LEGE
Nr. 116 din 19 aprilie 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor
masuri financiare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 22 aprilie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 29 din 29 ianuarie 2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare, adoptata in temeiul art. 1 pct. II.3 din
Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie
2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul I va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 1
(1) Agentii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul,
precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa
utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare
utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat
electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor,
utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala.>>
2. La articolul 1, alineatul (3) se abroga.
3. La articolul 1, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
<<(4) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate prin
distribuitori autorizati. In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin
distribuitor autorizat se intelege agentul economic pe numele caruia a fost
eliberat avizul prevazut la art. 5 alin. (2). Distribuitorul autorizat are
dreptul de a comercializa aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv
produsele complementare acestora, pentru care a obtinut avizul, precum si
obligatia sa asigure service la aceste aparate atat in mod direct, cat si prin
alti agenti economici, denumiti in continuare unitati acreditate pentru
comercializare si/sau service. Distribuitor autorizat nu poate fi decat
producatorul sau importatorul aparatului respectiv, persoana juridica romana.
In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii
sunt obligati ca in momentul constatarii defectiunii sa anunte distribuitorul
autorizat care a livrat aparatul sau, dupa caz, unitatea de service acreditata
a acestui distribuitor autorizat.>>
4. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera i) se introduc literele j) -
t) cu urmatorul cuprins:
<<j) vanzarea bunurilor de folosinta indelungata, definite potrivit
legii;
k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta,
cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de catre magazine;
l) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor,
efectuate la domiciliul clientului;
m) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora
de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
n) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a
gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie
mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin
cablu, de Internet;
o) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere
de locuinte;
p) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de
munca al clientului;
r) vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza
integral cu numerar si/sau substitute de numerar;
s) vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza
integral in momentul livrarii bunului sau prestarii serviciului;
t) alte livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii catre
populatie pentru a caror desfasurare se prevede, prin acte normative, obligatia
emiterii de facturi fiscale.>>
5. La articolul 2, alineatul (2) se abroga.
6. La articolul 4, alineatele (3), (4) si (6) vor avea urmatorul cuprins:
<<(3) Raportul fiscal de inchidere zilnica este documentul care
contine: denumirea si codul fiscal ale agentului economic emitent; adresa de la
locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; logotipul si seria
fiscala ale aparatului; numarul de ordine numerotat progresiv; data si ora
emiterii; numarul bonurilor emise in ziua respectiva; valoarea totala a
operatiunilor efectuate si totalul taxei pe valoarea adaugata, cu precizarea
nivelului cotei, valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea
adaugata, precum si valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a
taxei pe valoarea adaugata.
(4) Registrul special prevazut la art. 1 alin. (5) si raportul fiscal de
inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu
ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si
taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special prevazut la art. 1 alin.
(5) se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, iar raportul fiscal
de inchidere zilnica, pe o perioada de 5 ani.
...........................................................................
(6) Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale sunt obligati sa
foloseasca numai consumabile furnizate de:
a) distribuitorul autorizat care a furnizat aparatul si/sau unitatile de
distributie si service acreditate ale acestuia; b) alti agenti economici
agreati conform alin. (6^1).>>
7. La articolul 4, dupa alineatul (6) se introduc alineatele (6^1) si (6^2)
cu urmatorul cuprins:
<<(6^1) Comercializarea direct catre utilizatori a consumabilelor
destinate aparatelor de marcat electronice fiscale de catre alti agenti
economici decat distribuitorul autorizat si unitatile acreditate ale acestuia
este permisa numai daca acesti agenti economici sunt agreati prin acordul scris
al distribuitorului autorizat care a furnizat aparatele, denumiti in continuare
unitati agreate.
(6^2) Unitatile de distributie si service acreditate se pot aproviziona cu
consumabile destinate aparatelor de marcat electronice fiscale de la
distribuitorii autorizati, precum si de la unitatile agreate, dar numai cu
acordul scris al distribuitorului autorizat care a furnizat aparatele.>>
8. La articolul 4, alineatul (7) va avea urmatorul cuprins:
<<(7) Consumabilele furnizate de distribuitorii autorizati si unitatile
agreate trebuie sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de
arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta.>>
9. La articolul 4, dupa alineatul (7) se introduc alineatele (7^1) si (7^2)
cu urmatorul cuprins:
<<(7^1) Consumabilele furnizate utilizatorilor vor fi personalizate
prin marcarea acestora cu datele necesare identificarii:
a) distribuitorului autorizat care a furnizat aparatul;
b) tipului consumabilelor;
c) producatorului consumabilelor;
d) producatorului hartiei, in cazul rolelor de hartie;
e) unitatii agreate, daca este cazul.
(7^2) Consumabilele existente in stoc pot fi utilizate pana la data de 1
iunie 2004.>>
10. La articolul 4, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
<<(8) Agentii economici prevazuti la art. 1 alin. (1) au obligatia ca
lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, sa predea organului
fiscal teritorial raportul memoriei fiscale pe perioada de raportare.>>
11. La articolul 4, alineatul (9) se abroga.
12. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 5
(1) In vederea avizarii modelelor de aparate de marcat electronice fiscale,
autorizarii distribuitorilor, acreditarii unitatilor de distributie si/sau
service si inregistrarii unitatilor agreate, se constituie, sub autoritatea
Ministerului Finantelor Publice, Comisia de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.>>
13. La articolul 10, litera b) va avea urmatorul cuprins:
<<b) neindeplinirea obligatiei agentilor economici de a se dota si de
a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin.
(2), la termenele stabilite la art. 6, cu exceptia prevazuta la art. 1 alin.
(5), neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile
prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale, precum si
nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate
de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei
operative;>>
14. La articolul 10, dupa litera e) se introduce litera e^1) cu urmatorul
cuprins:
<<e^1) neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat
electronice fiscale a obligatiei de a preda raportul memoriei fiscale, conform
dispozitiilor art. 4 alin. (8);>>
15. La articolul 10, litera g) va avea urmatorul cuprins:
<<g) folosirea de catre agentii economici care utilizeaza aparate de
marcat electronice fiscale a altor consumabile decat cele prevazute la art. 4
alin. (6), precum si folosirea de consumabile personalizate cu datele de
identificare a altui distribuitor autorizat decat cel care a furnizat
aparatul;>>
16. La articolul 10, dupa litera g) se introduce litera g^1) cu urmatorul
cuprins:
<<g^1) incalcarea dispozitiilor art. 4 alin. (6^1) si (6^2), precum
si nerespectarea de catre distribuitorii autorizati si de catre unitatile
agreate a prevederilor art. 4 alin. (7) si (7^1) referitoare la calitatea si
modul de personalizare a consumabilelor;>>
17. La articolul 11, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 11
(1) Amenzile pentru contraventiile prevazute la art. 10 se aplica agentilor
economici, cu exceptia celor prevazute la lit. d), astfel:
a) faptele prevazute la art. 10 lit. c), e), e^1), f) si m) se sanctioneaza
cu amenda de la 20 milioane lei la 40 milioane lei;
b) faptele prevazute la art. 10 lit. a), b), g), h), j) si k) se
sanctioneaza cu amenda de la 80 milioane lei la 400 milioane lei;
c) faptele prevazute la art. 10 lit. g^1), i) si l) se sanctioneaza cu
amenda de la 400 milioane lei la 1.600 milioane lei.
(2) Contraventiile prevazute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor
fizice, se sanctioneaza cu amenda de la 8 milioane lei la 40 milioane
lei.>>
18. La articolul 12, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
<<Art. 12
(1) Constatarea contraventiilor, precum si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre organele de specialitate din Ministerul Finantelor Publice si din
unitatile sale teritoriale, precum si de catre comisarii Garzii Financiare.
(2) Contestarea actelor de control intocmite de organele prevazute la alin.
(1) si solutionarea contestatiilor, cu exceptia celor formulate impotriva
deciziei de retragere a avizului de distributie si utilizare a aparatelor de
marcat electronice fiscale, se efectueaza potrivit legislatiei privind regimul
juridic al contraventiilor.>>
19. La articolul 13, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Incalcarea dispozitiilor art. 10 lit. a), referitoare la
comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale neavizate de comisia
prevazuta la art. 5 alin. (1), atrage si confiscarea incasarilor obtinute de
agentul economic din aceasta activitate, sumele facandu-se venit la bugetul de
stat.>>
20. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 14
(1) Neindeplinirea obligatiei agentilor economici prevazuti la art. 1 de a
se dota cu aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevazute la art.
6 atrage si suspendarea activitatii unitatii pana la momentul inlaturarii
cauzelor care au generat aceasta.
(2) Nerespectarea de catre agentii economici a prevederilor art. 10 lit.
b), referitoare la neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale,
neemiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile
prestate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale si
nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate
de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative,
atrage si suspendarea activitatii unitatii pe o perioada de 3
luni.>>"
2. La articolul III, punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
"1. La articolul 30, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si
(5) cu urmatorul cuprins:
<<(4) Bunurile introduse peste limitele prevazute la alin. (2) sunt
supuse platii drepturilor de import potrivit prevederilor legale in vigoare.
(5) Cartile, ziarele si publicatiile periodice, cu exceptia celor care
lezeaza moralitatea publica, potrivit legii, sunt scutite de la plata
drepturilor de import.>>"
3. La articolul III, dupa punctul 2 se introduce punctul 2^1 cu urmatorul
cuprins:
"2^1. La articolul 45, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3)
cu urmatorul cuprins:
<<(3) Cartile, ziarele si publicatiile periodice necesare uzului
personal sunt scutite de la plata drepturilor de import.>>"
4. La articolul IV, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei vor emite norme de acordare a stimulentelor prevazute la alin. (6)
personalului din aparatul de lucru de la nivelul central si teritorial al
acestora si din institutiile care gestioneaza bugetele pentru care se face
colectarea contributiilor sociale, care vor fi aprobate prin ordin al
ministrului respectiv."
5. La articolul VIII, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Dupa compensarea obligatiilor bugetare prevazute la alin. (2),
sumele din accize, ramase necompensate, se sting cu sumele reprezentand
obligatii catre bugetul de stat si cele reprezentand contributii sociale,
datorate de catre societatile comerciale care desfasoara activitati de
transport naval, constituite dupa data de 1 ianuarie 2004 de aceste societati
comerciale. Sumele aferente accizelor vor fi determinate in conditiile
prevazute la alin. (2)."
6. La articolul VIII, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice de
aplicare a alin. (2) si (2^1), in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante."
7. Articolul X va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Debitorii care au incheiat conventii, in temeiul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 491/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si care fac dovada ca pana la data de 31 decembrie
2003 inclusiv au achitat obligatiile bugetare curente cu termene de plata pana
la aceasta data beneficiaza de mentinerea valabilitatii inlesnirilor la plata
acordate, cu toate efectele prevazute de reglementarile legale in vigoare.
(2) Debitorii care au beneficiat de inlesniri la plata obligatiilor fiscale
restante, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
40/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 491/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare,
sau ale Legii nr. 254/2002 privind unele masuri pentru cresterea atractivitatii
la privatizare a societatilor comerciale cu capital integral sau partial de
stat, ce detin in administrare terenuri agricole proprietate publica sau
privata a statului, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz, si
care fac dovada ca pana la data de 31 martie 2004 inclusiv au constituit in
favoarea creditorilor bugetari garantiile necesare derularii inlesnirilor
acordate beneficiaza de mentinerea valabilitatii inlesnirilor la plata, cu
toate efectele prevazute de reglementarile legale in vigoare."
8. Dupa articolul XIII se introduce articolul XIII^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si
completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 121 din 23 martie 1998, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 43
Bancile repartizeaza 20% din profitul contabil determinat inainte de
deducerea impozitului pe profit, pentru constituirea unui fond de rezerva, pana
cand fondul astfel constituit egaleaza capitalul social, apoi maximum 10%, pana
in momentul in care fondul a ajuns de doua ori mai mare decat capitalul social.
Dupa atingerea acestui nivel, alocarea de sume pentru fondul de rezerva se face
din profitul net.
Bancile repartizeaza din profitul contabil determinat inainte de deducerea
impozitului pe profit sumele destinate constituirii rezervei generale pentru
riscul de credit, in limita a 2% din soldul creditelor acordate.
Prevederile alin. 1 si 2 sunt aplicabile pana la incheierea exercitiului
financiar al anului 2003 inclusiv.
Incepand cu exercitiul financiar al anului 2004, bancile constituie fondul
de rezerva potrivit dispozitiilor legislatiei privind societatile comerciale
si, de asemenea, constituie fondul pentru riscuri bancare generale din profitul
contabil determinat inainte de deducerea impozitului pe profit, in limita a 1%
din soldul activelor purtatoare de riscuri specifice activitatii bancare, asa
cum sunt stabilite prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, in masura in care sumele respective se
regasesc in profitul net.
La determinarea nivelului fondului pentru riscuri bancare generale se au in
vedere si sumele reprezentand rezerva generala pentru riscul de credit,
constituita potrivit alin. 2, existenta in sold.
Fondul de rezerva si rezerva generala pentru riscul de credit, constituite
potrivit alin. 1 si 2, nu vor fi diminuate in functie de limitele si cotele
prevazute la alin. 4 si vor fi utilizate potrivit destinatiilor prevazute de
reglementarile legale.
Modul de utilizare a fondului pentru riscuri bancare generale se stabileste
prin reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei.>>
2. Alineatul 2 al articolului 62^1 va avea urmatorul cuprins:
<<In cazurile in care institutiile de credit straine decid constituirea
la nivelul sucursalelor din Romania a fondului pentru riscuri bancare generale,
prevazut la art. 43, dispozitiile acestui articol se aplica in mod
corespunzator si acestor sucursale.>>"
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 martie
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU