ORDIN Nr. 1389
din 4 august 2008
privind aprobarea
Criteriilor si metodologiei de autorizare a centrelor de furnizare de servicii
pentru consumatorii de droguri si a Standardelor minime obligatorii de
organizare si functionare a centrelor de furnizare de servicii pentru
consumatorii de droguri
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 830 din 10 decembrie 2008
In aplicarea prevederilor art. 27
alin. (2) şi ale art. 29 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor
Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului
ilicit de droguri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, cu
modificările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 7
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, ale art. 14 din Hotărârea
Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse şi ale art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 15/2008,
ministrul sănătăţii publice, ministrul muncii,
familiei şi egalităţii de şanse şi ministrul internelor şi reformei
administrative emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Criteriile şi metodologia de
autorizare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri,
prevăzute în anexa nr. I.
Art. 2. - Se aprobă Standardele minime obligatorii de
organizare şi funcţionare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevăzute în anexa nr. II.
Art. 3. -Anexele nr. I şi II fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul sănătăţii publice,
Raed Arafat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
ANEXA Nr. I
CRITERIILE ŞI METODOLOGIA
de autorizare a centrelor de furnizare de servicii
pentru consumatorii de droguri
Art. 1. - (1) Centrele de furnizare de servicii pentru
consumatorii de droguri, denumite în continuare centre, prevăzute la art. 29 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005,
cu modificările ulterioare, se autorizează de Agenţia Naţională Antidrog,
conform prezentei metodologii.
(2) In sensul prezentelor norme, termenul de autorizare
reprezintă procesul de abilitare/acreditare a
unităţilor/centrelor care îndeplinesc criteriile prevăzute în prezentul act normativ.
Art. 2. - Se autorizează centrul care îndeplineşte
cumulativ următoarele criterii:
a) este înfiinţat de un solicitant constituit în
condiţiile legii;
b) solicitantul are prevăzut în actul de înfiinţare şi
acordarea de servicii pentru consumatorii de droguri;
c) durata de funcţionare a solicitantului, conform
actului de înfiinţare, îi permite înfiinţarea centrului pentru care solicită
autorizarea;
d) solicitantul are
posibilitatea de a susţine material sau demonstrează capacitatea de a atrage
resursele financiare necesare funcţionării centrului pentru care solicită
autorizarea;
e) solicitantul dispune de personal cu pregătire
profesională adecvată tipului de centru pentru care solicită autorizarea;
f) solicitantul a elaborat proceduri de evaluare periodică a centrului şi a gradului de satisfacţie a
beneficiarului;
g) solicitantul se angajează să transmită Agenţiei
Naţionale Antidrog, în termen de 30 de zile de la încheierea anului
calendaristic, rapoarte anuale privind activitatea centrului pentru care a solicitat autorizarea;
h) solicitantul se angajează să notifice Agenţiei
Naţionale Antidrog orice modificare a datelor în baza cărora a primit
autorizarea;
i) solicitantul deţine certificatul de înregistrare în
Registrul unic al cabinetelor medicale, în conformitate cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea
cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi cu dispoziţiile Normelor metodologice privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, aprobate prin Ordinul
ministrului sănătăţii şi familiei nr. 153/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, în cazul în care centrul are cabinet medical;
j) solicitantul are autorizaţie sanitară de
funcţionare, eliberată de Ministerul Sănătăţii Publice, şi, după caz, de
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, potrivit standardului I din anexa nr. II la ordin;
k) solicitantul este acreditat ca furnizor de servicii
sociale, conform legii;
l) solicitantul îndeplineşte
standardele minime obligatorii de organizare şi funcţionare a centrelor de
furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevăzute la pct. II-IV din anexa nr. II la ordin, a căror
îndeplinire se verifică de comisia de autorizare din cadrul Agenţiei Naţionale
Antidrog.
Art. 3. -In vederea autorizării centrelor, în termen de
30 de zile de la publicarea ordinului, se constituie în cadrul Direcţiei pentru
reducerea cererii de droguri din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, prin
dispoziţie a preşedintelui agenţiei, comisia de autorizare a centrelor de
furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, denumită în continuare comisie de autorizare.
Art. 4. - (1) Comisia de autorizare este formată din 5
membri, fiecare membru având un supleant.
(2) Preşedintele comisiei de
autorizare este directorul Direcţiei pentru reducerea cererii de droguri. In
situaţia în care acesta nu poate fi prezent la şedinţă, lucrările comisiei de
autorizare sunt prezidate de un înlocuitor desemnat de
acesta.
(3) Mandatul membrilor comisiei de autorizare este de
un an şi poate fi reînnoit.
(4) Calitatea de membru al comisiei de autorizare
încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea mandatului;
b) în caz de revocare;
c) la cerere.
Art. 5. - (1) Comisia de
autorizare se întruneşte o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar şi îşi
desfăşoară lucrările în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor.
(2) Hotărârile se iau cu majoritatea simplă a voturilor
membrilor prezenţi.
Art. 6. -Activitatea de
secretariat al comisiei de autorizare se asigură de Direcţia pentru reducerea
cererii de droguri din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog.
Art. 7. - Pentru întrunirea comisiei de autorizare,
preşedintele comisiei, prin secretariatul acesteia, convoacă membrii prevăzuţi
la art. 4 alin. (1), cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei de
autorizare.
Art. 8. - Participarea în calitate de membru al
comisiei de autorizare se face cu respectarea dispoziţiilor legale în materia
conflictului de interese.
Art. 9. - (1) Autorizarea se acordă gratuit, la cerere.
(2) In situaţia în care centrul va funcţiona în cadrul
unei filiale sau al altor entităţi cu personalitate juridică, cererea de
autorizare poate fi formulată direct de către acestea.
(3) Cererea de autorizare se
depune direct la secretariatul comisiei de autorizare sau se trimite prin
poştă, cu confirmare de primire. Modelul cererii de autorizare este prevăzut în
anexa nr. 1.
(4) Cererea de autorizare este
însoţită de documentele prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 10. - (1) Procedura de autorizare se declanşează
la data depunerii şi înregistrării cererii de autorizare care se analizează de
comisia de autorizare.
(2) In cazul în care se constată că dosarul nu este
complet, secretariatul comisiei de autorizare comunică acest fapt
solicitantului, în termen de 5 zile de la data înregistrării cererii.
Solicitantul are posibilitatea de a completa dosarul în termen de 30 de zile de
la data primirii notificării.
Art. 11. - (1) Comisia de autorizare verifică îndeplinirea
condiţiilor de autorizare şi stabileşte data deplasării la sediul declarat al
centrului, pe care o comunică solicitantului.
(2) Pentru a verifica exactitatea situaţiei de fapt
descrise de solicitant în dosarul de autorizare, cel puţin 2 membri ai comisiei
de autorizare se deplasează la sediul centrului. Membrii comisiei de autorizare
întocmesc un raport de evaluare şi inspecţie, care se analizează la şedinţa
ulterioară a comisiei de autorizare.
Art. 12. - (1) Comisia de autorizare soluţionează cererea
de autorizare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia sau,
după caz, de la data completării dosarului, potrivit art. 10 alin. (2).
(2) Comisia de autorizare, în
baza analizei prevăzute la art. 11 alin. (2) şi a raportului de evaluare şi
inspecţie, decide acordarea sau neacordarea autorizării.
(3) Decizia este consemnată în
procesul-verbal de şedinţă, care va fi semnat de toţi membrii participanţi.
(4) Decizia de neacordare a
autorizării este obligatoriu motivată şi se notifică solicitantului în termen
de 5 zile de la data şedinţei.
(5) Solicitantul are
posibilitatea să reia procedura de autorizare dacă îndeplineşte criteriile de
autorizare.
Art. 13. - (1) In baza deciziei comisiei de autorizare,
secretariatul acesteia eliberează în termen de 5 zile certificatul de
autorizare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.
(2) Pentru înregistrarea certificatelor de autorizare a
centrelor, la nivelul Agenţiei Naţionale Antidrog se înfiinţează Registrul de
evidenţă a centrelor de asistenţă pentru consumatorii de droguri. Centrele care
primesc autorizaţie şi sunt trecute în Registrul de evidenţă a centrelor de
asistenţă pentru consumatorii de droguri vor fi afişate pe site-ul Agenţiei
Naţionale Antidrog în 30 de zile de la autorizare.
Art. 14. - (1) Certificatul de
autorizare se identifică prin serie, număr şi data eliberării.
(2) In cazul pierderii, sustragerii sau deteriorării
certificatului de autorizare, secretariatul comisiei de autorizare poate
elibera un duplicat solicitantului.
Art. 15. - (1) Decizia de
neacordare a autorizării poate fi contestată de solicitant, în termen de 15
zile de la data comunicării.
(2) Contestaţiile se soluţionează de o comisie de
contestaţie, desemnată de preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog.
Art. 16. - Decizia comisiei de
contestaţii poate fi atacată în condiţiile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - Centrul se autorizează pentru o perioadă de
3 ani sau, după caz, pe perioada de funcţionare a acestuia, dacă aceasta este
mai mică de 3 ani.
Art. 18. - (1) Nerespectarea standardelor de organizare
şi funcţionare după autorizare poate atrage limitarea domeniului de activitate
ori retragerea autorizării, prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale Antidrog, la propunerea comisiei de autorizare.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) poate fi contestată
în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19. - Reautorizarea poate fi solicitată cu cel
puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului prevăzut la art. 17, prin
depunerea la secretariatul comisiei de autorizare a unei cereri însoţite de
declaraţie, din care să reiasă că solicitantul întruneşte condiţiile prevăzute
pentru continuarea activităţii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 20. - Centrele autorizate sunt obligate să afişeze
la sediu, într-un loc accesibil publicului, certificatul de autorizare, în
original sau copie legalizată.
Art. 21. - Centrele existente care furnizează servicii
pentru consumatorii de droguri sunt obligate să se autorizeze în termen de un
an de la intrarea în vigoare a ordinului pentru aprobarea prezentelor criterii
şi metodologii.
Art. 22. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele criterii şi metodologie.
ANEXA Nr. 1 la criterii si metodologie
CERERE DE AUTORIZARE
Denumirea solicitantului
......................................................................................................................
Forma de organizare sau statutul juridic (asociaţie, fundaţie,
persoană fizică autorizată etc): ..................
Actul de
înfiinţare................................................................................................................................
Data emiterii.......................................................................................................................................
Emitent...............................................................................................................................................
Sediul solicitantului:
Str..................................................................................nr..........,
bl......., sc........., ap.......................
Localitatea................................................., cod poştal...............................,
judeţul/sectorul.............., telefon................, fax..........................,
e-mail....................................., pagina de
internet:..................
Sediul centrului:
Str.........................................................................................nr.............,
bl......., sc......, ap................
Localitatea............................................................,
cod poştal....................., judeţul/sectorul.............,
telefon..................., fax....................,
e-mail:..................................., pagina de
internet.......................
Cod fiscal nr......................., anul..........., eliberat
de...........................................................................
Cont bancar
nr............................................................., deschis la
Banca..........................................,
cu sediul în.........................................................................................................................................
|
DECLARAŢIE
Subsemnatul/Subsemnata,...................................................,
posesor/posesoare al/a actului de identitate.........seria........ nr..........................., eliberat/eliberată la data
de...........................de
către.............................................,în calitate de
împuternicit(ă) al/a....................., solicit
autorizarea centrului de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri,
conform descrierii anexate.
Mă angajez să notific comisiei de autorizare orice
modificare a situaţiei centrului pentru care solicit autorizarea.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu
privire la falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că datele,
informaţiile şi documentele prezentate corespund realităţii.
Persoana împuternicită,
................................................
(semnătura şi ştampila)
Data........................................
ANEXA Nr. 2 la criterii si metodologie
DOCUMENTELE
care însoţesc cererea de autorizare
1. Descrierea centrului pentru care se solicita
autorizarea:
a) tipul centrului;
b) descrierea serviciilor desfăşurate şi a
metodologiilor de lucru utilizate;
c) durata în timp estimată pentru funcţionarea
centrului;
d) data de la care funcţionează sau de la care va
funcţiona centrul;
e) sediul la care funcţionează centrul;
f) categoria şi numărul de beneficiari;
g) modalitatea de selectare a beneficiarilor;
h) modalităţile periodice de control al gradului de
satisfacţie a beneficiarilor;
i) rezultatele preconizate ale activităţii;
j) efectele benefice ale activităţii la nivelul
comunităţii:
1. modalităţile de informare a comunităţii privind
activităţile şi rezultatele acestora;
2. alte comentarii privind
activitatea desfăşurată;
k) date de contact ale persoanei desemnate să ofere
informaţii suplimentare.
2. Copie de pe autorizaţia sanitară de funcţionare
3. Copie de pe certificatul de acreditare ca furnizor de
servicii sociale
4. Document de înfiinţare a
furnizorului care solicită autorizarea
5. Regulamentul de organizare
şi funcţionare
6. Procedurile privind serviciile oferite
7. Organigrama
8. Curriculum vitae ale persoanelor implicate în
acordarea serviciilor
9. Copii ale documentelor care
atestă pregătirea profesională/calificarea/aviz de liberă practică, după caz,
pentru persoanele implicate în acordarea serviciilor
10. Dovada privind situaţia juridică a sediului unde
urmează să se înfiinţeze centrul
11. Copie de pe avizul sanitar,
autorizaţia pentru protecţia muncii, autorizaţia de mediu, avizul/autorizaţia
de securitate la incendiu şi alte autorizaţii prevăzute de lege.
ANEXA Nr. 3 la criterii si metodologie
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR Şl REFORMEI ADMINISTRATIVE
AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTIDROG
CERTIFICAT DE AUTORIZARE
seria...........nr..........din.............................
Centrul..............................................................,
cu sediul în localitatea..........................,
str......................................nr......, bl.......,
sc......, et......., ap....., judeţul/sectorul.................., înfiinţat
de.............................................................., cu codul unic
de înregistrare/codul
fiscal..................., este autorizat să furnizeze servicii pentru
consumatorii de droguri.
Prezentul certificat este valabil pentru o perioadă de 3 ani de la data eliberării.
Preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog,
....................................................................
Preşedintele comisiei de autorizare,
....................................................................
ANEXA Nr. 4 la criterii si metodologie
CERERE DE REAUTORIZARE
Denumirea
solicitantului................................................................................................................
Forma de organizare sau statutul juridic (asociaţie, fundaţie,
persoană fizică autorizată etc):............
Actul de înfiinţare.........................................................................................................................
Data
emiterii................................................................................................................................
Emitent.......................................................................................................................................
Sediul solicitantului:
Str......................................................................................nr..........,
bl......., sc........., ap...........
Localitatea......................................................................................,
cod poştal.......................... Judeţul/sectorul................, telefon.................,
fax:.....................................................................,
e-mail......................................, pagina de
internet:.....................................................................
Sediul centrului:
Str.................................................................................nr.............,
bl......., sc......, ap..............,
Localitatea................................................................,
cod poştal................................................
judeţul/sectorul............,
telefon..................................,
fax..................................., e-mail............, pagina de
internet:........................................................................................................................
Cod fiscal nr..............................................,
anul..........., eliberat de.............................................
Cont bancar nr......................................, deschis la
Banca..........................................................,
cu sediul
în.................................................................................................................................
Nr. certificatului de
autorizare......................................................................................................
Data expirării
autorizării...............................................................................................................
|
DECLARAŢIE
Subsemnatul/Subsemnata,
..............................................................,
posesor/posesoare al/a actului de identitate......... seria.........................nr........................,
eliberat/eliberată la data de................de către....................,în
calitate de împuterniciră)
al/a............................................................., solicit
reautorizarea centrului de furnizare de servicii pentru consumatorii de
droguri.
Mă angajez să notific comisiei de autorizare orice modificare
a situaţiei centrului pentru care solicit reautorizarea.
Cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că
situaţia centrului este similară cu cea din momentul autorizării.
Persoana împuternicită,
...............................................
(semnătura şi ştampila)
Data........................................
ANEXA Nr. II
STANDARDE MINIME OBLIGATORII
de organizare si funcţionare a centrelor de
furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri
I. STANDARDE PENTRU AUTORIZAREA
SANITARA DE FUNCŢIONARE
A. Standard referitor la cabinete
1. Cabinetul medical din
structura centrelor trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii
generale:
a) suprafaţă de minimum 9 m2;
b) chiuvetă racordată la apă caldă şi apă rece;
c) pardoseala cabinetului medical construită din
material uşor igienizabil;
d) mobilier adecvat unui cabinet medical.
Dotarea minimă include: tensiometru, termometru,
cântar, stetoscop, centimetru, teste pentru depistarea drogurilor în lichide
biologice.
In cazul în care cabinetul medical asigură tratament de
substituţie cu agonişti de opiacee, trebuie respectate următoarele criterii
suplimentare:
a) deţinerea substanţelor
utilizate în tratamentul de substituţie trebuie să se facă în camere special
amenajate, fără ferestre, cu suprafaţă de minimum 9 m2, într-un dulap metalic securizat,
potrivit legii;
b) cabinetul medical din structura centrelor trebuie să
procure medicaţia necesară tratamentului de substituţie pe baza condicii de
aparat, destinată exclusiv prescrierii acestuia. In condica de aparat se vor
trece data, numele şi semnătura persoanei care eliberează, cantitatea
eliberată, numele şi semnătura persoanei din partea cabinetului medical care
primeşte medicaţia;
c) persoana care distribuie
tratamentul de substituţie va fi răspunzătoare de distribuţia, administrarea şi
notarea cantităţii de medicaţie de substituţie eliberate fiecărui beneficiar în
condica de prescripţie. In condica de prescripţie se vor înregistra, la fiecare
administrare, data, numele şi semnătura persoanei care administrează medicaţia,
cantitatea administrată în miligrame, precum şi numele şi semnătura
beneficiarului care primeşte medicaţia.
2. Cabinetul de
psihologie din structura centrelor trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele criterii:
a) o suprafaţă de minimum 6 m2, iar în cazul consilierii şi/sau
psihoterapiei de grup, o suprafaţă minimă de 1,5 m2/persoană, dar nu mai puţin de 12 m2;
b) mobilier adecvat, condiţii de luminozitate şi de
respectare a confidenţialităţii.
3. Cabinetul de asistenţă socială din
structura centrelor trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii:
a) o suprafaţă de minimum 6 m2, iar în cazul consilierii de grup,
o suprafaţă minimă de 1,5 m2/persoană, dar nu mai puţin de 12 m2;
b) mobilier adecvat, condiţii de luminozitate şi de
respectare a confidenţialităţii.
B. Standard referitor la spaţiile de lucru
1. Centrul de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog Criterii
minime privind spaţiile:
a) minimum un cabinet medical,
un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţă socială care respectă
criteriile menţionate la standardul A;
b) grupuri sanitare separate pe
sexe şi separate pentru personal şi beneficiari;
c) sală de aşteptare cu o suprafaţă
de minimum 1,2 m2/persoană,
amenajată cu scaune;
d) alte spaţii adaptate specificului activităţilor
desfăşurate cu beneficiarii.
2. Centrul de zi
Criterii minime privind spaţiile:
a) un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţă
socială pentru care respectă criteriile menţionate la standardul IA;
b) spaţii adecvate pregătirii, păstrării alimentelor şi
servirii mesei: amenajări cu materiale uşor de igienizat, mobilier funcţional,
instalaţii şi aparatură specifică, instalaţii pentru gătit, chiuvetă, frigider,
congelator, hotă, maşină de spălat vase etc, veselă şi tacâmuri suficiente;
c) spaţii cu suprafaţa de 1,5 m2/persoană,
dar nu mai puţin de 12 m2, pentru activităţi de consiliere/psihoterapie de grup, terapie
ocupaţională/ergoterapie, dotate conform activităţilor prevăzute în cadrul
centrului;
d) alte spaţii adaptate specificului activităţilor
desfăşurate cu beneficiarii.
3. Centrul tip
comunitate terapeutică
Criterii minime privind spaţiile:
a) un cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţă
socială pentru care respectă criteriile menţionate la standardul IA;
b) un grup sanitar la cel mult 6 beneficiari, separat pe
sexe şi separat pentru personal şi beneficiari;
toaletele beneficiarilor sunt accesibile, cu acces direct din dormitoare sau
aflate în apropierea dormitoarelor;
c) dormitoare cu o suprafaţă de 6 m2/persoană, care pot fi ocupate de
cel mult 4 beneficiari şi care asigură un cubaj de 18 m3/pat de aer;
d) spaţii adecvate şi cu circuite funcţionale
corespunzătoare necesare pregătirii, păstrării alimentelor şi servirii mesei:
amenajări cu materiale uşor de igienizat, mobilier funcţional, instalaţii
pentru gătit, chiuvetă, frigider, congelator, hotă, veselă şi tacâmuri;
e) o baie la cel mult 6
beneficiari, separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari,
accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea
dormitoarelor;
f) o spălătorie pentru beneficiarii comunităţii, cu o
suprafaţa minimă de 14 m2şi o dotare de minimum două maşini de spălat, amenajată cu materiale
uşor de igienizat;
g) sursă de apă potabilă;
h) spaţii pentru activităţi de terapie
ocupaţională/ergoterapie, organizate conform normelor specifice activităţii
desfăşurate. Suprafaţa minimă asigurată pentru fiecare beneficiar care
desfăşoară activităţi în cadrul acestor ateliere este de 4 m2;
i) cameră de dormit pentru personalul comunităţii care
asigură permanenţa.
4. Locuinţa protejată
Criterii minime privind spaţiile:
a) spaţii de tip simplex: un modul la 2-3 persoane;
duplex: două module la 3-6 persoane; triplex: trei module la 6-8 persoane;
quadruplex: 4 module la 8-10 persoane. Modulul de locuit are minimum un
dormitor, o cameră de zi, bucătărie, grup sanitar, dependinţe. Fiecare locatar
beneficiază de spaţiu locativ în cadrul unui modul de locuit;
b) spaţiu locativ de minimum 13,5 m2/beneficiar: cameră de dormit şi
spaţii comune;
c) dormitor cu un spaţiu de minimum 6 m2/beneficiar;
d) spaţii adecvate pregătirii,
păstrării alimentelor şi servirii mesei: amenajări cu materiale uşor de
igienizat, mobilier funcţional, instalaţii şi aparatură specifică: instalaţii
pentru gătit, chiuvetă, frigider, congelator, hotă, veselă şi tacâmuri;
e) după caz, alte spaţii
adaptate specificului activităţilor desfăşurate cu beneficiarii.
5. Centrul de
asistenţă integrată a adicţiilor
Criterii minime privind spaţiile:
a) minimum un cabinet medical, un cabinet de psihologie
şi un cabinet de asistenţă socială care respectă criteriile menţionate la
standardul I A;
b) grupuri sanitare separate pe
sexe şi separate pentru personal şi beneficiari;
c) sală de aşteptare cu o
suprafaţă de minimum 1,2 m2/ persoană, amenajată cu scaune;
d) după caz, alte spaţii
adaptate specificului activităţilor desfăşurate cu beneficiarii.
6. Centrul de dezintoxicare
Criterii minime privind spaţiile:
a) organizarea spaţiilor
respectă criteriile Ministerului Sănătăţii Publice referitoare la unităţile
spitaliceşti;
b) saloanele au obligatoriu cel
puţin două paturi, pentru fiecare beneficiar asigurându-se un spaţiu de 6 m2;
c) are minimum un cabinet medical de psihiatrie, un
cabinet de psihologie şi un cabinet de asistenţă socială care respectă
criteriile menţionate la standardul I;
d) are o toaletă la cel mult 10 beneficiari, separate
pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari, accesibile, cu acces direct
din dormitoare sau aflate în apropierea dormitoarelor;
e) are o baie la cel mult 10
beneficiari, separate pe sexe şi separate pentru personal şi beneficiari,
accesibile, cu acces direct din dormitoare sau aflate în apropierea
dormitoarelor;
f) deţine un laborator de analize medicale propriu,
organizat conform legislaţiei în vigoare, sau poate externaliza serviciile de
analize de laborator către un furnizor acreditat.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate
consumului de droguri
Pentru funcţionare trebuie îndeplinite cumulativ
următoarele criterii minime:
a) spaţii de depozitare pentru seringile sterile,
echipament de injectare, material sanitar şi, separat, spaţii de depozitare
pentru seringile folosite, dotate cu recipiente speciale de colectare, conform
normativelor Ministerului Sănătăţii Publice;
b) sală de primire şi aşteptare;
c) sală unde se desfăşoară efectiv schimbul de echipamente de injectare.
II. STANDARD REFERITOR LA ASIGURAREA SERVICIILOR
1. Centrul de
prevenire, evaluare şi consiliere antidrog
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) informare, educare, comunicare pentru promovarea unui
stil de viaţă sănătos, precum şi pentru prevenirea
riscurilor asociate consumului de alcool, tutun şi droguri;
b) prevenirea consumului de
tutun, alcool şi droguri în şcoală, familie, comunitate etc;
c) acordarea primului ajutor;
d) evaluarea medicală,
psihologică şi socială a consumatorilor de droguri;
e) servicii medicale de bază,
cum ar fi: efectuarea de măsurători antropometrice, monitorizarea parametrilor
fiziologici, imunizare etc;
f) administrarea de medicamente;
g) întreruperea consumului de droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei în ambulator;
h) stabilizare biomedicală;
i) informare şi educare pentru prevenirea infecţiilor
cu transmitere pe cale sangvină sau sexuală, cum ar fi HIV, hepatita B, C etc;
j) recoltarea de produse biologice şi testarea
prezenţei drogurilor;
k) îngrijirea plăgilor simple şi suprainfectate;
l) coordonarea asistenţei consumatorilor
în reţeaua locală de asistenţă medicală, psihologică şi socială;
m) management de caz;
n) intervenţii psihologice;
o) servicii de asistenţă socială;
p) consiliere.
2. Centrul de zi
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) asistenţă şi consiliere socială;
b) intervenţii psihologice;
c) consiliere psihologică
individuală şi de grup sau grup de suport;
d) consiliere vocaţională
pentru angajare în muncă;
e) consiliere familială;
f) activităţi ocupaţionale;
g) activităţi recreative şi de socializare;
h) activităţi educative;
i) asigurarea mesei de prânz.
3. Centrul tip
comunitate terapeutică
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) găzduire pe perioada menţionată în contractul sau
acordul cu beneficiarul;
b) psihodiagnostic şi evaluare clinică, inclusiv examen
clinic general şi pe aparate pentru a depista eventualele boli infecţioase în
evoluţie care pot pune în pericol alte persoane din
centru;
c) intervenţii psihologice;
d) servicii de asistenţă socială;
e) consiliere pentru dezvoltarea
abilităţilor de trai independent;
f) îndrumare vocaţională, cum ar fi sprijin pentru
angajare, formare, orientare şi integrare în muncă;
g) ergoterapie recreaţională şi
funcţională. In cadrul activităţilor de ergoterapie recreaţională şi funcţională
sunt aplicate normele de protecţie a muncii pentru activităţile specifice
desfăşurate. Beneficiarul este informat înainte asupra condiţiilor specifice de
desfăşurare a activităţii;
h) asistenţă medicală de medicină generală cu o
frecvenţă de minimum o dată/lună/beneficiar, consultaţie de psihiatrie cu o
frecvenţă de minimum o dată/lună/beneficiar;
i) asistenţă medicală de urgenţă la nevoie;
j) servicii de permanenţă 24 de ore.
4. Locuinţa protejată
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) găzduire pe perioada menţionată în
contractul/acordul cu beneficiarul;
b) intervenţii ocazionale având ca scop menţinerea
abilităţilor de trai independent;
c) asistenţă cu caracter
sporadic (la nevoie) realizată prin vizite ocazionale ale personalului
desemnat;
d) consiliere vocaţională;
e) activităţi recreative şi de socializare.
5. Centrul de
asistenţă integrată a adicţiilor (CAIA)
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) servicii medicale de bază: evaluare medicală,
efectuarea de măsurători antropometrice, monitorizarea parametrilor
fiziologici, imunizare etc;
b) administrarea de medicamente;
c) acordarea primului ajutor;
d) întreruperea consumului de
droguri sub control medical şi menţinerea abstinenţei în ambulator;
e) stabilizare biomedicală;
f) informare şi educare pentru
prevenirea infecţiilor cu transmitere pe cale sangvină sau sexuală, cum ar fi
HIV, hepatită B, C, precum şi pentru un stil de viaţă sănătos;
g) recoltarea de produse
biologice şi testarea prezenţei drogurilor;
h) îngrijirea plăgilor simple şi suprainfectate;
i) psihodiagnostic şi evaluare clinică;
j) intervenţii psihologice;
k) servicii de asistenţă socială.
6. Centre de dezintoxicare
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) servicii medicale de bază, consultaţie şi tratament
medical de psihiatrie;
b) întreruperea consumului de droguri sub control
medical;
c) stabilizare biomedicală;
d) testarea prezenţei drogurilor
în lichide biologice;
e) psihodiagnostic şi evaluare clinică, inclusiv examen
clinic general şi pe aparate pentru a depista eventualele boli infecţioase în
evoluţie care pot pune în pericol alte persoane din centru;
f) intervenţii psihologice;
g) servicii de asistenţă
socială;
h) tratamentul patologiei duale psihiatrice.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate
consumului de droguri
Criterii privind serviciile minime oferite:
a) informare cu privire la riscurile asociate consumului
de droguri;
b) educare privind promovarea
comportamentelor cu risc scăzut de infectare cu HIV, infecţii cu transmiterea
sexuală, hepatite etc;
c) consiliere pentru
dezvoltarea capacităţilor beneficiarului de a identifica şi evita situaţiile de
risc;
d) schimbul de seringi;
e) referirea către alte servicii.
III. STANDARD REFERITOR LA ORGANIZARE Şl FUNCŢIONARE
1. Criterii minime comune de organizare şi
funcţionare:
a) activitatea centrului se desfăşoară în baza
regulamentului de organizare şi funcţionare şi a regulamentului de ordine
internă;
b) centrul dispune de
protocoale/proceduri scrise pentru fiecare tip de serviciu oferit, cum ar fi:
protocol de admitere, de ieşire, de evaluare psihologică şi socială,
contract/acord terapeutic etc;
c) centrul furnizează servicii
de asistenţă medicală, psihologică şi socială în conformitate cu prevederile
Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului
ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, cu modificările ulterioare, precum şi
cu prevederile Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în
domeniul asistenţei consumatorului de droguri, aprobate prin Decizia preşedintelui
Agenţiei Naţionale Antidrog nr. 16/2006, şi ale Metodologiei de elaborare,
modificare şi implementare a planului individualizat de asistenţă a
consumatorului de droguri, aprobată prin Decizia preşedintelui Agenţiei
Naţionale Antidrog nr. 17/2006;
d) centrul deţine, în
condiţiile legii, baze proprii de date privind serviciile şi beneficiarii
centrului. Centrul transmite Agenţiei Naţionale Antidrog date privind asistenţa
consumatorilor de droguri, în conformitate cu Legea nr. 143/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi cu Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005,
cu modificările ulterioare;
e) centrul colaborează cu centrele de prevenire,
evaluare şi consiliere antidrog teritoriale din structura Agenţiei Naţionale
Antidrog, în vederea realizării managementului de caz;
f) centrul asigură, în
condiţiile legii, confidenţialitatea serviciilor, bazelor de date şi protecţia
identităţii beneficiarilor.
2. Criterii specifice de organizare şi funcţionare
pentru centrul de dezintoxicare:
a) Admitere/internare: Procedura
privind internarea beneficiarului este prevăzută în
regulamentul de organizare şi funcţionare a centrului.
Internarea persoanelor pentru dezintoxicare este decisă
de medicul centrului de dezintoxicare pe baza recomandării trimise de centrul
de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog, medicul de familie sau alţi
furnizori de servicii pentru consumatorii de droguri. Medicul va informa
beneficiarul despre metodele utilizate în cadrul dezintoxicării, precum şi
despre tratamentul prescris.
In cazul în care numărul solicitărilor depăşeşte
numărul de paturi disponibile din centrul de dezintoxicare, se întocmeşte o
listă de aşteptare de către medicul centrului.
Pe parcursul internării beneficiarul este obligat să
respecte regulamentul de ordine interioară al centrului, care îi este adus la
cunoştinţă în momentul internării. In acest sens, beneficiarul semnează că a
fost informat şi că pe parcursul internării va respecta regulile impuse de
regulamentul centrului.
In cazul internării pentru dezintoxicare, beneficiarul
va semna un acord privind asistenţa medicală, care se va aplica pe parcursul
internării; nerespectarea angajamentului atrage externarea disciplinară a
beneficiarului sau reevaluarea măsurilor terapeutice întreprinsc. In cazul
beneficiarilor cu vârsta sub 18 ani, acordul va fi semnat de către
reprezentantul legal.
Beneficiarul, pe tot parcursul internării, primeşte
tratament adecvat potrivit necesităţilor individuale şi celor legate de
dependenţa de substanţă, în conformitate cu ghidurile de bune practici în domeniu.
Medicul centrului poate modifica în orice moment
tratamentul în funcţie de starea clinică şi de evoluţia beneficiarului, cu
informarea prealabilă a acestuia.
Pe tot parcursul internării medicul centrului poate
dispune efectuarea de analize pentru depistarea prezenţei drogurilor.
Pozitivarea acestora atrage o reevaluare a serviciilor oferite sau externarea
beneficiarului, după caz.
Dezintoxicarea poate începe numai după confirmarea
diagnosticului de dependenţă, conform Manualului de diagnostic şi statistică a
tulburărilor mentale IV/Codul internaţional al maladiilor nr. 10, denumit în
continuare DSM IV/ICD 10, şi prin punerea în evidenţă în sângele sau în urina beneficiarului
a drogurilor consumate de către acesta.
Perioada de dezintoxicare este stabilită în funcţie de
starea şi de evoluţia beneficiarului, fără a se depăşi 30 de zile.
Pe tot parcursul internării managementul de caz este
asigurat de centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog în colaborare
cu personalul centrului.
In cazul în care pe parcursul
internării beneficiarul refuză medicatia prescrisă, tratamentul va fi reevaluat
împreună cu medicul, iar dacă beneficiarul refuză în continuare planul
terapeutic propus, va fi externat. Excepţie fac situaţiile în care beneficiarul
este obligat la tratament de instanţele judecătoreşti, în acest caz
beneficiarul este informat asupra tratamentului, fără a fi nevoie de acordul
acestuia.
b) Externarea
Externarea terapeutică se face în momentul finalizării
dezintoxicării la indicaţia medicului din centrul de dezintoxicare. După
externare beneficiarul va fi orientat către centrul de prevenire, evaluare şi
consiliere antidrog de domiciliu, în vederea continuării managementului de caz.
Externarea se poate face la cererea beneficiarului
împotriva avizului medical, beneficiarul asumându-şi
întreaga responsabilitate asupra consecinţelor externării. In acest caz
beneficiarul menţionează în foaia de observaţie că se externează contrar
avizului medical şi semnează, situaţie în care centrul de dezintoxicare şi
medicul curant sunt absolviţi de orice răspundere. In cazul beneficiarilor cu
vârsta sub 18 ani, centrul anunţă reprezentantul legal care va decide asupra
externării beneficiarului împotriva avizului medical, reprezentantul legal
asumându-şi întreaga responsabilitate asupra consecinţelor externării. In acest
caz reprezentantul legal menţionează în foaia de observaţie că beneficiarul se
externează contrar avizului medical şi semnează, situaţie în care centrul de
dezintoxicare şi medicul curant sunt absolviţi de orice răspundere.
Beneficiarul poate fi externat disciplinar în
următoarele situaţii:
- exercită violenţă împotriva personalului sau a
celorlalţi pacienţi;
- introduce alcool ori substanţe psihotrope sau
stupefiante în centrul de dezintoxicare.
In ambele situaţii beneficiarul
va fi îndrumat către centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog
competent teritorial pentru continuarea managementului de caz.
Centrul de dezintoxicare comunică de îndată centrului
de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau, după caz, organelor
judiciare cu privire la măsura externării, în cazul în care beneficiarul a fost
trimis de către aceste instituţii.
In cazul în care beneficiarul este depistat pozitiv
pentru consum de droguri pe parcursul internării, medicul poate decide
reevaluarea serviciilor oferite sau externarea disciplinară a beneficiarului.
Toate aceste situaţii vor fi menţionate în foaia clinică de observaţie medicală
şi vor fi semnate de medicul centrului de dezintoxicare.
Readmiterea în centrul de dezintoxicare
se face după o nouă evaluare de către centrul de prevenire, evaluare şi
consiliere antidrog şi după parcurgerea listei de aşteptare, după caz.
c) Măsuri specifice
Vizitele se vor desfăşura în condiţii de strictă
supraveghere şi în prezenţa unui cadru desemnat în acest scop după un orar şi perioadă
de timp bine precizate.
Pachetele şi celelalte obiecte destinate persoanei
internate vor fi controlate obligatoriu de către personalul centrului de
dezintoxicare.
Părăsirea centrului de dezintoxicare de către persoana
internată se va face numai prin externare în condiţiile prezentate mai sus.
In cazul în care există suspiciunea întemeiată de
introducere de alcool ori substanţe stupefiante sau psihotrope, personalul
centrului de dezintoxicare are drept de control asupra
efectelor personale ale beneficiarului.
Centrul de dezintoxicare are un sistem de pază şi
protecţie ce permite securitatea pacienţilor internaţi în centru, precum şi un
acces restrictiv şi monitorizat al persoanelor care intră în centru. Accesul în centrul de dezintoxicare este permis numai
persoanelor autorizate de conducerea acestuia.
Centrul de dezintoxicare are afişat la loc vizibil
publicului un program de funcţionare, precum şi un program al vizitelor.
3. Criterii specifice de organizare şi funcţionare în cazul tratamentului de substituţie cu
agonişti de opiacee
1. Criterii de includere în tratamentul de substituţie:
a) vârsta peste 18 ani sau
peste 16 ani, când beneficiul tratamentului este superior efectelor secundare
şi doar cu consimţământul scris al reprezentantului legal;
b) diagnostic DSM IV/ICD 10 de dependenţă de opiacee;
c) test pozitiv la opiacee la testare urinară sau
sangvină.
2. Criterii de orientare pentru
includerea în tratament de substituţie:
a) afirmativ încercări repetate
de întrerupere a consumului;
b) comportament de consum de risc;
c) HIV/SIDA;
d) femei însărcinate;
e) patologie organică sau psihiatrică gravă;
f) polidependenţă.
3. Tratamentul de substituţie cu agonişti de opiacee se
poate face în scopul dezintoxicării sau al reducerii riscurilor asociate consumului
de droguri (program de menţinere).
4. Programul de menţinere se realizează conform
următoarei metodologii (metoda privilegiilor):
a) luna 1-3 inclusiv -
inducţie. Se realizează inducerea tratamentului şi stabilirea dozei de
menţinere prin internare sau prezentare zilnică la centru;
b) luna 4-6 inclusiv - un
privilegiu. La sfârşitul primelor 3 luni de tratament de substituţie se face o
evaluare de către medic, asistent social şi psiholog. Dacă pe parcursul acestor
3 luni testele urinare efectuate au fost negative şi beneficiarul respectă
acordul de asistenţă şi planul individualizat de asistenţă, medicul centrului
poate propune beneficiarului să beneficieze o zi pe săptămână de o
autoadministrare a dozei zilnice pentru următoarele 3 luni. în cazul în care
beneficiarul este de acord, în fiecare săptămână beneficiarul primeşte o doză
pentru autoadministrare. Astfel, în ziua anterioară celei stabilite pentru
primirea privilegiului, medicul îi eliberează doza şi pentru a doua zi.
Beneficiarul deţine asupra sa doza pentru a doua zi, pe care şi-o
autoadministrează. Doza pierdută sau distrusă nu se înlocuieşte, beneficiarul
asumându-şi întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacă pe parcursul
acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, se revine la
administrarea zilnică, ca în primele 3 luni de tratament, urmând ca
beneficiarul să fie reevaluat după alte 3 luni;
c) luna 7-9 inclusiv - două privilegii. La sfârşitul
celor 3 luni cu un privilegiu se realizează o nouă evaluare medicală,
psihologică şi socială. Dacă testele urinare sau sangvine sunt negative şi
beneficiarul respectă acordul de asistenţă şi planul individualizat de
asistenţă, medicul centrului poate propune beneficiarului să beneficieze de
două zile pe săptămână de autoadministrare a dozei zilnice, pentru următoarele
3 luni. In cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare săptămână
acesta primeşte două doze pentru autoadministrare. Astfel, în ziua anterioară
celor stabilite pentru primirea privilegiului, medicul îi eliberează dozele şi
pentru următoarele două zile. Beneficiarul deţine asupra sa dozele pentru cele
două zile, pe care şi le autoadministrează. Dozele pierdute sau distruse nu se
înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga
responsabilitate asupra produsului. Dacă pe parcursul
acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi
pierde dreptul de a avea cele două privilegii şi revine la faza cu un singur
privilegiu, urmând ca beneficiarul să fie reevaluat după alte 3 luni;
d) luna 10-12 inclusiv - 3 privilegii. La sfârşitul
celor 3 luni cu două privilegii se realizează o nouă evaluare medicală,
psihologică şi socială. Dacă testele urinare sau sangvine sunt negative şi
beneficiarul respectă acordul de asistenţă şi planul individualizat de
asistenţă, medicul centrului poate propune beneficiarului să beneficieze de 3
zile pe săptămână de autoadministrare a dozei zilnice, pentru următoarele 3
luni. In cazul în care beneficiarul este de acord, în fiecare săptămână
beneficiarul primeşte 3 doze pentru autoadministrare. Astfel, în ziua
anterioară celor stabilite pentru primirea privilegiilor, medicul îi eliberează
dozele şi pentru următoarele 3 zile. Beneficiarul deţine asupra sa dozele
pentru cele 3 zile, pe care şi le autoadministrează. Dozele pierdute sau
distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi întreaga responsabilitate
asupra produsului. Dacă pe parcursul acestor 3 luni rezultatul a cel puţin unui
test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul de a avea cele 3 privilegii şi
revine la faza cu două privilegii, urmând ca beneficiarul să fie reevaluat după
alte 3 luni;
e) luna 13-18 inclusiv - tratament săptămânal. La
sfârşitul celor 3 luni cu 3 privilegii se realizează o nouă evaluare medicală,
psihologică şi socială. Dacă testele urinare sau sangvine sunt negative şi
beneficiarul respectă acordul de asistenţă şi planul individualizat de
asistenţă, precum şi dacă beneficiarul prezintă stabilitate avansată
(reinserţie socială şi asumarea responsabilităţilor), medicul centrului poate
propune beneficiarului să beneficieze de o săptămână de autoadministrare a
dozei zilnice, pentru următoarele 6 luni. In cazul în care beneficiarul este de
acord, în fiecare săptămână beneficiarul primeşte dozele necesare pentru
săptămâna în curs, la data şi ora stabilite împreună cu medicul. Beneficiarul
deţine asupra sa dozele pentru o săptămână, pe care şi le autoadministrează.
Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi
întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacă pe parcursul acestor 6 luni
rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul
de a avea tratamentul pentru o săptămână şi revine la faza anterioară, urmând
ca beneficiarul să fie reevaluat după alte 3 luni;
f) după luna 19 - tratament la două săptămâni. La
sfârşitul celor 6 luni cu tratament săptămânal se realizează o nouă evaluare
medicală, psihologică şi socială. Dacă testele urinare sau sangvine sunt
negative şi beneficiarul respectă acordul de asistenţă şi planul individualizat
de asistenţă, precum şi dacă beneficiarul prezintă stabilitate avansată
(reinserţie socială şi asumarea responsabilităţilor), medicul centrului poate
propune beneficiarului să beneficieze în continuare de două săptămâni de
autoadministrare a dozei zilnice. In cazul în care beneficiarul este de acord,
la fiecare două săptămâni beneficiarul primeşte dozele necesare pentru cele
două săptămâni, la data şi ora stabilite împreună cu medicul. Beneficiarul
deţine asupra sa dozele pentru două săptămâni, pe care şi le autoadministrează.
Dozele pierdute sau distruse nu se înlocuiesc, beneficiarul asumându-şi
întreaga responsabilitate asupra produsului. Dacă pe parcursul tratamentului
rezultatul a cel puţin unui test este pozitiv, beneficiarul îşi pierde dreptul
de a avea tratamentul pentru două săptămâni şi revine la faza anterioară,
urmând ca beneficiarul să fie reevaluat după alte 3 luni.
5. Situaţii speciale
Părăsirea localităţii de domiciliu. In cazul în care este necesar ca
beneficiarul să părăsească localitatea de domiciliu pentru a merge în altă
localitate unde poate continua tratamentul de substituţie, se eliberează o
recomandare din partea medicului curant, în care sunt menţionate doza zilnică
de tratament, modalitatea de administrare şi unitatea unde acesta este în
evidenţă. Dacă în localitatea respectivă nu se poate asigura tratament de
substituţie, beneficiarul primeşte tratamentul de substituţie necesar pentru 3
zile.
Părăsirea ţării. In
cazul în care beneficiarul părăseşte ţara, acesta va contacta sistemul de
asistenţă din ţara unde urmează să ajungă pentru continuarea tratamentului. In
acest caz, medicul curant va elibera o scrisoare medicală în care vor fi
menţionate datele beneficiarului, perioada de timp în care beneficiarul a fost
în evidenţa centrului, doza zilnică de tratament de substituţie, modalitatea de
administrare. In cazuri excepţionale, beneficiarul poate avea asupra sa
tratamentul de substituţie necesar pe durata deplasării, dar nu mai mult de 30
de zile, potrivit legii.
In cazul în care beneficiarul se află în stare
privativă de libertate, tratamentul de substituţie se asigură de către organul
judiciar unde acesta se află arestat, potrivit legii. Datele referitoare la
doza zilnică şi modalitatea de tratament vor fi solicitate de organul judiciar
medicului curant din centrul unde beneficiarul este în evidenţă.
4. Criterii specifice de organizare şi funcţionare
pentru centrul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri
Centrul de reducere a riscurilor
asociate consumului de droguri poate organiza activităţi şi prin unităţi
mobile, în care serviciile oferite se fac în comunitatea în care beneficiarii
îşi desfăşoară activitatea zilnică, prin deplasarea unor echipe mobile; acestea
pot fi conexe centrelor fixe sau independente şi trebuie să îndeplinească
următoarele criterii:
a) să deţină un autovehicul ce permite transportul a
cel puţin 3 membri ai echipei;
b) autovehiculul trebuie să deţină un spaţiu
compartimentat pentru depozitarea materialelor sterile, cum ar fi seringi,
echipament de injectare, precum şi a seringilor uzate, respectiv container
pentru depozitarea produselor biologice cu risc crescut, conform normelor în
vigoare.
IV. STANDARD REFERITOR LA STRUCTURA DE PERSONAL
1. Centrul de prevenire,
evaluare şi consiliere antidrog
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un medic, un
psiholog, un asistent social, un specialist în educaţie-învăţământ şi un
specialist în prevenirea consumului de droguri.
a) Medicul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în medicină,
specialitatea medicină generală/medicină de familie sau psihiatrie, membru al
Colegiului Medicilor din România. Medicul de medicină generală trebuie să aibă
un minimum de 60 de ore de educaţie medicală continuă în domeniul adicţiilor.
b) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele specialităţi
profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie,
conform normelor în vigoare.
c) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială sau asimilată, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali din România.
d) Specialistul în educaţie-învăţământ este absolvent
al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în ştiinţe
socio-umane care includ un modul de pedagogie.
e) Specialistul în prevenirea
consumului de droguri este absolvent al unei instituţii de învăţământ superior
cu diplomă de licenţă în ştiinţe socio-juridice.
2. Centrul de zi
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un psiholog, un
asistent social, instructor ergoterapie.
a) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele specialităţi
profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie,
conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din
România.
c) Instructorul ergoterapeut
este absolvent de studii medii/postliceale şi îşi desfăşoară activitatea în
funcţie de pregătirea profesională.
3. Centrul tip comunitate terapeutică
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un psiholog,
pentru fiecare 4-6 beneficiari, un asistent social, pentru fiecare 6-8
beneficiari, instructor ergoterapeut, pentru fiecare 6-8 beneficiari, un
personal administrativ. Centrul are angajat cu normă întreagă sau parţială un
medic de medicină generală/de familie şi un medic specialist psihiatru sau cu
contract pentru servicii medicale generale/medicină de familie şi de psihiatrie.
a) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele
specialităţi profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau psihoterapie,
conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din
România.
c) Instructorul ergoterapeut
este absolvent de liceu sau cu studii postliceale şi îşi desfăşoară activitatea
conform pregătirii profesionale, în condiţiile legii.
d) Personal administrativ în funcţie de necesităţi.
4. Locuinţa protejată
Criterii minime privind structura de personal şi competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă un asistent
social, absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de
licenţă în asistenţă socială, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali din România.
5. Centrul de asistenţă integrată a adicţiilor (CAIA)
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un medic, un
psiholog, un asistent social.
a) Medicul este absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în medicină,
specialitatea medicină generală/medicină de familie sau psihiatrie, membru al
Colegiului Medicilor din România. Medicul de medicină generală trebuie să aibă
un minimum de 60 de ore de educaţie medicală continuă în domeniul adicţiilor.
b) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele
specialităţi profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau
psihoterapie, conform normelor în vigoare.
c) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială sau asimilată, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali din România.
6. Centre de dezintoxicare
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un medic
psihiatru, un psiholog, un asistent social, asistenţi medicali, infirmieri.
a) Medicul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în medicină, cu
specialitatea psihiatrie, membru al Colegiului Medicilor din România.
b) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele
specialităţi profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau
psihoterapie, conform normelor în vigoare. Se asigură un psiholog pentru fiecare 6-8 beneficiari.
c) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din
România. Se asigură un asistent social pentru fiecare
10-12 beneficiari.
d) Asistentul medical este membru al Colegiului
Asistenţilor Medicali, cu drept de liberă practică. Se asigură un asistent
medical pentru fiecare 6 beneficiari. Prezenţa asistenţilor medicali în secţie
este continuă, asigurată prin lucrul în ture, în condiţiile legii.
e) Infirmier cu studii medii;
se asigură un infirmier pentru fiecare 20 de beneficiari.
7. Centrul de reducere a riscurilor asociate
consumului de droguri
Criterii minime privind structura de personal şi
competenţele profesionale:
Centrul are angajat cu normă întreagă: un psiholog şi
un asistent social.
a) Psihologul este absolvent al
unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în psihologie sau
asimilată, cu atestat de liberă practică pentru una dintre următoarele
specialităţi profesionale: psihologie clinică, consiliere psihologică sau
psihoterapie, conform normelor în vigoare.
b) Asistentul social este
absolvent al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă în
asistenţă socială, membru al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din
România.