ORDONANTA DE URGENTA Nr. 25 din 13 martie 2002
privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Se aproba Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va elabora si va
adopta regulamentul propriu de organizare si functionare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
cap. II din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 11 august
1994; cap. II din Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind pietele reglementate
de marfuri, servicii si instrumente derivate, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 129/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
361 din 3 august 2000; Legea nr. 66/1997 cu privire la salarizarea membrilor si
personalului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, precum si a personalului
burselor de valori, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
73 din 23 aprilie 1997; pct. 41, 42 si 43 din anexa nr. II/2 din Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar
si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 16 iulie
1998; anexa nr. III/1 si anexa nr. VI/2 lit. D pct. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru
personalul contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr. 383/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 20 iulie
2001; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/1999 privind finantarea Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare din venituri extrabugetare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 139/1999, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Presedintele Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache
ANEXA 1
STATUTUL
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
Art. 1
Statutul legal
(1) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, denumita in continuare
C.N.V.M., este o autoritate administrativa autonoma cu personalitate juridica.
(2) C.N.V.M. reglementeaza si supravegheaza piata de capital, pietele
reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate, precum si
institutiile si operatiunile specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este subordonata Parlamentului si prezinta rapoarte acestuia
prin comisiile pentru buget, finante si banci ale Senatului si Camerei
Deputatilor.
(4) Autoritatea C.N.V.M. se exercita pe intregul teritoriu al Romaniei.
(5) C.N.V.M. are sediul central in municipiul Bucuresti si isi poate
deschide reprezentante in functie de necesitati.
Art. 2
Obiective fundamentale
C.N.V.M. are drept obiective fundamentale:
a) stabilirea si mentinerea cadrului necesar dezvoltarii pietelor
reglementate;
b) promovarea increderii in pietele reglementate si in investitiile in
instrumente financiare;
c) asigurarea protectiei operatorilor si investitorilor impotriva
practicilor neloiale, abuzive si frauduloase;
d) promovarea functionarii corecte si transparente a pietelor reglementate;
e) prevenirea manipularii pietei si a fraudei si asigurarea integritatii
pietelor reglementate;
f) stabilirea standardelor de soliditate financiara si de practica onesta
pe pietele reglementate;
g) adoptarea masurilor necesare pentru evitarea aparitiei riscului sistemic
pe pietele reglementate;
h) prevenirea afectarii egalitatii de informare si tratament al
investitorilor sau al intereselor acestora.
Art. 3
Compunerea si functionarea C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. este compusa din 7 membri, dintre care un presedinte, 2
vicepresedinti si 4 comisari. Numirea si revocarea acestora se fac de catre
Parlament in sedinta comuna a celor doua Camere.
(2) Numirea membrilor C.N.V.M., cu nominalizarea functiilor, se face la
propunerea comuna a Comisiei economice a Senatului, Comisiei pentru politica
economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor si a comisiilor pentru
buget, finante si banci ale celor doua Camere.
(3) Presedintele este reprezentantul de drept al C.N.V.M. ca autoritate
administrativa autonoma si ca persoana juridica de drept public si in raporturi
de drept comun.
(4) In caz de indisponibilitate temporara a presedintelui reprezentarea
legala a C.N.V.M. revine unuia dintre vicepresedintii acesteia, cu exceptia
situatiilor prevazute la alin. (9), cand reprezentarea legala, in absenta
presedintelui si vicepresedintilor, se atribuie comisarului celui mai varstnic.
(5) C.N.V.M. se intruneste in prezenta a cel putin 3 dintre membrii sai,
incluzand presedintele sau, in absenta acestuia, unul dintre vicepresedinti.
Membrii C.N.V.M. absenti pot vota in scris.
(6) Hotararile sunt adoptate cu votul a cel putin 5 membri ai C.N.V.M. In
caz de partaj egal al voturilor este decisiv votul presedintelui sau, in cazul
indisponibilitatii acestuia, cel al vicepresedintelui care conduce sedinta.
(7) In cazul sedintelor C.N.V.M. la care se iau decizii privind politica
generala a pietei de capital, C.N.V.M. se va intruni valabil in prezenta a cel
putin 5 membri.
(8) Hotararile adoptate sunt obligatorii pentru toti membrii C.N.V.M.;
membrii care au votat impotriva si cei absenti pot consemna opinia separata in
procesul-verbal al sedintei respective. Presedintele, respectiv
vicepresedintele care a condus sedinta, este obligat sa semneze actele ce
decurg din hotararea adoptata, chiar daca a votat impotriva.
(9) In situatii de urgenta, cand cvorumul prevazut mai sus nu poate fi
intrunit, hotararea va fi adoptata cu majoritatea simpla a membrilor prezenti,
indiferent de numarul acestora, si va fi astfel pusa in aplicare, urmand sa fie
confirmata, modificata sau revocata de catre C.N.V.M. in prima sedinta, in
conformitate cu prevederile alineatelor precedente.
(10) Membrii C.N.V.M. isi exercita mandatul potrivit legii. Ei raspund
pentru activitatea lor in mod solidar, cu exceptia situatiei in care au votat
impotriva unei hotarari si au consemnat opinia separata in procesul-verbal.
(11) Indeplinirea sau omisiunea indeplinirii cu buna-credinta si fara
neglijenta a oricarui act sau fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile
legii, a atributiilor de supraveghere si control nu poate atrage raspunderea
civila sau penala, dupa caz, a membrilor C.N.V.M. numiti conform prevederilor
prezentului articol sau a persoanelor delegate de aceasta in acest sens. In
cazul declansarii cercetarii penale impotriva membrilor C.N.V.M. va fi informat
in prealabil Parlamentul Romaniei.
Art. 4
Calitatea de membru al C.N.V.M. Incompatibilitati
(1) Durata mandatului de membru al C.N.V.M. este de 5 ani, fiecare membru
putand fi reinvestit o singura data.
(2) In cazul imposibilitatii definitive de exercitare a mandatului de catre
unul dintre membri comisiile parlamentare mentionate la art. 3 alin. (2) vor
propune Parlamentului, in termen de 30 de zile, persoana care va fi numita
pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de
exercitare a mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilizare cu o
durata mai mare de 90 de zile consecutive.
(3) Membrii C.N.V.M. trebuie sa fie cetateni romani, cu domiciliul stabil
in Romania, in varsta de minimum 30 de ani, cu o buna reputatie si pregatire
profesionala in domeniul economic sau juridic, avand o vechime in specialitate
de minimum 5 ani.
(4) Membrii C.N.V.M.:
a) nu pot fi soti si nici rude ori afini pana la gradul al treilea cu
Presedintele Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului,
guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedintele Comisiei de Supraveghere
a Asigurarilor si nu se pot inrudi intre ei;
b) nu pot fi membri ai vreunui partid politic;
c) nu pot exercita o alta functie remunerata, publica sau privata, cu
exceptia celor de cadru didactic universitar si de consultant sau expert al
autoritatilor publice ori al organismelor internationale;
d) nu pot fi membri in consiliile de administratie, directori executivi,
cenzori sau auditori ai persoanelor juridice subiecte ale supravegherii
C.N.V.M., Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor sau Bancii Nationale a
Romaniei ori actionari semnificativi la astfel de persoane juridice;
e) nu trebuie sa fi fost declarati faliti;
f) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
(5) Calitatea de membru al C.N.V.M. inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit, in conditiile alin.
(1) si (2);
b) prin demisie;
c) prin revocare de catre Parlament in urmatoarele situatii:
1. la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la alin. (4);
2. impotriva acestuia a fost pronuntata o condamnare penala cu pedeapsa
privativa de libertate, ramasa definitiva;
d) prin inlocuire, in conditiile prevazute la alin. (2).
(6) Membrii C.N.V.M. au obligatia sa notifice de indata, in scris,
Parlamentului aparitia oricareia dintre situatiile de incompatibilitate
prevazute la alin. (4). Pana la decizia Parlamentului membrul C.N.V.M. este
suspendat de drept.
Art. 5
Colaborarea cu autoritatile statului si cu alte institutii publice
(1) C.N.V.M. colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor, Consiliul Concurentei, autoritatile judecatoresti
si cu alte autoritati si institutii publice in vederea indeplinirii
obiectivelor sale prevazute la art. 2.
(2) In vederea indeplinirii obiectivelor sale fundamentale C.N.V.M. va fi
consultata in prealabil cu privire la actele normative ale autoritatilor
publice cu impact asupra pietei de capital, pietelor reglementate de marfuri si
instrumente financiare derivate, precum si asupra institutiilor si
operatiunilor specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este invitata de drept la sedintele autoritatilor publice in
care se adopta actele normative mentionate la alin. (2).
(4) C.N.V.M. poate face schimb de informatii atat publice, cat si
confidentiale cu Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, Consiliul Concurentei, precum si cu alte autoritati si institutii
publice. In aplicarea prevederilor prezentului articol aceste autoritati nu vor
invoca secretul de serviciu sau orice alta obligatie legala de pastrare a
confidentialitatii informatiilor detinute.
(5) C.N.V.M. poate incheia acorduri de schimb de informatii cu alte
autoritati publice, prin care se stabilesc modalitatile concrete de efectuare a
schimbului acestor informatii.
Art. 6
Cooperarea internationala
(1) C.N.V.M. poate participa la activitatea organizatiilor internationale
de profil si poate deveni membra a acestor organizatii.
(2) C.N.V.M. poate acorda, pe baza de reciprocitate, asistenta
autoritatilor de reglementare straine care au nevoie de aceasta pentru
indeplinirea obiectivelor lor de supraveghere. Acest tip de asistenta include,
fara a se limita la acestea:
a) furnizarea de informatii publice sau nesupuse publicitatii despre ori in
legatura cu o persoana fizica sau juridica subiect al reglementarii,
supravegherii ori controlului C.N.V.M.;
b) furnizarea de copii ale inregistrarilor tinute de entitatile
supravegheate;
c) colaborari cu persoanele care detin informatii despre obiectul unei
anchete.
Art. 7
Prerogativele si actele C.N.V.M.
(1) In vederea indeplinirii obiectivelor sale stabilite la art. 2 C.N.V.M.
isi exercita prerogativele legale privind reglementarea prin adoptarea de
norme, emiterea de acte individuale si dispunerea de masuri, dupa deliberare in
sedinte tinute conform prevederilor art. 3.
(2) In vederea indeplinirii obiectivelor sale privind protectia
operatorilor si investitorilor impotriva practicilor neloiale, precum si pentru
functionarea corecta si transparenta a pietei, prevenirea manipularii si
evitarea aparitiei riscului sistemic pe pietele reglementate, C.N.V.M. va supraveghea
in timp real si periodic institutiile, operatorii si operatiunile de pe piata
de capital si de pe pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare
derivate.
(3) C.N.V.M. adopta norme prin regulamente si instructiuni care sunt puse in
aplicare prin ordin al presedintelui acesteia.
(4) Actele individuale emise de catre C.N.V.M. sunt deciziile, ordonantele,
atestatele si avizele.
(5) Actele individuale ale C.N.V.M. sunt inscrisuri oficiale si beneficiaza
de forta probanta a inscrisurilor autentice, continutul lor putand fi contrazis
numai prin procedura inscrierii in fals.
(6) C.N.V.M. poate realiza, la cerere sau din oficiu, interpretarea
oficiala a tuturor normelor juridice emise de aceasta, aplicabile entitatilor
reglementate si supravegheate.
(7) C.N.V.M. este singura autoritate in masura sa se pronunte asupra
considerentelor de oportunitate, evaluarilor si analizelor calitative care stau
la baza emiterii actelor sale, prevazute la alin. (1) si (2). In caz de litigiu
actele individuale emise de catre C.N.V.M. cu privire la interpretarile
prevazute la alin. (6) pot fi atacate cu recurs in fata Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ. Pana la pronuntarea unei
hotarari definitive si irevocabile de catre instanta judecatoreasca executarea
actelor C.N.V.M. nu se suspenda.
(8) C.N.V.M. are legitimare procesuala activa si poate interveni in orice
proces privind normele adoptate sau actele individuale emise de aceasta, fara
obligatia de a proba un interes.
(9) Accesul la documentele tinute de C.N.V.M. se face in conditiile legii.
(10) C.N.V.M. va edita si va publica periodic un buletin, care este
publicatia oficiala a acesteia. Actele publicate in acest buletin sunt
opozabile tertilor. Buletinul va contine, fara a se limita la acestea:
a) reglementarile adoptate de C.N.V.M.;
b) comunicate si acte cu privire la pietele reglementate;
c) interpretarea oficiala a reglementarilor proprii care guverneaza pietele
reglementate si entitatile supravegheate.
(11) C.N.V.M. poate infiinta o Camera arbitrala in scopul rezolvarii
litigiilor izvorand din contractele incheiate pe pietele de capital, pe pietele
reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate sau in legatura cu
institutiile ori operatiunile acestora. In solutionarea litigiilor Camera
arbitrala va aplica:
a) legislatia pietelor de capital, a pietelor reglementate de marfuri si
instrumente financiare derivate, precum si reglementarile C.N.V.M. in materie;
b) uzantele comerciale in materie;
c) dispozitiile dreptului comun.
(12) C.N.V.M. isi stabileste prin regulament propriu structura
organizatorica, atributiile de conducere si de executie ale personalului sau.
(13) C.N.V.M. stabileste prin regulament propriu regimul si principiile
remunerarii membrilor si a personalului angajat.
(14) C.N.V.M. adopta prin decizie nivelul remunerarii membrilor si
personalului angajat, cu luarea in considerare a nivelului remuneratiei
acordate unor pozitii si functii similare din piata financiara.
(15) Normele adoptate de C.N.V.M. se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 8
Reglementarile C.N.V.M.
Regulamentele si instructiunile stabilesc norme si reguli cu privire la
aplicarea legilor specifice pietei de capital, a pietelor reglementate de
marfuri si instrumente financiare derivate, organismelor de plasament colectiv,
precum si institutiilor si operatiunilor specifice acestora.
Art. 9
Actele individuale emise de C.N.V.M.
(1) Deciziile sunt acte individuale prin care C.N.V.M. infiinteaza
institutii si organisme ori le dizolva, acorda sau retrage autorizatii,
anuleaza ori confirma acte ale agentilor sai, deleaga ori retrage puteri,
aproba regulamente ale institutiilor si organismelor pietei de valori
mobiliare, aproba sau respinge prospectele de oferta publica, stabileste
remunerarea membrilor si a personalului sau, aproba reglementarile privind
salarizarea personalului Bursei de Valori Bucuresti ca institutie publica si da
interpretarea oficiala a propriilor reglementari care guverneaza piata de
capital si pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate.
(2) Ordonantele sunt acte prin care C.N.V.M. da dispozitii privind
prezentarea de documente, situatii si informatii, audieri, impune interdictii
sau suspendari de autorizatii ori activitati, dispune anchete sau alte
investigatii, masuri conservatorii, precum ridicarea si depunerea de documente
sau titluri, indisponibilizarea unor bunuri sau fonduri, aplica sanctiuni
disciplinare si administrative.
(3) Atestatele sunt acte prin care C.N.V.M. confirma ori recunoaste
situatii sau calitati, raportari ori comunicari de date si informatii.
(4) Avizele sunt acte prin care C.N.V.M. formuleaza raspunsuri oficiale la
chestiuni privind aplicarea legii si a normelor reglementare ori da calificari
privind pietele reglementate si instrumentele financiare.
Art. 10
Delegarea prerogativelor C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. poate delega unor agenti ai sai ori unor institutii sau
organisme ale pietelor reglementate, subordonate acesteia, una sau mai multe
dintre prerogativele cu care este investita prin lege.
(2) Delegarea de prerogative prevazuta la alin. (1) va desemna persoana
investita si va arata prerogativa delegata si actele prin care o va exercita,
masurile pe care le poate lua, durata delegarii, precum si modul de
supraveghere a exercitarii prerogativei respective. Delegarea de prerogative nu
poate avea ca obiect adoptarea de norme, ci numai acte individuale emise in
numele C.N.V.M.
(3) Actele individuale emise si masurile dispuse in exercitarea delegarii
de putere pot fi atacate inaintea C.N.V.M., care le poate confirma, modifica
sau anula cu audierea persoanei investite si, daca apreciaza necesar, a celor
carora li se aplica astfel de acte. C.N.V.M. poate dispune, la cerere sau din
oficiu, suspendarea ori anularea actelor emise si a masurilor dispuse in
exercitarea delegarii de putere.
(4) C.N.V.M. poate retrage delegarea unei prerogative in orice moment, dar
numai cu audierea persoanei sau a institutiei careia i-a fost acordata.
Art. 11
Confidentialitatea informatiilor
(1) Membrii si angajatii C.N.V.M. vor respecta, in privinta informatiilor
obtinute in cursul sau ca urmare a exercitarii atributiilor si care nu au
devenit accesibile publicului larg, regimul juridic aplicabil secretului de
serviciu. In sensul prezentei ordonante de urgenta transmiterea de informatii
in cadrul prevazut la art. 6 alin. (2) nu reprezinta o incalcare a acestei obligatii.
(2) Furnizarea de informatii de natura celor prevazute la alin. (1) va
putea fi facuta sub semnatura presedintelui C.N.V.M. sau a persoanelor
imputernicite in acest sens, dupa deliberarea in sedinta conform art. 3, in
urmatoarele situatii:
a) in cadrul unor proceduri judiciare, prin dispozitie a procurorului sau a
instantelor de judecata, dupa caz;
b) in cadrul negocierii sau al derularii unor acorduri internationale la
care Romania este parte;
c) in cadrul acordurilor de cooperare cu alte autoritati, cu organizatii
internationale din care C.N.V.M. face parte sau din propria initiativa a
C.N.V.M., in scopul asigurarii indeplinirii atributiilor specifice de
supraveghere si control asupra respectarii prevederilor legale.
Art. 12
Transparenta informatiei
(1) C.N.V.M. organizeaza un Oficiu de Evidenta a Valorilor Mobiliare caruia
ii sunt transmise toate informatiile necesare cu privire la valorile mobiliare
care se supun prevederilor prezentului statut si la emitentii acestora.
(2) Obligatiunile si alte valori mobiliare de natura acestora, emise de
catre stat, judet, oras, comuna si de catre autoritati ale administratiei
publice centrale si locale, vor fi inregistrate la primirea documentului de
emisiune.
(3) Evidentele tinute de Oficiul de Evidenta a Valorilor Mobiliare sunt
accesibile publicului in conditiile stabilite de C.N.V.M.
Art. 13
Surse de finantare
(1) C.N.V.M. se finanteaza integral din venituri extrabugetare.
(2) Veniturile C.N.V.M. provin din:
a) o cota de 0,08% din valoarea tranzactiilor derulate pe orice piata
reglementata, suportate de catre cumparator, cu exceptia pietelor reglementate
de instrumente financiare derivate;
b) o cota de 0,1% din valoarea activului net al organismelor de plasament
colectiv in valori mobiliare;
c) o cota de 0,5% din valoarea ofertelor publice de vanzare;
d) o cota de 2% din valoarea ofertelor publice de cumparare-preluare;
e) tarife sau comisioane pentru tranzactiile derulate pe pietele reglementate
de instrumente financiare derivate;
f) tarife si comisioane percepute la activitati pentru care se emite de
catre C.N.V.M. un act individual;
g) tarife percepute pentru prestarea de servicii catre entitati
supravegheate sau terte persoane;
h) penalitati stabilite prin reglementari proprii ca sanctiuni
patrimoniale;
i) donatii;
j) activitati de editura, publicitate, multiplicare;
k) orice alte surse legale.
(3) Cuantumul tarifelor, comisioanelor si veniturilor prevazute la alin.
(2) lit. e) si k) se stabilesc prin anexa la bugetul C.N.V.M., care se aproba
de Parlamentul Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 14
Cheltuieli
(1) Pentru a permite C.N.V.M. si reprezentantelor acesteia sa isi
desfasoare activitatea, Guvernul sau consiliile judetene, respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, ori consiliile locale vor
incredinta prin hotarare acesteia administrarea bunurilor imobiliare necesare
(terenuri si cladiri) apartinand domeniului public sau privat al statului, de
interes national sau local, in termen de 60 de zile de la cererea temeinic
justificata a C.N.V.M.
(2) In cazul in care autoritatile prevazute la alin. (1) nu pun la
dispozitie C.N.V.M., in termenele prevazute la alin. (1), imobilele respective,
aceasta este in drept sa cumpere, sa inchirieze sau sa dobandeasca in
proprietate ori in folosinta in orice alt mod prevazut de lege imobilele
necesare desfasurarii activitatii sale din sursele de finantare prevazute la
art. 13.
(3) Cheltuielile sunt stabilite prin bugetul anual al C.N.V.M. in
conformitate cu obiectivele si sarcinile acesteia, fiind aprobate de
Parlamentul Romaniei.
Art. 15
Personalul C.N.V.M.
(1) Personalul C.N.V.M. va fi angajat conform prevederilor Codului muncii.
(2) Angajatii C.N.V.M. nu pot exercita alte activitati profesionale
remunerate, cu exceptia celor prevazute la art. 4 alin. (4) lit. c).
(3) Membrii personalului pot fi detasati in conditiile legii la alte autoritati
de reglementare din tara sau din strainatate, respectiv la entitati
supravegheate. In timpul detasarii acestia raman angajati ai C.N.V.M. si
semneaza un contract de confidentialitate cu entitatea la care au fost
detasati.
Art. 16
Raportul anual de activitate
(1) Cel tarziu pana la data de 30 aprilie a fiecarui an C.N.V.M. va trimite
comisiilor pentru buget, finante si banci ale Senatului si Camerei Deputatilor
raportul sau anual de activitate, raportul anual de audit financiar si executia
bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul precedent, care vor fi
dezbatute in sedinta comuna a Camerelor.
(2) Comisiile pentru buget, finante si banci ale Senatului si Camerei
Deputatilor pot dispune oricand verificarea activitatilor C.N.V.M in
conformitate cu regulamentele Senatului si ale Camerei Deputatilor.
Art. 17
Masuri asiguratorii si sanctiuni
(1) C.N.V.M. poate impune, in cazuri bine justificate si pe o perioada
determinata, entitatilor reglementate, emitentilor sau altor entitati care
desfasoara activitati in legatura cu pietele reglementate, masuri asiguratorii
sau restrictionarea exercitarii unor drepturi. Asemenea masuri se pot referi la
blocarea de conturi bancare, restrangerea unor transferuri patrimoniale ale
emitentilor sau blocarea transferului unor valori mobiliare ori al altor
instrumente financiare pe o perioada care nu poate depasi doua saptamani.
(2) In cazul nerespectarii legilor care guverneaza pietele de capital,
pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate, organismele
de plasament colectiv in valori mobiliare sau a reglementarilor sale, C.N.V.M.
poate dispune sesizarea organului de urmarire penala, pentru situatia in care
fapta savarsita constituie infractiune potrivit reglementarilor specifice, sau
aplicarea urmatoarelor sanctiuni contraventionale:
a) avertisment scris;
b) amenzi;
c) suspendarea autorizatiei;
d) retragerea autorizatiei;
e) anularea autorizatiei.
(3) Sanctiunile contraventionale vor fi stabilite de legile care guverneaza
piata de capital, pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare
derivate, institutiile si operatiunile specifice acestora, precum si
organismele de plasament colectiv. Amenzile se fac venit la bugetul C.N.V.M., conform
prevederilor legale, si pot fi actualizate anual de catre aceasta conform ratei
inflatiei.