ORDONANTA Nr. 69 din 28 august 1997
privind bursele de marfuri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 30 august 1997
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Bursele de marfuri sunt organisme cu putere de autoreglementare, organizate
de catre comercianti in scopul facilitarii comertului lor pentru:
a) vanzari sau achizitii la termen, avand ca obiect marfuri cum sunt
produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria
acelora care prin natura lor sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin
anticipatie;
b) vanzari sau achizitii la termen de titluri pe marfuri, de tipul
warantului sau contractului forward, futures sau cu optiuni;
c) vanzari sau achizitii la termen de active monetare si financiare sau
titluri pe active monetare sau financiare;
d) navlosiri, asigurari maritime, fluviale sau pentru marfuri.
Art. 2
Bursele de marfuri se infiinteaza in baza Legii nr. 31/1990, cu
modificarile si completarile ulterioare, sub forma societatilor comerciale pe
actiuni, cu un capital subscris si varsat integral la data inmatricularii lor.
Art. 3
In intelesul prezentei ordonante, notiunile de mai jos se definesc astfel:
a) activ monetar se refera la moneda nationala emisa de Banca Nationala a
Romaniei in conformitate cu Legea nr. 34/1991 sau la devize liber convertibile;
b) activ financiar este o valoare mobiliara emisa de stat sau de catre o
unitate administrativ-teritoriala, cum ar fi un certificat de trezorerie, o
obligatiune cu dobanda fixa, variabila sau indexata, ori un portofoliu de
valori mobiliare, ce face obiectul cotarii la bursa de valori, dar cu negociere
pe piata la termen sau cu optiuni organizate la bursele de marfuri, in baza
unui instrument sintetic, cum este un indice de bursa, precum si un indice de
bursa calculat in baza unui alt indice de bursa;
c) agentie de brokeraj este o societate comerciala sau o sucursala a unei
societati comerciale, cu calitatea de membru al unei burse de marfuri, de
membru afiliat la o bursa de marfuri sau de membru compensator, avand ca obiect
de activitate negocierea ofertelor si perfectarea contractelor la bursa in cont
propriu sau in contul unor terti;
d) broker este o persoana fizica ce are in atributia sa exclusiva
negocierea ofertelor de vanzare si de cumparare in contul unei agentii de
brokeraj, precum si navlosirea, asigurarea maritima si fluviala;
e) bunuri fungibile sunt bunuri determinate generic, care pot fi inlocuite
unele cu altele in executarea unei obligatii contractuale;
f) bunuri mobile prin anticipatie sunt bunuri care prin natura lor sunt
imobile, dar partile contractante le considera ca fiind mobile, cum sunt
recoltele viitoare;
g) contract de bursa este o tranzactie la termen sau cu optiuni pe futures,
conform reglementarilor din prezenta lege;
h) informatie privilegiata semnifica o informatie ce nu este destinata
publicului, in legatura cu ofertele formulate pentru vanzarea sau achizitia
marfurilor, emisiunea bonurilor de trezorerie sau a obligatiunilor de stat si a
celor emise de catre unitatile administrativ-teritoriale, precum si in legatura
cu negocierea contractelor futures, avand ca obiect un portofoliu de valori
mobiliare cotate la bursele de valori, dar al caror curs se calculeaza pe un
activ financiar negociat la bursele de marfuri care, daca ar fi adusa la
cunostinta publicului, ar influenta cursurile la bursa;
i) informatie confidentiala este o informatie cu privire la continutul unui
inscris sau document privitor la o bursa de marfuri, agentie de brokeraj, casa
de compensatie sau societate de consultanta sau in legatura cu angajamentele
patrimoniale ale acestora, care, daca ar fi adusa la cunostinta publicului sau
unei societati comerciale concurente, cum ar fi o bursa de marfuri, agentie de
brokeraj, casa de compensatie sau societate de consultanta, ar influenta
tranzactiile pe piata la termen si cu optiuni, ar afecta in mod artificial
raportul cerere-oferta ori ar aduce prejudicii morale sau materiale unei burse
de marfuri, agentii de brokeraj, case de compensatie sau societati de
consultanta;
j) membru al bursei este o societate comerciala cu calitatea de actionar al
unei burse de marfuri, care a obtinut dreptul de a efectua tranzactii pe piata
la disponibil, la termen si cu optiuni, sau numai pe piata la disponibil, in
baza unei autorizatii eliberate de catre Comisia operatiunilor la termen,
conform art. 6 lit. c) din prezenta ordonanta;
k) membru compensator este o agentie de brokeraj ce detine calitatea de
actionar la o casa de compensatie, concomitent cu calitatea de membru al unei
burse de marfuri, sau numai de actionar al casei de compensatie si de membru
afiliat la o bursa de marfuri;
l) ordine de bursa sunt instructiuni ferme, transmise in scris sau verbal
de catre un client agentiei sale de brokeraj, ori de catre o agentie brokerului
sau, care consemneaza modalitatea de negociere a unei oferte de vanzare sau de
cumparare pe piata la disponibil, la termen sau cu optiuni;
m) piata la disponibil se refera la negocierea ofertelor si perfectarea
contractelor forward si spot;
n) piata la termen se refera la o piata specializata, organizata de catre o
bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor
futures;
o) piata cu optiuni se refera la o piata organizata de o bursa de marfuri
pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor cu optiuni pe futures;
p) societate de consultanta bursiera este o societate comerciala care
presteaza servicii de consulting in contul unor terti, privind tehnica
negocierii la bursa, analiza pietelor la disponibil, la termen si cu optiuni,
precum si studii de evaluare a pietei bursiere;
r) societate de expertiza contabila este o societate comerciala care a
dobandit aceasta calitate in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 65/1994,
aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995.
CAP. 2
Comisia operatiunilor la termen
Art. 4
Supravegherea tranzactiilor pe pietele la termen, la disponibil si cu
optiuni se exercita de catre Comisia operatiunilor la termen, autoritate
administrativa autonoma, investita cu personalitate juridica prin hotarare a
Guvernului si supusa controlului Parlamentului Romaniei.
Art. 5
(1) Comisia operatiunilor la termen functioneaza pe baza statutului
propriu.
(2) Comisia operatiunilor la termen este compusa din sapte membri, numiti
pe un mandat de cinci ani, inclusiv presedintele si vicepresedintele, de catre
Parlament, in sedinta comuna a camerelor, dupa cum urmeaza:
- doi membri propusi de Biroul permanent al Senatului;
- doi membri propusi de Biroul permanent al Camerei Deputatilor;
- un membru propus de Guvern;
- un membru propus de intermediari autorizati sa opereze pe piata valutara
interbancara sau de asociatia lor profesionala;
- un reprezentant al burselor de marfuri, propus de acestea.
(3) Pentru a putea fi numit membru al Comisiei operatiunilor la termen,
candidatul trebuie sa fie cetatean roman, cu domiciliul in Romania, sa aiba o
buna reputatie si experienta in domeniul economic sau juridic.
(4) Membrii Comisiei operatiunilor la termen, precum si angajatii acestui
organism nu se pot angaja in mod direct sau indirect, prin prepusi,
reprezentanti sau mandatari in tranzactii la o bursa de marfuri. De asemenea,
membrii Comisiei operatiunilor la termen sau angajatii acestui organism nu au
dreptul sa detina functii la o institutie publica din sistemul administratiei
publice centrale, alta decat aceea in serviciul careia se afla, sa fie
angajati, actionari, asociati sau colaboratori la o bursa de valori sau de
marfuri, la o casa de compensatie care deserveste o bursa de marfuri sau de
valori, precum si la o agentie de brokeraj sau la o societate de consultanta.
(5) Membrii Comisiei operatiunilor la termen:
a) nu pot fi soti si nici rude pana la gradul al patrulea inclusiv, cu
persoane care detin functia de Presedinte al Romaniei, de presedinte al uneia
din cele doua Camere ale Parlamentului, de membru al Guvernului, de guvernator
al Bancii Nationale a Romaniei, de presedinte al consiliului de administratie
sau administrator la o banca comerciala ori societate de asigurare, precum si
cu membrii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
b) nu pot fi membri ai unui partid politic;
c) nu trebuie sa fi fost declarati faliti;
d) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
(6) Membrii Comisiei operatiunilor la termen sunt obligati sa notifice in
scris Parlamentului Romaniei, in termen de 5 zile, aparitia oricareia dintre
incompatibilitatile prevazute la alin. (4) si (5). In perioada cuprinsa intre
data notificarii si data deciziei Parlamentului, membrii Comisiei operatiunilor
la termen sunt considerati suspendati de drept.
(7) Mandatul unui membru al Comisiei operatiunilor la termen inceteaza la
expirarea termenului pentru care a fost numit, precum si prin demisie sau
revocare de catre Parlamentul Romaniei la aparitia sau luarea la cunostinta de
aparitia uneia dintre incompatibilitatile prevazute la alin. (4) si (5).
Art. 6
(1) Comisia operatiunilor la termen are urmatoarele atributii:
a) sa emita norme cu privire la autorizarea, inregistrarea si functionarea
burselor de marfuri, agentiilor de brokeraj, brokerilor si caselor de
compensatie, societatilor de expertiza contabila pentru bursele de marfuri,
agentiilor de brokeraj si caselor de compensatie;
b) sa avizeze sau sa anuleze regulamentele de functionare emise de fiecare
bursa de marfuri, dupa verificarea conformitatii lor cu dispozitiile prezentei
ordonante, si sa emita recomandari cu privire la continutul regulamentelor de
bursa, pentru a asigura conformitatea acestora cu prezenta ordonanta;
c) sa autorizeze bursele de marfuri, agentiile de brokeraj, casele de
compensatie, societatile de consultanta si brokerii care isi desfasoara
activitatea in cadrul pietelor la termen si cu optiuni sau in legatura cu
acestea si sa intocmeasca si sa pastreze un registru de evidenta a persoanelor
autorizate;
d) sa retraga temporar sau sa anuleze autorizatia de functionare unei
agentii de brokeraj, unui broker, unei burse de marfuri, case de compensatie,
societati de consultanta sau de expertiza contabila, in cazul in care acestia
aduc prejudicii morale sau materiale comerciantului in contul caruia au operat;
e) sa emita reguli disciplinare generale pentru agentiile de brokeraj si
brokerii lor privind negocierea ofertelor, executarea ordinelor, pentru a
asigura transparenta tranzactiilor, regulile de publicitate si de concurenta
loiala, precum si reguli cu privire la primirea si transmiterea informatiilor
privilegiate sau confidentiale;
f) sa clasifice operatiunile de bursa, ordinele de bursa si notele de
incheiere care se intocmesc de catre brokeri pentru fiecare tranzactie
incheiata;
g) sa anuleze regulamentele, regulile sau deciziile emise de catre o bursa
de marfuri sau sa dispuna retragerea sau anularea unui ordin de
vanzare-cumparare, daca acestea sunt emise, se executa ori au fost executate cu
incalcarea prevederilor prezentei ordonante sau a regulamentelor de bursa,
emise in conformitate cu dispozitiile acesteia;
h) sa dispuna anularea unui contract futures sau cu optiuni, daca acesta a
fost perfectat in baza unei informatii privilegiate, confidentiale sau a unei
intelegeri precontractuale intre doi clienti prin agentiile lor de brokeraj ori
intre acestea;
i) sa ordone caselor de compensatie sa majoreze nivelul valoric al
garantiilor constituite de fiecare agentie de brokeraj pentru a opera pe piata
la termen si cu optiuni, in cazul in care nivelul cotarii diverselor tipuri de
marfuri sau volumul tranzactiilor la termen influenteaza negativ economia
nationala;
j) sa stabileasca nivelul tarifelor percepute pentru serviciile pe care le
asigura;
k) sa arbitreze litigiile aparute intre bursele de marfuri, prin serviciul
sau de contencios, precum si intre acestea si agentiile de brokeraj;
l) sa verifice legalitatea hotararii de excludere a unei agentii de
brokeraj din asociatia bursei si sa o respinga daca nu este legala;
m) sa delege functionarilor sai una sau mai multe din prerogativele cu care
este investita prin lege, pentru supravegherea activitatii burselor de marfuri
si pentru cercetarea faptelor prin care s-au incalcat dispozitiile ordonantei
de fata si regulamentele pe care le-a emis; delegarea priveste desemnarea
persoanei investite, atributiile, categoriile de acte pe care le poate emite,
precum si durata delegarii;
n) sa efectueze investigatii la bursele de marfuri, casele de compensatii,
agentiile de brokeraj sau societatile de consultanta si de expertiza contabila,
in orice moment, si de a imputernici, in acest sens, pe propriii sai
functionari sau experti angajati;
o) sa incheie acorduri cu institutii similare din alte tari, sa colaboreze
cu Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si cu Banca Nationala a Romaniei, in
scopul dezvoltarii pietei bursiere;
p) sa inainteze Guvernului propuneri de amendare a cadrului legislativ cu
privire la reglementarea activitatii burselor de marfuri.
(2) Comisia operatiunilor la termen isi va stabili prin regulament propriu
structura organizatorica si atributiile personalului de conducere si de
executie.
Art. 7
Comisia operatiunilor la termen intocmeste anual un raport asupra
activitatii sale si un raport separat asupra activitatii burselor de marfuri si
a caselor de compensatie, pe care le trimite spre dezbatere Parlamentului
Romaniei, prin comisiile economice ale acestuia, in termen de cel mult 3 luni
de la incheierea exercitiului financiar-bugetar.
Art. 8
(1) Deciziile, regulamentele, avizele si recomandarile Comisiei
operatiunilor la termen, emise in exercitarea competentelor sale potrivit art.
6, sunt inscrisuri oficiale si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Actele emise de Comisia operatiunilor la termen, cu incalcarea
dispozitiilor prezentei ordonante, pot fi atacate, de la data publicarii lor,
la Curtea de apel constituita in prima instanta, conform art. 3 alin. 1, din
Codul de procedura civila, precum si art. 1 si 6 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990.
Art. 9
Toate cheltuielile privind infiintarea si organizarea Comisiei
operatiunilor la termen sunt finantate din bugetul de stat. Cheltuielile
privind functionarea respectivei comisii sunt finantate din tarifele percepute
pentru serviciile pe care le asigura, precum si din amenzile ce vor fi aplicate
burselor de marfuri, agentiilor de brokeraj, caselor de compensatii,
societatilor de consultanta sau brokerilor pentru nerespectarea dispozitiilor
ordonantei de fata sau a regulamentelor emise de Comisia operatiunilor la
termen, in aplicarea acesteia.
Art. 10
Pentru functionarea Comisiei operatiunilor la termen si a reprezentantelor
sale teritoriale, organizate la nivelul fiecarui judet, Guvernul si autoritatile
administratiei publice locale, dupa caz, vor atribui in folosinta spatii,
terenuri si cladiri din domeniul public de interes national sau local, in
termen de 90 de zile de la formularea cererii de catre Comisia operatiunilor la
termen.
CAP. 3
Structura burselor de marfuri
Sectiunea I
Membrii bursei, membrii afiliati
Art. 11
Persoanele inscrise in asociatia bursei au dreptul sa negocieze, cu
respectarea urmatoarelor conditii:
a) membrii bursei care sunt actionari la o casa de compensatie pot efectua
tranzactii atat pe piata la disponibil, cat si pe piata la termen si cu
optiuni;
b) membrii bursei care nu sunt actionari la o casa de compensatie pot
efectua tranzactii pe piata la termen si cu optiuni numai prin intermediul unui
membru al bursei care este actionar la o casa de compensatie.
Art. 12
(1) Drepturile unui membru al bursei, asa cum sunt reglementate la art. 11,
se pierd prin excludere. Excluderea nu aduce atingere drepturilor care decurg
din calitatea de actionar al unei persoane la o bursa de marfuri.
(2) Sanctiunea de excludere se pronunta motivat de catre asociatia bursei,
in conditiile si situatiile prevazute la art. 18 lit. d) din prezenta lege, si
poate fi contestata in termen de 15 zile la comisia arbitrala a bursei sau la o
instanta judecatoreasca competenta.
(3) Hotararea de excludere se afiseaza in localul bursei de marfuri la care
cel exclus a tratat afaceri si se comunica celorlalte burse de marfuri din
tara, precum si Comisiei operatiunilor la termen si se publica intr-un ziar de
mare circulatie sau in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 13
(1) Asociatia bursei poate hotari ca terte persoane juridice sa devina
membri afiliati ai bursei, daca, in prealabil, acestea au incheiat, cu un
membru al bursei, un contract de franciza pentru a presta servicii de brokeraj.
(2) Membrii afiliati negociaza la bursa, in aceleasi conditii ca si membrii
bursei, de la data la care au obtinut autorizatie de functionare de la Comisia
operatiunilor la termen.
Sectiunea a II-a
Consiliul bursei
Art. 14
(1) Activitatea curenta a unei burse de marfuri este asigurata de un
consiliu numit de catre adunarea generala a actionarilor bursei, dintre
functionarii sai, pentru o perioada de 4 ani, in conformitate cu dispozitiile
art. 93 din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Membrii consiliului de bursa nu pot fi administratori sau cenzori,
actionari sau asociati la o bursa de marfuri, casa de compensatie, agentie de
brokeraj, societate de consultanta sau societate de expertiza contabila pentru
o agentie de brokeraj, casa de compensatie ori bursa de marfuri.
(3) Membrii consiliului de bursa au urmatoarele atributii:
a) sa elaboreze regulamentul de functionare si sa-l supuna aprobarii
consiliului de administratie, asociatiei bursei si Comisiei operatiunilor la
termen;
b) sa stabileasca cuantumul tarifelor cuvenite bursei pentru ofertele care
se negociaza, contractele care se inregistreaza, precum si cuantumul taxelor
pentru accesul in localul bursei pentru persoanele care nu sunt membrii bursei
sau membri afiliati.
Art. 15
Activitatea consiliului de bursa este coordonata de un presedinte numit in
conformitate cu art. 93 alin. 4 din Legea nr. 31/1990, care, pe langa
atributiile prevazute in contractul si statutul bursei, este investit:
a) sa fixeze zilele si orele pentru sedintele de bursa si sa decida
intocmirea si publicarea cursurilor, dupa fiecare zi de tranzactii;
b) sa dispuna organizarea supravegherii modului in care brokerii respecta
regulile de conduita privind negocierea in localul burselor;
c) sa intrerupa o sedinta de bursa, in cazul in care cotatiile la o marfa
sau un grup de marfuri, ori activ monetar sau financiar, inregistreaza o
fluctuatie mai mare sau mai mica decat fluctuatia permisa prin regulamentul
bursei;
d) sa abiliteze o persoana, care in mod obisnuit coordoneaza sedintele de
bursa pe o sectiune, sa execute achizitiile publice sau vanzarile dispuse de
Guvern prin Ministerul Industriei si Comertului sau prin Ministerul Finantelor;
e) sa puna la dispozitia Comisiei operatiunilor la termen registrul jurnal
al bursei sau orice alt act solicitat, pentru verificarea modului in care sunt
respectate dispozitiile ordonantei de fata, regulile de bursa sau regulamentele
emise de catre Comisia operatiunilor de bursa in temeiul acesteia.
Sectiunea a III-a
Asociatia bursei
Art. 16
Asociatia unei burse cuprinde toti comerciantii cu calitatea de membru al
bursei care efectueaza tranzactii pe piata la disponibil, la termen si cu
optiuni, daca sunt inscrisi la Oficiul Registrului comertului si au obtinut
autorizatie de functionare de la Comisia operatiunilor la termen.
Art. 17
(1) Asociatia bursei se intruneste in adunarea generala cel putin o data pe
an, in prima decada a lunii decembrie, si este legal constituita cu jumatate
din numarul total al membrilor sai. Deciziile asociatiei se iau cu majoritatea
absoluta a voturilor membrilor prezenti.
(2) Votul este secret cand imprejurarile necesita o asemenea masura sau la
cererea a cel putin zece membri; totusi, cand adunarea generala procedeaza la
alegerea presedintelui sau sau a vicepresedintelui, votul este intotdeauna
secret.
(3) Daca la o convocare nu s-a intrunit jumatate din numarul de membri,
atunci, in termen de 15 zile, se convoaca o noua adunare, care este legal
constituita indiferent de numarul membrilor prezenti.
Art. 18
Asociatia bursei are urmatoarele atributii:
a) sa dezbata si sa aprobe regulamentul de functionare al bursei si orice
amendament la acest regulament;
b) sa ateste brokerii pe categorii, in functie de piata pe care opereaza;
c) sa dezbata raportul de activitate al bursei, intocmit de catre consiliul
bursei, pe care sa-l inainteze Comisiei operatiunilor la termen;
d) sa pronunte motivat suspendarea de la negocieri a brokerilor pentru o
perioada de la 1 la 6 luni sau excluderea lor, in cazul unor abateri grave de
la normele de conduita emise de Comisia operatiunilor la termen si de la
regulamentul de functionare a bursei;
e) sa hotarasca suspendarea agentiilor de brokeraj de la negocieri pe o
perioada de la 1 la 6 luni, in cazul unor abateri grave de la normele de
conduita emise de Comisia operatiunilor la termen si de la regulamentul de
functionare al bursei sau pentru neachitarea taxelor cuvenite bursei;
f) sa aprobe sau sa respinga cererile adresate de terte persoane juridice
pentru dobandirea calitatii de membru afiliat al bursei;
g) sa pronunte excluderea din asociatie a unei agentii de brokeraj, daca
aceasta a savarsit abateri grave de la regulamentul bursei si de la normele de
conduita emise de catre Comisia operatiunilor la termen, de natura sa produca
prejudicii morale sau materiale unui comerciant in contul caruia a operat sau
pentru starea de faliment declarata prin hotarare judecatoreasca;
h) sa dezbata orice probleme ale asociatiei, altele decat cele prevazute in
contractul si statutul bursei potrivit Legii nr. 31/1990, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 4
Prestarea serviciilor de brokeraj
Sectiunea I
Agentiile de brokeraj
Art. 19
Societatile comerciale inmatriculate la Registrul comertului, care doresc
sa presteze servicii de brokeraj vor obtine o autorizatie de la Comisia
operatiunilor la termen.
Art. 20
Autorizarea unei agentii de brokeraj de catre Comisia operatiunilor la
termen este conditionata de examinarea:
a) constituirii legale ca societate comerciala, potrivit Legii nr. 31/1990,
cu modificarile si completarile ulterioare;
b) obiectului de activitate prevazut in contractul de societate si in
statut;
c) nivelului de capital social minim necesar pentru a presta servicii de
brokeraj;
d) existentei intr-un cont la casa de compensatie sau la o societate
bancara a unui fond de risc, pentru acoperirea eventualelor pierderi
inregistrate pe piata la termen sau cu optiuni.
Art. 21
Prestarea serviciilor de brokeraj se refera la:
a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor pe piata la disponibil,
la termen sau cu optiuni in contul unor terte persoane-subiecte de drept
comercial sau in cont propriu;
b) navlosiri, asigurari maritime si fluviale in contul unor terte
persoane-subiecte de drept comercial;
c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea garantiilor la
contractele futures si pentru plata premium-lui la contractele cu optiuni
perfectate in contul unor terti;
d) negocierea, in baza unui mandat, in scopul obtinerii de credite de la
banci pentru acoperirea partiala a tranzactiilor la termen.
Art. 22
(1) Agentiile de brokeraj, prin brokerii lor, garanteaza negocierea,
executarea unui ordin de vanzare sau de cumparare ori realizarea unui contract
si raspund, in cazul executarii unui contract la scadenta, de transmiterea
tuturor informatiilor privind predarea marfii, plata pretului si indeplinirea
obligatiilor asumate prin intermediul lor. De asemenea, agentiile de brokeraj
sunt obligate sa pastreze confidentialitatea in legatura cu persoana in numele
careia negociaza, cu exceptia cazului in care aceasta se afla in stare de
lichidare judiciara.
(2) Agentiile de brokeraj sunt obligate sa execute cu buna-credinta,
confidentialitate si diligenta ordinele care le sunt transmise de clientii lor,
in ordinea in care le-au primit, si sa le inscrie alaturi de contractele pe
care le-au incheiat in registrele pe care Codul comercial sau alte legi le
impun.
(3) Prin buna-credinta se intelege obligatia unei agentii de brokeraj si a
brokerului sau de a apara interesele clientilor pe care ii reprezinta; prin
confidentialitate se va intelege obligatia unei agentii de brokeraj si a
brokerului sau de a nu divulga unei firme concurente ordinele pe care le-a
primit si operatiunile ce urmeaza a le incheia sau pe care le-a incheiat; prin
diligenta se va intelege obligatia unei agentii de brokeraj de a negocia
printr-un broker o oferta, strict in conformitate cu instructiunile primite in
mod legal printr-un ordin.
Art. 23
Unei agentii de brokeraj ii este interzis:
a) sa se asocieze cu alta agentie de brokeraj pentru executarea in comun a
tuturor ordinelor primite sau a unei parti din acestea, fara acordul clientului
sau;
b) sa lichideze prin compensare contractele la termen fara acordul prealabil
al clientului sau, cu exceptia situatiei in care clientul nu a achitat
comisionul, pentru cazuri fortuite, conform normelor stabilite de catre bursa,
ori pentru nerespectarea regulilor impuse de casa de compensatie;
c) sa ofere garantii speciale pentru indeplinirea operatiunilor cu care a
fost insarcinat;
d) sa primeasca un ordin de bursa de la o persoana aflata in reorganizare
sau lichidare judiciara;
e) sa perfecteze un contract fara plata taxelor cuvenite bursei;
f) sa transmita un ordin de bursa pe piata, la termen sau cu optiuni, fara
constituirea garantiilor cerute de casa de compensatie sau plata primei.
Art. 24
Agentiile de brokeraj sunt in drept a lua de la clientii lor orice masura
de protectie in contra riscului financiar propriu, rezultand din garantarea
contractelor perfectate prin intermediul lor.
Sectiunea a II-a
Brokerii
Art. 25
(1) Brokerii care negociaza ofertele la vanzare si/sau la cumparare sunt
numiti separat pentru piata la disponibil, la termen si cu optiuni, potrivit
comertului pe care o bursa de marfuri il faciliteaza.
(2) Brokerii care functioneaza la bursa in sectiuni destinate navlosirilor
au in atributiile lor exclusive transportul fluvial si maritim.
(3) Brokerii specializati in asigurari maritime si fluviale sau pentru
marfuri au in atributiile lor numai incheierea contractelor de asigurare,
fixarea cuantumului primelor de asigurare pentru riscurile de navigatie, precum
si pentru alte riscuri admise prin regulamentul de functionare al bursei.
Art. 26
(1) Brokerii sunt autorizati de catre Comisia operatiunilor la termen, in
baza certificatului de atestare obtinut de la bursa de marfuri la care isi vor
desfasura activitatea.
(2) Pentru obtinerea certificatului de atestare, solicitantul trebuie sa
aiba varsta minima de 21 de ani si exercitiul drepturilor civile. De asemenea,
solicitantul trebuie sa faca dovada absolvirii cursurilor de invatamant
universitar in domeniul economic sau juridic.
(3) Nu pot obtine certificatul de atestare persoanele cu antecedente
penale, persoanele destituite anterior pentru abateri disciplinare in calitatea
lor de broker, conform normelor emise de Comisia operatiunilor la termen in
temeiul art. 6 lit. d) si a art. 18 lit. d) din prezenta ordonanta, precum si
agentii de schimb de la bursele de valori.
Art. 27
Brokerilor le este interzis:
a) sa fie actionari, asociati ori administratori sau cenzori la o bursa de
marfuri, casa de compensatie, agentie de brokeraj concurenta, la o societate de
consultanta sau de expertiza contabila, autorizate de Comisia operatiunilor la
termen;
b) sa negocieze sau sa incheie contracte la bursa sau in afara localului
bursei, in numele si contul lor, in mod direct sau prin persoane interpuse;
c) sa negocieze ofertele la vanzare sau la cumparare pentru perfectarea
unui contract futures sau cu optiuni in afara localului bursei;
d) sa execute un ordin si sa negocieze ofertele in baza unei informatii
privilegiate sau confidentiale;
e) sa execute ordine pentru cei aflati in procedura de redresare sau
lichidare judiciara;
f) sa execute ordine in mod discretionar.
Art. 28
(1) Brokerii sunt obligati sa execute cu buna-credinta, discretie si
diligenta ordinele de vanzare-cumparare care le sunt transmise, in ordinea
primirii lor, si sa inregistreze ordinele si contractele pe care le perfecteaza
in registrul jurnal al bursei si in carnetul lor cu note de incheiere.
(2) Prin buna-credinta se intelege obligatia ca fiecare broker sa apere
interesele agentiei de brokeraj pe care o reprezinta; prin discretie, obligatia
de a nu divulga ordinul cu care a fost insarcinat, operatiunile ce urmeaza a le
incheia sau pe care le-a incheiat, precum si de a pastra confidentialitatea
datelor inscrise in carnetul cu note de incheiere si in jurnalul bursei; prin
diligenta se intelege obligatia de a negocia in conformitate cu instructiunile
primite in mod legal printr-un ordin.
CAP. 5
Organizarea pietelor la disponibil, la termen si cu optiuni
Sectiunea I
Tranzactiile
Art. 29
(1) Bursele de marfuri pot infiinta, potrivit dreptului lor de
autoreglementare, piete specializate pentru facilitarea tranzactiilor la
disponibil, la termen si cu optiuni.
(2) Organizarea pietelor la termen si cu optiuni este permisa, fiecare in
parte, numai cu autorizarea prealabila a Comisiei operatiunilor la termen.
(3) O piata la disponibil poate fi organizata, fara autorizarea prealabila
a Comisiei operatiunilor la termen, numai daca societatea comerciala care a
infiintat-o a fost autorizata sa functioneze ca bursa de marfuri, in
conformitate cu prevederile art. 6 lit. c) din prezenta ordonanta.
(4) Contractele de bursa perfectate de catre o persoana juridica
neautorizata sau in cadrul unei burse care nu a primit autorizare pentru
organizarea pietei la disponibil, la termen sau cu optiuni sunt nule de drept.
(5) La bursele de marfuri in cadrul fiecarei piete organizate, sedintele de
bursa se desfasoara in mod distinct, conform regulilor licitatiei cu strigare
sau in circuit informatizat.
(6) Sedintele de bursa sunt conduse de un coordonator de sedinta, numit de
consiliul bursei, cu urmatoarele atributii:
a) sa deschida/sa inchida sedintele de bursa;
b) sa permita executarea ordinelor de vanzare-cumparare;
c) sa confirme perfectarea contractelor si sa afiseze cursurile;
d) sa intrerupa sedintele de bursa, cu avizul presedintelui consiliului
bursei;
e) sa permita, la ordinul statului, executarea de vanzari sau achizitii in
contul statului, avand ca obiect marfuri de natura celor care se
comercializeaza la bursa;
f) sa permita, la ordinul statului, executarea de vanzari sau achizitii
avand ca obiect marfuri de natura acelora care se comercializeaza la bursa,
pentru operatiunile de export-import realizate de catre societati comerciale in
cadrul acordurilor comerciale guvernamentale, cu decontarea in conturile de
clearing, barter si cooperare economica internationala.
Sectiunea a II-a
Oferta si acceptarea, contractele de bursa
Art. 30
(1) Oferta de vanzare/cumparare reprezinta manifestarea de vointa ferma si
irevocabila a unui comerciant de a perfecta un contract, in conformitate cu
regulamentul de functionare al bursei si cu prevederile prezentei ordonante.
(2) Pentru a fi valabila, oferta trebuie sa fie ferma, sa fie formulata in
mod expres, verbal sau in scris, potrivit regulilor de publicitate impuse de
regulamentul bursei, si sa fie completa.
(3) Oferta este valabila pana in momentul in care a fost acceptata in mod
expres sau respinsa in mod expres ori tacit, in timpul desfasurarii sedintei de
bursa.
Art. 31
(1) Oferta se negociaza de catre un broker, in baza unui ordin de bursa,
pentru perfectarea:
a) contractelor spot si forward pe piata la disponibil;
b) contractelor futures sau cu optiuni, in cadrul pietelor la termen si cu
optiuni.
(2) Prin spot se intelege un contract de vanzare-cumparare, cu executare
imediata sau cu executare in cel mult 10 zile de la data la care a fost inscris
in registrul jurnal al bursei.
(3) Forward este un contract de vanzare-cumparare, cu termen suspensiv,
care se executa la scadenta convenita de parti; termenul unui contract forward
poate fi stabilit pana la 18 luni, dar nu mai putin de 10 zile.
(4) Prin futures se intelege un contract de vanzare-cumparare, cu clauze
uniforme, ce confera fiecarei parti:
- posibilitatea de a-l compensa oricand pana la implinirea termenului;
- posibilitatea de a-si executa obligatiile contractuale la scadenta
convenita, in baza unei notificari; o data cu transmiterea notificarii,
obligatiile contractuale se executa intr-un interval de timp ce nu poate fi mai
mare de 10 zile.
(5) Termenul unui contract futures poate fi de pana la 18 luni, dar nu mai
putin de 10 zile.
(6) Contractul futures este evidentiat in cont la casa de compensatie, in
registrele bursei si ale agentiei de brokeraj in contul careia s-a negociat si
in sistemul lor electronic, precum si in carnetul cu note de incheiere al
brokerului.
(7) Prin contractul cu optiuni se intelege o conventie ce confera unei
persoane dreptul, dar nu si obligatia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate
determinata dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures,
la un pret convenit, denumit pret de exercitiu, intr-un termen definit sau la
expirarea acestuia, in schimbul platii unei prime. Cel ce detine o optiune
poate sa-si exercite dreptul sau pana la scadenta contractului, sa abandoneze
optiunea pana la scadenta contractului sau sa-si compenseze contractul.
Art. 32
(1) Achizitiile si vanzarile la termen ori contractele cu optiuni se
efectueaza numai in localul burselor de marfuri, in sectiuni distincte,
organizate in functie de clasa de produs, natura tranzactiei si scadenta
contractuala, in orele stabilite pentru sedintele de bursa, sub sanctiunea
nulitatii lor.
(2) Contractele spot si forward, precum si navlosirea si asigurarea
maritima si fluviala se negociaza de catre agentiile de brokeraj in localul
burselor sau in afara acestora, cu obligatia fiecarei agentii de brokeraj de a
le inscrie in registrul jurnal al bursei in termen de o zi, sub sanctiunea
nulitatii lor.
(3) Obligatiile ce incumba partilor din contractele spot si forward, din
contractele futures necompensate pana la scadenta, precum si din contractele cu
optiuni la cumparare sau vanzare, neexercitate pana la expirarea termenului, se
executa la scadenta, in zilele de bursa, stabilite conform regulamentului de
functionare al fiecarei burse de marfuri.
Sectiunea a III-a
Operatiunile de bursa
Art. 33
(1) Operatiunile de bursa sunt tehnici comerciale privind negocierea
ofertelor, perfectarea si conexarea contractelor futures, forward si spot, in
scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preturilor
sau al obtinerii unui profit.
(2) Mecanismele specifice efectuarii operatiunilor de bursa sunt prevazute
in regulamentul de functionare al fiecarei burse de marfuri, in temeiul puterii
lor de autoreglementare.
CAP. 6
Casa de compensatie
Art. 34
(1) Tranzactiile pe piata la termen sau cu optiuni se efectueaza printr-o
casa de compensatie, a carei activitate se stabileste prin regulament propriu
de functionare, cu avizul Comisiei operatiunilor la termen.
(2) Casa de compensatie se infiinteaza ca societate comerciala pe actiuni
de catre membrii unei burse de marfuri, societati bancare si de asigurare, in
scopul evidentei contractelor futures si cu optiuni, garantarii acestora,
precum si decontarii lor.
(3) Pentru functionarea pietelor la termen sau cu optiuni, casa de
compensatie indeplineste urmatoarele atributii:
a) deschide conturi pentru fondurile de rezerva ale membrilor compensatori;
b) inregistreaza si garanteaza contractele futures;
c) isi asuma obligatia de a deveni parte in toate contractele futures
negociate in localul burselor, prin novatie;
d) asigura executarea contractelor futures necompensate pana la scadenta,
conform regulilor sale de operare pe piata la termen;
e) solicita fonduri banesti pentru perfectarea contractelor futures, pentru
mentinerea acestor contracte pe piata la termen pana la compensare sau
scadenta, dupa caz;
f) reevalueaza pozitia de piata a fiecarui contract futures necompensat;
g) inregistreaza contractele cu optiuni si colecteaza primele platite in
contul acestora.
Art. 35
(1) Depozitele constituite pentru garantarea contractelor futures in numele
unui membru compensator, dar in contul unui tert, sunt evidentiate separat de
contul membrului compensator, la un nivel adecvat, conform cererii casei de
compensatie, pentru a asigura solvabilitatea si protectia membrului compensator
si a clientului pe care il reprezinta.
(2) Bursele de marfuri si casele de compensatie sunt obligate sa adopte
reguli stricte privind confidentialitatea conturilor deschise in numele unui
membru compensator, precum si in legatura cu structura acestor conturi.
(3) Identitatea si structura conturilor nu vor putea fi cunoscute decat de
catre Comisia operatiunilor la termen, printr-o cerere expresa, pentru cazurile
prevazute la art. 11 lit. b), art. 18 lit. f) si h), art. 23 si 27 lit. b)-f),
precum si de catre Comisia arbitrala a bursei, de catre o instanta
judecatoreasca, in situatia solutionarii unui litigiu, sau de catre judecatorul
sindic, in cazul procedurii de lichidare judiciara.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 36
(1) Comisia operatiunilor la termen este imputernicita sa aplice sanctiuni,
in cazul incalcarii dispozitiilor prezentei ordonante sau regulamentelor pe
care le-a emis in temeiul acesteia.
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit conditiilor
in care au fost savarsite, nu sunt prevazute de legea penala ca infractiuni:
a) primirea unui ordin sau negocierea ofertelor, fara autorizare de
functionare emisa de Comisia operatiunilor la termen;
b) executarea unui ordin in mod discretionar;
c) lipsa unei evidente separate in registrele contabile ale unei agentii de
brokeraj intre contractele futures si cu optiuni perfectate in cont propriu si
contractele incheiate in contul unor terti;
d) transmiterea si folosirea in interes propriu a informatiilor
privilegiate si/sau confidentiale primite de la un client;
e) primirea unui ordin sau negocierea unei oferte in contul unei persoane
aflate in redresare sau lichidare judiciara;
f) neexecutarea unui ordin sau a unui contract de catre o agentie de
brokeraj, care produce prejudicii morale sau materiale unui client;
g) tranzactii de lichidare, prin perfectarea unor contracte futures pentru
acelasi tip de marfa, la aceeasi data si cu aceeasi scadenta sau compensate
simultan;
h) executarea unui ordin pentru perfectarea contractelor futures sau cu
optiuni in afara localului bursei;
i) transmiterea unui ordin de catre o agentie de brokeraj altei agentii de
brokeraj, fara acordul clientului;
j) nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 32;
k) neinregistrarea contractelor futures si cu optiuni in registrul jurnal
al bursei, in evidenta contabila a casei de compensatie, agentiilor de brokeraj
sau clientilor acestora.
Art. 37
(1) Savarsirea cu intentie sau din culpa a uneia din contraventiile
prevazute la art. 36 se sanctioneaza de catre Comisia operatiunilor la termen
cu:
a) amenda, intre un milion si zece milioane lei; cuantumul amenzilor va fi
indexat periodic prin hotarari ale Guvernului;
b) retragerea temporara a autorizatiei de functionare pentru o perioada de
la 1 la 6 luni sau anularea autorizatiei, in conformitate cu prevederile art. 6
lit. d) din prezenta ordonanta.
(2) Savarsirea contraventiilor se constata de catre functionarii Comisiei
operatiunilor la termen sau expertii sai, desemnati in acest scop.
(3) Deciziile de sanctionare se aplica la sesizarea persoanelor prevazute
la alineatul precedent de catre presedintele Comisiei operatiunilor la termen,
vicepresedintele acesteia sau oricare alt membru al Comisiei, imputernicit in
acest sens de catre presedintele Comisiei, in baza actelor de constatare si a
probelor administrate, si isi produc efectele de la data comunicarii lor.
(4) Deciziile de aplicare a sanctiunilor administrative emise de catre
Comisia operatiunilor la termen pot fi atacate, incepand de la data comunicarii
lor, la judecatoria competenta constituita in prima instanta, conform art. 2
lit. c) din Codul de procedura civila, precum si art. 1 si 6 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990.
(5) Contraventiilor prevazute la art. 36 li se aplica prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 8
Solutionarea litigiilor
Art. 38
(1) Litigiile aparute in legatura cu modul de executare a unui ordin de
bursa sau a unui contract de brokeraj, precum si in legatura cu modul de executare
a unui contract inregistrat la bursa se solutioneaza de catre o Camera
arbitrala a bursei de marfuri.
(2) Camera arbitrala a bursei de marfuri se organizeaza si functioneaza in
conformitate cu dispozitiile Cartii a IV-a din Codul de procedura civila.
CAP. 9
Dispozitii speciale privind lichidarea judiciara a agentiilor de brokeraj
Art. 39
(1) Orice creditor a carui creanta are o cauza comerciala intr-un contract
de bursa perfectat de o agentie de brokeraj poate depune o cerere la tribunal
pentru lichidarea judiciara a bunurilor agentiei de brokeraj debitoare, cu
proba incetarii platilor.
(2) Lichidarea judiciara a agentiilor de brokeraj se supune prevederilor
din sectiunile a 6-a si a 7-a din cap. III din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii si lichidarii judiciare.
Art. 40
(1) In cazul admiterii cererii de incepere a lichidarii judiciare, toate
conturile deschise pe numele agentiei de brokeraj debitoare la o banca sau casa
de compensatie vor fi comunicate judecatorului sindic, la cererea acestuia, si
vor fi tratate separat de conturile prin care agentia de brokeraj debitoare a
efectuat tranzactii in contul clientilor sai.
(2) Soldul rezultand din registrele si conturile deschise pe numele unei
agentii de brokeraj debitoare nu va putea fi compensat cu soldul rezultand din
conturile prin care agentia de brokeraj debitoare le-a deschis in contul
clientilor sai.
Art. 41
(1) Continuarea comertului la bursa, in tot sau in parte, dupa inceperea
procedurii de lichidare a unei agentii de brokeraj se poate face numai cu
acordul creditorului sau majoritatii creditorilor, in limitele si conditiile pe
care acestia le stabilesc. In caz contrar, toate contractele futures sau cu
optiuni perfectate la bursa si nescadente la data inceperii procedurii de
lichidare se compenseaza conform regulilor de bursa.
(2) Efectuarea comertului la bursa se face de catre agentia de brokeraj
debitoare pana la inchiderea procedurii de lichidare sau de catre o alta
agentie de brokeraj care a preluat comertul la bursa al agentiei de brokeraj
debitoare.
(3) Cererea de continuate a comertului la bursa pana la inchiderea
procedurii de lichidare se introduce de catre creditori la tribunalul in raza
caruia debitorul isi are sediul principal. O data sesizat, tribunalul este
obligat sa examineze cererea si documentele care o insotesc. Acestea trebuie sa
cuprinda date cu privire la conturile deschise in numele agentiei de brokeraj
debitoare pentru operatiuni in contul creditorilor sai, numarul si tipul de
contracte nelichidate, clasa de produs contractata, calitatea si cantitatea
acesteia sau tipul de activ monetar ori financiar si valoarea acestuia.
(4) In cazul in care cererea este admisa, tribunalul dispune continuarea
comertului la bursa si desemneaza agentia de brokeraj care va lichida sau
executa la bursa contractele futures sau cu optiuni pe futures, nescadente la
data introducerii cererii.
(5) La bursa, compensarea contractelor futures sau cu optiuni inainte de
scadenta sau executarea lor la scadenta se face in ordinea cronologica a
perfectarii lor.
Art. 42
Perfectarea unui contract la bursa in contul unui client al agentiei de
brokeraj debitoare se face cu aprobarea judecatorului sindic, numai in cazul in
care oferta a fost negociata cel mai tarziu in termen de 5 zile de la primirea
unui ordin de bursa, iar acesta a fost inregistrat la bursa pana la formularea
cererii creditorilor, de incepere a procedurii de lichidare, sau ulterior, dar
nu mai inainte de implinirea termenului de 5 zile pentru executarea ordinului
de bursa.
Art. 43
Pentru toate contractele futures necompensate, judecatorul sindic este
obligat prin lichidator sa ia toate masurile necesare pentru a raspunde la
toate cererile casei de compensatie, in ceea ce priveste depunerea de garantii
banesti in contul acestor contracte, in conformitate cu regulile stabilite de
casa de compensatie, sa le compenseze cu acordul scris al titularului pana cel
mai tarziu in ultima zi dinaintea declansarii procedurii de regularizare a
platilor, sa le cesioneze unui tert sau sa emita notificare de executare, prin
care isi asuma obligatia de a livra sau plati o marfa in conformitate cu
regulile de bursa.
Art. 44
In toate cazurile in care cursul de bursa la o clasa de produs, activ
monetar sau financiar depaseste valoarea garantiilor depuse in contul unui
contract futures necompensat, pe care agentia de brokeraj debitoare l-a
incheiat in contul unui client, atunci judecatorul sindic, prin lichidator, cu
acordul titularului de contract, lichideaza acel contract, achita toate
debitele catre casa de compensatie sau transfera contractul unei alte agentii
de brokeraj care nu face obiectul lichidarii judiciare.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 45
Este interzisa orice participare la capitalul unei burse de marfuri ce
confera detinatorului sau detinatorilor mai mult de o treime din totalul
drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor si care poate asigura
astfel o pozitie de control.
Art. 46
Bursele de marfuri sunt obligate sa pastreze registrele jurnal cel putin 5
ani. Copii de pe registrele jurnal vor fi transmise la sfarsitul fiecarui an
financiar Comisiei operatiunilor la termen. Registrele jurnal vor putea fi
verificate oricand, la cererea comisiei arbitrale a bursei, a unei instante
judecatoresti sau a Comisiei operatiunilor la termen.
Art. 47
La bursele de marfuri se pot efectua tranzactii cu active monetare in
cadrul pietelor la termen sau cu optiuni, in baza autorizatiei acordate de
catre Banca Nationala a Romaniei.
Art. 48
Bursele de marfuri infiintate inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante se vor reorganiza si vor functiona cu avizul Comisiei operatiunilor
la termen.
Art. 49
In termen de 60 zile de la data publicarii prezentei ordonante in Monitorul
Oficial al Romaniei, Comisia operatiunilor la termen va emite reglementari. In
aplicarea dispozitiilor art. 3 lit. l), art. 31 alin. (1) lit. a) si alin. (2)
si (3), precum si art. 32 alin. (2) si (3), care privesc piata la disponibil,
Comisia operatiunilor la termen va emite reglementari speciale.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
Ministru de stat,
ministrul industriei
si comertului,
Calin Popescu-Tariceanu
Presedintele Agentiei
Nationale pentru Privatizare,
Valentin M. Ionescu