LEGE
Nr. 12 din 21 octombrie 1971
privind incadrarea si promovarea in munca a personalului din unitatile
socialiste de stat
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 131 din 21 octombrie 1971
CAP. 1
Art. 1
In Republica Socialista Romania fiecare cetatean are dreptul la munca.
Proprietatea socialista asupra mijloacelor de productie, dezvoltarea
continua a economiei nationale - pe baza planului de stat - creeaza tuturor
cetatenilor tarii posibilitatea sa desfasoare o activitate utila in domeniul
economic, social-cultural, tehnico-stiintific sau administrativ.
Cetatenii isi pot alege locul de munca, incadrarea lor pe posturi
facandu-se in raport cu pregatirea si capacitatea lor profesionala, nevoile
societatii si ale colectivului in care urmeaza sa-si desfasoare activitatea.
Art. 2
De la data incadrarii in munca intr-o unitate socialista de stat, fiecare
cetatean devine membru al colectivului unitatii si, ca urmare, are aceleasi
drepturi si obligatii ca si ceilalti membri ai colectivului respectiv,
prevazute in Codul muncii, in celelalte acte normative care reglementeaza
raporturile de munca, in contractul colectiv si in contractul individual de
munca.
Prin contractul pe care il incheie cu unitatea respectiva, el devine un
participant activ la infaptuirea sarcinilor ce revin colectivului unitatii din
care face parte, se angajeaza fata de acesta sa-si puna intreaga capacitate in
slujba intereselor generale ale societatii, sa contribuie cu toata puterea sa
de munca la buna gospodarire si dezvoltarea continua a avutului obstesc.
Impreuna cu ceilalti membri ai colectivului poarta raspunderea pentru ca
activitatea unitatii in care lucreaza sa se desfasoare in conditii eficiente.
Art. 3
In dubla lor calitate - de producatori si proprietari - oamenii muncii
incadrati in unitatile socialiste de stat au dreptul si obligatia sa participe
nemijlocit la imbunatatirea organizarii si conducerii activitatii unitatilor;
sa contribuie la promovarea celor mai bune cadre in functii de conducere,
spunindu-si parerea asupra acestora; sa se adreseze sefilor ierarhici sau
organelor superioare unitatii in care lucreaza, cu orice problema de serviciu
ori atunci cand constata ca se aduc prejudicii intereselor unitatii respective.
Art. 4
Personalul incadrat in munca in unitatile socialiste de stat beneficiaza,
in conditiile legii, de urmatoarele drepturi:
a) sa lucreze in meseria sau profesia sa, potrivit studiilor, cursurilor
de specializare sau altor forme de pregatire profesionala absolvite;
b) sa primeasca pentru munca prestata, ca retributie, o parte din venitul
national destinata consumului, potrivit principiului socialist de repartitie
dupa cantitatea, calitatea si importanta sociala a muncii; in unitatile
economice, retributia personalului se face direct din valoarea nou creata in
fiecare din unitatile respective;
c) sa participe la conducerea unitatii in care isi desfasoara activitatea,
sa aleaga si sa fie ales in organele de conducere colectiva;
d) sa fie promovat in categorii superioare de incadrare sau in functii de
conducere potrivit capacitatii profesionale si aptitudinilor sale, cu
respectarea conditiilor de studii si vechime prevazute pentru postul respectiv;
e) sa obtina burse, concedii de studii sau alte inlesniri pentru
perfectionarea pregatirii profesionale;
f) sa aiba repaus saptamanal si concediu anual de odihna platit;
g) sa beneficieze de conditii corespunzatoare de protectie a muncii, iar in
cazul femeilor si tinerilor sa beneficieze si de masurile speciale de ocrotire
prevazute de reglementarile in vigoare;
h) sa primeasca alocatie de stat pentru copii, ajutoare materiale in cadrul
asigurarilor sociale de stat, asistenta medicala gratuita si sa beneficieze de
inlesniri pentru trimitere la tratament si odihna in statiuni
balneoclimaterice;
i) sa primeasca pensie pentru limita de varsta sau in caz de invaliditate;
j) sa obtina inlesniri pentru primirea, spre folosinta, a unei locuinte
proprietate de stat sau pentru obtinerea creditelor de la stat in vederea
construirii unei locuinte proprietate personala;
k) sa foloseasca baza materiala a unitatilor socialiste de stat destinata
activitatii culturale si sportive.
De asemenea, personalul incadrat in munca in unitatile socialiste de stat
beneficiaza si de alte drepturi prevazute in reglementarile legale in vigoare.
Art. 5
Personalul incadrat in munca in unitatile socialiste de stat are urmatoarele
obligatii:
a) sa indeplineasca intocmai si la timp sarcinile profesionale ce ii revin;
b) sa execute cu grija operatiile de lucru, sa realizeze lucrari de buna
calitate, in conformitate cu standardele de stat si normele in vigoare;
c) sa respecte ordinea si disciplina la locul de munca;
d) sa respecte programul de lucru, sa foloseasca integral si cu maximum de
eficienta timpul de munca, pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu;
e) sa-si ridice necontenit nivelul de pregatire profesionala, sa urmeze si
sa absolve cursurile de perfectionare organizate de unitatea respectiva;
f) sa foloseasca pe deplin capacitatea de productie a masinilor,
instalatiilor si a celorlalte mijloace de munca;
g) sa ingrijeasca cu spirit de raspundere utilajele, sculele si
dispozitivele cu care lucreaza, sa asigure ordinea la locul de munca;
h) sa respecte cu strictete normele de consum de materii prime, materiale,
combustibil si energie electrica, sa se preocupe intens si sistematic de buna gospodarire
a acestora si realizarea de economii;
i) sa contribuie la valorificarea superioara a resurselor materiale ale
tarii, la apararea si dezvoltarea proprietatii socialiste, in vederea cresterii
continue a potentialului economiei noastre nationale;
j) sa respecte normele de protectie a muncii;
k) sa pastreze secretul de stat;
l) sa aiba o corecta comportare cetateneasca.
De asemenea, personalul incadrat in munca in unitatile socialiste de stat
are si alte obligatii prevazute in reglementarile legale in vigoare.
Conducerile unitatilor socialiste de stat au datoria sa creeze conditiile
corespunzatoare pentru desfasurarea normala a procesului de productie, sa
asigure la timp materiile prime si materialele, sculele si dispozitivele, ca si
toate celelalte mijloace de munca necesare, astfel incat personalul incadrat in
fiecare unitate sa-si poata indeplini sarcinile si obligatiile ce ii revin.
Art. 6
In sensul prezentei legi:
a) prin unitati socialiste de stat se inteleg ministerele, celelalte organe
centrale de stat, comitetele executive ale consiliilor populare judetene,
municipale, orasenesti, comunale, precum si unitatile economice,
social-culturale si administrative subordonate acestora;
b) prin compartimente de munca se inteleg atelierele, sectoarele,
laboratoarele, fermele, loturile, santierele, sectiile, birourile, serviciile,
directiile si alte compartimente similare din structura unitatilor economice,
social-culturale si administrative;
c) prin functii de conducere se inteleg conducatorii unitatilor socialiste
de stat, inginerii sefi, contabilii sefi, sefii compartimentelor de munca
prevazute in nomenclatoarele de functii ale unitatilor socialiste de stat;
d) prin absolventi ai invatamantului superior se inteleg cadrele care, dupa
absolvirea studiilor respective, au promovat examenul de diploma.
CAP. 2
Incadrarea in unitatile socialiste de stat
Art. 7
In unitatile socialiste de stat, incadrarea si promovarea in munca a
personalului se fac pe baza de examen sau concurs. Concursul se organizeaza
atunci cand pentru ocuparea unui post vacant sunt mai multi candidati.
Art. 8
In scopul incadrarii si promovarii in munca a personalului, in unitatile
socialiste de stat vor functiona urmatoarele comisii:
a) comisia tehnica de incadrare si promovare a muncitorilor, avand
urmatoarea componenta:
Presedinte: imputernicitul conducatorului unitatii.
Secretar : delegatul compartimentului de personal.
Membri : seful compartimentului de munca, maistrul in sectorul caruia
lucreaza muncitorul respectiv, delegatul sindicatului.
Comisia va fi completata cu 1-3 ingineri, tehnicieni sau muncitori de
inalta calificare.
b) comisia de incadrare si promovare a personalului tehnic, economic, de
alta specialitate si administrativ, avand urmatoarea componenta:
Presedinte: imputernicitul conducatorului unitatii.
Secretar : delegatul compartimentului de personal.
Membri : seful compartimentului de munca in care se afla postul vacant,
delegatul sindicatului.
In vederea tinerii examenului sau concursului, comisia prevazuta la lit. b
va fi completata cu cadre de specialitatea postului vacant din unitatea
respectiva. De asemenea, comisia poate fi completata cu cadre din afara
unitatii cum sunt: cadre universitare, cercetatori stiintifici sau alti
specialisti, cu acordul conducerii intreprinderii sau institutiei din care
acestia fac parte.
Organul de conducere colectiva al unitatii poate infiinta comisii separate
pe sectii sau sectoare, in functie de necesitati.
Examenul sau concursul se sustin in fata comisiilor prevazute la lit. a si
b.
Persoanele care candideaza pentru ocuparea unui post ce necesita o
specialitate care nu intra in profilul unitatii respective pot fi trimise spre
a fi examinate de o comisie din cadrul altei unitati socialiste de stat care
are in profilul sau asemenea specialitati profesionale.
Pe baza rezultatelor obtinute la examen sau concurs, comisiile au sarcina
sa prezinte conducerii unitatii respective lista candidatilor reusiti.
Art. 9
Persoana care a reusit la examenul sau concursul pentru ocuparea unei
functii de conducere va fi supusa unei perioade de incercare de 3 luni. Daca la
sfarsitul acestei perioade, persoana respectiva s-a dovedit corespunzatoare,
promovarea va fi definitivata de la data inceperii perioadei de incercare. In
cazul cand in perioada de incercare, persoana nu a dovedit ca poate face fata
sarcinilor ce ii revin, va fi trecuta in functia avuta anterior sau alta
echivalenta.
Art. 10
Incadrarea in munca in unitatile socialiste de stat si repartizarea pe
posturi a muncitorilor si a celorlalte categorii de personal de executie se fac
in functie de:
a) studiile, cursurile de specializare sau alte forme de pregatire
profesionala pe care le are fiecare persoana;
b) vechimea in meserie sau in specialitate prevazuta pentru postul
respectiv;
c) modul in care si-a desfasurat activitatea profesionala anterioara;
d) rezultatele obtinute la proba practica, verificarea cunostintelor
profesionale, examen sau concurs, dupa caz;
e) comportarea in societate.
La incadrarea in munca a fiecarei persoane se va face un control medical,
stabilindu-se daca starea sanatatii ii permite realizarea sarcinilor prevazute
pentru postul respectiv.
Conditiile de studii si vechime pentru ocuparea posturilor de muncitori,
tehnicieni, maistri, ingineri, economisti si alte categorii de personal sunt
prevazute la cap. 3 si 4 din prezenta lege.
In afara acestor conditii, prin reglementarile legale, pentru ocuparea unor
posturi pot fi stabilite si anumite conditii specifice locului de munca
respectiv.
Art. 11
Incadrarea in munca a unei persoane se aduce la cunostinta colectivului din
compartimentul in care acesta urmeaza sa lucreze.
Art. 12
In cazul in care o persoana incadrata in munca desfasoara o activitate
profesionala necorespunzatoare sau nu respecta ordinea si disciplina la locul
de munca, colectivul din departamentul respectiv poate cere aplicarea de
sanctiuni disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de munca.
Organele de conducere colectiva au obligatia sa analizeze temeinic aceste
cereri si, dupa ascultarea persoanei in cauza, sa ia, potrivit reglementarilor
legale in vigoare, masurile care se impun, informand colectivul asupra
hotararii luate.
Art. 13
In unitatile socialiste de stat va putea fi promovata intr-o functie de
conducere persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are studiile si vechimea in specialitate, prevazute pentru postul
respectiv;
b) are o calificare corespunzatoare si se preocupa de perfectionarea
pregatirii sale profesionale;
c) obtine rezultate deosebite in realizarea sarcinilor ce-i revin;
d) a reusit la examen sau concurs;
e) dovedeste calitati de bun organizator al productiei si al muncii,
exigenta, capacitate de analiza si previziune, adopta decizii eficiente;
f) are o atitudine principiala si tovaraseasca, foloseste un stil de munca
corespunzator in activitatea de indrumare si control a colectivului cu care
lucreaza;
g) dovedeste atasament fata de oranduirea socialista si fata de interesele
poporului, aplica cu consecventa politica partidului si a statului;
h) are o comportare corecta in societate.
Art. 14
Vor fi promovate in munca cele mai bune cadre, indiferent de sex si
nationalitate - romani, maghiari, germani, sarbi sau alte nationalitati.
Art. 15
Promovarea personalului se face - de regula - dintr-o functie inferioara
in cea imediat superioara.
Art. 16
La promovarea intr-o functie de conducere a unei persoane se va cere
parerea colectivului in care aceasta lucreaza, in legatura cu activitatea
desfasurata. Vor fi promovate in functii de conducere acele persoane care au
obtinut cele mai bune recomandari din partea colectivului respectiv.
Consultarea colectivelor de munca se va organiza de catre organele sindicale,
impreuna cu organele de conducere colectiva a unitatilor respective.
Art. 17
Pentru cunoasterea posibilitatilor si a perspectivelor de dezvoltare si
promovare a cadrelor, in scopul repartizarii si utilizarii judicioase a
acestora, al aplicarii cu strictete la fiecare loc de munca a principiului
socialist de repartitie dupa cantitatea, calitatea si importanta sociala a
muncii, toate unitatile socialiste de stat vor introduce un sistem de apreciere
anuala a personalului tehnic, economic, de alta specialitate si administrativ.
Sistemul de apreciere va putea fi extins si la unele categorii de
muncitori.
Aprecierile anuale se pastreaza la compartimentul de personal si invatamant
al unitatii.
Art. 18
Aprecierile vor reflecta sintetic activitatea desfasurata pe baza
urmatoarelor criterii:
- rezultatele obtinute in indeplinirea sarcinilor de serviciu;
- nivelul pregatirii profesionale si de cultura generala, preocuparea
pentru imbogatirea cunostintelor de specialitate;
- calitatile personale - spiritul de initiativa, disciplina in munca,
constiinciozitatea si perseverenta in indeplinirea sarcinilor, prestigiul
profesional;
- preocuparea fata de bunul mers al unitatii, grija pentru apararea
proprietatii socialiste, aplicarea legilor si pastrarea secretului de stat;
- comportarea in cadrul colectivului de munca, in familie si in societate,
participarea la activitatea obsteasca, atitudinea fata de interesele generale
ale patriei.
Aprecierile vor contine un calificativ - foarte bun, bun, satisfacator sau
slab - in raport cu modul in care fiecare persoana corespunde cerintelor
postului pe care il ocupa.
Art. 19
Aprecierile si calificativele se acorda - la propunerea sefului
compartimentului de munca respectiv - de catre un colectiv stabilit de organul
de conducere colectiva al unitatii. Aprecierile si calificativele se aduc la
cunostinta celui in cauza, in cadrul colectivului din care acesta face parte.
Cei nemultumiti de aprecierile si calificativele primite pot face
contestatie la organul colectiv de conducere al unitatii respective in termen
de 15 zile de la luarea la cunostinta. Solutionarea contestatiilor se va face
in cel mult 30 zile de la data prezentarii lor.
Art. 20
Pentru personalul de conducere al unitatii - director, inginer sef,
contabil sef sau alte functii echivalente cu acestea - aprecierile si
calificativele se acorda de catre organul de conducere colectiva al unitatii
ierarhic superioare.
Art. 21
Conducerile unitatilor socialiste de stat au obligatia sa analizeze
aprecierile si calificativele acordate si sa tina seama de acestea, atat la
repartizarea judicioasa a cadrelor pe locuri de munca, cat si la promovarea lor
in functii superioare.
Persoanele care au fost notate in ultimul an cu calificativul slab nu pot
fi promovate in functie; aceste persoane pot fi mentinute in functia ocupata
sau retrogradate intr-o functie inferioara, dupa caz, in conformitate cu
prevederile legale.
CAP. 3
Art. 22
Pot fi incadrati in unitatile economice ca muncitori calificati,
absolventii scolilor profesionale, ai liceelor de specialitate sau ai
cursurilor de specializare postliceale, precum si muncitorii care au dobandit
calificarea la locul de munca sau prin ucenicie.
Muncitorii calificati pot fi incadrati in:
a) categorii de calificare;
b) trepte in cadrul aceleiasi categorii.
Incadrarea muncitorilor calificati in categorii se face pe baza de proba
practica si de verificare a cunostintelor profesionale, sustinute in fata
comisiei tehnice de incadrare si promovare a muncitorilor.
In vederea incadrarii in categorii superioare, la proba practica si la
verificarea cunostintelor, vor fi admisi muncitorii care indeplinesc -
cumulativ - urmatoarele conditii:
- au efectuat in ultimele 3 luni lucrari superioare categoriei lor de
incadrare;
- si-au realizat sarcinile ce le-au revenit, cu respectarea calitatii
prescrise; - indeplinesc conditiile de pregatire si vechime prevazute in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezenta lege, precum si conditiile
cuprinse in indicatoarele tarifare de calificare intocmite conform reglementarilor
legale in vigoare.
Incadrarea muncitorilor calificati in categorii superioare se va putea face
daca unitatea are prevazut in planul sau un volum suficient de lucrari
corespunzatoare categoriei la care muncitorii solicita sa fie incadrati. In
cazul cand unitatea nu-i poate asigura un volum corespunzator de lucrari din
categoria in care urmeaza sa promoveze, dar o alta unitate din cadrul aceleiasi
centrale sau aceluiasi minister are asemenea lucrari, conducerea centralei sau
ministerului, dupa caz, poate aproba persoanei respective transferul in
interesul serviciului. Incadrarea la noua unitate se face in conditiile
prevazute de prezenta lege.
Trecerea muncitorilor calificati de la o treapta la alta in cadrul
aceleiasi categorii se face pe baza calitatilor personale si a rezultatelor
obtinute in productie, cu respectarea urmatoarelor conditii de vechime:
Vechimea minima
- de la nivelul de baza la treapta I 1 an
- de la treapta I la treapta a II-a 2 ani
- de la treapta a II-a la treapta a III-a 2 ani
Incadrarea personalului operativ a carui activitate este asimilata cu aceea
a muncitorilor calificati se va face potrivit prevederilor acestui articol.
Art. 23
Incadrarea muncitorilor necalificati se face in categorii, in raport cu
lucrarile pe care le au de executat, precum si in trepte in raport cu
conditiile de vechime prevazute la art. 22, la propunerea maistrului sau a
sefului compartimentului respectiv, care a verificat, pe baza unei probe
practice, capacitatea lor de a indeplini sarcinile prevazute in listele de
lucrari necalificate.
In acelasi mod se face incadrarea in munca pe posturi de portari, curieri,
personal de serviciu si pe alte posturi echivalente, verificindu-se capacitatea
persoanelor respective de a indeplini sarcinile ce le revin.
Art. 24
In functia de tehnician, proiectant sau in alte functii echivalente pot fi
incadrati:
a) absolventii liceelor de specialitate cu profil tehnic;
b) absolventii scolilor de maistri;
c) absolventii scolilor de specializare postliceala cu profil tehnic;
d) absolventii liceelor de cultura generala, cu o vechime de cel putin 5
ani ca muncitori calificati sau ca desenatori tehnici;
e) muncitorii de inalta calificare, absolventi ai scolilor profesionale, cu
o vechime de 8 ani ca muncitori calificati.
Art. 25
In functia de tehnician principal, proiectant principal sau in alte functii
echivalente pot fi incadrati:
a) tehnicienii si cadrele care ocupa alte functii tehnice, care indeplinesc
conditiile de studii de la art. 24, cu o vechime de cel putin 5 ani in astfel
de functii;
b) muncitorii specialisti si muncitorii incadrati in categoria cea mai mare
de calificare din reteaua ramurii respective, absolventi ai scolilor prevazute
la art. 24;
c) absolventii liceelor de cultura generala, care au vechimea prevazuta la
lit. a, daca au absolvit si un curs de specializare cu profil tehnic.
Art. 26
In functia de subinginer pot fi incadrati absolventii invatamantului de
subingineri in specialitatea respectiva.
Art. 27
In functia de subinginer principal pot fi incadrati subinginerii care au o
vechime de cel putin 8 ani in functii tehnice.
Art. 28
In functia de inginer, chimist, fizician matematician, biolog, geolog sau
in alte functii echivalente pot fi incadrati absolventii invatamantului
superior in specialitatea respectiva.
Art. 29
In functia de inginer principal, chimist principal, fizician principal,
matematician principal, biolog principal, geolog principal sau in alte functii
echivalente pot fi incadrati inginerii, chimistii, fizicienii, matematicienii,
biologii, geologii, care au o vechime de cel putin 8 ani in functiile prevazute
la art. 28 sau in alte functii pentru care se cer studii superioare in
specialitatea respectiva. Pentru cei care inainte de absolvirea invatamantului
superior au ocupat functii medii in specialitate se pot lua in calcul si cel
mult jumatate din timpul cat au lucrat in functiunile respective.
Art. 30
In functia de maistru pot fi promovati:
a) absolventii scolilor de maistri, avand specialitatea respectiva;
b) absolventii liceelor de specialitate cu profil tehnic, avand o vechime
in productie de cel putin 5 ani ca muncitori calificati;
c) muncitorii de inalta calificare - incadrati in categoria cea mai mare de
calificare din reteaua ramurii respective - care au o vechime in productie de
cel putin 8 ani ca muncitori calificati si dovedesc capacitate de conducere si
organizare;
d) tehnicienii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 24 lit. a, d
si e, daca au o vechime in functii tehnice de cel putin 5 ani.
Maistrii promovati din randul muncitorilor de inalta calificare, precum si
din al tehnicienilor prevazuti la art. 24 lit. d si e, au obligatia ca, in
termen de 3 ani de la numirea lor in aceasta functie, sa absolve un curs
special de maistri.
Art. 31
In functia de maistru principal pot fi promovate cadrele care indeplinesc
conditiile prevazute la art. 30 si au o vechime de cel putin 5 ani in functia
de maistru sau in alte functii tehnice.
Art. 32
In functia de sef de atelier pot fi promovati:
a) inginerii si alti absolventi ai invatamantului superior de specialitate,
care au o vechime in specialitate de cel putin 5 ani pentru atelierele de
gradul I sau special, 4 ani pentru cele de gradul II sau III si 2 ani pentru
cele de gradul IV sau V;
b) subinginerii care au o vechime in specialitate cu 2 ani mai mare decat
cea prevazuta la lit. a;
c) maistrii si tehnicienii cu studii medii, care au o vechime in
specialitate cu 4 ani mai mare decat cea prevazuta la lit. a.
Art. 33
In functia de sef de sectie pot fi promovati, de regula, sefii de atelier
care au o vechime in aceasta functie de cel putin 3 ani pentru sectiile de
gradul I sau special si de cel putin 2 ani pentru sectiile de celelalte grade.
De asemenea, vor putea fi promovati:
a) inginerii si alti absolventi ai invatamantului superior de specialitate,
care au o vechime in specialitate de cel putin 8 ani pentru sectiile de gradul
I sau special, 6 ani pentru cele de gradul II sau III si 4 ani pentru cele de
gradul IV;
b) subinginerii care au o vechime in specialitate cu 2 ani mai mare decat
cea prevazuta la lit. a;
c) maistrii si tehnicienii cu studii medii care au o vechime in
specialitate cu 4 ani mai mare decat cea prevazuta la lit. a.
Art. 34
In functia de sef de serviciu tehnic sau tehnico-economic pot fi promovati:
a) inginerii, economistii sau alti absolventi ai invatamantului superior de
specialitate, care au o vechime de cel putin 9 ani pentru centralele si
intreprinderile de gradul I sau special, 7 ani pentru intreprinderile de gradul
II sau III si 5 ani pentru cele de gradul IV sau V;
b) subinginerii care au o vechime in specialitate de 9 ani pentru
intreprinderile de gradul II sau III si 7 ani pentru cele de gradul IV sau V;
c) absolventii invatamantului mediu care au indeplinit functii tehnice,
respectiv economice, cel putin 9 ani pentru intreprinderile de gradul IV sau V.
Art. 35
In functia de inginer sef pot fi promovati, de regula, sefii de sectii sau
sefii de servicii cu profil tehnic, absolventi ai invatamantului superior
tehnic, care au o vechime in specialitate de cel putin 10 ani pentru
intreprinderile de gradul I sau special, 9 ani pentru intreprinderile de gradul
II sau III, 7 ani pentru intreprinderile de gradul IV sau V si 5 ani pentru
cele de gradul VI.
Art. 36
In functia de director general la centrale si de director ai celorlalte
unitati economice pot fi promovati specialisti care au ocupat functii de
conducere, au acumulat o bogata experienta in organizarea si conducerea
productiei si a muncii, au dovedit un inalt grad de pregatire profesionala,
militeaza cu fermitate pentru infaptuirea politicii partidului si statului,
mobilizeaza colectivele cu care lucreaza la indeplinirea exemplara a
sarcinilor, au o comportare ireprosabila in societate si indeplinesc,
cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sunt absolventi ai invatamantului superior;
b) au vechimea in specialitate de cel putin 12 ani pentru centrale si
intreprinderile de gradul I sau special, 10 ani pentru intreprinderile de
gradul II sau III, 8 ani pentru cele de gradul IV sau V si 6 ani pentru cele de
gradul VI;
c) sunt absolventi ai Institutului central de pregatire a cadrelor de
conducere din economie si administratia de stat ori ai altui curs de pregatire
sau perfectionare a cadrelor de conducere.
In unitatile de gradele IV, V si VI, in functia de director pot fi promovati
si subinginerii, precum si absolventii invatamantului mediu care au o vechime
minima in specialitate cu 2 si respectiv 4 ani mai mare decat cea prevazuta
pentru gradele corespunzatoare la lit. b.
Art. 37
Conditiile de studii si vechime pentru ocuparea functiilor economice, de
alta specialitate si administrative, in unitatile economice, sunt cele
prevazute in cap. 2, respectiv in anexa nr. 2.
Personalul incadrat pe functii tehnice, economice, de alta specialitate si
administrative pana la sef de serviciu sau sef de sectie, inclusiv, poate fi
promovat, in cadrul fiecarei functii, pe gradatii. Trecerea de la o gradatie
inferioara la cea imediat superioara se face pe baza calitatilor personale si a
rezultatelor obtinute in activitatea profesionala, cu respectarea urmatoarelor
conditii de vechime:
Vechimea minima
---------------
- de la nivelul de baza
la gradatia 1 2 ani
- de la o gradatie inferioara
la cea imediat superioara 3 ani
Personalul care ocupa functii de executie tehnice, economice, de alta
specialitate si administrative, precum si cel care ocupa functii de conducere,
pana la sef de serviciu sau sef de sectie, inclusiv, se incadreaza in 4, 5 sau
6 gradatii, conform reglementarilor legale in vigoare.
Celelalte categorii de personal de conducere se incadreaza pe functii, fara
gradatii.
Incadrarea personalului operativ care prin activitatea ce o desfasoara se
asimileaza cu personalul tehnic, economic si de alta specialitate, se va face
in conditiile stabilite pentru aceste categorii de personal.
CAP. 4
Art. 38
In functii medii economice, social-culturale, de alta specialitate si
administrativ - contabil, statistician, inspector, indrumator cultural, sau in
alte functii echivalente - pot fi incadrati:
a) absolventii liceelor de specialitate;
b) absolventii scolilor de specializare postliceala;
c) absolventii liceelor de cultura generala, care si-au insusit in practica
cunostintele de specialitate strict necesare, avand cel putin 2 ani in
activitate.
Art. 39
In functii superioare de specialitate - economist, jurisconsult, redactor,
sau in alte functii echivalente - pot fi incadrati absolventii invatamantului
superior in specialitatea respectiva.
Art. 40
In posturi de functionari administrativi - registrator , arhivar, casier,
dactilograf sau in alte posturi echivalente - pot fi incadrati, in conformitate
cu anexa nr. 2:
a) absolventii liceelor de cultura generala;
b) absolventii scolilor generale.
Art. 41
Incadrarea in functia de economist principal, jurisconsult principal,
redactor principal sau in alte functii echivalente se face din randul
economistilor, jurisconsultilor, redactorilor, care au o vechime de cel putin 8
ani in aceste functii sau in alte functii pentru care se cer studii superioare
in specialitatea respectiva. Pentru cei care inainte de absolvirea
invatamantului superior au ocupat functii medii in specialitate, se poate lua
in calcul si cel mult jumatate din timpul cat au lucrat in functiile
respective.
Incadrarea in functia de contabil principal, dactilograf principal,
registrator principal sau in alte functii echivalente se face din randul contabililor,
dactilografilor, registratorilor, care au o vechime in aceste functii de cel
putin 5 ani.
Art. 42
In functia de sef de birou pot fi promovati:
a) pentru birourile economice si de alta specialitate, absolventii
invatamantului superior economic, respectiv de alta specialitate, care au o
vechime in specialitatea functiei de cel putin 8 ani;
b) pentru birourile de personal:
- absolventii invatamantului superior care au o vechime in specialitatea
functiei de cel putin 6 ani;
- absolventii invatamantului mediu care au o vechime in specialitatea
functiei de cel putin 10 ani;
c) pentru birourile administrative, absolventii invatamantului mediu care
au o vechime in specialitatea functiei de cel putin 8 ani.
Art. 43
In functia de sef de serviciu pot fi promovati:
a) pentru serviciile economice si de alta specialitate, absolventii
invatamantului superior economic, respectiv de alta specialitate, care au o
vechime in specialitatea functiei de cel putin 10 ani;
b) pentru serviciile de personal-invatamint, absolventii invatamantului
superior care au o vechime in specialitatea functiei de cel putin 10 ani;
c) pentru serviciile de personal, absolventii invatamantului superior care
au o vechime in specialitatea functiei de cel putin 8 ani;
d) pentru serviciile administrative, absolventii invatamantului mediu care
au o vechime in specialitatea functiei de cel putin 10 ani.
Art. 44
In functia de contabil sef pot fi promovate, de regula, cadrele care au
indeplinit functii de sef birou contabilitate, sef serviciu cu profil economic,
absolventi ai invatamantului superior economic, care au o vechime in
specialitatea functiei de cel putin 11 ani.
Art. 45
In functia de director, director general sau in alte functii echivalente
din organele centrale ale administratiei de stat pot fi promovate cadrele care,
pe langa cele prevazute la art. 36 alin. 1, indeplinesc, cumulativ, si
urmatoarele conditii:
a) sunt absolventi ai invatamantului superior;
b) au o vechime in specialitate de cel putin 12 ani, pentru director si cel
putin 14 ani pentru director general;
c) sunt absolventi ai Institutului central de pregatire a cadrelor de
conducere din economie si administratia de stat ori ai altui curs de pregatire
sau perfectionare a cadrelor de conducere.
Art. 46
In functia de secretari ai comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti pot fi promovati absolventii
invatamantului superior juridic care au o vechime in domeniul administratiei de
cel putin 10 ani.
Conditiile de studii si vechime pentru functia de secretari ai comitetelor
executive ale consiliilor populare municipale, orasenesti si comunale sunt cele
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 47
Conditiile de studii si vechime prevazute in art. 38-45 se refera la
organele centrale ale administratiei de stat. La organele locale ale
administratiei de stat, institutiile social-culturale si administrative
subordonate organelor centrale si locale, precum si la unitatile economice care
au asemenea functii, diferentierea acestor conditii de studii si vechime -
pentru functiile mentionate in aceste articole si pentru anumite functii
specifice - este prevazuta in anexa nr. 2.
Conditiile de studii si vechime pentru ocuparea functiilor tehnice, in
unitatile administratiei de stat si institutiile social-culturale, sunt cele
prevazute in cap. 3, respectiv in anexa nr. 2.
Art. 48
Promovarea cadrelor superioare pentru conducerea organelor centrale
economice, social-culturale si ale administratiei de stat se face pe baza
prevederilor prezentei legi, din randul acelor persoane care au o temeinica
pregatire profesionala, experienta indelungata in functii de conducere, au
dovedit calitati de buni organizatori si conducatori, manifesta
principialitate, fermitate si exigenta in indeplinirea sarcinilor, se bucura de
incredere si autoritate in randul maselor. In asemenea functii vor fi promovate
acele cadre care au o atitudine receptiva fata de tot ceea ce este nou, fata de
parerile colectivului in care lucreaza, au un inalt nivel politic si ideologic,
dovedesc devotament nemarginit fata de interesele clasei muncitoare, ale
intregului popor; participa activ la infaptuirea neabatuta a politicii interne
si externe a partidului si statului nostru.
CAP. 5
Art. 49
Organizarea examenelor sau concursurilor pentru incadrarea si promovarea in
munca se face de comisiile, prevazute la art. 8, din unitatile socialiste de
stat respective.
Pentru functiile de inginer sef, contabil sef si alte functii echivalente
se va constitui o comisie de examinare in cadrul unitatii ierarhic superioare,
al carei presedinte va fi, dupa caz, ministrul, presedintele comitetului
executiv al consiliului popular, directorul general al centralei sau
imputernicitii acestora.
Art. 50
Examenul sau concursul consta din:
a) verificarea cunostintelor profesionale de specialitate;
b) sustinerea unei lucrari practice.
Pentru functiile de conducere se va pune un accent deosebit pe verificarea
cunostintelor candidatului in domeniul conducerii si organizarii productiei si
a muncii.
Art. 51
In scopul repartizarii judicioase pe locuri de munca, in raport cu
aptitudinile fiecaruia, la incadrarea sau promovarea in munca a personalului
vor putea fi folosite si unele teste privind insusirile native - inteligenta,
atentia, perceptia, memoria, reflexele - din care sa rezulte daca persoana
testata este indicata sa ocupe postul respectiv.
Art. 52
Pe baza rezultatelor obtinute la examen sau concurs, comisia de incadrare
si promovare a personalului tehnic, economic, de alta specialitate si
administrativ va stabili lista candidatilor reusiti din randul carora organul
de conducere colectiva sau, dupa caz, conducatorul unitatii va incadra sau
promova in postul vacant pe acela care pe langa rezultatele obtinute are
recomandari favorabile din partea colectivului unde isi desfasoara activitatea
si a primit cele mai bune aprecieri si calificative in ultimii 2 ani.
Ceilalti candidati reusiti pot fi numiti in functii echivalente sau
inferioare devenite vacante, in termen de 1 an, in cadrul aceleiasi unitati,
fara a sustine un nou examen sau concurs.
La incadrarea sau promovarea in munca intr-o unitate au prioritate cei
domiciliati in localitatea respectiva, daca au reusit la examen sau concurs.
Art. 53
In scopul incadrarii si promovarii in munca a celor mai bune cadre, crearii
conditiilor pentru participarea unui numar cat mai mare de persoane la
concursuri, posturile vacante, conditiile de participare si data concursului
vor fi afisate - la loc vizibil - la intrarea in unitatea respectiva, cu cel
putin 15 zile inaintea datei tinerii concursului.
Pentru posturile de conducere vacante care nu au fost ocupate la primul
concurs, se va organiza un al doilea concurs; posturile respective, conditiile
de participare si data tinerii concursului se vor publica in presa.
Art. 54
Conducerile unitatilor socialiste de stat vor numi, prin decizie, in
posturile de conducere devenite vacante, pana la ocuparea acestora pe baza de
examen sau concurs, un inlocuitor cu delegatie.
Art. 55
Cadrele care doresc sa se inscrie la examenul sau concursul pentru ocuparea
unui post intr-o alta unitate sunt obligate sa anunte aceasta, in prealabil,
conducerii unitatii in care lucreaza.
Art. 56
In cazul in care, dupa organizarea a doua examene sau concursuri, postul
vacant nu a putut fi ocupat, organele de conducere colectiva pot numi in
functia respectiva - fara examen sau concurs - un cadru care indeplineste
conditiile prevazute in prezenta lege.
Art. 57
Absolventii liceelor de specialitate, scolilor de specializare postliceala,
invatamantului de subingineri si invatamantului superior incadrati in munca pe
baza de repartitie vor sustine o proba practica dupa expirarea perioadei de
stagiu prevazuta de reglementarile legale in vigoare. In perioada de stagiu
acestora li se vor incredinta sarcini, atributii si raspunderi concrete.
Cei care nu vor reusi la proba practica nu vor fi definitivati in functie,
urmand sa-si continue stagiul; acestia au insa dreptul sa se prezinte la alte
probe practice la intervale de cel putin 6 luni.
Art. 58
Promovarea in functia de director, director general si in alte functii
asimilate cu acestea in cadrul ministerelor, celorlalte organe centrale si
locale, centralelor, intreprinderilor si altor unitati unde exista aceste
functii precum si in functii superioare acestora, se face fara examen sau
concurs.
In vederea promovarii unei persoane in functia de director, director
general sau in alte functii asimilate cu acestea, conducatorul organului
ierarhic superior unitatii la care a devenit postul vacant stabileste o comisie
de propuneri. Aceasta comisie este condusa de conducatorul organului superior
respectiv sau de un adjunct al sau. Comisia stabileste un numar de trei
propuneri dintre persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 36 si
art. 45; in acest scop, comisia poate efectua si examinarea persoanelor in
cauza. Propunerile facute de comisie se prezinta organului de conducere
colectiva al centralei, ministerului, celorlalte organe centrale si locale,
dupa caz, care hotaraste numirea unuia din cei propusi.
Art. 59
Cadrele care sunt transferate in interesul serviciului, in aceleasi
functii, in functii echivalente sau in functii inferioare, nu sunt obligate sa
sustina un examen sau concurs. La unitatile nou infiintate incadrarea in munca
a personalului se poate face fara examen sau concurs; incadrarea pe posturi
care au devenit ulterior vacante la aceste unitati sa face conform prevederilor
prezentei legi. De asemenea, pensionarii de invaliditate sau persoanele cu
recomandari speciale de schimbare a locului de munca pot fi reincadrati pe
posturi de executie, fara examen sau concurs, la aceeasi unitate unde au lucrat
anterior.
Art. 60
In cazul cand persoana care urmeaza a fi incadrata sau promovata in munca
intr-un post vacant, ca urmare a reusitei la examen sau concurs, lucreaza in
alta unitate, transferul se considera in interesul serviciului, daca conducerea
unitatii de la care pleaca si organul ierarhic superior al acesteia sunt de
acord cu transferul.
CAP. 6
Art. 61
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, comisiile tehnice de
incadrare a muncitorilor in categorii de calificare, existente, se transforma
in comisii tehnice de incadrare si promovare a muncitorilor.
Pe aceeasi data, in toate unitatile socialiste de stat vor lua fiinta
comisiile de incadrare si promovare a personalului tehnic, economic, de alta
specialitate si administrativ, prevazute la art. 8 lit. b.
Art. 62
Functiile de executie si de conducere pot fi ocupate si de cadrele care au
absolvit institutii de invatamant echivalente cu acelea prevazute in prezenta
lege.
Art. 63
Organele de conducere colectiva ale centralelor pot reduce vechimea minima
cu cel mult 2 ani - la unitatile nou infiintate din subordinea lor - in cazul
promovarii in diferite functii de conducere pana la nivelul sefilor de servicii
sau al sefilor de sectie, inclusiv, a cadrelor tinere care indeplinesc
conditiile de studii, au dovedit competenta si au obtinut rezultate deosebite
in activitatea practica. Pentru celelalte cadre de conducere din aceste
unitati, reducerea vechimii minime cu cel mult 2 ani poate fi facuta numai de
conducerea ministerelor si celorlalte organe centrale respective.
La celelalte unitati din subordinea centralelor, reducerea cu pana la 2 ani
a vechimii minime poate fi facuta - in conditiile prevazute la primul alineat
- la un numar de cel mult 3% din totalul personalului tehnic, economic, de alta
specialitate si administrativ din unitatea respectiva.
Pentru cadrele de conducere din ministere, celelalte organe centrale, de la
comitetele executive ale consiliilor populare si din unitatile subordonate
direct acestora, reducerea vechimii minime se va putea aproba - in conditiile
de mai sus - de catre conducerea ministerelor, celorlalte organe centrale sau
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Organele de conducere colectiva ale unitatilor nou infiintate pot reduce
vechimea minima cu pana la 2 ani, in cazul incadrarii sau promovarii
muncitorilor in categoria a 4-a de calificare si urmatoarele, a cadrelor tinere
care indeplinesc conditiile de pregatire si au dovedit rezultate deosebite in
activitatea practica. La celelalte unitati, reducerea cu pana la 2 ani a
vechimii, in vederea promovarii muncitorilor in categoria a 4-a de calificare
si urmatoarele, poate fi facuta la un numar de cel mult 3% din totalul
muncitorilor calificati din unitatea respectiva.
In cazul cadrelor de conducere sau al muncitorilor care la promovarile
anterioare au beneficiat de reducerea vechimii, conform prevederilor acestui
articol, se va tine seama ca la noile promovari reducerea totala sa nu
depaseasca 2 ani.
Art. 64
Organele de conducere colectiva ale unitatilor socialiste de stat pot
reduce vechimea minima totala prevazuta pentru acordarea treptelor sau
gradatiilor, in cadrul aceleiasi categorii sau functii, cu cel mult 1/5 pentru
cadrele care au obtinut rezultate deosebite in activitatea profesionala.
Reducerea in proportia de mai sus se aplica la vechimea prevazuta pentru
treptele sau gradatiile ce urmeaza a se acorda dupa intrarea in vigoare a
prezentei legi.
La acordarea reducerilor de vechime se va cere parerea colectivului de la
locul de munca in care isi desfasoara activitatea persoana care urmeaza sa
beneficieze de reducerea respectiva.
Art. 65
In mod exceptional, la unitatile de gradele I-III din ramurile: circulatia
marfurilor, agricultura, gospodarie comunala si industrie locala, unde nu se
vor putea asigura cadre cu studii superioare, in vederea promovarii lor in
functiile de conducere pentru care sunt prevazute asemenea studii, organele de
conducere colectiva ale ministerelor, celorlalte organe centrale si comitetele
executive ale consiliilor populare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, vor putea aproba de la caz la caz ca aceste functii sa fie ocupate
prin examen sau concurs de cadre cu studii medii, care au o vechime indelungata
in specialitatea functiilor respective, au obtinut rezultate deosebite in
activitatea profesionala si au calitati si aptitudini pentru munca de
conducere.
Prevederile alineatului precedent se vor putea aplica numai in cazul in
care la concursul organizat pentru ocuparea functiilor respective nu s-au
prezentat cadre cu studii superioare.
Art. 66
Statutele personalului din diferite domenii de activitate, ce se vor
elabora potrivit necesitatilor, vor fi aprobate prin lege. In aceste statute se
vor prevedea criteriile specifice privind incadrarea si promovarea
personalului, in concordanta cu prevederile prezentei legi.
In termen de 1 an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, statutele
existente vor fi puse de acord cu prevederile acesteia.
Art. 67
Prin hotarare a Consiliului de Ministri, in termen de 6 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor aproba indicatoare specifice de
studii si vechime pentru functiile necesare fiecarui domeniu de activitate, in
concordanta cu prevederile prezentei legi.
Art. 68
Persoanele incadrate in unitatile socialiste de stat inaintea aparitiei
prezentei legi - cu respectarea reglementarilor legale - care nu indeplinesc
conditiile de studii sau vechime prevazute in prezenta lege, vor putea ocupa in
continuare aceleasi categorii, respectiv functii, sau altele echivalente, daca
isi indeplinesc in mod corespunzator sarcinile ce le revin.
Prevederile alineatului precedent se aplica si in cazul cand aceste
persoane trec la alte unitati, daca isi pastreaza vechimea neintrerupta in
munca, conform prevederilor art. 10 din Legea nr. 1/1970 a organizarii si
disciplinei muncii in unitatile socialiste de stat.
Art. 69
Directorii generali, directorii si celelalte cadre care ocupa posturi
echivalente cu acestea, la data aparitiei prezentei legi, din toate unitatile
socialiste de stat, vor trebui ca pana la 31 decembrie 1976 sa absolve un curs
de perfectionare a pregatirii in domeniul conducerii si organizarii productiei
si a muncii.
Art. 70
In scopul desfasurarii in bune conditii a actiunii de perfectionare a
pregatirii profesionale a personalului incadrat in munca, in fiecare unitate
socialista de stat va lua fiinta o comisie de calificare si perfectionare a
pregatirii profesionale, care are sarcina sa coordoneze intreaga activitate in
acest domeniu. Din aceasta comisie vor face parte cele mai pregatite cadre din
unitatea respectiva, care au o bogata experienta profesionala.
Art. 71
Conducerile ministerelor, celorlalte organe centrale de stat si comitetele
executive ale consiliilor populare, conducerile centralelor industriale si ale
celorlalte unitati asimilate, conducerile intreprinderilor si ale altor
unitati, raspund de aplicarea intocmai a prevederilor prezentei legi,
organizeaza controlul permanent si iau masurile necesare pentru respectarea
reglementarilor privind modul de incadrare si promovare a personalului din aparatul
propriu si unitatile subordonate.
Incalcarea reglementarilor care stabilesc modul de incadrare si promovare
in munca a personalului din unitatile socialiste de stat se sanctioneaza
disciplinar sau penal, dupa caz, conform dispozitiilor legale.
Art. 72
Se recomanda organizatiilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti
ca, pe baza prevederilor prezentei legi, sa stabileasca reglementari specifice
domeniului lor de activitate.
Art. 73
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1972, data de la care
toate noile incadrari si promovari ale personalului se vor face in conformitate
cu prevederile acesteia.