LEGE Nr. 363
din 21 septembrie 2006
privind aprobarea Planului
de amenajare a teritoriului national - Sectiunea I -Retele de transport
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 26 septembrie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se aprobă Planul
de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea I - Reţele de transport, care cuprinde direcţiile de dezvoltare a
infrastructurii de transport, prevăzute în anexele nr. 1-10.
(2) Lucrările care fac obiectul prezentei legi sunt de
interes naţional şi constituie cauză de utilitate publică.
Art. 2. - Semnificaţia principalilor termeni utilizaţi
în prezenta lege este cea prevăzută în anexa nr. 11.
Art. 3. - (1) Lucrările de realizare a proiectelor
aferente direcţiilor de dezvoltare din Planul de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea I -
Reţele de transport se cuprind în listele de investiţii anexă la bugetele
ordonatorilor principali de credite, pe bază de studii de fezabilitate
elaborate şi aprobate potrivit legii.
(2)
Lucrările pot fi finanţate, total sau parţial, din sumele
alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, din credite
externe, fonduri externe nerambursabile şi din alte surse legal
constituite, pe bază de documentaţii tehnico-economice
aprobate conform legislaţiei în vigoare.
(3)
Realizarea unor noi lucrări, considerate
prioritare şi necuprinse în liniile directoare prevăzute prin prezenta lege, se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(4)
Programele privind
executarea lucrărilor aferente direcţiilor de dezvoltare prevăzute în prezenta
lege, conform proiectelor aprobate în condiţiile legii, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 4. - (1) Prevederile Planului de amenajare a
teritoriului naţional - Secţiunea I - Reţele de transport sunt obligatorii şi se aplică în amenajarea
teritoriului judeţelor, municipiilor, oraşelor sau comunelor, după caz.
(2)
Delimitarea terenurilor, a culoarelor şi a
amplasamentelor necesare pentru reţele de transport se stabileşte prin
documentaţii de urbanism şi/sau de amenajare a teritoriului şi prin studii de
fezabilitate, aprobate potrivit legii.
(3)
Exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
ocuparea terenurilor şi scoaterea din circuitul agricol şi din circuitul silvic
se fac potrivit legii.
(4)
Pe terenurile rezervate dezvoltării reţelelor
de transport stabilite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului,
prevăzute la art. i, se interzice autorizarea executării construcţiilor
definitive, fără avizul conform al organului de specialitate al administraţiei
publice centrale, care stabileşte politica în domeniul transporturilor.
Art. 5. - Autorităţile administraţiei publice centrale,
judeţene şi locale cooperează pentru asigurarea aplicării prevederilor
prezentei legi.
Art. 6. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei legi, Legea nr. 71/1996 privind aprobarea Planului de
amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea I - Căi de comunicaţie, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 166 din
29 iulie
1996, se abrogă.
Art. 7. - Anexele nr. 1-11 fac
parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
.
ANEXA Nr. 1
DIRECŢII DE DEZVOLTARE
prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea I - Reţele de transport
A. Reţeaua de căi rutiere
1. Autostrăzi:
1.01. Nădlac*)-Arad-Timişoara-Lugoj -Deva-Sibiu
-Piteşti -Bucureşti -Lehliu -Feteşti -Cernavodă-Constanţa;
1.02. Sibiu -Făgăraş-Braşov-Ploieşti-Bucureşti;
1.3.
Timişoara-Stamora Moraviţa*);
1.4.
Zalău-Cluj-Napoca-Turda-Alba Iulia-Sebeş;
1.5.
Lugoj-Caransebeş- Drobeta-Turnu Severin
-Filiaşi-Craiova-Calafat*);
1.6.
Şiret*)-Suceava-Bacău - Mărăşeşti-Tişiţa;
1.7.
Albita*)-Huşi-Tecuci-Tişiţa-Buzău;
1.8.
Bucureşti-Giurgiu*);
1.9.
Buzău -Ploieşti;
1.10.
Centura Bucureşti;
1.11.
Centura Constanţa;
1.12.
Borş*)-Marghita-Zalău;
1.13.
Turda-Târgu Mureş-Sighişoara-Făgăraş;
1.14.
Petea*)-Satu Mare-Baia Mare - Mireşu Mare -Dej -Bistriţa-Vatra Dornei-Suceava;
1.15.
Mireşu Mare-Zalău;
1.16.
Târgu Mureş-Piatra-Neamţ-Roman-Târgu
Frumos-Iaşi-Sculeni*);
1.17.
Craiova-Bucureşti;
1.18.
Halmeu*)-Seini;'
1.19.
Arad -Deva;
1.20.
Oradea-Chişineu-Criş-Arad;
1.21.
Vărsând*)-Chisineu-Cris;
1.22.
Giurgiuleşti*)-Galaţi
-Brăila-Slobozia-Călăraşi*).
2. Drumuri expres sau cu 4 benzi:
2.1.
Nădlac-Timişoara;
2.2.
Halmeu-Satu Mare-Zalău;
2.3.
Borş*)-Oradea-Zalău;
2.4.
Drobeta-Turnu Severin-Calafat;
2.5.
Simeria-Haţeg -Petroşani -Filiaşi;
2.6.
Craiova-Alexandria-Bucureşti;
2.7.
Buzău -Bucureşti;
2.8.
Bâldana-Târgovişte-Moroieni-Sinaia;
2.9.
Rădăuţi -Prut-Ştefăneşti.
Coridorul paneuropean de transport multimodal IV - pct. 1.01 şi 1.05 Coridorul paneuropean de transport intermodal IX - pct.
1.07, 1.08 şi 2.07
2.10.
Ploieşti-Buzău -Râmnicu Sărat;
2.11.
Satu Mare-Cărei-Valea lui Mihai-Oradea;
2.12.
Baia
Mare-Cavnic-Budeşti -Borşa-lacobeni-Vatra Dornei -Piatra-Neamţ-Bacău;
2.13.
Sighetu Marmaţiei*) -Budeşti;
2.14.
Moisei-Năsăud-Bistriţa-Reghin-Târgu Mureş;
2.15.
Dej-Cluj-Napoca-Turcia;
2.16.
Reghin -Miercurea-Ciuc-Târgu Secuiesc;
2.17.
Suceava-Botoşani-Ştefăneşti*);
2.18.
Botoşani-Târgu Frumos;
2.19.
Chişineu-Criş-Beiuş-Cluj-Napoca;
2.20.
Oradea-Beiuş-Deva;
2.21.
Sibiu-Mediaş-Sighişoara-Odorheiu
Secuiesc-Miercurea-Ciuc;
2.22.
Bacău-Târgu
Secuiesc-Braşov-Piteşti-Slatina-Craiova;
2.23.
Bacău-Vaslui-Crasna;
2.24.
Târgu Secuiesc-Focşani -Brăila-Tulcea;
2.25.
Cenad*)-Timişoara;
2.26.
Voiteg
-Reşiţa-Caransebeş;
2.27.
Socol*)-Baziaş-Moldova Nouă-Drobeta-Turnu
Severin;
2.28.
Filiaşi-Craiova;
2.29.
Drobeta-Turnu Severin-Târgu Jiu -Râmnicu
Vâlcea-Curtea de Argeş;
2.30.
Craiova-Bechet*);
2.31.
Piteşti-Târgovişte-Ploieşti;
2.32.
Piteşti-Costeşti -Roşiori de Vede-Turnu Măgurele*);
2.33.
Turnu
Măgurele-Alexandria;
2.34.
Bucureşti-Giurgiu*);
2.35.
Buzău -Brăila;
2.36.
Râmnicu Sărat-Hârşova-Constanţa;
2.37.
Slobozia-Hârşova-tulcea;
2.38.
Tulcea-Constanţa-Vama Veche*).
3. Poduri noi:
3.1.
pe Dunăre la: Calafat, Bechet, Turnu Măgurele,
Giurgiu, Călăraşi şi Brăila;
3.2.
pe râul Prut la: Galaţi-Giurgiuleşti, Fălciu,
Ungheni şi Ştefăneşti;
3.3.
pe râul Tisa la Sighetu Marmaţiei;
3.4.
pe râul Siret la Cosmeşti.
*) Cuprinde şi secţiunea dintre ultima localitate şi
frontiera de stat.
ANEXA Nr. 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
DIRECŢII DE DEZVOLTARE
prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea I - Reţele de transport
B. Reţeaua de căi feroviare
1. Linii de cale ferată convenţionale, cu viteza
până la 160 km/h pe trasee existente reabilitate:
1.01. Curtici*)-Arad-Simeria-Vinţu de Jos-Alba Iulia-Coşlariu-Copşa
Mică-Braşov- Ploieşti -Bucureşti -Feteşti -Medgidia-Constanţa;
1.2.
Vinţu de Jos-Sibiu -Râmnicu
Vâlcea-Vâlcele-Piteşti-Bucureşti;
1.3.
Arad-Timişoara-Caransebeş-Drobeta-Turnu
Severin-Strehaia-Craiova-Calafat*);
1.4.
Craiova-Roşiori-Videle-Bucureşti/Giurgiu;
1.05. Cristeşti Jijia*) - Iaşi - Paşcani -
Bacău-Adjud -Mărăşeşti - Focşani - Buzău - Ploieşti -Bucureşti-Giurgiu*).
Coridorul paneuropean de transport multimodal IV - pct. 1.01 şi 1.03 Coridorul paneuropean
de transport intermodal IX - pct. 1.05
1.6.
Vicşani*)-Suceava-Paşcani;
1.7.
Buzău -Făurei -Brăila-Galaţi*);
1.8.
Oradea-Episcopia Bihor*);
1.9.
Halmeu*)-Satu
Mare-Oradea-Poieni-Cluj-Napoca-Apahida-Coşlariu;
1.10.
Timişoara-Stamora Moraviţa*);
1.11.
Oradea-Arad;
1.12.
Constanţa-Mangalia;
1.13.
Medgidia-Negru Vodă*);
1.14.
Bucureşti -Urziceni -Făurei;
1.15.
Satu Mare-Baia Mare-Dej-Apahida;
1.16.
Dej-Beclean pe Someş-Suceava;
1.17.
Braşov-Ciceu -Deda-Beclean pe Someş;
1.18.
Simeria-Filiaşi.
2. Linii de cale ferată cu viteza peste 250
km/h:
2.01. Linii noi: Reţeaua feroviară de mare viteză va fi realizată în funcţie
de înţelegerile cu ţările vecine şi în urma unui studiu care va stabili numărul
punctelor de secţionare şi traseul pe direcţia Constanţa-Bucureşti, cu ieşire
spre frontiera vestică a României.
3. Linii de cale ferată de interes local, pe trasee noi:
3.1.
Zalău-Cehu Silvaniei;
3.2.
Dej-Târgu Lăpuş;
3.3.
Motru-Baia de Aramă;
3.4.
Strehaia-Vânju Mare;
3.5.
Târgu Mureş-Sighişoara;
3.6.
Bicaz-Gheorgheni;
3.7.
Bacău -Moineşti;
3.8.
Brăila-Macin-Tulcea;
3.9.
Ţăndărei-Giurgeni;
3.10.
Calafat*)-Vânju Mare-Drobeta-Turnu Severin;
3.11.
Zalău -Huedin;
3.12.
Craiova-Porţile de Fier II*);
3.13.
Baia Mare-Sighetu Marmaţiei;
3.14.
Satu Mare-Petea*).
4. Poduri noi:
4.1.
pe Dunăre la: Calafat, Giurgiu şi Brăila;
4.2.
pe râul Prut la: Galaţi-Giurgiuleşti şi Fălciu.
*) Cuprinde şi secţiunea dintre ultima staţie de cale
ferată şi frontiera de stat.
ANEXA Nr. 4*)
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5
DIRECŢII DE DEZVOLTARE
prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional
- Secţiunea I -
Reţele de transport
C. Reţeaua de căi navigabile interioare şi porturi
1. Căi navigabile la care se vor executa lucrări de
amenajare:
1.01. Dunărea (Baziaş-portul Cernavodă-portul
Brăila-portul Sulina):
—
sectorul intrarea în ţară la gura Nerei, amonte
de Baziaş-Porţile de Fier II;
—
sectorul Porţile de Fier II-Călăraşi;
—
sectorul Călăraşi-Cernavodă-Brăila;
—
sectorul Brăila-Ceatalul Ismailului;
—
sectorul Tulcea - între Ceatalul şi Ceatalul
Sfântu Gheorghe;
—
canalul Sulina, sectorul Ceatalul Sfântu
Gheorghe - Marea Neagră;
1.2.
Canalul Dunăre-Marea Neagră;
1.3.
Canalul Poarta
Albă-Midia-Năvodari;
1.4.
Dunărea (braţul Chilia).
Coridorul paneuropean de transport VII - de la pct. 1.01 la pct. 1.04.
1.05. Canalul de legătură dintre Dunăre-Borcea şi
Combinatul Călăraşi;
1.06. Braţele navigabile ale Dunării: Tatamir,
Sfântu Gheorghe, Macin, Arapu, Caleia, Vâlciu,Borcea, Bala, Gogoşu;
1.7.
Râul Prut între Dunăre şi nodul hidrotehnic
Stânca-Costeşti;
1.8.
Râul Siret între Dunăre şi Adjud;
1.9.
Canalul magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi
Dridu;
1.10.
Râul Ialomiţa între Dunăre şi Dridu;
1.11.
Râul Argeş între Dunăre şi Mihăileşti;
1.12.
Râul Dâmboviţa între Budeşti-Bucureşti (Glina);
1.13.
Râul Olt între Dunăre-Slatina şi Râmnicu
Vâlcea;
1.14.
Râul Jiu între Dunăre şi Craiova;
1.15.
Canalul Bega pe sectorul Timişoara-frontieră;
1.16.
Râul Mureş de la frontieră până la Alba Iulia;
1.17.
Râul Someş între frontieră şi Dej.
2. Puncte de traversare cu bacul şi de acostare pentru nave de pasageri, la care se vor
executa lucrări de modernizare:
2.1.
Portul Sulina;
2.2.
Portul Tulcea;
2.3.
Portul Galaţi;
2.4.
Portul Brăila;
2.5.
Portul Cernavodă;
2.6.
Portul Călăraşi;
2.7.
Portul Olteniţa;
2.8.
Portul Giurgiu;
2.9.
Portul Calafat;
2.10.
Portul Drobeta-Turnu Severin;
2.11.
Portul Moldova Veche;
2.12.
Portul Chilia Veche;
2.13.
Portul Periprava;
2.14.
Portul Sfântu Gheorghe;
2.15.
Portul Isaccea;
2.16.
Portul Hârşova;
2.17.
Portul Zimnicea;
2.18.
Portul Turnu Măgurele;
2.19.
Portul Corabia;
2.20.
Portul Bechet;
2.21.
Portul Rast;
2.22.
Portul Cetate;
2.23.
Portul Orşova;
2.24.
Portul Şviniţa.
3. Puncte de trafic RO - RO noi:
3.1.
Portul Tulcea;
3.2.
Portul Galaţi;
3.3.
Portul Brăila;
3.4.
Portul Călăraşi;
3.5.
Portul Olteniţa;
3.6.
Portul Giurgiu;
3.7.
Portul Calafat;
3.8.
Portul Drobeta-Turnu Severin;
3.9.
Portul Moldova Veche;
3.10.
Portul Isaccea;
3.11.
Portul Turnu Măgurele;
3.12.
Portul Corabia;
3.13.
Portul Bechet.
4. Porturi la care se vor executa lucrări de
modernizare:
4.1.
Portul Constanţa;
4.2.
Portul Sulina;
4.3.
Portul Tulcea;
4.4.
Portul Medgidia;
4.5.
Portul Galaţi;
4.6.
Portul Brăila;
4.7.
Portul Cernavodă;
4.8.
Portul Călăraşi;
4.9.
Portul Olteniţa;
4.10.
Portul Giurgiu;
4.11.
Portul Calafat;
4.12.
Portul Drobeta-Turnu Severin;
4.13.
Portul Moldova Veche;
4.14.
Portul Mangalia;
4.15.
Portul Midia;
4.16.
Portul Chilia Veche;
4.17.
Portul Mahmudia;
4.18.
Portul Isaccea;
4.19.
Portul Hârşova;
4.20.
Portul Basarabi - pe Canalul Dunăre-Marea
Neagră;
4.21.
Portul Ovidiu - pe
Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari;
4.22.
Portul Luminiţa - pe Canalul Poarta Albă-Midia
Năvodari;
4.23.
Portul Pârjoaia;
4.24.
Portul Zimnicea;
4.25.
Portul Turnu Măgurele;
4.26.
Portul Corabia;
4.27.
Portul Bechet;
4.28.
Portul Cetate;
4.29.
Portul Orşova;
4.30.
Portul Şviniţa;
4.31.
Portul Baziaş.
5. Porturi noi:
5.1.
Pe râul Prut la: Oancea, Fălciu, Riseşti,
Prisăcani;
5.2.
Pe râul Siret la: Adjud Sud, Doaga şi
Independenţa;
5.3.
Pe canalul Siret-Bărăgan la: Mărăşeşti,
Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu;
5.4.
Pe râul Ialomiţa la Slobozia;
5.5.
Pe râul Dâmboviţa la Bucureşti (Glina);
5.6.
Pe râul Argeş la Olteniţa (confluenţă cu
Dunărea) şi la 1 Decembrie;
5.07. Pe râul Olt la Izlaz (confluenţă cu Dunărea),
la Slatina şi la Râmnicu Vâlcea Sud (Govora);
5.8.
Pe râul Jiu la Craiova;
5.9.
Pe canalul Bega la Timişoara;
5.10.
Pe râul Mureş la: Arad, Deva şi Alba Iulia;
5.11.
Pe râul Someş la: Satu Mare, Jibou şi Dej.
6. Porturi
turistice şi debarcadere pentru nave de pasageri:
6.1.
Portul Sulina;
6.2.
Portul Tulcea;
6.3.
Portul Galaţi;
6.4.
Portul Brăila;
6.5.
Portul Cernavodă;
6.6.
Portul Olteniţa;
6.7.
Portul Giurgiu;
6.8.
Portul Mangalia (2 Mai);
6.9.
Portul Belona (Eforie);
6.10.
Portul Tomis (Constanţa);
6.11.
Portul Chilia;
6.12.
Portul Sf. Gheorghe;
6.13.
Portul Orşova.
ANEXA Nr. 6*)
*) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 7
DIRECŢII DE DEZVOLTARE
prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea I - Reţele de transport
D. Reţeaua de aeroporturi
1. Aeroporturi existente la care se vor executa
lucrări de modernizare:
1.1.
Aeroportul Arad;
1.2.
Aeroportul Bucureşti Băneasa;
1.3.
Aeroportul Bucureşti Henri Coandă;
1.4.
Aeroportul Bacău;
1.5.
Aeroportul Cluj-Napoca;
1.6.
Aeroportul Constanţa;
1.7.
Aeroportul Iaşi;
1.8.
Aeroportul Oradea;
1.9.
Aeroportul Sibiu;
1.10.
Aeroportul Suceava;
1.11.
Aeroportul Timişoara;
1.12.
Aeroportul Baia Mare;
1.13.
Aeroportul Târgu Mureş;
1.14.
Aeroportul Caransebeş;
1.15.
Aeroportul Craiova;
1.16.
Aeroportul Satu Mare;
1.17.
Aeroportul Tulcea.
2. Aeroporturi noi:
2.1.
în zona Braşov-Ghimbav-Prejmer;
2.2.
în zona Brăila-Galaţi-Tuluceşti;
2.3.
în zona Alba Iulia-Aurel Vlaicu;
2.4.
în zona municipiului Bistriţa.
*) Anexa nr. 8 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 9
DIRECŢII DE DEZVOLTARE
prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea I - Reţele de transport
E. Reţeaua de transport combinat
1. Terminale de transport combinat existente, la
care urmează să se execute lucrări de modernizare:
1.1.
Terminalul Alba Iulia;
1.2.
Terminalul Bacău;
1.3.
Terminalul Baia Mare;
1.4.
Terminalul Bistriţa Nord;
1.5.
Terminalul Bradu de Sus (Piteşti);
1.6.
Terminalul Braşov Triaj;
1.7.
Terminalul Bucureştii Noi;
1.8.
Terminalul Buzău Sud;
1.9.
Terminalul Cluj-Napoca Est;
1.10.
Terminalul Constanţa Mărfuri;
1.11.
Terminalul Craiova;
1.12.
Terminalul Deva;
1.13.
Terminalul Galaţi
Mărfuri;
1.14.
Terminalul Glogovăţ (Arad);
1.15.
Terminalul Mediaş;
1.16.
Terminalul Oradea Est;
1.17.
Terminalul Ploieşti Crâng;
1.18.
Terminalul Petea - Satu Mare;
1.19.
Terminalul Semenic (Timişoara Sud);
1.20.
Terminalul Socola Mărfuri;
1.21.
Terminalul Suceava;
1.22.
Terminalul Titan (Bucureşti Sud);
1.23.
Terminalul Tulcea Mărfuri;
1.24.
Terminalul Port Constanţa.
2. Terminale de transport combinat noi:
2.1.
Terminalul Giurgiu Port;
2.2.
Terminalul Dej.
ANEXA Nr. 10*)
*) Anexa nr. 10 este reprodusă în facsimil.
Anexa Nr 11
DEFINIREA
principalilor termeni utilizaţi
Pentru aplicarea prezentei
legi, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
1. drum
naţional
- drumul care aparţine proprietăţii publice a statului,
este de interes naţional,
asigură legătura capitalei ţării cu
reşedinţele de judeţe, cu obiectivele
de interes strategic naţional, între ele, precum şi cu ţările vecine.
Drumurile naţionale pot fi:
—
autostrăzi;
—
drumuri expres;
—
drumuri naţionale europene (E);
—
drumuri naţionale principale;
—
drumuri naţionale secundare;
2. autostradă
- drumul naţional de mare
capacitate şi viteză, rezervat exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deserveşte proprietăţi
riverane, prevăzut cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană,
având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de
urgenţă, intersecţii denivelate şi accese limitate, intrarea şi ieşirea
autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate;
3. drum expres
- drumul naţional accesibil numai prin noduri sau intersecţii reglementate, rezervat exclusiv
circulaţiei autovehiculelor, se desfăşoară în afara localităţilor şi pe care
oprirea şi staţionarea pe partea carosabilă sunt interzise;
4. drum cu 4 benzi
- drumul naţional cu 4 benzi de circulaţie, accesibil
prin intersecţii reglementate,
cu traseu care poate traversa localităţi şi pe care oprirea şi staţionarea pe
partea carosabilă sunt interzise;
5. infrastructură
feroviară interoperabilă
- partea infrastructurii feroviare publice sau private
a statului, aferentă traficului
naţional şi internaţional, administrată în concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al
operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de
interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate
în legislaţia din România;
6. infrastructură
feroviară neinteroperabilă
- partea infrastructurii feroviare publice sau private
a statului, aferentă traficului
local, conectată ori nu la infrastructura feroviară interoperabilă şi care este administrată şi se
dezvoltă pe baza unor reglementări specifice interne;
7.
linii de
cale ferată
- linii de cale ferată
cu viteza sub 200 km/h; convenţionale
8.
reţea de
transport
- reţeaua de transport
internaţional combinat este constituită din linii de combinat cale
ferată, precum şi din terminale de transport combinat, puncte de trecere a frontierei, staţii de schimbare a ecartamentului şi
porturi sau legături cu nave feribot care au importanţă deosebită pentru
transportul internaţional combinat;
9. terminal de transport combinat
- locul echipat pentru transbordarea şi stocarea UTI
(unităţi de transport intermodal);
10.
punct de trecere
- orice loc organizat şi autorizat de Guvernul României
pentru trecerea a frontiere frontierei de stat;
11.
Coridorul paneuropean de transport multimodal
IV
- Dresda/Nurenberg -Praga -Viena/Bratislava -
Budapesta-Arad -Bucureşti-Constanţa/Craiova-Sofia-Salonic/Plovdiv-Istanbul
înseamnă traseul
rutier, traseul feroviar şi punctele de legătură de transport naval, aerian, maritim şi combinat,
incluzând instalaţii auxiliare ca: semnalizări, instalaţii necesare pentru dirijarea traficului, drumuri de acces,
puncte de trecere a frontierei, staţii de service, terminale pentru mărfuri şi
călători, depozite, aflate pe traseul coridorului;
12.
Coridorul paneuropean de transport VII
- Dunărea navigabilă, Canalul Dunăre-Marea Neagră,
Braţele Dunării Chilia şi Sulina,
legăturile navigabile dintre Marea Neagră şi Dunăre, Canalul Dunăre-Sava, Canalul Dunăre-Tisa şi infrastructurile
portuare importante situate pe
aceste căi navigabile;
13. Coridorul paneuropean de transport intermodal IX
- Helsinki-St.
Petersburg-Moscova/Pscov-Vitebsk-Kiev-Ljubasvika- Chişinău
-Bucureşti -Dimitrovgrad înseamnă traseul rutier, traseul feroviar şi infrastructurile de transport
combinat, incluzând instalaţii auxiliare ca:
drumuri de acces, puncte de trecere a frontierei,
staţii de service, terminale
pentru mărfuri şi călători, depozite şi instalaţii necesare pentru dirijarea
traficului, aflate pe traseul coridorului, precum şi legăturile lor cu toate
nodurile de infrastructuri de transport aflate pe coridor;
14.
Reţea TEN-R - Reţea transeuropeană de transport rutier;
15.
Reţea TEN-F - Reţea transeuropeană de transport feroviar.