LEGE
Nr. 14 din 8 ianuarie 1998
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Croatia,
semnata la Zagreb la 19 mai 1997
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 16 ianuarie 1998

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Croatia,
semnata la Zagreb la 19 mai 1997.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 octombrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
RADU VASILE
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
decembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Croatia
Romania si Republica Croatia, denumite in continuare parti contractante,
animate de dorinta de a dezvolta legaturile prietenesti traditionale dintre
cele doua tari,
reafirmand hotararea de a aseza la baza relatiilor lor increderea,
cooperarea si ajutorul reciproc, in conformitate cu principiile respectarii,
una fata de alta, a independentei politice, suveranitatii si integritatii
teritoriale, neamestecului in treburile interne, egalitatii in drepturi,
hotarate sa reglementeze si sa promoveze relatiile lor consulare, cu
respectarea angajamentelor internationale asumate,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit
urmatoarele:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitii
1. In prezenta conventie expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
a) prin oficiu consular se intelege orice consulat general, consulat,
viceconsulat sau agentie consulara;
b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui
oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) prin sef de oficiu consular se intelege persoana insarcinata sa
actioneze in aceasta calitate;
d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful
oficiului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile
administrative sau tehnice ale oficiului consular;
f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana
afectata serviciului casnic al unui oficiu consular;
g) prin membri ai oficiului consular se intelege functionarii consulari,
angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se intelege persoana folosita in
mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
i) prin membru de familie se intelege sotul/sotia membrului oficiului
consular, copiii si parintii acestuia, cu conditia ca aceste persoane sa
locuiasca impreuna si sa fie in intretinerea membrului oficiului consular;
j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile din cladiri si
terenul aferent care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite
exclusiv pentru oficiul consular;
k) prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele, corespondenta,
cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea si utilizarea
informatiilor, registrele oficiului consular, precum si materialul de cifru,
fisierele si mobilierul, destinate sa le protejeze si sa le conserve;
l) prin nava se intelege orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul
sa arboreze drapelul statului trimitator, potrivit legilor sale, cu exceptia
navelor militare;
m) prin aeronava se intelege orice aparat civil de zbor, inregistrat in
statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare
ale acestui stat, cu exceptia aparatelor militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se aplica, in mod corespunzator, atunci cand contextul admite,
persoanelor juridice care sunt constituite conform legislatiei statului
trimitator si care isi au sediul in acest stat.
CAP. 2
Infiintarea de oficii consulare si numirea membrilor oficiilor consulare
Art. 2
Infiintarea unui oficiu consular
1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul
statului de resedinta, numai cu consimtamantul acestuia.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta.
Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului
consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul
statului de resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. Seful oficiului consular este numit de statul trimitator si este admis
pentru exercitarea functiilor sale de catre statul de resedinta.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile,
regulamentele si uzantele statului trimitator si ale statului de resedinta.
Art. 4
Patenta consulara sau notificarea numirii
1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub
forma de patenta, sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand
calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele si prenumele sau,
categoria si clasa sa, circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
2. Statul trimitator transmite guvernului statului de resedinta, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul
similar.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma
acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8 ale prezentei conventii, seful
oficiului consular nu poate sa-si exercite functiile sale inainte de primirea
exequaturului.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis,
cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile sale. In acest caz, dispozitiile
prezentei conventii ii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite functiile
sau daca postul sau este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu
provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului
afacerilor externe al statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest
minister, de catre misiunea diplomatica a statului trimitator, sau, in lipsa
unei misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful
oficiului consular, sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de
catre orice autoritate competenta a statului trimitator. In general, aceasta
notificare trebuie facuta in prealabil. Statul de resedinta poate conditiona
acordarea consimtamantului sau pentru admiterea, ca gerant interimar, a unei
persoane, de calitatea acesteia de agent diplomatic sau de functionar consular
al statului trimitator in statul de resedinta.
3. Autoritatile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si
protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale, dispozitiile
prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului
oficiului consular respectiv.
4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant
al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest
stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de
privilegiile si de imunitatile diplomatice.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat autoritatile competente din circumscriptia consulara si sa ia
masurile necesare pentru ca acesta sa-si indeplineasca functiile si sa
beneficieze de prevederile prezentei conventii.
Art. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care
nu au domiciliul in statul de resedinta.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea facuta statelor interesate si
numai daca nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa incredinteze
unui oficiu consular infiintat in statul de resedinta exercitarea functiilor
consulare intr-un alt stat.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca
acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita in
statul de resedinta functii consulare pentru un stat tert.
Art. 12
Functionarii consulari onorifici
1. Fiecare dintre cele doua parti contractante poate numi si primi
functionari consulari onorifici, in relatiile lor bilaterale, aplicand in
privinta acestora dispozitiile cap. III al Conventiei de la Viena cu privire la
relatiile consulare, din anul 1963, si, atunci cand contextul o permite,
dispozitiile prezentei conventii.
2. Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator,
a statului de resedinta sau a unui stat tert.
Art. 13
Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
Statul trimitator notifica, in scris, ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta:
a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitiva sau
incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari
referitoare la statutul sau, care s-au produs in timpul serviciului sau la
oficiul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie al membrului
oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia;
c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular,
precum si incetarea activitatii sale in aceasta calitate;
d) angajarea si concedierea persoanelor rezidente in statul de resedinta,
care au calitatea de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului
particular, indreptatite sa beneficieze de privilegii si imunitati.
Art. 14
Documente de identitate
1. Autoritatile statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui
functionar consular, un document care atesta identitatea si calitatea sa,
mentionand functia pe care o indeplineste.
2. Prevederea de la paragraful 1 al prezentului articol se aplica, de
asemenea, membrilor de familie ai functionarului consular, precum si
angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu, membrilor
personalului particular si membrilor familiilor acestora, cu conditia ca aceste
persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau rezidenti in acest
stat.
Art. 15
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta
de catre statul trimitator;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea de catre statul de resedinta facuta statului trimitator ca
el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului
consular.
2. Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa-si
motiveze decizia sa, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca
retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt
functionar consular este declarat persona non grata ori ca un alt membru al
oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie, statul
trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta a intrat deja in
exercitiul functiilor sale.
Daca statul trimitator nu ia masurile de rechemare intr-un termen
rezonabil, atunci statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in
cauza ca membru al oficiului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 16
Scopul functiilor consulare
Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea
relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice intre
statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatii
prietenesti intre statul trimitator si statul de resedinta, apara si protejeaza
in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor sai.
Art. 17
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular exercita functiile sale in circumscriptia
consulara. Totusi, in cazuri exceptionale, el poate exercita functiile sale si
in afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura
in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui
stat si de acordurile internationale.
Art. 18
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Dupa notificarea facuta statului de resedinta, functionarul consular poate
actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa
organizatiile internationale care isi au sediul in statul de resedinta.
Art. 19
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor si
procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii
statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a
acestora in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta,
pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta,
adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor
acestor cetateni atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza,
nu isi pot apara, in timp util, drepturile si interesele lor.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol
inceteaza in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul
sau ori isi asigura ea insasi apararea drepturilor si intereselor.
Art. 20
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator, eliberarea de pasapoarte si
vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator aflati in statul de
resedinta;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa le prelungeasca valabilitatea, sa faca modificari in
acestea ori sa le anuleze;
c) sa acorde vize.
Art. 21
Functii referitoare la starea civila
1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie casatorii, cu conditia
ca viitorii soti sa aiba cetatenia statului trimitator. Oficiul consular
informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu
casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta o impune.
2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze casatoriile, nasterile
si decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze documentele
corespunzatoare sau sa primeasca comunicari si documente privind nasterile,
casatoriile sau decesele cetatenilor acestui stat. Totusi, aceste prevederi nu
dispenseaza pe cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta
legislatia statului de resedinta in materie de inregistrare a nasterilor,
casatoriilor si a deceselor.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite
oficiului consular, in scopuri oficiale, la cererea sa si gratuit, copiile si
extrasele de pe documentele de stare civila privind cetatenii statului
trimitator.
Art. 22
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratiile cetatenilor
statului trimitator;
b) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice dispozitiile de ultima
vointa si alte documente privind actele juridice unilaterale ale cetatenilor
statului trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze semnaturile si sigiliile de pe documentele cetatenilor
statului trimitator, eliberate de autoritatile acestui stat;
d) sa legalizeze copii si extrase de pe inscrisuri, la cererea cetatenilor
statului trimitator;
e) sa efectueze si sa legalizeze traduceri de pe inscrisuri prezentate de
cetatenii statului trimitator;
f) sa intocmeasca si sa autentifice contracte incheiate intre cetatenii statului
trimitator, daca acestea nu se refera la stabilirea, transferul sau extinderea
drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in statul de resedinta;
g) sa legalizeze sau sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului
trimitator, certificate de origine a marfurilor sau alte documente similare.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, intocmite,
autentificate sau legalizate de functionarul consular, sunt considerate ca
documente oficiale valabile, au aceeasi forta probanta si produc aceleasi
efecte juridice ca si documentele intocmite, autentificate sau legalizate de
catre autoritatile statului de resedinta.
Art. 23
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documentele,
sumele de bani si obiectele de valoare, incredintate de cetatenii statului
trimitator, admise de legislatia statului de resedinta.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a
le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului
trimitator in timpul sederii lor in statul de resedinta.
Art. 24
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular ori de
cate ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un
cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitate limitata, de a
contracta ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate in statul
de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu poate sa le
administreze singur, indiferent de motive.
2. Functionarul consular poate informa autoritatile competente ale statului
de resedinta, daca are cunostinta despre situatiile mentionate la paragraful 1,
si are dreptul sa propuna persoana care sa actioneze in calitate de tutore sau
curator.
Art. 25
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetateanul statului
trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz de nevoie, sa-i
asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel
posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu oficiul
consular si nici accesul lor la acest oficiu.
Art. 26
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil dar nu mai
tarziu de 3 zile, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta,
in legatura cu retinerea, arestarea sau oricare alta masura privativa de
libertate, care priveste pe un cetatean al statului trimitator aflat in
circumscriptia sa consulara.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator, arestat sau care este supus oricarei alte forme
de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsa privativa de
libertate, si, dupa caz, sa intreprinda masurile corespunzatoare pentru a-i
asigura asistenta legala si reprezentarea. Dreptul la vizita si de comunicare
se acorda periodic si vor putea fi exercitate cat mai curand posibil, fara a
putea fi amanate dupa implinirea termenului de 4 zile de la data luarii masurii
de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe
cetatenii in cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul
consular.
4. Vizitele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc
in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta. Se intelege
ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa impiedice exercitarea functiilor
consulare.
Art. 27
Accidentele de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa imediat pe
functionarul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale
cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor
pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu
evenimentele rutiere in care a fost implicat un cetatean al statului
trimitator.
Art. 28
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, pe functionarul consular in legatura cu decesul unui cetatean al
statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor pune la
dispozitie, gratuit, certificatul de deces ori o copie de pe alt document care
confirma decesul.
Art. 29
Succesiunile
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara
intarziere pe functionarul consular despre deschiderea in acest stat a unei
succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum
si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia
persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetatean al statului
trimitator in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile
necesare, prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru a conserva
succesiunea si pentru a transmite functionarului consular copia de pe
testament, daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care
acestea dispun in legatura cu titularii de drepturi: domiciliul lor permanent
sau temporar, valoarea si componenta masei succesorale, inclusiv sumele
provenite din asigurarile sociale, din alte venituri sau din politele de
asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei cand urmeaza a se
deschide procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte, direct sau indirect,
prin intermediul reprezentantului sau, in fata tribunalelor sau a altor
autoritati competente ale statului de resedinta, pe cetateanul statului
trimitator, care are dreptul sau care are pretentii la o succesiune deschisa in
statul de resedinta, in cazul in care acest mostenitor este absent sau nu a
desemnat un mandatar al sau.
4. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor competente
ale statului de resedinta:
a) sa ia masuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii,
inclusiv sa desemneze un administrator al succesiunii, precum si sa participe
la aceste operatiuni;
b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune si sa
comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi
prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte
formalitati oficiale, autoritatile competente ale statului de resedinta vor
informa, fara intarziere, pe functionarul consular si, dupa plata datoriilor,
taxelor si impozitelor, vor permite, in termen de 3 luni, ca succesiunea sau
bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie transmise
beneficiarilor.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul
consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea, in
aceasta situatie, dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a transmite celor
interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor statului
trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si sumele care
revin acestora cu titlu de indemnizatie, de pensie, de asigurari sociale,
drepturi salariale sau provenite din politele de asigurare.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in
statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat,
bunurile sale trebuie protejate de catre autoritatile competente ale statului
de resedinta si transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular
al statului trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile
contractate de defunct in timpul sederii acestuia in statul de resedinta pana
la un nivel care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor si activelor in statul trimitator, in conformitate
cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislatiei
statului de resedinta.
Art. 30
Atributii privind navele
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta,
prevazuta in prezenta conventie, navelor statului trimitator si echipajelor
acestor nave, in timpul cat se afla in apele teritoriale sau interioare ale
statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce aceste nave au fost
admise la libera practica. El beneficiaza de dreptul de control si de inspectie
asupra navelor acestui stat si a echipajelor lor. In acest scop, el poate
vizita navele statului trimitator si poate primi pe comandantii si echipajele
acestor nave.
2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator,
comandantul sau echipajul sau, functionarul consular poate solicita asistenta
autoritatilor competente ale statului de resedinta.
Art. 31
Drepturile functionarului consular privind nava si echipajul
In ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa
chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa verifice,
sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice fel de certificat sau alte
documente privind nava, sa primeasca declaratii privind nava, incarcatura sau
voiajul, precum si sa elibereze documentele necesare pentru a facilita
intrarea, sederea si iesirea navei;
b) sa intervina in vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii,
conform legislatiei statului trimitator, a oricaror diferende intre comandant
si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de
angajare si conditiile de munca;
c) sa participe la instalarea sau concedierea comandantului sau la
inrolarea altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii si
repatrierii comandantului sau a oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt
membru al echipajului in raporturile lor cu tribunalele si cu alte autoritati
ale statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile utile pentru asigurarea disciplinei si ordinii la
bordul navei.
Art. 32
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de
resedinta are intentia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului
trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al
acestei nave sau pe o alta persoana care nu este cetatean al statului de
resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o
ancheta oficiala la bordul navei, aceasta trebuie sa informeze, in prealabil,
pe functionarul consular, astfel incat el sa poata asista la executarea unor
astfel de masuri. Daca, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil sa fie
informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la executarea
masurilor, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si
in mod complet, pe functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-au
luat. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita
functionarului consular la persoana arestata sau retinuta si comunicarea lui cu
aceasta si vor asigura luarea masurilor corespunzatoare, menite sa protejeze
interesele persoanei sau ale navei.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul
unui control uzual efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de
pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane pe
mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu consimtamantul
comandantului navei.
Art. 33
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata, esuata,
aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile
competente ale acestui stat vor informa, fara intarziere, pe functionarul
consular, in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor
statului de resedinta, masurile necesare pentru a organiza salvarea si
protectia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei,
incarcaturii, proviziilor si a altor obiecte aflate la bord si, de asemenea,
pentru a se evita orice prejudiciu privind bunurile, precum si a se impiedica
dezordini la bord sau pentru a le elimina. Aceste masuri vor fi luate, de
asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa
si care au fost aruncate peste bord, informand pe functionarul consular despre
masurile luate. Aceste autoritati vor ajuta pe functionarul consular pentru a
putea lua personal toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei, esuarii
sau ale naufragiului.
3. Atunci cand o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau,
incarcatura sa, proviziile sau orice alte obiecte care erau la bord au fost
gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui, ori sunt aduse in
portul acestui stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici
agentul maritim, nici reprezentantul asigurarilor nu sunt prezenti sau nu pot
lua masurile necesare de conservare sau de administrare, functionarul consular
este autorizat sa ia masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi luat in acelasi
scop, daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la
paragraful 3 al prezentului articol si atunci cand un obiect, apartinand unui
cetatean al statului trimitator si provenind de la bordul sau din incarcatura
unei nave, indiferent de nationalitatea ei, a fost adus intr-un port sau gasit
pe tarm ori in apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau
naufragiata. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa
informeze, fara intarziere, pe functionarul consular despre existenta unui
asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa
pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 34
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a
statului trimitator a decedat sau este dat disparut in statul de resedinta, la
bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum si
functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca
inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau
disparut si sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea si
transmiterea lor, in vederea lichidarii succesiunii. Daca defunctul sau
disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul
sau intocmeste inventarul, in momentul constatarii decesului sau a disparitiei,
si remite o copie de pe acesta autoritatilor statului de resedinta competente
sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor si, in caz de
necesitate, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritati vor informa
oficiul consular al statului trimitator in legatura cu demersurile lor.
2. In cazul in care un functionar consular exercita drepturile in materie
succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 35
Navigatia aeriana
Prevederile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si
aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aplicarea lor sa nu contravina
prevederilor conventiilor bilaterale sau multilaterale in domeniu, la care statele
contractante sunt parti.
Art. 36
Taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
taxe pentru serviciile consulare prestate, conform legilor si regulamentelor
statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare prestate, mentionate la
paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice impozite si
taxe in statul de resedinta.
Art. 37
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau
extrajudiciare si sa ia interogatorii, in conformitate cu acordurile in vigoare
intre partile contractante, iar, in lipsa unor asemenea acorduri, intr-un mod
compatibil cu legile si cu regulamentele statului de resedinta. Acest drept nu
poate fi exercitat decat fata de cetatenii statului trimitator si fara a aplica
mijloace de constrangere.
Art. 38
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare, pe care
i le incredinteaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si
regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu se opune
la indeplinirea lor.
CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 39
Facilitati acordate oficiului consular
Statul de resedinta acorda oficiului consular orice inlesniri pentru
exercitarea functiilor sale consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii
oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa
beneficieze de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 40
Folosirea drapelului si a stemei nationale
Statul trimitator are dreptul sa foloseasca drapelul sau national si scutul
cu stema de stat in statul de resedinta, conform prevederilor prezentului
articol:
a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea
destinata ca sediu al oficiului consular, pe resedinta sefului oficiului
consular si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite
in interes oficial;
b) stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in
limba acestui stat si in cea a statului de resedinta, pot fi puse pe cladirea
oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular;
c) in exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine
seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 41
Localuri si locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator, in cadrul legilor si
reglementarilor sale, sa procure localurile necesare oficiului consular si, in
caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular.
Art. 42
Achizitionarea de terenuri si cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si reglementarilor
statului de resedinta:
a) sa achizitioneze cladiri sau parti din cladiri, destinate birourilor
oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor
celorlalti membri ai oficiului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze in aceleasi scopuri cladirile
achizitionate.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitectonice si a
monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau
partile din cladiri destinate localurilor consulare.
Art. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea
decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii
diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua toate masurile
necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare, a
resedintei sefului oficiului consular si pentru a preveni tulburarea linistii
oficiului consular sau afectarea demnitatii sale.
Art. 44
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular, mobilierul si
bunurile oficiului consular ca si mijloacele de transport nu pot face obiectul
nici unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate
publica. In cazul cand o expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi
luate toate masurile corespunzatoare pentru a se evita impiedicarea exercitarii
functiilor consulare, iar statului trimitator ii va fi varsata cu promptitudine
o indemnizatie adecvata si efectiva.
Art. 45
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular, asupra
carora statul trimitator sau orice persoana, actionand in numele acestui stat,
este proprietar sau locatar, sunt scutite de impozite si taxe de orice fel,
nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare
pentru servicii special prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica acelor impozite si taxe care, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau
cu persoana care actioneaza in numele acestui stat.
3. Dispozitiile prezentului articol se aplica si mijloacelor de transport,
folosite pentru nevoile oficiului consular.
Art. 46
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar gasi.
Art. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a oficiului
consular pentru orice scopuri oficiale. Comunicand cu guvernul, cu misiunile
diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde
s-ar gasi ele, oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare
potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau
consulara si mesaje in clar sau cifrate. Totusi, oficiul consular nu poate
instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de
resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin
expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare
la oficiul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta.
Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive
serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta,
documentele si obiectele vizate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot
cere ca valiza sa fie deschisa, in prezenta lor, de catre un reprezentant
autorizat al statului trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza
sa satisfaca cererea, valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa ateste
calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. Afara de cazul cand statul de resedinta consimte la aceasta, el nu
trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia
cazului cand el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu resedinta
permanenta in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, acest curier
este protejat de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea
persoanei sale si nu poate fi supus nici unei forme de arest, de detentie sau
unei alte forme de limitare a libertatii sale personale.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave care urmeaza sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat.
Comandantul trebuie sa poarte un document oficial indicand numarul de colete
care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un
aranjament cu autoritatile locale competente, oficiul consular poate trimite pe
unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la comandantul
navei sau al aeronavei si sa predea o asemenea valiza, in acelasi mod.
Art. 48
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit
si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa
persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 49
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului oficiului
consular
1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta.
Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful oficiului
consular nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de
executare nu poate fi luata impotriva acestuia, in afara de cazurile prevazute
la lit. a) si b) de la paragraful 1 din prezentul articol si numai daca
executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau
locuintei sale.
Art. 50
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor
oficiului consular
1. Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a
statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor
oficiale.
2. Totusi, dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica
in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract, facut de un functionar
consular, angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu, pe
care nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert, pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
3. Pentru activitatile desfasurate in afara atributiilor legate de
calitatea pe care o are, functionarul consular nu poate fi supus:
a) unor masuri de retinere sau de detentie preventiva, decat in cazul
comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se
prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani, si numai ca urmare
a unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta,
nici
b) unor alte masuri privative de libertate, decat in cazul executarii unei
hotarari judecatoresti definitive.
4. Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente
ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz, procedura trebuie sa fie
deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu
consideratia cuvenita functionarului consular, avand in vedere pozitia sa
oficiala si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 3 al prezentului
articol, astfel incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea
functiilor consulare.
5. In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire
penala impotriva unui functionar consular sau unui membru al familiei acestuia,
unui angajat consular sau unui membru al personalului de serviciu, autoritatile
competente ale statului de resedinta vor informa despre aceasta, fara
intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.
6. Prevederile prezentului articol, cu privire la functionarii consulari,
nu se aplica sefului oficiului consular.
Art. 51
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in fata
autoritatilor judiciare sau a altor autoritati competente ale statului de
resedinta. Totusi, nici o masura coercitiva sau o alta sanctiune nu va putea fi
luata fata de functionarii consulari.
Angajatul consular si membrul personalului de serviciu nu trebuie sa refuze
sa depuna ca martor daca nu se afla in situatia mentionata la paragraful 3 al
prezentului articol.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite sa impiedice pe
functionarul consular sa-si indeplineasca functiile sale. Ea poate sa obtina
marturia la resedinta lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie
scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra
faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte
corespondenta si documente oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea,
dreptul de a refuza sa depuna marturie, in calitate de experti, asupra
legislatiei statului trimitator.
Art. 52
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute
in art. 49-51 din aceasta conventie. Renuntarea trebuie sa fie expresa si
comunicata in scris autoritatilor statului de resedinta.
2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o
materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct
de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate in ceea ce
priveste masurile de executare a unei hotarari pentru care este necesara o
renuntare expresa.
Art. 53
Scutirea de prestatii personale si reale
Statul de resedinta scuteste pe membrii oficiului consular de orice
prestatii personale si de orice servicii de interes public, indiferent de
caracterul lor, precum si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile,
contributiile si incartiruirile militare.
Art. 54
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor
lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de
legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a
strainilor, de permise de sedere, ca si de alte formalitati cu privire la
straini.
Art. 55
Scutirea fiscala
1. Functionarul consular, angajatul consular, precum si membrii familiilor
acestora sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale si reale, nationale,
regionale si comunale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor
sau serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiei art. 45;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie, percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor art. 57 din prezenta conventie;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare care isi au
sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 45 din prezenta conventie.
2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozite si taxe pe
salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.
3. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat
le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 56
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si cu regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza intrarea si iesirea si acorda scutirea de orice taxe vamale si de
alte redevente conexe, cu exceptia cheltuielilor de depozitare, de transport si
a cheltuielilor privind serviciile similare, pentru:
a) obiectele destinate activitatii oficiului consular;
b) obiectele de uz personal ale functionarului consular si ale membrilor
familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inclusiv efectele destinate
instalarii sale. Articolele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile
necesare pentru folosirea lor directa de catre cei interesati.
2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la
paragraful 1 lit. b) din prezentul articol in ceea ce priveste obiectele
importate cu ocazia primei sale instalari.
3. Functionarul consular si membrii familiei sale sunt scutiti de controlul
bagajului personal, daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acesta
contine obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1
lit. b) din prezentul articol sau obiecte al caror import ori export este
interzis de legile statului de resedinta sau de regulamentele sale de
carantina. Intr-un asemenea caz, controlul nu se poate face decat in prezenta
functionarului consular sau a unui membru al familiei sale.
Art. 57
Succesiunea unui membru al oficiului consular sau a unui membru al familiei
sale
In caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al
familiei sale care locuia impreuna cu el, statul de resedinta este obligat:
a) sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor
care au fost dobandite in statul de resedinta si care fac obiectul unei
prohibitii la export in momentul decesului;
b) sa nu perceapa taxe nationale, regionale sau comunale de succesiune sau
de mutatie asupra bunurilor mobile a caror situare in statul de resedinta se
datora exclusiv prezentei in acest stat a defunctului in calitate de membru al
oficiului consular sau de membru al familiei unui membru al oficiului consular.
Art. 58
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care
accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 59
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport, proprietate a statului trimitator si destinate
uzului oficiului consular sau care sunt proprietate a membrilor oficiului
consular, trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
Art. 60
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiaza, in mod
corespunzator, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu conditia sa nu
fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze si sa nu exercite vreo
activitate cu caracter lucrativ in acest stat.
Art. 61
Persoanele care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu care sunt
cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul in acest stat nu
beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu
exceptia art. 51 paragraful 3.
2. Totusi, statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra
persoanelor mentionate la paragraful 1 din prezentul articol, in asa fel incat
sa nu impiedice fara motiv exercitarea functiilor oficiului consular.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 62
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii si imunitati, in virtutea
prezentei conventii, sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului
de resedinta, fara ca privilegiile si imunitatile lor sa fie prejudiciate.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 63
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica si in cazul in care functiile
consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice afectati serviciului
consular al acesteia vor fi notificate ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului
articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le
confera statutul diplomatic.
Art. 64
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
treizecea zi de la data ultimei notificari, pe cale diplomatica, privind
indeplinirea procedurii legale pentru intrarea ei in vigoare.
2. Prezenta conventie se incheie pe o perioada nedeterminata. Ea poate fi
denuntata, prin notificare scrisa, de oricare dintre partile contractante. In
acest caz, ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data denuntarii.
3. La data intrarii in vigoare a prezentei conventii, isi inceteaza
valabilitatea, intre cele doua parti contractante, Conventia consulara dintre
Republica Socialista Romania si Republica Socialista Federativa Iugoslavia,
incheiata la Belgrad la 24 ianuarie 1974.
Drept care, imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta
conventie si au aplicat sigiliile.
Intocmita la Zagreb, la 19 mai 1997, in doua exemplare originale, fiecare
in limbile romana, croata si engleza, toate textele avand aceeasi valoare; in
caz de divergenta de interpretare, textul in limba engleza va prevala.
Pentru Romania,
Adrian Severin
Pentru Republica Croatia,
Dr. Mate Granic