a) Actele de fondatie, constituire si statutele;
b) Decretul sau hotarirea judecatoreasca prin care s-a acordat
personalitatea juridica;
c) Inventarul averii mobile si imobile ce persoana juridica poseda, procura
si bilanturile asociatiei si bugetele fondatiunilor pe ultimii doi ani anterior
publicarii prezentei legi;
d) Un referat prin care se va arata organizarea, functionarea si
activitatea actuala a persoanei juridice.
Darile de seama, bilanturile si actele prin care se va aduce, dupa
publicarea prezentei legi, vreo schimbare asupra denumirii, sediului, scopului
social, patrimoniului social sau persoanelor ce compun organele lor de
directie, vor fi comunicate in copii certificate Ministerului Justitiei, in
termen de 30 zile de la data intocmirii lor.
Art. 37
Directorii bunurilor sau in lipsa directorii de contabilitate sau cei
insarcinati in prezent cu paza si administratia bunurilor sau drepturilor
prevazute de art. 25, din ministere, judete si comune, precum si conducatorii
institutiilor de drept public si de utilitate publica, sunt obligati, sub
sanctiunea prevazuta la articolul 33, ca, in termen de 60 zile de la publicarea
prezentei legi, sa trimita Ministerului Justitiei copii certificate de pe toate
actele si testamentele in virtutea carora Statul, judetul, comuna sau alte
institutii de drept public sau de utilitate publica, au dobandit bunuri de
orice fel, care au afectatiunea prevazuta la art. 25, cu aratarea celor ce sunt
in fiinta si cu explicatiuni pentru cele ce nu mai sunt in fiinta, partial sau
total. In cazul cand bunurile au fost donate sau testate sub conditiuni sau in
scopuri determinate, se va arata cum s-au indeplinit aceste conditiuni sau
scopuri.
Art. 38
Membrii Comisiunii superioare a persoanelor juridice vor primi jetoane de
prezenta pentru sedintele la care vor lua parte, conform normelor legale in
vigoare. Creditele necesare in acest scop se vor prevedea in bugetul
Ministerului Justitiei.
Art. 39
Se modifica art. 21 din Legea persoanelor juridice, in sensul ca
inspectorii ministeriali fiind desfiintati, atributiunile lor vor fi exercitate
de delegatii prevazuti la art. 15 si de inspectorii prevazuti la art. 22 din
prezenta lege.
Se modifica articolele 74, 75, 76, 78, 79 si 95 din Legea persoanelor
juridice, in sensul ca toate atributiunile conferite Curtilor de Apel prin
mentionatele texte, sunt trecute in competinta Comisiunii superioare a
persoanelor juridice.
Se abroga art. 15, alin. II; 16, 17, 18, 19, 22, 23, 26, 53, 96, 99, 100 si
101 din Legea persoanelor juridice si dispozitiunile Decretelor-legi nr. 559
din 1938 si nr. 755 din 1939.
TABEL ANEXA
PENTRU INCADRAREA SERVICIULUI DE CONTROL AL PERSOANELOR JURIDICE FARA SCOP
LUCRATIV SI AL BUNURILOR DOBANDITE DE INSTITUTIUNILE DE DREPT PUBLIC
Condus de un sef de serviciu.
/ | \
/ | \
/ | \
/ | \
/ | \
/ | \
/ ___________|___________ \
/ | SECRETARIATUL | \
/ | COMISIUNII SUPERIOARE | \
/ |_______________________| \
| Condus de un prim |
| secretar cu grad de sef |
| de sectie, ajutat de 2 |
| secretari cu gradul de |
| sefi de birou si un |
| subsef de birou cu 2 |
| impiegati. |
____________|______________ ______________|_______________
| Sectia | | Sectia |
| persoanelor juridice | | donatiuni si legate |
|___________________________| |______________________________|
Condusa de un sef de sectie, Condusa de un sef de sectie,
ajutat de 2 sefi de birou si ajutat de 2 sefi de birou, 1
2 impiegati. subsef de birou si 2 impiegati.
__________________
| 3 dactilografe |
|__________________|