LEGE
Nr. 110 din 13 martie 2002
pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Comunitatea Europeana instituind
anumite conditii pentru transportul rutier de marfuri si promovarea
transportului combinat, semnat la Luxemburg la 28 iunie 2001
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 27 martie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Romania si Comunitatea Europeana instituind
anumite conditii pentru transportul rutier de marfuri si promovarea
transportului combinat, semnat la Luxemburg la 28 iunie 2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29
ianuarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 februarie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
ACORD
intre Romania si Comunitatea Europeana instituind anumite conditii pentru transportul
rutier de marfuri si promovarea transportului combinat
Romania, denumita in continuare Romania, si Comunitatea Europeana, denumita
in continuare Comunitatea, denumite in continuare parti contractante,
luand in considerare Acordul european din 1 februarie 1993 instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele lor
membre, pe de alta parte, si indeosebi art. 57.3 din acesta,
considerand ca Romania este interesata in extinderea pe mai departe, in
colaborare cu Comunitatea, a drepturilor si obligatiilor reciproce cu privire
la accesul pe piata transporturilor si la tranzit, ca un prim pas in realizarea
unei intelegeri privind transporturile interioare, astfel cum este prevazut in
Acordul european din 1 februarie 1993 instituind o asociere intre Romania, pe
de o parte, si Comunitatile Europene si statele lor membre, pe de alta parte,
considerand ca este esential pentru Comunitate, in contextul realizarii
pietei interne si al implementarii politicii comune de transport, sa asigure ca
marfurile Comunitatii, aflate in tranzit prin Romania, sa poata fi transportate
cat mai rapid si mai eficient posibil, fara obstacole sau discriminari,
mai mult, considerand ca fiind necesar sa se asigure dezvoltarea coordonata
a fluxurilor de transport intre si pe teritoriile partilor contractante, in
special prin introducerea si dezvoltarea unui pachet de masuri coordonate
privind transportul rutier si combinat pe baze competitive prin promovarea
autovehiculelor nepoluante si respectarea principiului mobilitatii durabile,
au convenit cele ce urmeaza:
TITLUL I
Scop, domeniu de aplicabilitate si definitii
Art. 1
Scop
Scopul prezentului acord este de a promova cooperarea dintre partile
contractante in domeniul transportului de marfuri si in special in domeniul
traficului rutier de tranzit si in acest sens sa asigure dezvoltarea intr-o
maniera coordonata a transporturilor dintre si pe teritoriile partilor
contractante.
Art. 2
Domeniu de aplicabilitate
1. Cooperarea se extinde asupra transportului rutier de marfuri si
transportului combinat.
2. Astfel, obiectul prezentului acord acopera in principal:
- accesul la piata pentru traficul rutier de marfuri in tranzit;
- masurile de sustinere legale si administrative, inclusiv masurile
comerciale de taxare, sociale si tehnice;
- cooperarea in dezvoltarea unui sistem de transport care se conformeaza,
intre altele, conditiilor de protectie a mediului;
- un schimb regulat de informatii asupra dezvoltarii politicilor de
transport ale partilor contractante.
Art. 3
Definitii
In sensul prezentului acord, se vor folosi urmatoarele definitii:
a) trafic de tranzit - o calatorie efectuata pe sosea pe teritoriul
Romaniei sau pe teritoriul unui/unor state membre al/ale Comunitatii,
indiferent daca aceasta se face cu un vehicul rutier incarcat sau gol, fara
realizarea nici unei operatiuni de incarcare sau descarcare pe aceste
teritorii;
b) transport combinat - transportul de marfuri intre sau pe teritoriile
partilor contractante in cursul caruia camionul, remorca, semiremorca, cu sau
fara tractor, cutia mobila ori containerul de 20 de picioare sau mai mare
utilizeaza soseaua pe parcursul initial ori final al calatoriei, iar in restul
calatoriei, calea ferata sau calea navigabila interioara ori serviciile
maritime; in acest din urma caz sectiunea parcursa depaseste 100 km in linie
dreapta.
Parcursul rutier initial sau final al calatoriei se deruleaza:
- pentru etapa initiala, intre punctul unde marfurile sunt incarcate si cea
mai apropiata statie feroviara de incarcare corespunzatoare, iar pentru etapa
finala, intre cea mai apropiata statie feroviara si punctul unde marfurile sunt
descarcate; sau
- pe o raza care nu depaseste 150 km in linie dreapta de la portul caii
navigabile interioare ori de la portul maritim de incarcare sau descarcare;
c) vehicul rutier - un autovehicul inmatriculat pe teritoriul uneia dintre
partile contractante sau o combinatie de vehicule in care cel putin
autovehiculul este inmatriculat pe teritoriul uneia dintre partile
contractante, care sunt folosite exclusiv pentru transportul marfurilor;
d) taxa de utilizare - plata nediscriminatorie a unei anumite sume care
confera dreptul unui vehicul rutier sa foloseasca o anumita infrastructura pe o
perioada data;
e) taxa de trecere - plata unei anumite sume pentru un vehicul care se
deplaseaza pe distanta dintre doua puncte ale unei infrastructuri; suma de
plata se bazeaza pe distanta parcursa si pe categoria vehiculului;
f) teritoriile partilor contractante inseamna:
- pentru Romania, teritoriul Romaniei;
- pentru Comunitatea Europeana, teritoriile in care se aplica tratatul care
stabileste Comunitatea Economica Europeana si in conditiile stabilite de acest
tratat.
TITLUL II
Transportul combinat
Art. 4
Prevederi generale
Partile contractante vor adopta masuri reciproce coordonate, necesare
dezvoltarii si promovarii transportului combinat, astfel incat sa se asigure ca
o mare parte a transporturilor lor internationale se efectueaza in conditii mai
putin poluante.
Art. 5
Masuri de sustinere
Partile contractante vor intreprinde actiunile necesare pentru a imbunatati
competitivitatea transportului combinat. Acestea vor consta in special in:
a) luarea de masuri pentru incurajarea utilizatorilor si a expeditorilor in
a folosi transportul combinat, prin:
- imbunatatirea competitivitatii tuturor tipurilor de transport combinat
fata de transportul rutier, prin asistenta financiara acordata de Romania sau
de Comunitate noilor proiecte de transport combinat;
- incurajarea utilizarii transportului combinat neinsotit, cu precadere pe
distante lungi, si prin promovarea utilizarii in special a cutiilor mobile, a
containerelor si a semiremorcilor;
- scutirea, intr-un cadru adecvat, de sistemele de contingente si sistemele
de autorizare a parcursurilor rutiere initiale si/sau finale care fac parte
integranta din operatiunea de transport combinat;
- analizarea posibilitatii de a acorda reduceri de la taxele aplicate
vehiculelor rutiere cand sunt utilizate in lanturile de transport combinat;
- imbunatatirea vitezei si a sigurantei transportului combinat in special
prin:
- incurajarea sporirii frecventei serviciilor de transport combinat in
concordanta cu necesitatile expeditorilor si utilizatorilor;
- incurajarea reducerii timpilor de asteptare in terminale si a sporirii
productivitatii acestora;
- fluidizarea controalelor la frontiera care afecteaza transportul
combinat, transferand cat mai curand posibil aceste controale in terminalele de
transport combinat, pentru toate marfurile, exceptand marfurile supuse
controlului veterinar si fitosanitar;
- imbunatatirea conditiilor de securitate a marfurilor, a unitatii de
transport si a unitatii de incarcare pe parcursul lantului de transport
combinat;
- asigurarea accesului nediscriminatoriu la terminale atunci cand acestea
sunt finantate sau cofinantate din fonduri publice;
- acordarea de catre autoritatile competente ale partilor contractante,
unde este posibil, a autorizatiilor rutiere de tranzit, convenite la art. 6
paragraful 2, cu prioritate transportatorilor rutieri, in concordanta cu gradul
de utilizare de catre acestia a transportului combinat, determinat prin datele
statistice disponibile fiecarei parti contractante;
- luarea in considerare, unde este necesar, pentru asigurarea
compatibilitatii cu ecartamentul caii ferate, a greutatilor, dimensiunilor si
caracteristicilor tehnice ale echipamentelor de transport combinat specializate
si avand in vedere actiuni coordonate pentru a comanda si a da in exploatare
astfel de echipamente, in functie de necesitatile traficului;
b) permiterea accesului, la cerere, la informatiile necesare privind noile
actiuni in domeniul transportului combinat, inclusiv la cele privind proiectele
de cercetare tehnologica (co)finantate de acea parte contractanta, prin
intermediul unei prezentari care sa includa continutul, rezultatele si impactul
acestor actiuni sau proiecte tehnologice;
c) crearea unei infrastructuri corespunzatoare:
- asa cum este stabilit in prevederile relevante ale Acordului european
privind marile linii de transport international combinat si instalatii conexe
(AGTC), incheiat la 1 februarie 1991;
- indepartand orice strangulare de pe retelele rutiere de acces la
terminalele de transport combinat, in vederea intensificarii utilizarii
transportului combinat;
d) luarea in considerare a urmatoarelor actiuni:
- examinarea posibilitatilor de a permite accesul vehiculelor de 44 tone cu
6 osii pe parcursurile rutiere initiale si finale ale transportului combinat;
- exceptarea parcursurilor rutiere initiale si finale ale transportului
combinat de la restrictiile de conducere aplicabile in zilele de la sfarsitul
saptamanii si de sarbatoare;
- permiterea accesului reciproc pe caile ferate pentru operatorii de
transport combinat, in contextul unui nou acord.
TITLUL III
Transportul rutier
Art. 6
Prevederi generale
1. In privinta accesului reciproc la pietele de transport partile
contractante convin pentru inceput si fara a aduce atingere prevederilor
paragrafului 2 sa mentina drepturile existente rezultate din acordurile bilaterale
sau din alte intelegeri bilaterale incheiate intre fiecare stat membru al
Comunitatii si Romania.
Totusi, pana la incheierea unui acord intre partile contractante in
privinta accesului la piata de transport rutier, astfel cum este prevazut la art.
7, Romania va coopera cu statele membre ale Comunitatii pentru amendarea
acestor acorduri si/sau intelegeri bilaterale, dupa cum ar putea fi necesar,
pentru a le adapta la prezentul acord.
2. In plus fata de autorizatiile acordate in baza regimurilor descrise in
paragraful 1 partile contractante convin ca pentru fiecare an calendaristic sa
acorde pentru vehiculele de transport de marfa acces la traficul de tranzit pe
teritoriul Romaniei si pe teritoriile statelor membre ale Comunitatii. Acesta
se va realiza de la data intrarii in vigoare a prezentului acord, in baza unor
autorizatii, dupa cum urmeaza:
a) Romania va primi 7.000 de autorizatii valabile in statele membre ale
Comunitatii, pe care se vor atasa timbre adezive;
b) Romania va primi 3.000 de timbre adezive pentru fiecare stat membru al
Comunitatii;
c) Comunitatea va primi 14.000 de autorizatii valabile in Romania;
d) autorizatiile la care se face referire la lit. a) si c) vor corespunde
modelelor prezentate in anexa nr. 1a) si, respectiv, in anexa nr. 1b);
e) timbrele adezive la care se face referire la lit. b) vor corespunde
modelului prezentat in anexa nr. 1c);
f) autorizatiile la care se face referire la lit. a) si c) vor fi furnizate
autoritatilor competente din Romania de catre serviciile Comisiei sau, in cazul
Comunitatii, autoritatilor competente ale statelor membre. Autoritatile
competente vor completa autorizatia, cu exceptia rubricilor "Numarul de
inmatriculare al autovehiculului", "Traseul dus" si
"Traseul intors". Autorizatiile vor fi eliberate operatorilor de
transport la un tarif care sa acopere rezonabil doar cheltuielile
administrative;
g) timbrele adezive la care se face referire la lit. b) vor fi eliberate de
serviciile Comisiei autoritatilor competente din Romania. Aceste timbre adezive
vor fi lipite pe autorizatii inainte de utilizarea acestora, pentru a indica in
ce stat membru sau state membre ale Comunitatii este valabila autorizatia;
h) partile contractante convin ca nici un fel de taxe sau tarife similare
sa nu fie aplicate pentru utilizarea autorizatiilor la care se face referire la
lit. a) si c);
i) autorizatiile si timbrele adezive vor fi valabile pentru un an
calendaristic, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator, si pot fi utilizate
numai pentru o cursa dus si o cursa intors.
3. Autorizatiile la care se face referire la paragraful 2 pot fi utilizate
numai de vehicule care respecta cel putin standardele EURO 1 sau prevederile
Cerintelor de zgomot si de emisii poluante pentru camionul verde, prezentate in
anexa nr. 4. Dovada pentru conformitatea cu aceste prevederi va fi pastrata la
bordul vehiculului pe tot parcursul calatoriei.
4. Daca data la care prezentul acord intra in vigoare, in conformitate cu
prevederile art. 19, nu este 1 ianuarie, numarul autorizatiilor si timbrelor
adezive mentionate la paragraful 2 va fi redus direct proportional pentru anul
calendaristic in care prezentul acord intra in vigoare.
5. Autoritatile competente ale partilor contractante vor elibera
autorizatii pentru transportul de marfuri, conform prezentului acord, numai
transportatorilor autorizati sa opereze in transportul rutier international,
conform legislatiei acelei parti contractante. Autorizatia trebuie pastrata la
bordul vehiculului. in cazul unei combinatii de vehicule autorizatia trebuie sa
insoteasca autovehiculul. Aceasta acopera combinatia de vehicule, chiar daca
remorca sau semiremorca nu este inmatriculata pe numele detinatorului
autorizatiei sau daca este inmatriculata in alta tara.
6. Partile contractante nu vor intreprinde nici o actiune unilaterala care
ar putea determina aparitia unei discriminari intre transportatorii sau
vehiculele romanesti si cele comunitare. Fiecare parte contractanta va lua
toate masurile necesare pentru facilitarea transportului rutier spre sau in
tranzit pe propriul teritoriu, la care se face referire in acest acord.
Art. 7
Accesul la piata
Ca o problema prioritara si tinand seama de adoptarea de catre Romania a
reglementarilor fiscale, sociale si tehnice ale Comunitatii, partile
contractante se angajeaza sa gaseasca impreuna un sistem comun pentru
reglementarea pe viitor a accesului la piata transporturilor rutiere intre
acestea.
Art. 8
Prevederi fiscale
In ceea ce priveste operatiunile de transport, in conformitate cu
prevederile prezentului acord:
1. Partile contractante vor asigura aplicarea principiului nediscriminarii
in functie de nationalitate sau de locul de origine la taxarea vehiculelor
rutiere, la taxele fiscale, la taxele de trecere si la orice alte forme de taxe
impuse pentru utilizarea infrastructurii de transport rutier.
2. Vehiculele rutiere inmatriculate pe teritoriul uneia dintre partile
contractante vor fi scutite de taxele si tarifele pentru circulatie sau pentru
posesia vehiculelor, precum si de taxele si tarifele speciale aplicate
operatiunilor de transport pe teritoriul celeilalte parti contractante.
Vehiculele rutiere nu vor fi scutite de plata taxelor si tarifelor pentru
combustibil, a taxelor de trecere si a taxelor de utilizare a infrastructurii.
3. Partile contractante vor asigura ca taxele de trecere si orice alta
forma de taxa de utilizare a infrastructurii sa nu fie impuse in acelasi timp
pentru utilizarea aceluiasi sector de drum.
Cu toate acestea, partile contractante pot impune, de asemenea, taxe de
trecere pe retele unde sunt percepute taxe de utilizare a infrastructurii
pentru cazul utilizarii podurilor, a tunelelor si a trecatorilor montane.
4. Urmatoarele produse vor fi scutite de plata taxei vamale si de toate
taxele si tarifele:
a) combustibilul din rezervoarele vehiculelor rutiere in momentul
importarii pe teritoriul celeilalte parti contractante, rezervoarele fiind cele
proiectate de fabricant pentru tipul de vehicul rutier respectiv;
b) combustibilul din rezervoarele remorcilor si semiremorcilor, utilizat
pentru sistemele de racire ale frigorificelor;
c) lubrifiantii in cantitatile necesare pentru utilizare pe parcursul
calatoriei;
d) piesele de schimb si uneltele necesare pentru repararea unui vehicul
care s-a defectat in timpul desfasurarii unei operatiuni de transport rutier
international. Piesele de schimb care sunt inlocuite trebuie reexportate sau
distruse sub controlul autoritatilor vamale competente ale celeilalte parti
contractante.
5. Fara a aduce atingere prevederilor celui de al doilea subparagraf al
paragrafului 2, daca greutatile, dimensiunile sau greutatea pe osie a unui
vehicul depaseste limitele maxime admise pe teritoriul Romaniei, desi vehiculul
este conform prevederilor stabilite in Directiva Consiliului 96/53/CE privind
greutatile si dimensiunile, vehiculul nu va fi supus aplicarii nici unei taxe
speciale, cu conditia conformarii cu prevederile anexei nr. 5.
Art. 9
Prevederi sociale
Partile contractante vor aplica Acordul european privind activitatea
echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale
(AETR), semnat la 1 iulie 1970, in forma de la data intrarii in vigoare a
prezentului acord, sau vor aplica reguli identice regulamentelor Consiliului
(CEE) nr. 3.820/85 si nr. 3.821/85, astfel cum au fost amendate ulterior.
Art. 10
Prevederi tehnice
1. Romania va adopta masurile echivalente celor prevazute in anexa nr. 2,
la data intrarii in vigoare a prezentului acord, si celor prevazute in anexa
nr. 3, in decurs de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului acord.
2. Partile contractante la acest acord vor aplica Acordul european
referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase
(A.D.R.), semnat la 30 septembrie 1957, in forma de la data intrarii in vigoare
a prezentului acord.
3. Romania va depune eforturile necesare armonizarii legislatiei privind
transportul marfurilor perisabile, al animalelor vii si al marfurilor
periculoase, pe baza regulilor comunitare.
4. Partile contractante vor face schimb de experienta si de informatii cu
privire la legislatiile lor pentru a imbunatati fluxul si siguranta traficului
in perioadele de varf (zilele de la sfarsitul saptamanii, sarbatorile legale,
sezonul turistic).
5. Partile contractante vor coopera pentru incurajarea introducerii,
dezvoltarii si coordonarii sistemelor informationale interoperabile utilizate
in urmarirea traficului rutier.
6. De asemenea, partile contractante vor depune eforturi sa armonizeze
asistenta tehnica oferita soferilor, raspandirea informatiilor esentiale
privind traficul si serviciile de urgenta, inclusiv serviciile de ambulanta si
alte probleme de interes pentru soferi.
TITLUL IV
Simplificarea formalitatilor
Art. 11
Simplificarea formalitatilor
1. Partile contractante convin sa simplifice formalitatile privind fluxul
de marfuri transportate in conformitate cu prezentul acord.
2. Partile contractante convin sa inceapa negocierile in vederea incheierii
unui acord privind facilitarea controalelor si a formalitatilor legate de
transportul de marfuri.
3. Partile contractante convin, atat timp cat va fi necesar, sa intreprinda
masuri comune si sa incurajeze adoptarea pe mai departe a unor masuri de
simplificare.
TITLUL V
Prevederi finale
Art. 12
Extinderea domeniului de aplicabilitate
Daca una dintre partile contractante ajunge, pe baza experientei in
aplicarea prezentului acord, la concluzia ca alte masuri care nu sunt incluse
in prezentul acord sunt in interesul unei politici europene coordonate de
transport si pot ajuta indeosebi la rezolvarea problemelor traficului de
tranzit, va face propuneri in acest sens celeilalte parti contractante.
Art. 13
Comitetul mixt
Organismul responsabil pentru cooperare va fi un comitet mixt, denumit
Comitetul de transport Romania/Comunitate. Comitetul:
- va fi format din reprezentantii numiti de Romania si de Comunitate;
- se va intruni la cererea oricarei parti contractante, alternativ pe
teritoriul fiecarei parti contractante;
- isi va stabili propriile reguli de procedura;
- va functiona pe baza acordului reciproc;
- va asigura aplicarea corecta a prezentului acord si in special:
a) va examina caile de cooperare si promovare a transportului combinat si,
cel putin la fiecare 2 ani, va analiza progresele inregistrate in realizarea
obiectivelor acestuia;
b) va analiza anexele la acest acord cel putin la fiecare 2 ani;
c) va rezolva orice litigii care pot aparea din aplicarea si interpretarea
prezentului acord. In caz de divergenta de opinii decizia va fi luata la o
intalnire ulterioara a Comitetului mixt, care va avea loc in termen de doua
luni de la data aparitiei disputei, in conformitate cu conditiile ce vor fi
stabilite in regulile de procedura ale acestuia;
d) va coordona monitorizarea, prognoza si alte activitati statistice
referitoare la transportul rutier si combinat international si in special la
traficul rutier de tranzit;
e) va adopta, cand va fi necesar, masuri privind adaptarea tehnica a
prevederilor prezentului acord;
f) va pregati, daca va fi necesar, recomandari pentru cresterea numarului
de autorizatii/timbre adezive;
g) va discuta, cand va fi necesar, orice alte subiecte relevante pentru
implementarea prezentului acord.
Art. 14
Abateri
1. In eventualitatea incalcarii prevederilor prezentului acord de catre un
vehicul rutier sau de catre soferul unui asemenea vehicul, autoritatea
competenta a partii contractante pe al carei teritoriu a survenit abaterea
poate notifica aceasta incalcare autoritatii competente a celeilalte parti
contractante, care poate lua masuri in conformitate cu legislatia nationala.
2. Autoritatea competenta care primeste o astfel de notificare va informa
cat mai curand posibil autoritatea competenta a celeilalte parti contractante
asupra masurii luate.
3. Prevederile acestui articol nu vor aduce atingere sanctiunilor legale
care pot fi aplicate de tribunalele sau de autoritatile competente de asigurare
a ordinii publice ale Romaniei sau ale unui stat membru al Comunitatii Europene
pe al carui teritoriu s-a produs abaterea.
Art. 15
Durata valabilitatii acordului
Prezentul acord este incheiat pentru o perioada de 5 ani. Daca nici una
dintre partile contractante nu il va fi denuntat printr-o notificare cu 12 luni
inainte de expirarea acestei perioade, acordul isi va prelungi automat
valabilitatea pe o perioada de 3 ani.
Art. 16
Denuntare
Fiecare parte contractanta poate denunta prezentul acord printr-o
notificare transmisa celeilalte parti cu 12 luni inainte.
Art. 17
Anexe
Anexele nr. 1a), 1b), 1c), 2, 3, 4 si 5 sunt parte integranta a acestui
acord.
Art. 18
Redactare
Prezentul acord este redactat in doua exemplare in limbile romana, daneza,
olandeza, engleza, finlandeza, franceza, germana, greaca, italiana, portugheza,
spaniola si suedeza, toate textele fiind egal autentice.
Art. 19
Intrarea in vigoare
Prezentul acord se incheie in conformitate cu procedurile proprii ale
partilor contractante. Acesta va intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua
luni de la data la care partile contractante si-au notificat reciproc
finalizarea procedurilor necesare in acest scop.
ANEXA 1a)
(Prima pagina a autorizatiei, in limbile germana si italiana)
Comisia Europeana
ROMANIA Nr. ......
Autorizatie pentru transportul rutier al marfurilor in tranzit
Valabila pe parcursul unei calatorii dus si al unei calatorii intors pentru
tranzit prin acele state membre ale Comunitatii Europene pentru care timbrele
adezive au fost lipite si anulate.
______________________________________________________________________________
| | | | | |
|
| (3) | (3) | (3) | (3) | (3) | (3)
|
|____________|____________|____________|____________|____________|_____________|
______________________________________________________________________________
| Denumirea transportatorului si adresa ......................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
|
|
| Numarul de inmatriculare Valabil pana la data de
|
| al autovehiculului ....... (1) 31 ianuarie 2000
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|
|
| Cursa dus:
|
| Incarcat in .............. la data de ......... (1) ___________________
|
| (locul/tara) | Intrare in CE (3) |
|
| Descarcat in .................................. (1) |___________________|
|
| (tara) |
|..............................................................................|
| Cursa de intoarcere:
|
| Incarcat in .............. la data de ......... (2) ___________________ |
| (locul/tara) | Iesire din CE (3) |
|
| Descarcat in .................................. (2) |___________________|
|
| (tara)
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |
|
| Comisia Europeana | Emisa la ..................
|
| |
|
| Semnatura |
|
| Numele functionarului oficial | Data .............. (4)
|
|____________________________________|_________________________________________|
(1) Valabil numai daca este completat de transportator inainte de plecarea
in cursa dus.
(2) Valabil numai daca este completat de transportator inainte de plecarea
in cursa de intoarcere.
(3) Se stampileaza la frontierele CE.
(4) Semnatura si stampila autoritatii emitente.
(A doua pagina a autorizatiei)
Prevederi generale
(Text in limbile germana si italiana)
Prezenta autorizatie permite transportul rutier in tranzit al marfurilor
prin acele state membre ale Comunitatii Europene pentru care timbrele adezive
au fost lipite si anulate.
Autorizatia apartine detinatorului si este netransferabila.
Autorizatia poate fi retrasa de catre autoritatea competenta a statului
care a emis-o sau, in cazul in care este falsificata, de catre statul in care
se desfasoara operatiunile de tranzit.
Autorizatia poate fi utilizata doar pentru un singur vehicul o data.
Vehicul inseamna un autovehicul inmatriculat in statul de origine sau o
combinatie de vehicule cuplate, dintre care cel putin autovehiculul este
inmatriculat in statul de origine, si care sunt utilizate exclusiv pentru
transportul de marfuri.
Autorizatia trebuie pastrata la bordul vehiculului. In cazul combinatiei de
vehicule cuplate autorizatia va insoti autovehiculul.
Transportatorul trebuie sa respecte toate legile si reglementarile
nationale ale statului membru al Comunitatii Europene tranzitat, referitoare la
transport si trafic.
Standardele tehnice privind constructia si echipamentele utilizate de
vehicule pentru a derula operatiunile de tranzit trebuie sa se conformeze celor
stabilite pentru vehicule aflate in circulatie in transportul international si,
in plus fata de aceasta, sa corespunda cel putin standardelor EURO 1.
Dovada conformitatii cu aceasta prevedere va fi pastrata la bordul
vehiculului de-a lungul intregii calatorii.
Aceasta autorizatie trebuie inapoiata autoritatii competente emitente in
decurs de 15 zile de la utilizare.
Prevederi generale
(sumar)
(Text in limba romana si in limbile oficiale ale Comunitatii, cu exceptia
limbilor germana si italiana)
Aceasta autorizatie permite transportul rutier al marfurilor in tranzit
prin statele membre ale Comunitatii Europene, pentru care timbrele adezive au
fost lipite si anulate.
ANEXA 1b)
(Prima pagina a autorizatiei, in limba romana)
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei din Romania
CE Nr. .....
Autorizatie pentru transportul rutier al marfurilor in tranzit
Valabila pe parcursul unei calatorii dus si al unei calatorii intors pentru
tranzitul prin Romania
______________________________________________________________________________
| Denumirea transportatorului si adresa ......................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
| ............................................................................
|
|
|
| Numarul de inmatriculare Valabil pana la data de
|
| al autovehiculului ....... (1) 31 ianuarie 2000
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|
|
| Cursa dus: ______________________
|
| Incarcat in .............. la data de ......... (1) |Intrare in Romania (3)|
|
| (locul/tara) |______________________|
|
| Descarcat in .................................. (1) |Iesire din Romania (3)|
|
| (tara) |______________________|
|
|_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
| |
| Cursa de intoarcere: ______________________
|
| Incarcat in .............. la data de ......... (2) |Intrare in Romania (3)|
|
| (locul/tara) |______________________|
|
| Descarcat in .................................. (2) |Iesire din Romania (3)|
|
| (tara) |______________________|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |
|
| Ministerul Lucrarilor Publice, | Emisa la .................. |
| Transporturilor si Locuintei din |
|
| Romania |
|
| |
|
| Semnatura |
|
| Numele functionarului oficial | Data .............. (4)
|
|____________________________________|_________________________________________|
(1) Valabil numai daca este completat de transportator inainte de plecarea
in cursa dus.
(2) Valabil numai daca este completat de transportator inainte de plecarea
in cursa de intoarcere.
(3) Se stampileaza la frontiera Romaniei.
(4) Semnatura si stampila autoritatii emitente a statului membru.
(A doua pagina a autorizatiei)
Prevederi generale
(Text in limba romana)
Prezenta autorizatie permite transportul rutier de marfuri in tranzit prin
Romania.
Autorizatia apartine detinatorului si este netransferabila.
Autorizatia poate fi retrasa de catre autoritatea competenta a statului
care a emis-o sau, in cazul unei falsificari, de catre statul in care se
desfasoara operatiunile de tranzit.
Autorizatia poate fi utilizata doar pentru un singur vehicul o data.
Vehicul inseamna un autovehicul inmatriculat in statul de origine sau o
combinatie de vehicule, dintre care cel putin autovehiculul este inmatriculat
in statul de origine, si care sunt utilizate exclusiv pentru transportul de
marfuri.
Autorizatia trebuie pastrata la bordul vehiculului. in cazul unei
combinatii de vehicule autorizatia va insoti autovehiculul.
Transportatorul trebuie sa respecte toate legile si reglementarile
nationale din Romania cu privire la transport si trafic.
Standardele tehnice privind constructia si echipamentele utilizate de
vehicule pentru a realiza operatiunile de tranzit trebuie sa se conformeze
celor stabilite pentru vehiculele aflate in circulatie in transportul
international si, in plus fata de aceasta, sa corespunda cel putin standardelor
EURO 1.
Dovada conformitatii cu aceasta prevedere va fi pastrata la bordul
vehiculului de-a lungul intregii calatorii.
Aceasta autorizatie trebuie inapoiata autoritatii competente emitente in
decurs de 15 zile de la utilizare.
Prevederi generale
(sumar)
(Text in limbile oficiale ale Comunitatii)
Aceasta autorizatie permite transportul rutier al marfurilor in tranzit
prin Romania.
ANEXA 1c)
TIMBRE ADEZIVE
__________ __________ __________ __________
| RO | | RO | | RO | | RO |
| Transit | | Transit | | Transit | | Transit |
| A | | B | | D | | DK |
|__________| |__________| |__________| |__________|
__________ __________ __________ __________
| RO | | RO | | RO | | RO |
| Transit | | Transit | | Transit | | Transit |
| E | | F | | FIN | | GR |
|__________| |__________| |__________| |__________|
__________ __________ __________ __________
| RO | | RO | | RO | | RO |
| Transit | | Transit | | Transit | | Transit |
| I | | IRL | | L | | NL |
|__________| |__________| |__________| |__________|
__________ __________ __________
| RO | | RO | | RO |
| Transit | | Transit | | Transit |
| P | | S | | UK |
|__________| |__________| |__________|
ANEXA 2
DISPOZITII PERTINENTE ALE ACQUISULUI COMUNITAR
1. Directiva Consiliului nr. 88/77/CEE din 3 decembrie 1987 privind
armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la masurile ce trebuie
luate impotriva emisiilor de gaze poluante de la motoarele Diesel utilizate de
vehicule (Jurnalul Oficial nr. L 036, 09/02/1988, pag. 0033 - 0061), astfel cum
a fost modificata ultima data prin Directiva Parlamentului European si a
Consiliului nr. 96/1/CE din 22 ianuarie 1996 (Jurnalul Oficial nr. L 040,
17/02/1996, pag. 0001 - 0009)
2. Directiva Consiliului nr. 70/157/CEE din 6 februarie 1970 privind
armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la nivelul de zgomot
admis si la sistemul de evacuare al autovehiculelor (Jurnalul Oficial nr. L
042, 23/02/1970, pag. 0016 - 0020), astfel cum a fost modificata ultima data
prin Directiva Comisiei nr. 96/20/CE din 27 martie 1996 (Jurnalul Oficial nr. L
092, 13/04/1996, pag. 0023 - 0035).
ANEXA 3
1. Directiva Consiliului nr. 92/6/CEE din 10 februarie 1992 privind montarea
si utilizarea dispozitivelor de limitare a vitezei pentru anumite categorii de
autovehicule din cadrul Comunitatii (Jurnalul Oficial nr. L 057, 02/03/1992,
pag. 0027)
2. Directiva Consiliului nr. 96/96/CEE din 20 decembrie 1996 privind
armonizarea legislatiilor statelor membre privind inspectiile tehnice ale
autovehiculelor rutiere si ale remorcilor acestora (Jurnalul Oficial nr. L 046,
17/02/1997, pag. 0001 - 0019)
3. Directiva Consiliului nr. 71/320/CEE din 26 iulie 1971 privind
armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la dispozitivele de
franare ale anumitor categorii de autovehicule rutiere si ale remorcilor
acestora (Jurnalul Oficial nr. L 202, 06/09/1971, pag. 0037), astfel cum a fost
amendata ultima data prin Directiva Comisiei nr. 91/422/CEE din 15 iulie 1991
(Jurnalul Oficial nr. L 233, 22/08/1991, pag. 0021 - 0030).
ANEXA 4
Nr. .....................
CERINTE
de zgomot si de emisii poluante pentru camionul verde
CERTIFICAT DE CONFORMITATE CU PREVEDERILE TEHNICE CONTINUTE IN REZOLUTIA
CEMT/CM (91) 26/Final
______________________________________________________________________________
|
|
| |
| Subsemnatul .......................................
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| in calitate de producator sau reprezentant autorizat al producatorului in
|
| statul de inmatriculare*1): |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| al vehiculului descris in cele ce urmeaza, confirm prin prezentul ca
|
| vehiculul este, la data de ....................., identic cu un vehicul care
|
| la data de ........................ a fost conform cu prevederile Rezolutiei
|
| CEMT/CM (91) 26/Final si confirm corectitudinea caracteristicilor mentionate
|
| in acest certificat. |
|
|
|______________________________________________________________________________|
Semnatura companiei producatoare sau a reprezentantului autorizat al
producatorului in statul de inmatriculare.
............... ............... ...............
(localitatea) (semnatura) (data)
______________________________________________________________________________
| Tipul vehiculului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Numarul de identificare al vehiculului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Tipul motorului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Numarul motorului: |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Determinate conform*1): ISO, ECE R.85, Directivei 80/1.269/EEC, astfel cum a
|
| fost amendata prin Directiva 89/491/EEC
|
|______________________________________________________________________________|
| Puterea maxima a motorului [kW]: la o turatie a motorului de [rpm]:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Determinate conform*1): ISO, ECE R.51/02, Directivei 70/157/EEC, astfel cum
a|
| fost amendata prin Directiva 92/97/EEC
|
|______________________________________________________________________________|
| Valori maxime [dB(A)]*2) | Puterea motorului | Valori masurate [dB(A)]
|
|___________________________|_____________________|____________________________|
| 78 | </= 150 kW
| |
|___________________________|_____________________|____________________________|
| 80 | > 150 kW
| |
|___________________________|_____________________|____________________________|
| La data de: in localitatea:
|
|______________________________________________________________________________|
| De catre:
|
|______________________________________________________________________________|
| Viteza de apropiere [km/h]: in treapta de viteza:
|
|______________________________________________________________________________|
| Zgomotul aerului comprimat [dB(A)]:
|
|______________________________________________________________________________|
| Nivelul de zgomot in apropiere [dB(A)]: la o turatie a motorului de [rpm]:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Determinate conform: anexei nr. 1 gKDV 1967*3)
|
|______________________________________________________________________________|
| Zgomotul franei de motor [dB(A)]: |
|______________________________________________________________________________|
| Zgomotul ambiental [dB(A)]: | la punctul de masurare 2:
|
|
|_______________________________________________|
| | la punctul de masurare 6:
|
|______________________________|_______________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Determinate conform*1): ECE R.49/02 Aprobarea A, Directivei 88/77/CEE,
astfel|
| cum a fost amendata prin Directiva 91/542/EEC, Aprobarea A
|
|______________________________________________________________________________|
| Valorile maxime | Poluantul | Valoarea masurata
|
| [g/kWh]*2) | | [g/kWh]
|
|_________________________________|___________________|________________________|
| 4,9 | CO |
|
|_________________________________|___________________|________________________|
| 1,23 | HC |
|
|_________________________________|___________________|________________________|
| 9,0 | NOx |
|
|_________________________________|___________________|________________________|
| Putere </= 85 kW:0,68 | Particule | |
|_________________________________|___________________|________________________|
| Putere > 85
kW:0,4 |
|______________________________________________________________________________|
*1) Se vor sterge mentiunile inutile.
*2) Rezolutia CEMT/CM(91) 26/Final.
*3) KDV ("Kraftfahrgesetzdurchfuhrungs-Verordnung") - decret
pentru aplicarea legii cu privire la vehiculele de transport marfa (Austria).
ANEXA 5
RUTE DE TRANZIT
din Romania pe care este permis tranzitul vehiculelor comunitare conforme cu
regulile Comunitatii privind greutatile si dimensiunile, fara plata unor tarife
speciale
1. Vehiculele comunitare conforme prevederilor Directivei Consiliului nr.
96/53/CE din 25 iulie 1996, care stabileste dimensiunile maxime admise in
trafic national si international si greutatile maxime admise in trafic
international pentru vehiculele rutiere care circula in cadrul Comunitatii
(Jurnalul Oficial nr. L 235, 17/09/1996, pag. 0059 - 0075), vor fi scutite de
orice autorizatie speciala si de orice plata speciala in legatura cu acestea
daca depasesc prevederile normelor romanesti referitoare la greutati si
dimensiuni, cu conditia ca aceste vehicule sa tranziteze Romania utilizand
urmatoarele rute:
- ruta de tranzit Nadlac/Calafat (coridorul paneuropean nr. IV), si anume:
E 68 de la granita cu Ungaria la Nadlac si Arad, E 671 de la Arad la Timisoara,
E 70 de la Timisoara la Craiova, E 79 de la Craiova la Calafat si granita
bulgara;
- ruta de tranzit Nadlac/Giurgiu (coridoarele paneuropene nr. IV si IX), si
anume: E 68 de la granita ungara la Nadlac, Deva si Sebes, E 68/E 81 de la
Sebes la Miercurea Sibiului si Vestem, E 81 de la Vestem la Pitesti, E 70 de la
Pitesti la Bucuresti; centura de sud-vest a Bucurestiului si E 85 de la
Bucuresti la Giurgiu si granita bulgara.
2. Urmatoarele sectiuni ale rutelor de tranzit mentionate la paragraful 1
vor fi temporar exceptate de la aplicarea prevederilor paragrafului 1 cel
tarziu pana la data de 31 decembrie 2000, cu exceptia cazului in care Comitetul
mixt determina ca sectiunile considerate au fost modernizate (sau reabilitate)
la standarde care sa permita utilizarea acestora de catre vehiculele care respecta
regulile Comunitatii privind greutatile si dimensiunile:
- E 70 Bucuresti - Pitesti
3. Urmatoarele sectiuni ale rutelor de tranzit mentionate la paragraful 1
vor fi temporar exceptate de la aplicarea prevederilor acestuia cel tarziu pana
la data de 31 decembrie 2003, cu exceptia cazului in care Comitetul mixt
determina ca sectiunile considerate au fost modernizate (sau reabilitate) la
standarde care sa permita utilizarea acestora de catre vehiculele care respecta
regulile Comunitatii privind greutatile si dimensiunile:
- E 68/E 81 Miercurea Sibiului - Vestem;
- E 70 Timisoara - Lugoj;
- E 85 Bucuresti - Giurgiu.
4. Urmatoarele sectiuni ale rutelor de tranzit mentionate la paragraful 1
vor fi temporar exceptate de la aplicarea prevederilor paragrafului 1 cel
tarziu pana la data de 31 decembrie 2006, cu exceptia cazului in care Comitetul
mixt determina ca sectiunile considerate au fost modernizate (sau reabilitate)
la standarde care sa permita utilizarea acestora de catre vehicule care
respecta regulile Comunitatii privind greutatile si dimensiunile:
E 79 Craiova Calafat/granita cu Bulgaria;
E 70 Lugoj Craiova.
5. Fara a aduce atingere prevederilor paragrafului 1, autoritatile romane,
conform reglementarilor nationale in vigoare, vor percepe pentru vehiculele
care depasesc prevederile reglementarilor romanesti referitoare la greutati si
dimensiuni, pe sectiunile mentionate la paragrafele 2, 3 si 4 de mai sus si
pana la datele mentionate, numai tarifele aplicate in functie de distanta si de
greutate.