LEGE Nr. 111
din 10 octombrie 1996
privind desfasurarea in
siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 27 iunie 2006
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Obiectul prezentei legi îl constituie
reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare desfăşurate în
scopuri exclusiv paşnice, astfel încât să se îndeplinească cerinţele de
securitate nucleară, de protecţie a personalului expus profesional, a
pacientului, a mediului, a populaţiei şi a proprietăţii, cu riscuri minime în
conformitate cu reglementările şi cu respectarea obligaţiilor ce decurg din
acordurile şi convenţiile la care România este parte.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică
următoarelor activităţi şi surse:
a) cercetarea, proiectarea, deţinerea, amplasarea,
construcţia, montajul, punerea în funcţiune, funcţionarea de probă, exploatarea, modificarea,
conservarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare;
b) proiectarea, deţinerea, amplasarea,
construcţia-montajul, punerea în funcţiune, funcţionarea, conservarea şi
dezafectarea instalaţiilor de minerit şi preparare a minereurilor de uraniu şi
toriu şi a instalaţiilor de gospodărire a deşeurilor de la mineritul şi
prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
c) producerea, amplasarea şi
construcţia, furnizarea, închirierea, transferul, manipularea, deţinerea,
prelucrarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporară sau definitivă,
transportul, tranzitul, importul şi exportul instalaţiilor radiologice,
materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear, al
deşeurilor radioactive şi al dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante;
*) Republicată în temeiul prevederilor art. II din Legea nr. 63/2006 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a
activităţilor nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 4 aprilie 2006, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a
activităţilor nucleare a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 78 din 18
februarie 1998 şi a fost modificată prin:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 204/2000
pentru modificarea art. 8 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în
siguranţă a activităţilor nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 589 din 21
noiembrie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 384/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 400 din 20 iulie 2001 (rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 23 mai
2006);
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2003 pentru
modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi a art. 16 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri
privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
39/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 18 martie 2004;
- Legea nr. 193/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în
siguranţă a activităţilor nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 343 din 20 mai 2003;
- Legea nr. 549/2004 pentru modificarea art. 41 din
Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a
activităţilor nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.164 din 8 decembrie 2004.
d) producerea, furnizarea şi utilizarea aparaturii de
control dozimetric şi a sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, a
materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor
ionizante, precum şi a mijloacelor de containerizare sau de transport al
materialelor radioactive, special amenajate în acest scop;
e) producerea, furnizarea,
închirierea, transferul, deţinerea, exportul, importul materialelor,
dispozitivelor şi echipamentelor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;
f) deţinerea, transferul, importul şi exportul
informaţiilor nepublicate, aferente materialelor, dispozitivelor şi
echipamentelor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor
dispozitive nucleare explozive, prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;
g) realizarea produselor şi serviciilor destinate
instalaţiilor nucleare;
h) realizarea produselor şi
serviciilor destinate surselor de radiaţii, aparaturii de control dozimetric,
sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, materialelor şi dispozitivelor
utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante;
i) sursele orfane, de la detectarea
acestora până la depozitarea finală ca deşeu radioactiv.
Art. 3. - Termenii şi expresiile folosite în cuprinsul legii
sunt definite în anexa nr. 2 la prezenta lege.
Art. 4. - (1) Autoritatea naţională competentă în
domeniul nuclear, care exercită atribuţiile de reglementare, autorizare şi
control prevăzute în prezenta lege, este Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare, instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, cu
sediul în municipiul Bucureşti, condusă de un preşedinte cu rang de secretar de
stat, coordonată de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
(2) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea
Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în
continuare Comisia, se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Finanţarea Comisiei se asigură integral din
venituri proprii, respectiv din tarife percepute pentru autorizarea şi
controlul activităţilor nucleare, contribuţii ale organismelor internaţionale
şi ale operatorilor economici, dobânzi din disponibilităţi şi încasări din alte
surse, conform prevederilor legale.
(4) Taxele de autorizare a activităţilor prevăzute la
art. 2 se fac venit la bugetul de stat.
(5) Personalul Comisiei este angajat şi eliberat din
funcţie în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare al
Comisiei, cu contractul colectiv de muncă şi cu reglementările legale în
vigoare.
(6) Comisia poate avea în subordine institute
tehnice-suport, înfiinţate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - (1) Comisia este
abilitată să emită reglementări pentru detalierea cerinţelor generale de
securitate nucleară, de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante, de
asigurare a calităţii, de control al neproliferării armelor nucleare, de protecţie fizică, de transport
al materialelor radioactive, de gestionare a deşeurilor radioactive şi a
combustibilului nuclear ars, de intervenţie în caz de accident nuclear,
inclusiv procedurile de autorizare şi control, realizare a produselor şi
serviciilor destinate instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte reglementări
necesare activităţii de autorizare şi control în domeniul nuclear.
(2) Comisia elaborează strategia şi politica de
reglementare, autorizare şi control în domeniul securităţii, protecţia
împotriva radiaţiilor nucleare, control al neproliferării armelor nucleare,
protecţia fizică a materialelor şi instalaţiilor nucleare, transportului
materialelor radioactive şi securităţii nucleare a gestionării deşeurilor
radioactive şi a combustibilului nuclear ars, ca parte a Strategiei naţionale
de dezvoltare a domeniului nuclear, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Comisia poate emite şi reglementări, cu
consultarea ministerelor şi a altor factori interesaţi, potrivit
responsabilităţilor specifice acestora.
(4) Fac excepţie de la prevederile alin. (1)
reglementările şi atribuţiile de autorizare şi control pentru care prezenta
lege conţine prevederi exprese de abilitare a altor ministere şi organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale.
(5) Comisia, prin reglementările emise şi prin
măsurile dispuse în cadrul procedurilor de autorizare şi control, trebuie să
asigure cadrul adecvat în care persoana fizică sau persoana juridică
desfăşoară, în condiţii de siguranţă, activităţi supuse
prevederilor prezentei legi.
(6) Comisia va revizui reglementările ori de câte ori
este necesar, pentru corelarea cu standardele internaţionale şi cu convenţiile
internaţionale ratificate în domeniu şi va dispune măsurile necesare pentru
aplicarea acestora.
(7) Comisia elaborează Regulamentul de taxe şi tarife
pentru autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, ori de câte ori este
necesar, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Economiei
şi Comerţului, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 6. - Cercetarea, experimentarea, dezvoltarea,
fabricarea, importul, exportul, tranzitul, deţinerea sau detonarea unei arme
nucleare ori a oricărui dispozitiv exploziv nuclear sunt interzise pe
teritoriul României.
Art. 7. - Importul deşeurilor
radioactive şi al combustibilului nuclear ars este interzis, cu excepţia
situaţiilor în care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, în afara
teritoriului României, a unui export, anterior autorizat, de deşeuri
radioactive sau combustibil nuclear ars, în baza prevederilor unor acorduri
internaţionale sau contracte încheiate cu parteneri comerciali cu sediul în
străinătate, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
CAPITOLUL II
Regimul de autorizare
SECŢIUNEA 1
Autorizaţii şi permise de exercitare a
activităţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice
Art. 8. - (1) Activităţile şi sursele prevăzute la art.
2, cu excepţia activităţilor de transport al dispozitivelor generatoare de
radiaţii ionizante, a utilizării aparaturii de control dozimetric şi a
sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, precum şi a celor prevăzute la
lit. h) a aceluiaşi articol, necesită autorizaţie eliberată de Comisie, cu
respectarea procedurii de autorizare specifice fiecărui gen de activitate sau
surse, în conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Autorizaţia se eliberează persoanelor juridice,
la cererea acestora, dacă fac dovada că respectă prevederile prezentei legi.
(3) Autorizaţia se poate elibera şi unităţilor fără
personalitate juridică, constituite conform legii, nominalizate în anexa nr. 4
la prezenta lege, dacă fac dovada că respectă prevederile prezentei legi.
(4) Autorizaţia eliberată de Comisie se face pe
niveluri de exigenţă, în funcţie de riscurile asociate ale activităţii
desfăşurate în conformitate cu reglementările specifice elaborate de Comisie în
baza prevederilor art. 5.
(5) Autorizaţia poate fi folosită numai în scopul
pentru care a fost eliberată, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor
precizate în aceasta.
(6) Autorizaţiile prevăzute la alin. (1) se solicită
şi, respectiv, se eliberează, simultan ori succesiv, separat pentru fiecare gen
de activitate sau pentru fiecare instalaţie nucleară ori radiologică cu
funcţionalitate proprie, din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip
distinct de material radioactiv, de dispozitiv generator de radiaţii ionizante,
de aparatură de control dozimetric al radiaţiilor ionizante sau al gradului de
contaminare radioactivă, de material ori dispozitiv utilizat în scopul
protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante, de mijloc de containerizare sau de
transport special amenajat în acest scop, pe care solicitantul autorizaţiei de
producere intenţionează să-l realizeze, în vederea utilizării sau
comercializării.
(7) Autorizarea unei faze de
realizare sau de funcţionare a oricărei instalaţii nucleare ori radiologice se
poate face numai dacă fazele anterioare au primit toate tipurile de autorizaţii
necesare.
(8) In înţelesul prevederilor alin. (7), fazele de
autorizare a instalaţiilor nucleare sau radiologice sunt, după caz,
următoarele:
a) proiectarea;
b) amplasarea;
c) producerea;
d) construcţia şi/sau montajul;
e) punerea în funcţiune;
f) funcţionarea de probă;
g) exploatarea;
h) repararea şi/sau întreţinerea; i) modificarea; j)
conservarea; k) dezafectarea.
(9) Pentru fazele de realizare sau de funcţionare a
instalaţiilor nucleare şi radiologice se pot elibera autorizaţii parţiale.
(10) Autorizaţiile parţiale, care se eliberează,
simultan sau succesiv, pentru una şi aceeaşi fază dintre cele prevăzute la
alin. (8), pot avea caracter de decizie provizorie a Comisiei, dacă petiţionarul
solicită expres aceasta. In acest caz ele au valabilitate până la eliberarea
autorizaţiei definitive de acel tip, dar nu mai mult de 2 ani, cu drept de
prelungire, la cerere, pentru încă 2 ani, atunci când nu sunt disponibile toate
informaţiile necesare în timp util.
(11) Comisia va retrage autorizaţia parţială ori de
câte ori va constata lipsa de preocupare a titularului autorizaţiei pentru
completarea informaţiilor necesare în susţinerea cererii de eliberare a
autorizaţiei.
Art. 9. - (1) Titularul autorizaţiei prevăzute la art.
8 va utiliza în activităţile prevăzute la art. 2 lit. a)-c) numai personal care
este posesor al unui permis de exercitare, valabil pentru aceste activităţi.
(2) Permisul de exercitare se eliberează pe baza
reglementărilor emise conform prevederilor art. 5.
(3) Permisul de exercitare se eliberează, în baza
unei evaluări şi examinări, de către Comisie sau de către titularul de
autorizaţie, numai pentru personalul propriu, conform prevederilor
reglementărilor specifice emise de Comisie potrivit dispoziţiilor art. 5.
(4) O condiţie prealabilă eliberării permisului de
exercitare este obţinerea avizului medical specific, în baza reglementărilor
emise de Ministerul Sănătăţii în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (4).
(5) Avizul organelor competente privind siguranţa
naţională pentru personalul care urmează să desfăşoare activităţi profesionale,
cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul
instalaţiilor nucleare sau care are acces la documentele cu caracter secret
este necesar în conformitate cu dispoziţiile legale în domeniu şi cu
reglementările specifice emise de Comisie conform prevederilor art. 5.
Art. 10. - (1) Autorizaţia şi permisul de exercitare se
eliberează pe o perioadă determinată prin reglementările emise conform
prevederilor art. 5.
(2) In autorizaţiile eliberate de Comisie pentru
proprietarul, utilizatorul sau operatorul instalaţiilor nucleare se va menţiona
explicit calitatea acestuia.
(3) Dreptul dobândit pe baza autorizaţiei şi
permisului de exercitare nu poate fi transmis fără acordul emitentului.
(4) Pentru a se elibera autorizaţia sau permisul de
exercitare, solicitantul trebuie:
a) să achite în contul Comisiei tarifele pentru
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, în conformitate cu
regulamentul prevăzut la art. 5 alin. (7);
b) să achite la Trezoreria Statului taxele de
autorizare, în conformitate cu regulamentul prevăzut la art. 5 alin. (7).
Art. 11. - Autorizaţiile prevăzute la art. 8 se
suspendă sau se retrag, în parte ori în întregime, de către emitent, din
proprie iniţiativă sau la sesizarea oricăror persoane fizice ori juridice, în
toate cazurile în care Comisia constată că:
a) titularul autorizaţiei nu a respectat prevederile
prezentei legi şi reglementările specifice sau limitele şi condiţiile prevăzute
în autorizaţie;
b) nu sunt îndeplinite, integral şi la termenul
stabilit, măsurile dispuse potrivit cap. IV de organele
de control abilitate prin prezenta lege;
c) apar situaţii noi din punct de vedere tehnic sau
de altă natură, necunoscute la data eliberării autorizaţiei, care pot afecta
desfăşurarea în condiţii de siguranţă a activităţilor nucleare;
d) titularul autorizaţiei nu îşi îndeplineşte
obligaţiile legale cu privire la constituirea surselor financiare pentru
gospodărirea şi depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive şi a
combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare sau
asigurare de răspundere civilă pentru daune către terţi în caz de accident
nuclear;
e) titularul autorizaţiei încetează de a mai fi legal
constituit;
f) titularul autorizaţiei îşi pierde capacitatea
juridică.
Art. 12. - Permisul de exercitare prevăzut la art. 9 se suspendă sau se retrage de către emitent,
din proprie iniţiativă sau la sesizarea altor instituţii cu atribuţii de
control, potrivit prezentei legi, sau a persoanelor de specialitate, în toate
cazurile în care emitentul constată că:
a) titularul permisului de exercitare nu a respectat
prevederile menţionate în reglementările emise conform prevederilor art. 5;
b) titularul permisului de exercitare încetează din
viaţă sau îşi pierde capacitatea juridică.
Art. 13. - (1) Comisia poate completa,
revizui sau modifica, motivat, limitele şi condiţiile specificate în
autorizaţiile sau permisele de exercitare.
(2) In cazul în care nu sunt respectate noile condiţii
impuse potrivit alin. (1), se aplică, după caz, dispoziţiile art. 11 şi 12.
Art. 14. - Prelungirea
perioadei de valabilitate a autorizaţiei sau a permiselor de exercitare, reautorizarea
sau eliberarea unui nou permis se fac în condiţiile prevăzute la art. 8-10 şi
la art. 13.
Art. 15. - (1) Retragerea, în mod excepţional, a
autorizaţiei prevăzute la art. 8 îndreptăţeşte pe titularul autorizaţiei la
primirea unei compensaţii din partea autorităţii care a dispus retragerea autorizaţiei. Cuantumul
compensaţiei se va determina ţinând seama atât de interesul public, cât şi de
cel al titularului autorizaţiei retrase, precum şi de motivele care au condus
la retragerea autorizaţiei. Cuantumul compensaţiei se stabileşte prin
înţelegerea părţilor sau, în caz de neînţelegere, de către instanţa
judecătorească.
(2) Autorizaţia se retrage fără compensaţie în
următoarele situaţii:
a) titularul autorizaţiei a obţinut autorizaţia făcând
uz de declaraţii false;
b) titularul autorizaţiei a încălcat prevederile
prezentei legi, dispoziţiile organelor de autorizare şi de control în materie
sau limitele şi condiţiile prevăzute în autorizaţie;
c) retragerea autorizaţiei s-a dispus datorită
faptului că personalul titularului, terţii, populaţia sau mediul au fost expuse
la riscuri peste limitele reglementate, generate de activitatea autorizată.
(3) Prevederile prezentului
articol se aplică şi în condiţiile stabilite potrivit art. 13.
Art. 16. - (1) Activităţile în care se utilizează
materiale cu activitate totală sau cu concentraţie masică scăzută, generatorii
de radiaţii ionizante de tipul aprobat de Comisie şi orice tuburi electronice
care îndeplinesc limitele şi criteriile de exceptare prevăzute în standardele
internaţionale, astfel încât riscurile aferente activităţii sau sursei sunt
minimum acceptate, se exceptează, în parte sau în totalitate, de la aplicarea
regimului de autorizare prevăzut în prezenta lege.
(2) Limitele şi criteriile detaliate de exceptare
parţială sau totală de la aplicarea regimului de autorizare vor fi stabilite
prin reglementările emise în conformitate cu prevederile art. 5.
(3) Exceptarea de la aplicarea regimului de
autorizare, prevăzută la alin. (1), nu scuteşte pe deţinătorul de surse şi
materiale radioactive exceptate de predarea acestora ca deşeu radioactiv după
încheierea utilizării, dacă instrucţiunile de utilizare ale producătorului,
importatorului sau furnizorului prevăd obligativitatea respectării acestei
cerinţe.
Art. 17. - (1) Persoanele juridice pot să solicite,
pentru activităţile pe care intenţionează să le desfăşoare, un aviz preliminar
de la Comisie, din care, pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, să
rezulte încadrarea în limitele de exceptare prevăzute la art. 16.
(2) In cazul în care avizul preliminar nu confirmă
încadrarea în limitele de exceptare, solicitantul este obligat să ceară
autorizarea activităţilor respective, în conformitate cu prevederile art. 8.
(3) Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor
prezentate în sprijinul cererii de aviz preliminar revine solicitantului.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii de autorizare
Art. 18. - (1) Autorizaţiile
prevăzute la art. 8 se eliberează numai dacă solicitantul autorizaţiei îndeplineşte
următoarele condiţii, după caz:
a) este în măsură să demonstreze calificarea
profesională, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de către acesta a
cerinţelor reglementărilor privind securitatea nucleară şi protecţia împotriva
radiaţiilor ionizante, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de
decizie în conducerea lucrărilor pe timpul construcţiei şi exploatării
instalaţiei nucleare şi radiologice sau în conducerea altor activităţi
nucleare, dintre cele menţionate la acel articol;
b) răspunde ca personalul care desfăşoară activităţi
profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale
din cadrul instalaţiilor nucleare ori care au acces la documente cu caracter
secret să fie demn de încredere şi avizat conform legii de organele competente
în domeniul siguranţei naţionale;
c) este în măsură să demonstreze că dispune de
dotările tehnice, tehnologiile şi mijloacele materiale necesare desfăşurării
activităţilor;
d) dă dovadă de capacitate organizatorică şi
responsabilitate în prevenirea şi limitarea consecinţelor avariilor, cu
posibile efecte cu impact negativ asupra vieţii şi sănătăţii personalului
propriu, populaţiei, mediului, proprietăţii terţilor sau asupra patrimoniului
propriu;
e) răspunde ca restul personalului propriu, care
asigură funcţionarea instalaţiei, să aibă nivelul necesar de cunoştinţe
specifice funcţiei pe care o îndeplineşte, privind exploatarea instalaţiei în
condiţii de securitate nucleare, riscurile asociate şi măsurile de securitate
nucleară aplicabile;
f) ia toate măsurile necesare, la nivelul normelor
tehnologice şi ştiinţifice în vigoare, pentru a preveni producerea daunelor
care ar rezulta în urma construcţiei şi funcţionării instalaţiei nucleare sau
radiologice;
g) instituie o asigurare sau orice altă garanţie
financiară care să-i acopere răspunderea pentru daune nucleare, cuantumul,
natura şi condiţiile asigurării sau garanţiei fiind conforme celor prevăzute de
lege şi de convenţiile internaţionale la care România este parte;
h) răspunde de luarea măsurilor necesare pentru
prevenirea amestecului de orice natură sau pentru înlăturarea perturbărilor
datorate oricăror terţi în procesul decizional, în timpul construcţiei şi pe
durata funcţionării instalaţiei nucleare;
i) propune un amplasament al instalaţiei nucleare sau
radiologice care nu contravine prevederilor legale şi intereselor publice
prioritare, cu privire la necontaminarea apei, aerului şi solului, şi nu
afectează funcţionarea altor instalaţii situate în vecinătate;
j) dispune de aranjamente materiale şi financiare
corespunzătoare şi suficiente pentru colectarea, transportul, tratarea,
condiţionarea şi depozitarea deşeurilor radioactive generate din propria
activitate, precum şi pentru dezafectarea instalaţiei nucleare, atunci când va
înceta definitiv activitatea autorizată, şi a achitat contribuţia pentru
constituirea surselor financiare pentru gospodărirea şi depozitarea definitivă
a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea
instalaţiilor nucleare;
k) instituie şi menţine un sistem conform
reglementărilor specifice de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante;
l) instituie şi menţine un
sistem conform reglementărilor specifice de protecţie fizică a combustibilului
nuclear, a materialelor nucleare şi radioactive, a produselor şi deşeurilor
radioactive, precum şi a instalaţiilor nucleare, inclusiv a depozitelor de
combustibil nuclear, de materiale nucleare şi radioactive, de produse şi
deşeuri radioactive;
m) instituie şi menţine în activitatea proprie un
sistem controlat de management al calităţii, autorizat de Comisie, şi se
asigură că atât furnizorii săi de produse şi servicii, cât şi subfurnizorii
acestora, în lanţ, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de
management al calităţii;
n) instituie şi menţine un sistem propriu, aprobat, de
pregătire a intervenţiei în caz de accident nuclear;
o) instituie şi menţine un sistem în conformitate cu
reglementările de aplicare a garanţiilor nucleare;
p) deţine toate celelalte acorduri, autorizaţii şi
avize prevăzute de lege;
q) instituie şi menţine un sistem de informare a
publicului în conformitate cu reglementările legale.
(2) Instituirea şi menţinerea sistemelor prevăzute la
alin. (1) se pot face şi prin contractarea serviciilor respective cu alţi
titulari, dacă aceştia sunt autorizaţi conform prezentei legi.
(3) Condiţiile de autorizare prevăzute la alin. (1)
şi (2) vor fi detaliate în reglementările emise conform prevederilor art. 5.
Art.19. - (1) Combustibilul nuclear poate fi deţinut
numai de persoane juridice. Se interzice deţinerea combustibilului nuclear fără
a poseda pentru acesta autorizaţia de deţinere, precum şi una dintre
următoarele autorizaţii: de producere, depozitare, tratare, prelucrare,
utilizare, transport, import sau export, în acord cu activităţile pe care le
desfăşoară, eliberate în conformitate cu prevederile art. 18 şi art. 20-22.
(2) Combustibilul nuclear deţinut ilegal se confiscă,
devine proprietate publică a statului şi se predă unui custode, special desemnat
în acest scop.
(3) In cazul în care operatorul economic, deţinător al
combustibilului nuclear, este în stare de faliment declarat, Guvernul poate
decide, în condiţiile prezentei legi, transferul acestuia la un operator
economic autorizat de Comisie.
(4) In cazul în care operatorul economic, deţinător
al unor surse de radiaţii, materiale nucleare sau generatori de radiaţii
ionizante, este în stare de faliment declarat, Comisia poate dispune, în
condiţiile prezentei legi, preluarea gratuită a acestora de către un operator
economic autorizat de Comisie în vederea deţinerii, utilizării, casării,
tratării şi depozitării definitive a acestora, după caz.
(5) Desemnarea unui titular de
autorizaţie drept custode al combustibilului nuclear se face de către emitentul
autorizaţiei prin prevederea expresă în autorizaţie a obligaţiei de a accepta
combustibilul nuclear în custodie, în numele statului.
(6) Obligaţiile privind păstrarea în custodie se
aplică şi combustibilului nuclear ars şi altor materiale nucleare, cu excepţia
deşeurilor radioactive.
(7) Combustibilul nuclear aflat în custodie sau în
depozitare autorizată poate fi eliberat numai dacă:
a) deţinătorul posedă în prealabil una dintre
autorizaţiile prevăzute la alin. (1);
b) combustibilul nuclear urmează a fi încredinţat
unui cărăuş autorizat, în vederea efectuării unui transport autorizat către un
destinatar autorizat.
(8) Cheltuielile de custodie ale titularului autorizaţiei vor fi suportate de către deţinătorul
înscrisurilor de proprietate asupra combustibilului nuclear depus în custodie,
în baza unei înţelegeri contractuale sau, în caz de neînţelegere, în baza unei
hotărâri judecătoreşti.
(9) Combustibilul nuclear
nerevendicat prin înscrisuri de proprietate devine, în momentul constatării,
proprietate publică a statului.
Art. 20. - (1) Transportul combustibilului nuclear în
afara incintei instalaţiilor nucleare ori în afara locurilor în care
combustibilul nuclear este ţinut în custodie se efectuează numai de către
agenţi de transport sau cărăuşi autorizaţi în acest scop, în conformitate cu
prevederile art. 8 şi 18.
(2) Autorizaţiile prevăzute la alin. (1) se
eliberează numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) combustibilul nuclear este transportat în
conformitate cu reglementările naţionale privind transportul materialelor
radioactive, emise potrivit prevederilor art. 5, şi cu cele internaţionale
privind transportul mărfurilor periculoase;
b) alegerea modului, a
timpului şi a rutei de transport nu contravine interesului public.
(3) Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi
combustibilului nuclear ars, produselor şi deşeurilor radioactive şi altor
materiale nucleare sau radioactive.
Art. 21. - Utilizarea
mijloacelor de transport amenajate special pentru transportul combustibilului
nuclear, al materialelor nucleare, al produselor radioactive sau al deşeurilor
radioactive este permisă numai atunci când cărăuşul autorizat este în posesia
unei autorizaţii pentru mijlocul de transport respectiv, eliberată de Comisie.
Art. 22. - (1) Autorizaţia de import, de export sau de
tranzit, prevăzută la art. 8, se eliberează numai în următoarele condiţii, după
caz:
a) în activitatea de control decizional asupra operaţiunilor de import, de export sau de tranzit,
pentru care se solicită eliberarea autorizaţiei, solicitantul autorizaţiei va
utiliza persoane care dovedesc competenţă şi probitate, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
b) în cazul importului,
solicitantul autorizaţiei se angajează să asigure respectarea prevederilor
prezentei legi, a reglementărilor emise în conformitate cu prevederile art. 5
şi a angajamentelor internaţionale asumate de România în domeniul energiei
nucleare, să livreze produsele şi informaţiile numai către beneficiari
autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18, şi să
raporteze de îndată Comisiei asupra intrării în ţară a produselor şi
informaţiilor importate;
c) în cazul exportului, solicitantul
autorizaţiei obţine de la partenerii săi externi garanţiile necesare din care
să rezulte că aceştia nu vor folosi produsele sau informaţiile exportate în
scopuri care să prejudicieze obligaţiile internaţionale asumate de România ori
siguranţa naţională. De asemenea, va demonstra că exportul îndeplineşte
prevederile prezentei legi şi alte reglementări specifice.
(2) Exportatorul şi importatorul sunt obligaţi să
raporteze de îndată Comisiei asupra ieşirii din, respectiv, intrării în ţară a
produselor şi a informaţiilor exportate sau importate.
(3) Titularul autorizaţiei de tranzit este obligat să
raporteze de îndată Comisiei atât asupra intrării, cât şi asupra ieşirii din
ţară a produselor tranzitate.
Art. 23. - (1) Producerea, furnizarea sau importul celor prevăzute la art. 8 alin. (6) necesită obţinerea, în
prealabil, a unei autorizaţii de produs, model sau tip, emisă de Comisie.
Autorizaţia de produs, model sau tip nu este obligatorie pentru cele prevăzute
la art. 8 alin. (6), fabricate şi/sau comercializate în mod legal într-un stat
membru al Uniunii Europene ori care sunt fabricate în mod legal într-un stat
semnatar al Acordului privind Spaţiul Economic European sau într-un stat cu
care România a încheiat un acord de recunoaştere în acest sens, dacă cerinţele
aplicabile acestora în statul respectiv prezintă garanţii echivalente celor pe
baza cărora se acordă autorizaţie de produs în România.
(2) Sursele-etalon de radiaţii şi mijloacele de
măsurare în domeniul radiaţiilor ionizante trebuie să aibă aprobare de model,
eliberată de Biroul Român de Metrologie Legală, şi să fie verificate
metrologic, în conformitate cu dispoziţiile legale. Pentru aparatura
dozimetrică produsă în Uniunea Europeană se vor accepta etalonarea şi
verificarea metrologică efectuate de fabricant.
(3) Proiectarea, realizarea, utilizarea, deţinerea şi
verificarea mijloacelor de măsurare în domeniul radiaţiilor ionizante pentru
necesităţile armatei se autorizează de către Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 24. - (1) Este obligatorie
autorizarea sistemelor de management al calităţii în domeniul nuclear a activităţilor
de proiectare, amplasare, procurare, construcţie, montaj, punere în funcţiune,
exploatare, dezafectare sau conservare pentru produsele, serviciile şi
sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea
instalaţiei nucleare.
(2) Autorizaţia se eliberează de către Comisie, în
conformitate cu prevederile art. 8 şi 18 şi cu reglementările specifice
referitoare la furnizorii de produse şi de servicii din aceste categorii,
precum şi la subfurnizorii acestora, în lanţ.
(3) Autorizaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) se
eliberează numai dacă solicitantul autorizaţiei îndeplineşte următoarele
condiţii, după caz:
a) este în măsură să demonstreze calificarea
profesională, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de către acesta a
cerinţelor de securitate nucleară, precum şi probitatea persoanelor care au
autoritate de decizie în conducerea activităţilor care concură la realizarea
produselor, serviciilor şi sistemelor care fac obiectul autorizaţiei;
b) răspunde ca restul personalului propriu, angrenat
în activităţile care concură la realizarea acestor produse, servicii sau
sisteme, să aibă nivelul necesar de cunoştinţe privind efectele abaterilor de
calitate ale acestor produse, servicii sau sisteme asupra securităţii
instalaţiei nucleare în care urmează să fie încorporate;
c) răspunde de luarea măsurilor necesare pentru
prevenirea amestecului de orice natură sau pentru înlăturarea perturbărilor
datorate oricăror terţi în procesul decizional şi în desfăşurarea activităţilor
autorizate;
d) instituie şi menţine un sistem controlat de
management al calităţii în domeniul nuclear în activitatea proprie şi se
asigură că furnizorii săi de produse şi de servicii, precum şi subfurnizorii
acestora, în lanţ, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de
management al calităţii.
(4) Condiţiile de autorizare prevăzute la alin. (3)
vor fi detaliate în reglementările emise în conformitate cu prevederile art. 5.
CAPITOLUL III
Obligaţiile titularului autorizaţiei şi ale altor
persoane fizice sau juridice
Art. 25. - (1) Titularul autorizaţiei eliberate
potrivit art. 8 are obligaţia şi răspunderea de a lua toate măsurile necesare
pentru:
a) asigurarea şi menţinerea:
- securităţii nucleare, protecţiei împotriva radiaţiilor
ionizante, protecţiei fizice, planurilor proprii de intervenţie în caz de
accident nuclear şi asigurării calităţii pentru activităţile desfăşurate sau a
surselor asociate acestora;
- evidenţei stricte a
materialelor nucleare şi radioactive, precum şi a tuturor surselor utilizate
sau produse în activitatea proprie;
b) respectarea limitelor şi condiţiilor tehnice
prevăzute în autorizaţie şi raportarea oricăror depăşiri, conform reglementărilor specifice;
c) limitarea numai la activităţile pentru care a fost
autorizat;
d) dezvoltarea propriului sistem de cerinţe,
regulamente şi instrucţiuni care asigură desfăşurarea activităţilor autorizate
fără riscuri inacceptabile de orice natură.
(2) Răspunderea pentru daune nucleare, provocate în
timpul sau ca urmare a accidentelor ce pot surveni prin desfăşurarea
activităţilor prevăzute în autorizaţie ori a altor activităţi care au avut ca
urmare decesul, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii unei persoane,
distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporară de folosire a vreunui
bun, revine în întregime titularului autorizaţiei, în condiţiile stabilite prin
lege şi prin angajamentele internaţionale la care România este parte.
Art. 26. - Titularul
autorizaţiei pentru desfăşurarea unei activităţi nucleare care generează sau a
generat deşeuri radioactive este obligat:
a) să răspundă pentru gospodărirea deşeurilor
radioactive generate de activitatea proprie;
b) să suporte cheltuielile aferente colectării,
manipulării, transportului, tratării, condiţionării şi depozitării temporare
sau definitive a acestor deşeuri;
c) să achite contribuţia legală la constituirea
surselor financiare pentru gospodărirea şi depozitarea definitivă a deşeurilor
radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor
nucleare.
Art. 27. - Titularul autorizaţiei prevăzute la art. 8
este obligat:
a) să elaboreze un program de pregătire a dezafectării
şi să-l prezinte spre aprobare Comisiei;
b) să facă dovada achitării
contribuţiei legale la constituirea surselor financiare pentru gospodărirea şi
depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear
uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare.
Art. 28. - (1) Expirarea valabilităţii,
suspendarea sau retragerea autorizaţiei nu exonerează pe titularul autorizaţiei
ori pe cel care a preluat titlul de proprietate asupra materialelor,
instalaţiilor nucleare sau radiologice, care au fost precizate în autorizaţie,
de obligaţiile prevăzute la art. 25-27 ori de cele ce decurg din condiţiile prevăzute
în autorizaţie.
(2) La încetarea activităţii sau la dezafectarea
instalaţiilor nucleare ori radiologice, precum şi la transferul, în parte sau
în totalitate, al instalaţiilor nucleare şi radiologice, al produselor
radioactive ori materialelor nucleare, titularul autorizaţiei este obligat, în
prealabil, să solicite şi să obţină, în condiţiile prevăzute de lege, autorizaţia de deţinere, conservare,
dezafectare sau transfer, după caz.
(3) Autorizaţia sau permisul
de exercitare, emis în baza prevederilor prezentei legi, nu îl scuteşte pe
titular de respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
(4) Incetarea activităţilor nucleare se face în
conformitate cu prevederile reglementărilor specifice
elaborate de Comisie, potrivit prevederilor art. 5.
(5) Comisia va stabili, printr-o reglementare
specifică emisă în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), modalităţile
concrete de aplicare a prezentei legi ori de câte ori prevederile acesteia nu
pot fi aplicate simultan cu prevederile legale de altă natură, cu consultarea
autorităţilor administraţiei publice în materie, acordând prioritate
respectării condiţiilor de desfăşurare în siguranţă a activităţilor nucleare.
Art. 29. - (1) Persoanele
fizice şi persoanele juridice care extrag sau prelucrează substanţe minerale
asociate în zăcământ cu uraniu sau toriu sau substanţe care în fluxul
tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a conţine materiale radioactive
au obligaţia să ia măsuri de verificare a materialelor şi a utilajelor pe
întregul ciclu de producţie, manipulare, transport şi depozitare, pentru a
constata dacă acestea prezintă o concentraţie de substanţe radioactive sau o
radioactivitate care depăşeşte, la un moment dat, limitele de exceptare din
reglementările prevăzute la art. 16.
(2) Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară
alte activităţi decât cele menţionate la alin. (1), în care lucrătorii sau
populaţia sunt expuşi la radon, toron, descendenţii acestora sau la alte
radiaţii ionizante, datorate mediului natural, şi persoanele fizice sau
juridice care exploatează avioane au obligaţia să ia măsuri de evaluare pentru
a constata dacă activităţile desfăşurate conduc la un moment dat la iradierea
lucrătorilor sau a populaţiei peste limitele admise pentru activităţile
respective, conform reglementărilor specifice emise de Comisie potrivit
prevederilor art. 5.
(3) Dacă rezultatele evaluărilor prevăzute la alin.
(1) şi (2) arată depăşirea limitelor sau criteriilor de exceptare din
reglementările prevăzute la art. 16, respectiv a limitelor prevăzute la alin.
(2), activitatea respectivă este supusă regimului de autorizare şi control
prevăzut de prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Regimul de control
Art. 30. - (1) Controlul preventiv, operativ-curent şi ulterior al respectării prevederilor prezentei
legi şi a reglementărilor emise în conformitate cu art. 5 se efectuează de
către reprezentanţii Comisiei, anume împuterniciţi, la solicitanţii sau la
titularii de autorizaţii. Controlul se efectuează în incinta în care aceştia
desfăşoară activităţi supuse regimului de autorizare, în orice alt loc care ar putea avea legătură
cu aceste activităţi sau la oricare altă persoană fizică ori juridică ce ar
putea desfăşura activităţi, deţine instalaţii nucleare sau radiologice,
materiale, alte surse ori informaţii prevăzute la art. 2, în oricare dintre
următoarele situaţii:
a) în vederea eliberării autorizaţiei solicitate;
b) în perioada de valabilitate a autorizaţiei, în mod
periodic sau inopinat;
c) pe baza notificării titularului autorizaţiei;
d) atunci când ar putea exista instalaţii nucleare
ori radiologice, materiale, alte surse sau informaţii ori s-ar putea desfăşura
activităţi dintre cele prevăzute la art. 2.
(2) In urma controlului efectuat
Comisia poate dispune, dacă este cazul, suspendarea activităţii desfăşurate şi
indisponibilizarea, prin punerea de sigiliu, a instalaţiilor nucleare şi
radiologice, a materialelor radioactive, a materialelor nucleare, a materialelor
de interes nuclear sau a altor materiale, dispozitive, echipamente şi
informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare ori a altor
dispozitive nucleare explozive, neautorizate sau care prezintă pericol în
exploatare ori deţinere.
Art. 31. - (1) Reprezentanţii Comisiei, în exercitarea
mandatului de control, au următoarele drepturi:
a) să aibă acces la orice loc în care să desfăşoară
activităţile supuse controlului;
b) să efectueze măsurătorile şi să instaleze
echipamentul de supraveghere necesar;
c) să solicite prelevarea şi să primească eşantioane
din materialele sau produsele supuse, direct sau indirect, controlului;
d) să oblige persoana fizică sau persoana juridică
controlată la asigurarea îndeplinirii prevederilor menţionate la lit. a)-c) şi
să mijlocească extinderea controlului la furnizorii săi de produse şi de
servicii sau la subfurnizorii acestora;
e) să aibă acces la toate informaţiile, datele tehnice
şi contractuale, sub orice formă, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor
controlului, stabilite la art. 30, cu respectarea confidenţialităţii, dacă
deţinătorii solicită aceasta;
f) să oblige pe titularul autorizaţiei să transmită
rapoarte, informaţii şi notificări, în forma cerută de reglementări;
g) să oblige pe titularul autorizaţiei să menţină
evidenţa, în forma cerută de reglementări, a materialelor, a altor surse şi
activităţi supuse controlului şi să controleze aceste evidenţe;
h) să primească, prin grija solicitantului sau a
titularului autorizaţiei, echipamentul de protecţie necesar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică, în măsura în care
acordurile internaţionale la care România este parte o prevăd, şi persoanelor
aprobate de Guvernul României, care efectuează, în prezenţa reprezentanţilor
desemnaţi de Comisie, controalele prevăzute în acele acorduri internaţionale.
(3) Personalul Comisiei care prin natura activităţii
este expus acţiunii radiaţiilor ionizante este considerat personal expus
profesional şi beneficiază de sporurile ce se acordă pentru condiţiile de muncă
conform prevederilor legii. Lista personalului care îndeplineşte condiţiile de
personal expus profesional, potrivit legii, este propusă de Comisie şi este
avizată de Ministerul Sănătăţii Publice şi de Ministerul Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei.
Art. 32. - (1) Reprezentanţii Comisiei au obligaţia să
respecte, pe toată durata controlului, condiţiile de autorizare aplicabile, aşa
cum sunt ele impuse personalului titularului autorizaţiei.
(2) După încheierea controlului, reprezentanţii
Comisiei au următoarele atribuţii:
a) să încheie un proces-verbal de control în care să
consemneze rezultatele controlului, acţiunile corective dispuse şi termenele de
rezolvare a acestora;
b) să propună suspendarea sau retragerea autorizaţiei
sau a permisului de exercitare, în condiţiile prevăzute de lege;
c) să propună sesizarea organelor de urmărire
judiciară, în cazurile şi pentru faptele prevăzute în prezenta lege;
d) să dispună titularului autorizaţiei sancţionarea
disciplinară a personalului vinovat, în condiţiile prevăzute de prezenta lege;
e) să aplice titularului autorizaţiei, prin persoanele
care, potrivit statutului acestuia, îl reprezintă în raport cu autorităţile
publice, sancţiunile contravenţionale prevăzute în
prezenta lege pentru persoanele fizice sau juridice;
f) să aplice sancţiunile contravenţionale prevăzute
în prezenta lege personalului care se face vinovat pentru săvârşirea acestor
contravenţii.
Art. 33. - Pe toată durata controlului, persoanele
fizice şi persoanele juridice supuse controlului au obligaţia să ia toate
măsurile necesare pentru a permite îndeplinirea în bune condiţii a prevederilor
art. 31 şi 32.
Art. 34. - (1) In exercitarea mandatului lor, organele
cu drept de control al activităţilor nucleare, prevăzute în anexa nr. 3, au
drepturile prevăzute la art. 31 alin. (1) şi obligaţiile şi atribuţiile
prevăzute la art. 32, în limitele competenţelor stabilite de lege.
(2) In caz de nesupunere la control sau de nesupunere
faţă de dispoziţiile legate de domeniul nuclear, Comisia poate cere
autorităţilor competente fie să procedeze la executarea silită, fie să
întreprindă o anchetă. Comisia poate cere intervenţia reprezentanţilor
Inspectoratului General al Poliţiei pentru asigurarea exercitării mandatului de
control prevăzut la art. 31 alin. (1).
(3) In caz de urgenţă, Comisia poate întreprinde din
proprie iniţiativă măsuri asigurătorii de securitate nucleară, cheltuielile
aferente acestei activităţi urmând să fie suportate din bugetul Comisiei şi să
fie rambursate de titularul autorizaţiei ori de persoana juridică sau fizică
prevăzută conform anexei nr. 4, ce deţine instalaţia radiologică ori sursa de radiaţii
implicată, de bunăvoie sau prin executare silită.
CAPITOLUL V
Atribuţii şi răspunderi
Art. 35. - Comisia exercită următoarele atribuţii
principale:
a) iniţiază proiectele de acte normative în domeniul
său de competenţă şi emite reglementările proprii şi comune cu alte autorităţi
competente, potrivit legii;
b) avizează toate proiectele de acte normative ce au
implicaţii asupra domeniului nuclear;
c) aprobă, potrivit legii, planurile de intervenţie
pentru cazurile de accident nuclear şi participă la realizarea intervenţiei;
d) colaborează cu autoritatea centrală pentru
protecţia mediului şi controlează desfăşurarea activităţilor reţelei de
supraveghere a radioactivităţii mediului;
e) solicită organelor abilitate în domeniul
siguranţei naţionale verificarea persoanelor cu responsabilităţi în domeniul
desfăşurării activităţilor nucleare, în conformitate cu reglementările
specifice emise conform art. 5;
f) în domeniul său de competenţe poate iniţia, cu
avizul Ministerului Afacerilor Externe, acţiuni de cooperare cu Agenţia
Internaţională pentru Energie Atomică (A.I.E.A.), cu Agenţia pentru Energie
Nucleară (A.E.N.) şi cu alte organizaţii internaţionale specializate;
g) cooperează, în condiţiile legii, cu instituţii
similare din alte state;
h) controlează, potrivit legii, aplicarea prevederilor
tratatelor internaţionale şi a reglementărilor naţionale în vigoare privind
controlul garanţiilor, protecţia fizică, traficul ilicit, transportul
materialelor nucleare şi radioactive, protecţia împotriva radiaţiilor,
asigurarea calităţii în domeniul nuclear, securitatea nucleară a instalaţiilor
nucleare şi radiologice, gospodărirea combustibilului nuclear ars şi a
deşeurilor radioactive şi intervenţia în caz de accident nuclear;
i) instituie şi coordonează sistemul naţional de
evidenţă şi control al materialelor nucleare, sistemul naţional de evidenţă şi
control al surselor de radiaţii şi instalaţiilor nucleare şi radiologice şi
registrul dozelor de radiaţii primite de personalul expus profesional;
j) cooperează cu alte organisme care au, potrivit
legii, atribuţii în domeniul funcţionării în condiţii de siguranţă a
instalaţiilor nucleare şi radiologice, în corelaţie cu cerinţele de protecţie a
mediului şi a populaţiei;
k) asigură informarea publicului asupra aspectelor
aflate în competenţa Comisiei;
l) organizează dezbateri
publice în domeniul său de competenţă, potrivit legii;
m) constituie punct naţional de contact pentru garanţii
nucleare, pentru protecţia fizică a materialelor, instalaţiilor nucleare şi
radiologice, pentru prevenirea şi combaterea traficului ilicit de materiale nucleare şi radioactive şi pentru
urgenţele radiologice;
n) dispune recuperarea surselor orfane şi coordonează
activităţile de recuperare;
o) autorizează executarea construcţiilor cu specific
nuclear şi exercită controlul de stat asupra calităţii construcţiilor din
cadrul instalaţiilor nucleare, ca excepţie de la Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
construcţii, cu modificările ulterioare, care nu se vor aplica în cazul
instalaţiilor nucleare;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii, prevăzute de
lege, în domeniul reglementărilor şi al controlului activităţilor nucleare.
Art. 36. - Regimul de autorizare şi control al
instalaţiilor nucleare şi radiologice sub presiune se stabileşte prin
prescripţii tehnice specifice, emise de autoritatea naţională pentru cazane şi
instalaţii de ridicat, cu avizul Comisiei, ţinând seama de criteriile generale
de desfăşurare în condiţii de siguranţă a activităţilor
nucleare.
Art. 37. - (1) Autoritatea centrală pentru protecţia
mediului organizează, potrivit legii, reţeaua de supraveghere a
radioactivităţii mediului pe teritoriul României, asigurând fluxul
informaţional necesar sistemului integrat de monitorizare a parametrilor mediului.
(2) Acordurile şi autorizaţiile de mediu, prevăzute
de lege, se vor emite de către autoritatea centrală pentru protecţia mediului,
pe baza criteriilor de autorizare şi de control prevăzute de lege, completate
cu criteriile de autorizare şi de control specifice, cuprinse în reglementările
emise de această autoritate, conform prevederilor art. 5, cu consultarea
Comisiei şi a Ministerului Sănătăţii Publice, referitor la supravegherea şi
raportarea evacuărilor de efluenţi radioactivi în mediu, precum şi a
contaminării radioactive a factorilor de mediu.
(3) Acordul de mediu, prevăzut la alin. (2), este
condiţie prealabilă pentru eliberarea de către Comisie a autorizaţiei de
amplasare prevăzute la art. 8. Autorizaţia de mediu prevăzută la alin. (2) se
va elibera după obţinerea de la Comisie a autorizaţiei de funcţionare de probă,
respectiv după eliberarea autorizaţiei de funcţionare prevăzute la art. 8,
pentru situaţiile când Comisia eliberează autorizaţie de funcţionare fără ca în
prealabil să fi eliberat o autorizaţie de funcţionare de probă.
(4) Autoritatea centrală pentru protecţia mediului
informează, ori de câte ori este necesar, Comisia şi Ministerul Administraţiei
şi Internelor asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitată
şi colaborează cu acestea în vederea stabilirii măsurilor necesare.
Art. 38. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice
autorizează:
a) introducerea în circuitul economic şi social, în
vederea utilizării sau consumului de către populaţie, a
produselor care au fost supuse iradierii sau care
conţin materiale radioactive;
b) introducerea în domeniul medical, pentru diagnostic
şi tratament medical, a surselor închise, deschise, a dispozitivelor
generatoare de radiaţii ionizante şi a produselor farmaceutice care conţin
materiale radioactive.
(2) Cererea de autorizare se face de către persoanele
fizice sau juridice care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. (1).
(3) Ministerul Sănătăţii Publice elaborează
reglementări proprii de autorizare şi de control în acest scop, cu respectarea
prevederilor art. 5 şi cu consultarea Comisiei şi a ministerelor interesate.
Art. 39. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice
organizează:
a) potrivit legii, reţeaua de supraveghere a
contaminării cu materiale radioactive a produselor alimentare, pe întregul
circuit alimentar, inclusiv a surselor de apă potabilă, precum şi a altor
bunuri destinate folosirii de către populaţie. Se va asigura astfel activitatea
de supraveghere a gradului de contaminare radioactivă a acestor bunuri şi produse
din ţară sau provenite din import, destinate utilizării pe teritoriul României;
b) sistemul epidemiologie de supraveghere a stării de
sănătate a personalului expus profesional şi a condiţiilor de igienă în
unităţile în care se desfăşoară activităţile nucleare. De asemenea, urmăreşte
influenţa acestor activităţi asupra sănătăţii populaţiei şi emite avizele
prevăzute de reglementările în vigoare.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice informează, ori de
câte ori este necesar, Comisia şi alte ministere interesate asupra celor
constatate în activitatea de supraveghere şi colaborează cu acestea pentru
stabilirea măsurilor comune ce se impun.
Art. 40. - (1) Coordonarea pregătirilor de intervenţie
în caz de accident nuclear, cu respectarea prevederilor prezentei legi, se
asigură, potrivi legii, de către Comitetul ministerial pentru situaţii de
urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu cooperarea
tuturor organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale
cu atribuţii în materie.
(2) Planul de intervenţie în caz de accident nuclear
pentru amplasamentul instalaţiilor nucleare se elaborează de către utilizator,
titular de autorizaţie, împreună cu toate autorităţile publice centrale şi
locale şi organizaţiile implicate în pregătirea şi în desfăşurarea intervenţiei
în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele reglementărilor emise
potrivit art. 5.
(3) Planurile de intervenţie în cazul urgenţelor
radiologice, cauzate de accidentele nucleare în instalaţii nucleare aflate pe
teritoriul altor state, care pot afecta - prin efecte transfrontaliere -
teritoriul României, precum şi planurile generale de intervenţie în afara
amplasamentului instalaţiilor nucleare de pe teritoriul României se elaborează prin grija Inspectoratului General pentru
Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) Autorităţile publice centrale şi locale cu
atribuţii în domeniul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei în caz de
accident nuclear îşi elaborează planuri proprii, corelate cu planul general de
intervenţie.
(5) Planul de intervenţie prevăzut la alin. (2) se
aprobă de Comisie, cele prevăzute la alin. (3) se aprobă de Comitetul
ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, iar cele prevăzute la alin. (4) se aprobă de către conducătorii
autorităţilor publice centrale şi locale, cu avizul Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
(6) Aplicabilitatea planului
de intervenţie se controlează şi se evaluează periodic: cel prevăzut la alin.
(2), de către Comisie, iar cele prevăzute la alin. (3) şi (4), de către
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
Art. 41. - Operaţiunile de import şi de export cu
produsele şi tehnologiile cu dublă utilizare în domeniul nuclear, prevăzute în
anexa nr. 1, se aprobă, în condiţiile legii, de către Agenţia Naţională de
Control al Exporturilor, autoritatea naţională în domeniul controlului
exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, cu condiţia
prezentării autorizaţiei de import/export eliberate de Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare.
Art. 42. - Autoritatea Naţională a Vămilor din
Ministerul Finanţelor Publice va controla şi va admite intrarea în ţară sau
ieşirea din ţară, pe baza autorizaţiei emise de Comisie, a bunurilor pentru
care prezenta lege impune autorizaţie.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 43. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă,
după caz.
Art. 44. - (1) Efectuarea unei activităţi dintre cele
prevăzute la art. 2, la art. 24 alin. (1), la art. 28 alin. (2) şi la art. 38
alin. (1), fără a avea autorizaţia corespunzătoare prevăzută de lege,
constituie infracţiune şi se pedepseşte după cum urmează:
a) cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă,
activităţile prevăzute la: art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea,
proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia sau montajul, conservarea
instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. b); art. 2 lit. d) privitoare la mijloacele
de containerizare sau de transport al materialelor radioactive, special
amenajate în acest scop; art. 2 lit. g); art. 24 alin. (1) şi la art. 38 alin.
(1);
b) cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea
unor drepturi, pentru efectuarea neautorizată a unor activităţi prevăzute la:
art. 2 lit. a) privitoare la punerea în funcţiune, funcţionarea de
probă, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare; art. 2
lit. c), dacă instalaţiile radiologice, materialele nucleare sau radioactive,
deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii prezintă un risc nuclear ori
radiologie deosebit; art. 2 lit. e) şi f); art. 28 alin. (2), dacă materialele
nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii
prezintă un risc nuclear ori radiologie deosebit.
(2) Tentativa la infracţiunile prevăzute la alin. (1)
lit. b) se pedepseşte.
Art. 45. - (1) Scoaterea din funcţiune, în totalitate
sau în parte, a echipamentelor de supraveghere şi control instalate în
condiţiile art. 31 alin. (1) lit. b) şi alin. (2), fără a avea motive ce decurg
din cerinţele de securitate nucleară sau de radioprotecţie, dacă fapta nu
constituie o infracţiune mai gravă, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la
3 ani.
(2) Dacă fapta prevăzută la alin. (1) este săvârşită
din culpă, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amendă.
(3) Impiedicarea prin orice
mijloace a accesului reprezentanţilor Comisiei la orice loc în care se
desfăşoară activităţile supuse controlului constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani sau cu amendă.
(4) Impiedicarea fără drept în caz de accident nuclear
a pătrunderii personalului de intervenţie în perimetrul zonelor în care se
desfăşoară activităţi nucleare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 la 10 ani.
(5) Pătrunderea fără drept, în orice mod, într-un
spaţiu, încăpere sau zonă delimitată şi marcată în care se desfăşoară
activităţile nucleare prevăzute la art. 2 lit. a)-f), fără consimţământul
persoanei care le foloseşte, sau refuzul de a le părăsi la cererea acesteia
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani.
(6) In cazul în care fapta prevăzută la alin. (5) se
săvârşeşte de o persoană înarmată, de două sau mai multe persoane împreună, în
timpul nopţii ori prin folosirea de calităţi mincinoase, pedeapsa este
închisoare de la 5 la 10 ani.
(7) Ameninţarea unei persoane ori colectivităţi, prin
orice mijloace, cu răspândirea de materiale radioactive sau folosirea unor
instalaţii nucleare ori dispozitive generatoare de radiaţii ionizante de natură
să pună în pericol sănătatea oamenilor sau a animalelor ori mediul constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(8) Alarmarea, fără un motiv întemeiat, a unei
persoane sau a publicului, a organelor specializate pentru a interveni în caz
de accident nuclear ori a organelor de menţinere a ordinii publice, direct,
prin corespondenţă, telefon sau orice alte mijloace de transmitere la distanţă,
care priveşte răspândirea sau folosirea unor materiale radioactive ori
folosirea unor instalaţii nucleare de natură să pună în pericol sănătatea
oamenilor sau a animalelor ori mediul, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni
la 3 ani.
Art. 46. - (1) Dezvoltarea, fabricarea, deţinerea,
importul, exportul, tranzitul sau detonarea armelor nucleare sau a oricăror
dispozitive explozive nucleare se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 25 de
ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) au avut ca
urmare decesul uneia sau mai multor persoane ori alte consecinţe deosebit de
grave, pedeapsa este detenţiunea pe viaţă sau închisoarea de la 15 la 25 de ani
şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
Art. 47. - (1) Următoarele fapte constituie acte de
terorism în domeniul nuclear şi se pedepsesc după cum urmează:
a) răspândirea sau
introducerea deliberată în atmosferă, apă, pe sol ori în subsol a unor
materiale radioactive, de natură să pună în pericol sănătatea oamenilor sau a
animalelor ori mediul, cu închisoare de la 5 la 20 de ani;
b) ameninţările cu explozii nucleare sau accident
nuclear, dacă acestea au ca scop tulburarea gravă a ordinii publice prin
intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stări de panică, cu închisoare
de la 5 la 20 de ani;
c) utilizarea materialelor radioactive, a
instalaţiilor nucleare sau a dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante
în scopul tulburării grave a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau
prin crearea unei stări de panică, cu închisoare de la 5 la 20 de ani;
d) distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a unei instalaţii nucleare ori
radiologice ce conţine materiale radioactive, aparţinând făptuitorului sau
altuia, ori împiedicarea luării măsurilor de conservare sau de securitate
nucleară a unei astfel de instalaţii nucleare ori radiologice, atunci când sunt
săvârşite în scopul tulburării grave a ordinii publice prin intimidare, prin
teroare sau prin crearea unei stări de panică, cu închisoare de la 3 la 15 ani;
e) dacă fapta prevăzută la lit. d) se săvârşeşte prin
incendiere, explozie sau alt asemenea mijloc şi rezultă un pericol public,
pedeapsa este închisoarea de la 5 la 20 de ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
(3) Se consideră tentativă şi producerea sau
procurarea materialelor ori instalaţiilor nucleare sau radiologice, precum şi
luarea de măsuri în vederea comiterii infracţiunilor prevăzute la alin. (1).
Art. 48. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiilor de raportare prevăzute
la art. 25 alin. (1) lit. b) şi la art. 31 alin. (1) lit. f);
b) nerespectarea limitelor şi a condiţiilor prevăzute
în autorizaţiile eliberate în conformitate cu prevederile art. 8;
c) neducerea la îndeplinire, în termenul stabilit, a
dispoziţiilor date în scris, cu confirmare de primire, de către Comisie, sau prin proces-verbal de
control, de către reprezentanţii acesteia;
d) utilizarea în activităţile prevăzute la art. 2 de
personal care nu are pregătirea necesară, de personal neverificat sau respins
la examenele periodice ori de personal care nu posedă permisul de exercitare
corespunzător, prevăzut la art. 9;
e) utilizarea de personal care nu dovedeşte
cunoştinţele şi aptitudinile necesare sau nu le aplică în activitatea
desfăşurată, cu implicaţii privind funcţionarea instalaţiei nucleare ori
radiologice în condiţii de securitate nucleară, privind riscurile asociate sau
privind măsurile de securitate nucleare aplicabile;
f) încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 25
alin. (1) lit. a) de către persoanele care au drept de control decizional în
conducerea lucrărilor, pe timpul realizării, funcţionării sau dezafectării
instalaţiei nucleare ori radiologice;
g) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 25
alin. (1) lit. d), dacă prin aceasta se generează riscuri inacceptabile de
orice natură;
h) folosirea de către
persoanele autorizate a materialelor radioactive, a dispozitivelor generatoare
de radiaţii ionizante sau a instalaţiilor nucleare încredinţate în alte scopuri
ori pentru alte operaţiuni decât cele stabilite pentru îndeplinirea sarcinilor
de serviciu;
i) exercitarea de activităţi nucleare fără permisul de
exercitare corespunzător prevăzut la art. 9;
j) nesolicitarea reautorizării, la termenul stabilit
prin reglementările specifice, înainte de expirarea vechii autorizaţii;
k) producerea şi furnizarea neautorizată a aparaturii
de control dozimetric al radiaţiilor ionizante şi a materialelor şi
dispozitivelor utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante;
l) neanunţarea Comisiei, la
termenul stabilit prin reglementările specifice, a furtului, sustragerii de
instalaţii radiologice, materiale nucleare şi/sau radioactive sau a
incidentului ori a accidentului nuclear petrecut în instalaţia nucleară sau
radiologică;
m) efectuarea neautorizată a unei activităţi prevăzute
la art. 2 lit. c), în cazul în care Comisia constată că materialele nucleare
sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii nu prezintă
un risc nuclear sau radiologie deosebit;
n) încălcarea prevederilor art. 16 alin. (3);
o) încălcarea prevederilor art. 25 alin. (1) lit. c),
ale art. 26 şi 27;
p) încălcarea prevederilor art. 28 alin. (2), în
cazurile în care Comisia constată că materialele nucleare sau radioactive,
deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii nu prezintă un risc nuclear
sau radiologie deosebit;
q) nerespectarea dispoziţiilor art. 29;
r) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 31
alin. (1) lit. e) privind acordarea accesului reprezentanţilor Comisiei.
Art. 49. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 48 lit.
i) şi k) se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 3.000 lei.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 48 lit. a), c),
d), e), n) şi r) se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la art. 48 lit. b), f),
g), h), j), l), m), o), p) şi
q) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei.
(4) Limitele amenzilor contravenţionale se
actualizează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 50. - Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se
fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei.
Art. 51. - Dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1) şi (3),
precum şi ale art. 29, sunt aplicabile contravenţiilor prevăzute de prezenta
lege.
Art. 52. - Instalaţiile nucleare şi radiologice,
componentele acestora, combustibilul nuclear, produsele radioactive, inclusiv
deşeurile radioactive, dispozitivele nucleare explozive sau componentele
acestora, care au fost supuse confiscării speciale prin hotărâre
judecătorească, în condiţiile prevăzute la art. 118 din Codul penal, de la
partea vinovată, trebuie să fie reţinute pe cheltuiala fostului proprietar,
într-un loc sigur, sub sigiliul autorităţilor publice, cu respectarea
cerinţelor de securitate nucleară, astfel încât să nu lezeze viaţa sau
sănătatea populaţiei şi să nu cauzeze deteriorarea mediului sau a proprietăţii
până la dispunerea măsurilor legale cu privire la acestea.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 53. - Ori de câte ori este necesar, din raţiuni de
stat, combustibilul nuclear şi produsele radioactive pot fi rechiziţionate
conform legii.
Art. 54. - Orice persoană fizică sau juridică care a
suferit un prejudiciu ca urmare a abuzurilor săvârşite de Comisie sau de alt organism prevăzut de
prezenta lege poate face plângere, în termen de 30 de zile, la instanţa de
contencios administrativ.
Art. 55. - (1) Autorizaţia şi permisele eliberate
înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi îşi menţin valabilitatea până
la termenul prevăzut.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică şi cererilor
de autorizare în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a acesteia.
(3) Orice persoană care la data intrării în vigoare a
prezentei legi desfăşoară activităţi pentru care se aplică regimul de
autorizare şi de control prevăzut la cap. II, IV şi V din prezenta
lege, este obligată să solicite autorizaţie, în termen de 6 luni de la intrarea
în vigoare a legii, dacă acest lucru nu era necesar anterior intrării în
vigoare a prezentei legi.
Art. 56. - (1) La momentul aderării României la Uniunea
Europeană se abrogă prevederile art. 2 lit. a), c), e) şi f) şi ale art. 8 din
prezenta lege privind importul, exportul şi tranzitul înspre şi dinspre statele
Uniunii Europene.
(2) La momentul aderării României la Uniunea Europeană,
controlul de garanţii nucleare se va realiza conform tratatului EURATOM.
Art. 57. - (1) Până la intrarea în vigoare a
reglementărilor emise conform prevederilor art. 5, se vor aplica prevederile
reglementărilor emise anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Reglementările emise potrivit prezentei legi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 58. - Anexele nr. 1 -4 fac
parte integrantă din prezenta lege.
Art. 59. - Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile
de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 60. - Legea nr. 61/1974 cu privire la desfăşurarea
activităţilor în domeniul nuclear din România şi Legea nr. 6/1982 privind
asigurarea calităţii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, precum şi orice
alte dispoziţii contrare prezentei legi se abrogă, cu excepţia dispoziţiilor
referitoare la promovarea şi desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică
în domeniul nuclear.
ANEXA Nr. 1
LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi
informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare si a altor dispozitive nucleare explozive
1. materiale de interes nuclear pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare
explozive;
2. echipamente şi componente aferente special
concepute sau fabricate pentru reactoare nucleare;
3. echipamente aferente special concepute şi
fabricate pentru uzine de reprocesare a combustibilului
ars;
4. echipamente special concepute sau pregătite pentru
uzine de conversie a plutoniului;
5. echipament aferent special conceput sau fabricat
pentru fabrici de combustibil nuclear;
6. echipament aferent special conceput sau fabricat
pentru uzine de separare a izotopilor de uraniu;
7. echipament aferent pentru uzine sau instalaţii
pentru separarea izotopilor de litiu;
8. echipamente aferente special concepute pentru uzine,
pentru producerea sau concentrarea apei grele, a deuteriului, a tritiului şi a compuşilor lor;
9. echipament de testare şi măsurare folosit la
producerea dispozitivelor nucleare explozive;
10. componente pentru dispozitive nucleare explozive;
11. echipamente industriale special concepute şi
pregătite pentru a fi utilizate în fabricarea materialelor, dispozitivelor şi
echipamentelor menţionate la pct. 1 - 10, inclusiv a materialelor nucleare;
12. informaţii specifice nepublicate care se referă la
materialele, dispozitivele şi echipamentele menţionate la pct. 1-11.
Lista detaliată a materialelor, dispozitivelor,
echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare
şi a altor dispozitive nucleare explozive, prevăzute în prezenta anexă, va fi
stabilită prin hotărâre a Guvernului, cu respectarea prevederilor din
tratatele, acordurile, convenţiile şi înţelegerile internaţionale la care
România este parte.
ANEXA Nr. 2
DEFINIŢIILE
la care se face referire în art. 3 din lege
1. accident nuclear -
evenimentul nuclear care afectează instalaţia şi provoacă iradierea ori
contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementările
în vigoare;
2. activitate nucleară - orice practică umană care introduce surse sau căi de expunere
suplimentare, extinde expunerea la un număr mai mare de persoane sau modifică
reţeaua de căi de expunere, plecând de la sursele existente, mărind astfel
expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numărul de persoane
expuse;
3. autoritate naţională
competentă în domeniul activităţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice - autoritatea, stabilită de lege, cu competenţa legală de
reglementare a activităţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice, de
autorizare a acestor activităţi şi de control al modului de desfăşurare a
acestora;
4. autorizaţie - document emis de autoritatea naţională competentă în domeniul
activităţilor nucleare, în scopuri exclusiv paşnice, în baza unei evaluări de
securitate nucleară şi control, către o persoană juridică, la cererea acesteia,
pentru desfăşurarea unei activităţi nucleare;
5. ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea
minereurilor şi îmbogăţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului
nuclear, exploatarea reactorilor nucleari, retratarea combustibilului nuclear,
dezafectarea, orice activitate de gospodărire a deşeurilor radioactive sau
orice activitate de cercetare-dezvoltare asociată uneia dintre operaţiunile
sus-menţionate;
6. combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care conţine materie primă
nucleară ori material fisionabil special, special destinat folosirii într-un
reactor nuclear, în scopul producerii energiei nucleare;
7. deşeuri radioactive - acele materiale rezultate din activităţile nucleare, pentru care
nu s-a prevăzut nicio întrebuinţare, care conţin sau sunt contaminate cu
radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare;
8. dispozitive
generatoare de radiaţii ionizante - dispozitivele
care produc radiaţii X, neutroni
sau particule încărcate;
9. instalaţie radiologică
- generator de radiaţie ionizantă, instalaţia,
aparatul ori dispozitivul care extrage, produce, prelucrează sau conţine
materiale radioactive, altele decât cele definite la pct. 10;
10. instalaţie nucleară:
a) orice reactor nuclear, cu
excepţia aceluia cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian
spre a fi folosit ca o sursă de putere, dacă este pentru propulsie sau în orice
alt scop;
b) orice uzină care foloseşte combustibil nuclear
pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzină de retratare a
combustibilului nuclear iradiat;
c) orice instalaţie în care sunt stocate materiale nucleare,
cu excepţia depozitărilor în vederea transportului de materiale nucleare.
Instalaţiile nucleare aparţinând unui singur operator, care se află pe acelaşi
amplasament, vor fi considerate o singură instalaţie nucleară;
11. institut tehnic-suport - unitate cu atribuţii de expertiză, studii privind amplasamentele
instalaţiilor nucleare, fizica reactorilor, examinări nedistructive, analize şi
evaluări de securitate nucleară, dezafectarea instalaţiilor nucleare,
managementul calităţii în domeniul nuclear, evaluări ale instalaţiilor de
deşeuri radioactive, precum şi studii de cercetare-dezvoltare în domeniul
securităţii nucleare, radioprotecţiei, managementului deşeurilor radioactive,
radioactivităţii naturale şi induse a mediului, radioecologiei şi radiobiologiei,
urgenţelor radiologice în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele
naţionale şi internaţionale;
12. materie primă nucleară
- uraniu conţinând un amestec al izotopilor aflat
în natură; uraniu sărăcit în izotopul 235; toriu; orice formă a acestora,
metal, aliaj, compoziţie chimică sau concentraţie;
13. materiale de interes nuclear - apa grea,
grafitul, zirconiul şi alte materiale care, datorită
unor proprietăţi nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul
nuclear;
14. material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu îmbogăţit în izotopul 233 sau în
izotopul 235; orice material îmbogăţit artificial în oricare dintre izotopii
menţionaţi anterior;
15. material radioactiv - orice material, în orice stare de agregare, care prezintă fenomenul
de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive;
16. material nuclear - orice materie primă nucleară şi orice material fisionabil special;
17. minereu de uraniu şi
toriu - substanţă minerală în zăcământ sau extrasă
prin metode miniere care are un conţinut de uraniu şi/sau toriu mai mare de
0,004%;
18. mineritul uraniului
şi toriului - prospectarea,
explorarea, deschiderea, pregătirea şi exploatarea minereului de uraniu şi
toriu, conservarea şi dezafectarea minelor de uraniu şi toriu, inclusiv
restaurarea mediului contaminat de mineritul uraniului şi toriului;
19. plan de intervenţie - ansamblul de măsuri care se
aplică în caz de accident nuclear;
20. prepararea
minereurilor de uraniu şi toriu - prelucrarea
minereurilor de uraniu şi toriu în laboratoare de analize fizico-chimice,
laboratoare tehnologice, staţii-pilot şi instalaţii industriale, conservarea şi
dezafectarea instalaţiilor de prelucrare, inclusiv depozitarea finală a
deşeurilor radioactive şi restaurarea mediului contaminat;
21. produs radioactiv - orice material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere
ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit
radioactiv prin expunere la radiaţii, cu excepţia radioizotopilor care au atins
stadiul final de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri
ştiinţifice, medicale, speciale, sociale, comerciale
sau industriale;
22. punct de lucru vital - o zonă în care se află materiale nucleare, echipamente, dispozitive
sau sisteme care pot fi vulnerabile la acţiuni de sabotaj sau furt;
23. radiaţie ionizantă - oricare dintre următoarele radiaţii: alfa,
beta, gama, X, neutroni,
electroni, protoni sau alte particule încărcate (nu se includ undele radio,
radiaţiile vizibile, infraroşii, ultraviolete, precum şi radiaţiile laser,
ultrasunetele etc);
24. reglementări - norme tehnice, metodologice, ghidurile,
instrucţiunile, procedurile sau condiţiile tehnico-organizatorice privind
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, obligatorii în domeniul
nuclear, emise de autoritatea competentă conform art. 5 din lege;
25. risc radiologie
deosebit al unei instalaţii nucleare, material nuclear, material radioactiv,
deşeu radioactiv sau generator de radiaţii - posibilitatea
ca în cazul pierderii controlului să se încaseze în urma unui singur eveniment
de acest fel o doză individuală mai mare decât limita anuală de doză pentru o
persoană din populaţie sau o doză colectivă de zece ori mai mare decât limita
anuală de doză pentru o persoană din populaţie;
26. risc nuclear deosebit al unui material nuclear
- un material nuclear este considerat a avea un
risc nuclear dacă se află în cantităţi totale ce depăşesc de zece ori valorile
de exceptare de la autorizare prevăzute de Normele fundamentale de securitate
radiologică;
27. securitate nucleară - ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure
funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţă, să prevină şi să
limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului ocupat
profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale împotriva iradierii
sau a contaminării radioactive;
28. sistem controlat de
management al calităţii - sistemul de management
al calităţii instituit şi menţinut în conformitate cu reglementările specifice
emise de comisie şi care este controlat de aceasta;
29. surse - emiţătorul
de radiaţii ionizante şi orice material radioactiv;
30. surse orfane - sursele
provenind din practici din trecut, trafic ilicit sau pierdute, care nu se află
sub controlul unui titular de autorizaţie;
31. instalaţie de minerit -
totalitatea lucrărilor miniere şi instalaţiilor de
la suprafaţă şi din subteran, prin care se asigură extracţia şi transportul
minereului şi sterilului, aerajul şi evacuarea apelor, inclusiv instalaţiile de
gospodărire a deşeurilor asociate, care, împreună, alcătuiesc o mină sau o
carieră;
32. instalaţie de
preparare - totalitatea construcţiilor şi
instalaţiilor existente pe fluxul tehnologic, care contribuie la prepararea
minereurilor, inclusiv instalaţiile de gospodărire a deşeurilor asociate;
33. instalaţie de
gospodărire a deşeurilor radioactive provenite de la mineritul şi prepararea
minereurilor de uraniu şi toriu - totalitatea
construcţiilor şi instalaţiilor prin care se asigură colectarea, transportul,
procesarea, condiţionarea şi depozitarea finală a deşeurilor radioactive, inclusiv:
a) halda sau grupul de halde aparţinând unei mine de
cercetare geologică sau unei mine de extracţie a minereului de uraniu şi toriu;
b) instalaţia de depoluare radioactivă a efluenţilor
lichizi proveniţi de la mineritul şi prepararea minereurilor de uraniu şi
toriu;
c) iazul de depozitare finală sau o altă incintă
special destinată şi amenajată pentru depozitarea finală a deşeurilor
radioactive provenite de la prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
34. minereu de uraniu - substanţă în zăcământ sau extrasă prin metode miniere, care are un
conţinut de uraniu mai mare de 0,004%;
35. minereu de toriu - substanţă în zăcământ sau extrasă prin metode miniere, care are un
conţinut de toriu mai mare de 0,012%;
36. trafic ilicit - orice
acţiune care implică o activitate nucleară neautorizată de deţinere, transfer,
import şi export pentru materiale nucleare, de interes nuclear, materiale
radioactive, echipamente şi dispozitive pertinente pentru proliferarea armelor
nucleare, precum şi a instalaţiilor nucleare şi radiologice.
ANEXA Nr. 3
ORGANELE
de control al activităţilor nucleare
1. Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare.
2. Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti.
3. Garda Naţională de Mediu.
4. Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR din cadrul
Ministerului Economiei şi Comerţului.
5. Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă
din cadrul Ministerului Administraţiei si Internelor.
6. Inspectoratul General al Poliţiei din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
7. Inspecţia Muncii din cadrul Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
8. Agenţia Naţională de Control al Exporturilor.
9. Autoritatea Naţională a Vămilor din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice.
10. Biroul Român de Metrologie Legală.
ANEXA Nr. 4
LISTA
cuprinzând unităţile fără personalitate juridică ce
pot fi autorizate în condiţiile art. 8 alin. (3)
1. Cabinetele medicale constituite conform Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
2. Cabinetele de liberă practică pentru servicii
publice conexe actului medical, constituite conform Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 83/2000
3. Unităţile legal constituite, subordonate unor
ministere cu acordul prealabil al persoanei juridice din care fac parte
4. Unităţile legal constituite din regiile autonome,
companiile naţionale sau marile societăţi comerciale, care au obţinut în
prealabil acordul persoanei juridice din care fac parte Prezenta listă poate fi completată prin
hotărâre a Guvernului.