REGULAMENT din 21 septembrie 2004 * Republicat
privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie
si Justitie
ACT EMIS DE: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1076 din 30 noiembrie 2005
*) Republicat in temeiul art. IV din Hotararea Colegiului de conducere al
Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 1 din 15 septembrie 2005 pentru
modificarea si completarea Regulamentului privind organizarea si functionarea
administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 855 din 22 septembrie 2005, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 876 din 25 septembrie 2004.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Inalta Curte de Casatie si Justitie este organizata si functioneaza in
temeiul art. 126 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 18 - 34 din
Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, si al
prezentului regulament.
Art. 2
(1) Inalta Curte de Casatie si Justitie este organizata in 4 sectii -
Sectia civila si de proprietate intelectuala, Sectia penala, Sectia comerciala,
Sectia de contencios administrativ si fiscal -, Completul de 9 judecatori si
Sectiile Unite.
(2) In structura Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza urmatoarele
compartimente:
a) Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica;
b) Cancelaria;
c) Departamentul economico-financiar si administrativ;
d) Biroul de informare si relatii publice;
e) Biroul relatii internationale;
f) Compartimentul de audit public intern.
Art. 3
In cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, activitatea de judecata se
desfasoara cu respectarea principiilor distribuirii aleatorii a dosarelor, in
sistem informatizat si al continuitatii, cu exceptia situatiilor in care
judecatorul nu poate participa la judecata din motive obiective.
Art. 4
(1) Inalta Curte de Casatie si Justitie se compune din: presedinte, un
vicepresedinte, 4 presedinti de sectii si judecatori.
(2) In cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza
magistrati-asistenti, stabiliti prin statul de functii.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie se incadreaza cu personal auxiliar
de specialitate, personal al Departamentului economico-financiar si administrativ,
personal de specialitate informatica si alte categorii de personal prevazute de
lege.
CAP. 2
Conducerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 5
Conducerea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie se
exercita de presedinte, vicepresedinte si colegiul de conducere.
SECTIUNEA 1
Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 6
(1) Presedintele reprezinta Inalta Curte de Casatie si Justitie in
relatiile interne si internationale.
(2) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie are calitatea de
ordonator principal de credite putand delega aceasta calitate managerului
economic.
(3) In exercitarea atributiilor de conducere, presedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie emite ordine.
Art. 7
Presedintele are urmatoarele atributii privind activitatea structurilor de
conducere ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
a) convoaca colegiul de conducere, trimestrial sau ori de cate ori este
necesar;
b) prezideaza Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
c) convoaca adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
d) prezideaza adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, cu exceptia cazului in care adunarea generala se intruneste pentru
alegerea celor 2 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;
e) supune spre dezbatere si aprobare colegiului de conducere si adunarii
generale a judecatorilor masurile necesare pentru buna desfasurare a
activitatii Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 8
(1) Presedintele exercita urmatoarele atributii privind activitatea
Sectiilor Unite, a Completului de 9 judecatori, a sectiilor si a
compartimentelor din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
a) conduce activitatea Sectiilor Unite si prezideaza sedintele acestora;
b) desemneaza judecatorii Completului de 9 judecatori. In lipsa
presedintelui, Completul de 9 judecatori este desemnat de vicepresedinte;
c) coordoneaza activitatea managerului economic si a Departamentului
economico-financiar si administrativ;
d) controleaza si indruma activitatea sectiilor si a compartimentelor din
structura Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Presedintele incuviinteaza ca judecatorii Inaltei Curti de Casatie si
Justitie sa se informeze la sediul instantelor asupra aspectelor privind
aplicarea corecta si unitara a legii si sa constate situatii care justifica
propuneri de imbunatatire a legislatiei.
(3) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie poate exercita direct
oricare dintre atributiile ce revin vicepresedintelui si presedintilor de
sectii, potrivit prezentului regulament.
Art. 9
Presedintele prezinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii
raportul consultativ al colegiului de conducere asupra promovarii in functia de
judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, precum si propunerile
colegiului de conducere pentru numirea, promovarea, transferul, suspendarea si
incetarea din functie a magistratilor-asistenti.
Art. 10
(1) Presedintele propune, impreuna cu ministrul justitiei, numarul maxim de
posturi pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, care se stabileste prin
hotarare a Guvernului.
(2) Presedintele analizeaza anual, impreuna cu presedintii curtilor de apel
si ministrul justitiei, volumul de activitate al instantelor si, in functie de
rezultatele analizei, ia masuri pentru suplimentarea sau reducerea numarului de
posturi, cu acordul Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Presedintele are urmatoarele atributii privind personalul Inaltei Curti
de Casatie si Justitie:
a) desemneaza judecatorul care conduce Biroul de informare si relatii
publice si indeplineste rolul de purtator de cuvant, daca aceste functii nu
sunt ocupate de un absolvent al facultatii de jurnalistica sau de un specialist
in comunicare, numit prin concurs sau examen;
b) repartizeaza judecatorii, magistratii-asistenti si alte categorii de
personal la sectii si la compartimentele din structura Inaltei Curti de Casatie
si Justitie;
c) desemneaza, prin tragere la sorti, judecatorii care formeaza Biroul
Electoral Central;
d) desemneaza judecatorii, supleantii si secretarul comisiei speciale de
control al averilor, potrivit Legii nr. 115/1996 pentru declararea si controlul
averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si
de control si a functionarilor publici, cu modificarile si completarile
ulterioare;
e) desemneaza persoanele care fac parte din structura de protectie a
informatiilor clasificate a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in vederea
exercitarii atributiilor prevazute in Hotararea Guvernului nr. 585/2002 pentru
aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in
Romania, cu modificarile ulterioare;
f) aproba intocmirea dosarelor de pensionare;
g) numeste in functie managerul economic al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, pe baza de concurs, incadreaza personalul din cadrul Departamentului
economico-financiar si administrativ, pe baza de concurs sau proba practica, si
aproba regulamentul privind concursul pentru ocuparea functiei de manager
economic si a celorlalte functii din cadrul Departamentului economico-financiar
si administrativ;
h) stabileste numarul informaticienilor;
i) propune numarul personalului Jandarmeriei Romane necesar pentru paza
sediului Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a bunurilor si valorilor
apartinand acesteia, pentru supravegherea accesului si mentinerea ordinii
interioare necesare desfasurarii normale a activitatii in acest sediu, care se
stabileste prin hotarare a Guvernului, si coordoneaza activitatea acestuia;
j) incheie cu Ministerul Administratiei si Internelor protocolul privind
modul de utilizare a personalului de politie pentru asigurarea protectiei
judecatorilor si a magistratilor-asistenti, precum si modul de utilizare a
personalului Jandarmeriei Romane pentru asigurarea pazei sediului Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, a bunurilor si valorilor apartinand acesteia, pentru
supravegherea accesului si mentinerea ordinii interioare;
k) acorda grade, trepte, gradatii, indemnizatii de conducere, salarii de
merit, premii si alte drepturi ale personalului, potrivit legii, si rezolva
contestatiile referitoare la stabilirea acestora;
l) stabileste locurile de munca si categoriile de personal care lucreaza in
conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase, precum si personalul care
presteaza activitati peste programul normal de lucru si aproba sporurile de
care beneficiaza acestia, potrivit legii;
m) aproba delegarile de atributii.
Art. 11
Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie ia masuri pentru dotarea
tehnica corespunzatoare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in vederea
informatizarii activitatii acesteia si gestioneaza fondul presedintelui,
constituit potrivit legii.
Art. 12
Presedintele dispune constituirea la nivelul Inaltei Curti de Casatie si
Justitie a comisiei care evalueaza si inventariaza bunurile primite cu titlu
gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a
functiei.
Art. 13
La cabinetul presedintelui functioneaza un director de cabinet, cu rangul
de magistrat-asistent sef, ale carui atributii sunt stabilite prin fisa
postului de catre presedinte.
SECTIUNEA 2
Vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 14
(1) Vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie exercita
atributiile ce revin presedintelui, in lipsa acestuia sau in baza dispozitiei
presedintelui.
(2) Vicepresedintele prezideaza, de regula, Completul de 9 judecatori si,
in lipsa presedintelui, Sectiile Unite.
Art. 15
Vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
a) coordoneaza activitatea Directiei legislatie, studii, documentare si
informatica juridica;
b) conduce Cancelaria Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
c) propune colegiului de conducere masurile necesare ce urmeaza a fi
adoptate in procesul formarii si perfectionarii profesionale a judecatorilor si
magistratilor-asistenti;
d) urmareste dezbaterea problemelor de drept in cadrul sectiilor Inaltei
Curti de Casatie si Justitie;
e) asigura publicarea periodica a jurisprudentei Inaltei Curti de Casatie
si Justitie;
f) organizeaza paza sediului si a bunurilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si aproba masurile pentru prevenirea incendiilor, cele privind
protectia muncii, protectia civila, apararea impotriva dezastrelor si
activitatile privind problemele militare;
g) controleaza activitatea arhivistica, potrivit legii;
h) conduce structura de protectie a informatiilor clasificate a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, constituita prin ordin al presedintelui in
vederea exercitarii atributiilor prevazute in Hotararea Guvernului nr. 585/2002;
i) controleaza si coordoneaza activitatea comisiei de analiza privind
incalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public;
j) desemneaza, impreuna cu presedintii de sectii, judecatorii din fiecare
sectie care asigura activitatea completelor de judecata in perioada vacantei
judecatoresti.
Art. 16
Vicepresedintele are urmatoarele atributii privind personalul Inaltei Curti
de Casatie si Justitie:
a) aproba fisele posturilor;
b) controleaza si coordoneaza evaluarea anuala a activitatii personalului
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu exceptia judecatorilor si a
magistratilor-asistenti;
c) analizeaza cererile si propune presedintelui incadrarea personalului, in
conditiile legii, cu exceptia judecatorilor si a magistratilor-asistenti;
d) aproba efectuarea concediilor anuale de odihna de catre personalul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
SECTIUNEA 3
Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 17
(1) Presedintele, vicepresedintele si 9 judecatori, alesi pe o perioada de
3 ani in adunarea generala a judecatorilor, cu reprezentarea fiecarei sectii,
constituie Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Cand se dezbat probleme economico-financiare si administrative, la
sedintele colegiului de conducere participa managerul economic al Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, cu vot consultativ.
(3) La sedintele colegiului de conducere pot participa si presedintii de
sectii.
Art. 18
(1) In adunarea generala a judecatorilor sunt alesi, ca membri, cate 2
judecatori propusi din cadrul fiecarei sectii, cel de-al noualea membru urmand
sa fie propus din cadrul sectiei cu cel mai mare numar de judecatori.
(2) In cazul in care judecatorul ales in colegiul de conducere isi
inceteaza activitatea, locul acestuia va fi ocupat in vederea continuarii
mandatului de un judecator ales in conditiile legii, de la sectia pe care
acesta o reprezenta.
Art. 19
Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie are
urmatoarele atributii:
a) aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa,
precum si statele de functii si de personal al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
b) analizeaza candidaturile depuse pentru functia de judecator la Inalta
Curte de Casatie si Justitie si prezinta Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii raportul consultativ asupra promovarii in functia de judecator la
Inalta Curte de Casatie si Justitie;
c) propune Consiliului Superior al Magistraturii numirea, promovarea,
transferul, suspendarea si incetarea din functie a magistratilor-asistenti;
d) primeste candidaturile judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie pentru functia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii;
e) verifica indeplinirea conditiilor prevazute de lege de catre judecatorii
Inaltei Curti de Casatie si Justitie care si-au depus candidaturile pentru
functia de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii;
f) organizeaza si supravegheaza rezolvarea petitiilor, in conditiile legii;
g) propune proiectul de buget al Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
h) aproba normele privind cheltuielile de protocol, drepturile si
obligatiile personalului trimis in tara sau in strainatate pentru misiuni cu
caracter temporar;
i) stabileste numarul autoturismelor din parcul auto al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, precum si regimul folosirii acestora;
j) dezbate si aproba masurile necesare pentru buna desfasurare a
activitatii Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 20
(1) Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie este
prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte.
(2) Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie se
intruneste trimestrial sau ori de cate ori este necesar, la convocarea
presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau la solicitarea a cel
putin 3 dintre membrii sai.
(3) Hotararile Colegiului de conducere al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie se adopta cu votul majoritatii membrilor sai.
(4) Secretariatul Colegiului de conducere al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie este asigurat de prim-magistratul-asistent.
SECTIUNEA 4
Adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 21
Adunarea generala a judecatorilor este compusa din toti judecatorii in
functie ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 22
Adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie are
urmatoarele atributii:
a) aprobarea raportului anual de activitate, care se da publicitatii;
b) aprobarea bugetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu avizul
consultativ al Ministerului Finantelor Publice;
c) alegerea celor 2 membri pentru Consiliul Superior al Magistraturii, in
conditiile legii;
d) desemnarea celor 2 judecatori care il ajuta in indeplinirea atributiilor
prevazute de lege pe judecatorul care prezideaza adunarea generala in cazul
alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii;
e) adoptarea deciziei de revocare a reprezentantilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie in Consiliul Superior al Magistraturii;
f) dezbaterea si aprobarea masurilor necesare pentru buna desfasurare a
activitatii Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 23
(1) Adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie
este legal constituita in prezenta majoritatii judecatorilor in functie, cu
exceptia alegerii celor 2 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, care
se realizeaza in prezenta a cel putin doua treimi din numarul judecatorilor in
functie.
(2) Adunarea generala a judecatorilor este prezidata de presedinte, iar in
lipsa acestuia, de vicepresedinte.
(3) In cazul in care adunarea generala se intruneste pentru alegerea celor
2 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, aceasta este prezidata de
magistratul cu cea mai mare vechime in magistratura, care nu si-a depus
candidatura pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Hotararile adunarii generale se adopta cu votul majoritatii membrilor
prezenti, cu exceptia alegerii celor 2 membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii, care se realizeaza cu numarul cel mai mare de voturi obtinut in
adunarea generala, si a deciziei de revocare a reprezentantilor Inaltei Curti
de Casatie si Justitie in Consiliul Superior al Magistraturii, care se ia cu
votul majoritatii membrilor adunarii generale.
CAP. 3
Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 24
(1) Sectiile Unite ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie au competenta
de judecata si atributiile prevazute de lege.
(2) Sectiile Unite sunt prezidate de presedintele Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte sau de un presedinte de
sectie.
Art. 25
(1) Sectiile Unite adopta hotararile cu majoritatea voturilor judecatorilor
prezenti.
(2) In cazul in care Inalta Curte de Casatie si Justitie judeca in Sectii
Unite, la judecata trebuie sa ia parte cel putin doua treimi din numarul
judecatorilor in functie.
Art. 26
Deciziile prin care se solutioneaza recursurile in interesul legii sunt
acte colective ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, iar nu ale unei parti
din numarul judecatorilor care o compun. Judecatorii care au alte opinii se vor
alatura solutiei majoritare adoptate in problema de drept.
Art. 27
(1) Sedintele Sectiilor Unite se programeaza sau se convoaca de
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie din proprie initiativa, la
cererea a cel putin o patrime din numarul judecatorilor in functie sau la
cererea uneia dintre sectii.
(2) Convocarea se face cu anuntarea ordinii de zi, care se adopta la
inceputul sedintei.
(3) La sedintele Sectiilor Unite participa prim-magistratul-asistent si, in
lipsa acestuia, magistratul-asistent sef desemnat de presedintele Inaltei Curti
de Casatie si Justitie.
(4) La sedintele Sectiilor Unite, altele decat cele de judecata, pot fi
invitati magistratii-asistenti si alte categorii de personal de la Inalta Curte
de Casatie si Justitie, precum si persoane din afara institutiei.
CAP. 4
Completul de 9 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 28
(1) Completul de 9 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie are
competenta de judecata prevazuta de lege.
(2) Completul este format din judecatori de la sectiile Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, desemnati pentru fiecare sedinta de presedintele sau
vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de acord cu presedintii
sectiilor din care provin.
(3) Completul de 9 judecatori se constituie, de regula, din judecatori
specializati, in functie de natura cauzei.
(4) Completul de 9 judecatori este prezidat de regula de vicepresedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, putand fi prezidat si de presedinte. In
lipsa acestora completul poate fi prezidat de un presedinte de sectie sau de un
judecator desemnat in acest scop de presedintele ori vicepresedintele Inaltei
Curti de Casatie si Justitie.
(5) La sedintele de judecata ale Completului de 9 judecatori participa
prim-magistratul-asistent, magistratul-asistent sef al unei sectii sau un alt
magistrat-asistent anume desemnat.
Art. 29
(1) Cand Completul de 9 judecatori judeca recursurile impotriva hotararilor
Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a solutionat actiunea
disciplinara, din complet nu pot face parte membrii cu drept de vot ai
Consiliului Superior al Magistraturii si judecatorul sanctionat disciplinar.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), la sedintele de judecata ale
Completului de 9 judecatori nu poate participa magistratul-asistent sanctionat
disciplinar.
CAP. 5
Sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 30
Sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt incadrate cu judecatori,
magistrati-asistenti, grefieri si aprozi, repartizati de presedintele Inaltei
Curti de Casatie si Justitie.
Art. 31
(1) Fiecare sectie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie este condusa de
un presedinte.
(2) Presedintii de sectii au urmatoarele atributii:
a) organizeaza, indruma si controleaza activitatea sectiei in limitele
prevazute de lege si de prezentul regulament, tinand seama de dispozitiile
presedintelui si ale vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
b) stabilesc atributiile personalului din cadrul sectiei, potrivit fisei
fiecarui post si efectueaza, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea
personalului pe posturi si a atributiilor acestuia;
c) asigura buna organizare si functionare a sistemului informatizat de
repartizare aleatorie a cauzelor pe complete de judecata in cadrul sectiei,
dispun citarea partilor, comunicarea recursurilor si indeplinirea oricaror alte
acte procedurale, potrivit legii;
d) prezideaza completul de judecata, cand participa la activitatea de
judecata;
e) aproba programul de participare a magistratilor-asistenti la sedintele
de judecata;
f) rezolva corespondenta adresata sectiei;
g) informeaza presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire
la activitatea sectiei in vederea cunoasterii acesteia si, cand este cazul,
pentru luarea masurilor prevazute de lege si de prezentul regulament;
h) duc la indeplinire orice masura dispusa de Sectiile Unite, precum si de
presedintele si vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, potrivit
legii si prezentului regulament.
Art. 32
(1) Presedintii de sectii stabilesc judecatorii care compun completele de
judecata si programeaza sedintele acestora.
(2) Daca numarul de judecatori necesar formarii completului de judecata nu
poate fi asigurat, acesta se constituie cu judecatori de la celelalte sectii,
desemnati de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
Art. 33
(1) Presedintii de sectii convoaca judecatorii sectiei si supun dezbaterii
acestora jurisprudenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie si alte probleme de
interes general, in vederea luarii masurilor necesare pentru buna desfasurare a
activitatii sectiei.
(2) La dezbateri pot participa magistratii-asistenti din cadrul sectiei, cu
vot consultativ, precum si invitati din celelalte sectii si din compartimentele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, fara drept de vot.
(3) Masurile se adopta cu votul majoritatii judecatorilor prezenti,
inclusiv al presedintelui.
(4) Presedintii de sectii stabilesc colective formate din 2 - 3 judecatori
ai sectiei pentru selectarea si publicarea deciziilor, in vederea unificarii
practicii pe diverse probleme de drept.
Art. 34
(1) La sesizarea completelor de judecata, judecatorii sectiilor dezbat
fiecare caz privind schimbarea jurisprudentei si hotarasc, cu votul
majoritatii, sesizarea Sectiilor Unite pentru a decide potrivit art. 26 din
Legea nr. 304/2004, republicata.
(2) La dezbateri pot participa, cu vot consultativ, magistratii-asistenti
din cadrul sectiilor sau al compartimentelor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, fara drept de vot.
Art. 35
La sfarsitul fiecarui an judecatorii sectiilor dezbat cazurile in care este
necesara imbunatatirea legislatiei. Propunerile privind imbunatatirea
legislatiei se supun Sectiilor Unite pentru a hotari cu privire la sesizarea
ministrului justitiei, potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 304/2004, republicata.
CAP. 6
Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 36
(1) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt inamovibili.
(2) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt independenti, se
supun numai legii si trebuie sa fie impartiali.
Art. 37
Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie exercita o functie de
demnitate publica si sunt salarizati potrivit legii privind indemnizatiile
pentru persoanele care ocupa asemenea functii, avand dreptul la pasaport
diplomatic, in conditiile legii.
Art. 38
(1) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt datori sa rezolve
lucrarile in termenele stabilite, sa solutioneze cauzele in termen rezonabil,
in functie de complexitatea acestora, sa pastreze secretul deliberarilor si al
voturilor la care au participat, inclusiv dupa incetarea exercitarii functiei,
si sa indeplineasca toate celelalte indatoriri ce le revin in calitate de
judecator, potrivit legii.
(2) Judecatorii sunt datori sa se abtina de la orice acte sau fapte de
natura sa compromita demnitatea lor in profesie si in societate si sa respecte
Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.
Art. 39
(1) Participarea judecatorilor la activitatea de judecata are loc conform
programarilor.
(2) Abtinerea judecatorilor de la activitatea de judecata este admisa numai
in cazurile prevazute de lege.
Art. 40
In sedintele de judecata ale Completului de 9 judecatori si ale sectiilor
judecatorii poarta roba de culoare neagra, iar in sedintele Sectiilor Unite,
roba de culoare mov.
Art. 41
In activitatea de judecata judecatorii se conformeaza legii si prezentului
regulament cu privire la pregatirea sedintelor, deliberarea, pronuntarea si
redactarea hotararilor.
Art. 42
In afara de activitatea de judecata, judecatorii duc la indeplinire orice
alte atributii stabilite de Sectiile Unite, de presedintele si vicepresedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si de presedintii de sectii,
potrivit legii si prezentului regulament.
Art. 43
(1) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, alesi in functia de
presedinte sau vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii, in
perioada mandatului, nu exercita activitatea de judecator.
(2) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie alesi ca membri ai
Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia celor aflati in functie la
data intrarii in vigoare a Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile
proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile
ulterioare, isi suspenda activitatea de judecator referitoare la prezenta in
complete de judecata si isi reiau activitatea de judecator la incetarea
mandatului de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 44
In cazurile in care presedintele de sectie nu face parte din completul de
judecata, judecatorii prezideaza completul prin rotatie.
Art. 45
(1) Presedintele completului de judecata are urmatoarele atributii:
1. anterior sedintelor de judecata, ia masuri, personal sau prin
magistratul-asistent, pentru ducerea la indeplinire de catre arhiva si grefa a
tuturor lucrarilor necesare bunei desfasurari a sedintei de judecata;
2. in cursul dezbaterilor:
a) asigura ordinea si solemnitatea dezbaterilor, dispunand, cand se impune,
limitarea accesului publicului la sedinta de judecata, tinand seama si de
marimea salii de judecata, sau indepartarea din sala a persoanelor care tulbura
sedinta, inclusiv cu ajutorul organelor de politie;
b) asigura inregistrarea desfasurarii sedintei de judecata prin mijloace
tehnice video sau audio ori consemnarea desfasurarii acesteia prin
stenografiere;
3. dupa dezbateri:
a) asigura secretul deliberarii, intocmeste minuta si consemneaza solutia
in condica de sedinta, personal sau prin desemnarea unuia dintre membrii
completului;
b) asigura pronuntarea hotararilor in sedinta publica, la orele stabilite
din timp, transmiterea sau comunicarea rezultatului deliberarii inainte de
pronuntare fiind interzisa;
4. dupa pronuntarea hotararilor:
a) repartizeaza judecatorilor si magistratilor-asistenti spre redactare
hotararile pronuntate;
b) noteaza in evidenta sectiei solutiile mai importante sau de principiu si
temeiurile de drept ale acestora;
c) informeaza presedintele sectiei asupra aspectelor mai importante din
activitatea de judecata, in scopul luarii masurilor prevazute de lege si de
prezentul regulament.
(2) Odata cu pronuntarea solutiilor, presedintele completului de judecata,
de comun acord cu ceilalti magistrati, poate stabili considerentele hotararilor
adoptate.
(3) Dezbaterile purtate de parti in limba materna se inregistreaza prin
mijloace tehnice video sau audio, consemnandu-se in limba romana.
Art. 46
(1) Evaluarea judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face la
fiecare 3 ani de catre o comisie constituita prin hotarare a Consiliului
Superior al Magistraturii, formata din presedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si 2 judecatori desemnati de colegiul de conducere al acesteia.
(2) Evaluarea celor 2 judecatori care fac parte din comisia prevazuta la
alin. (1) se face de catre o comisie formata din 2 judecatori desemnati de
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre
membrii sai.
CAP. 7
Magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Art. 47
In cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza un corp de
magistrati-asistenti, compus din prim-magistratul-asistent, magistrati-asistenti
sefi si magistrati-asistenti, stabiliti prin statul de functii.
Art. 48
Repartizarea magistratilor-asistenti in sectii si in alte compartimente se
face de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 49
(1) Prim-magistratul-asistent este subordonat presedintelui si
vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Prim-magistratul-asistent are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti din sectii, a
personalului repartizat Sectiilor Unite si a personalului din Cancelaria
Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
b) ia parte la sedintele Sectiilor Unite si ale Completului de 9 judecatori
si intocmeste, direct sau prin personalul desemnat, toate actele si lucrarile
pregatitoare, precum si pe cele ulterioare sedintelor la care participa;
c) redacteaza hotararile repartizate de presedintele Completului de 9
judecatori si al Sectiilor Unite;
d) asigura centralizarea datelor statistice si a altor informatii primite
de la sectii referitoare la activitatea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si
intocmeste lucrarile de sinteza dispuse de presedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie;
e) intocmeste orice alte lucrari dispuse de presedintele si vicepresedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 50
(1) Magistratii-asistenti sefi din cadrul sectiilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie sunt subordonati ierarhic presedintilor de sectii.
(2) Magistratii-asistenti sefi din cadrul sectiilor au urmatoarele
atributii:
a) participa la sedintele de judecata ale sectiei si ale Completului de 9
judecatori;
b) programeaza participarea magistratilor-asistenti la sedintele de
judecata;
c) coordoneaza si urmaresc pastrarea in bune conditii a evidentelor
sectiilor si realizarea la timp a tuturor lucrarilor;
d) controleaza si indruma activitatea magistratilor-asistenti ai sectiei;
e) controleaza si indruma activitatea grefierilor si a celorlalte categorii
de personal din cadrul sectiei;
f) coordoneaza activitatea de culegere a datelor statistice referitoare la
activitatea sectiei si de intocmire a lucrarilor solicitate cu privire la
aceste date;
g) pastreaza fondul juridic documentar al sectiei.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica in mod corespunzator
magistratului-asistent sef al Sectiilor Unite.
Art. 51
(1) Magistratii-asistenti din cadrul sectiilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie participa la sedintele de judecata ale sectiilor si duc la indeplinire
orice alte sarcini incredintate de presedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, de vicepresedinte sau de presedintele de sectie.
(2) Magistratii-asistenti care participa la sedintele de judecata au si
urmatoarele atributii:
a) pregatesc sedintele de judecata, urmarind intocmirea si afisarea de
catre arhiva a listei dosarelor aflate pe rol;
b) urmaresc atasarea la dosar de catre arhiva a dovezilor de citare a
partilor, de comunicare a actelor, a corespondentei, memoriilor, notelor scrise
si a oricaror alte inscrisuri;
c) verifica regularitatea citarii, a comunicarilor si platii taxei de
timbru si asigura ducerea la indeplinire a tuturor masurilor dispuse de
presedintele completului;
d) inaintea intrarii in sala de sedinta a completului de judecata, asigura
prezenta la usa a aprodului si anuntarea de catre acesta a intrarii instantei;
e) dupa deschiderea dezbaterilor, anunta cauzele in ordinea stabilita de
presedintele completului, face apelul partilor si al celorlalte persoane
citate, refera asupra modului in care s-a efectuat procedura de citare si
asupra indeplinirii celorlalte masuri dispuse, refera, pe scurt, asupra
obiectului cauzei si stadiului in care se afla judecata;
f) consemneaza in caietul de sedinta, numerotat si semnat, pentru fiecare
dosar in parte, sustinerile orale ale partilor si ale procurorului, precum si
masurile dispuse de instanta;
g) intocmesc incheierile de sedinta, in concordanta cu cele consemnate in
caietul de sedinta;
h) sub indrumarea presedintelui completului de judecata, asigura, pentru
deliberare, consultarea actelor normative necesare si informatii privitoare la
jurisprudenta si doctrina;
i) participa cu vot consultativ la deliberari;
j) redacteaza hotarari, conform repartizarii presedintelui completului de
judecata, cu respectarea termenelor legale.
Art. 52
(1) Dosarele se prezinta magistratului-asistent cu cel putin 10 zile
inainte de data fixata pentru termenul de judecata, in vederea verificarii
listei dosarelor aflate pe rol din sedinta la care acesta este programat sa
participe, intocmita de catre arhiva.
(2) La intocmirea listelor, in ordinea vechimii dosarelor, se urmareste
gruparea cauzelor in raport cu natura cailor de atac si pe materii, dandu-se
prioritate cauzelor cu arestati si celor la judecarea carora participa
procurorul.
(3) Magistratul-asistent asigura:
a) transmiterea listei dosarelor aflate pe rol judecatorilor care compun
completul de judecata si procurorului, de indata ce a fost intocmita;
b) afisarea listei dosarelor aflate pe rol, in arhiva, cu cel putin 5 zile
inainte de termenul de judecata, si la usa salii de sedinta, cu cel putin o ora
inainte de inceperea sedintei;
c) completarea condicii de sedinta cu cel putin 24 de ore inainte de ziua sedintei
de judecata.
Art. 53
Magistratul-asistent care a preluat din arhiva dosarele pentru sedinta de
judecata restituie arhivei dosarele amanate, sub semnatura.
Art. 54
In sedintele de judecata magistratii-asistenti poarta roba de culoare
neagra.
Art. 55
Evaluarea magistratilor-asistenti se face la fiecare 3 ani de catre o
comisie constituita prin hotarare a Consiliului Superior al Magistraturii,
formata din 3 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie desemnati de
colegiul de conducere al acesteia.
CAP. 8
Compartimentele din structura Inaltei Curti de Casatie si Justitie
SECTIUNEA 1
Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica
Art. 56
Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica
functioneaza in subordinea presedintelui si a vicepresedintelui Inaltei Curti
de Casatie si Justitie.
Art. 57
(1) Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica este
condusa de un director, numit de presedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie dintre magistratii-asistenti ai acesteia.
(2) In structura Directiei legislatie, studii, documentare si informatica
juridica functioneaza urmatoarele compartimente:
a) Serviciul legislatie, studii si documentare;
b) Serviciul informatica juridica.
(3) Biblioteca Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza in cadrul
Serviciului legislatie, studii si documentare.
Art. 58
Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica este
incadrata cu magistrat-asistent sef, magistrati-asistenti, personal auxiliar de
specialitate si personal de specialitate informatica, stabilit prin statul de
functii.
Art. 59
Serviciul legislatie, studii si documentare are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectele de regulamente si de alte acte normative care se
adopta de Inalta Curte de Casatie si Justitie;
b) analizeaza si formuleaza puncte de vedere, precum si observatii si
propuneri cu privire la proiectele de acte normative initiate de alte
autoritati publice si transmise Inaltei Curti de Casatie si Justitie in acest
scop;
c) asigura selectarea si rezumarea deciziilor Inaltei Curti de Casatie si
Justitie in vederea publicarii lor in Buletinul Jurisprudentei, Buletinul
Casatiei si in alte publicatii ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
d) asigura pregatirea materialelor pentru editarea si publicarea
Buletinului Jurisprudentei, Buletinului Casatiei si a altor publicatii ale
Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
e) asigura publicarea deciziilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie pe
pagina de Internet a acesteia;
f) realizeaza studii referitoare la problemele de drept ivite in aplicarea
legislatiei;
g) asigura evidenta legislatiei, a jurisprudentei si a doctrinei;
h) asigura pastrarea colectiei Monitorul Oficial al Romaniei si completarea
acestei colectii pe masura publicarii de noi acte normative, precum si accesul
la Monitorul Oficial al Romaniei in format electronic;
i) asigura functionarea bibliotecii Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
j) gestioneaza fondul de carte al bibliotecii Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si asigura completarea acestuia;
k) gestioneaza la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie sistemul
software integrat pentru biblioteci Tinlib.
Art. 60
Serviciul informatica juridica are urmatoarele atributii:
a) sprijina conducerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie in organizarea,
coordonarea si implementarea masurilor pentru dezvoltarea infrastructurilor tehnologice
si de comunicatii;
b) implementeaza tehnici si metode noi de exploatare, administrare si
intretinere a produselor si serviciilor informatice, in vederea dezvoltarii
unui sistem de informatica juridica modern;
c) elaboreaza norme, proceduri de utilizare, protectie si securitate a
datelor informatice si coordoneaza administrarea si exploatarea eficienta si
securizata a produselor si serviciilor informatice in sistemul juridic;
d) proiecteaza si implementeaza aplicatii si baze de date si coordoneaza
intretinerea acestora in sistemul informatic al Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
e) coordoneaza procesul de creare si exploatare a sistemului de evidenta,
gestionare, arhivare si circulatie a documentelor si dosarelor;
f) face propuneri in vederea stabilirii obiectivelor de investitii privind
produsele si serviciile informatice, in conformitate cu strategia de
informatizare a justitiei;
g) participa la elaborarea documentatiei de achizitii si la evaluarea
ofertelor in procedurile de achizitii de produse si servicii informatice pentru
sistemul informatic al Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
h) participa la receptionarea produselor si a serviciilor achizitionate si
la derularea contractelor de achizitii ale produselor si serviciilor
informatice pentru sistemul informatic al Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
i) asigura asistenta tehnica de specialitate pentru eficienta exploatare a
produselor si serviciilor informatice, precum si a Monitorului Oficial al
Romaniei in format electronic in Inalta Curte de Casatie si Justitie;
j) asigura publicarea pe pagina de Internet a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie a informatiilor de interes public si a evidentei posturilor vacante de
judecator.
Art. 61
Directia legislatie, studii, documentare si informatica juridica efectueaza
toate lucrarile dispuse de presedintele si vicepresedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si indeplineste orice alte sarcini incredintate de acestia.
Art. 62
Atributiile personalului Directiei legislatie, studii, documentare si
informatica juridica se stabilesc prin fisa fiecarui post.
SECTIUNEA 2
Cancelaria
Art. 63
(1) Cancelaria Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza in
subordinea directa a vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) In cadrul Cancelariei functioneaza Registratura generala a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, grefele si arhivele.
Art. 64
(1) Cancelaria Inaltei Curti de Casatie si Justitie se compune din prim-grefieri,
grefieri, agenti procedurali si aprozi, stabiliti prin statul de functii.
(2) Personalul din Cancelaria Inaltei Curti de Casatie si Justitie este
subordonat presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
vicepresedintelui si presedintilor de sectii si este coordonat de
prim-magistratul-asistent.
(3) Personalul Cancelariei este repartizat in sectii si in alte
compartimente de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie
potrivit nevoilor acestora, iar in cadrul sectiei, de catre presedintele de
sectie.
(4) Atributiile personalului Cancelariei se stabilesc prin fisa fiecarui
post.
Art. 65
(1) Personalul repartizat la Registratura generala a Inaltei Curti de
Casatie si Justitie are urmatoarele atributii:
a) primeste, inregistreaza si repartizeaza la Sectiile Unite, la Completul
de 9 judecatori, la sectii si la celelalte compartimente dosarele si
corespondenta;
b) expediaza, prin posta sau, in cazuri urgente, prin agent procedural,
dosarele solutionate, citatiile si corespondenta;
c) intocmeste lunar situatia centralizatoare a sumelor cheltuite pentru
expedierea dosarelor, a citatiilor si a corespondentei.
(2) In cadrul activitatii prevazute la alin. (1) se intocmesc si se
pastreaza:
a) registre generale, separate, pentru inregistrarea dosarelor si a
corespondentei;
b) borderouri pentru expedieri prin posta si condici de predare prin agent
procedural a dosarelor, a citatiilor si a corespondentei.
Art. 66
(1) Personalul repartizat la Sectiile Unite, la Completul de 9 judecatori
si la sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie are urmatoarele atributii:
a) primeste si inregistreaza dosarele intrate, tine evidenta acestora,
precum si a circulatiei lor;
b) intocmeste conceptele pentru citarea partilor din procese, intocmeste
citatiile si urmareste expedierea acestora;
c) pune dosarele la dispozitie partilor si avocatilor pentru studiu;
d) pregateste dosarele pentru sedintele de judecata si asigura circulatia
acestora in cadrul sectiei, precum si trimiterea lor la instante;
e) intocmeste statisticile privind activitatea de judecata;
f) efectueaza comunicarile necesare punerii in executare a hotararilor;
g) intocmeste si elibereaza, la solicitarea partilor, certificate si copii
legalizate de pe hotarari;
h) intocmeste corespondenta in legatura cu dosarele sectiilor;
i) informeaza persoanele venite la arhive asupra datelor solicitate din
dosarele in care acestea sunt direct interesate;
j) tine evidenta timbrului judiciar si a taxelor judiciare de timbru.
(2) In cadrul activitatii prevazute la alin. (1) se intocmesc si se
pastreaza:
a) registrul general, in care se trec, in ordinea intrarii, toate dosarele
primite de sectie si de Completul de 9 judecatori, cu rubricile stabilite in
acest scop, sub acelasi numar inregistrandu-se toate cererile depuse ulterior
sau corespondenta in legatura cu cauza respectiva;
b) opisul alfabetic, in care se trec partile din dosar;
c) registrul informativ, in care se mentioneaza, pentru fiecare dosar,
trecut in ordine numerica, primul termen de judecata si termenele ulterioare,
data iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat, data
reintrarii dosarului in arhiva, numarul si data sentintei, deciziei sau ale
incheierii si, daca este cazul, solutia pe scurt;
d) registrul de termene al arhivei, in care se trec toate dosarele pe
termenele de judecata fixate;
e) condica sedintei de judecata, in care se trec toate dosarele din sedinta
respectiva, in ordinea inscrisa in lista dosarelor aflate pe rol, noul termen
de judecata in caz de amanare a judecatii, hotararea pronuntata si numarul
acesteia, precum si numele celui care o redacteaza;
f) registrul de evidenta a redactarii hotararilor, in care se trec, in
ordine numerica, dupa caz, toate sentintele, deciziile sau incheierile
pronuntate si se noteaza circuitul dosarului in vederea redactarii,
dactilografierii, semnarii hotararii, precum si data predarii dosarului la
arhiva;
g) condica de evidenta a predarii-primirii sub semnatura a dosarelor, in
circuitul acestora.
Art. 67
(1) Toate registrele si condicile se numeroteaza si se parafeaza, iar la
sfarsitul fiecarui an se intocmesc procese-verbale de inchidere, semnate de
vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si de
prim-magistratul-asistent, in cazul registrelor Sectiilor Unite, ale
Completului de 9 judecatori si ale Registraturii generale, si de presedintele
de sectie si de magistratul-asistent sef, in cazul registrelor sectiilor.
(2) In functie de necesitati, la propunerea prim-magistratului-asistent,
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie poate aproba tinerea si a
altor registre decat cele prevazute in prezenta sectiune.
Art. 68
(1) Personalul Registraturii generale si cel al arhivelor inregistreaza
dosarele si cererile in ziua depunerii lor si ataseaza la cereri plicurile in
care au fost primite.
(2) Corespondenta adresata personal sau confidential presedintelui Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, vicepresedintelui, presedintilor de sectii,
judecatorilor si altor persoane cu functii de conducere este predata acestora
cu plicul nedeschis.
Art. 69
(1) Dosarele predate arhivei Sectiilor Unite, Completului de 9 judecatori
si arhivelor sectiilor se prezinta fara intarziere presedintelui Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, vicepresedintelui sau, dupa caz, presedintilor de
sectii, pentru luarea masurilor prevazute de lege si de prezentul regulament.
(2) Masurile dispuse se aduc la indeplinire fara intarziere, prin
intocmirea si expedierea citatiilor, pe baza unei prealabile conceptari, prin
comunicarea de acte, redactarea si expedierea corespondentei si prin intocmirea
altor lucrari indicate prin rezolutie sau stabilite anterior, cum sunt cele
referitoare la inregistrarea statistica a datelor cauzei.
Art. 70
(1) Pe coperta fiecarui dosar se mentioneaza denumirea Inalta Curte de
Casatie si Justitie - Sectiile Unite, Completul de 9 judecatori sau sectia
competenta -, numarul dat dosarului de catre Inalta Curte de Casatie si
Justitie si alte date de identificare a cauzei si a dosarelor altor instante,
pe care le cuprinde.
(2) Toate filele dosarului sunt cusute si numerotate.
(3) Dupa solutionarea definitiva a cauzei se procedeaza la snuruirea
dosarului si la aplicarea sigiliului, iar pe fata interioara a ultimei coperte
se certifica numarul filelor in cifre si in litere.
Art. 71
(1) Dosarele sunt puse la dispozitie partilor, mandatarilor si avocatilor
acestora, precum si ziaristilor acreditati pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie pentru studiu, numai in arhiva, dupa identificarea si notarea numelui
si prenumelui solicitantului, verificandu-se actele de identitate, procurile
sau delegatiile, precum si integritatea dosarului la restituire, fiind
interzisa scoaterea dosarelor din incinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Programul de acces la arhive pentru persoanele prevazute la alin. (1)
se aproba de presedintii de sectii, iar pentru Sectiile Unite si Completul de 9
judecatori, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si se
afiseaza la loc vizibil.
(3) Dosarele se pastreaza in arhiva in ordine numerica sau pe termene de
judecata.
Art. 72
Tehnoredactarea incheierilor de amanare a judecatii, precum si a
corespondentei se face in termen de cel mult 3 zile de la data sedintei, iar
tehnoredactarea sentintelor sau, dupa caz, a deciziilor se face in termen de
cel mult 30 de zile de la redactare.
Art. 73
Dosarele se restituie arhivelor dupa redactarea si semnarea incheierilor,
sentintelor sau deciziilor, dupa caz, ori dupa intocmirea altor lucrari
specifice.
Art. 74
Dosarele solutionate se numeroteaza, se parafeaza si se sigileaza,
predandu-se Registraturii generale de catre arhive in termen de cel mult 3
zile, iar aceasta le expediaza instantei careia ii revin sau, dupa caz,
parchetului, in termen de cel mult 48 de ore.
Art. 75
La arhive se pastreaza, in original, cate un exemplar din hotararile
pronuntate la fiecare sectie, in mape speciale, in ordine numerica, pe ani.
Incheierea in care s-au consemnat dezbaterile, in cazurile in care s-a amanat
pronuntarea, precum si incheierile si hotararile prevazute in art. 281, art.
281^1 si art. 281^2 din Codul de procedura civila se alatura hotararii.
Art. 76
Lucrarile si celelalte atributii prevazute in prezenta sectiune, care nu
revin magistratului-asistent, se aduc la indeplinire de personalul sectiei,
potrivit fisei fiecarui post.
SECTIUNEA 3
Departamentul economico-financiar si administrativ
Art. 77
Departamentul economico-financiar si administrativ functioneaza in
subordinea presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si este coordonat
de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 78
(1) Departamentul economico-financiar si administrativ este condus de un
manager economic, numit pe baza de concurs de presedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, in conditiile legii.
(2) Personalul de specialitate din activitatea financiar-contabila din
cadrul Departamentului economico-financiar si administrativ este incadrat de
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie pe baza de concurs sau proba
practica, in conditiile legii.
(3) Departamentul economico-financiar si administrativ se incadreaza cu
personalul prevazut prin statul de functii.
(4) Atributiile personalului Departamentului economico-financiar si
administrativ se stabilesc prin fisa fiecarui post.
Art. 79
(1) Managerul economic este subordonat presedintelui Inaltei Curti de
Casatie si Justitie.
(2) Managerul economic al Inaltei Curti de Casatie si Justitie are
urmatoarele atributii:
a) conduce Departamentul economico-financiar si administrativ al Inaltei
Curti de Casatie si Justitie;
b) raspunde pentru gestiunea economico-financiara a Inaltei Curti de
Casatie si Justitie;
c) indeplineste, pe baza delegarii primite din partea ordonatorului
principal de credite, toate atributiile acestuia, prevazute de lege;
d) organizeaza elaborarea, fundamentarea si prezentarea la organele
abilitate a proiectului de buget anual, la termenele si in conditiile prevazute
de Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare;
e) raspunde de organizarea controlului financiar preventiv;
f) coordoneaza activitatea de administrare a sediilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si ia masuri pentru asigurarea conditiilor materiale in
vederea desfasurarii corespunzatoare a activitatii Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
g) ia masuri pentru elaborarea si fundamentarea temelor de proiectare
pentru lucrarile de reparatii curente si capitale ale sediilor si obiectivelor
de investitii, urmareste si raspunde de realizarea acestora;
h) organizeaza tinerea evidentei imobilelor din proprietatea sau
administrarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si a celorlalte
bunuri aflate in patrimoniul acesteia;
i) urmareste si raspunde de utilizarea cu eficienta a fondurilor primite de
la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele
fondurilor speciale, precum si a celor constituite din veniturile proprii,
potrivit legii;
j) organizeaza tinerea la zi a contabilitatii Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si controleaza efectuarea corecta a tuturor operatiunilor
financiar-contabile in documentele specifice, precum si intocmirea si
prezentarea la termenele stabilite a situatiilor financiare asupra
patrimoniului aflat in administrare, potrivit prevederilor Legii contabilitatii
nr. 82/1991, republicata;
k) coordoneaza activitatea de administrare a sediului Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, stabilind masuri pentru asigurarea conditiilor materiale
in vederea desfasurarii corespunzatoare a activitatii acesteia. De asemenea,
asigura ordinea, curatenia si paza bunurilor in sediul Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, inclusiv masuri pentru prevenirea si stingerea incendiilor;
l) indeplineste orice alte sarcini in domeniul sau de activitate dispuse de
presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 80
(1) In structura Departamentului economico-financiar si administrativ
functioneaza urmatoarele compartimente:
a) Serviciul financiar-contabil;
b) Serviciul administrativ;
c) Biroul resurse umane.
(2) In cadrul Serviciului administrativ functioneaza Biroul administrativ
si aprovizionare si Biroul auto.
(3) Serviciile din cadrul Departamentului economico-financiar si
administrativ sunt conduse de sefi serviciu, iar birourile, de sefi birou.
Art. 81
Departamentul economico-financiar si administrativ al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie are urmatoarele atributii:
a) elaborarea proiectului statului de functii al Inaltei Curti de Casatie
si Justitie;
b) elaborarea si fundamentarea proiectului de buget al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie;
c) executarea bugetului Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
d) intocmirea lucrarilor financiar-contabile prevazute de lege;
e) realizarea lucrarilor de personal si de salarizare;
f) tinerea si actualizarea evidentei posturilor vacante de judecator la
Inalta Curte de Casatie si Justitie si transmiterea acesteia Serviciului
informatica juridica in vederea publicarii pe pagina de Internet a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie;
g) tinerea si actualizarea evidentei celorlalte posturi vacante din cadrul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
h) administrarea bunurilor din patrimoniul Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
i) realizarea activitatii de aprovizionare si transport, precum si a altor
prestatii administrative necesare pentru functionarea corespunzatoare a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, cum sunt reparatiile curente, curatenia si paza;
j) indeplinirea oricaror alte sarcini dispuse de presedintele sau vicepresedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 82
Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie poate delega calitatea de
ordonator principal de credite managerului economic.
SECTIUNEA 4
Biroul de informare si relatii publice
Art. 83
(1) Biroul de informare si relatii publice asigura legaturile Inaltei Curti
de Casatie si Justitie cu publicul si cu mijloacele de comunicare in masa, in
vederea garantarii transparentei activitatii judiciare, in conditiile stabilite
de lege.
(2) Biroul de informare si relatii publice functioneaza in subordinea
vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 84
(1) Biroul de informare si relatii publice este condus de un judecator
desemnat de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care
indeplineste si rolul de purtator de cuvant, sau de un absolvent al unei
facultati de jurnalistica ori specialist in comunicare, numit prin concurs sau
examen.
(2) Biroul de informare si relatii publice se incadreaza cu personalul
prevazut prin statul de functii.
(3) Atributiile personalului Biroului de informare si relatii publice se
stabilesc prin fisa fiecarui post.
Art. 85
(1) Biroul de informare si relatii publice are urmatoarele atributii:
a) asigura primirea si rezolvarea solicitarilor privind informatiile de
interes public;
b) asigura organizarea si functionarea punctului de informare-documentare,
potrivit legii;
c) tine evidenta raspunsurilor si a chitantelor remise de solicitanti
privind plata costurilor de copiere a materialelor solicitate;
d) elaboreaza anual raportul Inaltei Curti de Casatie si Justitie privind
accesul la informatiile de interes public;
e) furnizeaza ziaristilor, prompt si complet, orice informatie de interes public
care priveste activitatea Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
f) acorda, fara discriminare, in termen de cel mult doua zile de la
inregistrare, acreditarea ziaristilor si a reprezentantilor mijloacelor de
comunicare in masa;
g) asigura, periodic sau de fiecare data cand activitatea Inaltei Curti de
Casatie si Justitie prezinta un interes public imediat, difuzarea de
comunicate, informari de presa, organizarea de conferinte de presa, interviuri
sau briefinguri.
(2) Biroul de informare si relatii publice efectueaza toate lucrarile
privind accesul la informatiile de interes public si relatiile cu mijloacele de
comunicare in masa dispuse de presedintele si vicepresedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si indeplineste orice alte sarcini incredintate de acestia.
SECTIUNEA 5
Biroul relatii internationale
Art. 86
Biroul relatii internationale functioneaza in subordinea presedintelui
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 87
(1) Biroul relatii internationale este condus de un magistrat-asistent sef
desemnat de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Biroul relatii internationale se incadreaza cu personalul prevazut prin
statul de functii.
(3) Atributiile personalului Biroului relatii internationale se stabilesc
prin fisa fiecarui post.
Art. 88
Biroul relatii internationale are urmatoarele atributii:
a) indeplineste lucrarile de competenta Inaltei Curti de Casatie si
Justitie in cadrul relatiilor internationale;
b) duce la indeplinire toate dispozitiile primite de la presedintele si
vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie in domeniul cooperarii
internationale;
c) asigura cooperarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie cu institutii
din strainatate;
d) asigura intocmirea si expedierea corespondentei cu strainatatea;
e) pregateste materialele documentare pentru delegatiile Inaltei Curti de
Casatie si Justitie care se deplaseaza in strainatate;
f) asigura obtinerea pasapoartelor si a vizelor pentru deplasari in
strainatate;
g) organizeaza actiunile de protocol ale Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si asigura traducerea simultana in cadrul acestora;
h) asigura primirea si insotirea delegatiilor straine si din tara in cadrul
programului aprobat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie;
i) asigura traducerea corespondentei cu strainatatea, a hotararilor Curtii
Europene a Drepturilor Omului, a rapoartelor primite de la organizatiile
internationale si a materialelor pentru delegatiile Inaltei Curti de Casatie si
Justitie;
j) efectueaza orice alte lucrari si indeplineste toate sarcinile in
domeniul relatiilor internationale dispuse de presedintele si vicepresedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
SECTIUNEA 6
Compartimentul de audit public intern
Art. 89
Compartimentul de audit public intern functioneaza in subordinea
presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si se incadreaza cu
personalul prevazut prin statul de functii.
Art. 90
Compartimentul de audit public intern are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza norme metodologice de exercitare a activitatii de audit
public intern specifice Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu avizul
Unitatii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
b) elaboreaza proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectueaza activitati de audit public intern pentru a evalua daca
sistemele de management financiar si control ale Inaltei Curti de Casatie si
Justitie sunt transparente si sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienta si eficacitate;
d) informeaza periodic Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul
Public Intern asupra recomandarilor formulate in rapoartele de audit,
neinsusite de catre conducatorul institutiei, precum si asupra consecintelor
neinsusirii acestora;
e) elaboreaza raportul anual al activitatii de audit public intern, care
cuprinde principalele constatari, concluzii si recomandari rezultate din
activitatea de auditare, precum si eventualele iregularitati sau prejudicii
constatate;
f) in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii,
raporteaza imediat presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si
Unitatii Centrale de Armonizare a Auditului Public Intern;
g) exercita alte indatoriri prevazute de lege si efectueaza orice alte
lucrari dispuse de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 91
(1) Compartimentul de audit public intern auditeaza, cel putin o data la 3
ani, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) angajamentele bugetare si legale din care deriva direct sau indirect
obligatii de plata, inclusiv din fondurile comunitare;
d) platile asumate prin angajamente bugetare si legale, inclusiv din
fondurile comunitare;
c) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din
patrimoniul Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
d) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare si
stabilire a titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor acordate la
incasarea acestora;
e) alocarea creditelor bugetare;
f) sistemul contabil si fiabilitatea acestuia;
g) sistemele de conducere si control, precum si riscurile asociate unor
astfel de sisteme;
h) sistemele informatice;
i) alte obiective prevazute de lege.
(2) Personalul din cadrul Compartimentului de audit public intern isi
desfasoara activitatea potrivit dispozitiilor legale in acest domeniu.
CAP. 9
Vacanta judecatoreasca
Art. 92
Vacanta judecatoreasca anuala este de doua luni, de la 1 iulie la 31
august.
Art. 93
In perioada vacantei judecatoresti se judeca:
a) in materie penala, cauzele cu arestati;
b) in toate materiile, cauzele considerate urgente potrivit legii sau
apreciate astfel de Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 94
(1) In timpul vacantei judecatoresti presedintele Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, impreuna cu presedintii de sectii, desemneaza un numar de
judecatori si de magistrati-asistenti din fiecare sectie, necesar formarii
completelor de judecata, iar desemnarea nominala a acestora se face, in caz de
divergenta, prin tragere la sorti.
(2) Presedintii de sectii, in timpul vacantelor, alterneaza intre ei.
(3) Personalul necesar activitatii curente in perioada vacantei
judecatoresti, altul decat judecatorii si magistratii-asistenti, se desemneaza
de presedintii de sectii si de conducatorii compartimentelor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie.
Art. 95
(1) Concediile judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ale
magistratilor-asistenti se stabilesc prin Regulamentul privind concediile
judecatorilor si procurorilor, aprobat prin hotarare a Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2) Concediile anuale de odihna ale celorlalte categorii de personal al
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, prevazute de lege, se efectueaza in
perioada vacantei judecatoresti.
(3) Pentru motive temeinice presedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie poate aproba efectuarea concediului de odihna pentru personalul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie si in alta perioada decat cea a vacantei
judecatoresti.
Art. 96
La programarea concediilor de odihna, in perioada vacantei judecatoresti,
se urmareste asigurarea prezentei judecatorilor, a magistratilor-asistenti si a
celorlalte categorii de personal necesar activitatii de judecata privind
cauzele cu arestati in materie penala si, in toate materiile, cauzele
considerate urgente potrivit legii sau apreciate astfel de Inalta Curte de
Casatie si Justitie.
CAP. 10
Raspunderea disciplinara
Art. 97
Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie si magistratii-asistenti
raspund disciplinar in conditiile prevazute de Legea nr. 303/2004 privind
statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, si de Legea nr. 317/2004
privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata.
Art. 98
Personalul auxiliar de specialitate din cadrul Inaltei Curti de Casatie si
Justitie raspunde disciplinar in conditiile Legii privind statutul personalului
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea.*)
------------
*) Legea nr. 567/2004 este publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004.
Art. 99
(1) Functionarii publici din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie
raspund disciplinar pentru abaterile disciplinare si in conditiile prevazute de
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Comisia de disciplina din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie
se constituie prin ordin al presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
CAP. 11
Programul de functionare al Inaltei Curti de Casatie si Justitie in
raporturile cu justitiabilii
Art. 100
(1) Programul de functionare al Inaltei Curti de Casatie si Justitie
incepe, de regula, la ora 8,00 si se termina la ora 16,00.
(2) Pentru motive temeinice presedintele si vicepresedintele Inaltei Curti
de Casatie si Justitie pot dispune prelungirea programului pana la ora 18,00,
in conditiile prevazute de lege.
Art. 101
(1) Sedintele de judecata incep, de regula, la ora 9,00. In cazuri
justificate pot fi stabilite sedinte de judecata succesive sau in cursul
dupa-amiezii.
(2) Ora pentru chemarea partilor in fata instantei se stabileste in functie
de programarea sedintelor de judecata.
(3) In cazul amanarii judecatii, atunci cand partile convin, instanta poate
stabili o ora de strigare a dosarului pentru termenul urmator.
Art. 102
(1) Arhivele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt deschise zilnic
pentru public cel putin patru ore.
(2) Programul de acces la arhive se aproba de presedintii de sectii, iar
pentru Sectiile Unite si Completul de 9 judecatori, de vicepresedintele Inaltei
Curti de Casatie si Justitie si se afiseaza la loc vizibil.
Art. 103
(1) Cererile si actele se depun de catre persoanele interesate la
Registratura generala a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(2) Pentru obtinerea de informatii persoanele interesate se pot adresa
Registraturii generale si arhivelor Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 104
Regulile de conduita in incinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
precum si indrumarile catre compartimentele care au relatii cu publicul se
afiseaza la loc vizibil.
Art. 105
(1) Accesul publicului in incinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie este
permis dupa 30 de minute de la inceperea programului, iar in salile de
judecata, cu cel putin 30 de minute inainte de deschiderea sedintelor de
judecata.
(2) Publicul nu are acces in birourile judecatorilor si in alte birouri
decat cele care au relatii cu publicul, precum si in incinta Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, dupa terminarea programului de functionare.
Art. 106
Personalul auxiliar de specialitate, precum si personalul
economico-financiar si administrativ au obligatia de a purta ecuson in incinta
Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
CAP. 12
Dispozitii finale
Art. 107
Judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, magistratilor-asistenti
si celorlalte persoane incadrate la Inalta Curte de Casatie si Justitie li se
interzice divulgarea informatiilor clasificate secrete de stat sau secrete de
serviciu.
Art. 108
(1) Fisele posturilor pentru magistratii-asistenti, personalul auxiliar de
specialitate si celelalte categorii de personal se intocmesc de conducatorul
compartimentului, se aproba de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie si se aduc la cunostinta personalului, sub semnatura.
(2) Fisele posturilor se actualizeaza ori de cate ori intervin modificari
ale atributiilor.
Art. 109
(1) In cursul lunii ianuarie a fiecarui an se face evaluarea activitatii
din anul precedent a personalului Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu
exceptia judecatorilor si a magistratilor-asistenti, a caror activitate se
evalueaza potrivit art. 46 si 55.
(2) Personalul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu exceptia
judecatorilor, poate fi avansat in grade si trepte profesionale, precum si in
functii de conducere, potrivit legii, pe baza rezultatelor obtinute in
activitatea profesionala si a aptitudinilor dovedite, confirmate de sefii
ierarhici.
(3) Salariul de merit se acorda personalului Inaltei Curti de Casatie si
Justitie care s-a remarcat in mod deosebit in activitatea depusa si care a avut
o conduita exemplara in cadrul institutiei.
Art. 110
Dispozitiile prezentului regulament privind managerul economic se aplica
incepand cu 1 ianuarie 2005. Pana la aceasta data, atributiile care revin,
potrivit prezentului regulament, managerului economic al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie se exercita de catre directorul economic.
Art. 111
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data intrarii in vigoare a
Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara.
(2) Pe aceeasi data Regulamentul din 1 ianuarie 1999 de organizare si
functionare a Curtii Supreme de Justitie, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 10 din 18 ianuarie 1999, se abroga.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Hotararea Colegiului de
conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 1/2005, care nu au fost
cuprinse in forma republicata a Regulamentului privind organizarea si
functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
"Art. 2
Prevederile art. 45 alin. (1) pct. 2 lit. b) si ale art. 84 alin. (1) din
regulamentul prevazut la art. I se aplica de la data de 1 iulie 2006."