DECRET
Nr. 19 din 20 ianuarie 1986
privind stabilirea unor masuri pentru perfectionarea mecanismului
economico-financiar
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 5 din 22 ianuarie 1986
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Legea nr. 8/1972 cu privire la dezvoltarea economico-sociala planificata a
Romaniei, astfel cum a fost publicata in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania, Partea I, nr. 58 din 13 iulie 1979, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Ministerele si centralele raspund de elaborarea prognozelor pe
produse si grupe de produse, care vor evidentia directiile de modernizare a
productiei, modificarile previzibile in structurile sortimentale, perspectivele
innoirii produselor, evolutia tehnologiilor de fabricatie, a parametrilor de
eficienta economica, posibilitatile de asigurare a bazei tehnico-materiale, de
desfacere a produselor pe piata interna si externa."
2. Alineatul 1 al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14. - Pe trepte organizatorice intocmirea lucrarilor de plan se
desfasoara astfel:
a) intreprinderile, organizatiile cooperatiste si unitatile
social-culturale sunt titulare de plan; ele elaboreaza propunerile de plan in
conlucrare cu centralele si ministerele din care fac parte, respectiv cu
uniunile cooperatiste, precum si cu comitetele sau, dupa caz, birourile
executive ale consiliilor populare, care au obligatia sa asigure fundamentarea
temeinica a planurilor;
b) centralele si unitatile asimilate sunt titulare de plan; in aceasta
calitate raspund de elaborarea si realizarea planului unitatilor subordonate,
au obligatia sa asigure integrarea si corelarea propunerilor acestora pe baza
specializarii si cooperarii in productie, folosirii intensive a intregului
potential tehnic, stabilirii unor structuri de productie corespunzatoare
cerintelor economiei; in elaborarea propunerilor de plan colaboreaza cu
celelalte centrale, cu ministerele si cu organele locale.
Comitetul de Stat al Planificarii elaboreaza si fundamenteaza direct pe
centrale si unitati asimilate planul de dezvoltare economico-sociala,
conlucrind in acest scop cu ministerele;
c) ministerele si celelalte organe centrale sunt titulare de plan pentru
ramura sau activitatea pe care o coordoneaza; intocmesc proiectele de plan pe
minister prin insumarea planurilor centralelor si celorlalte unitati
subordonate; elaboreaza proiectele de planuri pentru ramura de care
raspund."
3. La articolul 18 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Comitetul de Stat al Planificarii impreuna cu ministerele defalca si
urmaresc executia planului direct pe centrale, precum si pe mari combinate si
intreprinderi de importanta deosebita, asigurand solutionarea tuturor
problemelor pentru indeplinirea prevederilor de plan. Combinatele si unitatile
de importanta deosebita se stabilesc anual prin decret al Consiliului de
Stat."
4. La articolul 20, dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"Normele de consum si sarcinile de tipizare a produselor si
materialelor se vor stabili cu un an inaintea anului de plan si vor sta la baza
intocmirii planului de dezvoltare economico-sociala al anului urmator. In
aceasta perioada, ministerele, centralele si intreprinderile vor stabili masuri
tehnico-organizatorice pentru incadrarea in normele de consum."
5. La articolul 21 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Productia destinata consumului intern trebuie sa fie practic integral
contractata pana la definitivarea planului pentru anul urmator, in care scop
balantele materiale se vor actualiza odata cu prevederile de plan, iar pentru
export sa se incheie contracte ferme, contracte cadru, contracte de lunga
durata, comenzi sau conventii, care sa asigure certitudinea desfacerii
produselor si folosirea deplina a capacitatilor de productie. Contractele
economice pentru masini, utilaje si instalatii destinate realizarii
obiectivelor de investitii vor fi strict corelate cu termenele aprobate de
punere in functiune a investitiilor."
6. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - Pe baza observatiilor si propunerilor adunarilor generale
si consiliilor oamenilor muncii, Consiliul de Ministri definitiveaza proiectul
de plan pentru anul urmator. Planul national unic se supune, in trimestrul IV
al anului premergator anului de plan, de catre Consiliul de Ministri, spre
examinare, Consiliului Suprem al Dezvoltarii Economice si Sociale si Camerei
legislative a consiliilor populare si se adopta de Marea Adunare Nationala.
Sarcinile din planul national unic, adoptat de Marea Adunare Nationala, se
desfasoara, pe titulari de plan, prin decret al Consiliului de Stat, pe baza
propunerilor Consiliului de Ministri.
In vederea asigurarii desfasurarii ritmice si echilibrate a activitatii in
cursul anului, principalele sarcini cuprinse in planul anual se repartizeaza pe
trimestre, luni si decade.
Planurile fiecarei luni si decade vor cuprinde sarcini pe produse fizice,
pe sortimente si in unitati de masura precise, precum si indicatorii valorici
corespunzatori. Se vor asigura nominalizarea intregii productii fizice si
concordanta acesteia cu productia valorica, respectandu-se strict preturile de
productie si de livrare legal stabilite.
Repartizarea productiei pe trimestre si luni se va face corespunzator
prevederilor programelor de asigurare cu energie in perioadele de vara si
iarna, cerintelor utilizarii cu maximum de randament a combustibililor si
energiei, aplatizarii virfurilor de sarcina. Unitatile mari consumatoare de
energie vor fi programate sa efectueze reparatii capitale cu prioritate in
lunile de iarna.
Ministerele, centralele si comisiile de planificare teritoriala, in
conlucrare cu Comitetul de Stat al Planificarii, vor asigura, la fiecare
unitate, programarea si lansarea din timp a productiei, indeosebi a celei destinate
exportului. In functie de specific, productia pentru export va fi finalizata in
primele doua decade ale lunii respective."
7. La articolul 24 se adauga un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Adunarea generala analizeaza si aproba activitatea desfasurata, modul
cum isi indeplinesc sarcinile consiliile oamenilor muncii si birourile
executive ale acestora. Consiliile oamenilor muncii din intreprinderi si
centrale raspund direct de realizarea productiei fizice, a productiei marfa,
asigurarea desfacerii produselor la intern si export, promovarea progresului
tehnico-stiintific, folosirea tuturor posibilitatilor de crestere a
productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitatilor de productie,
valorificarea superioara a resurselor materiale, incadrarea stricta in normele
de consum si de stoc, mobilizarea intregului potential tehnico-productiv al
unitatii, in scopul obtinerii unor produse de inalta calitate, cu cheltuieli
cat mai reduse."
8. La articolul 26, prevederile de la literele h) si m) vor avea urmatorul
cuprins:
"h) executarea lucrarilor de intretinere si reparatii ale masinilor,
utilajelor si instalatiilor, asigurand functionarea acestora in conditii de
siguranta deplina si cu randamente maxime; efectuarea, odata cu reparatiile capitale,
a lucrarilor de modernizare a utilajelor in vederea imbunatatirii
performantelor tehnico-economice, reducerii consumurilor specifice de
combustibili si energie, sporirii productivitatii muncii si ridicarii calitatii
produselor; planificarea cheltuielilor pentru reparatiile capitale si curente,
tinand seama de folosirea integrala a pieselor de schimb provenite din
recuperari.
Duratele de serviciu normate ale fondurilor fixe se vor reexamina, in
conditiile legii, indeosebi la categoriile de fonduri fixe la care evolutia
progresului tehnic este mai rapida, luandu-se masuri de modernizare si dotare
cu scule, dispozitive si verificatoare care sa asigure prelungirea duratei de
utilizare si reducerea cheltuielilor reprezentand amortizarea;"
"m) reducerea costurilor de productie si a cheltuielilor materiale;
determinarea pe repere, semifabricate si produse, pe baza normelor de consum
stabilite, a cheltuielilor pentru materii prime, materiale, combustibili si
energie, tinand seama de folosirea tehnologiilor avansate, utilizarea integrala
a capacitatilor de productie, gospodarirea cu maxima eficienta a resurselor
materiale; stabilirea, prin plan, pe unitatea de produs, la principalele
resurse materiale si energetice, atat a consumului total, cat si a cantitatii
minime de resurse refolosibile ce va fi utilizata in cadrul consumului total;
reducerea cheltuielilor de amortizare pe unitatea de produs; ridicarea
eficientei fondurilor fixe; accelerarea vitezei de rotatie a mijloacelor
circulante , cresterea rentabilitatii si a beneficiilor;"
9. La articolul 27, prevederile de la litera d) vor avea urmatorul cuprins:
"d) integrarea, specializarea si profilarea productiei, stabilirea de
programe de cooperare intre intreprinderile subordonate si unitatile
componente, intre acestea si alte centrale, precum si cu unitati economice din
alte tari; stabilirea profilului doi de fabricatie al intreprinderilor, iar in
unele cazuri, si a profilului trei, precum si a masurilor pentru realizarea
productiei potrivit acestor profiluri; respectarea profilului de fabricatie
stabilit, potrivit legii, pentru fiecare intreprindere;"
10. La articolul 27 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Fiecare centrala este obligata sa functioneze pe principiul autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii economico-financiare. Centrala are obligatia sa
asigure ca fiecare unitate subordonata sa-si desfasoare activitatea pe baza
autogestiunii si autofinantarii, sa gospodareasca cu maxima eficienta resursele
incredintate. Centrala raspunde direct de realizarea planului in fata
Consiliului de Ministri."
11. La articolul 36, prevederile de la litera c) vor avea urmatorul
cuprins:
"c) repartizarea judicioasa a marfurilor pe categorii de transport, pe
baza criteriilor economice, a calculelor de optimizare a transporturilor;
reducerea transporturilor cu costuri ridicate si consumuri mari energetice, in
special a transporturilor auto, cresterea transporturilor pe calea ferata,
precum si zonarea acestora in vederea diminuarii cheltuielilor de transport in
costurile de productie;"
12. La articolul 39, dupa alineatul 4 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"Totodata, prin plan se vor stabili termenele pana la care
proiectantii trebuie sa definitiveze documentatiile tehnico-economice pentru
noile obiective de investitii, respectarea acestor termene avandu-se in vedere
la eliberarea fondului de retribuire pentru proiectanti."
13. Alineatul final al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"Masinile si utilajele necesare programului de investitii vor fi
introduse in fabricatie in corelare stricta cu termenele de executie si de
punere in functiune a noilor obiective. Pentru utilajele cu ciclu lung de
fabricatie, documentatiile tehnico-economice vor fi definitivate pana la 1
iulie, inaintea anului de plan, daca prin lege nu se prevede altfel; perioada
de pregatire tehnologica va fi de 3 luni si, numai in cazuri temeinic
justificate, de cel mult 6 luni; in aceasta perioada vor fi precizate si toate
elementele necesare asigurarii aprovizionarii tehnico-materiale."
14. Alineatul 1 al articolului 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51. - Planurile cincinale si anuale cuprind obiectivele privind
cresterea nivelului calitativ al produselor, lucrarilor si serviciilor in
concordanta cu progresul stiintei si tehnicii, cu cerintele consumatorilor
interni si externi, in conditiile unei eficiente economice ridicate. Planurile
vor cuprinde indicatori specifici de masurare a nivelului tehnic si calitativ
al produselor, cum sunt: ponderea productiei de calitate superioara in totalul
productiei realizate, ponderea in productia marfa a valorii produselor de
calitate la nivel mondial."
15. La articolul 62 se introduc doua noi alineate, cu urmatorul cuprins:
"Comisiile de planificare teritoriala vor supune propunerile de plan
si principalele probleme ale indeplinirii planului dezbaterii si aprobarii
comitetului executiv al consiliului popular si consiliului judetean al
oamenilor muncii, care raspund de intreaga activitate economico-sociala a
judetului.
Sarcinile de plan pe trimestre cu esalonare pe luni si pe decade pentru
productie si export, fizice si valorice, pe centrale si intreprinderi, vor fi
desfasurate pe fiecare judet de Comitetul de Stat al Planificarii, impreuna cu
ministerele, centralele industriale si comisiile de planificare
teritoriala."
Art. 2
Legea contractelor economice, nr. 71/1969, astfel cum a fost publicata in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 60 din 14
iulie 1979, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 2 al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"Productia destinata consumului intern trebuie sa fie practic integral
contractata pana la definitivarea planului pentru anul urmator."
2. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25. - Contractele economice se vor incheia in cadrul unei
perioade de cel mult 60 de zile, cu respectarea urmatoarelor termene:
a) unitatea beneficiara va emite comenzi in termen de 15 zile de la data
primirii normativelor de plan, iar in cazul produselor pentru care se
elaboreaza si balante materiale, de la data primirii repartitiilor;
b) in termen de 15 zile de la primirea comenzii beneficiarului, unitatea
furnizoare este obligata sa emita proiectul de contract sau, dupa caz,
confirmarea comenzii;
c) unitatea beneficiara are obligatia sa restituie proiectul de contract
semnat, cu sau fara obiectii, in termen de 10 zile de la data cand l-a primit;
d) cand sunt obiectii la contract, partile, daca sunt din aceeasi
localitate, trebuie sa le concilieze in termen de 10 zile, iar daca sunt din
localitati diferite, in termen de 15 zile; convocarea beneficiarului este in
sarcina furnizorului;
e) furnizorul este obligat sa sesizeze, in termen de 5 zile, organul
competent pentru solutionarea eventualelor obiectii neconciliate; in cazul
depasirii termenului de sesizare, obiectiile beneficiarului se considera
acceptate, daca nu contravin legii."
3. La articolul 26, prevederile de la litera c) vor avea urmatorul cuprins:
"c) ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, in cazul in care
partile contractante sunt in subordinea unor organe diferite, iar neintelegerile
nu au putut fi conciliate de centralele de care apartin; neintelegerile ivite
la contractele interne pentru realizarea operatiunilor de export si cooperare
economica internationala se rezolva impreuna cu Ministerul Comertului Exterior
si Cooperarii Economice Internationale;"
4. La articolul 26, dupa alineatul 3 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"Rezolvarea neintelegerilor se face pe baza justificarii
tehnico-economice si legale prezentate de parti, cu participarea acestora si,
dupa caz, a coordonatorului de balanta."
5. Prevederile de la litera c) a articolului 27 se abroga.
6. La articolul 44 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Despagubirile datorate de furnizor vor include si pagubele suportate
de beneficiar ca urmare a penalitatilor si despagubirilor pe care acesta le-a
platit beneficiarilor sai datorita neexecutarii sau executarii
necorespunzatoare a contractului incheiat cu furnizorul respectiv. In acest
caz, termenul de prescriptie curge de la data platii penalitatilor si
despagubirilor in cauza."
7. La articolul 93 se introduc doua noi alineate, cu urmatorul cuprins:
"Pagubele cauzate unitatilor socialiste prin plata de penalitati si
despagubiri ca urmare a incalcarii obligatiilor asumate prin contracte se
recupereaza, potrivit legii, de la persoanele vinovate. Conducerile unitatilor
raspund nemijlocit de luarea masurilor necesare in vederea stabilirii
persoanelor vinovate, angajarii raspunderii acestora si recuperarii operative a
pagubelor.
Pagubele prevazute la alineatul precedent, care, potrivit legii, nu sunt
imputabile unor persoane, se suporta astfel:
a) 60 la suta din influentele negative rezultate din penalitati si din
despagubirile platite se suporta din fondul de participare a oamenilor muncii
la realizarea productiei, a beneficiilor si la impartirea beneficiilor,
determinat pe baza cotelor stabilite potrivit legii.
Consiliile oamenilor muncii din intreprinderi si centrale vor stabili, pe
fiecare colectiv de oameni ai muncii, suma cu care se reduce fondul de
participare la beneficii in raport cu raspunderea ce ii revine pentru
incalcarea obligatiei contractuale care a avut drept consecinta plata de
penalitati si despagubiri;
b) diferenta de 40 la suta din cuantumul influentelor negative rezultate
din penalitatile si din despagubirile platite se suporta din beneficiul total
al intreprinderii sau centralei, dupa caz, inainte de determinarea beneficiului
de repartizat, potrivit legii."
Art. 3
Legea investitiilor nr. 9/1980, publicata in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 109 din 23 decembrie 1980, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 3 al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inscrierea in plan si realizarea de noi obiective de investitii
se vor putea face numai daca sunt utilizate pe deplin capacitatile si
suprafetele existente. Dezvoltarea si modernizarea capacitatilor in functiune
se vor realiza in primul rand prin amplasarea masinilor si utilajelor in
spatiile si pe suprafetele existente. Inscrierea in plan si achizitionarea de
noi masini, utilaje si instalatii se vor face numai in conditiile in care la
cele existente se asigura realizarea parametrilor tehnico-economici prevazuti in
cartile tehnice."
2. La articolul 17, dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru utilajele si instalatiile de natura produselor cu ciclu
lung de fabricatie, cuprinse in anexa nr. 3 la Legea finantelor, in planul
anual de investitii si in listele de utilaje se inscriu valorile
corespunzatoare fiecarei etape de fabricatie stabilite pentru anul
respectiv."
3. Alineatul 3 al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Organele mentionate in alin. (2) isi vor da avizul pentru
inscrierea in planul anual de investitii a dotarii cu noi masini, utilaje,
mijloace de transport si alte investitii de natura acestora, numai in cazurile
in care la cele existente se asigura realizarea parametrilor tehnico-economici
prevazuti in cartile tehnice."
4. La articolul 77 se introduc doua noi alineate, cu urmatorul cuprins:
"(4) Cheltuielile pentru lucrarile de modernizare executate odata cu
reparatiile capitale la masini, utilaje si instalatii, ale caror valori depasesc
20% din valoarea reparatiilor, se finanteaza in intregime, de catre bancile
specializate, din fondurile de investitii. Valoarea modernizarilor respective
majoreaza valoarea de inventar a fondurilor fixe reparate.
(5) Prin exceptie de la prevederile legale referitoare la elaborarea,
avizarea si aprobarea documentatiilor tehnico-economice de investitii, precum
si la realizarea si finantarea acestora, lucrarile de modernizare prevazute la
alineatul precedent se executa pe baza documentatiilor elaborate si aprobate
pentru lucrarile de reparatii capitale si in conditiile prevazute de lege
pentru efectuarea acestor reparatii."
Art. 4
Legea nr. 20/1984 privind tipizarea si standardizarea produselor,
constructiilor si tehnologiilor, normarea tehnica a consumurilor materiale si
energetice, ridicarea calitatii si nivelului tehnic al produselor, publicata in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 91 din 21
decembrie 1984, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 15 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Pentru principalele materii prime si materiale la care prin balante
sunt nominalizate si cantitatile de resurse refolosibile, organele prevazute de
lege vor stabili atat norma tehnica de consum, cat si norma minima de consum de
materiale refolosibile pe unitatea de produs sau grupa de produse, dupa
caz."
2. Alineatul 2 al articolului 17 se abroga.
3. Alineatul 4 al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"Normele tehnice de reparatii se revizuiesc si se completeaza ca
urmare a punerii in functiune de noi tipuri de masini, utilaje, instalatii,
cladiri si alte constructii, a rezultatelor obtinute in exploatare, a
imbunatatirii tehnologiilor de executie a reparatiilor si a modernizarilor
efectuate in cadrul lucrarilor de reparatii."
Art. 5
Legea finantelor nr. 9/1972, astfel cum a fost publicata in Buletinul
Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 59 din 13 iulie 1979,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 25 se introduc doua noi alineate, cu urmatorul cuprins:
"(2) Fondul de rezerva pentru mijloacele circulante ce se constituie
la centrale se completeaza si cu varsamintele efectuate de intreprinderile in
subordine din fondul mijloacelor circulante constituit din beneficiile peste
plan, potrivit legii.
(3) Sumele varsate la centrale pentru constituirea fondului de rezerva
pentru mijloace circulante, din beneficiile peste plan, vor apartine, in
continuare, intreprinderilor depunatoare si pot fi restituite acestora in
cazurile in care au greutati financiare sau nu mai sunt necesare
centralelor."
2. La articolul 49 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"(5) Normativele financiare - baremuri de cheltuieli - la principalele
produse vegetale si animale din unitatile agricole de stat si cooperatiste se
stabilesc prin decret al Consiliului de Stat."
3. In locul alineatului 5 al articolului 51 se introduc 5 noi alineate, cu
urmatorul cuprins:
"(5) Creditarea mijloacelor circulante se face pe termen de pana la 12
luni; peste acest termen se pot acorda credite pentru produsele cu ciclu de
productie mai mare de un an care nu se deconteaza pe etape de fabricatie,
pentru cheltuielile de organizare a santierelor, precum si in alte cazuri
prevazute de lege.
(5^1) Pentru produsele cu ciclu lung de fabricatie, destinate
investitiilor, cuprinse in anexa nr. 3 la prezenta lege, decontarea se va face
pe etape de fabricatie, stabilite corespunzator stadiilor de executie fizica.
(5^2) Pentru produsele prevazute la alin. (5^1), Comitetul de Stat al
Planificarii si Ministerul Finantelor, impreuna cu ministerele, vor stabili
etapele de fabricatie, precum si norme si normative de fabricatie care sa stea
la baza decontarii partiale de catre beneficiarii produselor respective.
(5^3) Decontarea pe etape de fabricatie se va face numai cu conditia
respectarii stricte a termenelor si etapelor de realizare a produselor
respective, potrivit normelor si normativelor de fabricatie aprobate.
(5^4) In cazul nerespectarii termenelor stabilite, intreprinderile
producatoare vor plati beneficiarilor produselor penalitatile si daunele
prevazute de lege."
4. Legea se completeaza cu anexa nr. 3, care va avea cuprinsul prevazut in
anexa la prezentul decret.
Art. 6
Legea nr. 5/1978 cu privire la organizarea si conducerea unitatilor
socialiste de stat, precum si la functionarea acestora pe baza autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii economico-financiare, astfel cum a fost
republicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I,
nr. 11-12 din 27 ianuarie 1982, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Prevederile de la litera c) a articolului 23 vor avea urmatorul cuprins:
"c) fondul de rezerva pentru mijloacele circulante, format prin
preluarea unei cote de 0,5 la suta din fondurile mijloacelor circulante
constituite anual de intreprinderile subordonate.
Acest fond se completeaza si cu varsamintele efectuate de intreprinderile
in subordine din fondul mijloacelor circulante constituit din beneficiile peste
plan, potrivit legii;"
2. La articolul 37, dupa litera a) se introduce litera a^1), cu urmatorul
cuprins:
"a^1) ia masuri si raspunde direct de realizarea productiei fizice, a
productiei marfa, asigurarea desfacerii produselor la intern si export,
promovarea progresului tehnico-stiintific, folosirea tuturor posibilitatilor de
crestere a productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitatilor de
productie, valorificarea superioara a resurselor materiale, incadrarea stricta
in normele de consum si de stoc, mobilizarea intregului potential
tehnico-productiv al intreprinderii, in scopul obtinerii unor produse de inalta
calitate, cu cheltuieli cat mai reduse;"
3. Dupa alineatul 2 al articolului 40 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"De asemenea, membrii biroului executiv al consiliului oamenilor
muncii au raspunderea materiala colectiva, inclusiv pentru beneficiul
nerealizat de unitate, in cazul neindeplinirii sarcinilor de productie
prevazute in plan ori al depasirii consumurilor normate, daca din vina lor nu
au fost luate masurile necesare pentru desfasurarea normala a procesului de
productie."
4. Dupa articolul 42 se introduce articolul 42^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 42^1. - Directorul, contabilul sef si celalalt personal de
conducere raspund material, potrivit Codului muncii, pentru pagubele cauzate
din vina lor prin angajarea cheltuielilor materiale si banesti ale unitatii.
De asemenea, directorul, contabilul sef si celalalt personal de conducere
al unitatii raspund material si pentru paguba adusa unitatii din vina lor in
urmatoarele situatii:
a) pentru neluarea in termen a masurilor de recuperare a pagubelor de la
cel care le-a produs;
b) pentru pagubele cauzate de personalul din subordine in cazul in care:
- acest personal a fost incadrat cu incalcarea legii;
- desi au cunoscut ca personalul in subordine nu isi indeplineste
atributiile, nu au luat masurile necesare pentru evitarea pagubelor.
In situatiile prevazute la lit. a) si b) raspunderea este solidara cu aceea
a personalului in subordine care a cauzat paguba;
c) pentru pagubele cauzate de personalul in subordine ca urmare a
neasigurarii unui control eficient si la termen, neluarii masurii inventarierii
bunurilor sau neurmaririi sistematice a modului de realizare a sarcinilor.
In situatia prevazuta la lit. c) raspunderea este in limita valorii
nerecuperate de la persoana care a provocat direct paguba, iar executarea se
face incepand cu data constatarii imposibilitatii de recuperare a pagubei in
termen, potrivit legii, de la aceasta."
5. La articolul 48, dupa litera a) se introduce litera a^1), cu urmatorul
cuprins:
"a^1) ia masuri si raspunde direct de realizarea productiei fizice, a
productiei marfa, asigurarea desfacerii produselor la intern si export,
promovarea progresului tehnico-stiintific, folosirea tuturor posibilitatilor de
crestere a productivitatii muncii, utilizarea intensiva a capacitatilor de
productie, valorificarea superioara a resurselor materiale, incadrarea stricta
in normele de consum si de stoc, mobilizarea intregului potential
tehnico-productiv al centralei in scopul obtinerii unor produse de inalta
calitate, cu cheltuieli cat mai reduse;"
6. La articolul 53 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Prevederile art. 42^1 se aplica in mod corespunzator si pentru
directorul general, contabilul sef si celalalt personal de conducere din
centrale."
7. La articolul 80 se adauga cinci noi alineate, cu urmatorul cuprins:
"Pentru orice paguba adusa unitatii persoana vinovata este obligata la
plata despagubirilor corespunzatoare, in conditiile prevazute de lege.
In cazul in care persoana obligata la plata despagubirii a devenit,
ulterior stabilirii raspunderii, insolvabila sau in cazul in care, dupa 5 ani
de la inceperea executarii, despagubirea nu poate fi recuperata de la persoana
respectiva, inclusiv din bunurile sale sau din bunurile altei persoane urmarite
potrivit legii, paguba se suporta din fondul de participare la beneficii.
Paguba se suporta din fondul de participare la beneficii si in cazul in
care persoana care a cauzat dauna nu poate fi identificata ori a disparut.
Daca fapta prin care s-a cauzat paguba constituie infractiune, iar
faptuitorul sau alta persoana obligata la plata despagubirii, potrivit legii,
sunt insolvabili, paguba nerecuperata potrivit alineatelor precedente se
acopera si din sumele depuse ca parti sociale la fondul de dezvoltare al
unitatii.
Acoperirea despagubirii din fondul de participare la beneficii sau din
sumele depuse ca parti sociale la fondul de dezvoltare al unitatii nu
constituie o cauza de exonerare de raspundere pentru cei obligati la plata despagubirii,
acestia urmand a fi urmariti, in conditiile legii, pana la reintregirea
fondurilor din care s-a facut plata."
8. Dupa articolul 115 se introduce un nou articol, cu urmatorul cuprins:
"Art. 115^1 - Prevederile art. 40, 42^1 si 80 se aplica, in mod
corespunzator, si organizatiilor cooperatiste si obstesti sau altor unitati,
potrivit cu specificul lor de activitate.
De asemenea, prevederile art. 42^1 si 80 se aplica, in mod corespunzator,
si in ce priveste raspunderea legata de gestionarea bunurilor."
Art. 7
La articolul 12 din Legea nr. 29/1978 privind formarea, planificarea,
destinatia si varsarea beneficiilor, publicata in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 114 din 27 decembrie 1978, dupa
litera b) se introduce litera b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) o cota de 5 la suta pentru constituirea fondului mijloacelor
circulante;"
Art. 8
Legea retribuirii muncii in unitatile agricole cooperatiste nr. 1/1982,
publicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr.
36 din 6 aprilie 1982, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 18 alineatele 1 si 2 se inlocuiesc cu 4 alineate, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 18 - (1) Obligatiile ce revin cooperativelor agricole de
productie pentru asigurarea conditiilor tehnico-materiale necesare realizarii
productiei planificate, raspunderile cooperatorilor, mecanizatorilor,
specialistilor si celuilalt personal tehnic productiv si de administratie,
pentru efectuarea la timp a intregului volum de lucrari si respectarea
tehnologiilor, precum si drepturile de retribuire, se inscriu in angajamentele
incheiate intre:
a) seful de echipa si seful subunitatii de productie - seful de ferma, de
brigada sau de sector. Angajamentul va fi semnat de seful subunitatii si toti
membrii echipei;
b) seful subunitatii de productie - seful de ferma, de brigada sau de
sector impreuna cu seful sectiei de mecanizare si conducerea cooperativei
agricole reprezentata de presedinte, inginer sef si contabil sef.
(2) Angajamentele se aproba de consiliul de conducere al cooperativei
agricole de productie.
(3) In angajamentele mentionate la alin. 1 vor fi prevazute suprafetele pe
culturi, speciile si categoriile de animale repartizate, utilajele si
materialele necesare, productiile ce trebuie obtinute, tehnologiile ce vor fi
aplicate, perioadele de timp pentru executarea lucrarilor, volumul de munca
necesar potrivit normelor stabilite, drepturile de retribuire si raspunderile,
potrivit legii, pentru pagubele materiale aduse unitatii.
(4) Presedintele, vicepresedintele, inginerul sef si contabilul sef incheie
un angajament cu directia generala pentru agricultura si uniunea judeteana a
cooperativelor agricole de productie. In acest angajament se stabilesc
obligatiile si raspunderile concrete ale persoanelor din conducerea
cooperativei referitoare la realizarea sarcinilor de productie si economice,
prevazute in planul de productie si bugetul de venituri si cheltuieli al
unitatii, drepturile de retribuire, in raport cu realizarea sarcinilor de plan,
precum si obligatiile directiei generale pentru agricultura privind asigurarea
bazei tehnico-materiale prevazute in plan si raspunderea partilor pentru
neindeplinirea obligatiilor asumate."
2. Alineatul 2 al articolului 63 se inlocuieste cu trei alineate, avand
urmatorul cuprins:
"(2) Obligatiile ce revin asociatiei pentru asigurarea conditiilor
tehnico-materiale necesare realizarii productiilor planificate, raspunderile
cooperatorilor, mecanizatorilor, specialistilor si celuilalt personal tehnic
productiv si de administratie pentru efectuarea la timp a intregului volum de
lucrari si respectarea tehnologiilor, precum si drepturile de retribuire, se
inscriu in angajamente incheiate intre:
a) seful de echipa si seful subunitatii de productie - seful de ferma sau
sector. Angajamentul va fi semnat de seful subunitatii si toti membrii echipei;
b) seful subunitatii de productie - seful de ferma sau sector - impreuna cu
seful sectiei de mecanizare si conducerea asociatiei. Angajamentele se aproba
de consiliul oamenilor muncii.
(3) In angajamentele mentionate la alin. (2) vor fi prevazute suprafetele
pe culturi, speciile si categoriile de animale repartizate, utilajele si
materialele necesare, productiile ce trebuie obtinute, tehnologiile ce vor fi
aplicate, perioadele de timp pentru executarea lucrarilor, volumul de munca
necesar potrivit normelor stabilite, drepturile de retribuire si raspunderile,
potrivit legii, pentru pagubele materiale aduse asociatiei din vina lor.
(4) Directorul, inginerul sef si contabilul sef incheie angajamentul cu
directia generala pentru agricultura si uniunea judeteana a cooperativelor
agricole de productie. In acest angajament se stabilesc obligatiile si
raspunderile concrete ale persoanelor din conducerea asociatiei referitoare la
realizarea sarcinilor de productie si economice, prevazute in planul de
productie si bugetul de venituri si cheltuieli al asociatiei, drepturile de
retribuire, in raport cu realizarea sarcinilor de plan, precum si obligatiile
directiei generale pentru agricultura privind asigurarea bazei
tehnico-materiale prevazuta in plan, cat si raspunderea partilor pentru
neindeplinirea obligatiilor asumate."
3. Dupa articolul 80 se introduc articolele 80^1, 80^2 si 80^3, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 80^1 - (1) Specialistii agricoli, alte cadre cu pregatire
superioara si contabilii sefi care lucreaza in unitatile agricole cooperatiste
sunt incadrati cu contract de munca de aceste unitati si sunt retribuiti in
acord global, in raport cu munca prestata si productiile obtinute, potrivit
legii.
(2) Pentru personalul prevazut la alin. (1), retributia tarifara se
stabileste in conditiile Legii retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii
nr. 57/1974. De asemenea, acest personal beneficiaza si de celelalte drepturi
prevazute in prezenta lege, precum si de cele care se acorda personalului
muncitor incadrat cu contract de munca, potrivit legislatiei in vigoare.
(3) In cazul depasirii productiilor planificate veniturile cresc in mod
corespunzator si nu sunt plafonate.
(4) In situatia nerealizarii productiilor planificate sau a neindeplinirii
obligatiilor de la locul de munca, retributia se diminueaza in mod
corespunzator, potrivit legii, fara a se asigura venit garantat.
Art. 80^2 - (1) Specialistii agricoli, alte cadre cu pregatire superioara
si contabilii sefi care lucreaza in unitatile agricole cooperatiste se
recomanda sa fie primiti ca membri ai cooperativelor agricole de productie, cu
drepturile si obligatiile prevazute de statut.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) care devin cooperatori isi pastreaza
calitatea de reprezentanti ai statului in unitatile agricole cooperatiste si
beneficiaza, in continuare, de toate drepturile prevazute de lege pentru
personalul muncitor incadrat cu contract de munca.
Art. 80^3 - (1) Pentru anul 1986, fondul necesar retribuirii specialistilor
agricoli, altor care cu pregatire superioara si contabililor sefi, incadrati in
cooperativele agricole de productie, se asigura, in continuare, de la bugetul
de stat.
(2) Pentru anul 1987 se va stabili, pe fiecare cooperativa agricola de
productie, la propunerea directiilor generale pentru agricultura, uniunilor
judetene ale cooperativelor agricole de productie si sucursalelor Bancii
pentru Agricultura si Industrie Alimentara, cu avizul Ministerului
Agriculturii, al Uniunii Nationale a Cooperativelor Agricole de Productie si al
Bancii pentru Agricultura si Industrie Alimentara, cota din fondul de
retribuire care se asigura de la bugetul de stat si cota care se acopera de
cooperativa agricola.
(3) Eliberarea fondului de retribuire se face de catre Banca pentru
Agricultura si Industrie Alimentara, cu aprobarea organelor de conducere ale unitatilor
agricole cooperatiste, in raport cu munca prestata si cu rezultatele obtinute,
precum si cota care se acopera de cooperativa agricola.
4. Alineatul 6 al articolului 81 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Retribuirea personalului incadrat cu contract de munca de
cooperativa agricola de productie si de asociatia economica intercooperatista
se face potrivit prevederilor Legii nr. 57/1974, cu conditia executarii unor
lucrari de volum si de complexitate similare cu cele stabilite pentru personalul
din unitatile de stat cu acelasi profil si grad de organizare, fara a depasi
nivelul retributiei functiilor sau meseriilor respective din unitatile de stat
sau ale cooperatiei mestesugaresti si - cu exceptia personalului prevazut la
art. 80^1 - nici retributia lunara totala cuvenita presedintelui cooperativei
agricole de productie, respectiv directorului asociatiei economice
intercooperatiste."
Art. 9
Legea nr. 12/1971 privind incadrarea si promovarea in munca a personalului
din unitatile socialiste de stat, publicata in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania, Partea I, nr. 131 din 21 octombrie 1971, cu modificarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul 7 al articolului 22 se introduce un nou alineat, cu
urmatorul cuprins:
"Promovarea muncitorilor in categoria a 5-a si urmatoarele se poate
face numai dupa insusirea de catre acestia a cunostintelor si deprinderilor
necesare exercitarii unei a doua meserii, stabilita de conducerea unitatii, in raport
cu necesitatile productiei, dovedita prin certificat de calificare
(policalificare) eliberat in conditiile legii. Pe perioada insusirii celei de-a
doua meserii - policalificare sau recalificare - muncitorii isi mentin
categoria si treapta pe care o au in meseria de baza."
2. Dupa articolul 69 se introduce articolul 69^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 69^1 - Promovarea personalului muncitor in categorii si functii,
precum si trecerea acestuia in trepte si gradatii superioare, se fac in
conditiile prevazute de prezenta lege, numai daca a absolvit si un curs de
ridicare a calificarii sau o alta forma de perfectionare profesionala,
organizata conform reglementarilor legale."
Art. 10
Articolul 5 litera a) din Decretul nr. 303/1971 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, astfel cum a fost republicat in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 63 din 16
iunie 1975, va avea urmatorul cuprins:
"a) exercita controlul in intreaga economie asupra folosirii depline
si in conditii de siguranta a fondurilor fixe, exploatarii, intretinerii si
repararii corespunzatoare a acestora, inzestrarii cu piese de schimb, punind
accentul pe controlul pregatirii reparatiilor si reviziilor, realizarea
acestora in intervalul planificat si in conditii de calitate care sa asigure
mentinerea parametrilor functionali, pe intarirea ordinii in unitati si la
locurile de munca, pe cresterea raspunderii intregului personal muncitor, prin
predarea sub semnatura, intre schimburi, a utilajelor si instalatiilor;
controleaza folosirea la capacitate a fondurilor fixe si propune, impreuna cu
Comitetul de Stat al Planificarii, masuri pentru incarcarea rationala a
capacitatilor de productie si redistribuirea la alte organizatii economice a
utilajelor nefolosite sau slab incarcate, evitind astfel includerea in
planurile anuale a noi dotari cu utilaje similare;"
Art. 11
Pe baza propunerilor prezentate de ministere, celelalte organe centrale si
locale, in termen de 30 de zile de la data prezentului decret, Comitetul de
Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor vor supune, spre aprobare,
modificarea indicatorilor economici si financiari din planul national unic de
dezvoltare economico-sociala, precum si in volumul si structura bugetului de
stat si in rezervele financiare, pe anul 1986, rezultate din aplicarea
prezentului decret.
ANEXA 1
Produse cu ciclu lung de fabricatie la care decontarea se efectueaza pe
etape de fabricatie
- Platforme de foraj marin
- Platforme de exploatare fixe
- Instalatii de foraj de mare adancime
- Cazane 420 t/abur/ora
- Cazane 520 t/abur/ora
- Cazane 720 t/abur/ora
- Cazane 1035 t/abur/ora
- Turbine D.S.L. ( 50 MW)
- Turbina (120 MW)
- Turbina (330 MW)
- Excavator cu rotor ERC 1400 RSC 470
- Instalatie de haldat IH 6500
- Complexe mecanizate de sustinere
- Mori autogene si cu bile
- Strunguri Karusel cu D peste 5000 mm
- Masini de rectificat cu ghidaje RG 2000
- Masini de frezat longitudinal cu portal
- Presa 12.000 t/f
- Presa 6.000 t/f