LEGE
Nr. 129 din 21 iulie 2000
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 3 august 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 69 din 28 august 1997 privind bursele de
marfuri, emisa in temeiul art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"Ordonanta privind pietele reglementate de marfuri, servicii si
instrumente derivate"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste modul de organizare, functionare,
reglementare si supraveghere a burselor de marfuri.
(2) Bursele de marfuri sunt piete de interes general, reglementate si autorizate,
care asigura membrilor si clientilor acestora conditii centralizate de
negociere, precum si de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare
si compensare, pentru operatiuni de:
a) vanzari si achizitii la vedere ori la termen, avand ca obiect marfuri
cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din
categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile
prin anticipatie;
b) vanzari si achizitii la vedere ori la termen prin contracte spot sau
forward, avand ca obiect titluri reprezentative pe marfuri, de tipul recipisei
de depozit si al warantului, al conosamentului, al politei de asigurare si al
altora asemenea, agreate si clasificate de autoritatea de supraveghere si
reglementare, precum si achizitii sau vanzari la termen prin contracte futures
sau cu optiuni;
c) vanzari si achizitii la termen de active monetare si financiare sau
titluri pe active monetare sau financiare, precum si alte active agreate si
clasificate de autoritatea de reglementare si supraveghere;
d) navlosiri, asigurari maritime si fluviale de nave si incarcatura;
e) vanzari si achizitii utilizand si alte instrumente financiare calificate
de autoritatea de supraveghere si reglementare.
(3) Bursele de marfuri sunt obligate sa elaboreze si sa difuzeze in Romania
si in alte tari rapoarte de tranzactionare, in scopul stabilirii preturilor la
producatorii si consumatorii de marfuri, produse si subproduse rezultate din
acestea, precum si in scopul facilitarii operatiunilor comerciale pe care le
implica."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Bursele de marfuri se infiinteaza de catre societatile de bursa in baza
legii, cu autorizarea autoritatii de supraveghere si reglementare. Bursele de
marfuri sunt autorizate ca organisme cu putere de autoreglementare de catre
autoritatea de supraveghere si reglementare, daca indeplinesc conditiile
stabilite in Regulamentul privind autorizarea si functionarea organismelor de
autoreglementare.
(2) Constituirea unei burse de marfuri necesita participarea a minimum 25
de societati de brokeraj autorizate sa tranzactioneze in bursa, potrivit
legii."
4. La articolul 3, partea introductiva, precum si literele a), b), c) si d)
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc astfel:
a) activ monetar se refera la moneda nationala emisa de Banca Nationala a
Romaniei in conformitate cu legea sau la devize convertibile;
b) activ financiar este o valoare mobiliara emisa de o autoritate publica
centrala sau locala, cum ar fi un certificat de trezorerie, o obligatiune cu
dobanda fixa, variabila sau indexata ori un portofoliu de valori mobiliare ce
face obiectul cotarii pe o piata reglementata de valori mobiliare, dar cu
negociere pe piata futures sau cu optiuni organizate la bursele de marfuri, in
baza unui instrument sintetic, cum este un indice de bursa ori un indice
calculat la rata dobanzii bancare, precum si un indice de bursa calculat in
baza unui alt indice de bursa;
c) societate de brokeraj este societatea comerciala constituita in baza
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
ulterioare, autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, ca
intermediar in bursa de marfuri, cu calitatea de membru al unei burse de
marfuri, de membru afiliat la o bursa de marfuri sau de membru compensator,
avand ca obiect de activitate negocierea ofertelor si perfectarea contractelor
la bursa in cont propriu sau in contul unor terti; societatea de brokeraj poate
fi autorizata ca formator de piata, daca indeplineste cerintele de capital
stabilite prin reglementarile autoritatii de reglementare si supraveghere si
daca se angajeaza ferm sa cumpere/sa vanda atunci cand sunt ordine de
vanzare/cumparare in exces;
d) broker este o persoana fizica, atestata de asociatia bursei de marfuri
unde isi desfasoara activitatea si autorizata de autoritatea de reglementare si
supraveghere, care are in atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de
vanzare si de cumparare in contul unei societati de brokeraj, precum si
navlosirea, asigurarea maritima si fluviala;"
5. La articolul 3, dupa litera d) se introduce litera d^1) cu urmatorul
cuprins:
"d^1) trader este o persoana fizica atestata de o bursa de marfuri si
autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, care are in
atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vanzare-cumparare in contul si
in numele sau, in baza unui permis eliberat de bursa;"
6. La articolul 3 literele g), i), j), k), l), n), o) si p) vor avea
urmatorul cuprins:
"g) contract de bursa este o tranzactie spot, forward, futures sau cu
optiuni, conform reglementarilor din prezenta ordonanta;
........................................................................
i) informatie confidentiala este informatia cu privire la continutul unui
inscris sau document privitor la o bursa de marfuri, societate de brokeraj,
casa de compensatie ori societate de consultanta sau in legatura cu
angajamentele patrimoniale ale acestora, care, daca ar fi adusa la cunostinta
publicului sau unei societati comerciale concurente, cum ar fi o bursa de
marfuri, societate de brokeraj, casa de compensatie sau societate de
consultanta, ar influenta tranzactiile pe piata la termen si cu optiuni, ar
afecta in mod artificial raportul cerere-oferta ori ar aduce prejudicii morale
sau materiale unei burse de marfuri, societati de brokeraj, case de compensatie
sau societati de consultanta;
j) membru al bursei este o societate comerciala avand calitatea de actionar
al unei burse de marfuri, care a obtinut dreptul de a efectua tranzactii pe
piata la disponibil, futures si cu optiuni sau numai pe piata la disponibil;
k) membru compensator este membrul pietei reglementate de marfuri, servicii
si instrumente derivate, care detine concomitent si calitatea de membru sau de
actionar la o casa de compensatie agreata de bursa si care, prin aceasta, are
dreptul de a inregistra la casa de compensatie tranzactiile societatilor de
brokeraj;
l) ordinele de bursa sunt instructiuni ferme, transmise in scris sau
verbal, cu conditia ca inregistrarile pe banda magnetica sa fie admise ca proba
in justitie, de catre un client societatii sale de brokeraj ori de catre o
societate brokerului sau, care consemneaza modalitatea de negociere a unei
oferte de vanzare sau de cumparare pe piata la disponibil, futures sau cu
optiuni;
........................................................................
n) piata futures se refera la o piata specializata, organizata de o
societate de bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea
contractelor futures;
o) piata cu optiuni se refera la o piata organizata de o bursa de marfuri
pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor cu optiuni;
p) societate de consultanta bursiera este societatea comerciala autorizata
de autoritatea de supraveghere si reglementare, care presteaza servicii de
consulting in contul unor terti, privind tehnica negocierii la bursa, analiza
pietelor la disponibil, la termen si cu optiuni, precum si studii de evaluare a
pietei bursiere."
7. La articolul 3, dupa litera r) se introduce litera r^1) cu urmatorul
cuprins:
"r^1) societatea de bursa este societatea comerciala pe actiuni,
constituita conform legii si regulamentelor autoritatii de supraveghere si
reglementare, autonoma in raport cu participantii la piata si care presteaza
servicii de utilitate publica pentru societatile de brokeraj si clientii
acestora."
8. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Autoritatea de reglementare si supraveghere"
9. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Autoritatea de reglementare, supraveghere si control al burselor de marfuri
este Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
10. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Numarul membrilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se modifica de
la 5 la 7, dintre care unul va fi numit in functia de vicepresedinte, responsabil
cu bursele de marfuri."
11. La articolul 6, partea introductiva si literele a) - j), respectiv l) -
p), vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are urmatoarele atributii in
executarea prezentei ordonante:
a) sa emita norme cu privire la autorizarea, inregistrarea si functionarea
burselor de marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, societatilor de
consultanta, caselor de compensatie si societatilor de expertiza contabila
pentru bursele de marfuri;
b) sa avizeze sau sa anuleze, dupa caz, regulamentele de functionare emise
de fiecare bursa de marfuri, dupa verificarea conformitatii lor cu dispozitiile
prezentei ordonante, si sa emita recomandari cu privire la continutul
regulamentelor de bursa, pentru a asigura conformitatea acestora cu prezenta
ordonanta;
c) sa autorizeze bursele de marfuri, societatile de expertiza tehnica, de
brokeraj, casele de compensatie, societatile de consultanta si brokerii care
isi desfasoara activitatea in cadrul pietelor futures, cu optiuni sau in
legatura cu acestea, sa intocmeasca si sa pastreze un registru de evidenta a
persoanelor autorizate;
d) sa suspende temporar sau sa anuleze autorizatia unei societati de
brokeraj, unui broker, unei burse de marfuri, case de compensatie, societati de
consultanta sau de expertiza contabila, in cazul in care aduc prejudicii morale
sau materiale clientului in contul caruia au operat;
e) sa emita reguli disciplinare generale pentru societatile de brokeraj si
brokerii lor privind negocierea ofertelor, executarea ordinelor, pentru a
asigura transparenta tranzactiilor, regulile de publicitate si de concurenta
loiala, precum si reguli cu privire la primirea si transmiterea informatiilor
privilegiate sau confidentiale;
f) sa clasifice operatiunile de bursa, ordinele de bursa si notele de
incheiere care se intocmesc de catre brokeri pentru fiecare tranzactie
incheiata;
g) sa anuleze regulamentele tranzactionale, regulile sau deciziile emise de
o bursa de marfuri sau sa dispuna retragerea ori anularea unui ordin de
vanzare-cumparare, daca acestea sunt emise, se executa ori au fost executate cu
incalcarea prevederilor prezentei ordonante sau a regulamentelor de bursa,
emise in conformitate cu dispozitiile acesteia;
h) sa dispuna anularea unui contract futures sau cu optiuni, daca acesta a
fost perfectat in baza unei informatii privilegiate, confidentiale sau a unei
intelegeri precontractuale intre doi clienti, prin societatile lor de brokeraj
ori intre acestea;
i) sa impuna caselor de compensatie sa majoreze nivelul valoric al
garantiilor constituite de fiecare societate de brokeraj pentru a opera pe
piata futures si cu optiuni, in cazul in care nivelul cotarii diverselor tipuri
de marfuri sau volumul tranzactiilor futures si cu optiuni influenteaza negativ
economia nationala;
j) sa stabileasca nivelul tarifelor percepute pentru serviciile pe care le
asigura;
........................................................................
l) sa verifice legalitatea hotararii de excludere a unei societati de
brokeraj din asociatia bursei si o respinge daca nu este legala;
m) sa delege departamentelor sale una sau mai multe dintre prerogativele cu
care este investita prin lege, pentru supravegherea activitatii burselor de
marfuri si pentru cercetarea faptelor prin care s-au incalcat dispozitiile
prezentei ordonante si regulamentele pe care le-a emis; delegarea priveste si
desemnarea persoanelor investite, atributiile, categoriile de acte pe care le
poate emite, precum si durata delegarii;
n) sa efectueze controale si investigatii la bursele de marfuri, casele de
compensatii, societatile de brokeraj, societatile de consultanta, societatile
de expertiza contabila sau la orice persoana sau entitate cu privire la
respectarea prevederilor prezentei ordonante si a reglementarilor emise de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
o) sa incheie acorduri cu institutii similare din alte tari si cu Banca
Nationala a Romaniei, in scopul dezvoltarii pietei bursiere;
p) sa inainteze Guvernului propuneri de amendare a cadrului legislativ cu
privire la bursele de marfuri."
12. La articolul 6 alineatul (1), litera k) se abroga.
13. La articolul 6, dupa litera p) se introduc literele p^1) - p^3) cu
urmatorul cuprins:
"p^1) sa elaboreze si sa adopte norme si sa emita acte in aplicarea
prezentei ordonante;
p^2) sa adopte Regulamentul de procedura pentru camerele arbitrale ale
burselor de marfuri;
p^3) sa avizeze infiintarea asociatiilor profesionale din domeniul burselor
de marfuri."
14. La articolul 6, alineatul (2) se abroga.
15. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (2) - (5) cu
urmatorul cuprins:
"(2) Pentru indeplinirea functiilor sale Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare elaboreaza regulamente, emite instructiuni si acte individuale, prin
decizii si avize.
(3) Regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se refera la:
a) principiile generale de organizare si functionare a organismelor cu
putere de autoreglementare;
b) organizarea si functionarea asociatiilor profesionale ale burselor de
marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, administratorilor de fonduri de
marfuri si societatilor de consultanta;
c) informatiile ce trebuie comunicate Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare;
d) functionarea caselor de compensatie;
e) regimul informatiilor privilegiate si confidentiale.
(4) Instructiunile se refera la:
a) conditiile de autorizare sau de retragere a autorizarii, dupa caz,
pentru bursele de marfuri, societatile de brokeraj, societatile de consultanta
si casele de compensatie;
b) obligatii de evidenta, raportare si publicitate.
(5) Actele individuale emise se refera la decizii prin care Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare:
a) autorizeaza regulamentele burselor de marfuri ori anuleaza sau suspenda
anumite clauze stipulate in aceste regulamente;
b) autorizeaza, suspenda sau retrage autorizatii pentru burse de marfuri,
societati de brokeraj, societati de consultanta, case de compensatie,
administratori de fonduri de marfuri, asociatii profesionale ale societatilor
de brokeraj sau brokerilor si altele asemenea, dupa caz."
16. Articolele 7, 8, 9 si 10 se abroga.
17. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Persoanele inscrise in asociatia bursei si care au dreptul si calitatea
de membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe
pietele la disponibil, futures si cu optiuni numai daca societatile de brokeraj
ale acestora au fost autorizate in prealabil de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare. Persoanele inscrise in asociatia bursei, dar care nu au calitatea de
membru compensator, pot sa negocieze si sa perfecteze contracte numai prin
intermediul unui membru compensator.
(2) Persoanele inscrise in asociatia bursei si care nu au calitatea de
membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe piata
la disponibil numai daca bursa la care opereaza a fost autorizata de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare."
18. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Drepturile unui membru al bursei, astfel cum sunt reglementate la art.
11, se pierd prin excludere. Excluderea nu aduce atingere drepturilor care
decurg din calitatea de actionar a unei persoane la o societate de bursa.
(2) Sanctiunea de excludere se pronunta motivat de catre asociatia bursei
in conditiile si in situatiile prevazute in prezenta ordonanta si poate fi
contestata in termen de 15 zile la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(3) Hotararea de excludere ramasa definitiva se afiseaza in localul bursei
de marfuri la care cel exclus a tratat afaceri, se comunica celorlalte burse de
marfuri din tara si se publica de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a."
19. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Asociatia bursei poate hotari ca terte persoane juridice sa devina
membri afiliati ai bursei, daca, in prealabil, acestea au incheiat cu un membru
al bursei un contract de franciza pentru a presta servicii de brokeraj, dar
numai cu autorizarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
(2) Membrii afiliati negociaza la bursa de marfuri in aceleasi conditii ca
si membrii bursei, incepand cu data la care au obtinut autorizatie de la
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
20. La articolul 14, alineatele (1), (2) si (3) litera a) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Activitatea curenta de administrare a sistemelor de operare ale unei
burse de marfuri este asigurata de un consiliu numit de adunarea generala a
actionarilor societatii de bursa, dintre functionarii sai, pentru o perioada de
4 ani, in conformitate cu dispozitiile legii si ale regulamentelor Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare.
(2) Membrii consiliului societatii de bursa nu pot fi administratori,
cenzori, actionari sau asociati la o bursa de marfuri, casa de compensatie,
societate de brokeraj sau societate de consultanta.
(3) Consiliul societatii de bursa are urmatoarele atributii:
a) sa elaboreze regulamentul de functionare si sa il supuna spre aprobare
consiliului de administratie, asociatiei bursei si Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare;"
21. La articolul 15, partea introductiva, precum si literele b) si e) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Activitatea consiliului societatii de bursa este coordonata de un
presedinte numit in conformitate cu legea, care, pe langa atributiile prevazute
in actul constitutiv al bursei, este investit:
........................................................................
b) sa dispuna organizarea supravegherii modului in care brokerii respecta
regulile de conduita si practica onesta privind negocierea in localul burselor;
........................................................................
e) sa puna la dispozitie Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
registrul-jurnal al bursei sau orice act solicitat, pentru verificarea modului
in care sunt respectate dispozitiile prezentei ordonante, regulile de bursa sau
regulamentele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in temeiul
acesteia."
22. Titlul sectiunii a III-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a III-a
Asociatia bursei de marfuri"
23. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Asociatia bursei de marfuri cuprinde societatile de brokeraj care au
calitatea de membru al acelei burse de marfuri si care efectueaza tranzactii pe
piata la disponibil, futures sau cu optiuni, daca au obtinut autorizatie de la
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
24. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Asociatia bursei de marfuri se intruneste cel putin o data pe an, dupa
intrunirea adunarii generale ordinare a actionarilor societatii de bursa, si
este legal constituita cu trei patrimi din numarul total al membrilor sai.
Deciziile asociatiei se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor
prezenti.
(2) Votul este secret cand imprejurarile necesita o asemenea masura sau la
cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor prezenti. Cand asociatia
bursei procedeaza la alegerea presedintelui sau a vicepresedintelui, votul este
intotdeauna secret.
(3) Daca la o prima convocare nu s-au intrunit trei patrimi din numarul
membrilor, in termen de 15 zile se convoaca o noua adunare, care este legal
constituita cu o treime din numarul total al membrilor sai."
25. La articolul 18, partea introductiva si literele c), d), e) si g) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Asociatia bursei de marfuri are urmatoarele atributii:
........................................................................
c) sa dezbata raportul de activitate al bursei, intocmit de consiliul
bursei, pe care sa il inainteze Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
d) sa pronunte motivat suspendarea de la negocieri a brokerilor pentru o
perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni sau excluderea lor, in cazul unor
abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare si de la regulamentele bursei de marfuri;
e) sa hotarasca suspendarea societatilor de brokeraj de la negocieri pe o
perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni, in cazul unor abateri grave de la
normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si de la
regulamentul de functionare a bursei sau pentru neachitarea taxelor cuvenite
bursei;
........................................................................
g) sa pronunte excluderea din asociatie a unei societati de brokeraj, daca
aceasta a savarsit abateri grave de la regulamentul bursei si de la normele
emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, de natura sa produca
prejudicii morale sau materiale unui client in contul caruia a operat sau pentru
starea de faliment declarata prin hotarare judecatoreasca."
26. La articolul 18 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Asociatia bursei nu poate include pe ordinea de zi si nu poate
dezbate si aproba nici o problema ce tine de competenta adunarii generale a
actionarilor dintre cele prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata."
27. Titlul sectiunii I a capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA I
Societatile de brokeraj"
28. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Societatile de brokeraj, membre ale unei burse de marfuri, pot presta
servicii de brokeraj si la alte burse de marfuri, daca vor obtine in prealabil
autorizarea de la bursele respective si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
29. La articolul 20, partea introductiva si literele a), b) si d) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20
Autorizarea unei societati de brokeraj de catre Comisia Nationala Valorilor
Mobiliare este conditionata de examinarea:
a) constituirii legale ca societate comerciala, potrivit Legii nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile ulterioare;
b) obiectului de activitate exclusiv, prevazut in contractul de societate
si in statut, in conformitate cu legislatia in vigoare;
........................................................................
d) existentei intr-un cont la casa de compensatie, la un membru compensator
sau la o banca a unui fond de risc, pentru acoperirea eventualelor pierderi
inregistrate pe piata futures sau cu optiuni."
30. La articolul 21, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor pe piata la
disponibil, futures sau cu optiuni in contul unor terte persoane sau in cont
propriu;
........................................................................
c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea garantiilor la
contractele futures si cu optiuni, precum si pentru plata primei la contractele
cu optiuni perfectate in contul unor terti;"
31. La articolul 21, dupa litera d) se introduce litera e) cu urmatorul
cuprins:
"e) orice alte servicii conexe, subsidiare, adiacente sau
complementare operatiunilor prevazute la lit. a) - d), agreate si clasificate
de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
32. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Societatile de brokeraj, prin brokerii lor, executa ordine de vanzare
sau de cumparare si raspund, in cazul executarii unui contract la scadenta, de
transmiterea tuturor informatiilor privind predarea marfii, plata pretului si
indeplinirea obligatiilor asumate prin intermediul lor. Societatile de brokeraj
sunt obligate sa pastreze confidentialitatea in legatura cu persoana in numele
careia negociaza, cu exceptia cazului in care aceasta se afla in stare de
lichidare judiciara.
(2) Societatile de brokeraj sunt obligate sa execute cu buna-credinta,
confidentialitate si diligenta ordinele care le sunt transmise de clientii lor,
in ordinea in care le-au primit, si sa le inscrie, alaturi de contractele pe
care le-au incheiat, in registrele pe care Codul comercial sau alte legi le
impun.
(3) Prin buna-credinta se intelege obligatia unei societati de brokeraj si
a brokerului sau de a apara interesele clientilor pe care ii reprezinta; prin
confidentialitate se intelege obligatia unei societati de brokeraj si a
brokerului sau de a nu divulga ordinele pe care le-a primit si operatiunile pe
care urmeaza sa le incheie sau pe care le-a incheiat; prin diligenta se
intelege obligatia unei societati de brokeraj de a negocia printr-un broker o
oferta, strict in conformitate cu instructiunile primite in mod legal printr-un
ordin.
(4) Societatile de brokeraj sunt obligate sa trateze distinct, ca bunuri
ale clientului, toate sumele, valorile mobiliare si alte bunuri primite cu
scopul de a constitui marja, de a garanta si de a efectua tranzactii sau de a
perfecta contracte, precum si rezultatele obtinute din asemenea operatiuni in
numele clientului respectiv. Asemenea sume, valori mobiliare sau alte bunuri
ale clientului vor fi inregistrate in evidente separate si nu vor fi confundate
cu fondurile societatii de brokeraj respective ori utilizate in folosul altui
client pentru a constitui marja sau pentru a garanta tranzactii ori contracte
sau pentru a obtine ori acorda credite."
33. La articolul 23, partea introductiva si literele a), b) si f) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 23
Societatii de brokeraj ii este interzis:
a) sa se asocieze cu alta societate de brokeraj pentru executarea in comun
a tuturor ordinelor primite sau a unei parti din acestea, fara acordul
clientului sau;
b) sa lichideze prin compensare contractele futures sau cu optiuni fara
acordul prealabil al clientului sau, cu exceptia situatiei in care clientul nu
a achitat obligatiile financiare conform normelor stabilite de bursa ori pentru
nerespectarea regulilor impuse de casa de compensatie;
........................................................................
f) sa transmita un ordin de bursa pe piata futures sau cu optiuni fara
constituirea garantiilor cerute de casa de compensatie sau fara plata
primei."
34. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Societatile de brokeraj au dreptul sa solicite si sa primeasca de la
clientii lor orice masura de protectie impotriva riscului financiar propriu,
rezultand din garantarea contractelor perfectate prin intermediul lor."
35. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Brokerii sunt persoane fizice care negociaza ofertele la vanzare si/sau
la cumparare. Ei sunt autorizati separat pentru piata la disponibil, futures si
cu optiuni, potrivit tipurilor de tranzactii pe care bursa de marfuri le
faciliteaza."
36. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Brokerii sunt autorizati de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in
baza certificatului de atestare obtinut de la asociatia bursei de marfuri la
care isi vor desfasura activitatea.
(2) Pentru obtinerea certificatului de atestare solicitantul trebuie sa
aiba varsta minima de 21 de ani si exercitiul drepturilor civile si sa
indeplineasca standardele profesionale stabilite de asociatia bursei de marfuri
unde isi va desfasura activitatea.
(3) Nu pot obtine certificatul de atestare persoanele cu antecedente
penale, persoanele destituite anterior pentru abateri disciplinare in calitatea
lor de broker, conform normelor emise de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare."
37. La articolul 27, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) sa fie actionari, asociati ori administratori sau cenzori la o
bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de brokeraj concurenta sau la
o societate de consultanta ori de expertiza contabila, autorizate de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare;"
38. La articolul 28, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin buna-credinta se intelege obligatia ca fiecare broker sa
apere interesele societatii de brokeraj pe care o reprezinta; prin discretie se
intelege obligatia de a nu divulga ordinul cu care a fost insarcinat,
operatiunile pe care urmeaza sa le incheie sau pe care le-a incheiat, precum si
de a pastra confidentialitatea datelor inscrise in carnetul cu note de
incheiere si in jurnalul bursei; prin diligenta se intelege obligatia de a negocia
in conformitate cu instructiunile primite in mod legal printr-un ordin."
39. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 5
Organizarea pietelor la disponibil, futures si cu optiuni"
40. La articolul 29, alineatele (1) - (5) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
In baza autorizatiei acordate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
bursele de marfuri, ca organisme de autoreglementare, pot infiinta piete
specializate pentru facilitarea tranzactiilor la disponibil, futures si cu
optiuni.
(2) Organizarea pietelor futures si cu optiuni este permisa, fiecare in
parte, numai cu autorizarea prealabila a Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare.
(3) O piata la disponibil poate fi organizata fara autorizarea prealabila a
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare numai daca societatea de bursa care a
organizat-o a fost autorizata sa organizeze bursa de marfuri, in conformitate
cu prevederile prezentei ordonante.
(4) Contractele de bursa perfectate de o persoana juridica neautorizata sau
in cadrul unei burse care nu a primit autorizare pentru organizarea pietei la
disponibil, futures sau cu optiuni sunt nule de drept.
(5) La bursele de marfuri, in cadrul fiecarei piete organizate, sedintele
de bursa se desfasoara in mod distinct, conform regulilor licitatiei cu
strigare sau in sistem informatizat."
41. La articolul 30, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Oferta de vanzare/cumparare reprezinta manifestarea de vointa ferma si
irevocabila a unui client de a perfecta un contract, in conformitate cu
regulamentul de functionare a bursei si cu prevederile prezentei ordonante.
(2) Pentru a fi valabila, oferta trebuie sa fie ferma, sa fie formulata in
mod expres, potrivit regulilor de publicitate impuse de regulamentul bursei, si
sa fie completa."
42. La articolul 31 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) contractelor futures sau cu optiuni, in cadrul pietelor futures si
cu optiuni."
43. La articolul 31, alineatele (3), (4), (6) si (7) vor avea urmatorul
cuprins:
"(3) Forward este un contract de vanzare-cumparare, cu clauze
negociabile si cu termen suspensiv, care se executa la scadenta convenita de
parti. Termenul unui contract forward poate fi stabilit pana la 18 luni, dar nu
mai putin de 10 zile.
(4) Prin futures se intelege un contract de vanzare-cumparare cu termen
suspensiv, dar cu clauze uniforme, ce confera fiecarei parti:
a) posibilitatea de a-l compensa oricand pana la implinirea termenului;
b) posibilitatea de a-si executa obligatiile contractuale la scadenta
convenita, in baza unei notificari; o data cu transmiterea notificarii
obligatiile contractuale se executa intr-un interval de timp ce nu poate fi mai
mare de 10 zile.
........................................................................
(6) Contractul futures este evidentiat in cont la casa de compensatie, in
registrele bursei si ale societatii de brokeraj in contul careia s-a negociat
si in sistemul lor electronic, precum si in carnetul cu note de incheiere al
brokerului.
(7) Prin contractul cu optiuni se intelege o conventie ce confera
cumparatorului din contractul cu optiuni dreptul, dar nu si obligatia, de a
vinde ori de a cumpara o cantitate determinata dintr-o marfa, un activ monetar,
financiar sau un contract futures, la un pret convenit, denumit pret de
exercitiu, intr-un termen definit sau la expirarea acestuia, in schimbul platii
unei prime catre vanzator. Cumparatorul intr-un contract cu optiuni poate sa isi
exercite dreptul pana la scadenta contractului, sa abandoneze optiunea pana la
scadenta contractului sau sa isi compenseze contractul."
44. La articolul 32, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Achizitiile si vanzarile prin contracte futures ori prin contracte cu
optiuni se efectueaza numai in cadrul burselor de marfuri, in sectiuni
distincte, organizate in functie de clasa de produs, natura tranzactiei si
scadenta contractuala, in orele stabilite pentru sedintele de bursa, sub
sanctiunea nulitatii lor.
(2) Contractele spot si forward, precum si navlosirea si asigurarea
maritima si fluviala se negociaza de catre societatile de brokeraj in localul
burselor sau in afara acestora, cu obligatia fiecarei societati de brokeraj de
a le inscrie in registrul-jurnal al bursei in termen de o zi, sub sanctiunea
nulitatii lor."
45. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Operatiunile de bursa sunt tehnici comerciale privind negocierea
ofertelor, perfectarea si conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward
si spot, in scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de
volatilitatea preturilor sau al obtinerii unui profit.
(2) Mecanismele specifice efectuarii operatiunilor de bursa sunt prevazute
in regulamentul de functionare a fiecarei burse de marfuri, in temeiul puterii
lor de autoreglementare conferite de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare."
46. La articolul 34, alineatele (1), (2), partea introductiva si literele
b) - f) ale alineatului (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Tranzactiile pe piata futures sau cu optiuni se efectueaza printr-o
casa de compensatie, a carei activitate se stabileste prin regulament propriu
de functionare, cu avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
(2) Casa de compensatie se poate infiinta ca:
a) societate comerciala pe actiuni, de catre membrii bursei de marfuri,
banci si societati de asigurare, in scopul asigurarii evidentei contractelor
futures si cu optiuni, decontarii platilor si compensarii contractelor futures
si cu optiuni;
b) departament in cadrul unei burse de marfuri.
(3) Pentru functionarea pietelor futures sau cu optiuni casa de compensatie
indeplineste urmatoarele atributii:
........................................................................
b) inregistreaza si garanteaza contractele futures si cu optiuni;
c) isi asuma obligatia de a deveni parte in toate contractele futures si cu
optiuni negociate in localul burselor, prin novatie;
d) asigura executarea contractelor futures necompensate pana la scadenta,
precum si executarea contractelor cu optiuni exercitate conform regulilor sale
de operare;
e) solicita fonduri banesti pentru perfectarea contractelor futures si a
contractelor cu optiuni, pentru mentinerea acestor contracte pe piata futures
sau cu optiuni pana la compensare sau scadenta, dupa caz;
f) reevalueaza la piata pozitia fiecarui contract futures sau cu optiuni
necompensat."
47. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Depozitele constituite pentru garantarea contractelor futures si a
contractelor cu optiuni, in numele unui membru compensator, dar in contul unui
tert, sunt evidentiate separat de contul membrului compensator, la un nivel
adecvat, conform cererii casei de compensatie, pentru a asigura solvabilitatea
si protectia membrului compensator si a clientului pe care il reprezinta.
(2) Bursele de marfuri si casele de compensatie sunt obligate sa adopte si
sa impuna reguli stricte privind confidentialitatea conturilor deschise in
numele unui membru compensator, precum si in legatura cu structura acestor
conturi.
(3) Identitatea si structura conturilor nu vor putea fi cunoscute decat de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, printr-o cerere expresa, pentru
cazurile prevazute la art. 11, art. 18 lit. f) si h), art. 23 si la art. 27
lit. b) - f), precum si de catre Comisia arbitrala a bursei, de catre o
instanta judecatoreasca, in situatia solutionarii unui litigiu, sau de catre
judecatorul-sindic, in cazul falimentului."
48. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni"
49. La articolul 36, alineatul (1) si alineatul (2) literele a) - c), e),
f), i) si k) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este imputernicita sa aplice
sanctiuni in cazul incalcarii dispozitiilor prezentei ordonante sau ale
regulamentelor pe care le-a emis in temeiul acesteia.
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit conditiilor
in care au fost savarsite, nu sunt prevazute de legea penala ca infractiuni:
a) primirea unui ordin sau negocierea ofertelor fara autorizare de
functionare emisa de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
b) executarea unui ordin in mod discretionar, fara acordul clientului;
c) lipsa unei evidente separate in registrele contabile ale unei societati
de brokeraj intre contractele futures si cu optiuni perfectate in cont propriu
si contractele incheiate in contul unor terti;
........................................................................
e) primirea unui ordin sau negocierea unei oferte in contul unei persoane
aflate in redresare sau in stare de faliment;
f) neexecutarea unui ordin sau a unui contract de catre o societate de
brokeraj, care produce prejudicii morale sau materiale unui client, membru al
asociatiei bursei sau al societatii de bursa;
........................................................................
i) transmiterea unui ordin de catre o societate de brokeraj altei societati
de brokeraj, fara acordul clientului;
........................................................................
k) neinregistrarea contractelor futures si cu optiuni in registrul-jurnal
al bursei, in evidenta contabila a casei de compensatie, societatilor de
brokeraj sau clientilor acestora."
50. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Savarsirea cu intentie sau din culpa a uneia dintre contraventiile
prevazute la art. 36 se sanctioneaza de catre Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare cu:
a) amenda intre 10 - 50 milioane lei, al carei cuantum va fi indexat
periodic in functie de rata inflatiei, prin norme stabilite de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare;
b) suspendarea temporara a autorizatiei de functionare pentru o perioada
cuprinsa intre o luna si 6 luni sau anularea autorizatiei, in conformitate cu
prevederile art. 6 lit. d).
(2) Savarsirea contraventiilor se constata de functionarii imputerniciti in
acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(3) Deciziile de sanctionare se aplica la sesizarea persoanelor prevazute
la alin. (2) de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, sub semnatura
presedintelui, in baza actelor de constatare si a probelor administrate, si isi
produc efectele de la data comunicarii lor.
(4) Deciziile de aplicare a sanctiunilor administrative, emise de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare, pot fi atacate, incepand de la data
comunicarii lor, la judecatoria competenta constituita in prima instanta,
conform art. 2 lit. c) din Codul de procedura civila, precum si art. 1 si 6 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
(5) Contraventiilor prevazute la art. 36 li se aplica prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor."
51. La articolul 38, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Litigiile aparute in legatura cu modul de executare a unui ordin de
bursa sau a unui contract de brokeraj, precum si in legatura cu modul de
executare a unui contract inregistrat la bursa se solutioneaza de Camera
arbitrala a bursei de marfuri."
52. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 9
Dispozitii speciale privind lichidarea judiciara a societatilor de
brokeraj"
53. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Orice creditor a carui creanta are o cauza comerciala intr-un contract
de bursa perfectat de o societate de brokeraj poate depune o cerere la tribunal
pentru lichidarea judiciara a bunurilor societatii de brokeraj debitoare, cu
proba incetarii platilor.
(2) Lichidarea judiciara a societatilor de brokeraj se supune prevederilor
cuprinse in sectiunile a 6-a si a 7-a ale cap. III din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata."
54. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) In cazul admiterii cererii de incepere a lichidarii judiciare toate
conturile deschise pe numele societatii de brokeraj debitoare la o banca sau
casa de compensatie vor fi comunicate judecatorului-sindic, la cererea
acestuia, si vor fi tratate separat de conturile prin care societatea de
brokeraj debitoare a efectuat tranzactii in contul clientilor sai.
(2) Soldul rezultand din registrele si conturile deschise pe numele unei
societati de brokeraj debitoare nu va putea fi compensat cu soldul rezultand
din conturile prin care societatea de brokeraj debitoare le-a deschis in contul
clientilor sai."
55. La articolul 41, alineatele (1) - (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Continuarea tranzactiilor la bursa, in tot sau in parte, dupa inceperea
procedurii de lichidare a unei societati de brokeraj se poate face numai cu
acordul creditorului sau al majoritatii creditorilor, in limitele si in
conditiile pe care acestia le stabilesc. In caz contrar toate contractele
futures sau cu optiuni perfectate la bursa si nescadente la data inceperii
procedurii de lichidare se compenseaza conform regulilor de bursa.
(2) Efectuarea tranzactiilor la bursa se face de societatea de brokeraj
debitoare, pana la inchiderea procedurii de lichidare, sau de o alta societate
de brokeraj, care a preluat tranzactiile la bursa ale societatii de brokeraj
debitoare.
(3) Cererea de continuare a tranzactiilor la bursa pana la inchiderea
procedurii de lichidare se introduce de creditori la tribunalul in a carui raza
teritoriala debitorul isi are sediul principal. O data sesizat, tribunalul este
obligat sa examineze cererea si documentele care o insotesc. Acestea trebuie sa
cuprinda date cu privire la conturile deschise in numele societatii de brokeraj
debitoare pentru operatiuni in contul creditorilor sai, numarul si tipul de
contracte nelichidate, clasa de produs contractata, calitatea si cantitatea
acesteia sau tipul de activ monetar ori financiar si valoarea acestuia.
(4) In cazul in care cererea de continuare a tranzactiei este admisa,
tribunalul dispune continuarea acesteia si desemneaza societatea de brokeraj
care va compensa sau va executa la bursa contractele futures ori cu optiuni,
nescadente la data introducerii cererii."
56. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Perfectarea unui contract la bursa in contul unui client al societatii de
brokeraj debitoare se face cu aprobarea judecatorului-sindic, numai in cazul in
care oferta a fost negociata, cel mai tarziu in termen de 5 zile de la primirea
unui ordin de bursa, iar acesta a fost inregistrat la bursa pana la formularea
cererii creditorilor de incepere a procedurii de lichidare sau ulterior, dar nu
mai inainte de implinirea termenului de 5 zile pentru executarea ordinului de
bursa."
57. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
In toate cazurile in care cursul de bursa la o clasa de produs, activ
monetar sau financiar depaseste valoarea garantiilor depuse in contul unui
contract futures necompensat, pe care societatea de brokeraj debitoare l-a
incheiat in contul unui client, atunci judecatorul-sindic, prin lichidator, cu
acordul titularului de contract, compenseaza acel contract, achita toate
debitele catre casa de compensatie sau transfera contractul unei alte societati
de brokeraj care nu face obiectul lichidarii judiciare."
58. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Este interzisa orice participare la capitalul unei societati de bursa
ce confera detinatorului sau detinatorilor, persoane implicate sau afiliate,
mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a
actionarilor si care poate asigura astfel o pozitie semnificativa.
(2) Se interzice oricarei persoane ca, in mod direct sau indirect:
a) sa efectueze in cursul aceleiasi zile, pentru orice contract pe piata
futures sau pe piata cu optiuni, tranzactii egale sau care depasesc valorile
limita stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
b) sa detina pentru orice marfa pozitii egale sau care depasesc limitele
stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) cazurile in care persoana
respectiva intocmeste si inainteaza la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
rapoarte privind asemenea tranzactii sau pozitii, conform prevederilor cuprinse
in regulamentele si dispozitiile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si,
de asemenea, pastreaza evidenta tuturor acestor tranzactii si pozitii, precum
si a tranzactiilor la disponibil, a stocurilor si a contractelor de vanzare si
cumparare, asa cum se prevede in regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare.
(4) Se interzice oricarei persoane ca, pentru orice marfa:
a) sa manipuleze sau sa incerce sa manipuleze preturile contractelor
futures sau cu optiuni ori ale contractelor spot si forward inregistrate la
bursa de marfuri;
b) sa cumpere o marfa sau un contract de bursa in asa fel incat sa obtina
controlul pretului acestuia sau sa incerce acest lucru;
c) sa furnizeze cu intentie raportari false, confuze sau lipsite de
precizie ori sa fie sursa unor asemenea raportari privind recoltele,
informatiile de piata sau conditiile care influenteaza ori pot sa influenteze
preturile acestor marfuri."
59. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Bursele de marfuri sunt obligate sa pastreze registrele-jurnal cel
putin 5 ani. Copiile de pe registrele-jurnal vor fi transmise la sfarsitul
fiecarui an financiar Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
Registrele-jurnal vor putea fi verificate oricand, la cererea Camerei arbitrale
a bursei, a unei instante judecatoresti sau a Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare.
(2) Orice persoana sau entitate autorizata ori care urmeaza sa fie
autorizata ca societate de brokeraj, broker sau societate de consultanta:
a) va tine documentele si evidentele activitatii sale de societate de
brokeraj, broker si societate de consultanta si ale tranzactiilor si pozitiilor
sale, precum si ale tranzactiilor si pozitiilor clientilor sai, dupa cum se
prevede in reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
b) va intocmi rapoarte cu privire la activitatea desfasurata si la
tranzactiile si pozitiile sale, precum si la tranzactiile si pozitiile
clientilor sai, dupa cum se prevede in reglementarile Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare;
c) va pastra asemenea registre si evidente cu privire la activitati, tranzactii
si pozitii timp de cel putin 5 ani;
d) va pune aceste registre si evidente la dispozitie persoanelor
imputernicite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sa efectueze
controale."
60. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
Prin derogare de la dispozitiile art. 1 alin. (2) lit. a), bursele de
marfuri pot facilita tranzactii cu orice tip de produs industrial pentru o
perioada de cel mult 5 ani. De asemenea, bursele de marfuri pot organiza licitatii
pentru vanzarea de active ale societatilor comerciale la care statul este
actionar, pentru achizitii si vanzari publice de bunuri si servicii, precum si
pentru orice alte produse si servicii."
61. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
La bursele de marfuri se pot efectua tranzactii cu active monetare in
cadrul pietelor futures sau cu optiuni, in baza autorizatiei speciale acordate
de Banca Nationala a Romaniei."
62. Dupa articolul 47 se introduc articolele 47^1 - 47^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 47^1
Societatile comerciale, bancile si fondurile de investitii - persoane
juridice - pot compensa castigurile sau pierderile rezultate in urma
tranzactiilor pe pietele futures si cu optiuni cu pierderile sau cu castigurile
obtinute din activitatea curenta a acestora, daca tranzactiile efectuate au ca
obiect active prevazute la art. 47. Astfel de compensari vor fi evidentiate
contabil potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor.
Art. 47^2
Bursele de marfuri si societatile de brokeraj infiintate inainte de
intrarea in vigoare a prezentei ordonante se vor reorganiza in termen de 24 de
luni de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, vor
functiona cu autorizatia Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si vor fi
incluse in lista pietelor reglementate, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 47^3
Sumele provenite din amenzile aplicate de Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare se constituie in sursa de alimentare a Fondului de compensare a
investitorilor, reglementat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
Art. 47^4
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante Parlamentul Romaniei va completa lista membrilor cu 2 noi
membri ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, inclusiv vicepresedintele
responsabil cu bursele de marfuri."
63. Articolul 48 se abroga.
64. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
In aplicarea dispozitiilor art. 3 lit. l), ale art. 31 alin. (1) lit. a) si
alin. (2) si (3), precum si ale art. 32 alin. (2) si (3), care privesc piata la
disponibil, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va emite reglementari
speciale in termen de 6 luni de la data publicarii legii de aprobare a
prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu modificarile
si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata, dandu-se
articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 iunie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA